Permalänk
Medlem

Billjud S40

Hej!
Nu funderar jag starkt på att uppgradera ljudet något i bilen.
Det är en S40 -98 och som jag fattat det utrustad med 4st 5.25" (dörrar fram och hatthylla) samt 2st 3,5" i panelen fram.
Dessa skall alltså ersättas och jag funderar på något paket från BRL - men min fråga är om ett slutsteg som denna http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilslutsteg... räcker för att driva de 4st 5.25" och sedan köra 3,5" utan förstärkare.

Någon som har erfarenhet och kanske något att rekommendera? Jag är inte ute efter nå killerpaket eller "dunkadunkavolvoraggare bas". Utan bara lite schysstare tryck än orginal!

Permalänk
Medlem

Leta reda på ett 4-kanalssteg istället.

Visa signatur

5800X3D
32gb g-skills
Asus B550-F
Asus 4070 ti
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Leta reda på ett 4-kanalssteg istället.

Blir inte det overkill då?
Ett 2-kanals med 2xhögra sidan på ena och 2xvänstra på den andra bör väl räcka?

Funderar på detta kit: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/paketerbjud...
Det verkar vara inbyggd förstärkare, undrar om det räcker?

Permalänk
Medlem

Om du vill få det bättre än original så gör det bättre. Dumt att lägga ut pengar om du ska gena.

Visa signatur

5800X3D
32gb g-skills
Asus B550-F
Asus 4070 ti
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Du ska inte ha mer än 1 vanlig högtalare /utgång därför 4 kanals finns blir bra mycket mer kräm då

Har man bas kan man brygga men inte med vanliga högtalare tappar tryck och ljud då.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för svaren, blir väl till att öpnna plonkan!

Permalänk

Helt klart ska du köra på ett fyrkanalssteg, då har du också fler alternativ senare. Om du har lite extra pengar så satsa även på ett av god kvalitet som låter bra, för då kan du också återanvända det i nästa bygge. Med ett fyrkanalsteg kan du ju i framtiden också bestämma dig för att du skiter i baksätespassagerarna och brygga två av kanalerna till en sub så behöver du inte köpa ett extra steg

När det gäller högtalare så skulle jag skippa 3" uppe på brädan (det blir bara onödigt dyrt om du redan nu är ute efter att köra budget). Kör istället ett vanligt kitsystem och sätt diskanterna uppe på brädan, det går ganska enkelt att bygga en egen adapter så att de går att sätta dit. Det finns färdiga adaptrar för dörrarna. Om du är beredd att bygga om lite mer så skulle jag sätta allt uppe på brädan, det ger bättre ljud men kommer att krävas betydligt mer av dig som byggare

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Har en S60 -07 med HU650 (high performance) stereon i. Hade dock tänkt mig att montera in en Ljud processor och en Sub. anledningen till ljudprocessor är att jag har backsensor som skulle försvinna med en vanlig eftermarknadsstereo

har nu dock märkt att om man ska kunna ta del av alla fördelar med en ljudprocessor verkar det nästan som att det nuvarande steget (PA200) borde uppgraderas till ett med lågnivå in? skulle de vara att kasta pengarna i sjön?

setupen jag tänkt mig är följande:
Bas: JL 10W7
Slutsteg till Bas: JL JX/1000D
Ljudprocessor: Alpine PXE-H660
Ersättning till PA200: JL Audio JX360/4

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta?
http://www.clasohlson.com/se/Pr383351000/Pr383351000
Helt klart en budgetpryl men har hört gott om det!