WD Red som lagringsdisk?

Permalänk
Medlem

WD Red som lagringsdisk?

God förmorgon allihopa!

Jag undrar om det vore idiotiskt eller idealiskt att använda en disk ur Western Digitals nya röda serie som ensam lagringsdisk i sin dator?

De är ju framför allt tänka för NAS-konfigurationer och kostar ett par hundralappar mer, men skulle en persondator kunna dra nytta av deras högre kvalitét gentemot den gröna serien?

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Då de teoretiskt sett är byggda av komponenter av högre kvalite för att klara av belastningen av att köras längre perioder i en NAS eller liknande skulle jag svara ja. Prestandamässigt kommer du dock inte se någon större skillnad. De är dock "designade" för att köras i raid konfigurationer så för att få lite mer nytta av dom hade jag kört 2x2tb iaf

(Jag kör själv 4x3TB WD Reds i min lagrings server)

Permalänk
Medlem

Röda serien är SOHO/NAS justerade i sin FW, Dvs kompabilitet och stabilitet mot NAS/Raid och mindre parkering av läshuvud för 24/7 drift. Tror inte du märker någon större skillnad i prestanda på vanlig burk.

http://www.storagereview.com/western_digital_red_nas_hard_dri...

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då jag är funderar på en RED-disk till min mediadator/filserver.

Finns det något som talar emot att köpa en RED-disk till en Windows 7 burk som står på jämt?
Betalar gärna ett par hundringar extra för en disk som är gjord för att vara på 24/7, men finns det några nackdelar?

Jag kommer inte köra den i RAID utan bara som en ren lagringsdisk, kanske utökar den "dynamiskt" med en till när den blir full dock...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Hmmm.. jag är otålig känner jag, sitter köpsugen och kan inte bestämma mig för en grön eller röd WD 3TB.

Finns det inga nackdelar med RED-disken kör jag på en sådan - någon som kan hjälpa till?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem

WD support

Frågade dom ang parkering osv eftersom jag funderade på om dom hade stängt av perkeringsfunktionen..

Thank you for contacting Western Digital Customer Service and Support. My name is Michael.

The WD Red drive is designed to fit into a particular niche in the market. These drives were designed to be compatible with RAID enclosures of 2-4 bays. The list of tested and supported RAID enclosures are included below.

1. Synology, QNAP, D-Link, Drobo, Netgear, and Thecus.

2. It would be best to contact these enclosure makers for a list of specific models campatible with WD Red drives.

The WD Red drive is built on Green technology, this is not a RE or Enterprise class drive. There is no TLER (Time Limited Error Recovery) enabled on this family of drive. TLER is used only in our RE or Enterprise class drives. These drives are not designed to be used in Enterprise environments.

The drive has four means of error recovery:
1. ECC On-the-Fly
2. Preamp Thermal Asperity (TA) Compensation
3. Read/Write Retry Procedure
4. Extended Read Retry Procedure

The heads do park after 8 seconds using our No Touch Ramp Load Technology.
Parks the recording heads off the disk surface during spin up, spin down and when the drive is off.
This ensures the recording head never touches the disk surface resulting in improved long term
reliability due to less head wear, and improved non-operational shock tolerance.

If you have any further questions, please reply to this email and we will be happy to assist you further.

Sincerely,
Michael
Western Digital Service and Support
http://support.wdc.com

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Frågade dom ang parkering osv eftersom jag funderade på om dom hade stängt av perkeringsfunktionen..

Thank you for contacting Western Digital Customer Service and Support. My name is Michael.

The WD Red drive is designed to fit into a particular niche in the market. These drives were designed to be compatible with RAID enclosures of 2-4 bays. The list of tested and supported RAID enclosures are included below.

1. Synology, QNAP, D-Link, Drobo, Netgear, and Thecus.

2. It would be best to contact these enclosure makers for a list of specific models campatible with WD Red drives.

The WD Red drive is built on Green technology, this is not a RE or Enterprise class drive. There is no TLER (Time Limited Error Recovery) enabled on this family of drive. TLER is used only in our RE or Enterprise class drives. These drives are not designed to be used in Enterprise environments.

The drive has four means of error recovery:
1. ECC On-the-Fly
2. Preamp Thermal Asperity (TA) Compensation
3. Read/Write Retry Procedure
4. Extended Read Retry Procedure

The heads do park after 8 seconds using our No Touch Ramp Load Technology.
Parks the recording heads off the disk surface during spin up, spin down and when the drive is off.
This ensures the recording head never touches the disk surface resulting in improved long term
reliability due to less head wear, and improved non-operational shock tolerance.

If you have any further questions, please reply to this email and we will be happy to assist you further.

Sincerely,
Michael
Western Digital Service and Support
http://support.wdc.com

Låter som ommärkta helt vanliga Green-diskar? Men man kan lika gärna köpa de billigare Green-diskarna om ovanstående stämmer. Fast något måste de väl ha ändrat om de där NAS-burkarna hade problem med de gamla gröna diskarna?

Permalänk
Medlem

En skillnad mellan de röda och de gröna diskarna tycks vara densiteten på plattorna.

WD Red 2 TB brukar endast 2 platters

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1335005

WD Green 2 TB 3 Platters

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=864268

WD Red 3 TB har 3 Platters

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1335006

WD Green 3 TB har 4 Platters

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=842984

Jag är helt okunnig på ämnet men visst borde färre plattor och högre densitet innebära vissa fördelar?

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

En skillnad mellan de röda och de gröna diskarna tycks vara densiteten på plattorna.

WD Red 2 TB brukar endast 2 platters

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1335005

WD Green 2 TB 3 Platters

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=864268

WD Red 3 TB har 3 Platters

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1335006

WD Green 3 TB har 4 Platters

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=842984

Jag är helt okunnig på ämnet men visst borde färre plattor och högre densitet innebära vissa fördelar?

Där hittade du ju faktiskt en ren fysisk skillnad, de andra mjuka skillnaderna som ligger i FW känns mer flummiga för mig.

Man kan nog se olika för och nackdelar med det ovanstående. Färre plattor med högre densitet borde ge en enklare konstruktion som borde kunna ge bättre livslängd. Men å andra sidan kan ju de nya plattorna med högre densitet då vara mer oprövade och då kanske ha barnsjukdomar som man inte sett än.

Vetefaen vilken jag ska välja, får väl ta en av var och se vilken som håller längst...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Man kan nog se olika för och nackdelar med det ovanstående. Färre plattor med högre densitet borde ge en enklare konstruktion som borde kunna ge bättre livslängd. Men å andra sidan kan ju de nya plattorna med högre densitet då vara mer oprövade och då kanske ha barnsjukdomar som man inte sett än.

Vetefaen vilken jag ska välja, får väl ta en av var och se vilken som håller längst...

En fördel du kanske glömde är högre platter densitet = bättre prestanda

Permalänk
Medlem

Högre densitet ger högre dataöverföringshastighet vid samma rotationshastighet på skivorna. Färre antal plattor minskar också tillverkningskostnaden (men det har man ingen glädje av om priset inte är lägre). Teoretiskt kan man också göra större hårddiskar (5 TB är möjligt med 5 plattor).

Lite off-topic: Nu tror jag inte hårddiskarna funkar så, men borde det inte vara möjligt för en hårddisktillverkare att köra intern raid0 mellan plattorna i en hårddisk? Då skulle det bli snabbare med flera plattor, men det blir väl sämre tillförlitlighet så det kanske är därför man inte valt att göra så. Men varför inte raid10 mellan 4 plattor så får man både snabbhet och tillförlitlighet? Man skulle ju ändå få 2 TB utrymme med dagens 1TB-plattor och få en hyfsat snabb hårddisk (dubbla hastigheten). Men vill man ha snabb disk köper man hellre SSD eller möjligen hybridhårddisk idag.

Permalänk
Medlem

För lagring utan RAID är nog Green att föredra. Problemet med head parking fixar du enkelt med wdidle3. Du kan välja hur ofta huvudena parkeras, eller helt stänga av det. Jag har gjort det på många diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har både Red och Green 3TB, flera av varje, och Red är lite snabbare. Det märks vid filkopiering till och från diskarna.
Dessutom har Red ett års längre garanti (3 jämfört med 2), och MTBF (Mean Time Between Failures) är en miljon timmar, alltså bättre än Green.

Permalänk
Medlem

Frågan är om man märker av den högre dataöverföringshastigheten i vanligt användande, kanske om man skyfflar stora mängder data men som ren lagringsdisk så är det ju mest bara lagring - inte så mycket flyttande mellan hårddiskar.

Hmmm... blir nog en gröning ändå - de röda är ju smått svåra att få tag på.

Huvudparkeringen bryr jag mig inte så mycket om, kanske att jag ställer upp intervalltiden. Det kanske jag borde göra på min befintliga 2TB - rent teoretiskt så bör det ju slita på mekaniken...

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Högre densitet ger högre dataöverföringshastighet vid samma rotationshastighet på skivorna. Färre antal plattor minskar också tillverkningskostnaden (men det har man ingen glädje av om priset inte är lägre). Teoretiskt kan man också göra större hårddiskar (5 TB är möjligt med 5 plattor).

Lite off-topic: Nu tror jag inte hårddiskarna funkar så, men borde det inte vara möjligt för en hårddisktillverkare att köra intern raid0 mellan plattorna i en hårddisk? Då skulle det bli snabbare med flera plattor, men det blir väl sämre tillförlitlighet så det kanske är därför man inte valt att göra så. Men varför inte raid10 mellan 4 plattor så får man både snabbhet och tillförlitlighet? Man skulle ju ändå få 2 TB utrymme med dagens 1TB-plattor och få en hyfsat snabb hårddisk (dubbla hastigheten). Men vill man ha snabb disk köper man hellre SSD eller möjligen hybridhårddisk idag.

Nej det går inte eftersom du fortfarande inte kan läsa på flera ställen samtidigt. Alla läshuvuden är låsta till varandra och rör sig samtidigt. Även om du har flera plattor och varje platta rent tekniskt har ett eget läshuvud så används bara ett huvud åt gången. För att köra intern RAID skulle det dels krävas att alla huvuden kunden manövreras individuellt och sedan skulle du behöva en massa extra hårdvara för att hantera data från varje huvud. I princip skulle mycket av styrkretsen behöva dubblas rakt av. Så fler motorer och fler styrkretsar betyder mer pengar.

Intern paritet är inte så användbart eftersom det bara skyddar mot att en platta dör. Ofta är det mer än så som havererar och du är fortfarande itne skyddad mot problem med styrkretsarna så det lilla extra skyddet mot haveri blir väldigt väldigt dyrt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Frågan är om man märker av den högre dataöverföringshastigheten i vanligt användande, kanske om man skyfflar stora mängder data men som ren lagringsdisk så är det ju mest bara lagring - inte så mycket flyttande mellan hårddiskar.

¨

Varför klaga på en en snabbare lagringsdisk eller välja ett långsammare alternativ?
Kostar det bara lite extra och dessutom bättre hållbarhet och längre garanti då är det absolut värt.

Permalänk
Medlem

Intressant, skulle behöva uppgradera min FreeNAS (som jag bara har 2x 500gb i raid 1) hehe. Satte mest upp som test för att leka lite, men kom fram till att det är jävligt smidigt att ha en NAS

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Lånar tråden lite då jag är funderar på en RED-disk till min mediadator/filserver.

Finns det något som talar emot att köpa en RED-disk till en Windows 7 burk som står på jämt?
Betalar gärna ett par hundringar extra för en disk som är gjord för att vara på 24/7, men finns det några nackdelar?

Jag kommer inte köra den i RAID utan bara som en ren lagringsdisk, kanske utökar den "dynamiskt" med en till när den blir full dock...

Varför Red diskarna när du kan köpa RE4 diskarna istället? De är gjorda på RAID och 24/7 på riktigt och är rackarnas stabila och pålitliga.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det var anandtech eller nån annan välrenommerad samt men de sa att red inte var ett alternativ till green pga error correction som stänger av sig snabbt för att fisken förutsätter att den sitter i en raid Array eller nåt sånt och litar till raids eller Correction. Jag sammanfattar säger inte bra men kontentan är att red inte är alt till green för man riskerar lätt att få korrupt data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej det går inte eftersom du fortfarande inte kan läsa på flera ställen samtidigt. Alla läshuvuden är låsta till varandra och rör sig samtidigt. Även om du har flera plattor och varje platta rent tekniskt har ett eget läshuvud så används bara ett huvud åt gången. För att köra intern RAID skulle det dels krävas att alla huvuden kunden manövreras individuellt och sedan skulle du behöva en massa extra hårdvara för att hantera data från varje huvud. I princip skulle mycket av styrkretsen behöva dubblas rakt av. Så fler motorer och fler styrkretsar betyder mer pengar.

Intern paritet är inte så användbart eftersom det bara skyddar mot att en platta dör. Ofta är det mer än så som havererar och du är fortfarande itne skyddad mot problem med styrkretsarna så det lilla extra skyddet mot haveri blir väldigt väldigt dyrt.

Att läshuvudena är låsta till varandra vore inget problem eftersom de båda ändå ska läsa och skriva samma mängd data samtidigt (om data hela tiden fördelas jämnt mellan plattorna). Men att bara ett i taget kan vara aktivt samt logiken bakom det hela är väl ett större problem då. Fast å andra sidan är det väl inte så komplicerat att bara fördela bitarna sekventiellt mellan plattorna, krävs väl en litten buffert förstås och sedan en multiplexer samt en demultiplexer för att sätta ihop det igen. Men det kräver förstås att flera läshuvuden kan användas samtidigt men rörelserna skulle ju ändå kunna vara synkade så de behöver inte röra sig individuellt. Det går säkert tekniskt men det är väl ingen som efterfrågar det antar jag för det blir väl dyrare... Kanske är något jag skulle ha tagit patent på innan jag skrev det här. Ja varsågoda Western digital, kör hårt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Vet inte om det var anandtech eller nån annan välrenommerad samt men de sa att red inte var ett alternativ till green pga error correction som stänger av sig snabbt för att fisken förutsätter att den sitter i en raid Array eller nåt sånt och litar till raids eller Correction. Jag sammanfattar säger inte bra men kontentan är att red inte är alt till green för man riskerar lätt att få korrupt data.

Det du beskriver är TLER, något som supporten på Western digital påstod inte fanns på dessa diskar (se inlägg av _niko_ tidigare i tråden). Å andra sidan har jag sett andra källor som påstår att dessa faktiskt ändå har TLER så man kan undra vad som är rätt egentligen?

Permalänk
Medlem

SilentPCReview, som är en välrenommerad site, skriver så här i sin recension:

Citat:

WD Red supports TLER (time-limited error recovery), a feature found on Enterprise-class drives that is almost essential for RAID configurations to avoid data loss when errors are encountered.

Sammanfattningen av recensionen ser ut så här:

Citat:

FINAL THOUGHTS
The WD Red series is a fine addition to Western Digital's cadre of low power desktop drives. Though designed to overcome the shortcomings of the Caviar Green that make them less than suitable for 24-7 use in NAS environments and RAID configurations, they also deliver reductions in power consumption and noise. Both the 3TB and 1TB version are the most energy efficient and quiet models we've tested in their respective capacities. Seek noise is almost nonexistent and vibration levels are excellent.

Performance-wise the 1TB model is nothing to write home about, more or less equivalent in speed to your typical 5,400 RPM desktop drive. The 3TB variant however, is much faster, outclassing older 7200 RPM models like the 2TB WD Caviar Black and Seagate Barracuda XT in our real world application tests. If you want it all — performance, a minimal noise footprint, and a respectable amount of capacity, the WD Red 3TB is about as good as it gets, at least for a single, one-drive fits all solution. It doesn't compare to a solid-state drive or the latest 1TB VelociRaptor but it's speedy enough that you'd be hard pressed to notice the difference compared to a standard 7,200 RPM model.

At US$180, the WD Red 3TB is easily the better choice over the Caviar Green 3TB. The Green sells for $10 less but is inferior in every measurable category.
...

Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt köp röda diskar istället för gröna idag skiljer typ inget i pris i vissa butiker gröna måste sänkas 300kr om jag skulle köpa dem. Självklart är re4 bättre men kostar också därefter

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Bra tråd! då blir det red diskar! har endast green diskar som lagring men kan lika väl köra på red diskarna nu!

Permalänk
Medlem

Hmmm... Jag köpte mig en gröning igår på väg hem från jobbet, orkar inte vänta tills de röda blir tillgängliga - kanske dumt men vafaen gör man när köpsuget slår till...

För mitt ändamål, lagra och spela upp film och musik, duger nog den disken långt i vilket fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då äre bara o vänta på nästa lön och hoppas att priserna gått ner sig lite!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Om Alina (som jag köpte disken hos) får in Red innan jag installerat den gröna kanske jag byter - det borde ju inte vara några problem...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Om Alina (som jag köpte disken hos) får in Red innan jag installerat den gröna kanske jag byter - det borde ju inte vara några problem...

Har du lagt en beställning där? Funderar på att lägga en beställning, bara för de ska bli "tvingade" och ta in ett parti. Man kan så smart avboka en beställning där, även om varan nått butik :>

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Ja men det bekräftar ju att den faktiskt har TLER och ingen parkering som default och att man kan ändra det om man vill. Så man kan anpassa det för desktop eller server hur som helst men som standar är den perfekt konfad för NAS och raid. Jättebra Western Digital!