SweClockers drop!

Ny trotjänare; Hörlurar(/headset?) <1500:- för spel och musik!

Permalänk
Medlem

Ny trotjänare; Hörlurar(/headset?) <1500:- för spel och musik!

Hej!

Är så fruktansvärt less på mina Turtle Beach x10 och Logitech Z-5500, vill uppleva ljudet från spel och musik på en högre nivå nu! Jag har följande moderkort att koppla ljudet till, vet inte vad man ska ha för kontakt i änden på hörluren/headsettet för bästa ljud dock. Kommer använda det jag köper till att lyssna på musik och vid spelande, även Skype etc.

Det jag söker (ingen speciell prioriteringsordning):
-Så nära som möjligt inget ljud ska läcka in utifrån och vice versa.
-Ligga emot huvudet runt öronen och inte på (faktiskt väldigt viktigt, kommer ha på mig dem ofta och länge, vill inte känna av dem mer än nödvändigt).
-Helst under 1500:-
-Vill ha balanserat ljud med punch i basen, klara och rena toner (vet inte hur jag ska beskriva det..).

När en bomb exploderar brevid mig i BF3 vill jag bli så jävla rädd av ljudet att jag kastar mig ner på golvet, när jag skjuter med min stridsvagn så ska hela huvudet skaka till och när motorerna i jetflygplanet spinner igång så ska jag få gåshud... ja ni fattar vinken! Musiken är också viktig, anledningen till att jag länkade moderkortet är att jag undrar om mjukvara spelar stor roll för ljudbilden (klart det gör män ändå)? "Vilket program ska man ladda ner för bästa ljud"?

Värt att nämna så har jag en gammal mic från mitt Siberia Icemat headset liggandes i någon låda som fungerar bra, så det måste inte vara ett headset, tror jag snarare vill ha hörlurar då jag önskar kunna använda dem tillsammans med min Sony Xperia S utan att se ut som ett mähä.

Har ni några förslag på vilken ljudupplevelse jag ska köpa?

MVH

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Beyerdynamic DT770 80 ohm versionen, med Fiio E5 förstärkare. Jag tror denna kombination skulle ge dig vad du söker.

Recensioner på lurarna, och på Fiion

Permalänk
Avstängd

Sennheiser PC350 med modd.

http://www.head-fi.org/t/406187/modding-the-sennheiser-pc350-...

Börja med ett hål, blir du inte nöjd så gör du ett till etc.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

För det första så måste du skaffa ett ljudkort. Realtek i all ära, men så värst bra ljud har jag aldrig fått ur dessa on-board ljud chip! En ny dimension öppnade sig när jag installerade mitt gamla Creative Audigy2.. och sen ytterligare en dimension till med mitt senaste Asus Xonar DX! Och det finns tydligen ännu bättre ljud att kräma ur, men då börjar det kosta på sig..
Sen har jag ett par Corsair lurar, Vengeance 1300.. men dom saknar lite i den djupa bas-tonen.. Så dom fattas lite enl. mig själv. Högst personligt.

Sen kan man köpa USB lurar med inbyggda ljudkort. Men det har inte tilltalat mig..

Som sagt, högst personligt hur man upplever ljud. Man kan nog lägga hur mycket som helst på ljud. Det gäller att hitta den där gyllene balansen mellan pris och prestanda. Men så länge du kommer bort från Realtek så är du på rätt väg

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Beyerdynamic DT770 80 ohm versionen, med Fiio E5 förstärkare. Jag tror denna kombination skulle ge dig vad du söker.

Recensioner på lurarna, och på Fiion

Detta skulle kunna vara något! Gillar den lilla förstärkardosan, tror något sådan skulle bli bra då jag kör mITX och inte kan köpa ljudkort, skulle bli väl saftigt att köpa nytt mobo och chassi för att sedan kunna köpa ljudkort och hörlurar. Men jag vet inte, kanske är värt det?

Skrivet av Leon1:

Sennheiser PC350 med modd.

http://www.head-fi.org/t/406187/modding-the-sennheiser-pc350-...

Börja med ett hål, blir du inte nöjd så gör du ett till etc.

Nej, något sådant vill jag inte ge mig på, tack för förslaget, är övertygad om att det är mycket bang-for-the-buck vilket jag gillar

Skrivet av lacrits:

För det första så måste du skaffa ett ljudkort. Realtek i all ära, men så värst bra ljud har jag aldrig fått ur dessa on-board ljud chip! En ny dimension öppnade sig när jag installerade mitt gamla Creative Audigy2.. och sen ytterligare en dimension till med mitt senaste Asus Xonar DX! Och det finns tydligen ännu bättre ljud att kräma ur, men då börjar det kosta på sig..
Sen har jag ett par Corsair lurar, Vengeance 1300.. men dom saknar lite i den djupa bas-tonen.. Så dom fattas lite enl. mig själv. Högst personligt.

Sen kan man köpa USB lurar med inbyggda ljudkort. Men det har inte tilltalat mig..

Som sagt, högst personligt hur man upplever ljud. Man kan nog lägga hur mycket som helst på ljud. Det gäller att hitta den där gyllene balansen mellan pris och prestanda. Men så länge du kommer bort från Realtek så är du på rätt väg

Vad är det för skillnad på lurar med USB och 3.5mm? Har läst att vissa gillar USB medans andra föraktar det som pesten?

HAr läst mycket gott om dessa, kan dewm passa mig? Eller läcker dem in/ut ljud mycket?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

I den prisklassen finns det i princip bara Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm och Audio Technica ATH-M50 som är intressant. Rekommenderar dock en hörlursförstärkare och bättre ljudkort.

EDIT:

Skrivet av Marticus:

Vad är det för skillnad på lurar med USB och 3.5mm? Har läst att vissa gillar USB medans andra föraktar det som pesten?

HAr läst mycket gott om dessa, kan dewm passa mig? Eller läcker dem in/ut ljud mycket?

Lurar med USB använder ett eget inbyggt ljudkort i själva hörluren. Endast "gaming"-lurar använder sig av detta. Oftast samma "skit" som det inbyggda på moderkortet. ATH-M50 läcker inget ljud då de är slutna.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

I den prisklassen finns det i princip bara Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm och Audio Technica ATH-M50 som är intressant. Rekommenderar dock en hörlursförstärkare och bättre ljudkort.

EDIT:

Lurar med USB använder ett eget inbyggt ljudkort i själva hörluren. Endast "gaming"-lurar använder sig av detta. Oftast samma "skit" som det inbyggda på moderkortet. ATH-M50 läcker inget ljud då de är slutna.

Ah då förstår jag, tack för den förklaringen! Men angående ATH-M50, så såg jag en som fick sig en liten avhyvling angående skillnaden mellan slutna och omslutande hörlurar, är MTH både och eller bara omslutande runt örat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Ah då förstår jag, tack för den förklaringen! Men angående ATH-M50, så såg jag en som fick sig en liten avhyvling angående skillnaden mellan slutna och omslutande hörlurar, är MTH både och eller bara omslutande runt örat?

ATH-M50 är slutna och går över örat. De är också ett bra val, DT770 har lite mer bas, M50 är helt all-arounders. Dock skulle jag faktiskt rekommendera DT770 mer med tanke på spelande också.

Angående det med ljudkort... Jag såg att du har Z5500 högtalare också, så du vill ju säkert kunna ansluta dem också om du köper nytt ljudkort. Vad du kan skaffa är ett sådanthär: Creative SB X-Fi 5.1 USB ljudkort. Jag har faktiskt ett sådant liggandes här hemma, och det är inte alls illa för pengarna om du behöver nåt som stöder 5.1 och inte går in i burken. Skillnaden är inte natt och dag från de integrerade mobo kortet, men du blir av med allt som heter störningar som speciellt märks i bra hörlurar somm är anslutna till moderkortet.

Så om budgeten tillåter kan du skaffa både kortet och förstärkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

ATH-M50 är slutna och går över örat. De är också ett bra val, DT770 har lite mer bas, M50 är helt all-arounders. Dock skulle jag faktiskt rekommendera DT770 mer med tanke på spelande också.

Angående det med ljudkort... Jag såg att du har Z5500 högtalare också, så du vill ju säkert kunna ansluta dem också om du köper nytt ljudkort. Vad du kan skaffa är ett sådanthär: Creative SB X-Fi 5.1 USB ljudkort. Jag har faktiskt ett sådant liggandes här hemma, och det är inte alls illa för pengarna om du behöver nåt som stöder 5.1 och inte går in i burken. Skillnaden är inte natt och dag från de integrerade mobo kortet, men du blir av med allt som heter störningar som speciellt märks i bra hörlurar somm är anslutna till moderkortet.

Så om budgeten tillåter kan du skaffa både kortet och förstärkaren.

Så det finns alltså "enbart" DT770 och ATH-M50 att välja på i min prisklass? Skulle vara toppen faktiskt... Angående "kortet och förstärkaren" så menar du denna och denna? Hur funkar DT770 med min mobiltelefon? Läst att man skulle försöka hålla sig inom 32-38Ohm om jag inte minns fel p.g.a risken att lurarna underpresterar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Så det finns alltså "enbart" DT770 och ATH-M50 att välja på i min prisklass? Skulle vara toppen faktiskt... Angående "kortet och förstärkaren" så menar du denna och denna? Hur funkar DT770 med min mobiltelefon? Läst att man skulle försöka hålla sig inom 32-38Ohm om jag inte minns fel p.g.a risken att lurarna underpresterar?

Japp just så som du länkade menade jag.

Det är sant att det finns tumregler för detdär med impedans och portabla spelare, jag skulle säga att DT770 80 ohms versionen är ett gränsfall, men inte nåt jag har testat. Enligt NwAvGuy (en relativt känd audio bloggare) är 80 ohms version "barely usable on portable devices".

Du kan ju dock använda förstärkaren till din telefon också, det är egentligen portabla apparater den är till för (mycket liten till storlek).

Sen finns det 32 ohms version av DT770 men den är lite dyrare.

Om du är orolig och vet att du kommer att använda dem mycket med telefonen också så är nog ATH-M50 ett bra val också. De har lägre impedans och hög känslighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Japp just så som du länkade menade jag.

Det är sant att det finns tumregler för detdär med impedans och portabla spelare, jag skulle säga att DT770 80 ohms versionen är ett gränsfall, men inte nåt jag har testat. Enligt NwAvGuy (en relativt känd audio bloggare) är 80 ohms version "barely usable on portable devices".

Du kan ju dock använda förstärkaren till din telefon också, det är egentligen portabla apparater den är till för (mycket liten till storlek).

Sen finns det 32 ohms version av DT770 men den är lite dyrare.

Om du är orolig och vet att du kommer att använda dem mycket med telefonen också så är nog ATH-M50 ett bra val också. De har lägre impedans och hög känslighet.

Så om vi enbart tittar på lurarna och jag prioriterar datorn, så är DT770 att föredra, och helst då med ljudkortet och/eller (vilket helst?) förstärkaren? Ska mobiltelefonen spela in som faktor så är ATM-50 bättre allround?

Enligt NwAvGuy så går ju DT770 bort till mobilen utan förstärkare om jag tolkar citatet rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Så om vi enbart tittar på lurarna och jag prioriterar datorn, så är DT770 att föredra, och helst då med ljudkortet och/eller (vilket helst?) förstärkaren? Ska mobiltelefonen spela in som faktor så är ATM-50 bättre allround?

Enligt NwAvGuy så går ju DT770 bort till mobilen utan förstärkare om jag tolkar citatet rätt.

Helst både ljudkortet och förstärkaren (ljudkortet låter dig "koppla förbi" digital till analog konverteringen som nu sköts av moderkortet, och förstärkaren förstärker signalen till hörlurarna).

Ja de ska gå att använda dem i telefonen, men om du gillar jätte hög volym kan det hända att du inte får det utan förstärkaren emellan.

Sådär DT770 vs M50 allmänt så är det svårt att säga vilken som sist och slutligen är bättre, det beror helt på person Det enda jag kan säga med säkerhet är att 770 har mer bas.

Permalänk

Förrän jag överlåter tråden åt mer kunniga tänkte jag bara nämna Shure SRH840 (http://www.thomann.de/fi/shure_srh_840.htm) som ett alternativ i samma prisklass. Klart och detaljerat ljud med en (i alla fall för mig) tillräcklig bas. De läcker inte ljud varken in eller ut och sitter bekvämt på mitt huvud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Helst både ljudkortet och förstärkaren (ljudkortet låter dig "koppla förbi" digital till analog konverteringen som nu sköts av moderkortet, och förstärkaren förstärker signalen till hörlurarna).

Ja de ska gå att använda dem i telefonen, men om du gillar jätte hög volym kan det hända att du inte får det utan förstärkaren emellan.

Sådär DT770 vs M50 allmänt så är det svårt att säga vilken som sist och slutligen är bättre, det beror helt på person Det enda jag kan säga med säkerhet är att 770 har mer bas.

Känns som att DT770 är ett bättre val. Läste lite lätt att dem lämpar sig bättre för användning då källan är lite halvdan (99% av min musik kommer från spotify) p.g.a det svackande (fel ord kanske?) mellanregistret eller hur det var. Men jag är rädd att det kanske är så att basen är trumpfkortet för DT770 och det är inte riktigt det jag är ute efter. Musiken jag lyssnar på är inte direkt dubstep/techno etc, mer powermetal, melodic metal osv, då kanske M50 är bättre? Vill ha balanserat ljud med pigg bas, lite punch i den. Tycker inte om dånande djup bas som shakear huvudet. Men jag har inte lyssnat på någon av lurarna så jag vet inte!

Skrivet av Alpha Alphons:

Förrän jag överlåter tråden åt mer kunniga tänkte jag bara nämna Shure SRH840 (http://www.thomann.de/fi/shure_srh_840.htm) som ett alternativ i samma prisklass. Klart och detaljerat ljud med en (i alla fall för mig) tillräcklig bas. De läcker inte ljud varken in eller ut och sitter bekvämt på mitt huvud.

Tack för förslaget! Har sett dem som alternativ i dem få DT770 VS M50 tester jag skumläst ikv, ska kolla in dem lite mer!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror det blir DT770, förstärkaren och ljudkortet.

Hursomhelst, så är jag rädd för att bli begränsad mjukvarumässigt, eller är det ingen fara? Vill kunna ställa in ljudet med någon EQ om det skulle behövas men har ingen (vad jag vet), finns det någon bra mjukvara "man bör ladda ner" också som komplement till lurarna?

Visa signatur

Permalänk

Har ett par Beyerdynamic DT990 PRO, med en Fiio e17 förstärkare, båda köpte jag från ebay, Denna har tung bas och ett roligt ljud, Man blir verkligen glad av att lyssna med dom, dessutom sitter dom gudomligt skönt.

Har även ett par Sennheiser h598 som inte har lika tung bas, men ett bättre val om du inte lyssna på mycket hiphop eller dubstep, Denna också med fiio e17.

Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar!
[Moderkort: Asrock Z67 Professional Gen 3] [Minne: 16gb Corsair Vengeance 1600mhz] [Processor: Intel Sandy Bridge i7 2600K @ 4,7 Ghz] [Grafikkort: Powercolor 6970 2gb....Kommer snart Gainward phantom 680!] [Chassi: Fractal design R3] [Hårddisk: en skräpig 300gb mekanisk] [SSD: Plextor M3P 128 GB.]

Permalänk
Medlem

Är också på jakt efter nytt ljud. Kul att folk rekommenderar DT770 då det är mina absoluta favoriter

Men jag undrar om inte ett ljudkort typ xonar essense stx med inbyggd förstärkare är ett bättre väl än ett mediokert ljud kort + en billigare DAC som ni föreslagit? Eller är det bäst att försöka fixa ett externt ljudkort pga störningar inuti chassit?

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Är också på jakt efter nytt ljud. Kul att folk rekommenderar DT770 då det är mina absoluta favoriter

Men jag undrar om inte ett ljudkort typ xonar essense stx med inbyggd förstärkare är ett bättre väl än ett mediokert ljud kort + en billigare DAC som ni föreslagit? Eller är det bäst att försöka fixa ett externt ljudkort pga störningar inuti chassit?

Varför ska man både ha ljudkort och dac,blir ju kaka på kaka,det är dac/ljudkort + lurstärkare du ska ha i så fall.
Alltid bättre med externt om man vill slippa störningar,dessutom blir det mer flexibelt med externa grejer.
Behringer uca202 är ett prisvärt externt usb-kort och kan även driva lurar dock inte lågohmiga,köp till nån billig lurstärkare typ project headbox II för lite mer kräm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Det som jag har föreslagit är ett ljudkort, eller DAC om du så vill kalla det, det är samma sak. Orsaken att jag föreslog just det kortet är att TC inte har rum för ett internt ljudkort som Essence STX i datorn, och behöver stöd för 5.1. Ljudkortet har dock ingen förstärkning på uttaget för hörlurar, och därför rekommendationen av Fiio E5.

För högre budgeter finns det massvis med alternativ, och det måste absolut inte vara intern ljudkort. Vill man spendera mer kan man t.ex skaffa Schiit Audio Bifrost DAC med Asgard förstärkare. Vill man ha ett lite billigare och portablare alternativ finns t.ex Audioengine D1 och ett mittemellan är TubeMagic D1. Det beror helt på budget och vad du behöver plugga i

Permalänk
Medlem

Om du ska ha en billig förstärkare så rekommenderar jag att gå med den nyare FiiO E6 istället för E5. Den ska vara bättre än E5 och den kan användas samtidigt som man laddar den (vilket man inte kan göra med E5).

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 9070 XT | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung G60SD
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Varför ska man både ha ljudkort och dac,blir ju kaka på kaka,det är dac/ljudkort + lurstärkare du ska ha i så fall.
Alltid bättre med externt om man vill slippa störningar,dessutom blir det mer flexibelt med externa grejer.
Behringer uca202 är ett prisvärt externt usb-kort och kan även driva lurar dock inte lågohmiga,köp till nån billig lurstärkare typ project headbox II för lite mer kräm.

Vad vet du om DT770s mellanregister och diskant? Du verkar vara inne på detta ämne baserat på att jag sett dig mycket i denna forumsdel. Jag är rädd att resten av registret blir mediokert ställt brevid basen i dem lurarna, vilket inte riktigt ör vad jag är ute efter.. men jag kan (förhoppningsvis) ha fel! Också, vad tycker du om det länkade tillbehören?

Skrivet av CazeW:

Om du ska ha en billig förstärkare så rekommenderar jag att gå med den nyare FiiO E6 istället för E5. Den ska vara bättre än E5 och den kan användas samtidigt som man laddar den (vilket man inte kan göra med E5).

Hittar ingen E6 på prisjakt! :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Vad vet du om DT770s mellanregister och diskant? Du verkar vara inne på detta ämne baserat på att jag sett dig mycket i denna forumsdel. Jag är rädd att resten av registret blir mediokert ställt brevid basen i dem lurarna, vilket inte riktigt ör vad jag är ute efter.. men jag kan (förhoppningsvis) ha fel! Också, vad tycker du om det länkade tillbehören?

Har inte hört lurarna,du borde kanske åka och provlyssna lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Nej jag menade inte att han skall ha båda utan antingen eller. Antingen ett bra ljudkort i datorn alternativt utanför. Ska kolla upp de alternativ du angivit. Men funkar usb-ljudkort bra med Windows eller vill vissa program bråka?

Edit: nu ser jag att jag tidigare skrev lite galet. Jag menade som sagt att ljudkort + förstärkare och inte dac. Men ger inte STX kortet mycket ljud för pengarna? Förutsatt att man har plats i datorn och bra lurar att lyssna med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem

Jag kan fortfarande inte bestämma mig.

DT770 verkar vara kalas, om du gillar bas. Men det är inte allt jag vill ha, många review påpekar att mellanregister är svackande p.g.a den starka basen osv. Dem verkar helt perfekta förutom att basen verkar vara i överkant och resten av ljudet blir till en viss grad lidande. Jag vill ha vassa gitarrer med!

ATH-M50 verkar kanon, förutom komforten, som många har påpekat om, vilket låter som ett bottenslag för mig som har glasögon på mig vid datorn och vill kunna ha lurarna länge även utan glasögonen. Var väldigt ickeuppmuntrande att läsa alla klagomål om komforten, speciellt jämfört med DT770.

Shure SRH840 verkar inte alls ha klagomål på varesig ljud eller komfort, dessa känns som ett bättre val, men 80% har sagt att jag ska köpa DT770...

Hjälp! Jag kan inte riktigt åka och lyssna själv, vet ingen bra ljudbutik i Karlskrona som har dem i butik för provning, ta mig till kalmar är ingen lätt sak heller.

EDIT: Dessutom kommer högtalarna gå till TVn, så någon bättre förstärkare än fiio e5an skulle kanske va bra att köpa till lurarna ist för "Creative Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro", förslag på det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du inte ska ha högtalarna till datorn kan du skaffa nåt som t.ex NuForce uDac 2 som är både DAC och hörlursförstärkare på samma gång (kan alltså skippa Fiion). Du har definitivt större valmöjlighet om du inte behöver stöd för 5.1, uDac ska vara en hel del bättre än Soundblastern.

Angående hörlurarna är det svårt att hjälpa dig i detta skede, du har dina alternativ och du vet hur dom låter i teorin, resten är upp till dig själv vad du uppskattar i ditt ljud. Tyvärr är nog enda sättet att vara säker provlyssning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Om du inte ska ha högtalarna till datorn kan du skaffa nåt som t.ex NuForce uDac 2 som är både DAC och hörlursförstärkare på samma gång (kan alltså skippa Fiion). Du har definitivt större valmöjlighet om du inte behöver stöd för 5.1, uDac ska vara en hel del bättre än Soundblastern.

Angående hörlurarna är det svårt att hjälpa dig i detta skede, du har dina alternativ och du vet hur dom låter i teorin, resten är upp till dig själv vad du uppskattar i ditt ljud. Tyvärr är nog enda sättet att vara säker provlyssning.

Okej då lägger jag ner frågorna om hörlurarna och avgör själv nu mha materialet jag fått ja jag tänkte inte på det tidigare att jag inte behöver 5.1 till datorn då högtalarna försvinner från en. Ska kolla in ditt förslag, tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sådär! Har nu pluggat in mina nya DT770 i min nya NuForce DAC 2! Låter kasst Nej men allvarligt, det är så platt och torrt allt ljud, lyssnar genom spotify men iaf, det låter som i mina gamla turtlebeach lurar.

Måste finnas någon mjukvara som kan få lurarna att jobba ordentligt och visa vad dem kan, någon slags EQ eller något, förslag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Sådär! Har nu pluggat in mina nya DT770 i min nya NuForce DAC 2! Låter kasst Nej men allvarligt, det är så platt och torrt allt ljud, lyssnar genom spotify men iaf, det låter som i mina gamla turtlebeach lurar.

Måste finnas någon mjukvara som kan få lurarna att jobba ordentligt och visa vad dem kan, någon slags EQ eller något, förslag?

Kanske låter bättre med välmastrad plinketiplongjazz än dagens moderna popmusik som brukar låta platt annars ingen aning, normalt sett ska inte EQ behöva användas, prova med en annan lurstärkare kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Kanske låter bättre med välmastrad plinketiplongjazz än dagens moderna popmusik som brukar låta platt annars ingen aning, normalt sett ska inte EQ behöva användas, prova med en annan lurstärkare kanske.

Det har jag ingen.. Tycker väll att den jag köpt ska duga? Nog för att grejorna behöver lite inspelning, men detta är ju löjligt. Är det spotify som är så jäkla värdelöst? Då har jag ändå premium med..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Det har jag ingen.. Tycker väll att den jag köpt ska duga? Nog för att grejorna behöver lite inspelning, men detta är ju löjligt. Är det spotify som är så jäkla värdelöst? Då har jag ändå premium med..

Nej det är inget fel med spotify men mycket musik är söndermastrad och saknar noll dynamik, att det låter torrt behöver inte vara negativt kanske ska låta så.