Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

Jag föredrog 16:9 när man satt på 22" skärmar pga. högre upplösning, då 16:10 körde 1680x upplösning om jag inte är helt ute och cyklar.

I övrigt är 120 pixlar, eller ~10%, mer på höjden totalt ointressant. Enda negativa är att 16:10 skärmar oftast är mycket dyrare i dagsläget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Överkill:

Jag föredrog 16:9 när man satt på 22" skärmar pga. högre upplösning, då 16:10 körde 1680x upplösning om jag inte är helt ute och cyklar.

I övrigt är 120 pixlar, eller ~10%, mer på höjden totalt ointressant. Enda negativa är att 16:10 skärmar oftast är mycket dyrare i dagsläget.

Du blandar ihop upplösning med aspect ratio.

Några nackdelar med 16:10
* Ger svarta kanter vid visande av TV-filer eller youtube
* Ger stora svarta kanter vid filmtittade
* Ger mindre synfält än 16:9 i spel
* Mindre bredd ger mindre plats att ställa fönster sida vid sida horisontellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Tack för ett intressant inlägg!

så alla i hela världen är programmerare?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Skrivet av kol:

En upplösning har en apsect ratio, 1920x1080 har 16:9 och 1920x1200 har 16:10.

När 22" kom, så var de flesta skärmar 16:10 och hade en upplösning på 1680x1050. Ville poängtera att när man ställde 22":are mot varandra förr i världen så föredrog jag 16:9 (21.5") då den hade högre upplösning (1080p). Vet inte säkert om det fanns 1920x1200 22" skärmar på den tiden, men de kostar skjortan än idag.

Permalänk
Skrivet av kol:

Vilka är fördelarna med 16:10 då i ditt tycke ?

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Intressant och ibland helt uppåt väggarna diskussion.

Jag kan personligen meddela att jag föredrar 16:9. Jag tycker att det är viktigt att ha en skärm med en sk "Pivot-funktion" så att man kan ställa den i porträtt-läge. Oavsett bildförhållande så får man mer vertikal arbetsyta, om så önskas. Att man då offrar mindre horisontell arbetsyta med en 16:10 är tämligen självklart, men med flera skärmar och/eller mina personliga användningsområden är det fortfarande att föredra över 16:10.

Jag föredrar 16:9 då det ger bättre överblick vid (nyare) spel än 16:10 ger. Även om det finns fler pixlar praktiskt sett med 16:10, så förlorar man FoV i sidled snarare än tjänar FoV i höjd. Det kan verka absurt för vissa, men man får absolut sämre överblick med de "extra" pixlarna. Framför allt i nyare spel, tack vare konsolgenerationen och TV-apparater främst.
Jag är inte helt på det klara vad som gäller för äldre spel än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

4096x2160 är väl för biografer? Lite bredare fungerar då eftersom biofilmer är bredare än 16:9 i vilket fall som helst.

Visst vore det bättre om samma format använts i båda sammanhangen, men det är QFHD (Quad Full HD eller kvadrupel-1080p, alltså 3840x2160) som gäller för TV-apparater och hemmabruk.

Om filmerna spelas in digitalt i 4k cinema måste de klippa i ("croppa") kanterna för att undvika omskalning. Vi kommer i de fallen bara att kunna få antingen hela bilden eller full kvalitet. Men de allra flesta filmer spelas väl fortfarande in analogt (på fysisk film)? Annars finns 8k.

I mitt diagram använde jag f.ö. meter ("metres") eftersom vi använder metersystemet.

Här följer diagram i fot (feet):
800x600 (feet): http://img841.imageshack.us/img841/3733/viewingdistancefeet80...
640x480 (feet): http://img41.imageshack.us/img41/4605/viewingdistancefeet640x...

Här följer uppdaterade diagram i meter (metres) som även visar 576p:
800x600 (metres): http://img33.imageshack.us/img33/8571/viewingdistancemetres80...
640x480 (metres): http://img341.imageshack.us/img341/7852/viewingdistancemetres...

Jag skrev: 4096 X 2160 verkar vara vanlig i den hårdvara som finns idag. 4096/2160 blir cirka 1,9. Alltså lite "smalare" än 16:9.

Fötydligar lite: 4096 X 2160 verkar vara vanlig i den hårdvara som finns idag. Ett uttalande jag tyvärr inte kan stå för då jag har kollat upp för lite vad som finns.

4096/2160 blir cirka 1,9. Alltså lite lägre än 16:9. Jag tänkte mera att QFHD får plats på 4096/2160 med ett par sorgkanter. Vi får väl så småningom se vilket som blir vanligast.

Var lite pömsig så jag missade även att du hade omvandlat till meter i diagrammet. Hur som helst tack för diagrammen du gjort.

Visa signatur

"Curiosity killed a cat! Ask me no questions and I'll tell you no lies."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrMuppet:

Men det beror helt på hur god din syn är.

Synen är "inte perfekt" men jag vet om det så jag använder för det mesta glasögon vid datorn, så med glasögonkorrektion är den i stort sett så bra som det kan bli, jag har däremot lite olika färgssende mellan H&V öga, jag är mycket medveten om det pga fotograferingen, färgerna på skärmar överlåter jag till en kalibrator att justera in, den gör det oerhört mycket snabbare iallafall, det går att pilla manuellt, men det tar ju flera dagar.

Skrivet av MrMuppet:

Är det 30 riktiga tum eller inklusive någon form av "svart" ram btw?

Det blir väl 29,6" ungefär om jag mäter synbar diagonal med måttband

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Intressant och för majoriteten utav oss med en TV ett icke-problem.

Du får gärna förklara sista punkten, då de skärmar vi ser idag har samma horisontella upplösning (ie 1920xYYYY).

Tyvärr så har mitt jobb beslutat sig för att vi ska ha 22" 16:9, vilket inte alls är till någon hjälp i mitt yrke, men bara att acceptera gissar jag. Fick man exakt som man ville så var det 2x30" men så kul är det inte.

Varför är 16:9 bättre för någon mer än tillverkaren? (IE, mindre pixlar som kan fela => större vinstmarginal).

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evilmonkey:

Vilka är fördelarna med 16:10 då i ditt tycke ?

* En högre aspect ratio ger mer vertikalt utrymme.
* Bättre vid tittande av äldre TV-material.
* Bättre vid spelande av spel släppta före 2005 som oftast är anpassade för 4:3 och ger minde svarta kanter i 16:10 än 16:9.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Du får gärna förklara sista punkten, då de skärmar vi ser idag har samma horisontella upplösning (ie 1920xYYYY).

Tyvärr så har mitt jobb beslutat sig för att vi ska ha 22" 16:9, vilket inte alls är till någon hjälp i mitt yrke, men bara att acceptera gissar jag. Fick man exakt som man ville så var det 2x30" men så kul är det inte.

Aspect ratios är en sak. Jämförelser mellan olika skärmar men du borde veta att i storlekarna som du har på ditt jobb så hade du fått såväl lägre vertikal som horisontell upplösning om de valt 16:10. Din analysmetod där du gör subjektiva val av skärmar imponerar inte.

16:9 är en bredare aspect ratio än 16:10.
16:10 är en högre aspect ratio än 16:9.

Skrivet av Henrik21:

Varför är 16:9 bättre för någon mer än tillverkaren?

* Lägre priser
* Underlättar att ha samma format för såväl TV som datorskärm eftersom båda då med enkelhet kan användas för båda ändamålen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Varför är 16:9 bättre för någon mer än tillverkaren? (IE, mindre pixlar som kan fela => större vinstmarginal).

Om du utgår från en given area istället, kanske.

En storlek passar alla rutinen gör det enkelt för inköparen (därmed inte sagt att det är det bästa sättet). Fast du måste nog förklara dina behov mer konkret för att få någon respons kan man tro.
Till exempel: Jag behöver få plats med stående A4 i full storlek på skärmen. I det läget räcker det inte med en 22 tums skärm med bildförhållandet 16:9 (oavsett upplösning). Utan då behövs en 24 tums skärm med bildförhållandet 16:9 (oavsett upplösning). Alternativt en 22 tums skärm med bildförhållandet 16:10 (oavsett upplösning).

