Göra 3d-modeller, vilket program behövs?

Permalänk
Medlem

Göra 3d-modeller, vilket program behövs?

Jag tittade runt på galleriet och såg att det är många som gör riktigt snygga 3d-modeller av olika saker till sina projekt.
Jag tycker att det skulle vara en bra och kul grej att kunna... Tyvärr har jag ingen aning om vad det är för program som behövs till det
Så vad är det folk använder? Jag antar att det finns några olika program för det men vilka är bra?

Permalänk
Medlem

De flesta(?) använder Googles SketchUp! Finns dessutom många modeller redan klara till det, så man kan klippa, klistra och ha sig så mycket man vill! Rekomenderar det. Det är kul, man fastnar lätt. Och därmed lär man sig även! Jag är totalt värdelös när det gäller modeller, fast det viktigaste (för mig) är att få en modell som jag fattar så jag kan utgå ifrån den när jag funderar kring projekt eller vad det nu gäller.

Lycka till!

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

De flesta(?) använder Googles SketchUp! Finns dessutom många modeller redan klara till det, så man kan klippa, klistra och ha sig så mycket man vill! Rekomenderar det. Det är kul, man fastnar lätt. Och därmed lär man sig även! Jag är totalt värdelös när det gäller modeller, fast det viktigaste (för mig) är att få en modell som jag fattar så jag kan utgå ifrån den när jag funderar kring projekt eller vad det nu gäller.

Lycka till!

Tack, det ska prövas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4rsian:

Tack, det ska prövas!

Nöjet helt på min sida!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4rsian:

Jag tittade runt på galleriet och såg att det är många som gör riktigt snygga 3d-modeller av olika saker till sina projekt.
Jag tycker att det skulle vara en bra och kul grej att kunna... Tyvärr har jag ingen aning om vad det är för program som behövs till det
Så vad är det folk använder? Jag antar att det finns några olika program för det men vilka är bra?

Om du vill ge dig in på mer avancerade ritningar så kan du antingen prova 3ds Max (ett generellt 3D-modelleringsprogram som fungerar till det mesta), eller t ex AutoCAD om det är CAD-arbete som ska göras, dock kan AutoCAD vara rätt jobbigt att lära sig... Autodesk har gratis studentversioner på all sin mjukvara om du går in på students.autodesk.com (dock får modellerna inte användas i kommersiellt bruk)! (Tror inte heller de kollar om du faktiskt går i skolan om du nu inte skulle vara student)

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt så är Sketch up väldigt lättanvänt och finns mycket info om, annars för proffsigare CAD finns autoCAD eller Solidworks, samt 3ds max ifall du även vill 3d modellera i samma program.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro