Permalänk

Nytt ljudsystem?

Hejsan allihopa. Har på senare tid blivit mer intresserad av bra ljud, då musik är något jag älskar. Därför bör det vara tid att pensionera mitt nuvarande kassa ljudsystem (om man kan kalla de för det) så jag tänkte köpa nytt.
Så, det jag vill ha är alltså tips på hörlurar (obs HÖRLURAR) för ca 700 så att jag kan köpa en ModMic med lurarna för ca 1000 kr. Notera att dessa lurar gärna får vara relativt ok i utseende, så jag tänkte ha de på stan också. Det jag har tittat på är tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=995578 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459638

Sedan vill jag också ha ett par högtalare, är dock inte alls lika insatt i detta område, men är tex http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare/... bra?

Notera att musiken jag lyssnar på är väldigt blandad, men det blir en hel del heavy metal, allmän metal och diverse pop.
Har ni frågor så bara ställ de, hoppas på bra tips!

Tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrutalOddball:

Hejsan allihopa. Har på senare tid blivit mer intresserad av bra ljud, då musik är något jag älskar. Därför bör det vara tid att pensionera mitt nuvarande kassa ljudsystem (om man kan kalla de för det) så jag tänkte köpa nytt.
Så, det jag vill ha är alltså tips på hörlurar (obs HÖRLURAR) för ca 700 så att jag kan köpa en ModMic med lurarna för ca 1000 kr. Notera att dessa lurar gärna får vara relativt ok i utseende, så jag tänkte ha de på stan också. Det jag har tittat på är tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=995578 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459638

Sedan vill jag också ha ett par högtalare, är dock inte alls lika insatt i detta område, men är tex http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare/... bra?

Notera att musiken jag lyssnar på är väldigt blandad, men det blir en hel del heavy metal, allmän metal och diverse pop.
Har ni frågor så bara ställ de, hoppas på bra tips!

Tack!

Lyssnar du på hårdrock så är det ju dessa du ska ha http://www.idg.se/2.1085/1.463377/motorhead-slapper-horlurar-...

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd

Det är svårt att få bra väl ljudande lurar i din prisklassen men Shure SRH440 är helt OK. Har själv lyssnat på dom hos en polare. Han har dock en AMP till dom och det gör ganska stor skillnad. Han lyssnar också på Metal osv.. Angående högtalare vet inget om dessa faktiskt. SKulle dock rekommendera att kolla efter ett Z5500 system begagnat på t ex blocket. Vissa har gått för 1000 spänn och dessa är riktigt bra för ett sådant pris. Faktum är att de är oslagbara om man kan hitta dom för 1000-1200 spänn.

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Lyssnar du på hårdrock så är det ju dessa du ska ha http://www.idg.se/2.1085/1.463377/motorhead-slapper-horlurar-...

De där var riktigt fräna ju! Vet inte om de är stora nog dock, de såg lite för små ut, men fräna var de

Skrivet av Beelze666:

Det är svårt att få bra väl ljudande lurar i din prisklassen men Shure SRH440 är helt OK. Har själv lyssnat på dom hos en polare. Han har dock en AMP till dom och det gör ganska stor skillnad. Han lyssnar också på Metal osv.. Angående högtalare vet inget om dessa faktiskt. SKulle dock rekommendera att kolla efter ett Z5500 system begagnat på t ex blocket. Vissa har gått för 1000 spänn och dessa är riktigt bra för ett sådant pris. Faktum är att de är oslagbara om man kan hitta dom för 1000-1200 spänn.

Okej, men jag förstår absolut att man inte kan få någon audiofilutrustning (phew) för de pengarna, men jag har aldrig haft något"ordentligt" tidigare, bara ett par Sennheiser HD 407 och mitt headset Sound Blaster Alpha med några kassa Plexgear 2.1 högtalare. Allt är väl bättre än detta, men jag vill så klart ha så mycket jag kan få för pengarna

Permalänk
Rekordmedlem

Leta efter beg högtalare och förstärkare så får du bättre prylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrutalOddball:

De där var riktigt fräna ju! Vet inte om de är stora nog dock, de såg lite för små ut, men fräna var de

"Till skillnad från de nämnda hiphopparna riktar sig Motörheadphönes till rockare som vill ha hög ljudvolym. Vad det innebär för ljudkaraktären är svårt att säga, men högt ska det vara."

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

"Till skillnad från de nämnda hiphopparna riktar sig Motörheadphönes till rockare som vill ha hög ljudvolym. Vad det innebär för ljudkaraktären är svårt att säga, men högt ska det vara."

Ja, några sådana blir det nog inte, fördrar nog något mer stilrent, och bra ljud är ju inte negativt )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrutalOddball:

De där var riktigt fräna ju! Vet inte om de är stora nog dock, de såg lite för små ut, men fräna var de

Okej, men jag förstår absolut att man inte kan få någon audiofilutrustning (phew) för de pengarna, men jag har aldrig haft något"ordentligt" tidigare, bara ett par Sennheiser HD 407 och mitt headset Sound Blaster Alpha med några kassa Plexgear 2.1 högtalare. Allt är väl bättre än detta, men jag vill så klart ha så mycket jag kan få för pengarna

Hehe ja du, byter du upp dig från det du har haft så blir det mesta en förbättring.
Jag rekommenderar dock att faktiskt kolla på begagnat Z5500 om du vill ha att bra ljud system för pengarna.
Angående hörlurarna varför inte leta efter ett par begagnade Sennheiser HD650 ? dessa är helt OK faktiskt. Har ett par själv i mitt hörlurssortiment.
Jag är en hörlursgalning och älskar bra ljud

Permalänk

http://us.store.creative.com/Creative-Aurvana-Live-Headphones...
Bästa lättdrivna lurarna i sin prisklass.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beelze666:

Det är svårt att få bra väl ljudande lurar i din prisklassen men Shure SRH440 är helt OK. Har själv lyssnat på dom hos en polare. Han har dock en AMP till dom och det gör ganska stor skillnad. Han lyssnar också på Metal osv.. Angående högtalare vet inget om dessa faktiskt. SKulle dock rekommendera att kolla efter ett Z5500 system begagnat på t ex blocket. Vissa har gått för 1000 spänn och dessa är riktigt bra för ett sådant pris. Faktum är att de är oslagbara om man kan hitta dom för 1000-1200 spänn.

Skrivet av Beelze666:

Hehe ja du, byter du upp dig från det du har haft så blir det mesta en förbättring.
Jag rekommenderar dock att faktiskt kolla på begagnat Z5500 om du vill ha att bra ljud system för pengarna.
Angående hörlurarna varför inte leta efter ett par begagnade Sennheiser HD650 ? dessa är helt OK faktiskt. Har ett par själv i mitt hörlurssortiment.
Jag är en hörlursgalning och älskar bra ljud

Varför sitter ni nissar och rekomenderar ett 5.1 system till någon som vill lyssna på musik?

Musik spelas i stereo.

Personligen tycker jag TS ska prioritera, hörlurar och hörlursförstärkare eller högtalare. Annars blir det lite som att du kastar bort dina pengar och får två halvdana produkter.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tarasus:

Varför sitter ni nissar och rekomenderar ett 5.1 system till någon som vill lyssna på musik?

Musik spelas i stereo.

Personligen tycker jag TS ska prioritera, hörlurar och hörlursförstärkare eller högtalare. Annars blir det lite som att du kastar bort dina pengar och får två halvdana produkter.

Jag rekommenderar enbart Z5500 om man kan får ett sådant system billigt. Jag prioriterar också hörlurar och en bra förstärkare INDEED.
Men, ska man ha ett allround system till datorn funkar ett Z5500 riktigt bra faktiskt, speciellt om man har ett bra ljudkort till datorn.
Håller du inte med? antar du hört Z5500 med ett bra ljudkort in action?

Permalänk
Entusiast

Om Lemmy fått vara med och bestämma lär de där hörlurarna vara galet högljudda. Senast jag var och lyssnade på Motörhead så började de spela högt och sedan höjde de under konserten. I slutet var det så högt att det var jobbigt även med öronproppar. Men det var en bra konsert.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av RedSparowes:

Njae, efter att ha haft x antal Creative-produkter så har jag bestämt mig för inga mer Creative. Men tack för tipset endå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beelze666:

Jag rekommenderar enbart Z5500 om man kan får ett sådant system billigt. Jag prioriterar också hörlurar och en bra förstärkare INDEED.
Men, ska man ha ett allround system till datorn funkar ett Z5500 riktigt bra faktiskt, speciellt om man har ett bra ljudkort till datorn.
Håller du inte med? antar du hört Z5500 med ett bra ljudkort in action?

Ja och så övertygad är jag ändå inte. Speciellt inte när det är musik vi talar om... Skulle välja Corsairs SP2500 framför ett z5500 alla dar i veckan. Annars ett riktigt ljudsystem.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tarasus:

Ja och så övertygad är jag ändå inte. Speciellt inte när det är musik vi talar om... Skulle välja Corsairs SP2500 framför ett z5500 alla dar i veckan. Annars ett riktigt ljudsystem.

Nej, det e ju inte alla som gillar Z5500. Det är väl en fråga om smak och tycke som allt handlar om inom musik.
Jag har själv sålt mitt Z5500 och inhandlat hörlurar + förstärkare för 20k så jag är ingen som använder högtalare om man säger så.
Det betyder dock inte att jag har något emot ett högtalarsystem som Z5500 faktiskt, inte för gemene man, vanliga personer har nog inte något emot ljudet som Z5500 leverarar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Om Lemmy fått vara med och bestämma lär de där hörlurarna vara galet högljudda. Senast jag var och lyssnade på Motörhead så började de spela högt och sedan höjde de under konserten. I slutet var det så högt att det var jobbigt även med öronproppar. Men det var en bra konsert.

Motörhead rules...och Lemmy (och de andra 2) har varit med och bestämt hur de ska vara...precis som de varit med och tagit med deras vin, vodka, öl och kommande bourbon, de enda de inte har varit med och tagit fram är snuset som endast är omettikerat grovsnus

http://www.rocknytt.net/toppnyheter/6336-motoerhead-slaepper-...

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrutalOddball:

Hejsan allihopa. Har på senare tid blivit mer intresserad av bra ljud, då musik är något jag älskar. Därför bör det vara tid att pensionera mitt nuvarande kassa ljudsystem (om man kan kalla de för det) så jag tänkte köpa nytt.
Så, det jag vill ha är alltså tips på hörlurar (obs HÖRLURAR) för ca 700 så att jag kan köpa en ModMic med lurarna för ca 1000 kr. Notera att dessa lurar gärna får vara relativt ok i utseende, så jag tänkte ha de på stan också. Det jag har tittat på är tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=995578 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459638

Sedan vill jag också ha ett par högtalare, är dock inte alls lika insatt i detta område, men är tex http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare/... bra?

Notera att musiken jag lyssnar på är väldigt blandad, men det blir en hel del heavy metal, allmän metal och diverse pop.
Har ni frågor så bara ställ de, hoppas på bra tips!

Tack!

Kan bara rekommendera Logitechs Z-906 5.1 system och jag har köpt dom nu och är väldigt nöjd

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

Kan bara rekommendera Logitechs Z-906 5.1 system och jag har köpt dom nu och är väldigt nöjd

Ett citat från första inlägget.
"Hejsan allihopa. Har på senare tid blivit mer intresserad av bra ljud"

Även om du tycker det är bra är det subjektivt,rekommendera inte nåt om du inte har koll på vad som är bra rent generellt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oyegie:

Ett citat från första inlägget.
"Hejsan allihopa. Har på senare tid blivit mer intresserad av bra ljud"

Även om du tycker det är bra är det subjektivt,rekommendera inte nåt om du inte har koll på vad som är bra rent generellt.

Åh andra sidan går det inte att få bra ljud i den prisklassen som han letar efter.
Inte heller i 4000 kronors klassen. Det är 8-10k klassen som gäller om man vill ha bra ljud sedan en förstärkare för 10k
Då börjar vi snacka om bra ljud..

Och om du nu ska snacka om rent generellt utgår vi från de skräpet du har i din signatur så har du inte en endaste koll på vad bra ljud är.
Riktigt dåliga förstärkare och hörlurar..

Permalänk
Medlem

Logitech är något som hör hemma i papperskorgen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beelze666:

Åh andra sidan går det inte att få bra ljud i den prisklassen som han letar efter.
Inte heller i 4000 kronors klassen. Det är 8-10k klassen som gäller om man vill ha bra ljud sedan en förstärkare för 10k
Då börjar vi snacka om bra ljud..

Och om du nu ska snacka om rent generellt utgår vi från de skräpet du har i din signatur så har du inte en endaste koll på vad bra ljud är.
Riktigt dåliga förstärkare och hörlurar..

Det var lite överdrivet högt pris du drog till med, Mirage MX 5.1 kostar 5490:- och är grymt bra högtalarsystem för det priset, en stärkare för runt 4-5000:- räcker gott och väl för riktigt bra ljud
http://www.miragespeakers.com/home-theater-systems/?sku=MX-5-...
http://www.kungstv.se/tv/hogtalare/hemmabio-sma-hogtalar-pake...

Skrivet av buddaz:

Logiech är något som hör hemma i papperskorgen

De finns ju inte ens

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

Högtalarna är säkert bra,fast kan verkligen rekomendera att köpa ett högtalarsystem där du får med en sub/bass. (tex ett 2.1 system) Högtalare som endast är till för att spela mellanregisteer/bas går oftast inte lika lågt ner i frekvens om en sub gör. (såklart beroende på hur fina högtalare vi snackar om här då) Men en enskilld sub så får du oftast klart mycket finare/skönare bass!

Visa signatur

Mina projekt: Simple | Drömlabb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmusdator123:

Högtalarna är säkert bra,fast kan verkligen rekomendera att köpa ett högtalarsystem där du får med en sub/bass. (tex ett 2.1 system) Högtalare som endast är till för att spela mellanregisteer/bas går oftast inte lika lågt ner i frekvens om en sub gör. (såklart beroende på hur fina högtalare vi snackar om här då) Men en enskilld sub så får du oftast klart mycket finare/skönare bass!

Måste bara slå hål i det du säger med att rekomendera dig att gå och lyssna på B&W PM1 i så fall, däremot så kostar de en del
http://www.bowers-wilkins.com/Speakers/Home_Audio/PM1/overvie...
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/bw_pm...

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

Okej, men om vi ska fokusera på hörlurarna (för 700, fortfarande) så vad är bra? Någon av de jag länkade, eller ngt helt annat? Tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrutalOddball:

Okej, men om vi ska fokusera på hörlurarna (för 700, fortfarande) så vad är bra? Någon av de jag länkade, eller ngt helt annat? Tack

Av dem du länkade så skulle jag välja Sennheiser, deras lurar är otroligt bra i de flesta prisklasser, Shure är bra på mikrofoner och pickuper

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Entusiast

Ska du ha högtalare i 1000 kr-klassen bör du antingen titta efter något begagnat, kolla på ett par enklare aktiva studiomonitorer från typ Behringer eller Yamaha eller så kan du titta på ett paket med en T-amp och ett par högtalare.

Du får ingen vettig bas för 1000 kr så det är bara att ge upp. Kompletta system från Corsair och Logitech är ingen idé heller om du nu var ute efter bra ljud. Är det musik du ska lyssna på ska du definitivt inte köpa ett 5.1 system.

De där hörlurarna från Creative ska för övrigt vara sjukt prisvärda. Exakt samma lur som såldes av Denon fast då med en betydligt saftigare prislapp. Jag har inte lyssnat på dem själv så kan inte riktigt uttala mig. Annars blir det sällan fel med Sennheiser, AKG eller någon av de andra större tillverkarna. Dra iväg till en butik och provlyssna lite så märker du snart vad som passar dig. Om du inte hör skillnad på ljudet så kan du i alla fall välja ett par lurar som sitter bekvämt för obekväma lurar är helt ohållbart i längden, hur bra de än må låta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beelze666:

Åh andra sidan går det inte att få bra ljud i den prisklassen som han letar efter.
Inte heller i 4000 kronors klassen. Det är 8-10k klassen som gäller om man vill ha bra ljud sedan en förstärkare för 10k
Då börjar vi snacka om bra ljud..

Och om du nu ska snacka om rent generellt utgår vi från de skräpet du har i din signatur så har du inte en endaste koll på vad bra ljud är.
Riktigt dåliga förstärkare och hörlurar..

Vad är det för fel på mina förstärkare och lurar,det är bra grejer,inget sånt dyrt med massa ormolja osv utan billiga grejer som fungerar och låter bra.
Hoppas du inte menar att akg-k701 är dåliga för det är en av de bästa lurar man kan köpa i alla fall i budgetklassen,likaså Denonlurarna,fast de finns inte att köpa längre.

Permalänk
Skrivet av BrutalOddball:

Njae, efter att ha haft x antal Creative-produkter så har jag bestämt mig för inga mer Creative. Men tack för tipset endå

Sluta bojkotta märken utan grund, de där lurarna har tagits fram som de bästa i sin prisklass i flera tester. Pröva dem. Men som folk säger får du inte så bra ljud i denna prisklass. Men de är de bästa du KAN få för 700. Jag rekommenderar också en riktig förstärkare / ljudkort och högtalare / hörlur om du nu är musik intresserad.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

Okej, jag hör vad ni alla säger, och jag hade jättegärna lagt 10 - 20 - 40 tusen på ljud där hemma, men tyvärr så är det inte lätt när man är fattig student. Sedan tycker jag att några av er är lite omogna (ingen nämd, ingen glömd) med hela det här tjaffset om att man inte får bra ljud förrän den här och den här budgeten. Det jag vill ha är alltså ett par så bra som möjligt hörlurar för ca 700 kr. Högtalarsystem löste sig, jag kan ta farsans gamla. Tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrutalOddball:

Okej, jag hör vad ni alla säger, och jag hade jättegärna lagt 10 - 20 - 40 tusen på ljud där hemma, men tyvärr så är det inte lätt när man är fattig student. Sedan tycker jag att några av er är lite omogna (ingen nämd, ingen glömd) med hela det här tjaffset om att man inte får bra ljud förrän den här och den här budgeten. Det jag vill ha är alltså ett par så bra som möjligt hörlurar för ca 700 kr. Högtalarsystem löste sig, jag kan ta farsans gamla. Tack

Nice, du får ett par schyssta lurar för 700kr, även för mindre faktiskt, men försök lyssna någonstans på ett par...och lyssna inte på de lögnaktiga tomtarna som påstår att bra ljud behöver vara dyrt, det hänger inte på prislappen, den är oftast märket som sätter priset. Bose t.ex har ett grymt system som låter svinbra för 40000kr, men ljudet i sig är inte värt det priset, inget ljud är, det är bara märket du betalar för, ljudmässigt är det värt deygt hälften

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!