Ju större area en skärm har desto dyrare blir den. I dagsläget kan man väl anta att en "normal" 24 tums skärm inte är särskilt dyr för den "normale konsumenten".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså för mig spelar det ingen roll om skärmen har 16:9 eller 16:10 bara den är tillräckligt stor med hög upplösning. Jag har en 27 (2560x1440) och den är enligt mig för liten för formatet 16:9, min huvudskärm Dell u3011 däremot är perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Aspect ratios är en sak. Jämförelser mellan olika skärmar men du borde veta att i storlekarna som du har på ditt jobb så hade du fått såväl lägre vertikal som horisontell upplösning om de valt 16:10. Din analysmetod där du gör subjektiva val av skärmar imponerar inte.

16:9 är en bredare aspect ratio än 16:10.
16:10 är en högre aspect ratio än 16:9.

* Lägre priser
* Underlättar att ha samma format för såväl TV som datorskärm eftersom båda då med enkelhet kan användas för båda ändamålen.

Återigen så blandar du ju in något som inte var relevant för sakfrågan. Normalt så pratar vi ju om upplösningen 1920 X (1080 alt 1200). Subjektiva val, den skärm som jag fått från inköp (IT) uppfyller inte de krav jag ställer, mer än så handlar det inte om. Sen om man från IT väljer att värdera min arbetstid eller endast den inköpskostnad man har låter jag vara osagt, men min debitergrad och intäkt per timme överstiger vida det som IT kan fakturera.

Summan blir att 16:9 endast är en vinst för tillverkarna.

Skrivet av pasu666:

Om du utgår från en given area istället, kanske.

En storlek passar alla rutinen gör det enkelt för inköparen (därmed inte sagt att det är det bästa sättet). Fast du måste nog förklara dina behov mer konkret för att få någon respons kan man tro.
Till exempel: Jag behöver få plats med stående A4 i full storlek på skärmen. I det läget räcker det inte med en 22 tums skärm med bildförhållandet 16:9 (oavsett upplösning). Utan då behövs en 24 tums skärm med bildförhållandet 16:9 (oavsett upplösning). Alternativt en 22 tums skärm med bildförhållandet 16:10 (oavsett upplösning).

Ju större area en skärm har desto dyrare blir den. I dagsläget kan man väl anta att en "normal" 24 tums skärm inte är särskilt dyr för den "normale konsumenten".

Det gör det väldigt enkelt för inköparen, men minskar ju min produktivitet, vilken trots allt är vad som drar in pengar till bolaget till skillnad från inköparen/IT-avdelningen.

Stående A4 är väl en sak, men när vi pratar om liggande A3 alternativt större CAD/kartor som ska tryckas på A1 så vill man ju gärna ha så stort som möjligt.

Konstigt nog så har jag privat haft en 26" (eg 25,5" om vi ska vara petiga) 16:10 i ett antal år, men blir rädd varje gång man ser dessa TN-paneler och "FullHD" som används i marknadsföringen, precis som LED-TV.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har skärmar med 1920x1080, 1920x1200 och 2560x1600 och några gamla ickewide, men av de moderna skärmarna så är det helt klart så att 1920x1080 skärmen är den som känns sämst att använda upplösningsmässigt, tom 1200 pixlar på höjden ger en stor fördel, 1600 är ännu bättre, men det vete fasiken om inte steget mellan 1080 och 1200 upplevs bättre/större än steget från 1200 till 1600, 1440 skärm har jag aldrig haft eftersom jag hoppade på 30" istället för att köpa bättre 26-27"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har skärmar med 1920x1080, 1920x1200 och 2560x1600 och några gamla ickewide, men av de moderna skärmarna så är det helt klart så att 1920x1080 skärmen är den som känns sämst att använda upplösningsmässigt, tom 1200 pixlar på höjden ger en stor fördel, 1600 är ännu bättre, men det vete fasiken om inte steget mellan 1080 och 1200 upplevs bättre/större än steget från 1200 till 1600, 1440 skärm har jag aldrig haft eftersom jag hoppade på 30" istället för att köpa bättre 26-27"

Jag har både 27 (2560x1440) och 30 (2560x1600), 30 är såååååå mycket underbarare som skärm än 27.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har både 27 (2560x1440) och 30 (2560x1600), 30 är såååååå mycket underbarare som skärm än 27.

