Permalänk
Medlem

Livslängd på hörlurar?

Sladden till mina Sennheiser HD555 har börjat glappa och står nu mellan alternativen att köpa en ny eller nya lurar. Då jag snart haft dem i 7 år har jag en liten fundering om hur länge jag kan förvänta mig att de fortsätter att leverera.

Lite kosmetiska skador har de fått under åren men ljudet har hållt samma kvalitet som när de var nya.
Så om det finns någon där ute med lite siffror om hur länge man realistiskt kan förvänta sig att komponenterna håller vore jag väldigt tacksam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peiwel:

Sladden till mina Sennheiser HD555 har börjat glappa och står nu mellan alternativen att köpa en ny eller nya lurar. Då jag snart haft dem i 7 år har jag en liten fundering om hur länge jag kan förvänta mig att de fortsätter att leverera.

Lite kosmetiska skador har de fått under åren men ljudet har hållt samma kvalitet som när de var nya.
Så om det finns någon där ute med lite siffror om hur länge man realistiskt kan förvänta sig att komponenterna håller vore jag väldigt tacksam

Är nog väldigt individuellt hur länge dom håller! Har haft mina Sennheiser i över 2 år nu och dom funkar som om dom vore nya!
Om du känner att du vill ha bättre ljudkvalité skulle jag köpt nya, men om du inte har det behovet och kanske en tight budget så skulle nog en ny sladd räcka.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Sennheiser PC150 i ca 6 år.

Har åkt i golvet kanske minst 3 ggr per år.

0 skador.

Permalänk
Medlem

Känns som att om de hållit 7 år så ska du helt klart vara nöjd.

Permalänk
Avstängd

man undrar när man kan anse att elementen på hd555 blir så slitna att dom blir sämre?
har spela nån timme per dag i ett år med mina, känns som dom blir bättre o bättre, men finns det något läge där det går utför ? när dom borde blir slitnare o slitnare per timme dom får poppa ?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Byter ut mina headsets med 4-6 månaders mellan rum pga att dom går sönder

Permalänk
Inaktiv

En glappande sladd kan du ju fixa själv ganska så enkelt. Är det vid kontakten det glappar? Kan ju vara värt att försöka byta ut kontakten på egen hand för ett par nya kostar väl en tusenlapp eller nåt?

Permalänk
Medlem

Beror på vad man köper och hur man tar hand om dom, har alltid haft billiga heatsets förut och då har ljudet alltid börjat glappa sen har man glatt gått och köpt nytt för 200kr, senast så slog jag till på ett par billigare Plantronics, kvaliteten är inte direkt på topp vad gäller konstruktionen, har fått limma och tejpa eftersom dom använt billig plast men ljudet och komforten kan jag inte klaga på. Dom är ca 4år gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

man undrar när man kan anse att elementen på hd555 blir så slitna att dom blir sämre?
har spela nån timme per dag i ett år med mina, känns som dom blir bättre o bättre, men finns det något läge där det går utför ? när dom borde blir slitnare o slitnare per timme dom får poppa ?

Jag har haft mina HD555 i nästan 8 år. Tycker själv inte att ljudet har blivit så mycket sämre, om något alls. Använder dock ett par Sennheiser PC360 för spel numera.

Permalänk
Medlem

Det beror på vilket prissegment du handlar i samt hur du sköter dom. Mina Denon AH-D2000 är fortfarande i nyskick trots att jag haft dom i ganska många månader nu. Hade ett par AKG K271 MKII förut som jag hade i lite drygt ett år och när jag sålde dom så var dom i nyskick även dom.
Men då kan jag ju tillägga att jag är väldigt försiktig med mina prylar också. Aldrig tappat i golvet, aldrig kört över sladden med stolen eller liknande.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Sålänge man har grejer som är bra gjorda så kommer det hålla i evigheter, högtalare blir inte sämre med tiden om man inte misshandlar dem med dålig signal och för höga volymer. Så köp dig en sladd istället.

Sitter själv med ett par horn högtalare som är över 20 år gamla och de spelar som om de vore nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Sålänge man har grejer som är bra gjorda så kommer det hålla i evigheter, högtalare blir inte sämre med tiden om man inte misshandlar dem med dålig signal och för höga volymer. Så köp dig en sladd istället.

Sitter själv med ett par horn högtalare som är över 20 år gamla och de spelar som om de vore nya.

Mekaniskt så håller ett par högtalarelement otroligt länge om dom sköts och underhålls rätt. Har en radio från 50-talet här hemma där högtalarelementen är i nyskick. Elektroniken behöver dock ses över eftersom kondensatorer och sådant torkar ut.
Jag vet inte exakt hur elementen i hörlurar är uppbyggda men är rätt säker på att det inte är skumupphängning av konen så då håller det länge. Skumkanter brukar ju annars försvinna med tiden, som många vet

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Mina HD600 har hållit drygt 10 år nu, har fått byta sladden 3 gånger och hörlurskuddarna ca 6 gånger under dom åren... Kvalitet och utbytbarhet lönar sig i längden.

Permalänk
Rekordmedlem

En lur lär hålla väldigt länge om man bortser från förbrukningsdelarna (tex öronkuddar) och den sköts rätt och tex inte utsätts för uv strålning, jag har lyssnat på äldre lurar och de lurar som kom när lurar började bli bra på 70 talet låter fortfarande i princip likadant och de håller, lurar före 70 talet håller men de de lät inte så bra på den tiden, lurar blev populärt i slutet av 60 talet och då började kvaliten på ljudet stiga, innan dess var det mest för radiobruk, jag har lyssnat på 1930 talslurar och de fungerar helt ok de också, men låter inte så bra på musik.
Man bör i princip kunna räkna med att en hörlur håller tills man förstör den "aktivt" om man bortser från slitdelarna, att slita ut en kantupphängning i en hörlur är näst intill omöjligt vid normalt bruk utan det måste till yttre påverkan eller överbelastning.
Högtalare med skumkanter är lite sämre, där kunde man tidigare räkna med ca 20år innan man behövde renovera, idag så håller skumkanter kring 40år och papper och textilkanter håller oerhört länge, gummi håller nästan hur länge som helst om det återfuktas så att mjukgörarna inte försvinner. filterkomponenterna (om det finns) i både hörlurar och högtalare borde hålla minst 20-30 år innan man behöver börja fundera på om det är dags att byta ev blöta elektrolyter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.