Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Det ska jag svara på
Intels max vcore gäller för deras stockklock på 3,3. Så fort du börjar överklocka gäller inte denna gränsen längre.
Då volten blir farligare när GHzn stiger samtidigt som tempen också stiger.
Ju högre temperatur desto farligare blir volten.

Xroo kan nog förklara bättre

Alright, men eftersom det är "allmänt vedertaget" att man inte ska klocka utan någon bättre kylanordning så antar jag att så länge temperaturerna är i schack, så kan man kräma på mer vcore? Hur ska man veta? Menar, har man som jag en custom vatten-loop och temperaturer som aldrig överstiger 60-65 grader trots en vcore på runt 1.45 veta hur länge prollen ska överleva ?

Finns det ingen som gjort ett seriöst test under längre periodmed någon intel-prolle?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Det ska jag svara på
Intels max vcore gäller för deras stockklock på 3,3. Så fort du börjar överklocka gäller inte denna gränsen längre.
Då volten blir farligare när GHzn stiger samtidigt som tempen också stiger.
Ju högre temperatur desto farligare blir volten.

Xroo kan nog förklara bättre

Nej nej, inte volten. det är spänningen som blir farlig.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Nej nej, inte volten. det är spänningen som blir farlig.

Volt och spänning är samma sak senast jag kollade, elektrisk spänning mäts i Volt (V)

Permalänk
Medlem

Tänkte överklocka min 2500k så det är väldigt trevligt med en nyskriven guide! Editar den här posten med resultat sen.

Tydligen är mitt moderkort lite åt budgethållet (vilket inte är konstigt med tanke på att jag köpte det för att det var relativt billigt) så jag får inte ändra vcore utan jag behöver använda dvid (Gigabyte)... I alla fall fick jag upp min 2500k till 4.4GHz och stabilt i ca 10 min. Får se hur det blir i längden.

Permalänk
Medlem

Skulle varit kul att se vilka resultat som ni fått när ni följt denna guiden!
Därför skulle det varit roligt om ni som gjort detta kunde kopiera och skriva det

CPU:
Moderkort:
Klockhastighet:
Volt:
Temperatur load:

Tack och hej

Permalänk
Medlem

CPU: 2500k
Moderkort: P67A-G45
Klockhastighet: 4.5ghz
Volt: 1.35V
Temperatur load: 65c med en Antec 620.

Tack för guiden och vore kul om de hade klistrats den då den var mycket användbar, tack!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk

Grym guide även fast vi tog den över skype!

CPU: i7 2600k
Moderkort: ASUS P8P67 EVO
Klockhastighet: 4,6ghz
Volt: ~1.23v
Temperatur load: 57c

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem

Trevlig guide som går igenom allt man behöver veta för en överklockning som ska användas dagligen

Mitt ända klagomål är att jag som pluggar fysik inte är nöjd med hur du formulerar dig
Förlåt jag är petig men att säga att "ändra volten" är samma sak som att säga "ändra metern" när man menar "ändra avståndet". Jag misstänker att många säger fel på detta eftersom spänning och volt har väldigt lika nämn på engelska, nämligen voltage, och volt.

Lite samma sak med "spara på volten", det är ju faktiskt strömen man sparar på, sedan att det krävs en spänningssänkning (oftast) för att spara på strömen är en annan sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Trevlig guide som går igenom allt man behöver veta för en överklockning som ska användas dagligen

Mitt ända klagomål är att jag som pluggar fysik inte är nöjd med hur du formulerar dig
Förlåt jag är petig men att säga att "ändra volten" är samma sak som att säga "ändra metern" när man menar "ändra avståndet". Jag misstänker att många säger fel på detta eftersom spänning och volt har väldigt lika nämn på engelska, nämligen voltage, och volt.

Lite samma sak med "spara på volten", det är ju faktiskt strömen man sparar på, sedan att det krävs en spänningssänkning (oftast) för att spara på strömen är en annan sak

Så det ska alltså vara, CPU-Z används för att kontrollera CPUns spänning?
öka tills tempen/spänningen säger stopp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Så det ska alltså vara, CPU-Z används för att kontrollera CPUns spänning?
öka tills tempen/spänningen säger stopp?

Yes, spänningen är den elektriska potentialskillnaden och mäts i enheten volt. Samma sak med frekvensen. Frekvensen är svängningar per sekund och mäts i Hertz (Hz). DVS du ändrar inte Hertzen, utan du ändra frekvensen.

Permalänk
Medlem

Bokmärkar denna tråd, har beställt en ivy bridge och klockas skall den!

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

CPU: i5 3570k
Moderkort: Gigabyte ud3h z77
Klockhastighet: 4,6ghz
Volt: 1.265
Temperatur load: håller sig runt 60c

Visa signatur

CHASSI: CM haf-x GPU: GTX 780 CPU: I5 3570K mobo: gigabyte Z77x ud3h PSU: xfx 750w RAM: 16gb 2200mhz

Permalänk

Kom på en sak borde vi inte skriva kylare också?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem

Det glömde jag helt! Det får ni gärna göra

Permalänk
Medlem

CPU: i7 3770K
Moderkort: Asrock Z77 Extreme 4
Klockhastighet: 4,5 Ghz
Volt: 1,31 V
Temperatur load: 80 – 90
Kylare: Thermal solution RTS2011LC

Tusen tack för guiden, Det hade nog inte blivit någon klocknig utan den.

Permalänk
Medlem

CPU: i5 3570k
Moderkort: Asrock z77 Pro4
Klockhastighet: 4,5ghz
Volt: 1.2 (cpu-z) (offset +0.015)
Temperatur load: Varmaste kärnan 76. Svalaste 70.
Kylare: CM Hyper 212 Evo

Försökte gå högre idag, men verkar som att jag måste kräma på mycket mycket mer volt.
Jag kan boota in i windows med +0.060 offset på 4.7ghz, men program och annat kraschar stup i kvarten får dock ingen bsod.
Tror ni att det bara är att dra upp volten mer, eller är det någon annan inställning som spökar? Cpu PLL eller VTT kanske?

