SweClockers drop!

Anonymous attackerar svenska webbplatser

Permalänk
Medlem

Känns som det är ungdomar som har kollat die hard 4 för många gånger och googlat botnet

*ddosar Socialstyrelsen*

"ITS A FIRE SALE!!11"

Permalänk
Medlem

Ungdomar med Loic.. det mest roande är ju att de anser sig vara hackers och att det de gör på något sätt hjälper till i något syfte.

Permalänk
Medlem

Att snatta från ICA är inte tillräcklig adrenalin kick för dagens ungdomar, nu ska de stänga ner sidor istället Vad näst?!

Permalänk
Avstängd

De må bara barnsliga och vissa av dem tämligen klent begåvade MEN!! Jag anser att de faktiskt gör nytta på det sättet att de påvisar brister i hur internet fungerar. Det krävs idag ingen direkt stor kunskap för att under att stund ta ner en site från internet. Denna sårbarhet påvisas nu och är någonting som svenska myndigheter bör utreda om det går att förbättra.

Nästa gång dessa attacker kanske inte kommer ifrån harmlösa barnrumpor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stenudden:

Jag kan inte bestämma mig om man ska gilla eller hata Anonymous? Gynnar väl nedladdning och så men inte är det rätt det dom gör.. Jag vet inte.

Precis, man behöver inte ha en permanent uppfattning från dag ett. Att vara osäker/kluven är mänskligt. Väldigt många individer på nätet har benhårda uppfattningar som fattas tidigt. För vissa är det till och med en sport. Medier på nätet frågar oss om det är rätt eller fel att göra si eller så. Många gånger är verkligheten mer komplex än så. Det är inte skrivet i sten att det är en dygd att ha en bestämd uppfattning.

Permalänk
Inaktiv

Varför rapporterar massmedia om detta överhuvudtaget? Hade det varit riktiga attacker mot myndigheter där nätverk infiltreras och stängs ner o en massa infrastruktur förstörs, då förstår jag. Nu är det ju bara en massa hemsidor som man inte kan komma åt under en timme eller två.

Och tydligen är det inte ens dom riktiga anon som gör det då, utan några med autohack.exe... :/

Expressenartikeln var ju bara för sorglig, och händelser som dessa ökar ju bara risken för mer övervakning och kontroll över nätet.

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara skaffa ett jobb och betala för sin musik istället?

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Skrivet av Or0s:

Anonymous är ett gäng pajaser, inget imponerande alls med att ladda ner HOIC för att sedan "attackera" en hemsida.

LOIC*

Sen så vet jag inte varför alla klassar Anonymous som ett gäng script-kiddies. Det är en grupp där ingen vet vem som är vem och alla får gå under namnet Anonymous. Kan ju stämma ganska bra det som står längst ner i artikeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

De må bara barnsliga och vissa av dem tämligen klent begåvade MEN!! Jag anser att de faktiskt gör nytta på det sättet att de påvisar brister i hur internet fungerar. Det krävs idag ingen direkt stor kunskap för att under att stund ta ner en site från internet. Denna sårbarhet påvisas nu och är någonting som svenska myndigheter bör utreda om det går att förbättra.

Nästa gång dessa attacker kanske inte kommer ifrån harmlösa barnrumpor.

Hela världen är totalt sårbart om man tänker på hur mycket som är uppkopplat som t.ex. kärnkraftverk, vattenverk och finanssystem osv..

Permalänk
Medlem

Bara barnsligt att DDoS'a myndigheter, blev de sura för att de kanske måste börja betala för sin media?

Permalänk
Medlem

http://play.radio1.se/live

Live just nu med Ashberg och "Lasse" från anonymås som Ashberg uttalar det
Säg vad man vill om debatten men det där är fan i mig underhållande att lyssna på.

EDIT: Såg att andra redan postat länken

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

De är bara ett gäng töntar som tror att det de gör är bra, men de som egentligen drabbas är privatpersoner, inte regeringen...eller vad de nu vill åt

Skickades från m.sweclockers.com

Det är dumt att tro att en hel grupp är dum.

Det de gör har ju näst intill ingen skadlig effekt för varken svensson eller samhället. I mina ögon är det uppenbart att det är publiciteten de vill åt för att väcka frågan om nedladdning och övervakning (i motsats till att låta det bli en naturlig accepterad del i samhället med tillslag mot t ex nedladdningssidor). Om det de gör är rätt är en annan sak (jag tycker inte de gör rätt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokulv:

Precis, man behöver inte ha en permanent uppfattning från dag ett. Att vara osäker/kluven är mänskligt. Väldigt många individer på nätet har benhårda uppfattningar som fattas tidigt. För vissa är det till och med en sport. Medier på nätet frågar oss om det är rätt eller fel att göra si eller så. Många gånger är verkligheten mer komplex än så. Det är inte skrivet i sten att det är en dygd att ha en bestämd uppfattning.

Hur "komplext" är saken i frågan?.. Fakta; Ett antal individer av antagen ålder på cirka 14-25 år ägnar sin tid åt att störa myndigheters och organisationers verksamhet igenom att utföra en attack på deras servrar i syfte om att bevisa att de är "tuffa och starka" och står upp för frihet trots de i faktum ägnar sig åt att bevisa att låta internet vara fritt leder bara till problem då idioter av bristande moral kan ägna sig åt kriminella aktioner.

Permalänk
Medlem

Spelets regler 10.000 timmar.
Anonymous måste ha läst den här artikeln http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/trender/talang-ar-overska... och tänkte kanske om man övar 10.000 timmar med att ddosa så blir man en begåvad hacker.

Edit: hoppas ni fattar att det är inte jag som behöver lära mig, det är bara amatörer som ddosar.

Permalänk

Jag blir så jävla trött på idioter som ringer in och ställer frågor till "lasse" från anonymous!!! GAH Kan inte någon som är riktigt high på ämnet sätta "lasse" på plats?!

http://play.radio1.se/live
Aschberg och "Lasse" från Anonymous svarar på frågor från lyssnare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nasra:

Spelets regler 10.000 timmar.
Dem måste ha läst den här artikeln http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/trender/talang-ar-overska... och tänkte kanske om jag övar 10.000 timmar med att ddosa så blir jag en begåvad hacker.

För att göra denna typ av attacker behöver du endast vara läskunnig och utnyttja den kunnighet i ca 30 minuter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WardonE:

Dumma jävla ungar som tror att de är några "hackers". De attackerar dessutom sidorna för att polisen hade en razzia mot piratebays servrar tydligen, när det i själva verket bara var ett strömavbrott hos deras servrar som för övrigt INTE ÄR hos PRQ där poliserna hade en razzia.

Varför är sidor som försvarsmakten med i deras lilla lista förresten?

Strömavbrott? Chefen på PRQ sa ju själv att polisen hämtat tre servrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av icelaw:

Hur "komplext" är saken i frågan?.. Fakta; Ett antal individer av antagen ålder på cirka 14-25 år ägnar sin tid åt att störa myndigheters och organisationers verksamhet igenom att utföra en attack på deras servrar i syfte om att bevisa att de är "tuffa och starka" och står upp för frihet trots de i faktum ägnar sig åt att bevisa att låta internet vara fritt leder bara till problem då idioter av bristande moral kan ägna sig åt kriminella aktioner.

Faktum är att det inte finns så mycket fakta om detta i skrivande stund. Vi läser eller söker information om exempelvis Anonomous. Bara namnet säger oss att vi inte vet tillräckligt om detta. Det är också passande för media att skriva om detta därför att det är ett tacksamt ämne. Okunskap säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnelsork:

"Johan är klädd i gympakläder. Han går varken på gymnasiet eller jobbar."

Alla som ansluter sig till namnet har uppenbarligen inte varit det.

Ja tAnKaDdE LOIC kAnN jA Få vA eN hÄKeR nU sNeLa?

Grejen med Anonymous är att även om dom har några duktiga hackers så kan vilken pelle som helst gå med och kalla sin Anon. Just i detta fallet är det inget särksilt imponerande dom sysslar med, vem som helst kan köra LOIC och det är just därför denna sorts attacker är vanliga bland Anonymous.
Även om deras attack va larvigt utförd så håller jag med Anon i detta fall. Tycker polisens resurser skulle gärna få användas på allvarligare brott istället för va Hollywoods lydiga knähundar...

Visa signatur

W10 Pro N | i7-6700K @ 4.8 GHz | NH-D15 | RTX 3060 Ti | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000MHz CL15 | M.2 2TB | EVGA 750W G2 | Fractal Design Define S | Logitech G502 X | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz »

Permalänk
Medlem

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15555248.ab

"– Vi kommer att slå till mot Riksbanken och polisen och... vad heter det... FRA!"

"...Men jag fick hjälp med orden. Jag är inte så bra på engelska, säger han..."

"Vi ska ta ner deras och flera andra myndigheters sidor. Om man går in där ska det ligga en bild med vårt budskap"

"– Det är blivit fullt av en massa nya oseriösa typer här på sistone. De är troll."

"Någon skriver att de borde ge sig på det sociala nätverket Facebook."

Rolig intervju

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15555248.ab

"– Vi kommer att slå till mot Riksbanken och polisen och... vad heter det... FRA!"

"...Men jag fick hjälp med orden. Jag är inte så bra på engelska, säger han..."

"Vi ska ta ner deras och flera andra myndigheters sidor. Om man går in där ska det ligga en bild med vårt budskap"

"– Det är blivit fullt av en massa nya oseriösa typer här på sistone. De är troll."

"Någon skriver att de borde ge sig på det sociala nätverket Facebook."

Rolig intervju

Ingen där har kunskaper om hur man "hackar" en sida. Sälhacket var fake. Vilken barnunge som helst kan ladda ner LOIC och bomba med trafik, det gör en, som uppenbart är, varken intelligent eller till frihetskämpe.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorgie:

Ja, så dumt att de inte kan skydda sig mot DDoS. Är ju bara att fixa oändlig bandbredd och beräkningskapacitet på servern, att de inte tänkte på det. De borde ha fler kunniga människor som du som jobbar med datasäkerheten hos dem...

Ja, det är synd att de inte har utbiladed IT tekniker.

https://www.cloudflare.com/ / http://www.blacklotus.net/

Problem solved.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

En affärside skulle nästan vara att börja sälja lite kläder och masker/tillbehör med anonymous logo och budskap på. Det verkar ju helt inne att hålla på med sånt och det skrivs mycket i media så det blir ännu mer poppis, kanske rena guldgruvan

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk

etablissemanget skakar av rädsla när en handfull hemsidor går ner ett par timmar.
tyvärr leder nog detta endast till precis det dessa personer protesterar mot, större övervakning och hårdare reglering/lagar ang nätfrihet.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Segas:

Strömavbrott? Chefen på PRQ sa ju själv att polisen hämtat tre servrar.

Fast TPB har inga servrar hos PRQ längre...
Och som det är bekräftat så hade var det strömavbrott för TPB

Permalänk

Jag har då inte märkt av några attacker, förutom att media översvämmas av denna nyhet XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Vet inte vilka man blir tröttast på, skitungarna som tror att de är hackers när de DDoSar eller myndigheterna som inte kan skydda sig mot dessa simpla attacker.

Simpla attacker? Hur skyddar man sig mot DDoS?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av iguanodon:

Jag har då inte märkt av några attacker, förutom att media översvämmas av denna nyhet XD

det är väl det som är det värsta. nu kommer de politiker och lobbyister som vill begränsa friheten på nätet använda momentum från denna, i stort sett, menlösa "attack" till att kunna hävda att man måste skydda samhället genom hårdare tag på nätet.

lagom till nästa stora världsnyhet som tar upp sidmeter av media (tex vm, os, kungahusbröllop eller liknande) så kommer dom trycka igenom nån massiv lag som tar ytterligare friheter från sveriges medborgare, allt i skuggan av de andra "viktiga" nyheterna.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Simpla attacker? Hur skyddar man sig mot DDoS?

Anycast, t. ex. Är attacken dessutom gjort med LOIC är det enkelt att sortera bort "fultrafik". HOIC använder ju trafik som härmar riktiga besök så det är lite knepigare men det går det med.

Det är inga hackers. Det är barnrumpor som knappast sitter med någon dommedagsmaskin. Och vem fan bryr sig om riksbankens sida går ner någon timme?

De blev ju dessutom duktigt trollade av killen som har "myndigheterna.se". DÄR kan man snacka mindfuck... varenda snorunge pratade om vilket fint hack det var...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

sättet i sig är bra då det tystas ned något otroligt senast tiden. sidor,texter,raporter som blir redigerade altenativt borttagna utanför det vanliga. ett bra exempel är tbp målet som tystats,redigerats,förnekats,använding av medel som inte ens är lagliga för att dom större aktörerna att se fläckfria ut. men allt jäv,alla lagar som finns i landet? kul att se att lagarna som är satta blir överträda av lagsättarna själv.lagar som inte existerar leder till en dom för den lagen? och för att imorgon redigera och hitta på en både bisar och löjlig förklaring som vilken 12åring sitter och skrattar åt då det är så sjukt uppenbart.
hoppas dethär blossar upp i fruktansvärd takt och visar att det dom som ska upprätthålla lagarna är totalkorupta och kasta skit på dom som bär ansvaret utan att peka åt höger eller vänster för att alltinera sanningen.
ett uppror som borde tagit plats och satt ner en fot redan för ett bra tagsen, här är en super changs att köra över företag och även större makter för att visa att lagen är inte bara ensidig. rätt ska vara rätt. kan dom använda lagen till sin fördel varför kan vi andra inte vända och vrida precis lika mycket som motpartnen? GO WILD !

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]