Den kompletta guiden, från val av delar till färdigbyggd dator
-Introducering
I denna guide vill vi gå in lite mer på djupet i varje komponent för att lära den som läser guiden hur datorn fungerar och vad man bör tänka på inför val av komponenter.
När guiden var färdigskriven var den 4200 ord lång, så vi valde att sätta in varje komponent i en spoiler
Målet med guiden är att du ska få mer förståelse för datorns komponenter och vad man ska kolla efter när man letar efter komponenter.
Du kommer också märka att i varje kategori kommer vi välja delar till en dator där vårt mål är:
Tyst, Bra kylning, klara alla spel som är ute, ett snabbt och stort lagringsutrymme,
med vår budget på ca 14.000kr som är en ofta återkommande summa på forumdelen köpråd.
Detta kommer vi gå igenom
Chassi
Moderkort
Processor
Grafikkort
RAM-minnen
Nätaggregat
Lagring
Kylning
Övrigt
Vårt datorpaket
Varför bygga själv? Fördelar och Nackdelar
ESD
Monteringen
Avslutning
Låt oss börja!
-Chassi
Chassit är en del som de flesta vet vad det är, i vissa sammanhang så kallas det även för datorlåda eller torn(Tower).
Chassit används för att hålla alla komponenterna samlade på ett ställe och förser även komponenterna med extra skydd.
Det finns ett enormt urval av chassin så det finns alltid något som passar även den kräsnes behov.

Chassit kan vara en viktig del utav en entusiast dator. Chassit ser inte bara bra ut utan det påverkar luftflöde och har olika lösningar för kabeldragning som de flesta tycker är viktigt. Även ljudnivån på datorn går att ändra med hjälp utav ett chassi.
Som du kan se på bilden ovan så finns det bra möjligheter för kabeldragning bakom täckplåten (1), det finns också plats för många fläktar (2)
Vårt val utav chassi: BitFenix Shinobi XL Svart
Vi valde det här chassit eftersom det är ett rejält och robust chassi.
Den har plats för många hårddiskar och har stora
möjligheter för stora fläktar och ett bra luftflöde.
Det finns goda möjligheter att dra kablarna bakom moderkortsplåten.
Detta chassi finns även i vitt med ett fönster om så önskas.
Pris: 1 279kr
[url= http://www.inet.se/produkt/6911359/bitfenix-shinobi-xl-svart]... till Chassit[/url]
-Moderkort
Moderkortets viktigaste uppgift är att leda data mellan alla de anslutna komponenterna. Alla komponenter är i någon form anslutna till moderkortet.
Ett moderkort kan se ut såhär:

1. Strömförsörjning för processorn, här går oftast två 4-pins kontakter från nätaggregatet in i moderkortet
2. Processorsockel, här placeras processorn 3. Socklar för Internminnen, här stoppar man i RAM-minnen
4. Strömförsörjning för moderkort, ofta en 24-pins kontakt från nätaggregatet
5. CMOS-batteri används för att spara inställningar i BIOS och för att klockan i datorn ska funka
6. SATA 3, Dessa är de snabbaste SATA portarna, här kopplas lagrings och operativ diskarna in 7. SATA 2 den långsammare SATA modellen
8. PCH (Platform Controller Hub) Syd bryggan sammanbyggd med Nordbryggan 9. Minne till BIOS 10. System Panel Header Här kopplas sladdar från chassit in, som t.ex startknappen.
11. USB 3.0-frontuttag Den snabbaste USB anslutningen för användning av USB 3 portar
12. USB 2.0-frontuttag Den långsammare USB anslutningen för användning av USB 2 portar
13. Firewire-frontuttag 14. Ljud-frontuttag 15. PCI express x16, här sätter du i ditt grafikkort
16. PCI 17. PCI express x1 18. Strömförsörjning för fläkt 19. Externa anslutningar
Det finns olika storlekar på moderkort, de olika storlekarna eller formfaktorn som det också kallas är m-ITX, m-ATX, ATX, E-ATX och XL-ATX (från minst till störts)
Men nästan alla datoranvändare som bygger speldatorer använder formfaktorn ATX
Vårt val utav moderkort:
ASRock Z77 EXTREME4
Chipset: Z77
CPU socket: 1155
Minneshastigheter: 1066/1333/1600/1866/2133 MHz
Maximalt minne: 32GB
SATA 6Gbit/s: 4st platser
SATA 3Gbit/s: 4st platser
Vårt val av moderkort: ASRock Z77 EXTREME4
Vi valde det här moderkortet eftersom det har stöd för höga RAM-minnes hastigheter och för att
det stödjer också CF och SLI vilket är bra ifall man vill köra med mer än ett grafikkort i framtiden.
Den har 4st SATA 6Gbits platser vilket ger dig möjligheten att ha flera hårddiskar och möjligtvis
sätta upp en RAID lösning om så önskas.
Pris: 1 292kr
Länk till Moderkortet
-Processor

