Håller the Witcher enhanced edition än idag(eller köpa tvåan direkt)?

Permalänk
Medlem

Håller the Witcher enhanced edition än idag(eller köpa tvåan direkt)?

Hej
Funderar på att börja köra något nytt rollspel och har då läst mycket positivt om the witcher 2. Undrar dock hur det ser ut med det första spelet i serien(the witcher enhanced edition)? Går ju att köpa för ca 80 kr. Är det värt att lägga speltid på det eller är skillnaden stor jämfört med uppföljaren så det är bättre att köpa den direkt?

tack
/joel

Visa signatur

Intel Core i7 2700k | Asus P8Z77-v | Asus GTX 680 Direct CU II | bequiet! Straight Power E9 500W | Corsair Vengeance 8 GB | OCZ Agility 3 128 GB | Seagate Barracuda 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.e:

Hej
Funderar på att börja köra något nytt rollspel och har då läst mycket positivt om the witcher 2. Undrar dock hur det ser ut med det första spelet i serien(the witcher enhanced edition)? Går ju att köpa för ca 80 kr. Är det värt att lägga speltid på det eller är skillnaden stor jämfört med uppföljaren så det är bättre att köpa den direkt?

tack
/joel

Svårt att säga så klart om det är värt för dig att lägga speltid på det. Beror på hur mycket tid du har och vilka andra spel det konkurrerar med.

Har du tid så tycker jag det helt klart är värt att prova på för 80 pix, och om du ska spela det så ska du definitivt spela det innan tvåan. Inte så mycket för historiens skull, utan snarare pga alla spelmekaniska förbättringar som gjordes i tvåan och som annars kommer att irritera dig i ettan. Striderna i tvåan är avsevärt mycket bättre. När jag först provade ettan var jag ganska besviken på dem, och det även utan att ens sett tvåan. Ge det dock lite tid. Striderna i ettan blir bättre och mer underhållande när du får lite fler färdigheter.

Det bästa med ettan tycker jag var historien med dess quests och den mörka stämningen. Om du inte spelat något av dem så blir du nog glatt överraskad. Faktum är att jag nästan föredrar ettan framför tvåan just på den punkten. Jag har många sköna, stämningsfulla minnen från historien i TW1 och musiken är (ännu) bättre i ettan.

Om du har tid och tålamod med ett ambitiöst och långt spel så rekommenderar jag varmt ettan. Jag har dock flera vänner som aldrig orkat köra igenom ettan. Det är synd tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En bra sammanfattning av joppe_k, ettan är väldigt belönande om du har lite tålamod, känslan i spelet är härlig, det är mer old-school än tvåan, älskar båda så jag skulle börja med ettan och sedan köra tvåan.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är största problemet med båda dessa spel huvudkaraktären, personligen har jag oerhört svårt för rollspel där man inte kan påverka val av sin karaktär. Geralt är liksom stöpt i en form som begränsar hur man kan spela honom, rollspelsmässigt. Det värsta är att spela typ 2an som är fantastisk på många sätt och sedan inse hur oerhört mycket coolare det hade varit om man hade fått skapa en "egen" karaktär.

Btw, spelade inte färdigt varken 1an eller 2an...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Tyvärr är största problemet med båda dessa spel huvudkaraktären, personligen har jag oerhört svårt för rollspel där man inte kan påverka val av sin karaktär. Geralt är liksom stöpt i en form som begränsar hur man kan spela honom, rollspelsmässigt. Det värsta är att spela typ 2an som är fantastisk på många sätt och sedan inse hur oerhört mycket coolare det hade varit om man hade fått skapa en "egen" karaktär.

Btw, spelade inte färdigt varken 1an eller 2an...

Håller inte alls med, det viktiga i spelen är ju Geralt, att han inte är den typiska hjälten och har en så stark karaktär, en anonym hjälte som i Skyrim ger inte alls lika mycket enligt mig, blir mycket mer djup på det här sättet.

Permalänk
Medlem

Spelade The Witcher II gillade det verkligen köpte The Witcher Enhanced Edition, ruggigt mycket sämre..
Blev inte många timmar innan jag tappade lusten att spela det.

Visa signatur

ASRock X870E Phantom Gaming NOVA WiFi | 9800X3D | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB, Samsung 870 QVO 8TB | Powercolor RX 9070 XT Red Devil | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | Lian Li V3000 Plus GGF Edition | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | 27GS95QE-B

Permalänk
Medlem

Testa demot till The Witcher (1) så får du en känsla för hur ettan är att spela.
Demot är ju utan EE men det var väl mest mer och uppsnyggade filmer + nya högre svårighetsgrader.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Jag gillade inte ettan; det skickade ut mig på en mängd helt ointressanta sidouppdrag som jag var tvungen att utföra och som inte förde storyn framåt. Gav upp efter ett tag.

Tvåan var mycket bättre.

Permalänk

Jag har Witcher 1 enhanced edition men tog mig aldrig igenom det. Var inte riktigt min grej, körde dock igenom Witcher 2 och ÄLSKADE spelet. Jag hade inga problem heller med att följa storyn, jag hade gått på 2:an och sedan kört 1:an efter ifall jag ville ha lite extra backstory.

Permalänk

Jag älskade 1:an. Visst, det var svårare att ta sig in i än 2:an men väl inne så var spelet ett av de bästa RPG-liren jag spelat.