Permalänk
Medlem

Hårddisk hänger datorn delvis ibland

Köpte en ny dator för ett par veckor sen och den har en SSD där Windows finns, och en annan vanlig hårddisk, och jag har även en extern hårddisk kopplad. Det verkar som den andra interna hårddisken hänger datorn ibland... det känns som att det händer om jag öppnar någon mapp i den direkt efter start och bläddrar bland mappar i mina olika hårddiskar. Det går fortfarande att göra en del saker i datorn, men det går inte att öppna mappar i hårddisken (och inga hårddiskar syns när jag går till "start > dator", den bara laddar evigt) eller använda en webbläsare exempelvis.

Jag fick också startproblem tidigare när jag installerade Steam på SSDn, som jag sedan manuellt flyttade till den andra hårddisken enligt Steams instruktioner... då startade inte Windows och jag fick bara en svart skärm, men jag återställde datorn till en tidigare tidpunkt och det funkar nu, men jag undrar om det har något att göra med att hårddisken hänger sig ibland, eller är vissa hårddiskar sega att man måste låta dom starta innan man öppnar något i dom?

Datorn tar ibland 20 sekunder att starta, och ibland tar det 2 minuter.

Hårddisken heter ST31000524AS. Nån som har en aning om vad det här problemet kan bero på?

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Prova med någon annan HDD och se om problemet uppstår, isåfall är det säkert ett måndagsexemplar du har råkat ut för.

Visa signatur

dell vostro 3350, bra skit helt enkelt! typ 2 gigabyte räääm, integrerat skitgrafikkort och nån 250 gigabytare till hårddisk. duger helt klart till surf :)

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr ingen annan hårddisk jag kan pröva.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Jag gjorde just en felkontroll av hårddisken och den hittade fel i filsystemet. Hoppas det hjälpte något att reparera dom. Någon som vet vad som kan orsaka fel i filsystemet? Kan det till exempel vara det jag beskrev jag gjorde med Steam+spel, att flytta dom manuellt från C till D utan att avinstallera?

Visa signatur