GW2, saknar strävandet.

Permalänk
Medlem

Jag har inte spelat mycket GW alls så kan inte riktigt svara på vad som är bättre och sämre nu men det jag tycker är bra och kul med GW2 är att det känns så mycket friare än säg till exempel wow. Även om det går ganska fort att bli LVL 80 om man är 5 pers som levlar sammtidigt så är det så mycket kvar av hela världen att utforska och göra ändå tills det är 100% klart. Jag är för tillfället lvl 53 och har oerhört mycket kvar av världen/spelet kvar att utforska, har oandra sidan levlat sjlälv i stora delar men det har jag inga problem med.

När det kommer till pvp så är jag inget proffs direkt, men det jag tycker är kul med spvp och att man har så mycket builds man kan testa för sin klass är om du frågar mig ganska nice då det i slut ändan kommer kräva mer skills att vinna när du klättrar i rankingen som team. GW2 är inte som WOW där det i stort sätt handlar om gear, visst det krävs skills i wow också absolut men i spvp som det är i GW2 så är det ju dom med bäst skills som kommer ligga top i rankingen.

Då jag aldrig har varit speciellt bra i MMO spel när det kommer till pvp och liknande så är mitt mål att försöka lära mig min klass (Thief) så bra jag bara kan och bli så bra jag kan i SPvP och WvW och utforska 100% av kartan och fixa snyggt gear vilket man kan crafta sig till.

Och som Vimes skrev, har man inte kul när man spelar ett spel så är det nog bättre att bara stänga av och göra något annat, har man kul när man spelar GW2 så är det inga som helst problem att ha mål i det här spelet heller.

Permalänk
Medlem

Men herregud, spelet är nyss släppt... och det är bra mycket bättre än andra MMORPG's är när de släpps.
Vad fanns det att göra i WoW när det kom förutom att nöta LBRS/UBRS, Stratholme och Scholomance? Det fanns inte ens PVP för bövelen.

Levela upp en ny gubbe då om ni inte tycker det finns något att göra.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Skrivet av shelter:

Men herregud, spelet är nyss släppt... och det är bra mycket bättre än andra MMORPG's är när de släpps.
Vad fanns det att göra i WoW när det kom förutom att nöta LBRS/UBRS, Stratholme och Scholomance? Det fanns inte ens PVP för bövelen.

Levela upp en ny gubbe då om ni inte tycker det finns något att göra.

Ja men å andra sidan förväntas och bör ett mmo släppt idag ha mer än vad wow hade vid sin launch. Ribban har höjts de senaste 7 åren, sedan är det väl inget fel att diskutera saker tycker jag. Om du gillar det och inte ser något eventuellt problem med endgame är det helt okej, men varför klanka ner på andra som vill diskutera huruvida end game gw2 är lyckat eller inte? Spelar egentligen ingen roll hur länge spelet funnits, angående wow tog det också ~15 dagars playtime att nå lvl 60 vid launch, det går betydligt fortare i gw2... når man maxlevel på några dagars playtime är det desto viktigare att något att göra finns implementerat direkt.

Det TS diskuterar är ju vad som finns att göra när man levlat klart, det är inget konstigt om man vill att nya äventyr ska börja. Jag förstår vad du känner, det kan upplevas som surt när folk börjar kritisera ett spel så snabbt (särskilt om man själv gillar det), men ta det inte personligt utan försök vara saklig och konstruktiv. För övrigt är tipset att "levla en ny gubbe" som lösning det eventuella endgame problemet lite lustigt. Är lite som om någon säger "jag är trött på korv, vill ha något nytt" och en annan svarar "men prova en annan korv då!" Det var ungefär så Bioware sa angående swtor, de sa i princip åt spelarna att de borde levla nya gubbar, suck med den attityden kommer man inte långt med sitt mmo.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Usch vilken tråkig tråd att läsa... för jag VILL nämligen inte hålla med!

Disclaimer: Varning för jämförelser med "det andra stora MMOt" nedan.

När GW2 hypen var som störst efter Press Beta Weekend (det var i alla fall då jag var som mest uppeldad, och under efterföljande BWE:s) så struntade man i tveksamheterna inför endgame. Man tänkte sig att 1) resan (eg "levlandet") skulle bli outstanding, och 2) arenanet hade god tid på sig att hitta på nåt spektakulärt tills det var dags för släppg.

För mig har det varit så att jag har alltid letat en värdig ersättare till WoW, något bättre, större, mer spektakulärt. Men GW2 har fått mig att fundera på vad det är jag egentligen söker. I WoW kunde det ibland kännas som ett jobb man var tvungen att gå till för att hänga med, och detta eviga grindande av dailies. Men WoW hade också förmågan att låta en göra något helt annat i spelet, i ens egen takt, och känslan av att det fanns större och svårare saker i spelet att göra (geara upp så man kunde komma med på RAIDs) gjorde bara känslan av att "lata sig" i spelet ännu bättre :). Till saken hör att jag är en typisk casual gamer - och trivdes bra med det.