Vad är det som är underbarare med 30 tums skärmen? Skulle vara trevligt om du kunde utveckla det lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasu666:

Vad är det som är underbarare med 30 tums skärmen? Skulle vara trevligt om du kunde utveckla det lite.

För det första ytan är mycket större kolla: http://www.displaywars.com/27-inch-16x9-vs-30-inch-16x10

Sedan så har 30 tummaren högre upplösning vilket gör att man får plats med mer på skärmen. I film är 30 tummaren överlägsen 27 tummaren eftersom man får en mycket större bild i alla formaten vare sig det är 21:9 eller 16:9. När man spelar så upptar hela ens synfält spelet vilket ger en wow känsla som om man är inne i spelet, jag kan säga att det är en stooor skillnad att spela på 30 än 27.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Subjektiva val, den skärm som jag fått från inköp (IT) uppfyller inte de krav jag ställer, mer än så handlar det inte om. Sen om man från IT väljer att värdera min arbetstid eller endast den inköpskostnad man har låter jag vara osagt, men min debitergrad och intäkt per timme överstiger vida det som IT kan fakturera.

Summan blir att 16:9 endast är en vinst för tillverkarna.

Men snälla du. Dina personliga önskemål är fullständigt irrelevant i sammanhanget.

Läs en grundkurs i ekonomi och du får lära dig att minskade produktionskostnader också leder till lägre priser såvida det inte råder oligopol eller monopol på marknaden.

Beträffande din slutsats så visar den att du inte är förmögen att hantera denna fråga rationellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Men snälla du. Dina personliga önskemål är fullständigt irrelevant i sammanhanget.

Läs en grundkurs i ekonomi och du får lära dig att minskade produktionskostnader också leder till lägre priser såvida det inte råder oligopol eller monopol på marknaden.

Beträffande din slutsats så visar den att du inte är förmögen att hantera denna fråga rationellt.

Mina personliga önskemål är ju grundbulten i valförfarandet. Uppfyller inte skärm A villkoren så löser man det på annat sätt. I det här fallet uppfyller inte förhållandet 16:9 de önskemål jag har, detta oaktat upplösningen.

Det är väl snarast du som inte kan hantera frågan rationellt, jag presenterade de sakliga argumenten för varför 16:10 är ett bättre format för MIG. Sen att du börjar fortsätta på samma sätt som i tidigare diskussioner kring bildformat är ju faktiskt inte mitt problem.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av landahl:

För det första ytan är mycket större kolla: http://www.displaywars.com/27-inch-16x9-vs-30-inch-16x10

Sedan så har 30 tummaren högre upplösning vilket gör att man får plats med mer på skärmen. I film är 30 tummaren överlägsen 27 tummaren eftersom man får en mycket större bild i alla formaten vare sig det är 21:9 eller 16:9. När man spelar så upptar hela ens synfält spelet vilket ger en wow känsla som om man är inne i spelet, jag kan säga att det är en stooor skillnad att spela på 30 än 27.

Jag tog en skärmdump för att förtydliga lite, det vita fältet i paint är 1280x720, fönstret där den virtuella win 8 går är 1920x1080 och skärmen jag kör på är 2560x1600, själv så vill jag aldrig gå tillbaka till 1920x1080, en stor skärm är bra om man virtualiserar, man får plats med annat vid sidan av när man kör 1920x1080 på den virtuella maskinen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tog en skärmdump för att förtydliga lite, det vita fältet i paint är 1280x720, fönstret där den virtuella win 8 går är 1920x1080 och skärmen jag kör på är 2560x1600, själv så vill jag aldrig gå tillbaka till 1920x1080, men en stor skärm är bra om man virtualiserar, man får plats med annat vid sidan av när man kör 1920x1080 på den virtuella maskinen
http://forumbilder.se/images/f82012122141A4cc1.jpg

UNDERBART!

Avis som fan. Tänk att t.ex. kunna koda i den upplösningen... Men det skulle vara bra mycket dyrare att driva spel med ~1,8-2,0 ggr fler pixlar (vs WUXGA-FHD).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kol:

Men vi som inte vill ha billiga produkter som inte uppfyller våra önskemål då? Drar man detta långt nog så skulle det med ditt resonemang räcka med en produkt åt alla. Lite som när man skulle köpa bil i östtyskland, en Trabant.. eller en Trabant?

Jag betalar gärna för något som uppfyller mina önskemål, oavsett om det är skärmar, bilar, lakan eller jeans. Just valfrihet är en väldigt viktig sak för en sunt fungerande marknad. Kolla på Apple, de kan ta bra betalt för sina prylar eftersom de har en köpstark kundkrets som dessutom inte har något mot att ge en rejäl slant för deras produkter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Mina personliga önskemål är ju grundbulten i valförfarandet. Uppfyller inte skärm A villkoren så löser man det på annat sätt. I det här fallet uppfyller inte förhållandet 16:9 de önskemål jag har, detta oaktat upplösningen.

jag presenterade de sakliga argumenten för varför 16:10 är ett bättre format för MIG. Sen att du börjar fortsätta på samma sätt som i tidigare diskussioner kring bildformat är ju faktiskt inte mitt problem.

Jag har naturligtvis inget att anmärka på beträffande vad du gillar. det som fick mig att reagera var att du påstod att endast skärmtillverkarna gynnas av 16:9.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Men vi som inte vill ha billiga produkter som inte uppfyller våra önskemål då? Drar man detta långt nog så skulle det med ditt resonemang räcka med en produkt åt alla. Lite som när man skulle köpa bil i östtyskland, en Trabant.. eller en Trabant?

Jag betalar gärna för något som uppfyller mina önskemål, oavsett om det är skärmar, bilar, lakan eller jeans. Just valfrihet är en väldigt viktig sak för en sunt fungerande marknad. Kolla på Apple, de kan ta bra betalt för sina prylar eftersom de har en köpstark kundkrets som dessutom inte har något mot att ge en rejäl slant för deras produkter.

Jag har ingen åsikt om vilka produkter som ska finnas på marknaden men det är givetvis en konsekvens av vad människor köper. Den som har väldigt individuella önskemål beträffande en produkt kommer alltid att ha det svårare att få dessa tillgodosedda vare sig det gäller skärmar, bilar, lakan eller jeans. För att det ska finnas "valfrihet" på marknaden krävs också en delbar efterfrågan. Är efterfrågan likriktad kommer också utbudet att bli det.

I detta fall är det relativt sett få som är beredda att betala extra för 16:10 format och därför försvinner det successivt från marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Jag har ingen åsikt om vilka produkter som ska finnas på marknaden men det är givetvis en konsekvens av vad människor köper. Den som har väldigt individuella önskemål beträffande en produkt kommer alltid att ha det svårare att få dessa tillgodosedda vare sig det gäller skärmar, bilar, lakan eller jeans. För att det ska finnas "valfrihet" på marknaden krävs också en delbar efterfrågan. Är efterfrågan likriktad kommer också utbudet att bli det.

I detta fall är det relativt sett få som är beredda att betala extra för 16:10 format och därför försvinner det successivt från marknaden.

DET är ännu en subjektiv åsikt från dig. 16:10 har jag på både jobbet och hemma och inte f-n slutar EIzo tillverka 16:10 inte... Nej du - det är så mycket bättre med de extra 120 raderna att enda orsaken till att välja en 1080 skärm är att man inte har råd med en 1200 skärm.

Sen så hoppas jag att vi snart får 27-30" skärmar med hög upplösning till vettiga priser - det är så skönt att jobba med och underbart till CAD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bengt-re:

DET är ännu en subjektiv åsikt från dig. 16:10 har jag på både jobbet och hemma och inte f-n slutar EIzo tillverka 16:10 inte... Nej du - det är så mycket bättre med de extra 120 raderna att enda orsaken till att välja en 1080 skärm är att man inte har råd med en 1200 skärm.

Sen så hoppas jag att vi snart får 27-30" skärmar med hög upplösning till vettiga priser - det är så skönt att jobba med och underbart till CAD.

Vad är min subjektiva åsikt menar du?
Att 16:10 successivt försvinner från marknaden är fakta. Möjligtvis går det att ifrågasätta ordvalet då det antyder att det helt kommer att vara borta från marknaden i framtiden.

Eizo har nyligen beslutat att lägga ner sin produktion av 30" 2560x1600 16:10-skärmar.
"EIZO Hi Davide,
The industry's standard aspect ratio has shifted to 16:9 so we decided to discontinue 30" models which have a 16:10 aspect ratio and replace them with 27" models which have a 16:9 ratio and a more attractive price."
http://www.facebook.com/eizoglobal/posts/342076759138046

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Är efterfrågan likriktad kommer också utbudet att bli det.

Tycker det är tvärtom att marknaden är likriktad och vi konsumenter får lida. Jag vill ha 16:10 men det finns ett väldigt dåligt urval och i den här tråden verkar det som jag inte är ensam.

Skrivet av kol:

Vad är min subjektiva åsikt menar du?
Att 16:10 successivt försvinner från marknaden är fakta. Möjligtvis går det att ifrågasätta ordvalet då det antyder att det helt kommer att vara borta från marknaden i framtiden.

Eizo har nyligen beslutat att lägga ner sin produktion av 30" 2560x1600 16:10-skärmar.
"EIZO Hi Davide,
The industry's standard aspect ratio has shifted to 16:9 so we decided to discontinue 30" models which have a 16:10 aspect ratio and replace them with 27" models which have a 16:9 ratio and a more attractive price."
http://www.facebook.com/eizoglobal/posts/342076759138046

För oss eller för dom?
Skulle det tillverkars fler 16:10 paneler skulle ju givetvis priserna sjunka på dom också.

Har inga fina länkar till fakta, bara personliga åsikter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danzle:

Tycker det är tvärtom att marknaden är likriktad och vi konsumenter får lida. Jag vill ha 16:10 men det finns ett väldigt dåligt urval och i den här tråden verkar det som jag inte är ensam.

På vilket sätt menar du att konsumenterna får lida?
Om vi får tro skärmanalytikerna som uttalade sig om OLED (förvisso om TV) så är konsumenterna intresserade av framförallt lågt pris samt storlek och i viss mån bildkvalitet.

Titta på utbudet av skärmar och konsumenterna har tillgång till skärmar i flera storleksklasser med relativt hög upplösning till ett extremt lågt pris. Dvs precis det som de efterfrågar.

Skrivet av Danzle:

För oss eller för dom?
Skulle det tillverkars fler 16:10 paneler skulle ju givetvis priserna sjunka på dom också.

I viss mån sjunka ja men eftersom 16:9 är standard även för TV-apparater kan 16:10 inte konkurrera vad jag gäller produktionskostnad med 16:9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

På vilket sätt menar du att konsumenterna får lida?
Om vi får tro skärmanalytikerna som uttalade sig om OLED (förvisso om TV) så är konsumenterna intresserade av framförallt lågt pris samt storlek och i viss mån bildkvalitet.

Titta på utbudet av skärmar och konsumenterna har tillgång till skärmar i flera storleksklasser med relativt hög upplösning till ett extremt lågt pris. Dvs precis det som de efterfrågar.

I viss mån sjunka ja men eftersom 16:9 är standard även för TV-apparater kan 16:10 inte konkurrera vad jag gäller produktionskostnad med 16:9.

Skulle nog tänka mig att tillverkarna mest hoppade på 1080p för det var ett populärt säljargument för TV apparater... sedan så sparar dom säkert lite på att använda mindre yta vid tillverkningen. Sedan är ytterst sällan det som säljs mest av är den bästa produkten. Oftast eftersom den bättre produkten kostar mera att tillverka och därmed blir dyrare. Enda skälet till att jag har en 16:9 TN och inte 16:10 IPS, var att dom skärmarna är betydligt dyrare. Men kommer nog skaffa en i frammtiden