Nvidias planering går i stöpet – Maxwell försenas med ett år

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Allt du säger stämmer + att AMDs kort presterar sämre i de flesta fall. Samtidigt är det första iterationen av GCN medan nVidia är på 3:e iterationen av Tesla.

78x0 är en väldigt prisvärd serie. Samtidigt så klarar den inte BF3 i Ultra på 1080p.

Det gör däremot GTX670.

Allt handlar om vad man har för behov. Jag är supernöjd med mitt GTX670, var samtidigt väldigt nöjd med 6870 dessförinnan.

Du kan ju inte jämföra 78xx-serien med GTX670. 7870 justerades precis ned till 2k-strecket, medan 670 ligger på närmare 3.4k, dvs samma nivå som 7970.

Du jämför äpplen och apelsiner med ditt resonemang. Hur tänker du när du jämför kort utan att ta hänsyn till priset undrar jag mest?

7850 - GTX560Ti - 1.8k - AMD vinner segmentet
7870 - GTX570 - 2k - AMD vinner segmentet
7950Boost - GTX660Ti - 2.7k - AMD vinner segmentet(men hade förlorat utan boosten)
7970Ghz - GTX670 - 3.4k - AMD vinner segmentet(även utan den överklockade Ghz-edition)

Utgår från sweclockers prestandaindex, som inte bara tar hänsyn till BF3. Visst om du bara glor på siffrorna för BF3 så har Nvidia en övertag. Men det vore som att jag skulle blint kolla på Metro 2033-resultaten, och hävda att Nvidia är sämre än AMD utifrån det.

Menade såklart inte allt detta mot dig, utan mot alla som anser att Nvidia "vunnit" denna generation, när dom uppenbarligen i bästa fall hamnat på delad förstaplats.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Och det enda vi vet om GK110 med någorlunda säkerhet än så länge är att Nvidia tänker släppa det som Tesla någon gång runt årsskiftet. Jag har inte sett några direkta indikationer på att det dyker upp som Geforce också men det är ju inte omöjligt. Själv tror jag, och jag vet att jag inte är ensam om det, att Nvidia har börjat differentiera sina grafikkort. Det gick ju sådär att bygga ett kort som skulle vara bra på både spel och GPGPU. Resultatet var Fermi som var omotiverat varm och komplicerad för spel. Det verkar ju rätt logiskt att de nu satsar på två olika serier för olika uppgifter. Det är därför de har designat GK104 som är mer lik AMDs förra generation med en mycket enklare minneskontroller och skippad hotclock och så vidare. Enklare och därmed billigare att tillverka och inget av det som klipptes bort saknas i ett Geforce eftersom GPGPU-prestanda i princip är helt ointressant i ett spelkort. AMD har istället valt att gå ett steg närmare Fermi med sin GCN vilket också är logiskt då AMD har som mål att få in mer GPGPU även för vanliga användare. Det skulle ge deras APUer ett rejält lyft men för det krävs mer generell prestanda än ett traditionellt grafikkort.

Jo, personligen tycker jag att GCN är ett stort snedsteg av AMD vars strategi länge har varit att offra sina starka områden för att försöka slå sig in i ett annat. Titta bara på processorsidan, de är så fullkomligt besatta av serverprestanda att de skiter till allt vad konsumentprestanda heter. Sedan presterar de inget vidare på server heller.

Permalänk
Snusfri

Tråkigt att detta sker, men TSMC har ju haft problem länge nu.
Kommer att bli ett NVIDIA för mig nästa gång med då jag ogillar AMD (Har nästan alltid haft strul med deras produkter).
Är sugen på ett 670 eller ett 680 då mitt 560 Ti inte är så snabbt i dagens läge.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Njae.. Jag menade att ATI kommer växa som företag. Nvidia är vid tillfället flera gånger större än ATI.

Men vi får se hur det blir.. Nvidia kanske kommer på någon 'nödlösning'.

Ati finns ju inte längre.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Ati finns ju inte längre.

Namnet "ATI" finns inte, men det är fortfarande samma företag som tillverkar grafikkorten.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

Namnet "ATI" finns inte, men det är fortfarande samma företag som tillverkar grafikkorten.

Och med det vill du ha sagt? Det var väl ingen som motsäger sig det?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Avstängd

Jag kör för nuvarande med Nvidia men kommer nog sluta att göra det och istället använda Intels integrerade lösningar.

Tycker att Nvidia borde släppa dokumentation om hårdvaran till utvecklare, samt främja öppna drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

+1
Absolut. Jag håller med dig. I en annan tråd var det en kille som med näbbar och klor ville försvara EA och BF3 när några av oss kritiserade deras affärsmetoder och vissa saker i spelet. Vi var både "smågrabbar", "okunniga" och "gnälliga" för att vi tyckte annorlunda. En sann fanboy alltså.

Hur orkar de hålla på så här? Alla produkter passar inte alla. Det är tillåtet att tycka olika och det är helt okej att kritisera också. Hur jävla många spel gillar inte jag som vissa andra rent av hatar? Visst kan jag motargumentera om någon kritiserar något jag gillar, men det är helt idiotiskt att försöka inbilla sig att man vet bättre för det.

Nåja, de växer väl också upp så småningom. En del blir aldrig vuxna och i vissa fall är detta också helt okej ^^

Frågan är om detta är en tråd om fanboys eller en tråd om grafik-kort, man kan ju försöka hålla sig till ämnet lite. Du måste inte ge utlopp för dina personliga åsikter inom ett annat ämne. du uppför dig nästa lika illa som en fanboy. Dina poster är värda 0 för ämnet och är därför bara onödig utfyllnad i tråden som gör den plottrig och resulterar i mindre bra poster.

Ursäkta om jag överreagerar men i tror ni verkligen fanboys kommer bry sig det minsta om vad ni tycker?

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Entusiast

Mycket intressant läsning. Tack för länken. Kan sammanfatta den för de som inte orkar skumma igenom all text. Här är slutsatsen från dokumentet:

"With the launch of Fermi in 2010, NVIDIA ushered in a new era in the high performance computing
(HPC) industry based on a hybrid computing model where CPUs and GPUs work together to solve
computationally‐intensive workloads. Now, with the new Kepler GK110 GPU, NVIDIA again raises the bar
for the HPC industry.
Kepler GK110 was designed from the ground up to maximize computational performance and
throughput computing with outstanding power efficiency. The architecture has many new innovations
such as SMX, Dynamic Parallelism, and Hyper‐Q that make hybrid computing dramatically faster, easier
to program, and applicable to a broader set of applications. Kepler GK110 GPUs will be used in
numerous systems ranging from workstations to supercomputers to address the most daunting
challenges in HPC."

Ser ut som det blir Quadro och Tesla för GK110 då med andra ord. Ser egentligen ingen anledning att trycka in all den extrafunktionaliteten i Geforce som inte har någon nytta av den. Till exempel massa DP-enheter som är helt bortkastade. Även en mer avancerad minnescontroller är ju tydligen meningslöst. Där sparade Nvidia in en del strömförbrukning och som vi ser klarar sig Geforce utmärkt ändå så det vore ju dumt att handikappa spelkorten mer än nödvändigt. Nvidia har skapat en ny marknad för grafikkort för HPC och det är fler spelare som vill in och kämpa där så det är nog dags att försvara sig ordentligt. GK110 ser ut att kunna blir ett riktigt monster.

Skrivet av Aleshi:

Jo, personligen tycker jag att GCN är ett stort snedsteg av AMD vars strategi länge har varit att offra sina starka områden för att försöka slå sig in i ett annat. Titta bara på processorsidan, de är så fullkomligt besatta av serverprestanda att de skiter till allt vad konsumentprestanda heter. Sedan presterar de inget vidare på server heller.

Fast på processorsidan handlar det nog en del om otur också. Hade Bulldozer kommit ut i tid så hade det nog sett annorlunda ut idag. Mest för att vi hade haft flera generationer av förbättringar. Sen tror jag att de ligger lite för långt före sin tid med både BUlldozer och dess moduler samt deras satsningar på att integrera GPGPU. Fast eftersom även Intel siktar på mycket hårdare integrering av GPU i processorn så är det framtiden. Om båda lagen har en kraftigt integrerad GPU som är enkel att programmera mot så kommer utvecklarna börja använda kraften också. Eller ja, drömmen är ju att programmeraren inte ska behöva bry sig så mycket utan att processorn eller OSet självt ska sköta det i stor utsträckning.

Skrivet av Zcenicx:

Mja, GK100 blev snarare "nedlagd" eftersom det inte fanns någon anledning att sälja kortet. GK104 blev helt enkelt för bra som spelkort (jämför med GF104/114) och GCN klarar inte av att konkurrera med varken Fermi- eller Keplerbaserade Tesla eller Quadro på varken GPGPU eller CAD-marknaderna.

Glöm inte att Geforcekorten blivit ytterligare strypta - det är inte KEPLER som presterar dåligt i GPGPU, det är Geforce. Quadro K-serien är i ohotad ledning på företagsmarknaden.

NVidia har för tillfället ledningen i samtliga segment och det finns helt enkelt ingen anledning att börja producera ett kort där det inte finns någon konkurrens. De kan vänta och förfina arkitekturen på det kortet och lägga energin på att utveckla vad som annars räknas som skräpkretsarna (Gx1x6/1x8).

Det finns ett Tesla med Kepler och det är ett modifierat GTX 690. Tittar man på de få siffror som finns ute så är det enbart den lägre energiförbrukningen hos Kepler som räddar prestandan. Double precision är en ren katastrof eftersom den ligger på 1/24 mot Fermis 1/2 så ett K10 ligger fortfarande långt efter i double precision trots dubbla antalet processorer. De har inte släppt mycket Kapler till Quadro heller. Verkar som om Quadro K5000 dyker upp först i oktober.

Så jo, det är Kepler som presterar dåligt i GPGPU eftersom de har ryckt bort så mycket hårdvara som är designad för GPGPU som fanns i Fermi. Anandtech gick igenom det rätt grundligt i sin första genomgång av Kepler när det släpptes men sammanfattningsvis är det minnescontrollern som är väldigt förenklad och antalet double precision-enheter som är en tolftedel av Fermi. Sen finns det vissa småsaker som skulle göra det för OpenGL så det kan vara vettigt att köra på Quadro men något Tesla är det inte, by design.

Sen det där med att GK104 skulle vara för bra låter lite väl mycket som säljsnack och PR och verkar inte riktigt ha förankring i verkligheten. Titta på hur svårt Nvidia har haft att få ut kretsar. Hur tror du det sett ut om de försökt producera en mycket mer avancerad krets som GK100? Titta även på deras viktiga HPC-marknad som verkligen skulle behöva en uppgradering från Fermi då prestanda per watt är långt mycket viktigare där än för spelkort. Så att GK104 skulle vara för bra låter väldigt konstigt.

Edit: stavning

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

När blir man deppig

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Och med det vill du ha sagt? Det var väl ingen som motsäger sig det?

Han skrev att ATI inte finns längre, vilket delvis är ett felaktigt påstående. Det var aldrig tänkt som en tillrättavisning utan snarare som ett något sarkastisk skämt. Om detta uppfattades på ett annat vis för att jag uttryckte mig dumt så ber jag om ursäkt.

Skrivet av thorsama:

Frågan är om detta är en tråd om fanboys eller en tråd om grafik-kort, man kan ju försöka hålla sig till ämnet lite. Du måste inte ge utlopp för dina personliga åsikter inom ett annat ämne. du uppför dig nästa lika illa som en fanboy. Dina poster är värda 0 för ämnet och är därför bara onödig utfyllnad i tråden som gör den plottrig och resulterar i mindre bra poster.

Ursäkta om jag överreagerar men i tror ni verkligen fanboys kommer bry sig det minsta om vad ni tycker?

Jag har diskuterat ämnet hela tiden, fast med vissa sidospår som på flera sätt är relaterade (tycker jag). Nej, jag måste inte ge utlopp för mina personliga åsikter, men detta är fortfarande ett forum. Är det inte meningen att vi ska diskutera vad vi tycker om olika saker? Att ämnet fanboys har tagits upp beror på att dessa individer infesterar många av trådarna och gör det mycket svårt att föra en diskussion. Jag tog upp det efter att ha blivit påprackad någon annans åsikter om varför det ena företaget är bättre än det andra, bara för att jag (i hans/hennes tycke) sade något negativt om en produkt från en specifik tillverkare. Därför uttryckte jag min frustration över detta.

Det kan hända att jag gick för långt ifrån ämnet och att det blev för lite fokus på sakfrågan. Jag ska försöka tänka på detta i fortsättningen, men ditt påstående om att mina poster skulle vara värda 0 för ämnet och bara är onödig utfyllnad etc är knappast att hålla sig till ämnet eller på något vis förbättrar tråden heller. Så du kanske skulle tänka på det själv? Om du tycker att tråden blir "plottrig" ska du ju inte göra det värre genom att klaga direkt i tråden. Tag det via PM istället. Jag är inte ute efter att bråka med någon, men ditt inlägg har flera motsägelser.

Du behöver inte kalla mig för "ni" heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

Han skrev att ATI inte finns längre, vilket delvis är ett felaktigt påstående. Det var aldrig tänkt som en tillrättavisning utan snarare som ett något sarkastisk skämt. Om detta uppfattades på ett annat vis för att jag uttryckte mig dumt så ber jag om ursäkt.

Det var jag som skrev första inlägget också.
Det var en tillrättavisning av honom då han använde just "ati" när det varumärket inte existerar längre, utan är just en del av Amd. La även tilll en smiley för att visa att jag inte var 100% seriös.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

Jag har diskuterat ämnet hela tiden, fast med vissa sidospår som på flera sätt är relaterade (tycker jag). Nej, jag måste inte ge utlopp för mina personliga åsikter, men detta är fortfarande ett forum. Är det inte meningen att vi ska diskutera vad vi tycker om olika saker? Att ämnet fanboys har tagits upp beror på att dessa individer infesterar många av trådarna och gör det mycket svårt att föra en diskussion. Jag tog upp det efter att ha blivit påprackad någon annans åsikter om varför det ena företaget är bättre än det andra, bara för att jag (i hans/hennes tycke) sade något negativt om en produkt från en specifik tillverkare. Därför uttryckte jag min frustration över detta.

Det kan hända att jag gick för långt ifrån ämnet och att det blev för lite fokus på sakfrågan. Jag ska försöka tänka på detta i fortsättningen, men ditt påstående om att mina poster skulle vara värda 0 för ämnet och bara är onödig utfyllnad etc är knappast att hålla sig till ämnet eller på något vis förbättrar tråden heller. Så du kanske skulle tänka på det själv? Om du tycker att tråden blir "plottrig" ska du ju inte göra det värre genom att klaga direkt i tråden. Tag det via PM istället. Jag är inte ute efter att bråka med någon, men ditt inlägg har flera motsägelser.

Du behöver inte kalla mig för "ni" heller.

Du har rätt i att man ska diskutera på forum, men min personliga åsikt är den att man ska hålla sig till ämnet utan att sväva ut för mycket. Och jag syftade på ni eftersom mitt tidigare inlägg var menat även till personen du har diskuterade med. Och era poster angående fanboyism är inget värda i detta sammanhanget i mitt tycke, det är ett helt annat ämne som bäst diskuteras i en fristående tråd om något.

Det bästa är att ignorera fanboysen helt, strunta i allt skitsnack och inte belöna dessa personer med sin egna tid och frustration. Om fallet är att det är ett troll så lyckas han ju med sitt "uppdrag" dessutom.

Inget illa ment från mig givetvis, men jag tycker det är synd att folk lägger ner tid och möda på personer som inte förtjänar någon. Nu får jag sluta säga emot mig själv som du poängterat

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Nvidia är 3:a på gpu marknaden efter Intel och amd. Det senaste kvartalet har Nvidia 14.8% , amd 22.7 och intel 62% marknadsandel. Så nvidia tappar

http://jonpeddie.com/press-releases/details/graphics-shipment...

tack, du visade att jag har rätt
It can take the form of a discrete chip, a GPU integrated in the chipset or embedded in the CPU

om du kan läsa från det, hur det är möjlig att intel har största gpu marknaden? när har du sett senast intels självständig grafikkort? Intel har de inbyggda i processorer lr i moderkort liksom AMD, nvidia skulle ha större andel på gpu marknaden om man tittade på mobiler också där de har integrerat tegra

alltså nvidia är mindre pga deras fokus på separata grafikkort, de flesta moderkorts tillverkare väljer billigare AMD eller helst inbyggd i processor för att sänka priset på produkten därför intel och amd är större på "gpu" marknaden

tyvärr, detta lösning är lite kass, för att för de billigare lösning brukar man omdöpa gamla grafikkrets till nyare för att hålla låga kostnader så "nya" modeller kan komma redan innan tillverkare är redo att tillverka nyare arkitekturer på gpu

skulle vi titta på grafikkort för spelare/entusiaster för det är det handlar om i artikel (det är vi som tittar fram emot nyare modeller) så intel har knappt ngt marknad här, nvidia är ngt större än AMD men givetvis det kan ändra sig med nästa generation gpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Det var jag som skrev första inlägget också.

Jaha, förlåt. Då blandade jag ihop olika personer här. Klantigt. Men som sagt, det var inte så seriöst menat från min sida heller.

Skrivet av thorsama:

Du har rätt i att man ska diskutera på forum, men min personliga åsikt är den att man ska hålla sig till ämnet utan att sväva ut för mycket. Och jag syftade på ni eftersom mitt tidigare inlägg var menat även till personen du har diskuterade med. Och era poster angående fanboyism är inget värda i detta sammanhanget i mitt tycke, det är ett helt annat ämne som bäst diskuteras i en fristående tråd om något.

Det bästa är att ignorera fanboysen helt, strunta i allt skitsnack och inte belöna dessa personer med sin egna tid och frustration. Om fallet är att det är ett troll så lyckas han ju med sitt "uppdrag" dessutom.

Inget illa ment från mig givetvis, men jag tycker det är synd att folk lägger ner tid och möda på personer som inte förtjänar någon. Nu får jag sluta säga emot mig själv som du poängterat

Du har rätt och jag ska försöka tänka på detta fortsättningsvis. Mitt problem är att jag har väldigt låg tolerans när det gäller troll eller fanboys och har ibland mycket svårt att tygla mina impulser. Det blir lätt så att jag går på dem ganska hårt med kritik men tänker inte på att det kanske bara är missgynnsamt för mig och andra som försöker föra en diskussion. Blir läxa på det här ^^

För att göra ett nytt försök att diskutera ämnet vidare: Finns det några uppgifter i dagsläget om detta kommer att drabba även AMD?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta är bra, hoppas AMD/ATI gör likadant.
Så dom kan ta god tid på sig att få en bra produkt och FÄRDIGA drivrutiner vid lansering. Hur jxvla svårt ska det vara?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Hoppas i alla fall det blir lagom till nästa generations konsoler

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast på processorsidan handlar det nog en del om otur också. Hade Bulldozer kommit ut i tid så hade det nog sett annorlunda ut idag. Mest för att vi hade haft flera generationer av förbättringar. Sen tror jag att de ligger lite för långt före sin tid med både BUlldozer och dess moduler samt deras satsningar på att integrera GPGPU. Fast eftersom även Intel siktar på mycket hårdare integrering av GPU i processorn så är det framtiden. Om båda lagen har en kraftigt integrerad GPU som är enkel att programmera mot så kommer utvecklarna börja använda kraften också. Eller ja, drömmen är ju att programmeraren inte ska behöva bry sig så mycket utan att processorn eller OSet självt ska sköta det i stor utsträckning.

Där kan jag inte hålla med. Bulldozer kom inte på 45nm för att den knappt ens fungerar på 32nm, så förseningen var just på grund av den dåliga designen. Sedan så har vi aldrig sett en ny arkitektur som varit dålig från början och sedan blivit bra, Bulldozer kanske blir den första, men andra lyckade arkitekturer har varit bra från början.

Permalänk
Medlem

À.

Skrivet av anders190:

BF3 är dock inte representativt för hur Radeon fungerar i andra titlar, det är just i detta spel de har detta prestandaproblem.

Som alltid bör man ju titta på de spel som är relevanta för en själv då det alltid kan skilja lite mellan korten i olika titlar. Att bara gå på BF3, speciellt om man inte ens spelar BF3, är en extremt dålig taktik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Och just därför ska man inte köpa konsol. Död åt allt vad "exklusiva titlar" heter.

Ok?
Vettigt svar.. hur som helst, vem vill spela NHL på ett tangentbord t.ex?

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Ok?

Vem vill spela sport-spel? Höst personligen tycker jag det är efterblivet när man lika gärna kan sporta själv.

FPS, RTS och RPG genrerna är något helt annat.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Vem vill spela sport-spel? Höst personligen tycker jag det är efterblivet när man lika gärna kan sporta själv.

FPS, RTS och RPG genrerna är något helt annat.

Vem? Typ ett antal miljoner människor i världen gillar sportspel, vad snackar du om?
Med den logiken kan du ju ta ett gevär och åka till Afghanistan t.ex. och kriga mot talibaner då?

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Vem? Typ ett antal miljoner människor i världen gillar sportspel, vad snackar du om?
Med den logiken kan du ju ta ett gevär och åka till Afghanistan t.ex. och kriga mot talibaner då?

Nej, logiken är raka motsattsen.

Det som ett sportspel erbjuder (Med andra ord ishockey, fotboll, golf, etc etc etc) kan du ännu hellre göra i verkligheten; det du gör i alla andra genrer kan du inte göra detsamma med.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fieskmask:

Ok?

Ok! Så det finns inte konsollstyrning till PC? Logik?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Nej, logiken är raka motsattsen.

Det som ett sportspel erbjuder (Med andra ord ishockey, fotboll, golf, etc etc etc) kan du ännu hellre göra i verkligheten; det du gör i alla andra genrer kan du inte göra detsamma med.

Kan ju vara så att man kanske gillar att spela sportspel på konsol?
Kan vara att man kanske inte har råd att köpa utrustning till t.ex. Hockey?
Kan vara så att man rent utav har något förhinder att utöva sport? (Handikapp exempelvis)

Tyckte bara den första kommentaren om konsoler var riktat som att konsolsspelare
är dumma i huvudet och att exklusiva spel är totalt meningslöst.
Är själv en konsolspelare och spelar även PC, inte lika mycket som förr då jag konverterat till PS3 för ett antal år sedan.

Men just principen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Där kan jag inte hålla med. Bulldozer kom inte på 45nm för att den knappt ens fungerar på 32nm, så förseningen var just på grund av den dåliga designen. Sedan så har vi aldrig sett en ny arkitektur som varit dålig från början och sedan blivit bra, Bulldozer kanske blir den första, men andra lyckade arkitekturer har varit bra från början.

om jag förstår dig rätt, det finns inga design som var dåliga i början och blev bättre? trodde det är så utveckling gör, först skapar man produkt men då hittar man fel och rättar till de, hahahahaha

det finns alltid ngt att finslipa och förbättra, men visa behöver större förändring än andra, bulldozer var inte som det var tänkt (typ vista) så det kommer nyare modell...

det roliga är att ibland man försöker lite för mycket och förstör design!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatus_se:

om jag förstår dig rätt, det finns inga design som var dåliga i början och blev bättre? trodde det är så utveckling gör, först skapar man produkt men då hittar man fel och rättar till de, hahahahaha

det finns alltid ngt att finslipa och förbättra, men visa behöver större förändring än andra, bulldozer var inte som det var tänkt (typ vista) så det kommer nyare modell...

det roliga är att ibland man försöker lite för mycket och förstör design!

En design är bra om den står sig bra mot konkurrensen, allt är alltså relativt till när de släppts.
Pentium Pro t.ex. är en bra design då den är gjord för 500nm process, 500 gånger så stora transistorer att arbeta med än vad vi har idag med andra ord. Det innebär att de får nöja sig med i dagens mått mätt riktigt låga frekvenser och riktigt få transistorer. Inte konstigt om den inte presterar som en i7 när en i7 har 300 gånger så många transistorer och 20 gånger så hög frekvens.

En design som är dålig för sin tid brukar behålla den statusen under sin livslängd. Medan en som är stark vid lansering oftast är stark i många år.

Nu ser det faktiskt ut som att AMD kan rätta till Bulldozer och att jag haft fel, delvis med Piledriver men främst med Steamroller. Dels för att det är så tydligt vad som behöver fixas. Sedan har de M-SPACE som gör att de snabbare kan förbättra arkitekturer. Förr har det tagit flera år att göra arkitektur-förändringar. Som K7 till K8, K8 till Phenom och så vidare. Men nu är det mer modulärt så att de kan arbeta med olika delar för sig på ett annat sätt. Det gör att det blir rätt stora förändringar varje år. Det är en mycket hög utvecklingstakt hos AMD nu som är betydligt högre än till och med Intel som annars varit mycket bättre på den punkten. Markanta arkitekturförbättringar årligen är helt nytt inom CPU-industrin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Markanta arkitekturförbättringar årligen är helt nytt inom CPU-industrin.

det var det jag menade, alla gör fel men visst de stora är ngt vi tittar mer på

en annan sak är att i visa fall ändrar man inte mycket på design, rättar bara fel och sen pr ändrar bara namn för marknaden blir annars skeptisk, å andra sidan de design som fick bra kritik överlåter namn till nästa bygge/design för den starka märke kan hjälpa få mer positiv omdöme
för exempel intel gjorde riktig bra jobb med core serien, sen kom sandy bridge som är bättre än ursprunglig core, men de behöll officiellt namn, nu har vi tredje generation som är egentligen ändrad en del, förminskning, 3d transistorer osv och vi känner det som ivy bridge men intel vill inte kalla det så, det ska vara tredje generationen intel core sierie

så det är precis som du säger, allt är relativ, visa produkter kan vara mycket förbättrade och banbrytande för en företag men ändå stanna i skuggan av en annan produkt från en annan tillverkare som lyckade ännu bättre men det kan användas rätt och det är kanske en bra design som behöver finslipas
är ngt riktig dålig så byter man vägen

för exempel om man var vann för xp så länge och sedan kommer vista, så helt annorlunda, med en del bug som ju alla nya produkter har, blir det bättre för företaget att säga: vi gjorde fel, och sen släpper de "ny" produkt som sägs vara den som förra skall vara hahaha
marknadsföring, PR osv, alltså allt beror på synpunkt och tror det är samma sak med amd nu, vi gjorde fel men den ny produkten är bättre!

Permalänk
Medlem

Ja de tillverkarna... blir väl att tvinga de här 680 korten at smeta färg på skärmarna lika länge som man gjorde förr i tiden på det glada 1900 talet... Det är inte den värsta generationen att göra halt på vägen vid. Det vore illa om det vore vid 400 serien denna situationen kom upp... Så tack att ni tog er över den kullen i alla falll Nvidia !

Permalänk
Medlem

Jag har noterat vissa saker i diskussionen som jag vill kommentera.

1. I Konsoller har INTE förstört spelindustrin. Dom har förstört en del för människor som lägger mycket pengar på monsterriggar. Men dom har samtidigt gjort att vi får fler spel och att fler människor spelar. Marknaden för spel till monsterdatorer är försvinnande liten. Vi får aldrig glömma att vi här på Sweclockers är en minoritet. Det är bara att titta på försäljningen av Crysis 1 vs Crysis 2. Klart utvecklare vill tjäna pengar.

2. BF3 är INTE det som dom flesta spelar. Dom flesta vill köra max i spelsom Wow, Hon, Lol, Minecraft, Day Z med. fl. Bara så vi är på det klara med vart ribban ligger. Jag vet att det inte behövs några direkt kraftfulla kort för dessa spel, men varför tror ni AMD/Nvidia försöker bredda sig? Marknaden för kraftiga kort växer helt enkelt inte.

3. Samma sak som ovan gäller CPUer och AMD. Klart som tusan AMD satsar på servrar. Det är ju där stålarna och expansionen finns. Alla ska ha moln och moln måste drivas av nåt. Jag menar dom flesta spel och program körs fint med en Phenom II/CORE 2 DUO. Inte mycket rum för expansion där alltså.

Tack för mig.