Permalänk
Avstängd

ang Raspberry PI

Hejsan!

Inte hållt på med liknande tidigare, datorer i vanlig form och Windows givetvis, men linux & speciella datorer som Raspberry PI är nytt för mig, har lite frågor och funderingar om ni kan ge svar på dessa.

Kostar ca 450kr nu om man köper inom Sverige, har ingen lust att beställa från China eller liknande och vänta 4 veckor blir nog köp inom närmsta veckan.

Har kollat runt lite och det OS som mestadels används verkar vara debian?
Går det operativet köra direkt via en USB eller minneskort på Raspberryn? eller måste man köra det virtuellt?
Windows 7 har jag svårt att tro fungerar direkt på även om man använder en SSD där man kopplar om till USB istället för SATA eller?

Går det koppla om en SSD till USB anslutning och använda sig utav för att kunna lagra filmer osv direkt på den lilla raspberryn?

Min plan med denna är att kunna koppla till bilen, eftersom den drivs utav en mini USB passar det perfekt till 12v uttaget, även kunna koppla AUX kabel från baksidan utav stereon, och koppla till en mini display på ca 7" som man kan montera på instrument panelen och sedan koppla HDMI kabel emellan, har inte kollat ordentligt hur strömmen är till displayen om det går att ordna simpelt via 12v uttaget eller om man måste koppla via batteriet, men det kan man ta senare.

Har även i planerna att bara ha den att se film på via TVn att kunna ha filmerna på raspberryn från en extern, och på så sätt slippa ha igång vanliga datorn som blir ganska varm, dessutom låter en del.

Skulle vara gött om någon har eller vet om dessa saker

/kmkz

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Läser du på deras sida och forum så har du svar på alla dina frågor.

Men kort:
* du kan endast boota från sd-kortet, det är sp bootloadern funkar. Eventuellt att man fixar så att koden bootar från sd men sen chainr in systemet från ett usb, men förstår inte problemet att boota från ett sdkort.

* windows sägs "aldrig" fungera, nu ska man alrig säga aldrig men cpun är av ARM typ och har 256 meg ram och så som jag förstått det har det i forumet konstaterats att det inte finns nån windowsversion som rakt av bootar.

* det är lltså linux som gäller. Rekomenderar den debianreleasen som kör på hardfp, alternativt xbian-disten för xbmc då det är den första jag testat som funkat någorlunda okej.

* extern usb disk funkar, men du måste nog ha en som har egen strömförsörjning då pi:n inte verkar kunna leverera nog spånning på usbportarna. Jag har testat 2 olika 2,5" diskar som drivs via usb, med 3 olika nätadaptrar till pin och ingen kombo har orkat dra igång diskrna. Återigen, kanske bara är jag som inte lyckats, rekommenderar att du lägger några timmar i deras forum

Slutsats är att det fortfarande är väldigt "tidigt" i utvecklingen, finns typ inget spm funkar 100% out of the box utan man måste vara beredd på att behöva mecka en del själv, alternativt accepteera att saker inte funkar

Permalänk
Avstängd

Okej tack för svar
Jo tänkte med på extern disk med strömförsörjning.

Visa signatur

Kittlee

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmkz:

Hejsan!

Kostar ca 450kr nu om man köper inom Sverige, har ingen lust att beställa från China eller liknande och vänta 4 veckor blir nog köp inom närmsta veckan.

/kmkz

Du vet att det är ca ett halvårs leverans ändå? http://raspberrypi.rsdelivers.com/default.aspx?cl=1

När det är så lång tid tänker jag inte köpa den, lägger inte ut 500kr nu på något jag kanske får om ett halvår då det kanske till och med finns en ny modell.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Fast tycker jag läst om folk som fått den 2 veckor efter de beställt från Farnell i UK?
Å andra sidan har jag inte hört något om den jag beställde därifrån i Juni, livet är orättvist...

Var köper man den inom Sverige?

Permalänk
Medlem

Jag beställde från Farnell den 3 aug. Den 6 aug fick jag mail om att den var skickad, trots att det stod att det kunde ta upp mot 5 veckor. Beräknad leverans 3-5 dagar inom Europa, så förhoppningsvis får jag den vilken dag som helst nu.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Baxtex:

Du vet att det är ca ett halvårs leverans ändå? http://raspberrypi.rsdelivers.com/default.aspx?cl=1

När det är så lång tid tänker jag inte köpa den, lägger inte ut 500kr nu på något jag kanske får om ett halvår då det kanske till och med finns en ny modell.

Det var ca 6månaders leveranstid.
Nu produceras det mer än 10.000 exemplar dagligen.
Väntetid sägs väl vara ca 3veckor-

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

De har släppt flera raspberry till försäljning nu och man kan få sin inom 2-4 veckor.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

USB-portarna är väldigt kinkiga när det gäller strömförsörjning och om du tänkt göra något som kräver mycket beräkningskraft, ex spela 1080p. Så fort du har för mycket inkopplat som drar ström kan det ge ostabilitet i resten av systemet, så räkna med att du måste ha extern strömförsörjning till allt förutom möjligtvis mus och tangentbord.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Har beställt en nu kostar ca 32 pund ca 350kr, 3 veckors tid beräknat, ska köra extern hdd med extern ström, sen ha ett logitech tangentbord/mus det som ser ut som ett litet gameboy, inkopplat till TVn för att titta på film ljudlöst

Visa signatur

Kittlee

Permalänk
Medlem

Det var goda nyheter, trodde fortfarande det var 6 månader, beställt en nu.

Vet inte riktigt vad jag ska den till ännu...

Kanske bygga något universal gameboy eller något.

Förresten, man får väl med en powersupply? Stod på Raspberry pii sidan att man behövde en.

Har en micro USB laddare på 5.1 V och 850 mA

Och enligt Raspberry så står det såhär: Micro USB power supply – make sure you use a good quality one, capable of providing at least 700mA at 5V.

Borde ju gå med min mobil laddare, den har ju lite för hög spänning, men det spelar väl ingen roll?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Tänkte också på mobil laddaren eftersom jag har en liggandes får ju varken med SD kort eller laddare om jag förstod det rätt?

Visa signatur

Kittlee

Permalänk
Medlem

Man får inte med någan laddare eller kabel eller sdkort, det enda du får är själva Raspberry kortet.

En mobilladdare fungerar utmärkt, jag kör min med mobilladdare och det fungerar fint.

Använder min som htpc, kopplat extern hårddisk med massa 1080p/720p x264 .mkv filer och den klarar av att spela upp det galant.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd

Rolex vad kör du med för OS på din Raspberry? Debian? Flyter det när man tar sig fram på datorn, kan man surfa runt osv sitta på FB, swec med mera? Eller är det bara öppna film, kolla, stänga typ?

Visa signatur

Kittlee

Permalänk
Medlem

nu är jag inte RoleX men jag använder Raspbmc till min den innehåller en färdig xbmc dock har den inget stöd för trådlöst än.
Använder man den debian disten som finns rekommenderad på Rpi hemsidan så funkar det att surfa lite lätt men det finns inte och och kommer troligen aldrig att finnas flash stöd till den så man är lite begränsad så sätt men sweclockers borde funka fint.
Den är även lite långsam att surfa med om man inte överclockar den vilket är väldigt lätt att göra om man följer guiderna min går utan problem upp från 600Mhz till 900Mhz stabilt den blir anningen varmare men inte så farligt är man orolig så kan man ju sätta ditt en liten kylfläns av något slag

OBS att tänka på är att den är lite kinkig med vilka SD-kort den kan använda men det finns en lista på deras wiki över några kort som de har testat och ska fungera

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk

Kul leksak. Jag har en.
Lååångsam om du surfar vilket går via huvudprocessorn. Den är väl lika snabb ungefär som en 10 år gammal PC.

Glöm flash. Utvecklingen för ARM är nedlagd.
Glöm windows, möjligen kan nån urmodig mobile-version fås att boota, vad man skall ha det till är tveksamt. Windows 8 kommer antagligen aldrig att gå att använda till nåt, bara grund-OS drar nog dubbelt så mycket minne som sitter på kortet.

Skall du koppla in nåt annat externt än ett tangentbord och mus -- ordna en USB-hub med egen matning eller anslut enheter som får matning på nåt annat sätt.

// Gunnar

Permalänk
Medlem

Har problem med tangetbordet. Kör på raspberry disten som finns på deras hemsida men när jag jag skulle välja vilket tangentbord jag hade fick jag ta något annat än det jag hade. Detta gör att helt fel tecken ligger på fel tangenter (ställde in på svenska) och när jag skriver så trycker den alltid ut 20 tecken på den tangent jag trycker på. Vill jag sudda ut någonting så suddas alltid allt ut för den trycker typ 20 gånger av sig själv.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmkz:

Rolex vad kör du med för OS på din Raspberry? Debian? Flyter det när man tar sig fram på datorn, kan man surfa runt osv sitta på FB, swec med mera? Eller är det bara öppna film, kolla, stänga typ?

Sorry för sent svar men har varit borta på semester.

Jag kör med Xbian som är ihopknådat av ett gäng nördar på raspberry pis forum, den bygger på Raspbian fast mer kompirmerat och optimerat innehåll.

länk till forumet http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=35&t=12893

De har även en hemsida, http://xbian.org/

Visa signatur