Geforce GTX 660 Ti: Specifikationer och lanseringsdatum

Permalänk
Medlem

nvidia har haft mer problem än amd den här generationen. De kunde inte massproducera 680, så efter några månader av defekta kort så lanseras 670. Samma sak nu. Samma kort, bara lite strypt.
Om de hade kunnat producera ett vassare kort än 680 så borde väl inte 680s yields ha varit katastrof, right?
Sluta upprepa samma gamla falska rykte tack.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gamers:

Ingen är som sagt perfekt men ATI/AMD leder kraftigt på denna (för mig) viktiga punkt och BS eller fanboy är det inte att kunna konstatera detta faktum, BS/fanboy är att ta på sig skyggklapparna och försvara AMD eller nvidia i ur och skur.
660Ti ersätter 560Ti som ligger prismässigt runt 1600-3000kr men tack vare styrkan i sina storasyskon 670/680 kan man prissätta det i den högre regionen medans AMD tvingas prissätta sina lägre för att kunna bli av med dessa.
Oavsett pris är 660Ti mellanklass då det ersätter mellanklass 560Ti och om då priset är 2000kr eller 3000kr inte relevant faktor för att avgöra klasstillhörighet.

680 är ju snarare vad 670(Ti) skulle varit men pga avsaknad av AMD:s konkurrans kan man ta billigare kort och sälja dyrare så man leker med AMD i första hand och som alltid lider konsumenterna men det är en annan femma.

Alla som vill ha extra DP kan betala för det eller kan tillverkarna av kortena skicka med billiga adapters liks dom gör för andra gränssnitt som hjälpligt löser detta problem för dom som önskar flera DP då det är billigaste lösningen för alla.
För att kunna köra 30" krävs DVI-DL och dessa adapters kostar runt 1000kr/st så då vinner alla på att DVI-DL behålls då plats finns.
Att då skrota DVI är BS och grovt misstag.

Jag har inte kunnat hitta ett enda faktiskt bevis på att AMD har buggigare drivrutiner än Nvidia, har du något annat än "någon på internet sa det" så får du väldigt gärna visa upp det. Fram tills dess är det rykten och rykten har noll bevisvärde. Ibland har AMD större buggar och ibland har Nvidia stora buggar. Sånt är livet i branschen. Sen skillde det en del i funktionalitet för ett par år sedan och det från båda håll men även det verkar ha blivit utsuddat mer och mer nu.

Vad svamlar du om? Det är ju priserna i kombination med prestanda i viss mån som avgör klasserna. Ett GTX610 blir inte ett entusiastkort även om det kostar 5000 kr. Kort för 3000 kr har aldrig varit mellanklass.

Sen verkar du lyssna lite för mycket på Nvidias marknadsföring för ditt eget bästa. GTX 680 är uppföljaren på GTX580. Nvidia försökte tillverka ett GK100 men av oklar anledning gick kretsen inte att få ut. Om det blev för dyr, för varm, för krånglig eller något annat vet vi inte men helt klart är att den var ekonomiskt ohållbar att bygga eftersom den inte finns. Istället fick de skicka ut GK104 som toppen vilket tog en del tid att putsa upp eftersom de var ett par månader efter AMD med 28 nm. Nu verkar de ha någon sorts problem med Kepler, exakt vad är också oklart men de har tagit ovanligt lång tid på sig att få ut nya kort och de kort de har är det relativt ont om. Än har de ju bara lyckats prestera GK104 med minimala variationer och GK117. Till OEM är hälften av 600-serien ommärkta Fermi. Det säljs till och med gamla 400-serien under nytt namn. Det luriga är att de i vissa fall har samma namn på tre olika kort med olika typer av minne och olika arkitekturer så man får passa sig lite när man köper laptop eller märkesdator. Allt detta tyder på att det är problem med Kepler. Annars hade de inte varit så fruktansvärt sega med att få ut kort i segmentet som är så viktigt ekonomiskt. Det är, tro det eller ej, relativt få som köper grafikkort för över 3000 kr så prisklassen runt 1500 kr är väldigt viktig och där är AMD idag utan konkurrens och kommer så vara i över en månad till verkar det som.

Du verkar också ha missat lite hur grafikkortsmarknaden fungerar. Priset sätts efter prestanda i väldigt stor utsträckning så när konkurrenten pressar ett nytt kort lite högre får man antingen svara med att sänka priset för att lägga sig bättre med pris/prestanda eller svara med ett bättre kort. Varför tror du toppkorten har kostat ganska exakt lika mycket de senaste åren?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Varför skulle man sänka priset till 2000? Det är GTX 660 (utan Ti) som ska prissättas där.

För att det ska räknas som ett mellanklasskort? Precis som 560TI gjorde? Just nu ligger den i entusiastsegmentet och det går rakt emot vad folk letar efter. 660 (utan TI prefix) är ett lägre mellanklass.. Och det har det alltid varit i serier som använt sig av TI. Men som Nvidia lanserar just nu så skulle det inte förvåna mig om Nvidia valde att göra exakt samma sak som de verkar ha gjort med 660TI.. alltså att lansera ett mindre prisvärt kort i samma prisklass som GTX670 och GTX660TI.

Skrivet av anders190:

DVI är en gammal standard som det finns nya modernarne lösningar för, specifikt DisplayPort. Moderna skärmar har anslutningar för DisplayPort vilket gör detta till ett icke-problem såvida man inte sitter med riktigt gamla skärmar eller något billigt där man snålat in på detta.

http://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort

Sitter själv på en LG W2363D som inte har DP.. Och den var inte billig när jag köpte den. Så att påstå att man snålat med något bara för att man inte har DP är ju inte direkt sant..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

stör mig på att de står computing på bilden då 600serien är totalt värdelös på de.

Permalänk
Medlem

Nvidia får nog se till att släppa ett riktigt mellanklasskort snart för att möta AMDs dominans på området. Förutom 560Ti, 560, 570 och 580, som är en äldre generation, så har Nvidia ingenting under 2500-3000kr. Visst är tillgången på 500-serien fortfarande god men frågan är hur länge Nvidia kan sälja gamla prestandakort (och till och med ett/två entusiastkort) som mellanklass?

AMD har allt från 6870 till 7950 i området - Det är 8 olika modeller varav 5 år från den senaste generationen. Detta kan bli, eller är redan, ett stort problem för Nvidia då just 1500-3000kr är ett väldigt inkomstbringande segment.

Permalänk
Medlem

Vafan 3000kr, var e vettiga kort för 2000kr?!

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag vill ha ett sånt kort bara för namnets skull. Pröva säg "GTX 660" snabbt flera ggr.

Vad ska det bli? får inte fram något annat "konstigt ord"

Skrivet av shauni:

nvidia har haft mer problem än amd den här generationen. De kunde inte massproducera 680, så efter några månader av defekta kort så lanseras 670. Samma sak nu. Samma kort, bara lite strypt.
Om de hade kunnat producera ett vassare kort än 680 så borde väl inte 680s yields ha varit katastrof, right?
Sluta upprepa samma gamla falska rykte tack.

Hmm undrar varför inte Gtx 680/670 inte kunde massproduceras produceras. Kanske var det brist på något? Kanske till och med Amd hade samma problem? Artikel

Klart de kan producera ett starkare kort utan problem, Men man behöver inte att göra det. För vad har amd att komma med? Nvidia ligger högst på prestanda toppen och behöver inte utöka den mera, Istället kan man vara kvar där för att "mjölka pengar" av folk.

Och Vilka Yields snakar du om? Nvidia dementerade ju ryckterna... Länk..

"Sluta upprepa samma gamla falska rykte tack." Vad refererar du till där? Nånting i artikeln?

Nä, Läs på innan du uttalar dig nästa gång.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Burks:

Vad ska det bli? får inte fram något annat "konstigt ord"

Hmm undrar varför inte Gtx 680/670 inte kunde massproduceras produceras. Kanske var det brist på något? Kanske till och med Amd hade samma problem? Artikel

Klart de kan producera ett starkare kort utan problem, Men man behöver inte att göra det. För vad har amd att komma med? Nvidia ligger högst på prestanda toppen och behöver inte utöka den mera, Istället kan man vara kvar där för att "mjölka pengar" av folk.

Och Vilka Yields snakar du om? Nvidia dementerade ju ryckterna... Länk..

"Sluta upprepa samma gamla falska rykte tack." Vad refererar du till där? Nånting i artikeln?

Nä, Läs på innan du uttalar dig nästa gång.

Fast varför hade då Nvidia större problem än AMD när Globalfoundries krånglade? Varför tar det ovanligt lång tid för Nvidia att lansera nya kort? De ligger flera månader efter det vanliga schemat. Tillgången på GTX 680 är fortfarande inte jättegod vilket till exempel Anandtech reflekterade över när de skrev om GTX 690.

Har iof hört andra rykten som säger att det aldrig kommer ett 660 utan Ti utan att det blir 700-serien som kommer först. Skulle inte förvåna mig eftersom AMD antagligen kommer släppa en 8000-serie inom en inte alltför avlägsen framtid och den här gången vill nog Nvidia inte vara så långt efter. Vad den nya serien består av återstår att se och jag personligen bryr mig inte så mycket. Jag väntar bara på ett kort som inte kostar skjortan, vilket Nvidia inte verkar vilja erbjuda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast varför hade då Nvidia större problem än AMD när Globalfoundries krånglade? Varför tar det ovanligt lång tid för Nvidia att lansera nya kort? De ligger flera månader efter det vanliga schemat. Tillgången på GTX 680 är fortfarande inte jättegod vilket till exempel Anandtech reflekterade över när de skrev om GTX 690.