Efter att Blizzard införde flygande mounts i alla zoner samt raid finder så gick luften ur. Jag kommer att skaffa MOP på ren princip, bara för att komplettera hyllan. Men jag repeterar vad jag länge sagt: jag väntar egentligen på WoW 2 - där alla svagheter adresserats. För resan jag gjort i Azeroth saknar motstycke trots allt, jag kan fortfarande "längta" efter att se specifika platser igen i spelet. Blizzard har en sällsam förmåga att göra en engagerande värld, även om den idag inte är särskilt vacker.

WoW hade "det". Och hittills har jag inte känt att GW2 har "det", även om jag verkligen tycker att det är väldigt vackert, i en välplanerad och genomtänkt värld, med i mitt tycke bra stridssystem och animationer. Jag har i och för sig inte hunnit levla mina befintliga gubbar så långt, men har varit med i alla BWE:s och stress tester så lite har jag hunnit se. Ni som är level 80 har ju så klart sett mera.

Vafan, förlåt för WoW-tjatet, men det är den referens jag har och som jag jämför spelet med.

Dold text

Slutkläm: Jag tyckte verkligen inte om grindande, eller att ett spel bara handlar om att jaga ny gear för att kunna vara med i endgame content, men jag tror nog till slut att det måste finnas nåt att sträva efter. Även för casual spelarna som inte tänkt delta i endgame, som då kan känna att de är med om något som är större än dem själva på nåt sätt, så var det för mig i alla fall.

Jag har en annan devis, och det är att jag tror att GW2 först blir moget i och med första expansionen. Då har allt satt sig, och då har de plattat till de flesta buggar (just nu går det ju knappt att spela). Men framför allt kan de öppna upp nytt innehåll som kan expandera, men också relatera till det befintliga, och därmed cementera både Tyria och den roll som vi spelare har i spelet.

Det verkar som att vi människor trivs bäst om vi har något att sträva efter - i alla fall gör jag det. Jag hoppas GW2 ger oss det på ett mer meningsfullt sätt, snart! Under tiden kommer jag dock självklart levla vidare och uppleva denna vackra värld, samt leta efter "det" ;).

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Skrivet av epatnor:

Usch vilken tråkig tråd att läsa... för jag VILL nämligen inte hålla med!

Disclaimer: Varning för jämförelser med "det andra stora MMOt" nedan.

När GW2 hypen var som störst efter Press Beta Weekend (det var i alla fall då jag var som mest uppeldad, och under efterföljande BWE:s) så struntade man i tveksamheterna inför endgame. Man tänkte sig att 1) resan (eg "levlandet") skulle bli outstanding, och 2) arenanet hade god tid på sig att hitta på nåt spektakulärt tills det var dags för släppg.

För mig har det varit så att jag har alltid letat en värdig ersättare till WoW, något bättre, större, mer spektakulärt. Men GW2 har fått mig att fundera på vad det är jag egentligen söker. I WoW kunde det ibland kännas som ett jobb man var tvungen att gå till för att hänga med, och detta eviga grindande av dailies. Men WoW hade också förmågan att låta en göra något helt annat i spelet, i ens egen takt, och känslan av att det fanns större och svårare saker i spelet att göra (geara upp så man kunde komma med på RAIDs) gjorde bara känslan av att "lata sig" i spelet ännu bättre :). Till saken hör att jag är en typisk casual gamer - och trivdes bra med det.

Efter att Blizzard införde flygande mounts i alla zoner samt raid finder så gick luften ur. Jag kommer att skaffa MOP på ren princip, bara för att komplettera hyllan. Men jag repeterar vad jag länge sagt: jag väntar egentligen på WoW 2 - där alla svagheter adresserats. För resan jag gjort i Azeroth saknar motstycke trots allt, jag kan fortfarande "längta" efter att se specifika platser igen i spelet. Blizzard har en sällsam förmåga att göra en engagerande värld, även om den idag inte är särskilt vacker.

WoW hade "det". Och hittills har jag inte känt att GW2 har "det", även om jag verkligen tycker att det är väldigt vackert, i en välplanerad och genomtänkt värld, med i mitt tycke bra stridssystem och animationer. Jag har i och för sig inte hunnit levla mina befintliga gubbar så långt, men har varit med i alla BWE:s och stress tester så lite har jag hunnit se. Ni som är level 80 har ju så klart sett mera.

Vafan, förlåt för WoW-tjatet, men det är den referens jag har och som jag jämför spelet med.

Dold text

Slutkläm: Jag tyckte verkligen inte om grindande, eller att ett spel bara handlar om att jaga ny gear för att kunna vara med i endgame content, men jag tror nog till slut att det måste finnas nåt att sträva efter. Även för casual spelarna som inte tänkt delta i endgame, som då kan känna att de är med om något som är större än dem själva på nåt sätt, så var det för mig i alla fall.

Jag har en annan devis, och det är att jag tror att GW2 först blir moget i och med första expansionen. Då har allt satt sig, och då har de plattat till de flesta buggar (just nu går det ju knappt att spela). Men framför allt kan de öppna upp nytt innehåll som kan expandera, men också relatera till det befintliga, och därmed cementera både Tyria och den roll som vi spelare har i spelet.

Det verkar som att vi människor trivs bäst om vi har något att sträva efter - i alla fall gör jag det. Jag hoppas GW2 ger oss det på ett mer meningsfullt sätt, snart! Under tiden kommer jag dock självklart levla vidare och uppleva denna vackra värld, samt leta efter "det" ;).

Oj, det var bra formulerat, jag håller med dig i det mesta du skrev. Hoppas verkligen gw2 har något som ger den där känslan, och gör en engagerad och motiverad att spela även långsiktigkt. Alternativt implementerar något som kan ge det senare. För utan det drivet blir inte ett mmo lyckat i mina ögon, vill jag bara ha en bra spelupplevelse och inte söker något långsiktigt kan jag lika gärna spela olika singleplayer, då får jag helt nytt varje gång.

Jag är också casual, och spelar inte på något sätt extremt mycket (annat än i kortare perioder), så ribban ska inte vara för hög för att nå "toppen" i end game, men wow fick till det ganska bra på många sätt - de flesta kunde ha något att jobba mot som gav motivation och spelglädje. GW2 har spelmekaniken och spelvärlden som krävs för ett grymt bra spel, och jag håller tummarna som attans att drivet även finns där någonstans!

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimes:

Mina mål är :

Bli level 80
Utforska samtliga zoner
Spela igenom samtliga instancer på story och explorer mode
Skaffa snyggt gear
Hjälpa min server att dominera i WvW
Få bra ranking i SPvP
Levla nästa klass till 80

Och sist men inte minst HA KUL!

Om ni inte har kul i spelet så stäng av och gör något annat ffs.

Finns en massa att göra som ni ser! Men du glömde nog att skriva att skaffa achievements också. Inte nog med det så kommer det garanterat komma fler saker att göra som att spela om storyn i Hardcore mode eller liknande. Sen kommer det säkerliggen komma nya PvP events nästan hela tiden som i första GW.
Kommer expansions också som kommer göra spelet ännu bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av gammarayburst:

Ja men å andra sidan förväntas och bör ett mmo släppt idag ha mer än vad wow hade vid sin launch. Ribban har höjts de senaste 7 åren, sedan är det väl inget fel att diskutera saker tycker jag. Om du gillar det och inte ser något eventuellt problem med endgame är det helt okej, men varför klanka ner på andra som vill diskutera huruvida end game gw2 är lyckat eller inte? Spelar egentligen ingen roll hur länge spelet funnits, angående wow tog det också ~15 dagars playtime att nå lvl 60 vid launch, det går betydligt fortare i gw2... når man maxlevel på några dagars playtime är det desto viktigare att något att göra finns implementerat direkt.

Det TS diskuterar är ju vad som finns att göra när man levlat klart, det är inget konstigt om man vill att nya äventyr ska börja. Jag förstår vad du känner, det kan upplevas som surt när folk börjar kritisera ett spel så snabbt (särskilt om man själv gillar det), men ta det inte personligt utan försök vara saklig och konstruktiv. För övrigt är tipset att "levla en ny gubbe" som lösning det eventuella endgame problemet lite lustigt. Är lite som om någon säger "jag är trött på korv, vill ha något nytt" och en annan svarar "men prova en annan korv då!" Det var ungefär så Bioware sa angående swtor, de sa i princip åt spelarna att de borde levla nya gubbar, suck med den attityden kommer man inte långt med sitt mmo.

Visst, det är bara att diskutera på. Jag är bara så less på att det ska klagas så fort det kommer ett nytt MMO.
För mig är GW2 över förväntningarna i alla fall.
Sen om folk vill rusha med en gubbe till max level är deras problem, känns som spelet kommer räcka länge för mig.

För engångskostnaden får man mycket för pengarna. Har man lessnat kan man alltid komma tillbaka när man känner för det.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Jag tycker att exploring är skitkul, jag tycker att det är lika roligt att hitta nya items som är snyggare/bättre varje gång. Men ärligt talat, när alla items mellan lvl 1 och 25 har samma models/textures så blir man lite less. Sen när ni säger "göra quests" så blir jag lite fundersam, än så länge har det bara funnits 1 questchain, som iofs är verkar vara otroligt lång, men ändå.

Permalänk
Medlem

Har inge lust att spela guildwars... Är lvl 55 nu.. Hoppas det blir bättre...

Permalänk
Medlem

Bara att gå omkring i den enorma världen är skoj.

Stör något enormt dock att man inte kan fixa med builds som i GW1, eftersom metagamet ändrade hela tiden. Fanns hela tiden nya sätt att klara olika instances: snabbare, långsammare, lättare och svårare.

Visa signatur

Gillar du dubstep? Kolla då min musik-blogg, på engelska. Dela gärna med dig kommentarer hit.

Permalänk
Medlem

Faktiskt skönt att läsa alla era positiva kommentarer! Trots mitt små-whinande inlägg så tänker jag kötta vidare, och uppleva så mycket av världen som jag kan! Jag har redan gjort en grej av att få complete på alla områden jag kommer till, så visst finns det att göra

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Men till saken hör ju att man kan inte tvinga sig till att spela något man inte gillar heller.
Jag ville verkligen gilla SWTOR t.ex... men tyckte inte det innehöll det jag förväntade mig så jag slutade.
Finns säkert folk som kunde motivera varför jag skulle fortsätta spela det, men tycker man det är tråkigt, vad ska man göra?

Det är väl lite samma som en del känner i den här tråden.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Blev nyligen lvl 40 och har säkert spelat det i runda slängar runt 50 - 70 timmar toalt. Jag har efter alla moment i början att lära sig spelet insett att jag gillar det mer o mer för varje dag då det är en enormt stor värld och det finns att göra saker vart man än vänder huvudet.

Däremot hur länge den här känslan sitter i återstår att se.

Enda negativa jag har att säga om spelet är att Crafting samt Builds för sin karaktär är ju något man inte fattar sig på för 5 öre och Guider till spelet lär väll dyka upp inom snar framtid men om man orkar vänta är frågan..

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Skrivet av karjix:

Blev nyligen lvl 40 och har säkert spelat det i runda slängar runt 50 - 70 timmar toalt. Jag har efter alla moment i början att lära sig spelet insett att jag gillar det mer o mer för varje dag då det är en enormt stor värld och det finns att göra saker vart man än vänder huvudet.

Däremot hur länge den här känslan sitter i återstår att se.

Enda negativa jag har att säga om spelet är att Crafting samt Builds för sin karaktär är ju något man inte fattar sig på för 5 öre och Guider till spelet lär väll dyka upp inom snar framtid men om man orkar vänta är frågan..

Tycker att craftingen är riktigt rolig! Här har du en bra tutorial som hjälpte mig mycket: http://youtu.be/bFU_b4e2bxU

Dock är det lite träligt att komma igång när man inte samlade mats och craftade från början, eftersom man blir tvungen att dra tillbaka till ett lvl 1-15-område för att kunna farma "nybörjarmats" och få upp sin crafting till en lämplig level. Men när man väl har gjort det är det bara att hugga ner alla träd och "minea" alla ore nodes man ändå springer förbi i sitt äventyrande, (mats varierar förstås på crafting discipline, själv är jag weaponsmith och jeweler) och sen crafta järnet (dålig pun, jag vet) när man är i storstan så att säga. Man får fin xp för det, samt att det är kul att ha craftat sin egen gear!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

Hejsan.

Jag har spelat Guild Wars 2 sedan den 25:e, kan säga att jag beundrar spelets utseende enormt och gör fortfarande, men nu börjar det bli farligt nära level 80 och jag vet inte vad meningen med spelet går ut på mer än att levla. Jag har testat både sPvP, WvWvW och instancer men INGET av dom är någonting man kan sträva efter, det finns bara random drops överallt, finns ingen "mening" med att PvPa eller PvEa känns det som.

Jag har haft roligt att levla min Thief som för närvarande är level 71 men börjar oroa mig för att jag kommer att tappa intresset för spelet efter något dygn när jag nått level 80, någon som känner samma?

WvWvW känns extremt överskattat, tror väldigt få kommer att springa runt där inom 2-3 månader. Och om någon gör det så är det förmodligen för Skill points, POI eller vistas.

sPvP känns hur tråkigt som helst att spela i över 30 minuter. Samma visa VARENDA GÅNG, börja, ta bas, vinn eller förlora. Matcherna tar cirka 5-7 minuter, känns det som iallafall och jag känner att det går alldeles för snabbt för att man ska kunna ha kul i sPvP. Sen är kartan alldeles för liten också, 10 sekunder ifrån varenda capture för i helvete. *facepalm*

Instancer trodde jag skulle ha någonting utav en mening, men icke, döda döda döda döda sen är det klart. random drops, inget häftigt som händer, fienderna har alldeles för mycket HP så det blir 90% utav hela instancen att stå och auto attackera. TRÅKIGT.

Exakt vad är meningen med spelet? Finns ju inte någonting som strävar "Ja, idag ska jag göra/skaffa ...".

Själv ser jag drivet med att levela. Jag tycker det är skit skoj. Förmodligen kommer jag levela upp en ny efter min först blir 80.

Man får ju tänka på att detta är ett MMORPG vi pratar om. Det vill säga så kommer nytt innehåll allteftersom. Just nu njuter jag bara och gnäller inte.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

WoW - 1-90? 100? är en transportsträcka som får fler och fler genvägar så att man slipper genomlida skiten. Endgame och att jaga gear är spelet.

GW2 - 1-80 är stora delar av det roliga i spelet. Endgame är till stor del samma sak som 1-80.

GW2 är inte ens en månad gammalt så instanser och mer endgame innehåll kommer helt säkert att dyka upp.
Personligen gillar jag GW2 och deras nytänkande fast jag håller ändå med lite om att det kanske behövs mer mål att sträva efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Flera skriver som dig och jag förstår er inte.

Jag har för visso inte köpt gw2 ännu men... måste meningen med ett spel vara belöning i form av utrustning? Löjligt dåligt i så fall anser jag. Då spelar du inte spelet för att det är roligt i sig. Belöningen bör vara att du spelar ett spel du har roligt av bara för att du kör det.

Det vore dock inte fel om gw2 hade stats, rykte, ranking där man kan förbättra sig.

Javisst, men om det inte finns något att sträva efter vad är det då som gör det kul när du redan gjort det mesta? Att kunna göra sin karaktär starkare och bättre är ju en grundsten när det gäller rollspel, och ja det är roligt att kämpa för bättre gear just för att bli starkare.
Är absolut inte missnöjd med köpet då spelet gett mer speltid än de flesta andra spel (dock mindre än jag förväntat mig av ett MMO), men så fort jag blev 80 och den personliga storyn blev avklarad så känner jag ingen vilja att ens starta upp spelet igen då det som finns att göra nu inte tilltalar mig på något sätt.

Om man kunde bli starkare av bättre gear så hade det varit en morot för att göra samma sak som jag redan gjort genom hela spelet då ingenting ändrats från level 1-80 förutom omgivningarna. De skills man får vid level 1 är de skills man kör med hela spelet (visst man får olika beroende på vilken typ av vapen man använder, men alla skills kan fås redan på level 1).
Instanser utan "holy trinity" tilltalar inte särskilt mycket heller.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ser det från andra hållet, i gw2 finns det oändligt med saker men wow tar slut direkt :s

Bli bäst i pvp kan ju vara ett mål, 100% achievements finns ju också.
Söker du ett spel med 100% fokus på gear för att döda mobs snabbare finns ju diablo.

Kommer nog ta 2-3 månader innan WvWvW ens startar, kanske lite längre.
Lirar i en guild med 300members, och alla säger samma: 80 på 1-2 chars före ens börja med pvp. För folk som jobbar, har familj osv så kommer det ta lite tid.

Sen fattar jag inte varför folk alltid strävar efter att spelet ska erbjuda 99999 timmar av saker, men sen klagar eller inte spelar de spel som faktiskt gör det.
Var ju ingen hemlighet att GW2 är softcore och inte kommer ha mycket "endgame".

Det är ju personerna som spelar spelet som gör det bra, hade ju inte haft flera tusen timmar spelade i cs1.6 om det inte var för alla kompisar som spelar det.

Har lite över 100 timmar spelade, tycker det är bra för 400:-
Typ 30% avklarat, lvl 65 på main. Lirar alts med en kompis som bara har tid att spela 2h om dagen, kommer vara 80 på 3st före han tar det på en.

Mycket visa ord. Däremot så tycker jag "bara har tid att spela 2h om dagen" som en lite knasig sak. Personligen har jag vissa dagar absolut ingen tid alls att spela. Jag pluggar 100%, jobbar två extrajobb, har sambo med barn på gång och två stora hundar samt en idrott som tar tid. Det händer att när jag har en öppen eftermiddag eller kväll så kan jag dra av 6 timmar spel det dygnet och sen spelar jag inte på en vecka. ---> Varför måste alltid människor identifiera sig som att man spelar ett spel? Typ "jag spelar GW2, då måste jag spela det varje dag". Det roligaste är när folk gör "statements" om "nu slutar jag spela GW2". "ok".

