Permalänk
Medlem

Android i vitvaror?

Jag surfade lite idag och komm över detta http://computersweden.idg.se/2.2683/1.461228/android-snart-i-....

Vad i helvete är detta för jävla idiotisk ide?

Varför behöver man ett kylskåp, tvättmaskin etc med android!?

tycker detta är lite "overkill"

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Du betalar inte din egen elräkning va?

"Järnkoll på elförbrukningen i hemmet är ett övergripande mål.
Luftkonditioneringsapparaten för hemmabruk kan prata med husets lokala nätverk och fjärrstyras från en mobiltelefon med Android och "Panasonic Smart App""

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Luftkonditioneringsapparaten för hemmabruk kan prata med husets lokala nätverk och fjärrstyras från en mobiltelefon med Android och "Panasonic Smart App""

Du tycker själv inte att det börjar bli lite löjligt? Men vad vet jag.. jag kanske skrattar åt mig själv om 5-10 år.

Permalänk
Medlem

Om man kan hålla koll på elräkningen så tycker jag att det är en jättebra idé, förhoppningsvis så knyts inte detta till bara Panasonic-produkter.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Du tycker själv inte att det börjar bli lite löjligt? Men vad vet jag.. jag kanske skrattar åt mig själv om 5-10 år.

jag tycker det börjar bli löjligt med att man ska skaffa android till tvättmaskiner etc:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Om man kan hålla koll på elräkningen så tycker jag att det är en jättebra idé, förhoppningsvis så knyts inte detta till bara Panasonic-produkter.

det är en bra ide på det viset men tycker ändå att det går lite över styr men

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag betalar elräkningen. Brukar lösa det genom att stänga av apparater jag inte använder och släcka lampor i rum jag inte är i...

Permalänk
Medlem

Elen kostar lite olika på var vi bor så det är svårt att säga om det är löjligt eller inte vi svenskar har el lite billigare än EU men vet ej hur det ser ut i Japan.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Jag surfade lite idag och komm över detta http://computersweden.idg.se/2.2683/1.461228/android-snart-i-....

Vad tycker ni?

"mänsklig heten utvecklas " det skulle ju hända för eller senare än då så vad är stor deal ?? tänk dig att kunna styra alla huset apparater (diskmaskiner etc ) med en telefon in matad i till.ex hallen ?? hur awsome är inte det mennar du ??
MVh Albin

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Matsson82:

jag tycker det börjar bli löjligt med att man ska skaffa android till tvättmaskiner etc:)

De flesta vitvaror och diverse andra hushållsmaskiner är redan utrustade med mikroprocessorer som styr dem. Steget till att förse dem med ett gränssnitt som vanliga människor kan komma åt är inte långt.

Det handlar inte om att kunna surfa via tvättmaskinen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

det är en bra ide på det viset men tycker ändå att det går lite över styr men

Varför tycker du att det går överstyr?

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Undrar vad som händer om man får virus i kylskåpet, låser den sig så att det inte går att öppna, eller?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

Undrar vad som händer om man får virus i kylskåpet, låser den sig så att det inte går att öppna, eller?

HAHA

Permalänk
Medlem

Jag tar emot all ny teknik med öppna armar

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Skulle ju iofs va fett najs att kunna kolla i mobilen om tex spisen är avslagen, slipper man vända bilen när man är på resa bara för att tjejen blir nojjig.. xD

Skrivet av joeldeluxe94:

Mögel..? xD

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

YES! Dags att hacka kylskåp och stjäla mat!

Skrivet av twit:

Det handlar inte om att kunna surfa via tvättmaskinen...

Skulle vara j*vligt kul för då kan man ju kolla Youtube när man tvättar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Jag betalar elräkningen. Brukar lösa det genom att stänga av apparater jag inte använder och släcka lampor i rum jag inte är i...

Tycker det hade varit bekvämt om tvättmaskinen skickar ett meddelande till mig när den är klar eller om kylskåpet sänder ut en varning om man glömt stänga dörren eller det blir för varmt i det av annan anledning. Eller varför inte kunna styra temperaturen där hemma direkt via telefonen i soffan?

Bara ett par exempel som hade gjort vardagen smidigare och som jag hade tagit emot med öppna armar.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om just Android "behövs" men det man ska kunna göra med det är väl skitbra? Minska elräkningen och minska belastningen på miljön räknas väl som bra saker, eller har det hänt en helomvändning vad gäller samhällsvärderingar medans jag stog och laga mat?

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja att dennis korvpaket hade android OS så man med sin telefon app kan kolla hur många körvar det finns kvar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Matsson82:

Vad tycker ni?

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Riktigt dålig rubrik (Vad i helvet är detta!?) som nu är ändrad. Tänk på detta i framtiden.

Jag tycker android i vitvaror låter som en utmärkt idé.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Tycker det hade varit bekvämt om tvättmaskinen skickar ett meddelande till mig när den är klar eller om kylskåpet sänder ut en varning om man glömt stänga dörren eller det blir för varmt i det av annan anledning. Eller varför inte kunna styra temperaturen där hemma direkt via telefonen i soffan?

Bara ett par exempel som hade gjort vardagen smidigare och som jag hade tagit emot med öppna armar.

Känns som att man bjuder in till strul med, ju mer komplicerade saker och ting blir desto mer som kan krångla.
Jag kanske är gammalmodig men jag orkar resa på mig och ändra på termostaten på elementen om det är för varmt/kallt...

Och ska man typ behöva börja uppdatera firmwaren till kylskåpet med i framtiden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yrch:

Känns som att man bjuder in till strul med, ju mer komplicerade saker och ting blir desto mer som kan krångla.
Jag kanske är gammalmodig men jag orkar resa på mig och ändra på termostaten på elementen om det är för varmt/kallt...

Och ska man typ behöva börja uppdatera firmwaren till kylskåpet med i framtiden?

Håller med. Visst jag gillar ny teknik. Men jag vill inte vara helt beroende av den.

Permalänk
Medlem

Det ultimata, för mig iaf, hade ju varit om kylen kunde hålla koll på vad som fanns i den. Hade varit väldigt praktiskt att kunna kolla vad som behöver inhandlas när man är på Konsum

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det ultimata, för mig iaf, hade ju varit om kylen kunde hålla koll på vad som fanns i den. Hade varit väldigt praktiskt att kunna kolla vad som behöver inhandlas när man är på Konsum

Borde kanske inte vara så svårt att fixa. En streckkodsläsare som läser av vilken vara och bäst före datum. Kruxet gäller när man öppnar och använder en del av innehållet.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Jo men det öppnar upp för helt nya möjligheter. Tänk dig tex att du kan ställa in så temperaturen går ner från 20 grader till 16 där hemma måndag till fredag 07-16 för att sen stiga igen lagom tills du kommer hem, du kan även sänka temperaturen över natten då man ändå sover bättre när det är svalare. Energibesparingarna på detta hade varit rätt stora.
Tänk sen att du slutar tidigt en dag, inga problem telefonen registrerar att du är på väg hem redan klockan 14 och höjer temperaturen till komfort värme!

Varför inte uppdatera firmware på kylskåpet (kan lika bra göras ota automatiskt) om tillverkaren får fram en ny algoritm för optimal elförbrukning och kylning. Eller varför inte låta kylskåpet lära sig mönstret hur det brukar öppnas och användas och anpassa hur det lägger upp kylningen efter det och därmed göra att du kan spara nån hundralapp om året i elkostnad.

Visst ökar risken att något ska krångla men det ger samtidigt möjligheten att genomföra något som inte gått annars då människan i sin natur är för lat för det.

Permalänk
Skrivet av KKay:

Man har en barcode scanner inbyggt i kylen, drar varan samt liten skärm som visar vad som finns i kylen.
Fast de måste man komma ihåg dra scannern på vara när den är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Men du brukar väl inte stänga av kylskåpet, om det i detta fall handlar om?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Tycker det låter coolt, men onödigt kanske...jag vet inte. Vet bara att Panasonic är ett riktigt vasst företag och sällan släpper undermåliga produkter så det blir nog säkert bra när det väl kommer. Personligen är jag mer intresserad av deras "vattentäta" telefon som visas i länken

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

snart kommer det väll appel tvättmaskiner och kylskåp som man bara kan tvätta appel kläder och förvara appel mat i:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Kanske är olika, men päronens kyl & frys piper högfrekvent när dom tycker det är dags att stänga dörren Går inte att missa liksom, och dom är väl åtminstonde en 5 år gamla, Whirlpool. fast jag håller med om att det andra du tar upp verkligen vore ett steg mot ett enklare och smartare liv

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X