Forskare upptäcker massövervakning av Bittorrent-användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Att ladda ner en film är inte ens som att stjäla en chokladbit från en butik. Det är som att kopiera en chokladbit utan att något försvinner.

Jo, men är det rätt att kopiera något du inte har rätt till? Om upphovsmannen inte ger dig rätten till att kopiera hans/hennes verk, är det ändå rätt utav dig att skita i upphovsmannens önskemål? Skulle du själv vilja bli behandlad på samma sätt?
Tycker du det är ok om någon kopplar in sig mot sin grannes elnät och använder den elen därifrån? Det är ju inget som försvinner.

Skrivet av nitroid:

Det finns väl inga immateriella verk eftersom allt är materia. Media som är i form av ettor och nollor i en hårddisk eller liknande är digitala verk.

Poängen var den att Ozzed skrev att man kan göra oändliga kopior på ett immateriellt verk, varav jag påpekade att man kan inte göra ett oändligt antal kopior på en film.
Så som jag uppfattar vad ett immateriellt verk är, är att det kan vara till exempel en idé/tanke till en lösning på ett problem (till exempel att kunna ringa trådlöst till någon annan, dvs en mobiltelefon). Lösningen på problemet finns inte (i form utav en mobiltelefon) utan endast som en idé, tanke eller nedskriven på ett papper etc. Mobiltelefonen är då ett immateriellt verk, eftersom den inte finns fysiskt, väl dock som en idé, tanke eller nedskriven på ett papper. Därav finns Immaterialrätten som skyddar ens immateriella verk från att bli stulet. Du ska alltså kunna presentera din idé för andra utan att få din idé stulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azvareth:

Tja... det verkar som vi i stort sett delar åsikter, upphovsmän ska ha betalt (vilket jag själv tror att de får, eller i alla fall deras representanter) genom den samlade kopieringsavgiften...

Däremot anser jag att: om man valt att dela sitt verk med någon, för eller utan ersättning är det ointressant hur verket delas (men det kanske finns exempel på hur orimlig min syn på detta är)...

Låt oss anta: vilket har hänt mig... Jag har ett par vinyl som i princip är ospelbara, varav en är Blue Steel - No More Lonely Nights från 74 eller 76 eller så - orkar inte leta upp backen och kolla upp det nu, jag har inte sett denna vinyl någonstans att köpa... (jo jag har letat)

Skivan är enligt min smak en klassiker med mycket goda musiker som gör ett otroligt förträffligt jobb... Faktum är att jag tycker denna skiva är så bra, att jag lätt skulle kunna köpa den en gång till, bara för att ha ett spelbart exemplar... Men inte nog med det, jag har inte heller hittat den för att kunna köpa på nerladdnings tjänster (kommersiella och lagliga)...

I mina ögon har en bit kulturhistoria gått förlorad, oherhört tråkigt, kanske, kanske om det inte vore olagligt att ladda upp/ner i större skala, skulle det vara möjligt att få tag i den igen.

Kanske man kunde skapa en viss ersättning för trafikdata för sådana tjänster, där man mätte hur mycket laddar en person ner från erkända fildelarsajter (med hjälp av logg från ISP eller Servern själv), räkna bort en viss del i dublettnerladdningar samt lagligt delade filer... Men det är ju bara ett hypotetiskt scenario...

I alla fall summan är att mycket kulturhistoria går (har gått) förlorad, i mitt fall denna skiva jag har sökt efter länge, i andras fall något annat.

Samtidigt har annan kulturhistoria levt vidare genom "kriminell" verksamhet (fildelning), gamla artister ej längre verksamma sprids och återupptäcks - jag har besökt vissa sådana platser... Detta tycker jag är gott och beundransvärt. t.ex ett band från Landskrona, gav ut en platta, finns inte att få tag på vad jag vet, de hette Proud tror jag, och släppte ett album 1984... Inte så bra -tycker jag, men andra har andra referensramar. Så även där finns områden där laglig fildelning vore bra, då mediaindustrin bara satsar på det som säljer.

//Nåväl, tack för dina kommentarer...

Jag håller med dig i stort sett i allt du skriver. Däremot, om upphovsmännen får betalt det de är "värda" eller inte är inte helt lätt att lista ut. Jag tror dock att om det nu hade varit så att upphovsrättsinnehavare hade tjänat på fildelningen, så hade de inte försökt att stoppa den, snarare uppmuntra den i sådant fall. För det är ju ganska korkat att försöka stoppa något som du faktiskt tjänar på.

När jag utgår från mitt perspektiv på saker och ting, så utgår jag inte från hur mycket pengar upphovsrättsinnehavare tjänar, eller inte tjänar. Det är helt ointressant. Det jag utgår ifrån är en fråga om rättigheter. Är det en rättighet att fildela en upphovsrättsinnehavares verk om nu upphovsrättsinnehavaren inte har gett dig det tillståndet? Påverkar det ditt liv negativt om du inte får fildela upphovsrättsskyddat material? Varför är det så viktigt att kunna fildela upphovsrättsskyddat material utan tillstånd? Kommer du dö eller bli allvarligt sjuk om du inte får fildela upphovsrättsskyddat material? Om det nu är så att det inte går att få tag på en viss skiva längre, utan den är förlorad för alltid, hur påverkar det ditt liv negativt mer än att du inte kommer kunna lyssna på skivan längre?
Missförstå mig rätt nu, jag är inte för att kulturhistoria ska försvinna för alltid. Jag håller på och retar ihjäl mig på att James Cameron inte har släppt "The Abyss" i HD-kvalité ännu. Men samtidigt frågar jag mig själv: "Om nu James Cameron skulle välja att inte släppa The Abyss i HD-kvalité, kommer det att påverka mitt liv negativt?". Och det jag kommer fram till är ett nej. Visst, jag kommer fortfarande vara irriterad över att den inte släpps i HD-kvalité, men jag kommer ändå respektera James Camerons beslut att inte släppa den. Det är hans val, det är han som har gjort filmen och då, anser jag, att det är han som ska få bestämma vad som ska få hända med filmen. Jag anser inte att en människa som väljer att bli någon typ av artist, ska ha ett ansvar för att dela med sig utav sin kreativitet gratis till samhället.

Man kan tycka att upphovsrättsinnehavare är giriga och att mycket vill ha mer. Men man kan också vända på det, att de som vill fildela upphovsrättsskyddat material lagligt och inte vill betala till upphovsmännen är giriga, dvs mycket vill ha mer (för trots allt, vi har det ganska gott ställt här i västvärlden). Allt har att göra med från vilket perspektiv man väljer att se det ifrån.

Men som sagt, jag håller med dig mycket i det du skriver. Även jag tycker att det är helt korkat att jag inte ska kunna ladda ner samma film från nätet som jag redan har på blu-ray. Samtidigt så förstår jag att om man hade gjort fildelningen av upphovsrättsskyddat material lagligt så hade det funnits en mängd människor som hade valt att utnyttja det och inte ge något tillbaks till upphovsrättsinnehavarna.

Många utav de lagar/regler vi har inskränker oss ärliga människor på ett eller annat sätt, men tyvärr så finns det några få människor som gör att vi behöver dessa lagar/regler annars så hade saker och ting spårat ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Cirklar, fyrkanter etc. finns överallt i naturen, i olika storlekar och skepnader, det gör dock inte film.

Film finns i naturen: våra ögon och hjärnor skapar filmer som vi ser, som vi kallar drömmar och existens.

Skrivet av mahasj:

Jo, men är det rätt att kopiera något du inte har rätt till? Om upphovsmannen inte ger dig rätten till att kopiera hans/hennes verk, är det ändå rätt utav dig att skita i upphovsmannens önskemål? Skulle du själv vilja bli behandlad på samma sätt?

Det är bara fel i ett föråldrat ekonomiskt system som använder pengar. Precis som kopiering av mat skulle vara fel eftersom matbutiker skulle förlora kunder, men det skulle ändå vara bra att göra det, för att skapa en revolution som kollapsar världsekonomin och skapar global fred och rikedom för alla.

Citat:

Tycker du det är ok om någon kopplar in sig mot sin grannes elnät och använder den elen därifrån? Det är ju inget som försvinner.

Pengar försvinner från grannen om jag använder hans elnät. Så i ett system som använder pengar så är det fel, men i ett rationellt system vore det helt tvärtom: hela världen borde gå med om att dela elektricitet med alla som behöver det.

Skrivet av Ozzed:

Sedan så är det inte så att du blir ansedd som potentiell snattare så fort du går in i en butik,

Mjoo, vi ses faktiskt som potentiella snattare. Det finns övervakningskameror i de flesta butiker, så det är inte bara på nätet som paranoian finns, utan det genomsyrar hela samhället.

Så länge vi använder pengar kan folk inte lita på varandra, för att alla är ute efter att få pengar. Pengar har funnits i den fysiska världen hur länge som helst, så när internet skapades tog det bara några år innan folk kom på att man kunde tjäna pengar på internet också, vilket ledde till att internet direkt började infekteras med annonser, övervakning, spam, trojans, stöld och allt annat som pengar genererar i den fysiska världen.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Entusiast

Angående argumenten för och emot "film skall vara gratis":

Film kan vara gratis, om produktionen är gratis, och alla inblandade kan försörja sig oberoende av ekonomin.

Exempel på detta skulle vara om skådespelare, scenarbetare, regissörer och resten inblandade i en filmproduktion får en tidsbegränsad "ekonomisk dispens", och därmed har möjligheter att skaffa sig alla sina livsmedel utan behov av ekonomi. Då först kan resultatet av en filmproduktionen ges ut gratis.
Tyvärr lever vi i en värld där detta anses vara ogenomförbart och fullkomligt vettlöst.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Mycket handlar om sunt förnuft...

Om det inte vore för den lilla detaljen att förnuft och vad som är sunt kan vara högst subjektivt och skilja oerhört från en situation till en annan.
Hjulet tog jag som ett exempel på vad som anses vara självklart idag men är bra tveksamt hur världen hade sett ut om hjulet istället blivit "uppfunnet" under gällande lagar av förslagsvis något företag med fruktlogotyp.

Skrivet av mahasj:

...förutsätter också att man inte skadar/kränker en annan människa fysiskt eller psykiskt på ett eller annat sätt....

Hur exakt föreställer du dig att brott & straff går till i dagens samhälle om ingen ska komma till skada på något sätt speciellt om vi talar om ekonomisk skada? Låt oss säga att Kalle bryter mot lagen och laddar ner 10 låtar och får enligt lagen böta en mille för det. Om du inte vill mena på att företaget faktiskt tar större ekonomisk skada än Kalle så förefaller det vara en rätt så enkel matematik - störst & starkast slår hårdast!

Skrivet av mahasj:

Angående kyrkan och gud, så visst. Om kyrkan hade kunnat bevisa att gud fanns...

Vad spelar det för roll "om kyrkan hade kunnat bevisa" att det var häxor som brändes på bål så länge människor bara fogar sig efter gällande normer och lagar? Kyrkskatt finns väl kvar än idag...

Skrivet av mahasj:

Att det skulle bli mindre tjafs om inte försäljarna tog ockerpriser, visst, det skulle säkert bli mindre tjafs. Men är det rätt att kräva från en försäljare att inte ta ockerpriser på en begagnad vara bara för att det ska bli mindre tjafs? Är det rätt att kräva att få ligga med sin sambo bara för att det ska bli mindre tjafs i relationen?

Mycket intressant formulering! Du ser ingen slående likhet mellan en säljare som kräver ockerpris och en sambo som kräver sex? Har aldrig påstått att man inte har rätt att kräva vilket pris man så vill, i princip kan man kräva/önska vad som helst men men friktion lär (och i min mening bör) uppstå om kraven uppfattas som fel/orättvisa. Ska vi förbjuda strejk "bara för att det ska bli mindre tjafs"?

Skrivet av mahasj:

Nu vet inte jag om det är mer prioriterat i lagens namn att jaga nätpirater (det tror jag inte att det är) än våldtäktsmän, men varför skulle man inte kunna göra båda delarna, om det finns möjlighet för det?

Skillnaden är ju ganska stor mellan att prioritera behandling av de patienter som har mest akut vårdbehov jämfört med de som har fetast plånbok. Att göra "båda delarna" blir ju inte mer rätt när man får slut på akuta rika patienter, för vem ska man prioritera efter det eller vad har ekonomiska intressen med medicinsk etik & morla att göra till att börja med? Ska man dessutom tro piratkopieringsdebatten så skulle ju samhällsresurser slösade på jakten mot piratkopiering ge upphov till MILJARDFÖRLUSTER i välfärden som resurserna annars kunnat spenderats på istället?

Jag säger inte att upphovsrätt är fel eller borde avskaffas, men det finns anledning till att vara kritisk mot vad som man ska få hävda som egendom och under vilka former samt att det lätt kan bli en skev maktfördelning när enskilda individer ställs mot enorma företag i någon slags häxjakt för något som i själva verket är ett tämligen banalt problem i samhället i stort. Men vad vet jag, det kanske finns folk som förargar sig över Disney's romantisering av vigilanter i t.ex. Robin Hood och håller på sheriffen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det är du som gör kopian så är det ju du som står för materialkostnaden. Om du däremot snor något fysiskt så tvingar du den förre ägaren att betala materialkostnaden för ett föremål som nu är i din besittning. Om det var möjligt att göra fysiska kopior på något för personlit bruk utan att upphovsmannen betalar materialkostnaden är jag av samma uppfattning där: Det går inte bevisa att han eller hon förlorar på dert och därför är det försvarbart enligt mig.

Jag är med på vad du menar och varför du tycker som du gör, jag håller dock inte med. För mig är det inte frågan om pengar och hur mycket upphovsmannen har tjänat på sitt verk, eller inte tjänat. Upphovsmannen ska inte kunna kräva att "så här mycket ska jag tjäna på detta verk", men samtidigt så anser jag att samhället ska inte kunna kräva av upphovsmannen att sluta tjäna pengar på sitt verk bara för att han/hon/företaget har gått med tillräckligt med vinst. Utan som jag skrivit innan, det är en fråga om rättigheter och att faktiskt respektera en upphovsmans önskemål. Vill en upphovsman fortsätta att ta betalt för sitt verk, till vilket pris som helst, så ska det vara upp till upphovsmannen. Precis som att vem som helst ska kunna släppa sina verk gratis, ska även andra kunna släppa sina verk till ett bestämt pris utan att behöva få sina verk piratkopierade. Om inte så hade man lika gärna kunnat börja försöka få igenom en lag som säger att en upphovsman måste ta betalt på minst 100 kr för sina verk. Det jag försöker få fram är att genom att tvinga en upphovsman till att släppa sina verk gratis (vilket det innebär om man legaliserar fildelning av upphovsrättsskyddat material), eller måste ta betalt för sina verk, så utövar man ett förtryck mot upphovsmannen. Och det är en riktning som jag inte vill att samhället ska utvecklas åt.

Att det inte kostar något för upphovsmannen när du gör en kopia på en upphovsmans verk är alltså irrelevant när det gäller rättigheter. Men även ifall vi tar kostnaden i beaktande så är det endast upphovsmannen som kan värdera vad han/hon/företaget anser att verket är värt. Sen är det upp till marknaden att avgöra om det är värt det priset. Men, upphovsmannen själv måste ha rättigheten att själv sätta ett pris på sitt verk, oavsett vad det har kostat och hur lång tid det har tagit att utveckla verket.

Skrivet av Ozzed:

FRA-lagen, IPRED, Datalagringsdirektivet mm är mer eller mindre beställningsjobb från miljardindustrin och alla skattebetalare, fildelare eller ej, får betala kalaset, så det stämmer inte riktigt att det bara är fildelare som blir lidande av det.
Sedan så är det inte så att du blir ansedd som potentiell snattare så fort du går in i en butik, vilket är fallet med när du surfat på internet, så jag vill påstå att det är en hårdare övervakning på fildelare än på snattare.

Jo, fast nu syftade jag på själva övervakningen, där tror jag att det bara är fildelare, och andra suspekta människor, som drabbas av övervakning. "Vanliga" människor som surfar på Facebook och delar med sig utav semesterbilder tror jag inte (kan såklart ha fel) blir övervakade. Att övervaka all den trafiken är omöjligt, utan jag antar att de har algoritmer som söker på vissa beteenden/ord som de därefter övervakar.
Däremot, precis som du säger så blir vanliga människor drabbade av kostnaden för FRA, IPRED m.m. Och i en perfekt värld så hade FRA, IPRED m.m. inte behövts. Nu lever vi dock inte i en perfekt värld. Det är många människor, de flesta, som är ofarliga och lever sina egna liv. Det finns dock grupper av människor som har ett helt annat mål, vilket i sig drabbar och kan skada samhället och dess invånare om de får härja helt fritt. Det är dessa typer av människor som måste kunnas övervaka och därför har FRA-lagen kommit till. Att det skulle vara upphovsmän som skulle pressat regeringen till att anta FRA-lagen tror jag inte. Däremot när det gäller IPRED-lagen så har upphovsmän säkerligen utövat lobbying mot regeringen. Men anledningen till det är att de försöker försvara sina rättigheter. Angående Datalagringsdirektivet så är jag tveksam även där till att det skulle vara något beställningsjobb från miljardindustrin. Datalagringsdirektivet har som funktion att kunna komma åt kriminella lättare och att kunna knyta dem till en brottsplats, till exempel att de har befunnit sig på en viss plats vid en viss tidpunkt. Som jag skrev innan, i en perfekt värld så hade vi aldrig behövt FRA, IPRED, Datalagringsdirektivet, men tyvärr så finns det de som förstör för andra. Hade alla respekterat sina medmänniskor så hade vi aldrig behövt varken lagar eller regler, dock fungerar inte alla människor på det sättet tyvärr, och därför så kommer det till sådana här lagar/regler för att det är vissa som inte kan sköta sig.

Skrivet av Ozzed:

Sedan så är det ju så att om någon snattar så kan du väldigt enkelt bevisa att butiken förlorat åtminstonne inköpspriset på varan, men när det gäller fildelning så sträcker sig åsikterna från att varje kopia innebär tiotusentals gånger säljpriset i förlust, till att upphovsmannen i själva verket tjänar på det, så det är som du säger komplext och diffust och svårt. Och jag får be om ursäkt för att jag drog upp det hela igen. Men det är bara så skönt att debattera med vettigt folk.

Inget du behöver be om ursäkt för! Man är fri att diskutera vad man vill. För trots allt, man väljer ju själv om man vill fortsätta debattera eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av windblownsnow:

Om det inte vore för den lilla detaljen att förnuft och vad som är sunt kan vara högst subjektivt och skilja oerhört från en situation till en annan.

Ursäkta att jag frågar men läste du över huvud taget vad jag skrev? Jag skrev: "Mycket handlar om sunt förnuft, vilket dock skiljer sig från person till person". Så jag förstår inte riktigt varför du påpekar något som jag faktiskt redan har skrivit om? För att vara typig eller?

Hjulet tog jag som ett exempel på vad som anses vara självklart idag men är bra tveksamt hur världen hade sett ut om hjulet istället blivit "uppfunnet" under gällande lagar av förslagsvis något företag med fruktlogotyp.

Företaget du är ute efter skulle jag gissa på är Apple. Om hjulet hade kunnat bli patenterat, eller inte, under dagens gällande lagar är något vi bara kan spekulera om (vilket jag dock inte är intresserad av).

Hur exakt föreställer du dig att brott & straff går till i dagens samhälle om ingen ska komma till skada på något sätt speciellt om vi talar om ekonomisk skada? Låt oss säga att Kalle bryter mot lagen och laddar ner 10 låtar och får enligt lagen böta en mille för det. Om du inte vill mena på att företaget faktiskt tar större ekonomisk skada än Kalle så förefaller det vara en rätt så enkel matematik - störst & starkast slår hårdast!

Det jag pratade om var om moral och respekt till sina medmänniskor, inte om hur lagar ska förhålla sig till olika sorters brott. Vad jag vet så kommer inte Kalle att få böta en mille för att han har laddat ner 10 låtar med nuvarande lagstiftning. Det är därför vi har lagar och därmed ett rättsväsende, helt enkelt för att någon som är större och starkare (oavsett om det är fysiskt, psykiskt, ekonomiskt etc) inte ska kunna utnyttja situationen.

Vad spelar det för roll "om kyrkan hade kunnat bevisa" att det var häxor som brändes på bål så länge människor bara fogar sig efter gällande normer och lagar? Kyrkskatt finns väl kvar än idag...

Vi pratade om kyrkans rätt att hävda att gud var upphovsman till människan, vilket jag svarade: " Om kyrkan hade kunnat bevisa att gud fanns och även skapat människan, så hade, anser jag, gud varit upphovsman till människan"
Om Viktor(kyrkan) kan bevisa att jag(gud) är upphovsman till filmen "Nisse på stigen"(människan), då har Viktor(kyrkan) rätten att hävda att jag(gud) är upphovsman till filmen "Nisse på stigen"(människan).
Om det är något annat du menar så förklara gärna lite tydligare (kan vara jag är övertrött just nu också).

Mycket intressant formulering! Du ser ingen slående likhet mellan en säljare som kräver ockerpris och en sambo som kräver sex? Har aldrig påstått att man inte har rätt att kräva vilket pris man så vill, i princip kan man kräva/önska vad som helst men men friktion lär (och i min mening bör) uppstå om kraven uppfattas som fel/orättvisa. Ska vi förbjuda strejk "bara för att det ska bli mindre tjafs"?

Poängen var att hur mycket kan du kräva utav en annan människa. Tycker du det är ok att kräva av en annan människa att han/hon inte ska ta ockerpriser på det den säljer? Och ifall den personen tar ockerpriser på sina varor, på vilket sätt skadar det dig? Tycker du det är ett ockerpris så skit i att köpa varan då. Om du börjar tjafsa med försäljaren, ja då är det du som har börjat tjafsa, inte försäljaren. Eller börjar du tjafsa med andra människor om du tycker att de har för mycket mat på tallriken? Varför börja tjafsa om ockerpriser? Som sagt, skit i att köpa varan och gå därifrån.
Men du kanske anser att du blir orättvist behandlad om du inte får köpa en vara för ett pris som du tycker är ok? Det där skulle jag vilja kalla för att man är bortskämd.
Anledningen till att man strejkar är oftast orättvisa villkor, till exempel låg lön, för många arbetstimmar i veckan etc. Det är en väsentlig skillnad från att få köpa en vara för ett pris som man själv tycker är ok.

Skillnaden är ju ganska stor mellan att prioritera behandling av de patienter som har mest akut vårdbehov jämfört med de som har fetast plånbok. Att göra "båda delarna" blir ju inte mer rätt när man får slut på akuta rika patienter, för vem ska man prioritera efter det eller vad har ekonomiska intressen med medicinsk etik & morla att göra till att börja med? Ska man dessutom tro piratkopieringsdebatten så skulle ju samhällsresurser slösade på jakten mot piratkopiering ge upphov till MILJARDFÖRLUSTER i välfärden som resurserna annars kunnat spenderats på istället?

Nu pratade vi om jakten mellan nätpirater och våldtäktsmän och inte om sjukvård. Men ok, vi kan börja prata sjukvård. Är det så det ser ut i Sverige, att de människor med fetast plånbok är de som bli prioriterade i den svenska vården?
Hur tror du välfärden kommer till från början? Jo, genom diverse olika skatter, till exempel att företag tillverkar produkter som sen folk köper och skattar (moms) för. Om vi väljer att legalisera fildelning av upphovsrättsskyddat material, så att alla ska kunna ta del av det gratis, så kommer bland annat staten att förlora betydande skatteintäkter, vilket hade kunnat gå till välfärden. Men du kanske tycker att det är viktigare att du ska få se på film gratis än att upphovsmannen ska kunna få det pris som han/hon angett på sin vara och därmed att även staten får in en del, där en viss procentsats går till välfärden?

Jag säger inte att upphovsrätt är fel eller borde avskaffas, men det finns anledning till att vara kritisk mot vad som man ska få hävda som egendom och under vilka former samt att det lätt kan bli en skev maktfördelning när enskilda individer ställs mot enorma företag i någon slags häxjakt för något som i själva verket är ett tämligen banalt problem i samhället i stort. Men vad vet jag, det kanske finns folk som förargar sig över Disney's romantisering av vigilanter i t.ex. Robin Hood och håller på sheriffen istället.

Fast att det är ett banalt problem i samhället är ju bara en åsikt som du har. Och att vara kritisk till diverse lagar/regler i samhället och ha en åsikt får du mer än gärna ha. Precis som jag, och andra, får ha våra åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Ursäkta att jag frågar men läste du över huvud taget vad jag skrev?

Kan hända att jag uttryckte mig klumpigt men jag tänker mer med de stora penseldragen och att "sunt förnuft" kan resultera i olika slutsatser beroende på vilken tidsepok vi lever i, att inte ta förgivet det paradigm av "förnuft" vi lever i. Således skiljer det mer än att blott tycka si/så från person till person. Återigen, jag personligen är inte den som tjafsar med säljare eller förespråkar laglig piratkopiering. Det handlar om att analysera problemet djupare än bara ett steg och inte bara kriminalisera symtomen medans sjukdomen sprids. För många år sedan handlade det om att jorden absolut skulle vara platt och att oliktänkande var straffbart med döden, idag ska vi bestraffa klagomål på ockerpriser på diverse nätforum. Hur ska vi förhålla oss till anomalier? Om det är mycket tjafs i ett förhållande så ska man kanske sätta sig ner och begrunda den situation man är i istället för att blott förbjuda vänsterprassel och leta syndabockar?

Det intressanta i tråden är snarare om vi kan utveckla bättre modeller för upphovsrätt, distribution och ersättning till berörda parter. Du har alldeles rätt i att det är min genuina åsikt att piratkopiering inte drabbar någon fattig och att jag kan tänka mig många sätt som motsvarande pengar som spenderats på kopieringsskydd samt anti-piratkampajner hade kunnat göra bättre nytta för samhället om det nu handlade om samhällsnytta och inte enbart skrämselpropaganda och ekonomisk vinning i egen ficka. Om huruvida "märkesjeansen" man köpte på semesterresan i Turkiet var äkta eller plagiat inte är ett banalt problem i samhället så tycker jag att man har tagit piratkopieringsfrågan till I-landsproblem 2012.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Jag är med på vad du menar och varför du tycker som du gör, jag håller dock inte med. För mig är det inte frågan om pengar och hur mycket upphovsmannen har tjänat på sitt verk, eller inte tjänat. Upphovsmannen ska inte kunna kräva att "så här mycket ska jag tjäna på detta verk", men samtidigt så anser jag att samhället ska inte kunna kräva av upphovsmannen att sluta tjäna pengar på sitt verk bara för att han/hon/företaget har gått med tillräckligt med vinst. Utan som jag skrivit innan, det är en fråga om rättigheter och att faktiskt respektera en upphovsmans önskemål. Vill en upphovsman fortsätta att ta betalt för sitt verk, till vilket pris som helst, så ska det vara upp till upphovsmannen. Precis som att vem som helst ska kunna släppa sina verk gratis, ska även andra kunna släppa sina verk till ett bestämt pris utan att behöva få sina verk piratkopierade. Om inte så hade man lika gärna kunnat börja försöka få igenom en lag som säger att en upphovsman måste ta betalt på minst 100 kr för sina verk. Det jag försöker få fram är att genom att tvinga en upphovsman till att släppa sina verk gratis (vilket det innebär om man legaliserar fildelning av upphovsrättsskyddat material), eller måste ta betalt för sina verk, så utövar man ett förtryck mot upphovsmannen. Och det är en riktning som jag inte vill att samhället ska utvecklas åt.

Att det inte kostar något för upphovsmannen när du gör en kopia på en upphovsmans verk är alltså irrelevant när det gäller rättigheter. Men även ifall vi tar kostnaden i beaktande så är det endast upphovsmannen som kan värdera vad han/hon/företaget anser att verket är värt. Sen är det upp till marknaden att avgöra om det är värt det priset. Men, upphovsmannen själv måste ha rättigheten att själv sätta ett pris på sitt verk, oavsett vad det har kostat och hur lång tid det har tagit att utveckla verket.

Jo, fast nu syftade jag på själva övervakningen, där tror jag att det bara är fildelare, och andra suspekta människor, som drabbas av övervakning. "Vanliga" människor som surfar på Facebook och delar med sig utav semesterbilder tror jag inte (kan såklart ha fel) blir övervakade. Att övervaka all den trafiken är omöjligt, utan jag antar att de har algoritmer som söker på vissa beteenden/ord som de därefter övervakar.
Däremot, precis som du säger så blir vanliga människor drabbade av kostnaden för FRA, IPRED m.m. Och i en perfekt värld så hade FRA, IPRED m.m. inte behövts. Nu lever vi dock inte i en perfekt värld. Det är många människor, de flesta, som är ofarliga och lever sina egna liv. Det finns dock grupper av människor som har ett helt annat mål, vilket i sig drabbar och kan skada samhället och dess invånare om de får härja helt fritt. Det är dessa typer av människor som måste kunnas övervaka och därför har FRA-lagen kommit till. Att det skulle vara upphovsmän som skulle pressat regeringen till att anta FRA-lagen tror jag inte. Däremot när det gäller IPRED-lagen så har upphovsmän säkerligen utövat lobbying mot regeringen. Men anledningen till det är att de försöker försvara sina rättigheter. Angående Datalagringsdirektivet så är jag tveksam även där till att det skulle vara något beställningsjobb från miljardindustrin. Datalagringsdirektivet har som funktion att kunna komma åt kriminella lättare och att kunna knyta dem till en brottsplats, till exempel att de har befunnit sig på en viss plats vid en viss tidpunkt. Som jag skrev innan, i en perfekt värld så hade vi aldrig behövt FRA, IPRED, Datalagringsdirektivet, men tyvärr så finns det de som förstör för andra. Hade alla respekterat sina medmänniskor så hade vi aldrig behövt varken lagar eller regler, dock fungerar inte alla människor på det sättet tyvärr, och därför så kommer det till sådana här lagar/regler för att det är vissa som inte kan sköta sig.

Inget du behöver be om ursäkt för! Man är fri att diskutera vad man vill. För trots allt, man väljer ju själv om man vill fortsätta debattera eller inte.

Att kränka andras rättigheter för allmänhetens bästa är inget nytt koncept. Hur många bilfantaster tror du inte känner sig kränkta av hastighetsbegränsningarna och anser att de visst kan köra fortare, och att OM de kör på någon så är det väl deras sak och något de får ta i då och inte statens uppgift att förebygga? Om samma regler applicerats för upphovsrätt hade det varit olagligt att skriva på avtal där du går med på försvinnande liten provision per såld eller spelad låt (Spotify).

Och om vi har utgångspunkten att det inte skadar någon annan utan det räcker med att rättigheter kränks så borde ju hastighetsbegränsningarna också tas bort, eftersom det inte alls är säkert att du skadar någon när du kör 110 på 70-väg.
Min poäng är att det knappast är något nytt att begränsa någons rättigheter i syfte att gagna allmänheten. Jag personligen kanske vill köra 110 på 30-vägar men får finna mig i att avstå då andra tycker att det är till fördel för dem att jag låter bli, trotts att det är min bil, jag har körkort, bilen KAN gå i 230 utan problem etc etc.

Så allt är en balans mellan rättigheter för enskilda personer och skyldigheter gentemot andra, och här är väl där det skilljer sig. Jag tycker absolut att det är rimligt att man INTE skall ha rätt att jaga folk med figurativa skärbrännare bara för att de kränkt ens rätt att ha kontroll över ett verk man skapat. Men naturligtvis är det rimligt att ingen annan ska ha rätt att påstå att de gjort verket och sedan tjäna pengar på det.

