Guide: En liten guide angående svenska språket

Permalänk

Egentligen så är det inte något fel på hur folk skriver, snarare att det är något fel på språket i sig. Man ska anpassa språket efter människor inte tvärt om.

Permalänk
Skrivet av Balls Of Steel:

Egentligen så är det inte något fel på hur folk skriver, snarare att det är något fel på språket i sig. Man ska anpassa språket efter människor inte tvärt om.

Jo, folk skriver fel, om de t.ex. inte stavar på det sätt som t.ex. SAOL förespråkar eller helt enkelt det man lär sig under skoltiden då man läser om det svenska språket. Det gäller även om du inte skriver grammatiskt korrekt, vilket få gör idag, inklusive undertecknad.

En sak har du dock rätt i och det är att språket förändras. Det är naturligt och något som jag tror alla förstår och håller med om - men det innebär inte att "allt" helt plötsligt skulle vara rätt. Vi har definierat ord för att vi SKA kunna kommunicera lätt. Orden har vi samlat i en ordlista, för att man ska kunna titta i den som en referens. Annars kan vi väl återgå till stenåldern och hitta på egna ord och meningar som ingen förstår. Det blir bara väldigt jobbigt att leva tillsammans då...

Permalänk
Medlem

- Omständlig (inte omständig)

Helt övertydag om att det stavades utal l O.O Aldrig sett denna stavningen!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Bra guide lärde nog mig mer nu än jag har gjort under 13 år i skolan

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Skrivet av sean.wiklund:

Jo, folk skriver fel, om de t.ex. inte stavar på det sätt som t.ex. SAOL förespråkar eller helt enkelt det man lär sig under skoltiden då man läser om det svenska språket. Det gäller även om du inte skriver grammatiskt korrekt, vilket få gör idag, inklusive undertecknad.

En sak har du dock rätt i och det är att språket förändras. Det är naturligt och något som jag tror alla förstår och håller med om - men det innebär inte att "allt" helt plötsligt skulle vara rätt. Vi har definierat ord för att vi SKA kunna kommunicera lätt. Orden har vi samlat i en ordlista, för att man ska kunna titta i den som en referens. Annars kan vi väl återgå till stenåldern och hitta på egna ord och meningar som ingen förstår. Det blir bara väldigt jobbigt att leva tillsammans då...

Det jag menar är att det finns vissa saker i t.ex. svenskan som är ologiskt. Om man idag skulle hitta på ett nytt språk så finns det vissa saker som man skulle kunna förbättra. Som, varför har vi flera tecken som nästan låter exakt likadant när man uttalar dem? Varför har vi inte ett tecken per ljud istället? Vi borde inte heller ha ord med flera betydelser, det är också ologiskt. Rent praktiskt är det ju inget man ändrar lätt, men det skulle göra att man slapp "problem" (i-lands problem xD) då någon skriver "sätt" istället för "sett".

Får sätta mig ner å skapa mitt egna språk! Haha...

Permalänk

Intressant val av ämne och bra skrivet.
Jag gillar't

Permalänk
Skrivet av sean.wiklund:

Fast, man vet inte alltid varför någon skriver som den gör. Sen är det varken nödvändigt eller intressant att fråga varenda person som gör ett eller flera grammatiska fel om de är dyslektiker eller inte. I övrigt är det extremt få som är dyslektiker så vi borde sluta använda det argumentet... De flesta som gör språkliga fel har helt enkelt missat grundläggande kunskap i skolan.

Sen vill jag vända på ditt resonemang. Tänk om den som skriver något felaktigt, kanske inte ens vet om att den personen skriver fel - då är det väl bättre att korrigera det på ett snällt och konstruktivt sätt, än att låta personen fortsätta skriva fel? Det är väl ändå bättre att alla blir bättre? Hela idén med forumet är ju att dela med sig av frågor och svar, d.v.s. skaffa sig mer kunskap. Att då få kunskap om både kanske en språklig grej (som skillnad på Mb och MB eller vad man nu talar om) och även en rent grammatisk sak - varför skulle det vara dåligt? Varför vill man INTE bli bättre på något, man kanske är dålig på - särskilt om någon nu vill hjälpa en med det? Det har jag svårt att förstå. Får jag en korrigering på något så blir jag tacksam, för då kan jag ju göra rätt nästa gång...