Processorn är som datorns hjärna
Processorns enda uppgift är att räkna ut data i form utav mängder med binära tal.
Processorn brukar förkortas "CPU - Central processing unit".
När man letar efter en processor så brukar man oftast kolla efter antalet kärnor och hertz(Hz), det måttet används för antalet beräkningar processorn klarar med per sekund
De två största processortillverkarna är Intel och AMD.
Intels processorer har släppts i en mängd olika socklar genom tiderna och den socket som flest datorköpare i dagsläget köper är 1155.
Modellerna på Intels processorer heter i3, i5 och i7.
Att välja processor kan vara svårt, du bör själv fråga dig vad du vill att din dator ska kunna göra då processorn utgör en stor del utav prestandan.
Om du bara vill kunna spela alla de nyaste spelen så räcker en 4 kärnig i5 i dagsläget för att maxa allt (De flesta spelen idag är inte gjorda för att köras med mer än 4 kärnor).
Men om du vill ha lite extra kräm på datorn och kunna rendera i t.ex. 3D program eller göra videos så kan en processor med flera kärnor rekommenderas.
Ska du spela så funkar en i5 processor utmärkt men om du tänker videoredigera mycket och köra renderingar så kan det vara en ide att kolla på en i7 processor.
Den nyaste familjen Intel processorer är Ivy Bridge, föregångaren heter Sandy Bridge.
Värt att notera är att du behöver ett moderkort med chipset z77 för kunna använda en processor ur Ivy Bridge familjen utan att behöva göra en BIOS uppdatering på moderkortet med en Sandy bridge processor.
Klicka på visa om du vill se en jämförelse mellan de olika processorerna i Battlefield 3
Vårt val utav processor: Intel Core i5 3570K (Ivy Bridge)
Hastighet: 3,4Ghz
Antal kärnor: 4
Integrerad grafik: Ja
Vi valde det här processorn för att det är ur 3:e generationens Core i5 processor och ur
Intels senaste processorfamilj Ivy Bridge.
Den har en hög hastighet och eftersom det är en ”K-modell” så är det upplåst och redo att klockas.
Pris: 1 990kr
Länk till processorn
-Grafikkort

Grafikkortet är den komponenten som ser till att du får bild på skärmen. Ett grafikkort består utav flera delar men vi går bara igenom vissa.
Varje grafikkort har en GPU, en sk ”Graphics Processing Unit” GPUns uppgift är att rendera ut data som sedan kan visas på din skärm. Den färdigrenderade datan lagras i kortets minnen, även kallade VRAM – ”Video Random Access memory”.
Den renderade datan kommer sedan skickas ut till användarens skärm, och då får du en synlig bild. Det går också att använda flera grafikkort samtidigt, förutsatt att resten av datorn stödjer det.
Beroende på om du kör AMD eller NVIDIA så kallas det antingen Crossfire(AMD) eller SLI(NVIDIA). När detta görs så ökas den grafiska prestandan eftersom båda korten får dela på arbetsbelastningen. Värt att notera är att VRAM förblir den samma även vid SLI och CF och om du har tänkt köra med flera grafikkort så kontrollera även att Nätaggregatet klarar av systemet med flera kort.
Här är ett test gjort av Sweclockers, ett bra sätt att se vilket kort man vill satsa på.
Vårt val utav grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB OC
GPU: NVIDIA
Frekvens: 1058MHz
Video Minne: 2048MB
DVI-utgång: 2st
HDMI-utgång: 1st
Rekommenderad styrka på nätaggregatet: 550W
Vi valde det här grafikkortet för att det är ur den senaste generationens NVIDIA kort och det
är ett väldigt stabilt kort.
Du får grym prestanda och maxar alla de senaste spelen på marknaden så som ”Batlefield 3”.
Ett kort så som det här är något de flesta spelarna drömmer om att ha i sina burkar.
Pris: 4 790kr
Länk till grafikkortet
-RAM-minnen

RAM som är en förkortning till ”Random Access Memory” lagrar all data som processorn räknar ut så att det snabbt kan hämtas ut när det behövs igen. Utan ram minnena så hade processorn varit tvungen att räkna ut samma data om igen så länge datorn är på. RAM brukar också kallas ”Internminnen” eller ”Arbetsminne” Förkortningen DDR betyder "Double Data Rate".
De vanligaste minneshastigheterna är 1333, 1600, 1866 och 2133MHz.
Vårat val utav RAM minnen: Corsair VENGANCE RÖD 8gb 1866Mhz
Kapacitet: 2 stickor med 4096MB vardera
Hastighet: 1600Mhz
Minnestyp: DDD3
Latens 9-9-9-24
Vi valde de här RAM minnena för att de är stabila, snabba , snygga och väldigt prisvärda.
För en liten extra slant så är de här minnena en bra uppgradering om man jämför med andra
DD3 minnen med lägre frekvens.
Vi valde Low Profile minnen för ökad kompatibilitet med stora CPU kylare.
8GB räcker gott och väl till alla dagens spel, skulle du ändå behöva mer
så går det alltid uppgradera genom att köpa fler RAM stickor.
Minnena har fått allmänt bra betyg på flera olika webbutiker b.la. inet, se länk nedan
Pris: 479kr
Länk till RAM minnena
Alternativt, har ingen erfarenhet av dessa minnen men många rekommenderar dessa och de är grymt snabba!
Alternativt G.Skill 8GB (2x4096MB) CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming
-Nätaggregat

Som även kallas "PSU - Power supply unit" Nätaggregatet ser till så att systemet får ström via ett urval kablar som kopplas in i diverse
komponenter. De flesta nätaggregat består av en 24-pins och en 8-pins kontakt till moderkortet, några 6 eller 8 pins kontakter till grafikkort, molex kontakter och SATA kontakter.
Många lägger inte ner så mycket kraft på att välja nätaggregat då många tycker att "Den ska bara ge lite ström" men nätaggregatet ska ju faktiskt hålla igång allt i datorn och i värsta fall kan en dålig modell inte bara gå sönder utan också dra med sig många andra komponenter. Lägg därför en extra tanke på när du ska välja nätaggregat, det kostar inte många 100-lappar för ett stabilt och pålitligt nätaggregat
Nu för tiden behövs inte mer än 400W för att driva ett grafikkort och inte mer än 600W vid SLI (Mer om detta under grafikkort) men det är alltid säkrast att gå några hundra plus.
För en normal speldator med ett vanligt GTX680 behövs inte mer än ett 600W nätaggregat såvida den har alla kablar som behövs, detta brukar stå i beskrivningen.
Modulära nätaggregat är ett nätaggregat där du själv får koppla kablarna till nätaggregatet och på så sätt kan du slippa använda överflödiga kablar och spara plats i chassit.
Om du funderar på att sleeva ditt nätaggregat kan det underlätta med ett modulärt nätaggregat. Ett exempel är nätaggregatet längst till höger som är modulärt
När du letar efter nätaggregat så kommer du att stöta på något i form med 80+, eller en symbol med 80 bronze, silver, gold, platanium och titanium som du kan se nedan.

Då undrar du ju självklart vad du ska få ut av detta. Dessa symboler är en certifiering på hur mycket energi som används av den strömmen som dras ut ur vägguttaget.
80 Bronze till exempel innebär att minst 81% av energin används av datorn under full load och för ett 80 Gold nätaggregat så måste datorn använda minst 88% av energin under full load.
Därför kan det vara smart att leta efter dessa beteckningar och symboler när du söker efter nätaggregat då dessa ger en bra riktlinje om hur bra nätagget är.
Mer information om certifieringar kan du hitta på denna länk
Corsair, NZXT, Silverstone och Be Quiet är några märken som är erkänt bra
Vårt val utav Nätaggregat: Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär
Modulärt: Ja
Molex (hårddisk) 8st
SATA-ström 12st
8-pin PCI-E 4st (6+2)
80+ Silver Certifiering
Vi valde det här nätaggregatet för att det finns kablar till alla komponenter.
Det är också modulärt så att man bara behöver koppla i de kablar som används.
Den har en bra certifiering på 80+ Silver som är helt klart godkänt. Bra med 7 års garanti.
Pris: 1 268kr
Länk till nätaggregatet
-Lagring

En hårddisk används för att lagra data som man vill komma åt senare.
Till skillnad från RAM minnena så lagrar hårddisken datan mer ”permanent”.
Det finns 2 typer utav hårddiskar HDD(Harddrive) och SSD(Solid State Drive), HDD är mycket billigare och rymmer mycket mer än vad en SSD i vanliga fall gör. Den består utan en läsarm och en skiva.
Läsarmen skannar av olika delar och antingen läser eller skriver till hårddisken då det behövs.
En SSD har dock inga rörliga delar och är därför helt tyst. Lagring per GB är dock mycket dyrare på en SSD.
En SSD kan vara riktigt användbart då den skriver och läser flera gånger snabbare än vad en vanlig HDD klarar av att göra.
De flesta som skaffar en SSD har oftast den som System disk medans de har en vanlig HDD som lagrings disk.
Vi valde en SSD och en HDD:
Samsung SSD Basik 830-Series
Skrivhastighet: 320 MB/sek
Läshastighet: 520 MB/sek
Buffertminne: 256 MB
Storlek: 128 GB
Anslutning: SATA
Seagate Barracuda 2TB
Formfaktor: 3,5”
Storlek: 2000MB
Buffertminne: 64mb
Rotationshastighet: 7200rpm
Gränssnitt: SATA 6 Gbit/s
Vi valde att ha en SSD som systemdisk då det går mycket snabbare att starta upp datorn och ladda banor i spel.
Vi valde också en vanlig hårddisk som ska användas som lagringsdisk.
Den duger rätt bra för t.ex lagring utav media och andra filer som inte kräver så mycket hårddisk prestanda.
Länk till SSDn 990kr
Länk till HDDn 1064kr
-Kylning

En dator behöver givetvis bli nerkyld speciellt om du har tänkt spela eller överklocka. För att kyla sin dator på bästa sätt så bör man ha bra luftflöde, det vill säga att luften cirkulerar på ett bra sätt i chassit.
Det vanligaste sättet att kyla ner ens system är att använda fläktar som driver luften in i chassit och ut, på så sätt får man alltid ny kall luft in i chassit.
Det finns många skäl att byta ut standard CPU kylaren och om man nu har tänkt sig göra det så finns det flera alternativ. En kylfläns med fläkt på eller vattenkylning. Båda metoderna har sina fördelar och nackdelar.
Till en dator så behövs också kylning av något slag, man brukar prata om vattenkylning och luftkylning.
I vattenkylning leder en pump vattnet till olika vattenblock. Det finns vattenblock till de flesta komponenter men de vanligaste är CPU, GPU och i vissa fall RAM. När vattnet passerar vattenblocket tar vattnet med sig värmen från vattenblocket. Efter det så
leds ofta vattnet till en radiator, som fungerar som en stor kylfläns där vattnet kyls av igen. Vattenkylningen blir dock aldrig fläktfri då radiatorn ofta kyls av fläktar.
Vattenkylning ger oftast bättre temperaturer, lägger inte alls lika mycket tyngd på processorn men kan vara krångligt att installera,
Sluten vattenkylning så som Corsair H100 och Antecs 620/920 är dock enklare att installera, dessa är färdigkopplade och man behöver inte själv fixa med slangar och pumpar, en bra ide kan dock vara att byta ut fläkten som sitter på radiatorn för att få ännu bättre kylning
De flesta fläktar har en 3 eller 4 pins kontakt. Med 3 pins kontakten kan man utläsa varvtal och med 4 pins kontakten kan man även styra fläktarna.
Fläktarna kopplas vanligtvis in i moderkortet men kan även drivas av molexkontakter från nätaggregatet.
För att så lite damm som möjligt ska komma in i datorn ska man helst ha fler fläktar som blåser ut luft än in
Mellan kylaren och Processorn så behövs kylpasta, ibland så finns den förapplicerad på processorkylaren men det kan hända att du behöver köpa till extra.
Byter du någon gång kylare eller processor behöver du alltid ny kylpasta eftersom det bildas luftbubblor i kylpastan som gör att värmen leds bort sämre.
Vårt val av Processorkylare: Noctua NH-D14
dB: 19,8
Fläktstorlek: 140mm
Djup: 160mm
Bredd: 140mm
Vikt: 1,076 kg
Vi valde den här processorkylaren för att den håller en otroligt låg ljudnivå, den har också två bra fläktar som kyler bra.
Den har även fått Sweclockers bäst i test och rekommenderas av många.
Den ser också bra ut.
Pris: 689kr
Länk till processorkylaren
-Övrigt
Vi har också lagt in en DVD brännare/läsare i paketet då dessa fortfarande används, inte så mycket att säga om den, den gör vad den ska
Har du har valt ett chassi med fönster kanske du ska överväga att köpa till en Led slinga till datorn, vitt ljus ser oftast bäst ut!
-Vårt paket
Nu när ni läst guiden borde ni ha fått lite bättre koll på datorns komponenter.
Här är paketet som vi har satt ihop genom guidens gång.

Totalt gick allt för 14.093kr, och vi uppfyllde målen för vår dator.
[url= http://www.inet.se/kundvagn/visa/2076773/kundvagn] Här är hela kundvagnen från Inet.se[/url]
- Varför bygga själv? Fördelar och nackdelar
Det finns många fördelar med att bygga själv, några av dem är:
Det blir billigare, t.ex. tar Inet 800kr för att montera din dator, pengar som du kan lägga på andra komponenter istället.
Du kommer få en bättre förståelse för datorns olika delar och det kommer bli mycket enklare att byta eller felsöka komponenter i framtiden.
Du kan själv välja hur du ska dra kablarna och du kan själv fixa så att det blir fint i ditt chassi.
När du har valt dina komponenter så är det dags att börja montera ihop datorn
-ESD
Något du bör tänka på är "ESD - Electro Static Discharge"
ESD kan skada eller till och med förstöra dina komponenter. Ibland så märks skadorna inte av
fören någon vecka eller till och med månad efter att komponenten blivit utsatt.
-Vad är ESD?
ESD är statisk elektricitet och vissa komponenter är väldigt känsliga mot just detta. Statisk elektricitet
bildas på material som i vanliga fall inte kan leda bort laddningen. Har ett verktygen/personen en annan laddning än komponenterna/Miljön
denne arbetar med/i så riskerar man att få förstörda kretsar. Vissa elektriska komponenter kan ta skada vid väldigt låga laddningar,
du behöver inte ens känna av att du fått en stöt innan skadan är skedd.
-Hur skyddar man sig mot ESD?
Ett enkelt sätt att skydda sig är att använda ESD armband eller en Antistatisk matta. Detta hjälper till att utjämna laddningarna och
minskar därför riskerna. En annan bra sak är att använda ESD säkra verktyg då även dessa kan vara olika laddade. Undvik också att ha husdjur
närvarande under bygget då deras päls kan vara statisk laddad. Ett ESD armband funkar genom att den utjämnar laddnings skillnaderna mellan kroppen och datorn, i armbandet sitter också en resistor.

Ännu ett hett tips, dammsug aldrig en dator, det skapas massor statisk elektricitet av dammsugaren som är skadligt för komponenterna
-Monteringen
När vi nu går igenom hur man sätter ihop en dator så har vi ESD säkerhet i tanke så vissa saker kan kännas lite onödiga för er
mer erfarna byggare men vi går igenom det i alla fall.
1. Vi börjar med att packa upp chassit och ställa det på ett säkert ställe där den kan jorda av sig t.ex. på en ESD matta. Detta gör vi för att
chassit kan annars ha en motsatt laddning till resten utav dina komponenter. Anledningen till att vi gör detta är för att om chassit t.ex.
skyddat med hjälp utav frigolit så ökar risken för ESD skador då du börjar stoppa in dina komponenter.
2. Nu måste du se till att du använder ett ESD armband (vanligast)
Packa sedan försiktigt upp moderkortet. Undvik att ta på några elektriska komponenter på kortet då du fortfarande kan orsaka statiska samtidigt
andra skador. Lägg sedan moderkortet på kartongen som medföljde. Detta gör vi för att kunna jobba med moderkortet på ett effektivt sätt. Det går
också att stoppa in moderkortet direkt i chassit men i vissa fall blir det svårare att montera på resterande komponenter så som kylare.
3. Lås upp processor sockeln på moderkortet och lyft upp luckan som håller fast processorn. Ta sedan försiktigt av skyddet som sitter där
processorn ska stoppas i.
Nu är det dags att packa upp själva processorn. Processorn bör ligga skyddad i ett eget litet skydd så ta försiktigt ut den.
(OBS!) Se till att du inte vidrör pinnarna på undersidan. Du kan råka skada dom eller kanske utav misstag råka skita ner dem.
Processorn är även en utav datorns kännsligaste komponenter för ESD!
(OBS!) Processorn kan bara sättas dit på ett sätt så använd inte våld!
Själva sockeln är oftast markerad med en liten triangel i ena hörnet och det är även processorn vilket visar hurdant du ska sätta dit den. Processorn bör enkelt glida på plats
direkt. När du är säker på att processorn sitter rätt så stäng ner luckan och lås fast den.

4. Olika processor kylare kan monteras lite olika men principen är densamma. Vi kommer att gå igenom hur man får på en standard Intel kylare.
I samma låda som du fick med processorn så fick du även med en kylare. Den här kylaren har redan förplacerad kylpasta på så du behöver inte
tänka på det. Skulle du behöva byta kylpasta utav någon anledning så torka ytan noga med t.ex isopropanol. Applicera sedan en liten klick med kylpasta
på processorn ungefär liten som en ärta. Sedan ska själva kylaren monteras dit. Då kommer kylpastan tryckas ut av trycket.
Ta standardkylaren och placera den på själva sockeln så att den får kontakt med processorn. Sedan ta och tryck ned pinnarna som ska hålla fast
kylaren i respektive hål och lås fast dom. Vissa kylare har skruvar istället så en skruvmejsel kan behövas. Kontrollera nu att kylaren sitter direkt
på processorsockeln och att den sitter fast som den ska. En lös kylare kan försämra kylningen rejält! En sista sak innan vi är klara med kylaren är
fläkten till den bör kopplas in i moderkortet. Det brukar oftast sitta en 4-pin eller 3-pin fläkt uttag precis vid sockeln så leta upp den och koppla
den till uttaget på moderkortet där det står "CPU_fan"
Om du använder sluten vattenkylning så kan det vara en fördel att montera in kylaren sist då den har en radiator som ska monters på chassit
5. När vi är klara med processorn så är det dags att installera RAM minnena. Det är det sista steget innan vi monterar in komponenterna i chassit.
Tryck först ner låshandtagen på båda sidorna.
Håll minnesmodulen i kanterna och tryck ned den försiktigt i sin sockel.
Kontrollera att du har RAM-minnet på rätt håll då den endast kan sättas dit på ett håll. Använd ett jämnt tryck för att pressa ned minnesmodulen i sockeln.

Ibland måste det pressas ganska hårt, men använd aldrig våld.
Samtidigt som minnesmodulen pressas på plats i sockeln kommer låshandtagen att gå tillbaka till sina ursprungliga lägen.
Ifall inte låshandtagen snäpper fast av sig själva så tryck upp dem manuellt.
Ifall det finns 4 eller fler minnesplatser på moderkortet så brukar minnena oftast sättas i nr 1 och 3, de brukar också ha matchande färger som på exemplet
6. Nu är det dags att montera in allt i chassit. Innan vi skruvar in moderkortet så måste vi skruva på distanserna. Det gör man för att moderkortet inte ska ligga direkt på plåten
utan istället ha lite mellanrum. En distans är en liten skruv med ett tjockt huvud där man kan skruva i ytterligare en skruv. Skruva dit tillräckligt många distanser som det
finns hål på moderkortet, varken fler eller färre. Skulle du råka skruva en distans fel kan det hända att du skadar moderkortet

Sista steget innan du monterar på moderkortet är att se till att I/O plåten sitter på. Den trycker du på inifrån
(OBS!)Se till att du sätter dit den på rätt håll annars kommer du inte kunna sätta dit moderkortet som det ska.

När du fått moderkortet på plats ska du skruva fast den igenom hålen i distanserna.
7. Nu ska grafikkortet stoppas i. Packa försiktigt upp grafikkortet, och tryck ner den försiktigt i PCI-E slotten. De flesta chassin har små skydd på baksidan som täcker för PCI portarna, se till att öppna upp där ditt grafikkort kommer sitta.
8. Nu är du snart klar. Packa upp hårddisken och DVD läsaren, stoppa in hårddisken i en 3,5” plats och skruva fast den. Samma procedur gäller DVD läsaren, fast den ska monteras in i en 5,25” plats.
9. Efter det här steget så kan du nog starta igång datorn. Börja med att packa upp nätaggregatet. Kontrollera chassit om nätaggregatet ska sitta uppe eller nere, det kan du lätt göra genom att kontrollera baksidan. Är det en öppning upp/eller nere så vet du var du ska sätta nätaggregatet. Börja med att dra igenom alla kablarna igenom hålet som sitter på moderkortsplåten samtidigt som du håller nätaggregatet. När alla kablarna är igenom så ska du sätta nätaggregatet på plats, se till att skruva fast det så att det sitter ordentligt.
Nu ska kabeldragningen börja på riktigt. Om du blir osäker så kan du när som helst använda moderkortsmanualen då det står var allt ska anslutas där.
Börja med att ansluta SATA kablarna till DVD läsaren och hårddisken, det är för att de ska kunna föra över data över till moderkortet. Ta sedan SATA ström kablarna och anslut även dom
Börja med att ansluta SATA kablarna till DVD läsaren och hårddisken, det är för att de ska kunna föra över data över till moderkortet.

Ta sedan SATA ström kablarna och anslut även dom till DVD läsare och hårddisk.

Ta 24 pin ATX kabeln (Den största kabeln) och anslut den till moderkortet. Den kabeln kommer förse moderkortet med ström.


Nu ska du hitta två 4-pin kablar. Dra dom till processor socketen, det bör finnas kontakter runt processorn, när du hittar dem så anslut båda kablarna där.

Nu ska du leta upp kablarna som ska in i grafikkorten, det är antingen ett par 6+2-pin eller 8 pin kablar som ska anslutas till grafikkortet.

Här ser ni även en MOLEX kontakt som används av vissa komponenter, LED ljus, Fläktkontroller, i vissa fall fläktar och annat.

Kolla sedan i manualen hur man ansluter power switch och USB kablarna då dessa kan vara lite krångliga.
Skulle du råka sätta i kontakterna för strömbrytare och resetknapp åt olika håll så tar datorn ingen skada men det kommer kanske inte gå att starta igång den.
I de flesta chassin bör du även hitta dessa kontakter:
* Kabel till USB-portarna i fronten på chassit.
* Resetknappen (Står som RST SW)
* Strömbrytaren (Står som PWR SW)
* Lysdioder för ström och hårddiskaktivitet. (Står som HDD LED & PWR LED)
* Kontakterna för ljud ska anslutas till de interna ljudkontakterna. I de flesta fallen vill du använda kontakten som är märkt med "HD AUDIO"
* Fläktarna kan anslutas till valfri fläktkontakt på moderkortet där det står "Fan" oftast en liten 3 pin. Du kan också ansluta fläktar till nätaggregatet om adapter medföljer.
-Avslutning
Tack för att ni läst vår guide,vi uppskattar detta eftersom vi har lagt ner mycket tid på skrivande och fixande.
Hoppas ni har lärt er någonting och ifall ni har några frågor så tveka inte att ställa dem, det går även bra att skicka PM
Gillar du vad vi gör så klicka gärna på "gilla"
Ha en bra dag!
Ett stort tack till Kjell.com som låter oss låna bilder i undervisningssyfte till vår guide