Permalänk

Högtalare i moppen

Hej, jag har tänkt att bygga en högtalare att sätta i sitsen på en Yamaha Aerox. Så tänkte höra med er om ni har några tips på hur jag kan göra. Vet ni några bra högtalare och gärna säga saker jag behöver(första gången jag gör nåt sånt här)
Vill ha hyffsat ljud men helst inte lägga ner så mycket pengar.
här är alla måtten: http://imageshack.us/photo/my-images/560/packbox.jpg/ boxen är 30-35 cm djup men måste kunna stänga sitsen så kan inte använda allt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av StruTsen_B:

Hej, jag har tänkt att bygga en högtalare att sätta i sitsen på en Yamaha Aerox. Så tänkte höra med er om ni har några tips på hur jag kan göra. Vet ni några bra högtalare och gärna säga saker jag behöver(första gången jag gör nåt sånt här)
Vill ha hyffsat ljud men helst inte lägga ner så mycket pengar.
här är alla måtten: http://imageshack.us/photo/my-images/560/packbox.jpg/ boxen är 30-35 cm djup men måste kunna stänga sitsen så kan inte använda allt.

Finns ju många gallerier som har gjort det på sina Aeroxar på Twostrokerider.se

Kolla igenom där, sen så kanske det inte behöver vara så bra högtalare för det är väl mest för att visa upp?

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

De flesta människor klarar av att söka på Google, och nej, det är inte så svårt. Men du måste vara en dryg jävel istället för att bara säga till honom att göra en sökning där? Eller kunde du t.o.m ha svarat på frågan egentligen? Så tröttsamt med alla dryga och otrevliga svar på det här forumet nu för tiden.

Många människor tänker inte på att göra Google-sökningar för specifika ändamål och ställer frågorna på det ställe de tror att det är störst chans att någon kan komma med bra förslag. I det här fallet var det här på Sweclockers. Är det konstigt på något sätt?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

hur mycket pengar kan du tänka dig lägga ungefär?

Permalänk
Skrivet av deepforce:

hur mycket pengar kan du tänka dig lägga ungefär?

behöver inte vara riktigt bra saker så kanske runt 1000-1500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

De flesta människor klarar av att söka på Google, och nej, det är inte så svårt. Men du måste vara en dryg jävel istället för att bara säga till honom att göra en sökning där? Eller kunde du t.o.m ha svarat på frågan egentligen? Så tröttsamt med alla dryga och otrevliga svar på det här forumet nu för tiden.

Många människor tänker inte på att göra Google-sökningar för specifika ändamål och ställer frågorna på det ställe de tror att det är störst chans att någon kan komma med bra förslag. I det här fallet var det här på Sweclockers. Är det konstigt på något sätt?

Tagga ner lite nu va. Det var inget illa menat, bara ett försök att på ett humoristiskt sätt visa TS att det finns väldigt mycket info om detta redan, och att Google är ett väldigt bra verktyg för att hitta just den infon. Tog TS lika illa vid sig som du verkar ha gjort så ber jag honom så hemskt mycket om ursäkt.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att det var lite fel forum för att fråga detta? Finns ju massa moppe forum menar jag!

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem

Hahaha, när jag såg titeln så trodde jag du skulle bygga in högtalare i städmoppen! ;D

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maljo:

Tagga ner lite nu va. Det var inget illa menat, bara ett försök att på ett humoristiskt sätt visa TS att det finns väldigt mycket info om detta redan, och att Google är ett väldigt bra verktyg för att hitta just den infon. Tog TS lika illa vid sig som du verkar ha gjort så ber jag honom så hemskt mycket om ursäkt.

Det finns inget att "tagga ner" från min sida. Jag inser att mitt inlägg kan ha tolkats som en aning hetskt, men jag var egentligen bara frustrerad.

Numera är det så många på det här stället som är mycket dryga och otrevliga i sina svar, och det är en mycket tråkig utveckling tycker jag. Men då missuppfattade jag dig och ber om ursäkt för mitt inlägg.

Edit: Jag skriver som en jävla kratta ibland.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd

Vad du behöver är en bilstereo, kablar och några högtalare. Mycket mer än så är det inte. Koppla antingen direktström från batteri, eller koppla det till tändningen. Bara att fästa allting med skruvar, så det sitter. (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Toxid_Fox:

Bara jag som tycker att det var lite fel forum för att fråga detta? Finns ju massa moppe forum menar jag!

Tänkte att ni var bra på sånt här med högtalare, det är ju trots allt ett "teknik" forum.

Skrivet av Demonoidz:

Vad du behöver är en bilstereo, kablar och några högtalare. Mycket mer än så är det inte. Koppla antingen direktström från batteri, eller koppla det till tändningen. Bara att fästa allting med skruvar, så det sitter. (:

Tackar:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av StruTsen_B:

Tänkte att ni var bra på sånt här med högtalare, det är ju trots allt ett "teknik" forum.

Tackar:)

http://www.twostroke.se/product.asp?product=10277

det finns ju färdiga kitt att köpa

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Är snarare smidigare med en MC stereo eller förstärkare än vanlig bilstereo. Dessa är mindre och tror inte TS har plats för en nomal bilstereo. Dessutom är väl mopedbatteri inte alls lika starka. Så är inte moppen igång så lär batteriet ta slut ganska snart med en vanlig bilstereo som är väldigt ineffektiv förstärkarmässigt. Kanske en TA2020 eller så är mest lämplig?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av hannesboey:

vet det men tanken är att jag skulle göra det skälv, men tack ändå:)

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt en liten tripath förstärkare, de drar inte mycket batteri. Finns på ebay och tradera (billigare på ebay). Sök på ta2020 eller tripath så hittar du nog något intressant. Tänk på att du ska ha så hög känslighet som möjligt på högtalarna.

Sånhär har jag hemma. Jag är nöjd. 250~kr inkliusive frakt.
http://www.ebay.com/itm/Indeed-Hi-Fi-Lab-Class-T-Amp-TA2020-Mini-Cute-Amplifier-20WX2-Tripath-Digital-X-/251145913702?pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item3a79768566

Glöm inte en säkring mellan batteriet och förstärkaren.

Kanske dessa högtalare?
http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s82124/bredband-c78505/v...
Bara ett förslag.