Permalänk

2500k """98 grader""""

Tjena ! Har en 2500k i 3.8 stock volt med en H60 som jag börjat få värmeproblem med vilka inträffat helt random utan att jag gör stress test dessa temps kommer den inte ens upp i under stress så vad kan problemet vara drivrutiner , bios. öppen för förslag

Permalänk

kolla så vattnet cerkulera som det ska så inte det är pumpen som skärvar

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem
Skrivet av wildhogen:

Tjena ! Har en 2500k i 3.8 stock volt med en H60 som jag börjat få värmeproblem med vilka inträffat helt random utan att jag gör stress test dessa temps kommer den inte ens upp i under stress så vad kan problemet vara drivrutiner , bios. öppen för förslag

Har du kollat så pumpen går 100% hela tiden?
Vissa moderkort gillar att stänga av eller sänka farten på pumpen om den är kopplad till moderkortet.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Stäng av alla fläktkontrolls funktioner som moderkortet har.

Permalänk

Låter som felmontering, kanske dåligt applicerad kylpasta.

Permalänk
Medlem

Kan vara att fel temperatur visas. Har själv det problemet med min 2500k + ASRock z68, står att den är typ 100C idle.
En bios-uppdatering ska lösa det problemet, om det nu är det.
Det borde finnas ett flertal temperaturer att titta på, Core 1/2/3/4 visar rätt för mig.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Skrivet av Malawie:

Har du kollat så pumpen går 100% hela tiden?
Vissa moderkort gillar att stänga av eller sänka farten på pumpen om den är kopplad till moderkortet.

Haha, hur fan ska den annars kopplas ?
Via nätagget eller hur menar du ?

Permalänk

hej

Skrivet av punchline82:

Ja det går att koppla om det så det går via nätagget.
Då får vatten pumpern ström hela tiden.
Koppla man via moderkortet ja då kan moderkortet själv reglera hur mycket ström som ska ges ut.
Problemmet som kan uppstå då är att du inte får jämnt cirkulationsflödet.
Ska du vara säker att till 100% pumpen får den rätta mängden ström som den ska för att hålla vattnet cirkulerande hela tiden.
Så är det nog bästa att koppla om vatten pumpen så den går på nät agget i stället för moderkortet.

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Ja, du kan fan koppla in den i nätagget, Det är fan inte svårt.
Använd en gammal fläkt adapter eller någonting fan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Malawie:

Ja, du kan fan koppla in den i nätagget, Det är fan inte svårt.
Använd en gammal fläkt adapter eller någonting fan.

Fan det är ju bättre att koppla in den i Power Fan kontakten på morderkortet ju då får den tillräckligt med ström, den är ju fan 12V.

Permalänk
Medlem

Man får se upp en del så man verkligen kopplar pumpen till kontakt som inte kan styras av bios, samt om det kan det, se noga till att styrningen är avslagen.

Vore bra om du beskrev hur och till vad den var inkopplad, samt vilket moderkort du har, så kunde man säga lite mer precis om du har det galet kopplat eller inte.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Fan det är ju bättre att koppla in den i Power Fan kontakten på morderkortet ju då får den tillräckligt med ström, den är ju fan 12V.

Ja men för fan om du kopplar in den i agget direkt , så är du ju 100% på att den går för fullt fan, inget mer strul vafan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är du helt säker på att sensorn visar fel? Annars känns det som om det är fel på vattenflödet eller något

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

What he said. Koppla den till power fan och stäng av i BIOS att den inte varnar på att du inte har något inkopplat på CPU_FAN

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Ja men för fan om du kopplar in den i agget direkt , så är du ju 100% på att den går för fullt fan, inget mer strul vafan.

Fan ni har ju fan båda en bra poäng där fan, du kör ingen fan kontroller eller något bara?...fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genostra:

Fan ni har ju fan båda en bra poäng där fan, du kör ingen fan kontroller eller något bara?...fan

Jamenvafan, pumpen ska fan gå på 100% hela tiden för fan, fläktarna kan man koppla till moderkortet, Ta mig fan på att det inte behövs någon fan kontrolls fan.

Visa signatur

Permalänk

antingen fan fan eller så e det fan helt enkelt bara fan

Visa signatur

NZXT H700i - ASUS Z390-F Strix - 32GB Vengeance PRO 3200Mhz - Intel I9 9900k - PALIT 2080 TI - Corsair HX850 - 500Gb Sandisk Ultra SSD - 1TB Samsung SSD - Custom Watercooled

Corsair K70 Lux RGB - Logitech G502 - Astro A50 - Acer Predator 35" Curved 200hz

Permalänk
Medlem

Fan också vad din fan låter, fan skit, och jag är inget fan av vattenkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Haha, jag har min Antec 920 kopplad direkt till nätagget för att garanterat fÅ 12V konstant.

Haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Helt klart felmonterad eller för lite kylpasta

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Lagom är bäst. Håll er till ämnet, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Nej, det är bara dumt att koppla in något som ska ha ström till källan som levererar ström till alla andra komponenter...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Entusiast

Det var ju fan vad rolig denna tråden var mitt i natten

Medan du ändå är igång och kopplar om pumpen, kolla så att den sitter ordentligt på plats med.
Sitter den rätt och har full power men ändå blir svinvarm så är det nog något knas med pumpen, den har inte börjat låta konstigt eller så?

Permalänk
Medlem

Natthumor är bäst humor.

Men jag håller med, montera om den och ta om kylpastan

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem

annars enkelt å kolla sensorn till pumpen via mjukvara, å se om den ligger på ca 4300rpm+ isåfall går den 100%

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
99:e percentilen

Min 2600K har precis genomgått en 1 h BF3-session i 98 grader, vilket jag inte märkte förrän jag stängde ner BF3 och hörde ett skrapande ljud från min Corsair H60. Mycket riktigt, den var så het att jag inte kunde hålla fingrarna på den utan att bränna mig, och t o m UEFI laggade. Det får självklart bli ett byte av CPU-kylare (och jag är redan inne på min andra H60), men tror ni att CPUn kan ha skadats av detta? (Jag vet att den har legat på runt 60 grader alla andra gånger fram tills nu, så det har inte varit långvarigt.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers