Windows 7 licens på nytt moderkort hur funkar det?

Permalänk

Windows 7 licens på nytt moderkort hur funkar det?

Hej,
Jag hade tänk köpa mig ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649116 Paket.
Och jag undrar hur det funkar med min windows 7 licens, för jag har hört en massa snack om att licensen e fast vid moderkortet osv.
Om ni behöver någon form av information för att kunna hjälpa mig så fråga på så svarar jag så detaljerat jag kan.

MVH Alex

Permalänk

Har du en fullicens är det inga problem. Du kan dock bara ha den på EN dator.
Har du en OEM version kan du få problem, men det är lösbart mot Microsoft support. Ditt moderkort "kan ha gått sönder" så att säga. Har i o f s bytt MB på lillgrabbens dator och det gick utan problem trots OEM.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Avstängd

Har du OEM är det bara ringa till microsoft och säga att du bytt moderkort så fixar dom det på några sekunder (jag har gjort så i alla fall utan problem)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av robalm:

Har du OEM är det bara ringa till microsoft och säga att du bytt moderkort så fixar dom det på några sekunder (jag har gjort så i alla fall utan problem)

Precis bara att ringa dom har gjort det många gånger utan problem.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Bytte ut hela datorn med OEM licens men gick hur bra som helst, den gnällde inte ens en gång.

Permalänk
Medlem

Som tidigare har nämnt, bara att ringa microsoft så gör de resten.

Lite off topic: Bättre paket för samma pris: http://www.inet.se/produkt/v100099/msi-uppgraderingspaket-int...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Har du en fullicens är det inga problem. Du kan dock bara ha den på EN dator.
Har du en OEM version kan du få problem, men det är lösbart mot Microsoft support. Ditt moderkort "kan ha gått sönder" så att säga. Har i o f s bytt MB på lillgrabbens dator och det gick utan problem trots OEM.

Hur vet jag om jag har en full licensig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Som tidigare har nämnt, bara att ringa microsoft så gör de resten.

Lite off topic: Bättre paket för samma pris: http://www.inet.se/produkt/v100099/msi-uppgraderingspaket-int...

Köper man de produkterna var för sig så blir det billigare än det priset Inet har. Det var vad jag gjorde då jag märkte att jag sparade 200-300kr

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av XhovercatX:

Hur vet jag om jag har en full licensig?

Du tittar på dekalen där nyckeln står, eller på förpackningen eller kvittot

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du tittar på dekalen där nyckeln står, eller på förpackningen eller kvittot

Finns de inget annat sätt xD :/
Har inget av de kvar :/

Permalänk
Rekordmedlem

Men du har väl inte slängt bort nyckeln ? Har du inte kvar originalet ?

Om det står oem där det är gult så är det en oem version.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men du har väl inte slängt bort nyckeln ? Har du inte kvar originalet ?
http://www.sevenforums.com/attachments/windows-updates-activa...

Om det står oem där det är gult så är det en oem version.

Jag har EOM men kan jag typ ringa till Windows å snacka me dom, Hur gör man då och var ringer man? Eller är det kört :(?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av XhovercatX:

Jag har EOM men kan jag typ ringa till Windows å snacka me dom, Hur gör man då och var ringer man? Eller är det kört :(?

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/activate-windows-... Så gör man.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem

@robalm: Jag skall uppgradera mitt moderkort, CPU och ramminne imorgon men har tyvärr en "Windows 7 System Builder-paket" och undrar om jag trots det kan få licensen aktiverad på det nya moderkortet om jag ringer Microsoft supporten? Finns den möjligheten fortfarande kvar?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izak80:

@robalm: Jag skall uppgradera mitt moderkort, CPU och ramminne imorgon men har tyvärr en "Windows 7 System Builder-paket" och undrar om jag trots det kan få licensen aktiverad på det nya moderkortet om jag ringer Microsoft supporten? Finns den möjligheten fortfarande kvar?

Är det förinstallerat Windows 7 på datorn eller har du en skiva med cd-key?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

@robalm: Det är ett Windows 7 som jag köpte löst, inte förinstallerat.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izak80:

@robalm: Det är ett Windows 7 som jag köpte löst, inte förinstallerat.

Då ska det nog gå bra, jag kan inte säga till 100% säkerhet.
Men helt klart ska du ringa och säg att du bytt moderkort.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

@robalm: Brukar det funka, jag menar har du testat den senaste tiden?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izak80:

@robalm: Brukar det funka, jag menar har du testat den senaste tiden?

Det var ett par år sen sist.
Så här, du har en nyckel som du köpt och ett moderkort kan gå sönder då ska man inte behöva köpa en ny nyckel. Jag är ganska säker på att dom kommer fixa så kan kan aktivera på ditt nya moderkort.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

@robalm: Är det bäst och ringa och fråga innan eller tycker du det är värt och installera allt och sedan ringa dem?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izak80:

@robalm: Är det bäst och ringa och fråga innan eller tycker du det är värt och installera allt och sedan ringa dem?

Kontakta före om du har tid över

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

@robalm: Skall ringa imorgon och fråga.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izak80:

@robalm: Skall ringa imorgon och fråga.

Gick det bra?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

@robalm: Tack för att du frågade, har inte ringt än. Funderar på att ta en chansning och installera allt och sedan ringa dem efter jag installerat Windows 7.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izak80:

@robalm: Tack för att du frågade, har inte ringt än. Funderar på att ta en chansning och installera allt och sedan ringa dem efter jag installerat Windows 7.

Ok

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

For the record om någon annan hittar denna tråd. Ringde själv Microsoft support idag och kollade om jag kunde byta moderkort/processor/minne utan att åka på att köpa en ny OEM-version av windows. Supporten kunde inte ge något förhandsbesked, det officiella svaret jag fick var "att man får inte byta hårdvara". Med det sagt så sades det också mellan raderna att jag kunde göra uppgraderingen och om det blev problem med aktiveringen efteråt höra av mig så kanske det går att lösa ändå.

Jag tolkade det hela som att jag måste chansa men om det blir problem så är dom förmodligen schyssta och kan lösa eventuella aktiveringsproblem. Men något förhandsbesked gick inte att få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XhovercatX:

Hej,
Jag hade tänk köpa mig ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649116 Paket.
Och jag undrar hur det funkar med min windows 7 licens, för jag har hört en massa snack om att licensen e fast vid moderkortet osv.
Om ni behöver någon form av information för att kunna hjälpa mig så fråga på så svarar jag så detaljerat jag kan.

MVH Alex

Kör på bara! Jag har för ett tag sen bytt mb, minnen, cpu ja allt utom låda och hårddisk. Det vart inga problem alls, efter installationen så aktiverade jag windows på nytt utan några problem alls. Har gjort så på två datorer utan problem

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

For the record om någon annan hittar denna tråd. Ringde själv Microsoft support idag och kollade om jag kunde byta moderkort/processor/minne utan att åka på att köpa en ny OEM-version av windows. Supporten kunde inte ge något förhandsbesked, det officiella svaret jag fick var "att man får inte byta hårdvara". Med det sagt så sades det också mellan raderna att jag kunde göra uppgraderingen och om det blev problem med aktiveringen efteråt höra av mig så kanske det går att lösa ändå.

Jag tolkade det hela som att jag måste chansa men om det blir problem så är dom förmodligen schyssta och kan lösa eventuella aktiveringsproblem. Men något förhandsbesked gick inte att få.

Alltså, detta är inte ett tekniskt problem utan handlar om licensvillkoren.

En OEM-licens är låst till datorn som den såldes tillsammans med (får inte säljas separat) och licensen kan inte överföras.
Att supporten manuellt kan tillåta en aktivering efter byte av komponenter handlar inte om att ovanstående har ruckats på utan att de tillåter byte av komponenter vid reparation av en befintlig licensierad dator.

Dvs, om man lurar supporten så kan man säkert få Windows att aktivera men sitter eventuellt utan giltig licens. Implikationen är väl även att en sådan manöver är ett olämpligt ämne för detta forum (se §7 http://www.sweclockers.com/forum/regler).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Alltså, detta är inte ett tekniskt problem utan handlar om licensvillkoren.

En OEM-licens är låst till datorn som den såldes tillsammans med (får inte säljas separat) och licensen kan inte överföras.
Att supporten manuellt kan tillåta en aktivering efter byte av komponenter handlar inte om att ovanstående har ruckats på utan att de tillåter byte av komponenter vid reparation av en befintlig licensierad dator.

Dvs, om man lurar supporten så kan man säkert få Windows att aktivera men sitter eventuellt utan giltig licens. Implikationen är väl även att en sådan manöver är ett olämpligt ämne för detta forum (se §7 http://www.sweclockers.com/forum/regler).

Ursäkta men jag byggde min dator själv och köpte tillsammans med delarna en OEM-licens från en av sveriges största internet-firmor.

Jag antyder inget om att luras. Jag försöker bara så korrekt jag kan citera svaret från MS support och jag talade om precis vad jag nämner här för dom. EDIT: T.ex. så nämnde jag att jag tidigare har bytt HDD & grafikkort samt att jag avsåg att nu byta processor, morderkort och minne.

Olämpligt ämne, vad menar du?