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

CPU: i5 3570k
Moderkort: Asrock z77 Pro4
Klockhastighet: 4,5ghz
Volt: 1.2 (cpu-z) (offset +0.015)
Temperatur load: Varmaste kärnan 76. Svalaste 70.
Kylare: CM Hyper 212 Evo

Försökte gå högre idag, men verkar som att jag måste kräma på mycket mycket mer volt.
Jag kan boota in i windows med +0.060 offset på 4.7ghz, men program och annat kraschar stup i kvarten får dock ingen bsod.
Tror ni att det bara är att dra upp volten mer, eller är det någon annan inställning som spökar? Cpu PLL eller VTT kanske?

Du kan gå upp ända till 1,36-38 utan större fara, men verkar som om din temperatur sätter stopp för det :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Du kan gå upp ända till 1,36-38 utan större fara, men verkar som om din temperatur sätter stopp för det :/

Lyckades få den stabil i 4.7ghz med en offset på +0.110 (Cpu-Z 1.29) med varmsate kärnan på 85c.
Testade med 4.8 och lyckades boota in stabilt i +0.160 (Cpu-Z 1.35). Prime95 kraschade, ökade Turbo voltage till +0.016 men hjälpte ej. Vågade inte riktigt öka mer då jag var uppe någonstans runt 1.36-37.

Tror du att det bara är volten som sätter stopp? eller kan några andra inställningar hjälpa mig?

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Men varför höjde du volten efter 4,7 när du redan där var uppe på skadliga temperaturer

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Men varför höjde du volten efter 4,7 när du redan där var uppe på skadliga temperaturer

85c är väl inte någon speciellt skadlig temepratur för Ivy Bridge så länge den inte ligger där 24/7. Jag ökade hastigheten på mina fläktar när jag försökte högre, så det är inga problem, är intresserad av att veta vad min cpu klarar av.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk

Ingen som vill göra detsamma, fast för AMD?

Permalänk

Jag har förstått att det gör marginell prestandamässig skillnad hur mycket man klockar minnena på Sandy Bridge men att man ska hålla sig till 1.5 voltsminnen. Sen läste jag också att Corsair Vengeance , som jag tänkt köpa från Inet, är dåliga att överklocka.
Min (noobiga?) fråga är om det ändå kan hindra en att överklocka processorn om man inte kan överklocka minnena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Jag har förstått att det gör marginell prestandamässig skillnad hur mycket man klockar minnena på Sandy Bridge men att man ska hålla sig till 1.5 voltsminnen. Sen läste jag också att Corsair Vengeance , som jag tänkt köpa från Inet, är dåliga att överklocka.
Min (noobiga?) fråga är om det ändå kan hindra en att överklocka processorn om man inte kan överklocka minnena?

man kan gott och väl ligga på 1333 mhz minnen men fortfarande trycka ut 4.0 ghz eller mer beroende på moderkort
man höjer ju processorns multiplier och klockar den endast cpun minnena hjälper inte så mkt att ha i 2133 mhz på en enklare speldator med dedikerat grafikkort ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

man kan gott och väl ligga på 1333 mhz minnen men fortfarande trycka ut 4.0 ghz eller mer beroende på moderkort
man höjer ju processorns multilier och klockar den minnena hjälper inte så mkt att ha i 2133 mhz på en enklare speldator med dedikerat grafikkort ^^

Nice, tack för svar.. det var vad jag trodde men vågade inte chansa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Nice, tack för svar.. det var vad jag trodde men vågade inte chansa

Så länge du inte rör BCLK dvs Base Clock så kommer minnena inte att klockas med processorn

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Så länge du inte rör BCLK dvs Base Clock så kommer minnena inte att klockas med processorn

Aha.. klart nyttigt att veta! thnx

Permalänk
Medlem

CPU: i5 2500k
Moderkort: Asrock extreme gen3
Klockhastighet: 4,7ghz
Volt: 1.376-384
Temperatur load: 63c högsta temp på en kärna.
Noctua nh-u12p

Är det skadligt med min vcore för en 24/7?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

CPU: i5 2500k
Moderkort: Asrock extreme gen3
Klockhastighet: 4,7ghz
Volt: 1.376-384
Temperatur load: 63c högsta temp på en kärna.
Noctua nh-u12p

Är det skadligt med min vcore för en 24/7?

Ser bra ut, med den tempen är det inget farligt, sen är väll inte spel k24/7 men du kanske foldar med den

Permalänk
Medlem

Fick ner volten till 1.36-1.376 iaf, borde inte vara så farligt tempsen ser bra ut, yes jag har ju hypertreading(?) och c1e support på så den klockar ner sig i idle.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Vad menas med stabil i Prime?
Vad menas med stabil i uppstart?

Har kört OC och Prime5 tester. Inte i något fall har tempen blivit för hög. Är det tempen som avses med stabil i Prime.
Vid uppstart har jag inte haft några problem. Men i vissa lägen har Win7 krashat till BlueScren någon minut efter att Prime har startats. Är det detta som avses med stabil uppstart. När Win7 har krashat har jag ökat offset med 0.005V varje gång. Några gånger har jag fått öka med 0.005V flera gånger innan driften har blivit stabil.
Nu har jag multiplier 44 och offset +0.035V, och kört Prime i 40 minuter med en temp upp till 62C.
Verkar detta rimligt?

Motherboard is ASUS P8Z77-V PRO, CPU i5-2500K
I am using watercooling.