Nvidias planering går i stöpet – Maxwell försenas med ett år

Permalänk

Hoppsan!

Visa signatur

3900X | ROG Strix B550-I | 2080 Ti | 3TB | 32GB | SF1000 | A4-H20 | Kraken 240 AIO
S22 | iPad Pro 12.9'' 3rd Gen (som agerar laptop)

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

GTX660 spöar fortfarande 7970 som den inte konkurrerar prismässigt med.
http://www.sweclockers.com/recension/15750-nvidia-geforce-gtx...

Prestandaindex är mer rättvist då alla kepler kort har en fördel i Bf3!

http://www.sweclockers.com/recension/15750-nvidia-geforce-gtx... Derp

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Haha, oväntat! xD Klart de väntar, nu när Amd ligger efter så kan de ju lugna sig. "Man ska ju inte jobba ihjäl sig". Ha en bra semester Nvidia, jag tackar och bugar för gtx 680.

AMD ligger långt före, lär få ut nästa generation kort långt innan Nvidia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Som jag tolkat recensionerna så är kepler rätt kass på GPGPU.

Du har helt rätt, kepler suger på GPGPU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Njae.. Jag menade att ATI kommer växa som företag. Nvidia är vid tillfället flera gånger större än ATI.

Men vi får se hur det blir.. Nvidia kanske kommer på någon 'nödlösning'.

AMD har högre omsättning än Nvidia, så jag skulle vilja veta vad du grundar ditt påstående på?

http://www.anandtech.com/show/6147/nvidia-q2-fy13-earnings-re...
http://ir.amd.com/phoenix.zhtml?c=74093&p=irol-newsArticle&ID...

Permalänk
Medlem

Det var som f** vad rabiata Nvidia fanboysen blivit Nvidia ligger redan efter och släpper AMD nytt till vintern så är Nvidia hopplöst akterseglade. Hur kan ni i eran vildaste fantasi se det som något positivt?

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Avstängd

Suck.. Varför tar du inte och tittar på andra spel än just BF3?

http://www.sweclockers.com/recension...ti/16#pagehead

Här har du en bättre jämförelse.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ahh då kanske man får tummen ut och beställer 680

Visa signatur

W8.1 64bit, Office 2013+, SSD C300 256GB, Agg Enermax (Platimax) 1500w, Moderkort ASUS Premium, Delided CPU I7 3770K (4436,3 MHz), MINNE 32 GB,
GPU, EVGA GeForce TITAN X SC, EVGA GeForce GTX 680 Classified 4096MB, Chassi FT02 och Noctua NH-U12S (NH-D15). RTAC87U

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av osca_r_00:

Prestandaindex är mer rättvist då alla kepler kort har en fördel i Bf3!

http://www.sweclockers.com/recension/15750-nvidia-geforce-gtx... Derp

Fast BF3 är gjort mer eller mindre för Kepler.
Vi kan ju jämföra hur Metro 2033 fungerar mellan Nvidia och AMD?

Löjligt att jämföra på endast ett spel.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2011:

Ahh då kanske man får tummen ut och beställer 680

Låter helt okej

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Global Foundries tillverkar bara CPU åt AMD. Det är TSMC som står för deras grafikkort så både Nvidia och AMD får sina grafikprocessorer från samma fabriker och nu tillverkas de på samma 28 nm process. Det är därför det är lite intressant att Nvidia har mer problem än AMD. Det var ju samma sak tidigare när TSMC inte kunde tillverka Fermi men inte hade problem med AMD trots samma litografi. Så det kan nog vara så att Nvidia har lite för snäva designer för sitt eget bästa. Det är antagligen därför marknaden ser ut som den gör idag. AMD såg till att vara snabba med att få ut kort i generation 28 nm. För att lyckas kunde de inte optimera och pilla lika mycket så de fick tumma på prestandan. Det är rätt vågat att släppa en ny arkitektur på en ny tillverkningsprocess då det är dubbelt upp med saker som kan gå fel. Nvidia tog längre tid på sig, optimerade mer och fick bättre prestanda men det ser lite ut som om prestandan hade ett pris eftersom de inte får ut så mycket kort. De har ju fortfarande bara två nya GPU efter så här lång tid. Men det är bara teorier baserat på hur det ser ut på marknaden. Exakt vad som händer bakom kulisserna kommer vi aldrig få veta.

Man undrar hur mycket problem TSMC kommer ha med nästa nod då det blir svårare och svårare för varje krympning. 28nm har varit omgärdad av idel problem och förseningar som drabbat t.ex. nVidia men också väldigt många ARM SoC tillverkare, Qualcomm Krait är det ju konstant brist på p.g.a. problem med tillverkning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

AMD har högre omsättning än Nvidia, så jag skulle vilja veta vad du grundar ditt påstående på?

Nvidia är större på gpu marknaden, de har ju grafik till mobiler och tablet också

AMD har större omsättning för de säljer cpu med, men skulle vi räkna intel+nvidia (största konkurrenter) mot amd så blir det blygsam för AMD plus sämre resultat

men tror inte att AMD kommer växa pga förseningar av nyare gpu, AMD kommer inte släppa nyare heller, de kan typ lansera det i förväg innan det går att sälja men det blir kass ändå

men det glädjer mig att nyare gpu försenas, mina två 680 kommer leva lite längre hahahaha, skulle väl satsa att de försöker hålla utveckling lite saktare för det blir bara svårare att nå bättre resultat och egentligen dagens prestanda vi får är ju fantastisk

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jpau94:

GTX 680 klarar väl max 4 skärmar och alla Keplerbaserade kort hittills får stryk av AMDs 7000-serie i GPGPU (även av GTX 580). Möjligen att 690 skulle ha mer kraft men det är ingen rättvis jämförelse.

Det är tyvärr ont om tester av K10 förutom mycket som kommer från Nvidia själva och som alla vet ska prestandatester direkt från tillverkare tas med en lastbil salt. Det talas om att K10 (GTX 690) är 80 % bättre än M2090. Så två Kepler klarar inte av att vara dubbelt så bra som en Fermi. Dock måste man tänka på att det ändå är 80 % mer prestanda med bibehållen värmeutveckling vilket är viktigt för den typen av tillämpningar. Fast vad som är bäst beror också på vad man kör för beräkningar. K10 har mycket sämre double precision, totalt 190 GFLOPS mot 665 GFLOPS för värstingen från Fermi. Däremot klarar K10 av 4577 GFLOPS single precision mot 1331 GFLOPS för Fermi. K10 har mer minne totalt men mindre per GPU än M2090 plus att det har högre minnesbandbredd men det verkar som om de klippt bort lite ECC i GK104 vilket är en nackdel. Så K10 kan prestera bra för vissa specifika uppgifter men det är lite av en nödlösning.

Jag tror bestämt att min herre är ett troll för ingen kan väl vara som dum att denne enbart tittar på ett spel när denne uttalar sig om huruvida ett kort "spöar" ett annat. Var vänlig läs nedanstående och återkom sedan:

http://www.anandtech.com/bench/Product/618?vs=647

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Det blir inget nytt grafikkort flör min del, innan Half-Life 3 släpps!

Permalänk

Tråkigt detta både för Nvidia och oss konsumenter. Borde inte AMD drabbas av samma sak? De använder båda TSMC.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matte70:

Och du tror inte att jag menar inom GPU-branschen?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Man undrar hur mycket problem TSMC kommer ha med nästa nod då det blir svårare och svårare för varje krympning. 28nm har varit omgärdad av idel problem och förseningar som drabbat t.ex. nVidia men också väldigt många ARM SoC tillverkare, Qualcomm Krait är det ju konstant brist på p.g.a. problem med tillverkning.

Fast samarbetade inte TSMC med massa andra på 22 nm? Kommer bli intressant att se hur det går sen för nu börjar det bli svårt på riktigt att göra mindre kretsar. Delar av grejerna är ju bara ett par atomer tjocka.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bara jag som blev glad över denna nyhet? Nu lär ju mitt GTX680 hålla ett bra tag till, liksom! Kan köpa ett till alternativt byta ut det med ett GTX690 utan att få ångest för att jag vet att det finns nyare kort runt hörnet, liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatus_se:

Nvidia är större på gpu marknaden, de har ju grafik till mobiler och tablet också

AMD har större omsättning för de säljer cpu med, men skulle vi räkna intel+nvidia (största konkurrenter) mot amd så blir det blygsam för AMD plus sämre resultat

men tror inte att AMD kommer växa pga förseningar av nyare gpu, AMD kommer inte släppa nyare heller, de kan typ lansera det i förväg innan det går att sälja men det blir kass ändå

men det glädjer mig att nyare gpu försenas, mina två 680 kommer leva lite längre hahahaha, skulle väl satsa att de försöker hålla utveckling lite saktare för det blir bara svårare att nå bättre resultat och egentligen dagens prestanda vi får är ju fantastisk

Nvidia är 3:a på gpu marknaden efter Intel och amd. Det senaste kvartalet har Nvidia 14.8% , amd 22.7 och intel 62% marknadsandel. Så nvidia tappar

http://jonpeddie.com/press-releases/details/graphics-shipment...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Stackars konsolägare eller vad är det du säger?
Du får tänka på att det kommer spel till konsolerna som inte kommer till PC, kanske en av alla anledningar till
att folk köper konsol?

Och just därför ska man inte köpa konsol. Död åt allt vad "exklusiva titlar" heter.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tror bestämt att min herre är ett troll för ingen kan väl vara som dum att denne enbart tittar på ett spel när denne uttalar sig om huruvida ett kort "spöar" ett annat. Var vänlig läs nedanstående och återkom sedan:

http://www.anandtech.com/bench/Product/618?vs=647

Jo jag är såpass dum att jag inte skrev: GTX660 spöar fortfarande 7970 i BF3 som det inte ens konkurrerar prismässigt med.

Men jag undrar om man inte är ännu mer dum om man inte läser tidigare inlägg, eller noterar vilka speltester som det länkats till, innan man yttrar sig om en annan person. Som hjälp har jag inkluderat tidigare inlägg från tråden nedan:

De har ingen press.... De har bättre kort än AMD, folk köper dem (trots högt? pris). Deras kort klarar dagens spel.

Då kan AMD komma igen kanske och ge lite konkurrens.

Skrivet av chainzaw:

De kom ju ut med sin nya serie innan nvidia, de har enligt mig bättre priser, och mer minne på korten.
Men de har ju inte precis lyckats med crossfire och energiförbrukningen på top korten

Allt du säger stämmer + att AMDs kort presterar sämre i de flesta fall. Samtidigt är det första iterationen av GCN medan nVidia är på 3:e iterationen av Tesla.

78x0 är en väldigt prisvärd serie. Samtidigt så klarar den inte BF3 i Ultra på 1080p.

Det gör däremot GTX670.

Allt handlar om vad man har för behov. Jag är supernöjd med mitt GTX670, var samtidigt väldigt nöjd med 6870 dessförinnan.

Skrivet av Eronki:

Fast GTX 660 är väl Nvidias svar på Radeon HD 7850/7870? GTX 670 är väl svar på Radeon HD 7950?
Dom ligger i helt olika prisklasser med.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Sitter på ett 680 idag så har inget att klaga över

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Avstängd

Om detta är sant så är det inte undra på att Samsung vill utöka sina produktioner med två linor 20nm.

Permalänk
Entusiast

Jo jag är såpass dum att jag inte skrev: GTX660 spöar fortfarande 7970 i BF3 som det inte ens konkurrerar prismässigt med.

Men jag undrar om man inte är ännu mer dum om man inte läser tidigare inlägg, eller noterar vilka speltester som det länkats till, innan man yttrar sig om en annan person. Som hjälp har jag inkluderat tidigare inlägg från tråden nedan:

Vad sägs om att du i fortsättningen säger vad du menar då istället för att vi andra ska behöva gissa oss till ditt resonemang? För utan ändringen är ditt påstående helt fel. Eftersom Sweclockers bara tillåter ett citat åt gången är det minst sagt svårt att hänga med i en längre ordväxling när det ligger så många andra parallella diskussioner i mellan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut som 7950 spöar 670
http://www.hardocp.com/article/2012/08/23/galaxy_gtx_660_ti_g...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Nu sa du inte I BF3 utan du sa att GTX 660 spöade HD7970 trots att de inte är i samma prisgrupp alltså tolkade de flesta det som att du menar i ALLA SPEL. Felet ligger i din formulering och inte vad andra tolkade det som.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Suck.. Varför tar du inte och tittar på andra spel än just BF3?

Förr hörde man alltid: "Kan jag maxa Crysis med det här?" Nu är det BF3. Folk lär sig aldrig xD

Skrivet av Tomhas:

Det var som f** vad rabiata Nvidia fanboysen blivit Nvidia ligger redan efter och släpper AMD nytt till vintern så är Nvidia hopplöst akterseglade. Hur kan ni i eran vildaste fantasi se det som något positivt?

Jag tycker ärligt talat att fanboys överlag har gått såpass till överdrift så jag undrar om det verkligen är hälsosamt. Man kan inte ens säga att exempelvis Nvidia har sämre prestanda i Metro 2033 (trots att alla tester visar detta tydligt) utan att bli jagad med högaffel och fackla. Säger man att AMD är ett mer prisvärt alternativ vill någon ritualslakta dig.

Hur orkar folk sitta och försvara ett företag som de inte har någon som helst anknytning till och dessutom kränka andra med sitt skitsnack? Bara för att de har köpt ett grafikkort från "företag x" och är jätteglada över det så betyder det inte att det företaget måste vara bättre än något annat. Man måste ju kolla på alla aspekter och inte bara ett enda (BF3 tex).

Jag är nog verkligen motsatsen till fanboy. Kunde inte bry mig mindre vad företaget heter som tillverkar hårdvaran. Är produkten tillfredsställande och fungerar bra så är väl allting bra? Att jag senast gång köpte ett grafikkort från Nvidia beror på att jag fick det till ett såpass bra pris och dessutom visade tester att kortet presterade mycket bra i många titlar. Sen att det låter som ett jävla flygplan vid last är en helt annan historia. Gången innan det var det självaste HD 5870 när det var nytt som gällde. Väldigt trevligt kort i största allmänhet. Tyvärr har jag haft en hel del strul med AMD's drivrutiner, men det verkar vara väldigt individuellt numera. Vem vet vad det blir nästa gång.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

Förr hörde man alltid: "Kan jag maxa Crysis med det här?" Nu är det BF3. Folk lär sig aldrig xD

Jag tycker ärligt talat att fanboys överlag har gått såpass till överdrift så jag undrar om det verkligen är hälsosamt. Man kan inte ens säga att exempelvis Nvidia har sämre prestanda i Metro 2033 (trots att alla tester visar detta tydligt) utan att bli jagad med högaffel och fackla. Säger man att AMD är ett mer prisvärt alternativ vill någon ritualslakta dig.

Hur orkar folk sitta och försvara ett företag som de inte har någon som helst anknytning till och dessutom kränka andra med sitt skitsnack? Bara för att de har köpt ett grafikkort från "företag x" och är jätteglada över det så betyder det inte att det företaget måste vara bättre än något annat. Man måste ju kolla på alla aspekter och inte bara ett enda (BF3 tex).

Jag är nog verkligen motsatsen till fanboy. Kunde inte bry mig mindre vad företaget heter som tillverkar hårdvaran. Är produkten tillfredsställande och fungerar bra så är väl allting bra? Att jag senast gång köpte ett grafikkort från Nvidia beror på att jag fick det till ett såpass bra pris och dessutom visade tester att kortet presterade mycket bra i många titlar. Sen att det låter som ett jävla flygplan vid last är en helt annan historia. Gången innan det var det självaste HD 5870 när det var nytt som gällde. Väldigt trevligt kort i största allmänhet. Tyvärr har jag haft en hel del strul med AMD's drivrutiner, men det verkar vara väldigt individuellt numera. Vem vet vad det blir nästa gång.

Det inlägget <3 Håller med. Man kan ju vara lojal mot ett märke, det är hälsosamt men att rabiat försvara allt och trolla fram fakta och siffror är bara sorgligt.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Master of Overkill

Jag tror inte själv att gtx 780 kommer men jag hoppas verkligen att det gör de för annars kommer ju hela 2013 va utan nya kort?

Så jag hoppas att gtx780 kommer.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad sägs om att du i fortsättningen säger vad du menar då istället för att vi andra ska behöva gissa oss till ditt resonemang? För utan ändringen är ditt påstående helt fel. Eftersom Sweclockers bara tillåter ett citat åt gången är det minst sagt svårt att hänga med i en längre ordväxling när det ligger så många andra parallella diskussioner i mellan.

Det låter bra: Kvalitet framför kvantitet på inläggen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies