Hur man besegrar sommarvärmen i ett varmt rum!

Permalänk
Medlem

Hur man besegrar sommarvärmen i ett varmt rum!

Det bästa är ju givetvis att inte vara inne på sitt rum eller lägenhet de varmaste dagarna. Men oavsett om det är för att göra färdigt ett viktigt projekt eller för att man inte orkar med skrikande barn på stranden så är det alltid trevligt att ha alternativet! I denna guide har jag tänkt att gå igenom lite tips och trix för att göra livet inomhus behagligare.

Först några grundregler.

• Håll koll på inom- och utomhustemperatur. Varmare inne än ute: öppna fönstren, varmare ute än inne: stäng fönstren.

• Har du bara ett fönster i solväggen ska du inte öppna detta. Den varma luften vid väggen kommer in och det kommer givetvis att bli ännu varmare. Detta oavsett om det är 19 grader ute i skugga, detta gäller dock inte om du har möjlighet att skapa korsdrag.

• Försök att hålla solen ute, ha alltid persienner neddragna på dagen. Desto mer ljus som reflekteras ut igen desto bättre. Du vill inte att solen ligger på och värmer upp saker i ditt hem.

• Ha på minimalt med elektriska apparater. Använd strömsparläget på datorn så fort du går ifrån den en lite längre tid.

Tips för att hålla sig sval.
Det är smart och gott att äta frukt och grönt som innehåller mycket vatten. Det kan även vara svalkande att äta starka saker som får dig att svettas. Saker som inte ska förtäras mot mångas tro är öl och glass. Även om glass svalkar för stunden så får det motsatt effekt efter 15 - 20 min. Det är viktigt att hålla sig hydrerad, vilket alkohol motverkar. Mer finns att läsa här: http://seattletimes.nwsource.com/html/foodwine/2003815091_pla...

Kolla inte på termometern. Den psykologiska effekten av att veta att det är väldigt varmt gör så att du känner att det är varmare än vad det faktiskt är. Det är även bra att "tänka kallt", läs en bok som utspelar sig i vinterlandskap till exempel.

Enkla prylar som hjälper till.
En bordsfläkt är alltid en bra investering i sitt originalutförande men den går alltid att få effektivare! Ett enkelt sätt är att ställa en tallrik med is framför så att den svala luften dunstar upp och blåser på dig. En lite mer ambitiös lösning är att genom att pumpa vatten genom fastspända kopparrör skapa en riktigt svalkande lösning för en rimlig peng. Youtubevideon visar hur du gör! http://www.youtube.com/watch?v=zR9CA8lJGvs

Fotbad, en mycket underskattad och enkel lösning. Vattnet kommer att kyla ner blodet i fötterna som sedan strömmar upp och kyler ned hela din kropp. Det finns även andra ställen på kroppen som lämpar sig för en snabb nedkylning. Dessa är ställen där du kan känns din puls och där kylmediet får bättre kontakt med blodet, till exempel vrister och nacke. Mer finns att läsa här: http://lifehacker.com/5571072/know-your-bodys-cooling-spots

Permalänk
Medlem

Intressant!
Detta är saker som är väldigt självklara men som man inte alltid tänker på.

Du får ett "Gilla" av mig!

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuffing:

Intressant!
Detta är saker som är väldigt självklara men som man inte alltid tänker på.

Du får ett "Gilla" av mig!

Tackar! Även om den inte är direkt kopplad till Sweclockers områden så tror jag ändå att den kan hjälpa många här som tar en paus från sommaren utomhus och sätter sig inomhus och pysslar framför datorn. Själv måste jag sitta inne och slutföra ett programmeringsprojekt i en sommarkurs och då hjälper en del saker i guiden rätt bra.

Permalänk
Medlem

skulle snarare säga att detta ämne berör alla ämnen som nämnts som "rekommenderade", kul läsning

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Var glad att du bor i Sverige (vilket majoriteten på sweclockers säkert gör). När jag gick till jobbet imorse så var det redan +30 grader ute, och natttemperaturen sjunker inte under 20. Den svenska "värmen" är ju bara att avnjuta. Inte att försöka hindra

Visa signatur

It is possible to reduce the noise of a resistor
by reducing T, B, or R but it is NOT possible
to reduce k because Boltzmann is dead.

Permalänk
Medlem

Haha
Riktigt fin tråd, uppskattas;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Kungligt!

Visa signatur

Set-up
NZXT Manta, ASUS ROG STRIX B350-I GAMING, AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz, NZXT Kraken X62 280mm, Corsair 32GB DDR4, Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum, Samsung 850-Series PRO 512GB (2X), ROG-STRIX-GTX1070TI-A8G-GAMING, Samsung 27'' C27FG70F Curved, ASUS 24" MG248QR 144Hz, ZOWIE EC1-A Gaming Mouse, QPAD MK-90 RGB MX Red.

Permalänk
Medlem

Klart det är en relevant tråd! Lägre inomhustemperaturer leder till fler framgångsrika överklockningar!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Bra guide även om den inte råkar nämna en sak jag tar för givet sedan över 10 år tillbaka, nämligen:

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Kul att se att guiden uppskattas!

Skrivet av Lodium:

Var glad att du bor i Sverige (vilket majoriteten på sweclockers säkert gör). När jag gick till jobbet imorse så var det redan +30 grader ute, och natttemperaturen sjunker inte under 20. Den svenska "värmen" är ju bara att avnjuta. Inte att försöka hindra

Värmen gör sig bäst utomhus dock! I min studentlägenhet har jag bara fönster i solsidan och så fort solen ligger på blir det som en bastu, inget man njuter av.

Skrivet av Pixo:

Bra guide även om den inte råkar nämna en sak jag tar för givet sedan över 10 år tillbaka, nämligen:

http://www.manufacturer.com/cimages/product/www.alibaba.com/0...

Jag valde att skippa portabel AC då jag inte är speciellt insatt och vad jag har förstått är det inte alltid ett alternativ. Varmluften som uppstår måste ju ut någonstans, vilket kan vara rätt meckigt. En annan anledning var att jag ville att tipsen skulle vara enkla och billiga, men det kan absolut vara något att fördjupa sig i om man är intresserad. Bra för fortsatt läsning!

Permalänk

Hur skapar man korsdrag då? Lite intresserad av det eftersom mitt rum lätt blir 30+ nu under sommaren när datorn står igång.
Har 2 fönster, ett med morgonsol och ett med sol från 9-16 ungefär.

Permalänk
Medlem

köpte en AC för 2000 kr inte så farligt, värt varenda krona!
håller det svalt och skönt även nör man har datorn igång :>

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av xigmatek asgard:

Hur skapar man korsdrag då? Lite intresserad av det eftersom mitt rum lätt blir 30+ nu under sommaren när datorn står igång.
Har 2 fönster, ett med morgonsol och ett med sol från 9-16 ungefär.

Korsdrag skapas när vinden utifrån kan ledas genom ditt rum och skapa ett drag. Om dina fönster är på varsin sida, vilket det tyvärr inte låter som, så kommer vinden gå kors igenom rummet när fönstren är öppna. Om det är möjligt kan du även leda vinden ut genom din dörr till hallen och sen ut genom en ytterdörr eller annat fönster i huset/lägenheten. Vinden hittar sin väg!

Permalänk

GILLAR

Ett "annat" sätt som kan fungera (funkar för mig) är att sätta "undertryck" i rummet.
Genom att ha ett fönster öppet och placera en fläkt i det.

Svart = öppet fönster
Röda linjer = neddragna persienner
Grön = fläkt from Clas Ohlson http://www.clasohlson.com/se/Golvfl%C3%A4kt-vindmaskin/Pr3641...

Förstår ni vad jag menar?

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Skrivet av rSon:

Korsdrag skapas när vinden utifrån kan ledas genom ditt rum och skapa ett drag. Om dina fönster är på varsin sida, vilket det tyvärr inte låter som, så kommer vinden gå kors igenom rummet när fönstren är öppna. Om det är möjligt kan du även leda vinden ut genom din dörr till hallen och sen ut genom en ytterdörr eller annat fönster i huset/lägenheten. Vinden hittar sin väg!

Om man skulle dra en "tunnel" mellan mina fönster skulle den se ut som ett bakvänt L.

Hittade en lösning själv, öppnade båda fönsterna och satte en fläkt i det ena. Sen öppnade jag dörren ut till hallen och dörren på andra sidan hallen som går in till vinden. Vinden har kvällssol så där e svalt på dagen plus att det finns ett hål i väggen där så det blev ett jävla korsdrag på hela ovanvåningen.