Uppgradera till SSD i HP envy 17 laptop

Permalänk

Uppgradera till SSD i HP envy 17 laptop

Köpte en HP Envy 17 förra veckan, bra dator som jag kan rekommendera, men skulle gärna vilja ha en SSD som jag har hört så mycket om. Något speciellt man behöver tänka på när man köper en SSD till laptop eller just HP Envy (3010eo? Först trodde jag att det var särskilda diskar till laptops men så är inte fallet? Kan jag köpa vilken SSD som helst eller? Söker en snabb och framför allt hållbar disk, priset spelar inte så jätte stor roll men helst inte över 2000 kr.

När jag köpte datorn så stog det 2 st 750 GB HDD men när jag går in på "Dator" så ligger där bara 1 st 750 GB vid namn "OS" sen en disk på runt 25 GB som heter "recovery" bara, det är en 3010eo, alla sidor jag kollat på nämner 2 st 750 GB men verkar bara finnas en på min dator, konstigt. Om jag bara har en hårdisk blir det väl svårare? Då måste jag nog köpa en disk på minst 200 GB så jag får plats med windows och lite spel som CD och DOD och något till, lagra stora filer kommer jag inte göra på denna datorn max någon film åt gången som raderas efter hand ska det sparas så finns extern.

Får man ut max hastighet med en hp envy 3010eo? Har för mig jag läste någon sa att han inte fick det och någon annan som sa att han fick det, kan inte det där med SATA 6/GB och sånt men tror den har det och då ska det väl bli full hastighet på den SSD jag köper?

"Hårddisk på 1500 GB" står det på sidan jag köpte den, har som sagt bara en på 750 GB och en på 25 GB, det ska vara 2 st 750 GB enligt hemsidan. Konstigt?

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks

Permalänk

Hej!
Jag tycker att du ska lämna in datorn om du inte har båda hårddiskarna. Sen kan du ju kolla om du vet hur du tar dig in i laptopen för det första, vilka skruvar som man ska lossa osv. Sen så brukar tillverkaren ha information om vilket moderkort som finns i laptopen, så där är ju ett bra ställe att börja.

Permalänk
Skrivet av That Maniac:

Hej!
Jag tycker att du ska lämna in datorn om du inte har båda hårddiskarna. Sen kan du ju kolla om du vet hur du tar dig in i laptopen för det första, vilka skruvar som man ska lossa osv. Sen så brukar tillverkaren ha information om vilket moderkort som finns i laptopen, så där är ju ett bra ställe att börja.

Har mailat dom och frågat varför det fattas en 750 GB hdd, står på sidan att det ska vara 2, och jag hade tänkt byta ut en av dom på en SSD och lagra filer på den andra men nu går ju inte det vilket dom enligt mig får fixa då jag betalade för vad som stog på sidan dvs 2 st 750 GB.

Hittar inget om vad det är för moderkort, specs: http://www.billigteknik.se/sv/monster/6890-hp-envy-173010eo-8...

Jag behöver bara hitta en bra SSD, resten för geeksen på min skola fixa tänkte jag

Visa signatur

Permalänk

Du kan enkelt kolla om det finns en eller två hårddiskar genom att lossa luckan undertill. Se bild nedan:

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Det löste sig med hårddisken, den var inte allokerad så fick fixa det bara så nu har jag 2 diskar.

Nu är den stora frågan bara vad man ska köpa för SSD? Och om man får ut full hastighet med en HP Envy.

Visa signatur