Sedan så kan jag ha fattat det fel men som jag har hört så lagras allas IP-adresser och vad de haft för sig, oavsett vad man har gjort, men det är bara vid misstanke om brott som de grävs fram. Tanken är ändå otäck eftersom information har en dendens att komma på villovägar.

Förtydligande
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag är inte det minsta förvånad!

Nej, jag är inte det minsta förvånad. Det känns som att, även om detta inte är riktigt lika känsligt i vårt lilla land, så kommer det att förekomma genom statliga organisationer från andra länder. T.ex kan man ju nästan sätta en peng på att USA's stat på något sätt har ett finger med i spelet. Det är lite trist att det ska vara så... att företag som drar in vinster på helt ofantligt mycket pengar, faktiskt ska kunna påverka den egna staten att faktiskt delvis gå emot de lagar och regler som finns i landet. Och i synnerhet genom att bevaka trafik internettrafik som inte är specifikt inom just USA's egna gränser.

Jag antar att det bara är att fajtas vidare och hoppas på att rätt lag vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Jag håller med dig i stort sett i allt du skriver. Däremot, om upphovsmännen får betalt det de är "värda" eller inte är inte helt lätt att lista ut. Jag tror dock att om det nu hade varit så att upphovsrättsinnehavare hade tjänat på fildelningen, så hade de inte försökt att stoppa den, snarare uppmuntra den i sådant fall. För det är ju ganska korkat att försöka stoppa något som du faktiskt tjänar på.

När jag utgår från mitt perspektiv på saker och ting, så utgår jag inte från hur mycket pengar upphovsrättsinnehavare tjänar, eller inte tjänar. Det är helt ointressant. Det jag utgår ifrån är en fråga om rättigheter. Är det en rättighet att fildela en upphovsrättsinnehavares verk om nu upphovsrättsinnehavaren inte har gett dig det tillståndet? Påverkar det ditt liv negativt om du inte får fildela upphovsrättsskyddat material? Varför är det så viktigt att kunna fildela upphovsrättsskyddat material utan tillstånd? Kommer du dö eller bli allvarligt sjuk om du inte får fildela upphovsrättsskyddat material? Om det nu är så att det inte går att få tag på en viss skiva längre, utan den är förlorad för alltid, hur påverkar det ditt liv negativt mer än att du inte kommer kunna lyssna på skivan längre?
Missförstå mig rätt nu, jag är inte för att kulturhistoria ska försvinna för alltid. Jag håller på och retar ihjäl mig på att James Cameron inte har släppt "The Abyss" i HD-kvalité ännu. Men samtidigt frågar jag mig själv: "Om nu James Cameron skulle välja att inte släppa The Abyss i HD-kvalité, kommer det att påverka mitt liv negativt?". Och det jag kommer fram till är ett nej. Visst, jag kommer fortfarande vara irriterad över att den inte släpps i HD-kvalité, men jag kommer ändå respektera James Camerons beslut att inte släppa den. Det är hans val, det är han som har gjort filmen och då, anser jag, att det är han som ska få bestämma vad som ska få hända med filmen. Jag anser inte att en människa som väljer att bli någon typ av artist, ska ha ett ansvar för att dela med sig utav sin kreativitet gratis till samhället.

Man kan tycka att upphovsrättsinnehavare är giriga och att mycket vill ha mer. Men man kan också vända på det, att de som vill fildela upphovsrättsskyddat material lagligt och inte vill betala till upphovsmännen är giriga, dvs mycket vill ha mer (för trots allt, vi har det ganska gott ställt här i västvärlden). Allt har att göra med från vilket perspektiv man väljer att se det ifrån.

Men som sagt, jag håller med dig mycket i det du skriver. Även jag tycker att det är helt korkat att jag inte ska kunna ladda ner samma film från nätet som jag redan har på blu-ray. Samtidigt så förstår jag att om man hade gjort fildelningen av upphovsrättsskyddat material lagligt så hade det funnits en mängd människor som hade valt att utnyttja det och inte ge något tillbaks till upphovsrättsinnehavarna.

Många utav de lagar/regler vi har inskränker oss ärliga människor på ett eller annat sätt, men tyvärr så finns det några få människor som gör att vi behöver dessa lagar/regler annars så hade saker och ting spårat ut.

För det första, vill jag säga att jag inte har något emot upphovsrättsinnehavare, eller om vi ska uttrycka det korrekt skaparen av verket... Tyvärr finns det två olika former av "rätt" här, skaparen kan sälja eller ge bort den ekonomiska "rätten" vilket sker tror jag genom ibland horribla kontrakt, jag läste t.ex om en halvstor rockgrupp som sålde mycket mycket bra... men ändå var skyldiga "bolaget" miljonbelopp... De var skitsura på bolaget som ägde den ekonomiska rättigheten, medan de själva bara ägde den konstnärliga biten och inte fick många kronor på det... Jag tror det är rätt så vanligt.

Så NEJ skaparen av verket och dennes möjlighet att tjäna pengar på det har jag inget emot, men alla andra aktörer som ska profitera på annans verk och skapande, där man som i fallet ovan skuldsätter artisten så de i princip blir slavar för att kunna förse mediaindustrin med mer gratis "honung" är jag inte för. (en viss rimlig nivå ja, men jag tror inte det är rimligt... precis som i sporten).

När det gäller distrubitionen av, dvs vilket media man använder för att sprida sitt verk genom... Är det skitsamma, det skulle vara som om jag gjorde världens bästa skiva som alla ville ha "in eternity", att jag skulle begränsa spridningen av denna skiva till fordonsslag som enbart och enkom var 100% miljövänlig, dvs elbilar med el från vind/vatten kraft... Det skulle inte anses vara försvarsbart, dessutom tror jag inte den konstnärliga rätten kan begränsa den ekonomiska rätten i att förmedla materialet... De med ekonomiskt intresse väljer minst kostbara metod.

När det gäller Cameron så antar jag att det finns ett format för dig att köpa, dvs ingen HD kvalitet... Det är som det skulle finnas ett MP3 format att köpa av den skiva jag söker, vilket verkligen inte är något ljudformat jag rekommenderar för seriöst lyssnande, CD kvalitet är ett absolut minium (Vinyl är jämförbart med och ev bättre än CD). Men bara för att få höra den igen skulle jag acceptera MP3...

Eller i ditt fall Cameron utan HD... problemet är: Blue Steel, Den finns inte... Inte som MP3, inte som FLAC, APE, WAV eller något format alls (vad jag vet)... Jag har dammsugit nätet, Spotify, iTunes, Grooveshark och andra... jag har hittat ett par låtar från albumet på YouTube... det är allt... Så medan du kan avnjuta Cameron utan HD, får jag leva med sångerna jag "minns"...

Visst jag dör inte, jag svälter inte... men du liksom jag vet att vissa låtar får en "hel", vissa låtar är så bra och upplyftande att man "dansar med" så att säga, man blir en aning "upplyft"... Detta var en sådan platta (för mig).

Permalänk

Tur att de bara övervakar öppna trackers.

Life is good.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att kränka andras rättigheter för allmänhetens bästa är inget nytt koncept. Hur många bilfantaster tror du inte känner sig kränkta av hastighetsbegränsningarna och anser att de visst kan köra fortare, och att OM de kör på någon så är det väl deras sak och något de får ta i då och inte statens uppgift att förebygga? Om samma regler applicerats för upphovsrätt hade det varit olagligt att skriva på avtal där du går med på försvinnande liten provision per såld eller spelad låt (Spotify).

Och om vi har utgångspunkten att det inte skadar någon annan utan det räcker med att rättigheter kränks så borde ju hastighetsbegränsningarna också tas bort, eftersom det inte alls är säkert att du skadar någon när du kör 110 på 70-väg.

Sedan så kan jag ha fattat det fel men som jag har hört så lagras allas IP-adresser och vad de haft för sig, oavsett vad man har gjort, men det är bara vid misstanke om brott som de grävs fram. Tanken är ändå otäck eftersom information har en dendens att komma på villovägar.

Allting lagras, man påstår tidsbegränsat
http://sv.wikipedia.org/wiki/Datalagringsdirektivet

Medans ett reportage antyder att data sparas med helt andra tankar, än de officiella
Data lagras längre än angivet?

Sedan har regeringen ett dokument
Lagring av trafikuppgifter för brottsbekämpning

Där står det...
Vid telefoni ska uppgift om följande lagras:
• uppringande telefonnummer,
• nummer som slagits och nummer till vilka samtalet styrts,
• uppgifter om abonnent och registrerad användare,
• datum och spårbar tid då kommunikationen påbörjades och
avslutades,
• den tjänst som använts, samt
• slutpunkter.

Vid mobil telefoni ska utöver det som anges under telefoni uppgift
om följande lagras:
• uppringande parts abonnemangsidentitet och utrustningsidentitet,
• uppringd parts abonnemangsidentitet och utrustningsidentitet,
• lokaliseringsinformation för kommunikationens början och
slut, samt
• datum, spårbar tid och lokaliseringsinformation för den
första aktiveringen av en förbetald anonym tjänst.

(tror ni de gillar kontantkort utan abonnemangsID?)

Vid Internettelefoni ska utöver det som anges under telefoni uppgift om följande lagras:
• uppringande parts IP-adresser, samt
• uppringd parts IP-adresser.

Vid meddelandehantering (t.ex. e-post och SMS) ska uppgift om
följande lagras:
• avsändarens och mottagarens meddelandeadress,
• datum och spårbar tid för på- och avloggning i meddelandetjänsten,
• datum och spårbar tid för avsändande och mottagande av
meddelandet, samt
• den tjänst som har använts och spårbar tid för användandet.
Vid Internetåtkomst ska uppgift om följande lagras:
• användarens IP-adresser,
• datum och spårbar tid för på- och avloggning i Internettjänsten,
• typen av Internetanslutning som använts, samt
• slutpunkter.

Vid verksamheter som tillhandahåller kapacitet som ger möjlighet
till överföring av IP-paket för att få Internetåtkomst ska uppgift
om följande lagras:
• uppgifter om abonnent,
• vilken typ av kapacitet för överföring som har använts och
spårbar tid för användandet, samt
• slutpunkter.