Påstog aldrig att amd hade lika mycket problem. bara att dom hade problem.

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att ett grafikkort ska dra 150 W TDP.

Jag vill se mer strömsnåla och energieffektiva lösningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Sitter själv på en LG W2363D som inte har DP.. Och den var inte billig när jag köpte den. Så att påstå att man snålat med något bara för att man inte har DP är ju inte direkt sant..

Det är en billig skärm sett till specifikationerna (TN) med 3D-stöd, vilket är vad som gör den dyr. Skärmen har något år på nacken och LG borde ha designat den för DisplayPort med, speciellt då tekniken är royalty-fri och sedan när den ändå kostar så pass mycket som den gjorde. TN krävs(/krävdes?) förvisso för 3D-stödet men det går inte komma ifrån att TN är en billig budgetpanel.

Det ser i dagsläget något bättre ut även om många billiga skärmar fortfarande kommer utan. Nu är förvisso vinsten mindre för vanliga konsumenter att byta från digital till digital än från analog till digital som vid övergången från VGA. Likväl måste ju utvecklingen gå vidare och nya tekniker komma ut. Det går också att göra en hel del med DisplayPort vilket tas upp i tidigare länkad Wikipedia-artikel.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s90805085&o=tillv_pop&c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Klart de kan producera ett starkare kort utan problem, Men man behöver inte att göra det. För vad har amd att komma med? Nvidia ligger högst på prestanda toppen och behöver inte utöka den mera, Istället kan man vara kvar där för att "mjölka pengar" av folk.

Allvarligt, tror du själv på det där?

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Skrivet av Whiip:

Allvarligt, tror du själv på det där?

Så fungerar det väl ändå i alla branscher. Man utvecklar inte mer än nödvändigt om det finns pengar att tjäna. Så ser den bistra sanningen ut.

Visa signatur

AsRock z87 Extreme3 ATX, Samsung SSD 120GB, 3TB Toshiba HDD, 16GB Crucial 1600Mhz, MSI Radeon 7950 Twin Frozr,
i5 4670K, be quiet! 680W 80+ Gold Modulär, Fractal Design R4,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiip:

Allvarligt, tror du själv på det där?

ja? var det inte mitt inlägg eller?

Gtx 680 har en tdp på 195W Man skulle kunna slänga på ännu mera på kortet låt oss säga 250W, Då skulle kortet prestera något enormt mycket bättre. Amd klarar ju inte av att riktigt slå Nvidia på fingrarna (min "teori"). visst dera GHz kort var lite snabbare men till vilken kostnad

Nvidia 680 = 195W

Amd 7970 Ghz = 250W

bla.

Sen spekuleras det förfullt att Nvida har sin "Big kepler" GK110 på gång. länk

Om denna skulle användas till Geforce serien så skulle det bli en jäkla prestandaskjus. och amd skulle få krypa.

Sen så har ju nvidia det snabbaste kortet ute också om du inte har missat det, Gtx 690.

Så vad är det jag inte skulle tro på????

Permalänk
Medlem

Alltså hade du fel AMD har just nu tronen med singelgpu men ledningen är hårfin :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

ja? var det inte mitt inlägg eller?

Gtx 680 har en tdp på 195W Man skulle kunna slänga på ännu mera på kortet låt oss säga 250W, Då skulle kortet prestera något enormt mycket bättre. Amd klarar ju inte av att riktigt slå Nvidia på fingrarna (min "teori"). visst dera GHz kort var lite snabbare men till vilken kostnad

Nvidia 680 = 195W

Amd 7970 Ghz = 250W

bla.

Sen spekuleras det förfullt att Nvida har sin "Big kepler" GK110 på gång. länk

Om denna skulle användas till Geforce serien så skulle det bli en jäkla prestandaskjus. och amd skulle få krypa.

Sen så har ju nvidia det snabbaste kortet ute också om du inte har missat det, Gtx 690.

Så vad är det jag inte skulle tro på????

Tror du verkligen att det är så lätt som du får det att låta? Höja frekvenser är i princip det enda Nvidia kan göra tills GK11x släpps och tillskillnad från 7970 så lanserades 680 med redan höga frekvenser.

GK110 lär släppas i anslutning till AMDs 8000-serie och är därför irrelevant just nu.

AMD har snabbaste GPUn.

Att Nvida när som helset kan slänga ut en GPU som krossar AMD men väljer att inte göra det.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Det är snarare Nvidia som ligger efter här, både prismässigt men också i att få ut aktuell serie. AMD kommer förmodligen om någon månad att introducera HD8000-serien dessutom.

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Alltså hade du fel AMD har just nu tronen med singelgpu men ledningen är hårfin :/

Vad hade jag fel med? Nvidia har det snabbaste eller?

Skrivet av Whiip:

Tror du verkligen att det är så lätt som du får det att låta? Höja frekvenser är i princip det enda Nvidia kan göra tills GK11x släpps och tillskillnad från 7970 så lanserades 680 med redan höga frekvenser.

GK110 lär släppas i anslutning till AMDs 8000-serie och är därför irrelevant just nu.

AMD har snabbaste GPUn.

Att Nvida när som helset kan slänga ut en GPU som krossar AMD men väljer att inte göra det.

Inte vet jag hur lätt det är, jag kan inte sånt. Men om det pungas ut grafikort hela tiden så ska det inte vara så svårt för Nvidia att göra ett ännu kraftfullare.

Det med att höja frekvenserna, Var det inte precis de Amd gjorde? Kanske Nvidia gör en "Amd" istället för att "kontra" med ett nytt kort. Vem vet, Det är mycket möjligt.

"GK110 lär släppas i anslutning till AMDs 8000"

Det är ett ryckte. som annat jag också har länkat. Därför är det väldigt relevant just nu, För man vet aldrig när det kommer något nytt.

Nvidia har snabbaste GPUn, men däremot inte den snabbaste singel gpun.

"Att Nvida när som helset kan slänga ut en GPU som krossar AMD men väljer att inte göra det."

denna förstår jag inte. Har du missat att få med något i formuleringen?

Permalänk
Medlem

Alltså, vad håller Nvidia på med? Varför i hela friden ska ens PREFIXET Ti vara med? Man gick från 8800gt/gts/gtx/abcdefg... till exempelvis GTX680.

Nu tycker alltså Nvidia inte längre om siffror utan nu ska vi ha GTX/GTS/GT 660 ti/top/ultra eller?

Ge fan i alla prefix! Man lanserar inte en modell som inte är en riktig modell utan en överklockad modell av en modell som inte finns! Ska de släppa en mellanklassare så ska det vara GTX660(bara) och nivån under det är GTX650. Hur jävla svårt kan det vara för Nvidia att förstå sitt eget namnschema?!

Jag vet inte varför, men detta gör mig genuint förbannad!

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

Alltså, vad håller Nvidia på med? Varför i hela friden ska ens PREFIXET Ti vara med? Man gick från 8800gt/gts/gtx/abcdefg... till exempelvis GTX680.

Nu tycker alltså Nvidia inte längre om siffror utan nu ska vi ha GTX/GTS/GT 660 ti/top/ultra eller?

Ge fan i alla prefix! Man lanserar inte en modell som inte är en riktig modell utan en överklockad modell av en modell som inte finns! Ska de släppa en mellanklassare så ska det vara GTX660(bara) och nivån under det är GTX650. Hur jävla svårt kan det vara för Nvidia att förstå sitt eget namnschema?!

Jag vet inte varför, men detta gör mig genuint förbannad!

Varför inte bara lära sig dessa prefix? Det är egentligen inte så svårt.

För det är ju Nvidias egna namnschema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Vad som saknas är konkurrans från Nvidia i samtliga segment. Som artikeln säger så finns det fortfarande luckor i Nvidias serie där produkter ännu inte lanserats, GTX 660. Så länge Nvidia inte kan börja konkurrera mot AMD fullt ut så lär priserna hållas på de nivåer de gör idag.

Frågan är om Nvidia ens hade haft ett "riktigt" GTX 680-kort att lansera. De har ju haft problem med GK104 och varför skulle GK110 vara enklare att tillverka?

DVI är en gammal standard som det finns nya modernarne lösningar för, specifikt DisplayPort. Moderna skärmar har anslutningar för DisplayPort vilket gör detta till ett icke-problem såvida man inte sitter med riktigt gamla skärmar eller något billigt där man snålat in på detta.

http://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort

Luckor ja men i mindre intressanta segment för oss som väntar på ersättaren till 580 och inte vill ha nåt överklockat 670 till överpris bantat på godsakerna 580 har och det gynnar alla att släppa 780 som en bomb och tvinga ner 7970 i 3000kr klassen pga prestandan och i sin tur pressa ner priset på 670 och 660Ti under 3000kr om prestandan är den förväntade som motiverar sub 3000kr på dessa kort.

Spelar ju ingen roll om dom haft ett GK104 att lansera eller ej, det är ju GK110 vi väntat på och tack vare att det inte finns seriös konkurrans från AMD i detta viktiga segment så kan man ta ett högre mellanklasskort GTX670, överklocka det och sälja som "toppklass" till överpris i förhållande till innehållet i det.

DP är som sagt inte en vettig lösning i dagsläget, lösning är att skicka med adapter till dom som vill ha dubbla/flera DP då det blir billigast och bäst för alla och ev. ta betalt för detta om man är mindre serös tillverkare, enklare än så blir det inte och behovet av flera skämar på ett grafikkort är inte tillräckligt stort eller ens fungerade för att kunna motiveras då det i praktiken behövs minst 2 kort för att det skall fungera acceptabelt och tre kort optimalt. Behöver man flera skärmar på ett kort har man också råd att betala för dessa adaptar som är billigare än motsatsen och därmed enda acceptabla lösningen.

Finns tyvärr inga vettiga nya 30" med DP och produkter från andra halvan av 2008 är inte gammalt då dom fortfarande ligger i toppskiktet, vore dom hopplöst efter så är det en annan femma.
Finns inga vettiga ersättare till 30" IPS-klassen heller och givetvis skall det inte vara scaler i skärmen heller då behovet inte existerar idag då kortet i sig gör jobbet bättre.

Skrivet av Zotamedu:

Jag har inte kunnat hitta ett enda faktiskt bevis på att AMD har buggigare drivrutiner än Nvidia, har du något annat än "någon på internet sa det" så får du väldigt gärna visa upp det. Fram tills dess är det rykten och rykten har noll bevisvärde. Ibland har AMD större buggar och ibland har Nvidia stora buggar. Sånt är livet i branschen. Sen skillde det en del i funktionalitet för ett par år sedan och det från båda håll men även det verkar ha blivit utsuddat mer och mer nu.

Vad svamlar du om? Det är ju priserna i kombination med prestanda i viss mån som avgör klasserna. Ett GTX610 blir inte ett entusiastkort även om det kostar 5000 kr. Kort för 3000 kr har aldrig varit mellanklass.

Sen verkar du lyssna lite för mycket på Nvidias marknadsföring för ditt eget bästa. GTX 680 är uppföljaren på GTX580. Nvidia försökte tillverka ett GK100 men av oklar anledning gick kretsen inte att få ut. Om det blev för dyr, för varm, för krånglig eller något annat vet vi inte men helt klart är att den var ekonomiskt ohållbar att bygga eftersom den inte finns. Istället fick de skicka ut GK104 som toppen vilket tog en del tid att putsa upp eftersom de var ett par månader efter AMD med 28 nm. Nu verkar de ha någon sorts problem med Kepler, exakt vad är också oklart men de har tagit ovanligt lång tid på sig att få ut nya kort och de kort de har är det relativt ont om. Än har de ju bara lyckats prestera GK104 med minimala variationer och GK117. Till OEM är hälften av 600-serien ommärkta Fermi. Det säljs till och med gamla 400-serien under nytt namn. Det luriga är att de i vissa fall har samma namn på tre olika kort med olika typer av minne och olika arkitekturer så man får passa sig lite när man köper laptop eller märkesdator. Allt detta tyder på att det är problem med Kepler. Annars hade de inte varit så fruktansvärt sega med att få ut kort i segmentet som är så viktigt ekonomiskt. Det är, tro det eller ej, relativt få som köper grafikkort för över 3000 kr så prisklassen runt 1500 kr är väldigt viktig och där är AMD idag utan konkurrens och kommer så vara i över en månad till verkar det som.

Du verkar också ha missat lite hur grafikkortsmarknaden fungerar. Priset sätts efter prestanda i väldigt stor utsträckning så när konkurrenten pressar ett nytt kort lite högre får man antingen svara med att sänka priset för att lägga sig bättre med pris/prestanda eller svara med ett bättre kort. Varför tror du toppkorten har kostat ganska exakt lika mycket de senaste åren?

Har ägt ett antal olika äldre generationer och äger ett av senaste ATI/AMD där inget av dessa varit lika stabilt som nvidia pga antigen drivrutiner eller kortet i sig och hur andra upplever det är ju för min del mindre relevant då det inte fungerade som avsett och antingen fixade en ny drivis ett äldre "problem" men skapade minst två st nya eller var mest placebo för att få folket att hålla tyst i några dagar innan det började om igen, därmed inte sagt att det varit problemfritt för mig med nvidia men i slutändan har dom varit bättre och strulfritt och löst ev. problem utan att skapa flera nya och SLI varit smidigare/mera felfritt jämfört med CF.

680 är på inget sätt en värdig ersättare till 580 utan mera ett snedsteg som även prestandan bekräftar, ersättaren till 580 bygger på den ej släppta GK100/110 som man antigen har strul med eller spar(oväsentligt varför då det är så det är) pga av att man i slutändan upptäckte att det räckte med lite OC på nåt som skulle bli GTX660/670(Ti) omdöpt till GTX680 för att precis trumfa och med billiga medel kunna generera pengar i väntan på att man löser ev problem samt hålla steg med AMD:s generationer och ta steget till 28nm.
Allt annat är felaktigt då inga fakta finns eller bevis för att 680 ersätter 580 annat än ren propaganda. Man har ju tom slaktat bort funktioner 580 har i 680 så ersättare blir det bara för blåögda då riktiga ersättaren har allt som 580 har till att börja med ovasett om det behövs eller ej och 680 mera spelkort än ersättare till allroundkortet 580 och på inget sätt prestandamässigt tillräckligt bra för att motivera byte.

Tyvärr är det så att kort i klassen 3000kr+ är vad som säljer kortena i 1500kr- klassen och medans dom senare i lägre klassena genererar pengarna kommer reklamen av den viktiga toppklassen och utan bra kort i toppklassen säljer man få kort i mellanklassen 3000kr och neråt och därför måste AMD vara tidigt ute då man helt medvetet inte konkurrerar i topsegmentet längre utan håvar in pengarna i mellan och lågprissegmentet och precis som förväntat nu tvingats slakta priset på 7970 kraftigt pga konkurransen.
Att mellanklassen hoppat upp till 3000kr är ju givet då inget gör 660Ti till nåt annat än ersättare till 560Ti, dvs mellanklassen då priset inte bestämmer nåt vad blir mellanklass eller ej utan enbart prestandan, priset sätts sen i relation till konkurrans och valutor, omkostnader mm spå man gör vinst på produkten när den släpps, att sen priset går upp för resp klass beror ju på att man kan ta ut detta pris så det är du som missat hur det fungerar.
Att man kommer si och så många månader efter har inget med om man ligger efter eller ej att göra då det är bättre att släppa en bra produkt som GTX680 än buggig produkt i förtid som AMD tvingats göra för att kunna mätta markanden innan nvidia putsat klart och majoriteten byter pga besvikelse med prestanda/drivisar/support/whatever.
Att 660Ti är mycket likt 670 vilket i grunden är ett 680 utan överklock bevisar än en gång vad som sagts gång på gång om just 680 och bidragande orsak till priset på 660Ti.

Ett 610 kan mycket väl vara toppklassen om prestandan motsvarar 680/690, men blir mellanklass om det matchar 660Ti eller insteg om det presterar sämst av sina kamrater i generationen och det oavsett priset som sätts av prestandan och konkurransen i resp. klass och sämre konkurrans ger högre pris som nu i övre mellanklassen dit 660Ti hör och där AMD har ägt undre delen.

Att sen det finns dom som gnäller över priset på 3000kr när nästa kort i stegen är ytterst lite dyrare men prestandan troligen inte större än prisskillnaden på ca 200kr från lägst satta 670 motiverar visar bara att dom inte tillhör målgruppen för detta kortet utan snarare nåt lägre presterande och ev av konkurreranade märke.

Vill du ha bevis för strulet med AMD-drivisar räcker det att söka så dyker det upp flertalet aktuella ämnen och inte helt inaktuellt multimonitor-situationer men även högst relevant enkelskärmssituationer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrMuppet:

Nuvarande serie är HD7000 med högsta modell HD7970. Denna serie kommer ersättas med HD8000-serien någon gång mot slutet av året, kanske rent av början på nästa år. Första kortet att lanseras lär förmodligen bli HD8970, om de inte även väljer att lansera HD8950 samtidigt.

Skrivet av Gamers:

Luckor ja men i mindre intressanta segment för oss som väntar på ersättaren till 580 och inte vill ha nåt överklockat 670 till överpris bantat på godsakerna 580 har och det gynnar alla att släppa 780 som en bomb och tvinga ner 7970 i 3000kr klassen pga prestandan och i sin tur pressa ner priset på 670 och 660Ti under 3000kr om prestandan är den förväntade som motiverar sub 3000kr på dessa kort.

Spelar ju ingen roll om dom haft ett GK104 att lansera eller ej, det är ju GK110 vi väntat på och tack vare att det inte finns seriös konkurrans från AMD i detta viktiga segment så kan man ta ett högre mellanklasskort GTX670, överklocka det och sälja som "toppklass" till överpris i förhållande till innehållet i det.

DP är som sagt inte en vettig lösning i dagsläget, lösning är att skicka med adapter till dom som vill ha dubbla/flera DP då det blir billigast och bäst för alla och ev. ta betalt för detta om man är mindre serös tillverkare, enklare än så blir det inte och behovet av flera skämar på ett grafikkort är inte tillräckligt stort eller ens fungerade för att kunna motiveras då det i praktiken behövs minst 2 kort för att det skall fungera acceptabelt och tre kort optimalt. Behöver man flera skärmar på ett kort har man också råd att betala för dessa adaptar som är billigare än motsatsen och därmed enda acceptabla lösningen.

Finns tyvärr inga vettiga nya 30" med DP och produkter från andra halvan av 2008 är inte gammalt då dom fortfarande ligger i toppskiktet, vore dom hopplöst efter så är det en annan femma.
Finns inga vettiga ersättare till 30" IPS-klassen heller och givetvis skall det inte vara scaler i skärmen heller då behovet inte existerar idag då kortet i sig gör jobbet bättre.

Såvida Nvidia inte tänker göra som med GTX 400-serien och ersätta denna med en 500-serie efter ett halvår så lär det vara HD8970 Nvidias GTX 780 kommer möta. Hur den ser ut designmässigt som prestandamässigt vet vi ju i dagsläget heller inget om. Med tanke på att HD7970 kommer vara runt ett år eller mer när Nvidia kanske får ut GK110 så är det ju rätt självklart att denna lär vara snabbare.

AMD svarade med HD7970 på Nvidias nu gamla GTX 580. Det var det nyaste som fanns ute vid lanseringen från Nvidias sida, förutom möjligen GTX 590. Det nya kortet lär nog kunna matcha ett GTX 110 (eller iallafall försöka) då HD7970 redan är i nivå med GTX 680.

Jag hoppas du inser att spel med flerskärmslösningar fortfarande är en extremt nischad bransch. Vad som istället är mycket vanligare är att koppla in flera skärmar för användning i annat än spel. Nu klarar förvisso DP 1.2 av daisy chaining och länka ihop flera skärmar med en kabel men nu går det dock trögt bland skärmtillverkarna att få ut detta. AMD har använt detta på deras grafikkort ett bra tag nu. Jag kan hålla med om att man förmodligen bör köra minst två kort vid flerskärmsspelande, då på tunga titlar som BF3, men oftast klarar man sig väldigt bra med endast ett kort.
Jag kör utan större problem det mesta i 6048x1200 med allt från mellanhöga till höga inställningar med mitt HD6970. Med de HD7900-kort jag provat gick det ännu bättre även om just BF3 såklart gick väldigt trögt. SLI och CF är även här inte en självklarhet om man kan acceptera andra lägen än reglagen på max. Samt att man slipper alla problem dessa tekniker lider av vilket är viktigt för mig.

Skrivet av Burks:

Varför inte bara lära sig dessa prefix? Det är egentligen inte så svårt.

För det är ju Nvidias egna namnschema.

Räknat GTX 560 kort på sistonde? Gör det och du bör inse varför (vanliga) konsumenter ogillar dessa. Det är inte solklart hur dessa förhåller sig till varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nuvarande serie är HD7000 med högsta modell HD7970. Denna serie kommer ersättas med HD8000-serien någon gång mot slutet av året, kanske rent av början på nästa år. Första kortet att lanseras lär förmodligen bli HD8970, om de inte även väljer att lansera HD8950 samtidigt.

Förstod du inte att det uppseendeväckande var att du skrev "förmodligen om någon månad"?

Nu skriver du helt plöstligt om ett halvår eller kanske mer istället (förutom en hel del Captain Obvious).

Permalänk
Medlem

Hmmm...
Jag tror inte på specarna här.
Exakt samma som 670, med lika många "cudacores", fast med strypt minnesbandbredd?
Det verkar inte företagsekonomiskt. Jag antar att det är en bantad GK 104 här, så logiskt vore att man stängde ner fler kärnor, och bandbredd för att på sätt kunna utnyttja alla Gpu:er som inte dög till 670.

Nåja, den som lever får se.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrMuppet:

Förstod du inte att det uppseendeväckande var att du skrev "förmodligen om någon månad"?

Nu skriver du helt plöstligt om ett halvår eller kanske mer istället (förutom en hel del Captain Obvious).

Jag hoppas du inser att vi är i slutet av juli och någon månad framåt är vid den tidpunkten.

Rolig attityd du har, speciellt med ditt otroligt tydliga "?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jag hoppas du inser att vi är i slutet av juli och någon månad framåt är vid den tidpunkten.

Slutet av juli är fortfarande i början av Q3. Om någon månad skulle ha varit i mitten av Q3 (möjligen framåt slutet). Nu skriver du i slutet av Q4 eller början av Q1 2013 istället. Alltså om ett halvår istället för en månad.

Om vi säger så här, att vänta någon månad med ett dåligt grafikkort vore helt ok, men att vänta uppåt ett halvår vore det inte. :/

Om det faktiskt rört sig om någon månad hade det varit synnerligen intressant.

edit:

Skrivet av anders190:

Rolig attityd du har, speciellt med ditt otroligt tydliga "?".

Fetningen i citatet förtydligade vilken mening det rörde sig om och den var minst sagt sensationell.

Permalänk
Medlem

Vafan, jag ville ha en 78xx killer! Nu blir det inget priskrig i mitt favoritsegment. =/

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrMuppet:

Slutet av juli är fortfarande i början av Q3. Om någon månad skulle ha varit i mitten av Q3 (möjligen framåt slutet). Nu skriver du i slutet av Q4 eller början av Q1 2013 istället. Alltså om ett halvår istället för en månad.

Om vi säger så här, att vänta någon månad med ett dåligt grafikkort vore helt ok, men att vänta uppåt ett halvår vore det inte. :/

Om det faktiskt rört sig om någon månad hade det varit synnerligen intressant.

Fetningen i citatet förtydligade vilken mening det rörde sig om.

"Om någon månad", för mig i detta sammanhang är 2-4 månader. Med tanke på de tre senaste lanseringarna av nya serier från AMD så är vi i detta tidsspannet. Längre än så är jag tveksam till (AMD papperslanserar i slutet av december oavsett om kort är klara eller inte) och redan i augusti är jag också tveksam till även om HD7990-nyheten tidigare i veckan nämner att ett okänt kort skulle lanseras mot slutet av augusti.

Jag anser den raden var tydlig nog för att inte behöva förklaras. Men tydligen så behövs nu detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Vad ska det bli? får inte fram något annat "konstigt ord"

Hmm undrar varför inte Gtx 680/670 inte kunde massproduceras produceras. Kanske var det brist på något? Kanske till och med Amd hade samma problem? Artikel

Klart de kan producera ett starkare kort utan problem, Men man behöver inte att göra det. För vad har amd att komma med? Nvidia ligger högst på prestanda toppen och behöver inte utöka den mera, Istället kan man vara kvar där för att "mjölka pengar" av folk.

Och Vilka Yields snakar du om? Nvidia dementerade ju ryckterna... Länk..

"Sluta upprepa samma gamla falska rykte tack." Vad refererar du till där? Nånting i artikeln?

Nä, Läs på innan du uttalar dig nästa gång.

nvidia hade problem med yields utöver tilldelningen av wafers. Även fast de hade högre prioritet av tsmc så var bristen mycket värre hos kepler. De pushade upp 680 till orealistiska klockcyklar som de inte kunde producera alls för att med minsta marginal ta tronen. Och några månader senare göra 670 och 660 ti av alla rester. Du sitter och säger att detta är exakt så som nvidia vill ha det och att de bara tar det lugnt för amd suger eller nåt. Tror du på dig själv eller? Big kepler är enterprise-kort med ännu lägre yields. Du tror de kan bara sitta och sälja dom till privatpersoner när de inte ens får ut ett av hundra vanliga keplers? Du har ingen aning om hur tillverkningsteknik fungerar. Att designa ett monsterkort är inte detsamma som att tillverka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

"Om någon månad", för mig i detta sammanhang är 2-4 månader. Med tanke på de tre senaste lanseringarna av nya serier från AMD så är vi i detta tidsspannet. Längre än så är jag tveksam till (AMD papperslanserar i slutet av december oavsett om kort är klara eller inte) och redan i augusti är jag också tveksam till även om HD7990-nyheten tidigare i veckan nämner att ett okänt kort skulle lanseras mot slutet av augusti.

Om du nu tycker att "om någon månad" i detta sammanhang är 2-4 månader, kan man ju fråga sig vad du tycker att "om några månader" eller "om något kvartal" skulle vara? 2-4 kvartal? Om något år = 2-4 år? Dessutom betyder normalt sett "någon gång mot slutet av året, kanske rent av början på nästa år" (som du skrev i ditt förra inlägg) december, januari eller möjligen ännu senare, och det skulle vara 5-6 månader eller mer. Så "om något kvartal" = 5-6 kvartal = ~1,5 år?

Om "någon månad" är singular och betyder därför rimligen omkring en månad (kanske 0,5 - 1,5). Menar man flera månader använder man plural och säger också "om några månader". Om du verkligen menade 2-4 månader skulle "om några månader" eller "om något kvartal" fungerat. Men nu menade du inte ens 2-4 månader, utan 5-6 (omkring ett halvår eller ett par kvartal).

"någon månad" < "ett par månader" < "några månader" ~ "något kvartal", osv.

Skrivet av anders190:

Jag anser den raden var tydlig nog för att inte behöva förklaras. Men tydligen så behövs nu detta?

Förtydliga? Raden var tydlig, men saknade källa. Tydligen menade du faktiskt inte vad du skrev (språkförbistring?), så ett ifrågasättande var i allra högsta grad på sin plats.