Permalänk
Avstängd

Tråden om 16:9 och 16:10

I denna tråd diskuterar vi 16:9 och 16:10 och andra aspect ratios för datorskärmar.

Definition av aspect ratio (bildformat för datorskärmar):
"The Aspect ratio of a display is the proportional relationship between the width of a display and its height."

Permalänk
Medlem

Okey?

Mer 16:10 åt folket!

Edit: Gäller min åsikt om bildskärmar till datorer. Jag bara antog att det var det tråden handlade om. TV blir ett annat kapitel för min del.

Permalänk
Medlem

16:10 visst!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk
Medlem

Tråden fortsätter alltså för allas intresse från denna tråd.

Jag håller med dig kol, det går inte att säga att 16/10 är ett större format än 16/9.

Skrivet av MrMuppet:

Hur vet du att 1080p är helt perfekt och 2160p (4k) är överflödigt? Har du jämfört stillbilder? Sittavstånd?

Det har gjorts blindtester mellan 480p, 720p och 1080p, och i praktiken ser man inte skillnad mellan åtminstone 720p och 1080p vid normala avstånd. Vidare tester är alltså överflödiga.

Permalänk
Skrivet av kol:

I denna tråd diskuterar vi 16:9 och 16:10.

Sorry lite ot men 1.85:1 och 2.39:1 då? det hade jag gärna velat se, för filmtittandes skull.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Fast jag vet inte, "forskning" har tydligen visat att 16:9 ger högre produktivitet än 4:3, så då måste 16:9 ge högre produktivitet än 16:10 också. Eller hur?

Dessutom är såklart de facto-16:9-standardupplösningen 2133x1200 överlägsen 16:10-skräpet 1920x1200 (WUXGA)!

--------------------------

edit: Eftersom folk tydligen inte fattar det själva och svarar på det, väljer jag att klargöra att ovan inlägg var sarkasm (inte ens avsett som trolleri). Slänger dessutom in ett par citattecken. 26st streck ovan f.ö. höhö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Sorry lite ot men 1.85:1 och 2.39:1 då? det hade jag gärna velat se, för filmtittandes skull.

1.85 faller enligt mig under samma kategori som 16/9(som ju är 1.79).

Jag har faktiskt funderat på att göra en projektorduk som är 2.0(ganska precis mitt emellan), och beskära skrivbordet till 1920x960, bara för att cinemascope-filmer aldrig kommer till sin rätt på en 16/9-duk. Det känns liksom lite fel när vanliga TV-serier ger mycket större intryck än en riktig storfilm.

Permalänk
Avstängd

16:9. Ser dessutom fram emot 21:9 skärmar. Allt annat känns som ett steg tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att riktigt stora 16:10-skärmar, alltså runt 27"+, blir FÖR stora och tenderar att ge lite gamnacke och slänga runt med huvudet när man spelar spel. 16:9 ger ett mer avslappnat synfält, IMO.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Det har gjorts blindtester mellan 480p, 720p och 1080p, och i praktiken ser man inte skillnad mellan åtminstone 720p och 1080p vid normala avstånd. Vidare tester är alltså överflödiga.

OT much?

Men, visa gärna dessa blindtester som gjorts där människor med bra syn inte kunnat se någon som helst skillnad överhuvudtaget mellan skarpaste möjliga stillbilder i 720p och 1080p på säg 52" @ 3m (*längre bort än jag sitter). Eller vad du nu tycker är normala avstånd. Tänk även på att många därutöver har projektor + duk (päronen kör t.ex. 105" i vardagsrummet i en lägenhet).

Eftersom jag redan har visat källor för ~0,3 bågminuter per pixel (eller ~0,6 bågminuter per linjepar) spelar det egentligen ingen roll, men kör på.

F.ö. har du fortfarande inte förstått vad "killer samples" av det här slaget går ut på. Det är inte din hjärna du ska mörda. Du ska jämföra linjepar (t.ex. två svarta parallela vågräta respektive lodräta linjer mot en vit bakgrund), inte spamma hela skärmen så att det inte finns något tydligt att fokusera på och försöka lura hjärnan att smeta ut det.

Här har du ett snabbt ihopslafsat exempel bara för att förtydliga:

Du ska köra med den linje- och färgkombination som du tycker är lättast att urskilja.

Dessvärre går det inte att ABX:a pga gamma ramp (1st FFFFFF-pixel lyser normalt sett betydligt starkare än 3st 555555-pixlar).

*
Permalänk
Medlem

Själv gillar jag 16:10. Man tappa väldigt lite på bredden men tjänar desto mer på höjden. Man får större skärmyta per tum. Man får bredden men även lite extra höjd vilket är skönt när man skriver och läser. Man får lite black bars men nästan samma yta i tv-serier som på en 16:9 skärm. På 24" är 16:10 optimalt enligt mig.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Fast jag vet inte, forskning har tydligen visat att 16:9 ger högre produktivitet än 4:3, så då måste 16:9 ge högre produktivitet än 16:10 också. Eller hur?

"It benchmarked time- to-completion for beginner, intermediate and expert users on single 18" 4:3 LCD monitor. It then compared benchmarks to times generated using single wide-screen (16:9) monitors and dual 4:3 monitors of different sizes. In general, bigger was better. 24" 16:9 wide-screen monitors or dual 20" 4:3 monitors produced the best results; a 45% increase over the benchmarks. Beginners tended to do slightly better with a single wide monitor. Others saw no difference. Still larger monitors tended to produce diminishing returns."

Trollar du, eller har du inte ens ögnat igenom sidan du länkar till? Resultaten är gamla och refererar en situation när man kan öka multitaskingpotentialen genom att öka skärmytan. En 24" 16:9 eller två 20" 4:3 är likvärdiga men de är bättre än en ensam 18" 4:3. Duh!
Det handlar om att gå från en liten 4:3 till något större. Sen det där om diminishing returns ska man ta med en nypa salt för storleken 16:9 jämfört med 16:10 är försumbar i sammanhanget, det lovar jag dig. Dessutom är det skärmarea man har studerat och inte aspect ratio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

"It benchmarked time- to-completion for beginner, intermediate and expert users on single 18" 4:3 LCD monitor. It then compared benchmarks to times generated using single wide-screen (16:9) monitors and dual 4:3 monitors of different sizes. In general, bigger was better. 24" 16:9 wide-screen monitors or dual 20" 4:3 monitors produced the best results; a 45% increase over the benchmarks. Beginners tended to do slightly better with a single wide monitor. Others saw no difference. Still larger monitors tended to produce diminishing returns."

Trollar du, eller har du inte ens ögnat igenom sidan du länkar till? Resultaten är gamla och refererar en situation när man kan öka multitaskingpotentialen genom att öka skärmytan. En 24" 16:9 eller två 20" 4:3 är likvärdiga men de är bättre än en ensam 20" 4:3. Duh!
Det handlar om att gå från en liten 4:3 till något större. Sen det där om diminishing returns ska man ta med en nypa salt för storleken 16:9 jämfört med 16:10 är försumbar i sammanhanget, det lovar jag dig. Dessutom är det skärmarea man har studerat och inte aspect ratio.

Dold text

Men trådskaparen kol sa ju att de va så?

Skrivet av MrMuppet:
Skrivet av kol:

De studier som gjorts visar på ökad effektivitet med widescreen.
http://productivepractices.com/content/monitors_and_productiv...

- The science is in!

Och kol har faktiskt läst på allt om aspect ratio de senaste 5 åren så han är väldigt bra insatt i frågan så de så!

Skrivet av kol:

Det tror jag inte men jag har läst på allt om aspect ratio de senaste 5 åren så jag är väldigt bra insatt i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Men trådskaparen kol sa ju att de va så?

Och kol har faktiskt läst på allt om aspect ratio de senaste 5 åren så han är väldigt bra insatt i frågan så de så!

Kol må sitta på kunskap om att 16:9 är bättre än 16:10 avseende produktivitet men studien du och hen länkade till styrker inte det påståendet för den handlar om nåt annat. Det jag vanligtvis hört är att 16:10 är enklare att jobba med två word eller excel ark bredvid varandra så det talar snarare för att 16:10 skulle vara mer produktivt på en arbetsplats med såna behov. Och i DTP gäller ju största möjliga area så där vinner den största tummaren snarare. Men säger nån att 16:9 slulle vara mer produktivitet så tar jag gärna del av de resultaten.

Permalänk
Medlem

"De studier som gjorts visar på ökad effektivitet med widescreen."