De uppgifter som ska lagras vid telefoni, mobil telefoni och Internettelefoni ska även lagras vid misslyckad uppringning, alltså fall
där någon t.ex. inte har svarat på uppringningen.
Den lagringsskyldighet vi föreslår för uppgifter vid mobil telefoni om lokalisering vid kommunikationens slut och lagringsskyldigheten för uppgifter vid misslyckad uppringning som inte lagras
eller loggas av leverantören går utöver direktivet om lagring av trafikuppgifter. Vi bedömer att skälen för att lagra även dessa uppgifter är så starka att de uppväger det integritetsintrång som lagringen
medför och att lagringsskyldigheten därför kan motiveras utifrån

även vid en felringning till ett "kriminellt" nummer, kan jag alltså bli utsatt för en granskning, skulle jag ha ringt en terrorist eller ha känt en terrorist. Är jag nog rätt såld också.

Med tanke på att det handlar om "kriminell" verksamhet i dokumentet och artiklen nämnd ovan antyder att allting lagras längre tid än angivet... Så faller även detta under "fildelning" kan man anta... Hoppas vid gud att dina barn inte använder ditt abonnemang för sådan verksamhet... Eller att någon hackar din trådlösa router för sådan verksamhet. Eller gud förbjude jag var uppkopplad till eller ringde någon som höll på med fildelning.

Permalänk
Medlem

Kan hända att jag uttryckte mig klumpigt men jag tänker mer med de stora penseldragen och att "sunt förnuft" kan resultera i olika slutsatser beroende på vilken tidsepok vi lever i, att inte ta förgivet det paradigm av "förnuft" vi lever i. Således skiljer det mer än att blott tycka si/så från person till person. Återigen, jag personligen är inte den som tjafsar med säljare eller förespråkar laglig piratkopiering. Det handlar om att analysera problemet djupare än bara ett steg och inte bara kriminalisera symtomen medans sjukdomen sprids. För många år sedan handlade det om att jorden absolut skulle vara platt och att oliktänkande var straffbart med döden, idag ska vi bestraffa klagomål på ockerpriser på diverse nätforum. Hur ska vi förhålla oss till anomalier? Om det är mycket tjafs i ett förhållande så ska man kanske sätta sig ner och begrunda den situation man är i istället för att blott förbjuda vänsterprassel och leta syndabockar?

Det intressanta i tråden är snarare om vi kan utveckla bättre modeller för upphovsrätt, distribution och ersättning till berörda parter. Du har alldeles rätt i att det är min genuina åsikt att piratkopiering inte drabbar någon fattig och att jag kan tänka mig många sätt som motsvarande pengar som spenderats på kopieringsskydd samt anti-piratkampajner hade kunnat göra bättre nytta för samhället om det nu handlade om samhällsnytta och inte enbart skrämselpropaganda och ekonomisk vinning i egen ficka. Om huruvida "märkesjeansen" man köpte på semesterresan i Turkiet var äkta eller plagiat inte är ett banalt problem i samhället så tycker jag att man har tagit piratkopieringsfrågan till I-landsproblem 2012.

Jag analyserar verkligen inte problemen i bara ett steg, tvärtom. Samhället är otroligt komplext, och att bara säga att allt handlar om skrämselpropaganda och ekonomisk vinning tycker jag är att göra det lite väl enkelt för sig. Visst, företag tjänar pengar på att människor köper deras produkter, vilket dock gynnar samhället i form av olika skatter som företaget betalar. Samtidigt så går det bra för ett företag så skapas det även arbetstillfällen vilket också gynnar det samhälle vi lever i. Man kan vrida och vända på saker och ting tusen gånger utan att komma fram till vad som är rätt eller fel. Alla människor har olika uppfattningar vad som är ett rättvist samhälle, en del uppfattningar delas med andra människor medan det i vissa fall skiljer sig totalt.
Angående upphovsrätten, distribution och ersättning till berörda parter så har jag skrivit vad jag anser. Jag anser att det är något som upphovsmannen själv ska ha rätten till att bestämma, det är trots allt upphovsmannen som har gjort verket. Samhället ska inte utöva ett förtryck mot upphovsmannen att den måste rätta sig efter vad samhället tycker. Däremot anser jag även att det finns vissa upphovsmän som skulle kunna vara lite mer "generösa" mot sina fans och erbjuda olika former utav distribution av hans/hennes/företagets verk på olika sätt. Men jag värdesätter inte mina åsikter tyngre än någons annans människas åsikter, och särskilt inte om det handlar om någon annans människas verk som den har lagt ner en massa tid och energi på. Där anser jag att mina åsikter väger mindre än upphovsmannens åsikter om hans/hennes/företagets verk.

I vilket fall, jag kommer dra mig ur denna debatten nu. För dels så har jag lagt ner mycket tid och energi på detta vilket jag inte orkar längre, och dels så är det mest upprepningar i debatten. Men jag tackar dig för debatten och vi får väl helt enkelt vara överens om att vi inte är helt ense om en del saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Min poäng är att det knappast är något nytt att begränsa någons rättigheter i syfte att gagna allmänheten. Jag personligen kanske vill köra 110 på 30-vägar men får finna mig i att avstå då andra tycker att det är till fördel för dem att jag låter bli, trotts att det är min bil, jag har körkort, bilen KAN gå i 230 utan problem etc etc.

Så allt är en balans mellan rättigheter för enskilda personer och skyldigheter gentemot andra, och här är väl där det skilljer sig. Jag tycker absolut att det är rimligt att man INTE skall ha rätt att jaga folk med figurativa skärbrännare bara för att de kränkt ens rätt att ha kontroll över ett verk man skapat. Men naturligtvis är det rimligt att ingen annan ska ha rätt att påstå att de gjort verket och sedan tjäna pengar på det.

Men om vi nu tar ditt exempel med hastighetsbegränsningar. Där finns ju konkret fakta att lägre hastigheter räddar liv. Visst, vi skulle kunna ta bort hastighetsbegränsningarna från vägarna. Men är det något du är beredd på att göra, bara för att du ska kunna komma fram lite fortare, om det innebär att oskyldiga människor drabbas, kanske din egna familj, för att någon tror att han är värsta racerföraren vilket istället slutar med att han kör ihjäl både sig själv och en barnfamilj? För att få en säkrare trafik och därmed rädda människoliv så kan jag acceptera att man har hastighetsbegränsningar.

Likaså med till exempel FRA och Datalagringsdirektivet. Jag kan acceptera att någon råkar få syn på när jag fildelar mina semesterbilder om det samtidigt innebär att FRA och Datalagringsdirektivet kan förhindra terrordåd, att förhindra att Hells Angels utpressar lokala företag och privatpersoner, att man kan knyta en människa till brottsplatsen där en flicka i tonåren har blivit mördad etc. Jag kan acceptera det eftersom jag anser att det gynnar samhället att kunna övervaka kriminella personer eller att kunna knyta någon/några till en brottsplats. MEN, skulle man börja att missbruka systemet och förfölja oskyldiga oliktänkande människor, homosexuella, religiösa etc, DÅ hade jag börjat reagera med all kraft och kunskap jag har. Visst, man kan säga att det kan missbrukas, men det kan man säga om precis allt. Då kan vi lika gärna börja förbjuda bilar, knivar, datorer, verktyg etc, vilket inte heller är rätt väg att gå. Man får försöka hitta någon slags balans i det hela, vilket dock inte är helt lätt alltid, och det är där, precis som du säger, vi skiljer oss åt, det vill säga vad som är balans.

Tillägg: När det gäller Datalagringsdirektivet så lagrar de även IP-adresser och mot vilka IP-adresser du har kopplat upp dig mot. Även vad för tjänst som har använts lagras, dock, tror jag inte, att det innebär hur du har använt tjänsten lagras. Här är en länk som anger vad som lagras under Datalagrinsdirektivet: Vad som lagras
Och precis som jag skrev, det är upp till var och en om man accepterar att viss information lagras om en eller inte. Själv kan jag acceptera att viss information om mig lagras så länge det inte missbrukas och att det som lagras gynnar samhället och dess invånare.

Men som jag skrev i tidigare inlägg (fast kanske väldigt otydligt), när man inför lagar och regler så kommer det alltid finnas oskyldiga människor som drabbas/kränks. Men för att kunna skydda samhället och dess invånare så måste man kunna acceptera en viss kränkning (till exempel att inte kunna köra hur fort som helst), alternativet (det vill säga inte ha några lagar/regler) är mycket värre vilket även historien har visat.
Att fildelare som delar upphovsrättsskyddat material utan tillstånd skulle vara oskyldiga anser jag inte vara fallet. De kränker upphovsmannens önskemål att själv få bestämma hur dennes verk ska få kopieras/distribueras. Om samhället inte kan acceptera att upphovsmannen själv ska få bestämma hur hans/hennes/företagets verk ska få kopieras/distribueras så kan upphovsmannen välja att sluta släppa sin verk. Den lösningen ser inte jag heller som någon vidare bra lösning, därför anser jag att det är bättre att respektera en upphovsmans önskemål så att jag kan fortsätta ta del av upphovsmannens verk och uppmuntra upphovsmannen till att faktiskt släppa fler verk. Men som sagt, det här har vi diskuterat om i oändligheten snart.

Men jag tackar dig för debatten Ozzed! Jag känner nu att jag har sagt en hel del och jag tror inte vi kommer så mycket längre. Vi får vara överens om att vi är ense om vissa saker, och oense om andra saker. Och härligt att vi trots har olika åsikter så kan vi ändå respektera varandras åsikter utan att det blir pajkastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azvareth:

För det första, vill jag säga att jag inte har något emot upphovsrättsinnehavare, eller om vi ska uttrycka det korrekt skaparen av verket... Tyvärr finns det två olika former av "rätt" här, skaparen kan sälja eller ge bort den ekonomiska "rätten" vilket sker tror jag genom ibland horribla kontrakt, jag läste t.ex om en halvstor rockgrupp som sålde mycket mycket bra... men ändå var skyldiga "bolaget" miljonbelopp... De var skitsura på bolaget som ägde den ekonomiska rättigheten, medan de själva bara ägde den konstnärliga biten och inte fick många kronor på det... Jag tror det är rätt så vanligt.

Så NEJ skaparen av verket och dennes möjlighet att tjäna pengar på det har jag inget emot, men alla andra aktörer som ska profitera på annans verk och skapande, där man som i fallet ovan skuldsätter artisten så de i princip blir slavar för att kunna förse mediaindustrin med mer gratis "honung" är jag inte för. (en viss rimlig nivå ja, men jag tror inte det är rimligt... precis som i sporten).

När det gäller distrubitionen av, dvs vilket media man använder för att sprida sitt verk genom... Är det skitsamma, det skulle vara som om jag gjorde världens bästa skiva som alla ville ha "in eternity", att jag skulle begränsa spridningen av denna skiva till fordonsslag som enbart och enkom var 100% miljövänlig, dvs elbilar med el från vind/vatten kraft... Det skulle inte anses vara försvarsbart, dessutom tror jag inte den konstnärliga rätten kan begränsa den ekonomiska rätten i att förmedla materialet... De med ekonomiskt intresse väljer minst kostbara metod.

Återigen, jag håller i stort sett med dig. För jävligt att det finns bolag som utnyttjar artisterna. Samtidigt, har artisten blivit mordhotade till att skriva på kontraktet, eller har de gjort det av egen fri vilja? Jag personligen (kan ha fel) tror inte de har blivit mordhotade utan att de faktiskt har skrivit på kontraktet av egen fri vilja. Och jag anser att man har ett personligt ansvar att själv söka upp information, och även förstå informationen (eller ta hjälp av någon som förstår om man inte själv förstår) om man till exempel ska skriva under ett avtal. Står i det avtalet att du skriver över alla ekonomiska rättigheter till bolaget om du godkänner detta avtal, ja, då får man acceptera det om man nu väljer att skriva under avtalet. Sen är det klart att jag tycker att bolag som gör så är totalt sämst. Men bara för att det finns sketna bolag, så betyder inte det att alla bolag är sketna och ska straffas.

Skrivet av azvareth:

När det gäller Cameron så antar jag att det finns ett format för dig att köpa, dvs ingen HD kvalitet... Det är som det skulle finnas ett MP3 format att köpa av den skiva jag söker, vilket verkligen inte är något ljudformat jag rekommenderar för seriöst lyssnande, CD kvalitet är ett absolut minium (Vinyl är jämförbart med och ev bättre än CD). Men bara för att få höra den igen skulle jag acceptera MP3...

Eller i ditt fall Cameron utan HD... problemet är: Blue Steel, Den finns inte... Inte som MP3, inte som FLAC, APE, WAV eller något format alls (vad jag vet)... Jag har dammsugit nätet, Spotify, iTunes, Grooveshark och andra... jag har hittat ett par låtar från albumet på YouTube... det är allt... Så medan du kan avnjuta Cameron utan HD, får jag leva med sångerna jag "minns"...

Visst jag dör inte, jag svälter inte... men du liksom jag vet att vissa låtar får en "hel", vissa låtar är så bra och upplyftande att man "dansar med" så att säga, man blir en aning "upplyft"... Detta var en sådan platta (för mig).

Poängen var mer vad hur långt anser du att man ska rätten till att kräva saker från en upphovsman? Visst, nu har jag "The Abyss" på dvd. Men enligt mig så är kvalitén urkass vilket gör att jag, mer eller mindre, lider utav att titta på den. Jag vill inte ens titta på den eftersom kvalitén är så dålig. Men precis som att en låt kan få en till att må "bra" så får även den filmen mig till att må "bra". Men det är något som jag kan överleva eftersom det finns så många andra bra filmer jag kan välja att titta på istället. Men som sagt, jag håller med dig där också, jag anser bara att jag inte kan kräva av en upphovsman att han/hon/företaget måste gör si eller så med sina verk. Det ska vara upp till upphovsmannen.

Sen om det är så att man inte kan hitta ett verk så kan man ju alltid göra ett försök till att få tag på upphovsmannen och fråga direkt om de kan fixa fram en kopia. Det tycker jag är en mycket finare gest än att kräva dittan och dattan från en upphovsman. Jag syftar inte på dig att du kräver både det ena och det andra från en upphovsman, men det finns en del i denna tråd som har åsikter (vad jag har fått för mig) som lutar åt det hållet.

Men precis som jag sa till Ozzed och windblownsnow, jag känner att jag har inte så mycket mer att tillägga och det blir bara en massa upprepningar hela tiden från mitt håll, och den tiden och energin borde/måste jag lägga på annat. Så jag tackar för debatten och att du har delat med dig utav dina åsikter och synpunkter. Vi är överens om mycket, kanske lite oense om andra saker, men samhället vore ju en rätt tråkig plats om alla var likadana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Men om vi nu tar ditt exempel med hastighetsbegränsningar. Där finns ju konkret fakta att lägre hastigheter räddar liv. Visst, vi skulle kunna ta bort hastighetsbegränsningarna från vägarna. Men är det något du är beredd på att göra, bara för att du ska kunna komma fram lite fortare, om det innebär att oskyldiga människor drabbas, kanske din egna familj, för att någon tror att han är värsta racerföraren vilket istället slutar med att han kör ihjäl både sig själv och en barnfamilj? För att få en säkrare trafik och därmed rädda människoliv så kan jag acceptera att man har hastighetsbegränsningar.

Likaså med till exempel FRA och Datalagringsdirektivet. Jag kan acceptera att någon råkar få syn på när jag fildelar mina semesterbilder om det samtidigt innebär att FRA och Datalagringsdirektivet kan förhindra terrordåd, att förhindra att Hells Angels utpressar lokala företag och privatpersoner, att man kan knyta en människa till brottsplatsen där en flicka i tonåren har blivit mördad etc. Jag kan acceptera det eftersom jag anser att det gynnar samhället att kunna övervaka kriminella personer eller att kunna knyta någon/några till en brottsplats. MEN, skulle man börja att missbruka systemet och förfölja oskyldiga oliktänkande människor, homosexuella, religiösa etc, DÅ hade jag börjat reagera med all kraft och kunskap jag har. Visst, man kan säga att det kan missbrukas, men det kan man säga om precis allt. Då kan vi lika gärna börja förbjuda bilar, knivar, datorer, verktyg etc, vilket inte heller är rätt väg att gå. Man får försöka hitta någon slags balans i det hela, vilket dock inte är helt lätt alltid, och det är där, precis som du säger, vi skiljer oss åt, det vill säga vad som är balans.

Tillägg: När det gäller Datalagringsdirektivet så lagrar de även IP-adresser och mot vilka IP-adresser du har kopplat upp dig mot. Även vad för tjänst som har använts lagras, dock, tror jag inte, att det innebär hur du har använt tjänsten lagras. Här är en länk som anger vad som lagras under Datalagrinsdirektivet: Vad som lagras
Och precis som jag skrev, det är upp till var och en om man accepterar att viss information lagras om en eller inte. Själv kan jag acceptera att viss information om mig lagras så länge det inte missbrukas och att det som lagras gynnar samhället och dess invånare.

Men som jag skrev i tidigare inlägg (fast kanske väldigt otydligt), när man inför lagar och regler så kommer det alltid finnas oskyldiga människor som drabbas/kränks. Men för att kunna skydda samhället och dess invånare så måste man kunna acceptera en viss kränkning (till exempel att inte kunna köra hur fort som helst), alternativet (det vill säga inte ha några lagar/regler) är mycket värre vilket även historien har visat.
Att fildelare som delar upphovsrättsskyddat material utan tillstånd skulle vara oskyldiga anser jag inte vara fallet. De kränker upphovsmannens önskemål att själv få bestämma hur dennes verk ska få kopieras/distribueras. Om samhället inte kan acceptera att upphovsmannen själv ska få bestämma hur hans/hennes/företagets verk ska få kopieras/distribueras så kan upphovsmannen välja att sluta släppa sin verk. Den lösningen ser inte jag heller som någon vidare bra lösning, därför anser jag att det är bättre att respektera en upphovsmans önskemål så att jag kan fortsätta ta del av upphovsmannens verk och uppmuntra upphovsmannen till att faktiskt släppa fler verk. Men som sagt, det här har vi diskuterat om i oändligheten snart.

Men jag tackar dig för debatten Ozzed! Jag känner nu att jag har sagt en hel del och jag tror inte vi kommer så mycket längre. Vi får vara överens om att vi är ense om vissa saker, och oense om andra saker. Och härligt att vi trots har olika åsikter så kan vi ändå respektera varandras åsikter utan att det blir pajkastning.

Jo, precis... Skiljelinjen ligger i vad man anser som rättigheter och samhällsnytta antar jag.

Det jag menade var att det är rimligt att inskränka upphovsmäns rättigheter till viss del då det gynnas samhället i stort, och du menar att en inskränkning åt andra hållet är rimlig för att skydda upphovsmannens rättigheter. Och jag tror vi har kommit till en punkt där vi har tömt ut alla argument vi har och inte kommer längre åt något håll, så jag får likaledes tacka för en god debatt som förhoppningsvis gjort att vi båda blivit några infallsvinklar rikare

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo, precis... Skiljelinjen ligger i vad man anser som rättigheter och samhällsnytta antar jag.

Det jag menade var att det är rimligt att inskränka upphovsmäns rättigheter till viss del då det gynnas samhället i stort, och du menar att en inskränkning åt andra hållet är rimlig för att skydda upphovsmannens rättigheter. Och jag tror vi har kommit till en punkt där vi har tömt ut alla argument vi har och inte kommer längre åt något håll, så jag får likaledes tacka för en god debatt som förhoppningsvis gjort att vi båda blivit några infallsvinklar rikare

Ett sista tillägg här för att förtydliga:
Jag kan hålla med dig på den punkten att legalisera fildelningen av upphovsrättsskyddat verk skulle gynna samhället, under förutsättning att upphovsmännen hade accepterat en sådan lösning och därmed fortsatt att skapa kultur. Men det är ingen nödvändighet för att samhället ska fungera. Att betala skatt till underhåll av vägar, vård, skola, omsorg etc är en nödvändighet för att samhället ska fungera. Även att betala TV-licens är något som är en nödvändighet för att samhället ska kunna få oberoende nyheter/reportage etc istället för att någon med makt och pengar ska kunna styra vilka nyheter det är som ska visas. Skatt till rättsväsendet är en nödvändighet så att polis, domstolar etc. kan göra ett bra jobb och skydda invånarna i samhället. Att legalisera fildelningen är ingen nödvändighet för samhället. Och om man nu väljer att ersätta upphovsmännen genom någon slags avgift/skatt, så blir det en avgift/skatt som jag inte är beredd på att betala. För jag anser att den avgiften/skatten inte är en nödvändighet för att samhället ska fungera, det blir mer en "lyxskatt" kan jag tycka. Och börjar man införa "lyxskatt" på kultur, då kan man lika gärna börja införa "lyxskatt" på allt, typ "lyxskatt" på kläder så kan man ta vad man vill i affärerna. Jag vill att mina surt förvärvade skattepengar ska gå till saker som är nödvändigt i samhället, typ välfärden, inte till någon slags lyxkonsumtion. Inte heller tycker jag det är rätt att inskränka en minoritet för att samhället ska få någon slags lyxkonsumtion.

Men du har precis helt rätt i det du skriver, att vi är på olika sidor om "strecket". Och jodå, jag har blivit några infallsvinklar rikare Jag har blött och stött denna fråga även med mig själv i många år, och det är fullt möjligt att man kanske kommer att ändra sig längre fram i livet.

Tack för mig!

Permalänk
Skrivet av mahasj:

Ett sista tillägg här för att förtydliga:
Jag kan hålla med dig på den punkten att legalisera fildelningen av upphovsrättsskyddat verk skulle gynna samhället, under förutsättning att upphovsmännen hade accepterat en sådan lösning och därmed fortsatt att skapa kultur. Men det är ingen nödvändighet för att samhället ska fungera. Att betala skatt till underhåll av vägar, vård, skola, omsorg etc är en nödvändighet för att samhället ska fungera. Även att betala TV-licens är något som är en nödvändighet för att samhället ska kunna få oberoende nyheter/reportage etc istället för att någon med makt och pengar ska kunna styra vilka nyheter det är som ska visas. Skatt till rättsväsendet är en nödvändighet så att polis, domstolar etc. kan göra ett bra jobb och skydda invånarna i samhället. Att legalisera fildelningen är ingen nödvändighet för samhället. Och om man nu väljer att ersätta upphovsmännen genom någon slags avgift/skatt, så blir det en avgift/skatt som jag inte är beredd på att betala. För jag anser att den avgiften/skatten inte är en nödvändighet för att samhället ska fungera, det blir mer en "lyxskatt" kan jag tycka. Och börjar man införa "lyxskatt" på kultur, då kan man lika gärna börja införa "lyxskatt" på allt, typ "lyxskatt" på kläder så kan man ta vad man vill i affärerna. Jag vill att mina surt förvärvade skattepengar ska gå till saker som är nödvändigt i samhället, typ välfärden, inte till någon slags lyxkonsumtion. Inte heller tycker jag det är rätt att inskränka en minoritet för att samhället ska få någon slags lyxkonsumtion.

Men du har precis helt rätt i det du skriver, att vi är på olika sidor om "strecket". Och jodå, jag har blivit några infallsvinklar rikare Jag har blött och stött denna fråga även med mig själv i många år, och det är fullt möjligt att man kanske kommer att ändra sig längre fram i livet.

Tack för mig!

Bara en kommentar om det fetstilta; media kontrolleras redan av politiska partier, rika människor och regeringen i allmänhet. Just sayin'

Oberoende nyheter hittar man inte ens på SVT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Bara en kommentar om det fetstilta; media kontrolleras redan av politiska partier, rika människor och regeringen i allmänhet. Just sayin'

Oberoende nyheter hittar man inte ens på SVT.

En liten kommentar kring detta också eftersom jag tycker det är viktigt att det inte blir några missuppfattningar.
Jo, mycket av media ägs och kontrolleras av till exempel rika människor, bolag etc. SVT, SR och UR ägs dock av "Förvaltningsstiftelsen för SVT, SR och UR" och det är där ens TV-licens-pengar går till. Denna stiftelse har inget som helst inflytande över programmen och dess innehåll.

Man kan alltid diskutera om SVT är oberoende eller inte (du kanske har något konkret exempel?), men jag skulle nog våga mig på att säga att det är den mest oberoende av alla, i Sverige, "nyhetsmedier" som finns av de nyhetsmedier som jag känner till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Att betala skatt till underhåll av vägar, vård, skola, omsorg etc är en nödvändighet för att samhället ska fungera.

Det finns viktigare saker där skatter borde gå, som mat och boende till exempel, för att dessa är livsnödvändiga, så samhället skulle fungera mycket bättre då. Våra skatter går till väldigt mycket onödiga saker.

Citat:

Även att betala TV-licens är något som är en nödvändighet för att samhället ska kunna få oberoende nyheter/reportage etc istället för att någon med makt och pengar ska kunna styra vilka nyheter det är som ska visas.

Oberoende nyheter är inte nödvändigt för samhället att fungera. Folk kan tänka själv så de behöver inte tro på allt som visas på TV. Man borde få välja om man vill betala TV-licens för att vissa håller inte med om att det är viktigt med nyheter som 'inte påverkas av pengar/makt'. Det vore bättre om SVT kanalerna helt enkelt bara stängdes av för folk som inte betalar licensen, istället för att tvinga alla betala. Jag vet inte om det vore tekniskt genomförbart dock.

Det finns ingen TV-licens i USA och nyheterna verkar fungera ungefär lika bra där, förutom att de har underhållande nyhetskanaler som Fox News.

Och förresten, det finns väl ingen licens som går till nyheter i tidningar, så varför ska vi ha det på TV?

Citat:

Skatt till rättsväsendet är en nödvändighet så att polis, domstolar etc. kan göra ett bra jobb och skydda invånarna i samhället.

Istället för att hela tiden behöva skydda folk och sätta invånare i fängelse så vore det bättre att skapa ett samhälle där kriminalitet inte uppstår, så att skatter inte behöver gå till att bekämpa sånt. Men om vi inte hade brottslighet, vart skulle poliser, domare och advokater då få sina pengar ifrån? Därför kanske man inte försöker lösa problemet med brottslighet, utan fortsätter allting som vanligt, även fast det inte minskar/eliminerar brottslighet.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Det finns viktigare saker där skatter borde gå, som mat och boende till exempel, för att dessa är livsnödvändiga, så samhället skulle fungera mycket bättre då. Våra skatter går till väldigt mycket onödiga saker.

Vad då för onödiga saker?
Socialbidrag existerar tack vare att människor betalar skatt. Socialbidrag gör så att människor kan ha råd till mat och bostad ifall de nu inte skulle ha tillräckligt med inkomst. Så jo, vi har redan ett samhälle där skatt även går till mat och boende för de människor som inte har råd med det själva.

Skrivet av nitroid:

Oberoende nyheter är inte nödvändigt för samhället att fungera. Folk kan tänka själv så de behöver inte tro på allt som visas på TV. Man borde få välja om man vill betala TV-licens för att vissa håller inte med om att det är viktigt med nyheter som 'inte påverkas av pengar/makt'. Det vore bättre om SVT kanalerna helt enkelt bara stängdes av för folk som inte betalar licensen, istället för att tvinga alla betala. Jag vet inte om det vore tekniskt genomförbart dock.

Det finns ingen TV-licens i USA och nyheterna verkar fungera ungefär lika bra där, förutom att de har underhållande nyhetskanaler som Fox News.

Och förresten, det finns väl ingen licens som går till nyheter i tidningar, så varför ska vi ha det på TV?

Jag skrev inget om att oberoende nyheter var nödvändigt för att samhället ska fungera. Jag skrev: "Även att betala TV-licens är något som är en nödvändighet för att samhället ska kunna få oberoende nyheter/reportage etc istället för att någon med makt och pengar ska kunna styra vilka nyheter det är som ska visas."
Att folk kan tänka själva visade ju andra världskriget att folk faktiskt inte kan. Människan är otroligt lätt att manipulera för en människa med auktoritet, vilket Adolf Hitler är ett lysande exempel på. Du kanske har hört talas om The Third Wave? Kortfattat är att en lärare i USA på 60-talet utförde ett socialt experiment med några studenter eftersom de inte kunde förstå hur vanliga människor kunde begå sådana grymheter mot judar under andra världskriget. Det hela slutade i alla fall med att eleverna hade lyckats skapa samma känsla av överlägsenhet som hade skapats i Nazityskland. Läraren valde att avbryta experimentet på grund av att han började tappa kontroll över experimentet. Du kan läsa mer här: The Third Wave

Anledningen till TV-licensen är just för att man ska kunna ha möjligheten till oberoende nyheter. Om statsmakten, eller andra med makt, istället hade kunnat kontrollera vad som ska visas på TV så hade risken varit stor att nyhetsreportagen sett mer ut som borta i Kina, det vill säga ren propaganda. Därav, anser jag, är det en fördel att vi har en TV-licens så att vi har möjligheten till oberoende nyheter och inte behöver lyssna på när företaget/statsmakten/politiker/rik person försöker tvinga sig på sina värderingar till resten av befolkningen.

Att det inte finns någon TV-licens i USA är inte helt sant: Corporation for Public Broadcasting (CPB)
CPB finansieras med bland annat skatter.
Angående Fox News så finns det en hel del kritik mot den kanalen, till exempel att den skulle vara högervriden. Och då, tycker jag, att det är jättebra att vi har en TV-licens som gör att vi kan få oberoende nyheter, debattprogram, faktaprogram, vetenskapliga program m.m. som inte är vridna politiskt, varken åt höger eller vänster.

Skrivet av nitroid:

Istället för att hela tiden behöva skydda folk och sätta invånare i fängelse så vore det bättre att skapa ett samhälle där kriminalitet inte uppstår, så att skatter inte behöver gå till att bekämpa sånt. Men om vi inte hade brottslighet, vart skulle poliser, domare och advokater då få sina pengar ifrån? Därför kanske man inte försöker lösa problemet med brottslighet, utan fortsätter allting som vanligt, även fast det inte minskar/eliminerar brottslighet.

Jag anser att människan är inte en så pass utvecklad varelse så att man kan skapa ett samhälle där kriminalitet inte uppstår. Det finns många galningar i samhället som skiter fullständigt i andra människors åsikter och synpunkter. Adolf Hitlers påverkan på människor under andra världskriget, The Third Wave och andra sociala experiment visar alla på att människan är väldigt lätt att manipulera. Att lyckas skapa ett samhälle då helt utan kriminalitet kommer aldrig att gå, enligt min åsikt.

Men jag säger även till dig nitroid, jag orkar inte lägga ner så mycket mer energi och tid på denna debatt, så jag tackar även dig för debatten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Angående Fox News så finns det en hel del kritik mot den kanalen, till exempel att den skulle vara högervriden.

Hehe, jo det är vad jag menar att det är underhållande. Propaganda är underhållande, men jag måste hålla med om att det kan vara farligt för folk som inte kan se det för vad det är.

Citat:

Adolf Hitlers påverkan på människor under andra världskriget, The Third Wave och andra sociala experiment visar alla på att människan är väldigt lätt att manipulera. Att lyckas skapa ett samhälle då helt utan kriminalitet kommer aldrig att gå, enligt min åsikt.

Jag skulle inte säga att vi inte är tillräckligt utvecklade, vi är bara inte tillräckligt utbildade och vi lever i ett ovetenskapligt samhälle som styrs av politiker som inte vet hur de ska lösa några problem, för att de vet inget om vetenskap och psykologi, de bara säger vad folk vill höra och distribuerar pengar hit och dit.

Om människor är lätt att manipulera så skulle man ju kunna utbilda ett samhälle utan kriminalitet. Det är därför en av de första sakerna Hitler gjorde (Godwin's lag, lol) var att ta kontroll över landets utbildning för att förändra unga människor. Men utbildning är inte allt som behövs för att eliminera kriminalitet, allt som människor behöver måste göras tillgängligt utan en prislapp och pengar och länder måste avskaffas, för att pengar genererar kriminalitet (för att folk inte har tillgång till allt de behöver/vill). På det sättet skulle man kunna reducera kriminalitet med 99%. Övervakning (som i sig kan vara en sorts kriminalitet) skulle inte behövas för att kriminalitet skulle vara så ovanligt och piratkopiering skulle förlora sin mening och skulle bara heta kopiering.

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

***TRÅD RENSAD***

Självklart är ett diskussionsforum till för diskussion, men detta innebär inte att diskussionen ska spåra ur till pajkastning eller att man kan ta till mer eller mindre allvarliga personangrepp. Jag rekommenderar dem som ser sina inlägg borttagna att ta en extra koll på forumreglerna, mer specifikt §1 och §5.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Jag anser att människan är inte en så pass utvecklad varelse så att man kan skapa ett samhälle där kriminalitet inte uppstår.

Lite OT förvisso, men vi tycks verkligen ha motsatta infallsvinklar på saker och ting. Sedan när behöver man utvecklade varelser för att skapa samhällen där kriminalitet INTE uppstår? Eftersom kriminalitet (som nitroid lite vagt var inne på) är beroende av lagar, skulle jag snarare vilja påstå att kriminalitet kräver så pass utvecklade varelser och samhällen att man även kan se till styrkan i gemenskapen och således enas om gemensama regler istället för att enbart se till den egna nyttan. Att den absoluta altruisten sedan skulle vara en "mer utvecklad" människa kan vi ju bara filosofera om men av empiriska resultat att döma ser det onekligen ut som att egoismen ändå tycks utgöra en essentiell roll i individens överlevnad och fortplantningsförmåga. "Crime does pay"?

Så länge det finns ramar så lär det sannolikt finnas individer som finner det svårt att passa in? Cirkel-hål + fyrkantig kloss! Om det ändå vore så väl att det i värsta fall bara handlade om brott mot upphovsrätt skulle jag i alla fall sova mycket lugnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Hehe, jo det är vad jag menar att det är underhållande. Propaganda är underhållande, men jag måste hålla med om att det kan vara farligt för folk som inte kan se det för vad det är.

Jag skulle inte säga att vi inte är tillräckligt utvecklade, vi är bara inte tillräckligt utbildade och vi lever i ett ovetenskapligt samhälle som styrs av politiker som inte vet hur de ska lösa några problem, för att de vet inget om vetenskap och psykologi, de bara säger vad folk vill höra och distribuerar pengar hit och dit.

Om människor är lätt att manipulera så skulle man ju kunna utbilda ett samhälle utan kriminalitet. Det är därför en av de första sakerna Hitler gjorde (Godwin's lag, lol) var att ta kontroll över landets utbildning för att förändra unga människor. Men utbildning är inte allt som behövs för att eliminera kriminalitet, allt som människor behöver måste göras tillgängligt utan en prislapp och pengar och länder måste avskaffas, för att pengar genererar kriminalitet (för att folk inte har tillgång till allt de behöver/vill). På det sättet skulle man kunna reducera kriminalitet med 99%. Övervakning (som i sig kan vara en sorts kriminalitet) skulle inte behövas för att kriminalitet skulle vara så ovanligt och piratkopiering skulle förlora sin mening och skulle bara heta kopiering.

mmm... I en perfekt värld ja, med perfekta människor, nu pratar vi ren politik här... Vad du så förespråkar är vad anarki gick ut på, allt ska vara tillåtet efter eget ansvar... OM alla tar ett ansvar fungerar det, men så fort någon säger, ämen jag kan ju gör så här i stället, jag är bara en liten en. Så säger snart alla samma sak och vi hamnade på ruta ett igen.

För det första, människor är i naturen "bekväma", så det du menar människor ska ha utan prislapp, måste människor också tillverka utan prislapp. Såtillvida vi inte ska ha slavar och robotar till att göra allt... Hade inte människor varit bekväma, hade vi inte haft tvättmaskin, bakmaskin, diskmaskin, fjärrkontroll och alla andra "underlätta det jag måste göra" verktyg.

I förlängningen hade det troligen blivit så att en ny generation ännu mer bekväma människor hade spelat TV-Spel, Festat, lekt med datorn, varit social med sin IPhone osv... dvs den värld och ekonomi vi är tvungna att leva i/med hade rasat samman, mer förr än senare.

Att vetenskapsmän skulle styra ser jag som ett skämt, alla uppfinningar du ser är skapat av sådana. Kemiska vapen, Biologiska vapen, Atomvapen, Kinetiska vapen... Vad mer? tja övervakningskameror, mu tar man fram mobila "robotar" som ska se ut som flugor, fiskar, fåglar m.m för att ingen ska "veta" när man blir övervakad... Man bygger/forskar i robotar som med AI ska kunna fatta eget beslut om vilka fiender man ska döda eller inte... Man bygger mikrovågsvapen som gör fiender blinda och bränner testiklar. Mot sin egen befolkning används dessa för att det ska kännas som man brinner, för att få en opinion mot makten att lyda (slå ner demonstranter).

Nä du... Den mest "perfekta" civilisationen stod nog neandertalaren för, han kom inte längre än stenåldern... Men levde mycket länge (som art) för-neandertalaren, för kanske 1 - 1-5 miljoner år sedan till den "modernare" neandertalaren från 150-200 000 år sedan till runt 35 000 år sedan när vår art kom... På drygt 500 år (jag drar till grovt här) har vi skadat vår jord nästan till döds... pga av forskare och tekniska "framsteg"...

Det är väl inte så mycket att orda om, bara gilla läget och kämpa på, göra sin lilla skillnad till en bättre värld...

Men en sådan världsordning du förespråkar kommer inte fungera, det finns alltid någon som vill ha "mer" än andra, narcisister typ, för "mer" är makt, med "mer" kan du köpa andra... Som kan tvinga andra till ...<fyll i själv>... Detta skapar avundsjuka och motstånd... Detta använder någon annan som också vill ha "mer"...

Hade människan inte varit sådan, hade vi varit nöjda med vårt bondesamhälle, vi hade levt vårt lugna liv, liksom hobbitarna i Sagan Om Ringen... lyckligt omedvetna om allt utom det viktiga, skörden och fortlevnaden.

Att ha en ide om en utopi, betyder inte den är genomförbar...

Vill du veta mer om makt, människor och tankar? Studera sociologi... Även lite ströläsning i ämnet öppnar ens ögon radikalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Lite OT förvisso, men vi tycks verkligen ha motsatta infallsvinklar på saker och ting. Sedan när behöver man utvecklade varelser för att skapa samhällen där kriminalitet INTE uppstår? Eftersom kriminalitet (som nitroid lite vagt var inne på) är beroende av lagar, skulle jag snarare vilja påstå att kriminalitet kräver så pass utvecklade varelser och samhällen att man även kan se till styrkan i gemenskapen och således enas om gemensama regler istället för att enbart se till den egna nyttan. Att den absoluta altruisten sedan skulle vara en "mer utvecklad" människa kan vi ju bara filosofera om men av empiriska resultat att döma ser det onekligen ut som att egoismen ändå tycks utgöra en essentiell roll i individens överlevnad och fortplantningsförmåga. "Crime does pay"?

Så länge det finns ramar så lär det sannolikt finnas individer som finner det svårt att passa in? Cirkel-hål + fyrkantig kloss! Om det ändå vore så väl att det i värsta fall bara handlade om brott mot upphovsrätt skulle jag i alla fall sova mycket lugnare.

Se svaret från azvareth.
Och sen är det bara till att se hur personer beter sig i de olika trådarna här på SweClockers. Ibland haglar personangreppen och andra "hotelser", en massa olika åsikter och ingen är överens om något i stort sett. Och hur många är det som är aktiva i de olika trådarna? Några hundra, tusen kanske? Om inte "vi" här på SweClockers kan komma överens om saker och ting och respektera varandras åsikter utan personangrepp och dylikt, hur i _______ ska då sju miljarder människor kunna komma överens och visa varandra hänsyn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

En sak jag aldrig förstått riktigt. Låt säga att jag blir tagen av någon anledning. Hur fan bevisar dem att det var just JAG som laddade ner något olagligt? Vi är 4st i min familj med regelbundna gäster varje vecka, barn, föräldrar, kompisar, till och med bara bekanta som är på fest hos mig.

Allt man kan göra är att säga det var någon på festen som laddade ner något. Sen är det upp till dem och bevisa motsatsen, eller?
Kan varit någon som tattat av vår trådlösa och börjat ladda ner.

Finns det någon som förstår sig på hur detta fungerar?

Det är ägaren utav internettjänsten som åker på det, och de skiter i vem det är som faktiskt har tankat på uppkopplingen.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Fast å andra sidan som jag förstått det så skiter dom fullständigt mer eller mindre vad du gör, och dom anmäler inte om någon tex har enormt höga ned/upp laddning typ 1tb i månaden eller så.
Men att dom loggar om tex staten vill ha ut en logg om vad du gjort på nätet, så har dom den.

Men jag kan ha fel

Klart, de lär ju vara emot att behöva logga sina användare på detta viset då det inte är populärt.
Men de loggar i princip allt förutom innehållet.

"• Vid Internetåtkomst ska följande uppgifter lagras:
– Användarens IP-adresser
– Uppgifter om abonnent och registrerad användare
– Datum och spårbar tid för på- och avloggning i Internettjänsten
– Typen av Internetanslutning som använts
– Slutpunkter"

- http://www.sweclockers.com/nyhet/15221-riksdagen-rostade-ja-t...

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Klart, de lär ju vara emot att behöva logga sina användare på detta viset då det inte är populärt.
Men de loggar i princip allt förutom innehållet.

"• Vid Internetåtkomst ska följande uppgifter lagras:
– Användarens IP-adresser
– Uppgifter om abonnent och registrerad användare
– Datum och spårbar tid för på- och avloggning i Internettjänsten
– Typen av Internetanslutning som använts
– Slutpunkter"

- http://www.sweclockers.com/nyhet/15221-riksdagen-rostade-ja-t...

Jo men det visste jag om.
Men som sagt det jag menar är att staten tar inte ut alla loggar helt sonika och söker igenom dom. Utan kan begära ut specifika loggar om dom misstänker brott.
Och operatörerna anmäler inte själv sina egna användare. Även om dom märker att "Nisse Hult laddar 50tb torrents i månaden."

Var det jag försökte få fram.
Men som sagt jag kan ha förstått det fel.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE