Ignorerad av Radiotjänst, vad bör man göra?

Permalänk
Medlem

JAg tänkte bara komma med en värdelös fråga, som kunde hittats på annat håll...
Men behöver man betala tv-license om man äger en dator och internet, men ingen tv eller radio?
Har hört massa fram och tillbaka?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

JAg tänkte bara komma med en värdelös fråga, som kunde hittats på annat håll...
Men behöver man betala tv-license om man äger en dator och internet, men ingen tv eller radio?
Har hört massa fram och tillbaka?

Finns mycket att läsa på deras hemsida
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Så som jag förstått det så är en dator inte tillräckligt i dagsläget, men tomtarna försöker ju få det att vara så, med hänvisning till att:
"Jomen, vi har ju svtplay.se nu, så har man en dator så _kan_ man ju besöka vår svtplay och därför ska man betala".
Sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

JAg tänkte bara komma med en värdelös fråga, som kunde hittats på annat håll...
Men behöver man betala tv-license om man äger en dator och internet, men ingen tv eller radio?
Har hört massa fram och tillbaka?

Enbart internetuppkoppling är ingen gitlig TV-mottagare. Det är fritt fram att kolla på TV/Videoklipp som finns tillgängliga på webben.
Du måste inskaffa någon typ av hårdvara som räknas som TV-mottagare för att bli betalningsskyldig enligt lag.

Ang. Dator: http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Ang. TV-mottagare: http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Radiotjänst är ena jävla idioter.
Står även på fakturan att man MÅSTE betala det under tiden dom utreder om du anmält att du faktiskt inte har någon tv och innan dom kommit och kollat det själva.
Dom är även luriga som sören när dom ringer, frågar smått o snabbt mitt i något annat om man har någon gammal VHS osv, säger man ja där utan att tänka så poof är du fast att betala.

Radiotjänst är något som verkligen borde avskaffas, den dagen jag betalar för deras piss, usch ja.

Skrivet av Aser:

Sjukt. Har själv haft relativ tur med dem som ringt mig. Däremot så brukade de ringa/skriva och vara allmänt jobbiga årligen då sambon (numera särbon) stod skriven som tv-innehavare. Hela idéen med raidotjänst tycker jag är helt korkad, vore bättre om de tog det på skatten direkt (vilket faktiskt skulle göra att de vägde fördelen med "opolitiskt bundna" frågesporter mot skola, vård omsorg eller dylikt).

Stå på dig. Rätt skall vara rätt.

http://www.resume.se/nyheter/media/2012/04/18/radiotjanst-kan...

Permalänk

Jag skulle jättegärna köpa en "tv utan mottagare", trist bara att det saknas vettiga alternativ.
Swedex är kända för att sälja Sveriges näst sämsta tv's, så det går bort. Resten av alternativet är skärmar avsedda för reklamvisning och sånt, bildkvaliten är att jämföra med tidiga LCD-skärmar, och priset alldeles för omotiverat.

Radiotjänst räknar tyvärr inte tv-s som "ett föremål som innehåller en mottagare", utan dom räknar hela anläggningen som ett enskilt föremål. Ungefär så som folk som inte hänger på SweC räknar en dator som ett enda föremål.

Mailade dom i veckan och frågade hur dom hade tänkt att en tv utan mottagare skulle räkans som mottagare, och fick detta svar:

"Hej Xxx

Ja, det är ju möjligt att bygga om en tv-mottagare så att det inte går att ta emot tv-sändningar. Avgiftsskyldigheten kvarstår dock. Frågan har prövats av förvaltningsrätt och kammarrätt som konstaterat att mottagaren, trots ombyggnation, ska ses som en tv-mottagare. Motivet till detta är att mottagaren från början varit konstruerad som en tv-mottagare och att det utan större svårighet går att återställa mottagaren till att fungera igen."

Det verkar som att dom tror att folk vill skruva ut mottagaren, få tv'n avgiftsfri, och sen direkt skruva i mottagaren igen.

Enligt Radiotjänst finns det enbart två typer av svenskar, dom som ser på tv dagligen och betalar licens, och dom som ser på tv dagligen och inte betalar licens.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Finns mycket att läsa på deras hemsida
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Så som jag förstått det så är en dator inte tillräckligt i dagsläget, men tomtarna försöker ju få det att vara så, med hänvisning till att:
"Jomen, vi har ju svtplay.se nu, så har man en dator så _kan_ man ju besöka vår svtplay och därför ska man betala".
Sjukt.

Jo, fan va sjuka jävlarna är.
Men har en tv-mottagare i datorn (och tv i hushållet också), men tänkte mer på i framtiden då man ska flytta hemifrån (nu när det blir).
Men har man rätt att "kasta ut" dom om dom försöker ta sig in, utan min tillåtelse?

Skrivet av Fr1dd:

Enbart internetuppkoppling är ingen gitlig TV-mottagare. Det är fritt fram att kolla på TV/Videoklipp som finns tillgängliga på webben.
Du måste inskaffa någon typ av hårdvara som räknas som TV-mottagare för att bli betalningsskyldig enligt lag.

Ang. Dator: http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Ang. TV-mottagare: http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Då hoppas man att det förblir så också, så jag kan leva i min cyberspace även när jag flyttar hemifrån
Men hur ska dom kunna se om man har tv-kort i datorn? syns ju knappt.

Tack för svaren!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Läste lite på deras sida om vilka som ska betala avgiften. Tycker det är sjukt efterblivet att alla som bara har en TV för att spela eller se på film ska betala den...

Hoppas denna "lag" försvinner snart, innan man blir 18 & flyttat hemifrån hopningsvis.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdaN:

Läste lite på deras sida om vilka som ska betala avgiften. Tycker det är sjukt efterblivet att alla som bara har en TV för att spela eller se på film ska betala den...

Hoppas denna "lag" försvinner snart, innan man blir 18 & flyttat hemifrån hopningsvis.

Jag håller med. Men problemet är att man betalar enbart för TV-mottagaren och ej för det personliga användningsområdet.
Så det är bara att ta fram skruvmejseln, skruva upp bakstycket och sedan slita ut lite komponenter. Tyvärr så fungerar nog inte resten då heller :D.

Permalänk
Skrivet av Fr1dd:

Jag håller med. Men problemet är att man betalar enbart för TV-mottagaren och ej för det personliga användningsområdet.
Så det är bara att ta fram skruvmejseln, skruva upp bakstycket och sedan slita ut lite komponenter. Tyvärr så fungerar nog inte resten då heller :D.

Läs min port #159. Tyvärr inte så lätt...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Projektor + htpc + speldator + datorskärm = win

Inget av det ovan har mottagare så man behöver inte betala nått alls

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Projektor + htpc + speldator + datorskärm = win

Inget av det ovan har mottagare så man behöver inte betala nått alls

så det är så man ska ha det när man flyttar hemifrån, så länge inte dom ändrar på reglerna

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Avstängd

Radiotjänsten i Norrbotten är inte riktigt kloka.. De sände en faktura tidigare där de tog betalt för VARENDA person i hushållet.. Tom. min autistiska brorsa som faktiskt inte ens bor i huset (han har ett eget hus). Kan ju säga att de inte fick mycket pengar av honom... Han äger inte ens en TV.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av bourne94:

så det är så man ska ha det när man flyttar hemifrån, så länge inte dom ändrar på reglerna

japp. De funkar utmärkt och har som sagt ingen mottagare och faller inte under deras regler och film/serier är bäst på projektor

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Läs min port #159. Tyvärr inte så lätt...

Hehe, jo det är precis det som är det komiska(sorgliga)i det hela. Motgångarna verkar vara en evig tunnel utan dagsljus :).

Permalänk
Medlem

Jepp, något man var rätt säker på skulle komma förr eller senare, på det sättet kan ingen slippa undan och dom kan ta sina blodspengar för deras skräp.
Helt värdelöst, men dom har snackat om det i flera år så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perb:

Otrevliga samtal från Radiotjänst verkar vara standard. Dom ringde mig för några år sedan och när jag förklarade att jag inte hade nån tv utan använde min dator och Internet för nyheter mm istället så började han fråga ut mig om datorn.

RT: "Vad sitter det för grafikkort i den?"
Jag: "Det är ett geforce xxx." (minns inte vad jag hade men han fick modellnamnet)
RT: "Det sitter ett TV-kort i det grafikkortet!"
Jag: "Nej, det gör det inte."
RT: "Jo, det gör det, du ska betala tv-lincens!"
Jag (med ett mindre artigt tonläge): "Du, jag har byggt mina egna datorer i ganska många år nu och det är min hobby. Om det hade suttit ett tv-kort inbyggt i mitt grafikkort så hade jag vetat om det!"
RT: "Mummel, mummel... Hmm, jaja, jag ska kolla upp det."
Jag: "Ja, gör du det." Klick.

Han satt alltså självsäkert och hittade på att jag hade ett tv-kort och skulle betala licens. Undrar hur många, mindre pålästa, som har gått på det och betalar i onödan?

Hahah ja... Otekniska idioter som litar på att andra inte vet något om teknik.. TV kort inbyggda i grafikkortet och grejor? Vilken pajas. Han kanske hänvisade till HDMI?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bongoman:

Så är det med företag men Radiotjänst är inte ett företag utan ett statligt beslut om avgift.

Radiotjänst är visst ett företag och inte en myndighet eller statligt verk.

Skrivet av http://www.radiotjanst.se/sv/Om-Radiotjanst/:

Radiotjänst är dotterbolag till SVT, Sveriges Radio och UR och alltså en del av svensk public service. Vår uppgift är att se till att SVT, Sveriges Radio och UR får de ekonomiska resurser som krävs för att göra kvalitetsprogram till dig som radio- och tv-avgiftsbetalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Radiotjänst är visst ett företag och inte en myndighet eller statligt verk.

Dock så har Radiotjänst fått laglig rätt till myndighetsutövning, alltså gäller det jag tidigare skrev angående skulder till det allmänna (vilket kan läsas här).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hav:

Jo, de har ringt en gång tidigare och det var inget trevligt samtal heller. Då frågade de inte om jag hade någon TV utan bara vem som betalade TV-avgiften. Fick strängt förklara att det inte fanns någon TV i hushållet innan de lade sig. Bara skönt att slippa det här nu. Lagt till deras nummer i telefonen så ringer de upp blir det att skita i att svara istället

Roligast är när dom ringer från Comhem/viasat/etc och man säger att man inte har någon TV, då säger de bara "du vet att vi inte har något samröre med radiotjänst va?"

Fast då har dom tyvärr ljugit för dig eller så hade jag bara extrem otur. Tog ett kanal paket åt en kompis som inte kan, några dagar senare ringer radiotjänst o säger att dom fått information om att jag har beställt kanaler etc och att jag måste betala tv avgift för hans kanaler ( vi bor inte ihop) så det kan allt bli lite tjafs om man beställer kanaler:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HerrNi|sson:

Måste man betala tv-avgift om man har en tv men inte har någon antennkabel inkopplad i den? Jag kollar alltså aldrig på tv-programmen som sänds, jag har den endast kopplad till datorn som en skärm.

Har du en TV i din ägo så måste du egentligen betala, hur dumt det än låter. Dock kan du ju bara säga att du inte har en TV, tvekar på att de kommer hem till dig, ser att du har en display kopplad till din dator, och kommer fram till att det egentligen är en TV och inte en datorskärm.

Hur som helst tycker jag att de är helt odrägliga där, alltid så förbannat otrevliga, och går på som om de har rätt om allting, förstår inte vad det är för människor som känner att de kan jobba med det där. Samtalet jag fick från radiotjänst kändes mer som ett polisförhör än ett telefonsamtal. Aldrig kommer frågan; "Har ni en TV i hushållet?" Utan de börjar alltid med; "Vem är fan det som ska punga ut med våra pengar bitch?!", eller något i den stilen. Är faktiskt inte en självklarhet att alla har en TV, speciellt inte för att glo på TV, speciellt nu när samma eller bättre utbud finns att tillgå över internet, och alla vill faktiskt inte veta hur det ska gå i mästarnas mästare.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Hahah ja... Otekniska idioter som litar på att andra inte vet något om teknik.. TV kort inbyggda i grafikkortet och grejor? Vilken pajas. Han kanske hänvisade till HDMI?

Det fanns förr i tiden grafikkort med inbyggt tvkort (omkring 2003 var dessa vanligast), dessa var dock inte billiga så de som hade korten visste om det.

Sedan som sagt, det enda vettiga i sverige är att inte äga någon tv.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Det fanns förr i tiden grafikkort med inbyggt tvkort (omkring 2003 var dessa vanligast), dessa var dock inte billiga så de som hade korten visste om det.

Sedan som sagt, det enda vettiga i sverige är att inte äga någon tv.

Grafikkort med TV-out, en helt annan funktion, kan de säkert också trigga på bara för att det innehåller T och V.

"Du har ett grafikkort med TV! Jag ser det i våra googl.. hrrm mätningar!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Det fanns förr i tiden grafikkort med inbyggt tvkort (omkring 2003 var dessa vanligast), dessa var dock inte billiga så de som hade korten visste om det.

Damnit, inte i lager längre: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=78673

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Men har man rätt att "kasta ut" dom om dom försöker ta sig in, utan min tillåtelse?
Tack för svaren!

Du har rätt att hindra vem som helst att ta sig in i ditt hem utan din tillåtelse, undantaget polis med husrannsakan. Som lägenhets/hus-innehavare så har du rätt att, om så krävs, bära ut någon som vägrar lämna ditt hem, även om de var välkomna in från början. Läs om nödvärn och hemfridsbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajning:

Du har rätt att hindra vem som helst att ta sig in i ditt hem utan din tillåtelse, undantaget polis med husrannsakan. Som lägenhets/hus-innehavare så har du rätt att, om så krävs, bära ut någon som vägrar lämna ditt hem, även om de var välkomna in från början. Läs om nödvärn och hemfridsbrott.

Härligt med någon som kan den biten av lagboken
Då slipper man känna sig orolig för den saken

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Ingen fara, alltid trevligt att sprida kunskap. Jag har ingen ork att sitta och citera lagtexter, men jag råder dig, och alla andra, att läsa paragraferna och förstå innebörden innan ni försöker utföra en handling med stöd av sagda lag. Detta eftersom det, på fel premisser, är ett grövre brott av er, än den som ni tror er rättmätigt utnyttja lagen mot.

Ett felaktigt envarsgrip för t ex stöld (dvs, ej på bar gärning, eller liknande) räknas som olaga frihetsberövande, något som är väldigt allvarligt.

Angående radiotjänst så är de en hoper med puckon som måste ha fruktansvärt tråkiga liv. Hur kan man annars sitta och trakassera, hota och medvetet ljuga för att skrämma folk att betala..

Permalänk
Skrivet av hav:

Jag flyttade nyligen till Uppsala och blev således inneboende (i brist på egen bostad). Snart därefter ringde Radiotjänst upp mig och frågade om jag betalade TV-avgiften i min nya lägenhet. Jag förklarade att jag blivit inneboende vilket ledde till att den otrevliga tanten i telefonen bad om namnet på den jag bor hos. Efter att ha fått namnet lade hon prompt på luren och jag tänkte att det var det. Några dagar efteråt damp det ner en räkning från Radiotjänst för TV- och radioavgiften.

Enda problemet i allt det här är att varken jag eller den jag bor hos har, eller har haft, någon TV på ett väldigt bra tag.

Jag ansökte om omprövning men fick efter bara en (!) dag hem ett brev där de inte tog upp ett enda ord av vad jag hade skrivit i min överklagan utan endast vad de själva har uppfattat. Jag har nu skrivit ytterligare ett brev till Radiotjänst för att överklaga.

Det jag undrar är vad jag kan göra om de bestämmer sig för att de har rätt och jag har fel? Jag har verkligen ingen TV och som student har jag inte råd att slänga 500 kronor i sjön för att tokstollarna i Kiruna har fått för sig annat.

Dem kan inte bestämma att dem har rätt om dem inte gör ett hembesök och kontrollerar ifall du har tv eller inte, visar det sig att du har det så har såklart dem rätt men om du nu som du säger Inte har det, då kan du bara hota med att göra en rättsak av det hela och då kommer dem krypa tillbaka under stenen dem kom ifrån.

Eftersom du inte har någon tv så har du lagen på din sida.

Permalänk
Skrivet av Lajning:

Ingen fara, alltid trevligt att sprida kunskap. Jag har ingen ork att sitta och citera lagtexter, men jag råder dig, och alla andra, att läsa paragraferna och förstå innebörden innan ni försöker utföra en handling med stöd av sagda lag. Detta eftersom det, på fel premisser, är ett grövre brott av er, än den som ni tror er rättmätigt utnyttja lagen mot.

Ett felaktigt envarsgrip för t ex stöld (dvs, ej på bar gärning, eller liknande) räknas som olaga frihetsberövande, något som är väldigt allvarligt.

Angående radiotjänst så är de en hoper med puckon som måste ha fruktansvärt tråkiga liv. Hur kan man annars sitta och trakassera, hota och medvetet ljuga för att skrämma folk att betala..

Jag gissar på provisionslön.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Dem kan inte bestämma att dem har rätt om dem inte gör ett hembesök och kontrollerar ifall du har tv eller inte, visar det sig att du har det så har såklart dem rätt men om du nu som du säger Inte har det, då kan du bara hota med att göra en rättsak av det hela och då kommer dem krypa tillbaka under stenen dem kom ifrån.

Ursäkta en grammarnazi och OT men 5 stycken "dem" när det skulle ha varit "de" sticker ut rejält!

Tips: Är du inte helt säker på hur man använder "de" och "dem", använd istället "dom" rakt av så blir det mycket bättre. Talspråk visserligen men det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag gissar på provisionslön.

Det är bara luffarna som knackar dörr som har provision, och de har enbart provision. Det är därför de förfalskar rapporter och ser apparater genom fönster på fjärde våningen.

Telefonisterna har ingen provision men enligt uppgift har de mål och uppfyller man inte målen är det inte säkert att anställningen förlängs.

TokigaSmurfeN: här är en sida för dig. http://www.facebook.com/LarErSkillnadenMellanDeOchDem