Permalänk
Medlem

Vilken processor?

Tittade igenom en gammal server, där jag hittade någon gammal processor, då jag inte har jättekoll på vad det är frågar jag er, vet någon vad det här är?

Ursäkta dålig bild, men det är inte så mycket att se.

det svarta är det som kylflänsen satt fast med.

Permalänk

1 pinne, 2 pinnar, 3 pinnar, 4 pinnar.........
Ärligt talat kan det vara många olika. Har du ingen text på den? Pinkonfigurationen är lik socket 370.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

1 pinne, 2 pinnar, 3 pinnar, 4 pinnar.........
Ärligt talat kan det vara många olika. Har du ingen text på den? Pinkonfigurationen är lik socket 370.

Ingen text alls, det var det som gjorde mig så fundersam.

Skrivet av xieliand:

Du, jag tar och skrapar bort lite av det svarta, kommer ändå inte använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Ingen text alls, det var det som gjorde mig så fundersam.

Du, jag tar och skrapar bort lite av det svarta, kommer ändå inte använda den.

Skriv gärna vad det var! är lite nyfiken nu..

Permalänk
Medlem

In med den i servern igen och kolla vad det står i bios fin cpu annars gör något av det typ något som du kan ha på skrivbordet

Permalänk

har ett liknande fall hemma då jag fick en gammal server av en tjejkompis som hon fått efter sin far, där sitter det inte ens en kylfläkt över processorn utan bara en fläns av aluminium jag har inte vågat starta den ännu men det kommer av det jag kollat så verkar det antingen vara en P3 eller en VIA processor av något slag

Permalänk
Entusiast

Så här direkt på rak arm utan att titta närmare, ser det ut att vara en procossor för Socket 370.
Socket 370 är mycket lik den äldre Socket 7, men Socket 370 har två hörn med avsaknad pinne, och socket 7 har bara 1 hörn med avsaknad pinne.
(Sedan skiljer dem två sig på antalet pinnar.)
http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_370

Jag gissar att det är en Pentium III processor, då Celeronprocessorerna på den tiden i regel saknade värmespridare
Undantag finns dock.

Efter lite bildsökande, gissar jag på att det är "fjärde generationen" Pentium III.
Det vill säga Tualatin. Dem levererades i hastigheter från 1,0, till 1,4 GHz.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Sådär, det var en pentium III, jag kan inte ta bilder, eftersom min kameras fokus är helt trasig, men jag skriver texten här istället.

Raden högst upp:
INTEL[ring med M i, använd fantasin]©'01 PHILIPPINES
PENTIUM III-S SL5XL

Raden längst ner:
7211A397-0154
1400/512/133/1.45

om man kollar nedersta raden, så gissar jag att den har 1,4 ghz 512 cache och går på 1.45 volt.

Tyvärr kan jag inte stoppa tillbaka den, då jag tog den ur en trasig server som jag slängde sen

Permalänk
Medlem

En av de bättre processorer Intel släppt. Spöade skiten ur tidiga P4:a med betydligt högre frekvens ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vad ska jag göra med den då?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sassa46:

Vad ska jag göra med den då?

Allt utom dem senaste spelen

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Sälj den! värdet är några hundra.
Core är byggd på denna cpu ..nja men endå.:)
Har för mycket Liggandes. 200Mhz-3500Mhz.
Det måste vara 20-50 burkar i delar:(

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

en av de roligare cpuerna ifrån intel, Pentium 3 Tualatin 130 nm som fanns upp till 1.4ghz. har flertalet servers med denna cpu, och i en dual config så klarar det trots åldern på 11år de mesta "vanliga" jobben

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

Sätt in cpu:n i en gammal xbox, första generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helgonet76:

Sätt in cpu:n i en gammal xbox, första generationen.

gamla xbox kör socket 495 vilket är p3 mobile. inte 370, samt man behöver modda in nytt bios efter man för hand lött dit processorn. endast 1.4ghz versionen som lirar bra på gamla xbox dessutom

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se