16:10 är ju också widescreen.

Permalänk
Rekordmedlem

Upplösning och storlek är viktigare än bildförhållande, skärmen får gärna vara en kvadratisk 40" are bara den har har minst 2560x2560 pixlar, om skärmen tex har 1600 linjer spelar det ingen större roll om den är 16/9 eller 10, 1080 på höjden är däremot en stor begränsning oavsett 16/9 eller 10, 1200 linjer blir sådär, men 1440 då börjar det bli användbart även med 16/9 och med 1600 så är det bra, men gärna mera linjer än så.
Hugg mot 1080 linjer istället för bildförhållandet, det är det som är störande, det är för lågt, jag brukar ibland ställa en av mina 30" are på högkant och det känns väldigt bra på en del sätt, men bilden blir ibland för smal, men att tex surfa och kunna se mer än dubbelt så mycket som de flesta normalt gör av en sida är väldigt trevligt, och de flesta siter verkar vara begränsade i bredd så det mesta ryms inom 1600 pixlar på bredden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guermantes:

Kol må sitta på kunskap om att 16:9 är bättre än 16:10 avseende produktivitet men studien du och hen länkade till styrker inte det påståendet för den handlar om nåt annat. Det jag vanligtvis hört är att 16:10 är enklare att jobba med två word eller excel ark bredvid varandra så det talar snarare för att 16:10 skulle vara mer produktivt på en arbetsplats med såna behov. Och i DTP gäller ju största möjliga area så där vinner den största tummaren snarare. Men säger nån att 16:9 slulle vara mer produktivitet så tar jag gärna del av de resultaten.

Det finns inte tillräckliga studier för att något ska kunna sägas med säkerhet beträffande aspect ratio och produktivitet. Men de studier som finns är indicier på att produktiviteten gynnas av widescreen format. Påståendena om att produktiviteten skulle gynnas av mer kvadratiska format saknar således vetenskapligt stöd.

Permalänk

För att göra ett kortare inlägg.
För datorer vill jag ha 16:10, iaf när det gäller upplösningen 1920*1200 då jag är van vid det och vill inte förlora dom där 120px på höjden.
Men nu vill man ju gärna ha en 3-4k skärm i 16:10

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag upplever att riktigt stora 16:10-skärmar, alltså runt 27"+, blir FÖR stora och tenderar att ge lite gamnacke och slänga runt med huvudet när man spelar spel. 16:9 ger ett mer avslappnat synfält, IMO.

Är inte U3011 16:10?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Jo, skulle tro att han sitter för nära sin skärm.

Permalänk
Medlem

Låt oss tillverka en egen skärm som ska vara precis 24" och ha en bestämd DPI på 100 så vi struntar totalt i standardupplösningar. Vi börjar med 16:9-varianten.

Pythagoras sats ger oss att

(16a)^2 + (9a)^2 = 24^2 337a^2 = 24^2 a = 24/337^0,5 = 1,3074

Dimensionerna blir därmed

Bredd: 16a = 20,9178" Höjd: 9a = 11,7663" Horisontella pixlar: 100*16a = 2091 avrundat nedåt Vertikala pixlar: 100*9a = 1176 avrundat nedåt Totalt antal pixlar: 2459016

16:10-varianten:

(16a)^2 + (10a)^2 = 24^2 356a^2 = 24^2 a = 24/356^0,5 = 1,2720 Bredd: 16a = 20,3520" Höjd: 10a = 12,7200" Horisontella pixlar: 2035 avrundat nedåt Vertikala pixlar: 1271 avrundat nedåt Totalt antal pixlar: 2586485

Med exakt samma (diagonala) storlek och DPI på skärmarna får 16:10-varianten drygt 5 % fler pixlar, och även lika mycket större yta. Så myten att 16:10 INTE skulle betyda större bild eller fler pixlar är nu ihjälslagen. Både i teorin och praktiken.

Dock säger jag inte att någondera är bäst. Jag föredrar 16:10 vid programmering, surfande, 3D-modellering och grafikskapande, men i spel, film och serier använder jag helst 16:9 eftersom det är det naturligaste bildförhållandet för de områdena (iaf för mig).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipfunk:

Med exakt samma (diagonala) storlek och DPI på skärmarna får 16:10-varianten drygt 5 % fler pixlar, och även lika mycket större yta. Så myten att 16:10 INTE skulle betyda större bild eller fler pixlar är nu ihjälslagen. Både i teorin och praktiken.

Definitionen av aspect ratio omfattar ingen specifik diagonal varför ditt räkneexempel blir fullständigt irrelevant i allmänfallet.

Du jämför en 16:9 skärm med diagonalen 24" med en 16:10 skärm med diagonalen 24". Inget annat.

Du skulle kunna göra samma räkneexempel och istället använda en given höjd på ex 12 cm och 100 i dpi. Med din logik hade slutsatsen då blivit att 16:9 varit både större och haft fler pixlar än 16:10.

Det är märkligt att du kan ha så svårt att förstå att aspect ratio enbart anger det proportionella förhållandet mellan bredd och höjd. Definitionen är glasklar.

"The Aspect ratio of a display is the proportional relationship between the width of a display and its height."
http://whatis.techtarget.com/definition/aspect-ratio
http://en.wikipedia.org/wiki/Display_aspect_ratio

Det vore önskvärt om du kunde läsa definitionen innan vi fortsätter diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Definitionen av aspect ratio omfattar ingen specifik diagonal varför ditt räkneexempel blir fullständigt irrelevant i allmänfallet.

Du jämför en 16:9 skärm med diagonalen 24" med en 16:10 skärm med diagonalen 24". Inget annat.

Du skulle kunna göra samma räkneexempel och istället använda en given höjd på ex 12 cm och 100 i dpi. Med din logik hade slutsatsen då blivit att 16:9 varit både större och haft fler pixlar än 16:10.

Det är märkligt att du kan ha så svårt att förstå att aspect ratio enbart anger det proportionella förhållandet mellan bredd och höjd. Definitionen är glasklar.

http://whatis.techtarget.com/definition/aspect-ratio
http://en.wikipedia.org/wiki/Display_aspect_ratio

Allt jag säger är att 24" 16:10 är större än 24" 16:9. Det finns ingen som kan motbevisa det. Folk får föredra vad de vill, men fakta är fakta.

Härmed avslutar jag diskussionen med dig eftersom den uppenbarligen inte fungerar.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Jag håller med dig kol, det går inte att säga att 16/10 är ett större format än 16/9.

jag ser stor skillnad på 720P och 1080P på min 60" tv...
kanske inte spelar stor roll på mindre som 30-37" men 50"+ är stor fördel med 1080p

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

"normalt" avstånd idag är självklart vad vi människor har anpassat oss till utifrån bla upplösningen på skärmen... Den stora poängen med högre upplösning är att vi kan dels helt undvika pixelering och samtidigt få en bild som upptar en större del av vårt synfält eftersom det ger en större upplevelse.
T ex vanlig bio är optimerat för att man bilden ska ta upp ca 36 grader av vårt synfälet (i sidled), för detta är inte ens 1080p tillräckligt för att få optimal skärpa, även om det kommer nära.

Permalänk
Medlem

16:9 lätt har själv blivit van vid det, 16:10 påminner mej om min gamla skärm(4:3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Dom där testerna många har refererat till gjordes när 1080 var precis nytt, eller om det till o med var så att man jämförde 1080p och 720p på endast 720p skärm plus att det normala avståndet var efter CRT tv normala stånd inte anpassat efter dagens normala stånd som är kortare.

Men sant mellan 720p och 1080p är inte skillnaden stor vid runt 50" och ca 2 meter ser man dock skillnad ganska tydligt med bra matrial, vid 55" plus är den ganska uppenbar.

Går man sen upp i storlek mer skulle många uppskatta 4k upplösning tror jag.

Sen är det nog så att personer som inte själv har jämfört upplösningar under bra omständigheter är dom som mest hävdar att det inte är skillnad, medan andra som själv använder tv för filmtittande vet i praktiken att det är lite men inte avservärd skillnad.

Fast var väl inte riktigt detta tråden handlar om egentligen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Stämmer. Vissa spel har ganska viktig information i hörnen, då anser jag att 16:9 är att föredra när det gäller så stora skärmar, eftersom synfältet är bättre i sidled. För allt annat är 16:10 att föredra, anser jag.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

16:9 ftw!

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Och till sist jämför vi skärmar med samma bredd. Slutsats? Två av tre rundor går till 16:10.