Men i den anda du pratar om först så håller jag med. varför blir man inte nöjd om det inte är "99999 timmar av saker"? Varför strävar folk enbart efter att man ska kunna ramla bort så mycket från allt annat livet har att ge att man bosätter sig med ett spel varje vaken timme om dagen i flera års tid (så som så många har gjort med allra helst wow).

Jag har en gubbe som börjar närma sig lvl 40 och på den speltid jag lagt ned så tycker jag absolut att jag fått valuta för mina 500kr jag köpte spelet för. Om vi säger att jag spelat 50 timmar (jag vet inte vart man ser hur mycket man spelat?) så har jag betalat 10kr timmen för underhållning. Det är bra mycket billigare än de flesta andra nöjen man kan ta för sig. Det är fortfarande roligt och om jag imorgon vaknar upp och känner "nu har jag spelat klart" så är jag ändå nöjd med mitt köp.

Om man tycker att det inte finns något annat att göra efter lvl 80 så tycker jag att man kan resonera som så att om man haft roligt på vägen fram till lvl 80 så har det säkert varit ett bra köp.

Edit: Uh, jag ser att jag har helt horribel grammatik i detta inlägg. Men ni får försöka läsa förbi den, jag är helt slut i knoppen för att korrigera den själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Mycket visa ord. Däremot så tycker jag "bara har tid att spela 2h om dagen" som en lite knasig sak. Personligen har jag vissa dagar absolut ingen tid alls att spela. Jag pluggar 100%, jobbar två extrajobb, har sambo med barn på gång och två stora hundar samt en idrott som tar tid. Det händer att när jag har en öppen eftermiddag eller kväll så kan jag dra av 6 timmar spel det dygnet och sen spelar jag inte på en vecka. ---> Varför måste alltid människor identifiera sig som att man spelar ett spel? Typ "jag spelar GW2, då måste jag spela det varje dag". Det roligaste är när folk gör "statements" om "nu slutar jag spela GW2". "ok".

Men i den anda du pratar om först så håller jag med. varför blir man inte nöjd om det inte är "99999 timmar av saker"? Varför strävar folk enbart efter att man ska kunna ramla bort så mycket från allt annat livet har att ge att man bosätter sig med ett spel varje vaken timme om dagen i flera års tid (så som så många har gjort med allra helst wow).

Jag har en gubbe som börjar närma sig lvl 40 och på den speltid jag lagt ned så tycker jag absolut att jag fått valuta för mina 500kr jag köpte spelet för. Om vi säger att jag spelat 50 timmar (jag vet inte vart man ser hur mycket man spelat?) så har jag betalat 10kr timmen för underhållning. Det är bra mycket billigare än de flesta andra nöjen man kan ta för sig. Det är fortfarande roligt och om jag imorgon vaknar upp och känner "nu har jag spelat klart" så är jag ändå nöjd med mitt köp.

Om man tycker att det inte finns något annat att göra efter lvl 80 så tycker jag att man kan resonera som så att om man haft roligt på vägen fram till lvl 80 så har det säkert varit ett bra köp.

Edit: Uh, jag ser att jag har helt horribel grammatik i detta inlägg. Men ni får försöka läsa förbi den, jag är helt slut i knoppen för att korrigera den själv

Tack.
Att man identifierar sig med ett spel har kanske att göra med hur gammal man är och hur man växte upp?
Har själv spelat hela mitt liv, och blivit (i varierande mängd) fast i dem. I skolan/jobbet pratade man om vad man ska spela när man kommer hem.

Ser ut som att du har det bra som inte blir helt fast.
Men min fritid och mina kompisars fritid är 80% spel(alla 20+). Det är vad vi har vuxit upp med och oftast har man bara tid för ett spel.

Har själv börjat ta mig bort från det lite. T.ex genom ett "Statement" att jag la av med ett spel, spelade 10-20h om dagen i flera år och planerade mitt liv efter spelet.

"bara har tid att spela 2h om dagen", antagligen vill denna spela mer men kan inte pga jobbet.
Han kommer hem från jobbet 19:00~, upp 05:00 för att jobba igen. Blir oftast 2h före han drar och sover

Dold text

/age för sin speltid

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Nja...

Jag tycker inte riktigt att det är befogat att säga att det inte finns någonting att göra på level 80, eftersom man då glömmer bort att utforska färdigt världen, crafting, och achievements. Precis som någon tidigare nämnde hade inte WoW speciellt mycket att erbjuda när det kom heller, men ett år och många patcher senare så fanns det betydligt fler alternativ.

Med tanke på att de släpper patcher till GW nästan dagligen och verkar jobba väldigt aktivt på sitt spel, så är det bara att hoppas att de börjar släppa lite content patches när majoriteten av spelarna börjar komma upp till level 80 (Jag som casual gamer har fortfarande bara hunnit upp i level 42, och jag kan inte vara ensam om det).

Utifrån vad jag har hört från andra håller jag med om att instanser i WoW var betydligt bättre än i GW2, och förhoppningsvis tar de åt sig av kritiken och gör GW2s instanser bättre.

Att GW2 inte har ett krav på spelaren att alltid ha den bästa gearen tycker jag är väldigt bra, eftersom en utav anledningarna till att jag slutade med WoW var att det var i princip omöjligt att skaffa bra gear, och väldigt tråkigt att farma den. Samma gällde senare Diablo 3, där gear är viktigare än någonsin och man tvingas farma hur mycket som helst.

Jag tycker det är viktigt att komma ihåg att detta är ett nytt spel, och att det därför inte är rättvist att jämföra mängden spelalternativ med ett spel som funnits 7 år på marknaden.

Permalänk
Medlem

Aldrig varit mycket för endgame, jag brukar faktiskt tröttna och när jag kommer dit då det sällan finns något att göra, inget som jag själv orkar iaf som att köra samma instance/BG två miljoner gånger för ett item som man antagligen byter ganska snabbt...

Säger som vissa andra, det är vägen dit som är kul och än så länge tycker jag spelet ser/känns riktigt bra bortsett från vissa småsaker.

Skrivet av shelter:

Men herregud, spelet är nyss släppt... och det är bra mycket bättre än andra MMORPG's är när de släpps.
Vad fanns det att göra i WoW när det kom förutom att nöta LBRS/UBRS, Stratholme och Scholomance? Det fanns inte ens PVP för bövelen.

Levela upp en ny gubbe då om ni inte tycker det finns något att göra.

Jag spelar inte WoW (slutade vid TBC) men vanilla WoW hade till en början world PVP vilket var fruktansvärt kul men som sedan övergick till BG's vilket mer eller mindre dödade spelet för mig.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk

Det känns som detta är ett återkommande ämne i alla MMO's. Jag funderar mest på vad det är ni vill ha? Mer konkret alltså? MMO'n går ut på att levla, göra repetitiva quests. Det känns inte som att det går att komma ifrån det och hitta någon magisk formula.

Hoppas någon förstår vad jag menar. Det spelar ingen roll hur man bygger upp ett MMO tror jag, dom kommer Alltid vara repetitiva på något vis, oavsett hur man vänder på det.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av kr0owe:

Jag spelar inte WoW (slutade vid TBC) men vanilla WoW hade till en början world PVP vilket var fruktansvärt kul men som sedan övergick till BG's vilket mer eller mindre dödade spelet för mig.

Spelade man på PVP-server fanns det "World PVP". Men man fick ju inget för det förrän de införde honor points. Då vart det krig i Southshore och Tarren Mill vilket var riktigt skoj. Men sen kom Alterac Valley och då dog det av.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Javisst, men om det inte finns något att sträva efter vad är det då som gör det kul när du redan gjort det mesta? Att kunna göra sin karaktär starkare och bättre är ju en grundsten när det gäller rollspel, och ja det är roligt att kämpa för bättre gear just för att bli starkare.
Är absolut inte missnöjd med köpet då spelet gett mer speltid än de flesta andra spel (dock mindre än jag förväntat mig av ett MMO), men så fort jag blev 80 och den personliga storyn blev avklarad så känner jag ingen vilja att ens starta upp spelet igen då det som finns att göra nu inte tilltalar mig på något sätt.

Om man kunde bli starkare av bättre gear så hade det varit en morot för att göra samma sak som jag redan gjort genom hela spelet då ingenting ändrats från level 1-80 förutom omgivningarna. De skills man får vid level 1 är de skills man kör med hela spelet (visst man får olika beroende på vilken typ av vapen man använder, men alla skills kan fås redan på level 1).
Instanser utan "holy trinity" tilltalar inte särskilt mycket heller.

Sträva efter? Nästan alla spel så var poängen att spela för att spela för att det är roligt. Ingen annan anledning. På senare tid har det blivit lite åt mmo hållet och det är rätt ok, för många spel. Dock behövs det inte, ett lir skall köras för att det är roligt och för att vinna och överlista andra, inte för få en 1'a eller 0'a i någon databas någonstans. Stats är dock roligt att se hur man förbättrar sin spelstil men att få fördelar över motståndaren annat än dina färdigheter tycker jag är fel. Behövs inte. Mot pve så bättre gear i takt med svårare motståandare är väll ok..

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Spelade man på PVP-server fanns det "World PVP". Men man fick ju inget för det förrän de införde honor points. Då vart det krig i Southshore och Tarren Mill vilket var riktigt skoj. Men sen kom Alterac Valley och då dog det av.

Då har du missat första åren av WoW. Honor points kom efter honor och då var det som bäst. Få personer sprang runt i bra gear och det var mindre klyftor med undantag för när AQ släpptes. Men rank 10 gear var mer än nog för att spöa skiten ur PVE epics.

Men sedan med TBC patchen kom honor points och man började farma AV.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Det känns som detta är ett återkommande ämne i alla MMO's. Jag funderar mest på vad det är ni vill ha? Mer konkret alltså? MMO'n går ut på att levla, göra repetitiva quests. Det känns inte som att det går att komma ifrån det och hitta någon magisk formula.

Hoppas någon förstår vad jag menar. Det spelar ingen roll hur man bygger upp ett MMO tror jag, dom kommer Alltid vara repetitiva på något vis, oavsett hur man vänder på det.

Jag älskar hur dom byggt upp lvlingen och att även om du är lvl1 så kan du köra WvWvW och sPvP.
På 80 så hade jag velat se att instanserna varit klara och faktiskt gav något. (du kan köpa fullt gear för 12g)
Dom har sina roliga stunder men bossarna är fan inte bra alls, tashen till själva bossen är oftast tom svårare/bättre.

I WvWvW hade jag velat se mer från att guilder tar över slott och mål, att det bara är upp till dom att defenda och anfalla det målet dom tar.
Folk som tar över guildens slott eller försvarar när dom anfaller får en extra honor/bonus.
Sen behöver dom utöka hur många som kan spela i WvWvW, vet inte hur många gånger jag fastnat i kön en timme för att komma in.

::::: ArenaNet har gjort bra men i slutet så känner man att det är ett B2P spel, dom har inte lagt den där extra kraften/resurserna på att folket ska fortsätta spela mer än två-tre veckor.

Permalänk
Medlem

Grinda material till yrkena
levla upp yrkena till max
göra instancer för att få marks så man kan köpa instance gearen
pvpa och skaffa rank/nytt utseende på gearen.

I stort sett samma som WoW men med snyggare grafik.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Grinda material till yrkena
levla upp yrkena till max
göra instancer för att få marks så man kan köpa instance gearen
pvpa och skaffa rank/nytt utseende på gearen.

I stort sett samma som WoW men med snyggare grafik.

1: Samma som WoW japps
2: Typ samma men i WoW kan man faktiskt få bra gear från instancen.
3: I WoW får man en rank och kan därmed köpa bättre tier av vapen. (om dom inte ändrat det ännu mer åt casual hållet)
Dessa kan också används utanför sPvP

I WoW så gear Blizzard dig content för att du betalar en månadsavgift så att du ska fortsätta spela och fortstätta betala.
I GW2 dock så tar det snabbt stopp på 80. Du kan få det bästa armor på en dag om du kan tradea på AH någorlunda.
(bara sätt skambud på vissa items som folk gärna säljer och sälj dom sedan för vinst)
Med andra ord, det märks snabbt av att det är B2P.

Men visst, det kanske är helt annorlunda om 2-3månader.

Sen att jämföra WoW och GW2 går inte, det är ingen WoW klon och delar bara liknelsen att det också är ett MMO.
Sedan försvinner likheterna snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

1: Samma som WoW japps
2: Typ samma men i WoW kan man faktiskt få bra gear från instancen.
3: I WoW får man en rank och kan därmed köpa bättre tier av vapen. (om dom inte ändrat det ännu mer åt casual hållet)
Dessa kan också används utanför sPvP

I WoW så gear Blizzard dig content för att du betalar en månadsavgift så att du ska fortsätta spela och fortstätta betala.
I GW2 dock så tar det snabbt stopp på 80. Du kan få det bästa armor på en dag om du kan tradea på AH någorlunda.
(bara sätt skambud på vissa items som folk gärna säljer och sälj dom sedan för vinst)
Med andra ord, det märks snabbt av att det är B2P.

Men visst, det kanske är helt annorlunda om 2-3månader.

Sen att jämföra WoW och GW2 går inte, det är ingen WoW klon och delar bara liknelsen att det också är ett MMO.
Sedan försvinner likheterna snabbt
.

Sant, sedan får man ju inte glömma (som många gör) att WoW har varit ute i 7-8år eller vad det nu är och det gäller inte bara GW2 utan alla MMO's som släpps nuförtiden.

Måste jag dock jämföra GW2 med något så tycker jag det har fler likheter med Warhammer och Rift än vad det faktiskt har med WoW.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Saknar du strävandet kan du försöka göra ett legendary weapon.