EDIT: Ska väl förtydliga att jag inte tycker att man behöver ha något i sin signatur om att man är dyslektiker eller inte kan svenska så bra - det märks ju liksom ändå. Så, att vi rättar varandra ser inte jag som något problem. Däremot bör man göra det snällt och konstruktivt i stil med t.ex. "Du förresten... tänk på det heter... och inte..."

Det du säger håller jag fullständigt med om, jag har inte ens protesterat mot det... Det jag protesterade mot var resonemanget om att de som var dåliga på svenska eller var dyslektiker skulle skriva ut det i sin signatur eftersom jag upplever det som att så fort någon erkänner att den är sämre på svenska försöker folk gå ner till dagissvenska ungefär... Som radio hos oss som beskrev kärnvapen som "extra farliga vapen" när de skulle ha ett nyhetsprogram för de som inte var så duktiga på svenska.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gaminggirl:

Det du säger håller jag fullständigt med om, jag har inte ens protesterat mot det... Det jag protesterade mot var resonemanget om att de som var dåliga på svenska eller var dyslektiker skulle skriva ut det i sin signatur eftersom jag upplever det som att så fort någon erkänner att den är sämre på svenska försöker folk gå ner till dagissvenska ungefär... Som radio hos oss som beskrev kärnvapen som "extra farliga vapen" när de skulle ha ett nyhetsprogram för de som inte var så duktiga på svenska.

Måhända att radiopratarna är så, men jag upplever inte att det blir så på forum. Det är nog ofta så att många förstår perfekt när de läser vad andra skrivit, men att grammatiken eller stavningen kan bli lite knas när de själva ska skriva något.

Vet man med sig att man skriver sämre och räknar med att det kommer komma någon och påpeka det så kan man väl lika gärna bespara sig det från början?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Något jag stör mig på är Skåningar som säger Bytat istället för Bytt.

Hehe jo "bytat" och ännu värre "bytade" är ord som skär i ögonen på mig
... de må vara dialektala uttryck, men iallafall för mig så upplevs de bara som "felböjd" svenska och bryter rytmen direkt för mig när jag läser.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Det du säger håller jag fullständigt med om, jag har inte ens protesterat mot det... Det jag protesterade mot var resonemanget om att de som var dåliga på svenska eller var dyslektiker skulle skriva ut det i sin signatur eftersom jag upplever det som att så fort någon erkänner att den är sämre på svenska försöker folk gå ner till dagissvenska ungefär... Som radio hos oss som beskrev kärnvapen som "extra farliga vapen" när de skulle ha ett nyhetsprogram för de som inte var så duktiga på svenska.

Jo, stämmer väl bra och jag är enig med dig.

Sen kan jag ju endast tala för mig själv (vilket ju gäller alla) men jag tycker ibland att det är jättebra att få något förklarat på "barnspråk". Speciellt om det rör något jag inte förstår eller över huvud taget kanske kan något om. Vissa tekniska diskussioner behöver faktiskt tas på den nyvån ibland. Om nu någon reagerar på att man får barnspråk tillbaka, så kan man väl mest köpa det och svara att "okey, bra, jag förstår. Jag har en fråga till, men den kan du svara lite mer övergripande på och inte så detaljerat" - eller hur man nu vill uttrycka det.

Hade vi pratat live och kunna se kroppspråket, höra tonläget och nyaser på orden, så hade sånt här löst sig direkt. Nu gör det ju inte det, eftersom inget av det går att översätta på samma sätt. Det enda vi kan använda oss av är - språket - som det är tänkt att användas, med VERSALER OM VI VILL SKRIKA och liknande lösningar.

Till TS: har inte kollat ditt inledande inlägg, men det här med utropstecken stör mig till förbannelse också. Utropstecken använder de flesta i var och varannan mening. Skulle man använda "utropstecken" lika ofta när man pratade "i verkligheten" så skulle det låta helt stört. Folk skulle stå och SKRIKA på varandra varannan mening, i likhet med Aj! Oj! Akta! osv. Ska man nu använda utropstecken, så räcker det för övrigt med ett (1). Det blir inte mer av ett utrop bara för att man kör 17 st!!!!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På en del offt och lite halvt otrevliga inlägg.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Varför blir vissa arga när andra rättar dem?
Jag brukar tycka om när jag blir tillrättavisad oavsett vad det är för kunskap jag delar med mig av.
Jag skulle bli förolämpad om en vän lät mig sprida lögner utan att rätta mig, det är inte skysst.
Detsamma gäller min stavning, det är väl ett ansvar vi alla har att hjälpa våra medmänniskor.

Att egot blir sårat för att man blir tillrättavisad på ett öppet forum där andra du inte känner eller känner dig säger ifrån.
Kanske är en generations grej jag inte förstår.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Abaregi:

Varför blir vissa arga när andra rättar dem?
Jag brukar tycka om när jag blir tillrättavisad oavsett vad det är för kunskap jag delar med mig av.
Jag skulle bli förolämpad om en vän lät mig sprida lögner utan att rätta mig, det är inte skysst.
Detsamma gäller min stavning, det är väl ett ansvar vi alla har att hjälpa våra medmänniskor.

Att egot blir sårat för att man blir tillrättavisad på ett öppet forum där andra du inte känner eller känner dig säger ifrån.
Kanske är en generations grej jag inte förstår.

Jag håller helt med dig, en tillrättavisning hjälper ju en att inte göra bort sig igen.
Sen ska ju självklart tillrättavisningen ske snyggt och diskret

Permalänk
Skrivet av Abaregi:

Varför blir vissa arga när andra rättar dem?
Jag brukar tycka om när jag blir tillrättavisad oavsett vad det är för kunskap jag delar med mig av.
Jag skulle bli förolämpad om en vän lät mig sprida lögner utan att rätta mig, det är inte skysst.
Detsamma gäller min stavning, det är väl ett ansvar vi alla har att hjälpa våra medmänniskor.

Att egot blir sårat för att man blir tillrättavisad på ett öppet forum där andra du inte känner eller känner dig säger ifrån.
Kanske är en generations grej jag inte förstår.

Att bli arg för att bli tillrättavisad är ett psykologiskt skydd som de flesta har i olika grad för att skydda ditt ego. På ett forum eller ej spelar ingen roll. Rent logiskt så borde det inte spela någon roll varken på ett forum eller IRL, men vi människor är inte 100% logiska. Vi är inte Vulcans. Vi människor är väl medvetna om vad andra tycker och det anses vara en svaghet att ha okunskap vilket antagligen är anledningen till att vi blir arga då vi blir tillrättavisade.

FYI, det stavas sjysst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

FYI, det stavas sjysst.

Nu ska vi inte förvandla den här tråden till en rättstavningstråd, men jag kan nästan sätta pengar på att schysst är en vanligare stavning.
Kolla tex här:
http://sv.wiktionary.org/wiki/sjyst (under "Varianter")

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Nu ska vi inte förvandla den här tråden till en rättstavningstråd, men jag kan nästan sätta pengar på att schysst är en vanligare stavning.
Kolla tex här:
http://sv.wiktionary.org/wiki/sjyst (under "Varianter")

^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

- Omständlig (inte omständig)

Woot? hade ingen aning

Skrivet av husqvarnaff:

Ända eller enda?
Ändan är det du sitter på. "Enda" används exempelvis i meningen "Jag är enda barnet".

Det slutar inte där, ända kan ju även användas som "ända tills nästa år" tex. Och sen har vi ju även ändå, vilket ger oss fyra ord att snubbla på. Inte sällan man ser "endå" till exempel. Ojoj vilken soppa.

För övrigt, skönt guide! Kanske inte your average swec guide, men väldigt matnyttig och kan vara något att länka till ibland

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Jag brukar irritera mig på när folk stavar "konsol" fel ("konsoll")

Permalänk
Entusiast
Skrivet av w1ngd3:

Jag brukar irritera mig på när folk stavar "konsol" fel ("konsoll")

Det är dock ett helt ologiskt ord. Vi lär oss att bokstäver som uttalas "snabbt" ska ha dubbelkonsonanter efter sig, sen kommer ett ord som konsol och slänger den regeln i slasken. Enligt stavningen skulle det ju uttalas:

Permalänk
Medlem

Bah, tänkte läsa igenom guiden. Men skiter i det, engelska är viktigare är viktigare i mitt yrkesval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det är dock ett helt ologiskt ord. Vi lär oss att bokstäver som uttalas "snabbt" ska ha dubbelkonsonanter efter sig, sen kommer ett ord som konsol och slänger den regeln i slasken. Enligt stavningen skulle det ju uttalas:

http://l.thumbs.canstockphoto.com/canstock6356437.jpg
http://www.fortum.com/countries/se/SiteCollectionImages/sol_i...

Ja, visst är det irriterande? Hade varit trevligt om alla språk var konsekventa i uttal (utt-al? ut-al?) och stavning!

EDIT: Lite "ologiska" exempel, för nytta och nöje: http://sv.wikipedia.org/wiki/Homograf

Permalänk
Medlem

@TS: Du borde lägga till ett stycke om bestämd/obestämd form, något som exempelvis Aftonbladets "journalister" verkar ha svårt för. Tycker att man allt oftare ser meningar som "Han skulle precis svänga av motorvägen när han blev påkörd bakifrån av en lastbilen" (OBS! Fiktivt exempel).

Ytterligare några ord folk ofta har problem med:

Förväxling
Än/en
Jämt/Jämnt
Täckning/teckning

Stavfel
Överens (inte överrens)
Döma (inte dömma)
Gamla (inte gammla)
Lugnt (inte lungt)
Professionell (inte proffessionell)
Jämföra (inte gemföra/gämföra/jämnföra etc)
Nämligen (inte nämnligen)
Emellan (inte imellan)
Väsentlig (inte vesäntlig)
Ändå (inte endå)
Förrän (inte förren)
Abonnemang (inte abbonemang)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Vad är mina kära Forum-besökares åsikter gällande nyttjande av ordet 'vart' istället för 'blev'?

Här har vi ett exempel, hoppas TS av den tråden inte har något emot detta.. :
http://www.sweclockers.com/forum/138-arma-och-dayz/1135831-hi...

Personligen tycker jag att det ser förjäkligt ut, men frågan är hur grammatiskt korrekt det är? Det är väl något av ett dialektalt fenomen?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta har nämnts tidigare men en sak som går mig på nerverna är detta/denna + bestämd form. Efter detta eller denna skall det alltid vara obestämd form.

Några exempel:
Detta hus är fint! (Korrekt)
Denna glassen är god! (Fel! Det heter: Denna glass är god!)
Denna obestämda form är helt okej. (Rätt)

Om man nödvändigtvis måste bruka bestämd form ber jag att man håller sig till att skriva "den här" + bestämd form.

Det här huset är fint!
Den här glassen är god!
o.s.v.

Permalänk
Medlem

Verkar som att detta bidrag kommer vinna. Lite tråkigt om man frågar mig, då det inte har så mycket med Sweclockers ämnen att göra.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Verkar som att detta bidrag kommer vinna. Lite tråkigt om man frågar mig, då det inte har så mycket med Sweclockers ämnen att göra.

Om man skulle bedöma tävlingar och bara kora det roligaste bidraget skulle hela tävlingen förlora sitt värde. Om du ska klaga på någon, så klaga på arrangörernas oprecisa regler. Denna guide håller sig ju inom ramarna ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Vad är mina kära Forum-besökares åsikter gällande nyttjande av ordet 'vart' istället för 'blev'?

Här har vi ett exempel, hoppas TS av den tråden inte har något emot detta.. :
http://www.sweclockers.com/forum/138-arma-och-dayz/1135831-hi...

Personligen tycker jag att det ser förjäkligt ut, men frågan är hur grammatiskt korrekt det är? Det är väl något av ett dialektalt fenomen?

Jag måste medge att jag också stör mig på användandet av ordet vart istället för blev. Det är säkert som du säger ett dialektalt fenomen.

Själv jobbar jag i Finspång (Östergötland) men är uppvuxen utanför Jönköping. Av totalt femton stycken som jobbar på min avdelning är jag den enda som säger blev. Jag har frågat mina kollegor om detta på ett par fikaraster av ren nyfikenhet. Svaret har varit att de inte ens tänker på att de inte säger blev även fast de verkar hålla med om att blev är "korrekt" svenska.

Eftersom vart används av de övriga på jobbet dagarna i ända så har jag vant mig, men jag är övertygad om att jag själv aldrig kommer att börja säga vart när jag menar blev.

Permalänk
Avstängd

Angående de/dem så får de som lär sig Svenska på SFI (Svenska För invandrare) inte lära sig skillnaden mellan dessa utan hänvisas till dom. Dom står med i SAOL och har gjort snart 15 år.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som brinner av (Ja, jag blir faktiskt arg inombords) när jag ser någon som skriver "bytat" eller "bytade"? Vart kommer dessa ord ifrån egentligen?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Man kan skriva omständig likaväl som omständlig.

Citat:

Adjektiv

omständig
(vardagligt) omtvistad variant av omständlig

http://sv.wiktionary.org/wiki/omständig

Overall bra guide, tror jag hittade 2 fel i den.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080