Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Den ursprungliga planen var att ha en ungefär dubbelt så tjock bot som top, men nu har jag fräst fram en likadan top som bot och tänker att det är lika bra att ha lite extra material så de kommer nog att bli lika stora.

Jag har inte några bilder på toppen än, men jag ska börja göra lite hål för skruvar och nipplar i verkstaden idag så jag får se till att fixa lite fler bilder medan arbetet framskrider. Jag har fortfarande inte lyckas bestämma mig om utseendet på flänsar, men det lutar mot 16 st piggar i botten och något liknande i toppen. Utöver det tänkte jag försöka satsa på vanlig kylpasta som tätning mellan blocken, även om flera på forumet och flera av mina kollegor här på jobbet förespråkat o-ringar och frästa spår.

Aha, okej. Hur motiverar du valet av tätning, varför kylpasta och inte sån tätningssmörj som någon tidigare kommentator nämnt?

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bellasoda:

Den ursprungliga planen var att ha en ungefär dubbelt så tjock bot som top, men nu har jag fräst fram en likadan top som bot och tänker att det är lika bra att ha lite extra material så de kommer nog att bli lika stora.

Jag har inte några bilder på toppen än, men jag ska börja göra lite hål för skruvar och nipplar i verkstaden idag så jag får se till att fixa lite fler bilder medan arbetet framskrider. Jag har fortfarande inte lyckas bestämma mig om utseendet på flänsar, men det lutar mot 16 st piggar i botten och något liknande i toppen. Utöver det tänkte jag försöka satsa på vanlig kylpasta som tätning mellan blocken, även om flera på forumet och flera av mina kollegor här på jobbet förespråkat o-ringar och frästa spår.

Kylpasta som tätning låter som en omotiverat kladdig idé och det finns ju ingen garanti alls att den håller det minsta tätt. Vill du inte slabba med silikon finns ju såna här som borde passa perfekt för dig:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motordelar/P...
Bara att klippa till, skära ut hål för skruvarna och klämma fast mellan blocken. Blir inte smidigare än så.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag gjorde egna block och körde då med Flänstätning att täta med(loctite 574).
Används b la för att ersätta packningar mellan motordelar, så det tål det mesta i både kemikalier och värme väg.

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Permalänk
Skrivet av Marelix:

Aha, okej. Hur motiverar du valet av tätning, varför kylpasta och inte sån tätningssmörj som någon tidigare kommentator nämnt?

Jag tänkte testa och se, tycker inte det borde vara så komplicerat att hålla tätt mellan två plana metallytor som är hårt skruvade mot varandra. Läcker det får jag väl prova något annat. Det är ett senare problem så det löser jag när jag väl fräst klart innanmätet på blocken samt borrat, gängat och polerat.

Skrivet av Zotamedu:

Kylpasta som tätning låter som en omotiverat kladdig idé och det finns ju ingen garanti alls att den håller det minsta tätt. Vill du inte slabba med silikon finns ju såna här som borde passa perfekt för dig:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motordelar/P...
Bara att klippa till, skära ut hål för skruvarna och klämma fast mellan blocken. Blir inte smidigare än så.

Skulle jag vilja ha en smidig lösning så hade jag nog köpt blocket färdigt. Jag har redan en liknande packning hemma, så det kanske slutar med den ändå som jag tidigare nämnt.

Skrivet av atiradeon:

Jag gjorde egna block och körde då med Flänstätning att täta med(loctite 574).
Används b la för att ersätta packningar mellan motordelar, så det tål det mesta i både kemikalier och värme väg.

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Tack för tipset, och en mycket fin tråd förresten. Bl a den som motiverade mig att sätta fart.

Nu till dagens update:

Så här ser blocken ut just nu. Två stycken ganska lika klumpar koppar. De känns ganska små när man håller dem i handen men de väger tillsammans c:a 700 g, blir väl lite lättare när man fräst ur. Blocken är för övrigt lite lätt sandpapprade, sedan kommer poleringen.

Ett problem dock, när jag borrade igår så tänkte jag prova utan skärvätska eftersom det gick så bra under fräsningen. 15 mm ner i hålet så skär borren fast och går av, inte bra! Bara att fixa ny borr och skärvätska, frågan är bara vad man ska köra med. Det finns ju dyra lösningar, från exempelvis jula: (http://www.jula.se/skarvatska-super-cut-ii-300-ml-629201).

Vad jag läst så behövs skärvätskan i första hand för kylning av verktyget, och då fungerar det med vilken värmeledande vätska som helst, t ex vatten, även om T-röd och såpvatten verkar vara populärt. Någon som har några erfarenheter av detta?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bellasoda:

Jag tänkte testa och se, tycker inte det borde vara så komplicerat att hålla tätt mellan två plana metallytor som är hårt skruvade mot varandra. Läcker det får jag väl prova något annat. Det är ett senare problem så det löser jag när jag väl fräst klart innanmätet på blocken samt borrat, gängat och polerat.

Skulle jag vilja ha en smidig lösning så hade jag nog köpt blocket färdigt. Jag har redan en liknande packning hemma, så det kanske slutar med den ändå som jag tidigare nämnt.

Tack för tipset, och en mycket fin tråd förresten. Bl a den som motiverade mig att sätta fart.

Nu till dagens update:

http://www.forumbilder.se/images/7518201282517b34f.jpg

Så här ser blocken ut just nu. Två stycken ganska lika klumpar koppar. De känns ganska små när man håller dem i handen men de väger tillsammans c:a 700 g, blir väl lite lättare när man fräst ur. Blocken är för övrigt lite lätt sandpapprade, sedan kommer poleringen.

Ett problem dock, när jag borrade igår så tänkte jag prova utan skärvätska eftersom det gick så bra under fräsningen. 15 mm ner i hålet så skär borren fast och går av, inte bra! Bara att fixa ny borr och skärvätska, frågan är bara vad man ska köra med. Det finns ju dyra lösningar, från exempelvis jula: (http://www.jula.se/skarvatska-super-cut-ii-300-ml-629201).

Vad jag läst så behövs skärvätskan i första hand för kylning av verktyget, och då fungerar det med vilken värmeledande vätska som helst, t ex vatten, även om T-röd och såpvatten verkar vara populärt. Någon som har några erfarenheter av detta?

Fast det här handlar inte om smidigt eller inte utan snarare om det kommer fungera eller inte. Kylpasta är inte gjord för att agera tätning och kommer därför med största sannolikhet inte hålla tätt. Så då har du kladdat med pasta i onödan plus att du har ett läckande block. Det finns massa lösningar som faktiskt kommer hålla tätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av bellasoda:

Vad jag läst så behövs skärvätskan i första hand för kylning av verktyget, och då fungerar det med vilken värmeledande vätska som helst, t ex vatten, även om T-röd och såpvatten verkar vara populärt. Någon som har några erfarenheter av detta?

http://www.jula.se/borr-gangolja-300-ml-259001 Har jag använt ganska mycket när jag borrat, fungerar som det ska.

EDIT: Sedan hittade jag http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Ovriga-smorjmedel/Skarolja-364500/, aldrig provat den dock.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast det här handlar inte om smidigt eller inte utan snarare om det kommer fungera eller inte. Kylpasta är inte gjord för att agera tätning och kommer därför med största sannolikhet inte hålla tätt. Så då har du kladdat med pasta i onödan plus att du har ett läckande block. Det finns massa lösningar som faktiskt kommer hålla tätt.

Det förekommer väl en del tätningar i industrin med endast metall-metall kontakt? Det är ju inte så att jag riskerar något av att inte använda en tätning när jag testkör utanför datorn.

Ifall det här är viktigt för dig så får du väl vänta och se om jag lyckas eller inte.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Skrivet av HeavyFaction:

http://www.jula.se/borr-gangolja-300-ml-259001 Har jag använt ganska mycket när jag borrat, fungerar som det ska.

EDIT: Sedan hittade jag http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Ovriga-smorjmedel/Skarolja-364500/, aldrig provat den dock.

Bra tips på biltema-oljan, den var ju helt klart ekonomiskt försvarsbar!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Avstängd

700 gram!? Stackars moderkort Jag skulle nog planfräsa det undre blocket och köra med plexiglas istället för det övre för att få ner vikten

Visa signatur
Permalänk

Jag räknade lite på det här med tätning mellan metallytor.

I min modell så har jag 8 st M4-bultar som jag drar åt till 50% (2 kN klämkraft per bult) av vad de klarar och då skapar de ett tryck mellan ytorna som minimum är på 6 MPa, vilket alltså skulle hålla det tätt så länge det inre trycker inte överstiger 60 bar. Se bilden nedanför där färgskalan motsvarar kontakttryck mellan över- och underdel på kopparblocken. I de ljusblå ytorna är trycket som lägst, c:a 6.5 MPa.

Detta gäller alltså under förutsättning att ytorna är helt plana, och att gängorna inte går sönder vid åtdragning. Drar jag lite lösare, kanske 10% av vad skruven håller för, med tanke på att koppar ungefär har en sträckgräns som motsvarar 10% av bultens sträckgräns så kommer altså blocket hålla tätt mot ett inre tryck av 12 bar. Som kuriosa så motsvarar detta tryck ungefär 100 meter under vattenytan.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

700 gram!? Stackars moderkort Jag skulle nog planfräsa det undre blocket och köra med plexiglas istället för det övre för att få ner vikten

Äh, min förra luftkylare vägde c:a 1.5 kg så det är väl ingenting.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bellasoda:

Det förekommer väl en del tätningar i industrin med endast metall-metall kontakt? Det är ju inte så att jag riskerar något av att inte använda en tätning när jag testkör utanför datorn.

Ifall det här är viktigt för dig så får du väl vänta och se om jag lyckas eller inte.

Jodå men det bygger på att ytorna är helt plana. Jag vet inte vad du har för toleranser i din fräs. Generellt används packningar för att det är så mycket enklare och säkrare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Jag räknade lite på det här med tätning mellan metallytor.

I min modell så har jag 8 st M4-bultar som jag drar åt till 50% (2 kN klämkraft per bult) av vad de klarar och då skapar de ett tryck mellan ytorna som minimum är på 6 MPa, vilket alltså skulle hålla det tätt så länge det inre trycker inte överstiger 60 bar. Se bilden nedanför där färgskalan motsvarar kontakttryck mellan över- och underdel på kopparblocken. I de ljusblå ytorna är trycket som lägst, c:a 6.5 MPa.

http://www.forumbilder.se/images/1418201223012c9ed.jpg

Detta gäller alltså under förutsättning att ytorna är helt plana, och att gängorna inte går sönder vid åtdragning. Drar jag lite lösare, kanske 10% av vad skruven håller för, med tanke på att koppar ungefär har en sträckgräns som motsvarar 10% av bultens sträckgräns så kommer altså blocket hålla tätt mot ett inre tryck av 12 bar. Som kuriosa så motsvarar detta tryck ungefär 100 meter under vattenytan.

du får va noga med vad du väljer för skruvar isf med då så att de inte blir nån kemisk reaktion mellan kopparn och skruven om de inte blir helt tätt dit..

Vet att jag sett någon annan som testade detta och de sluta med att vattnet trängde igenom överallt och sakta droppade ut, när han öppna upp blocket såg han att de va vatten överallt mellan dem så trycket hade inte hållt tätt nånstans utan de tog bara lite tid för de o komma igenom

sen är de ju aldrig rekommenderat o ha en skruv som är starkare än materialet du skruvar den i blir inte så pålitligt o mäta hur hårt du kan dra den utan att gängorna ska gå sönder ;D

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Skrivet av Spille:

du får va noga med vad du väljer för skruvar isf med då så att de inte blir nån kemisk reaktion mellan kopparn och skruven om de inte blir helt tätt dit..

Vet att jag sett någon annan som testade detta och de sluta med att vattnet trängde igenom överallt och sakta droppade ut, när han öppna upp blocket såg han att de va vatten överallt mellan dem så trycket hade inte hållt tätt nånstans utan de tog bara lite tid för de o komma igenom

sen är de ju aldrig rekommenderat o ha en skruv som är starkare än materialet du skruvar den i blir inte så pålitligt o mäta hur hårt du kan dra den utan att gängorna ska gå sönder ;D

Det är zinkpläterade 8.8-skruvar: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=48-869-69

Om man har problem med att kopparn är för mjuk/klen kanske man kan ha någon slags insatsgänga från baksidan, typ en mutter, så kan man ju dra det så hårt som man vill (dvs till 100% av skruvens spec). Det blir nog plan b ifall jag råkar dra sönder gängan, jag får försöka hitta en momentnyckel här på jobbet så kanske det kan avvärjas.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Det är zinkpläterade 8.8-skruvar: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=48-869-69

Om man har problem med att kopparn är för mjuk/klen kanske man kan ha någon slags insatsgänga från baksidan, typ en mutter, så kan man ju dra det så hårt som man vill (dvs till 100% av skruvens spec). Det blir nog plan b ifall jag råkar dra sönder gängan, jag får försöka hitta en momentnyckel här på jobbet så kanske det kan avvärjas.

en momentnyckel hjälper inte vad jag fått höra då det inte går att räkna på hur mycket gängan i kopparn klarar utan du kommer nog få gå på känsla men en mutter på baksidan kan nog hjälpa till bra! känns dock som att hur plana du än lyckas få ytorna så kommer spänningarna från skruvarna göra så det inte blir plant mellan dem.. därför man har så sjukt många skruvar runt saker med vatten i vad ja fattat de som, även med packning behövs dem

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Skrivet av Spille:

en momentnyckel hjälper inte vad jag fått höra då det inte går att räkna på hur mycket gängan i kopparn klarar utan du kommer nog få gå på känsla men en mutter på baksidan kan nog hjälpa till bra! känns dock som att hur plana du än lyckas få ytorna så kommer spänningarna från skruvarna göra så det inte blir plant mellan dem.. därför man har så sjukt många skruvar runt saker med vatten i vad ja fattat de som, även med packning behövs dem

Jodå, det är klart att det går att räkna på hållfastheten på godsets gängor! Tur det, annars skulle jag stå utan jobb! Här på bygget så räknas det på varenda skruv och varenda skruv dras med momentnyckel.

En enkel uppskattning är ju att säga att det är sträckgränsen som bestämmer hur hårt man kan dra en skruv, har koppar sträckgränsen 70 och skruven 640, så se bara till att dra 70/640 ~ 10% så hårt som skruven maximalt är specad till. Vill man göra det mer komplicerat så kan man ställa upp en jämviktsmodell där man tar hänsyn till friktion, lutning, moment och krafter för de aktuella godsen och dimensionerna. Som tur är så finns det andra som har gjort sånt så man slipper uppfinna hjulet.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Jodå, det är klart att det går att räkna på hållfastheten på godsets gängor! Tur det, annars skulle jag stå utan jobb! Här på bygget så räknas det på varenda skruv och varenda skruv dras med momentnyckel.

En enkel uppskattning är ju att säga att det är sträckgränsen som bestämmer hur hårt man kan dra en skruv, har koppar sträckgränsen 70 och skruven 640, så se bara till att dra 70/640 ~ 10% så hårt som skruven maximalt är specad till. Vill man göra det mer komplicerat så kan man ställa upp en jämviktsmodell där man tar hänsyn till friktion, lutning, moment och krafter för de aktuella godsen och dimensionerna. Som tur är så finns det andra som har gjort sånt så man slipper uppfinna hjulet.

aha okey! Där jag jobba innan fick vi aldrig någonsin dra en skruv som var hårdare än materialet den satt i.. för att det inte gick att lita på att gängorna skulle hålla dock gällde ju detta plattor som skulle ha runt 40-80 ton på sig så de ville väl va extra säkra kanske skruven skulle alltid va den svagaste länken så att man kunde va säker på att de höll typ

du har inte funderat på att använda fler skruvar och ha dem i ett zick-zack mönster för att få spänningen mer jämnt fördelad?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Skrivet av Spille:

aha okey! Där jag jobba innan fick vi aldrig någonsin dra en skruv som var hårdare än materialet den satt i.. för att det inte gick att lita på att gängorna skulle hålla dock gällde ju detta plattor som skulle ha runt 40-80 ton på sig så de ville väl va extra säkra kanske skruven skulle alltid va den svagaste länken så att man kunde va säker på att de höll typ

du har inte funderat på att använda fler skruvar och ha dem i ett zick-zack mönster för att få spänningen mer jämnt fördelad?

Sicksakmönster är ju en intressant tanke! Det hade nog funkat bra, men jag tänkte att jag skulle fräsa ur ett ganska stort hål så eventuellt kan det bli lite trångt. Så som jag har det nu så har jag 8 skruvar som sitter 17 mm från varandra med 3 mm till kanten från borrhålet. 3 mm börjar närma sig gränsen känns det som, men jag borde ju i princip kunna få plats med åtminstone 4 skruvar till mellan de andra. Jag ska ha det i åtanke, så tack för tipset!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Sicksakmönster är ju en intressant tanke! Det hade nog funkat bra, men jag tänkte att jag skulle fräsa ur ett ganska stort hål så eventuellt kan det bli lite trångt. Så som jag har det nu så har jag 8 skruvar som sitter 17 mm från varandra med 3 mm till kanten från borrhålet. 3 mm börjar närma sig gränsen känns det som, men jag borde ju i princip kunna få plats med åtminstone 4 skruvar till mellan de andra. Jag ska ha det i åtanke, så tack för tipset!

Så lite så, glad om man kan hjälpa till Du kan ju kanske gå ner till M3 skruvar med så kan du få de riktigt tajt kan nog bli rätt snyggt med många skruvar!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Jag hade fräst en recess och lagt i en O-ring som tätning mellan två metallytor om möjligheten fanns. Det blir självtätande så att säga, tryckdifferensen mellan den trycksatta insidan och utsidan där atmosfärstrycket hjälper till att hålla tätt. Den typen av tätning håller i riktningsventiler i hydraulsystem med hundratals bars tryck, så alla sådana dubier kan ni lägga åt sidan. Det kommer inte bli några ytor att tala om i ett litet kylblock, så de särande krafterna blir rätt små

Metall-mot-metall-tätningar är bara att glömma om man vill kunna ta isär och sätta ihop det några gånger när godset är koppar, det kommer börja läcka om du inte får ihop det exakt likadant på hundradelars millimetrar när. Det enda alternativet om man vill använda uteslutande metall är nog en aluminiumtätning.

Papperspackningar (typ Klingersil eller motsvarande) har föreslagits också, och det skulle fungera alldeles utmärkt. Dock är det inte i närheten av lika prydligt som O-ring i recess.

Det finns diverse "liquid gasket"-produkter också, som i princip är samma sak som silikonlim, men med lägre vidhäftningsförmåga. Enkelt, men inte heller särskilt prydligt.

Angående "piggar", det borde man ju lätt kunna göra genom att fräsa ett antal parallella spår i blocket med en liten pinnfräs, låt säga med 3 millimeters avstånd från varandra, och sedan samma antal parallella spår, vinkelrätt mot de tidigare spåren, med samma avstånd. Det som blir kvar skulle bilda 3 millimeter tjocka piggar, förvisso med kvadratiskt tvärsnitt, men det behöver inte vara en nackdel, då du faktiskt vill ha turbulent strömning i blocket.

I övrigt kan det ju vara bra att veta att finare gängor klarar högre dragningsmoment än grövre om man är orolig för att det ska läcka. Vill man ha både hängslen och livrem kan man välja en fingänga om man använder såpass grova skruvar att det finns.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

En O-ring är helt klart att föredra, det finns trots allt en anledning till att alla* kommersiella vattenblock använder det systemet.

Ett av mina vattenblock har en serie raka spår och en serie diagonella spår vilket ger rombiska pinnar, det ser ut som en rätt snygg lösning och jag inbillar mig att det ger bättre flöde än raka spår med fyrkantiga pinnar.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av kaput:

Jag hade fräst en recess och lagt i en O-ring som tätning mellan två metallytor om möjligheten fanns. Det blir självtätande så att säga, tryckdifferensen mellan den trycksatta insidan och utsidan där atmosfärstrycket hjälper till att hålla tätt. Den typen av tätning håller i riktningsventiler i hydraulsystem med hundratals bars tryck, så alla sådana dubier kan ni lägga åt sidan. Det kommer inte bli några ytor att tala om i ett litet kylblock, så de särande krafterna blir rätt små

Metall-mot-metall-tätningar är bara att glömma om man vill kunna ta isär och sätta ihop det några gånger när godset är koppar, det kommer börja läcka om du inte får ihop det exakt likadant på hundradelars millimetrar när. Det enda alternativet om man vill använda uteslutande metall är nog en aluminiumtätning.

Papperspackningar (typ Klingersil eller motsvarande) har föreslagits också, och det skulle fungera alldeles utmärkt. Dock är det inte i närheten av lika prydligt som O-ring i recess.

Det finns diverse "liquid gasket"-produkter också, som i princip är samma sak som silikonlim, men med lägre vidhäftningsförmåga. Enkelt, men inte heller särskilt prydligt.

Angående "piggar", det borde man ju lätt kunna göra genom att fräsa ett antal parallella spår i blocket med en liten pinnfräs, låt säga med 3 millimeters avstånd från varandra, och sedan samma antal parallella spår, vinkelrätt mot de tidigare spåren, med samma avstånd. Det som blir kvar skulle bilda 3 millimeter tjocka piggar, förvisso med kvadratiskt tvärsnitt, men det behöver inte vara en nackdel, då du faktiskt vill ha turbulent strömning i blocket.

I övrigt kan det ju vara bra att veta att finare gängor klarar högre dragningsmoment än grövre om man är orolig för att det ska läcka. Vill man ha både hängslen och livrem kan man välja en fingänga om man använder såpass grova skruvar att det finns.

Skrivet av Inveramsay:

En O-ring är helt klart att föredra, det finns trots allt en anledning till att alla* kommersiella vattenblock använder det systemet.

Ett av mina vattenblock har en serie raka spår och en serie diagonella spår vilket ger rombiska pinnar, det ser ut som en rätt snygg lösning och jag inbillar mig att det ger bättre flöde än raka spår med fyrkantiga pinnar.

Det finns ju åtminstone en anledning till att inte använda sig av acetaltopp och icke-värmeledande tätning och det är ju ökningen av den värmeledande ytan mot vattnet. Så som jag har lagt upp det så finns ju möjligheten att hela toppen värmer upp vattnet också. Provar man får man aldrig veta och då lär man sig ju aldrig någonting nytt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Det finns ju åtminstone en anledning till att inte använda sig av acetaltopp och icke-värmeledande tätning och det är ju ökningen av den värmeledande ytan mot vattnet. Så som jag har lagt upp det så finns ju möjligheten att hela toppen värmer upp vattnet också. Provar man får man aldrig veta och då lär man sig ju aldrig någonting nytt.

Med reservation för att jag har en bunte öl i kroppen;

Japp, det har du helt rätt i. En O-ring stjäl dock inte så värst mycket av kontaktytan om du lämnar lite gods

Läste din fråga om skärvätska; skulle tippa på att borret högg i och med att du borrar i koppar, och att det faktiskt inte alls har med att du inte använde skärvätska att göra. Vad du kan göra är att välja ett borr med liten släppvinkel och en eggvinkel nära 90 grader (vilket du lätt kan slipa till om du inte hittar något färdigt). Vill du göra det enkelt för dig kan du fråga om de har specialborr för mässing, så får du det du behöver

Tillägg: det är dock så gott som aldrig fel att använda skärvätska vid borrning med vanliga snabbstålsborr. Vanlig motorolja eller liknande går alldeles utmärkt att använda för det du vill göra.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av HeavyFaction:

http://www.jula.se/borr-gangolja-300-ml-259001 Har jag använt ganska mycket när jag borrat, fungerar som det ska.

EDIT: Sedan hittade jag http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Ovriga-smorjmedel/Skarolja-364500/, aldrig provat den dock.

Skrivet av kaput:

Med reservation för att jag har en bunte öl i kroppen;

Japp, det har du helt rätt i. En O-ring stjäl dock inte så värst mycket av kontaktytan om du lämnar lite gods

Läste din fråga om skärvätska; skulle tippa på att borret högg i och med att du borrar i koppar, och att det faktiskt inte alls har med att du inte använde skärvätska att göra. Vad du kan göra är att välja ett borr med liten släppvinkel och en eggvinkel nära 90 grader (vilket du lätt kan slipa till om du inte hittar något färdigt). Vill du göra det enkelt för dig kan du fråga om de har specialborr för mässing, så får du det du behöver

Tillägg: det är dock så gott som aldrig fel att använda skärvätska vid borrning med vanliga snabbstålsborr. Vanlig motorolja eller liknande går alldeles utmärkt att använda för det du vill göra.

Jag köpte biltema-skäroljan, funkade finfint!

Nu har min beställning på nipplar och skruv kommit så la dit dem ovanpå blocket för att få en liten känsla över hur det kommer se ut när det blir klart:

Jag har inte hunnit borra i det nedersta blocket, därför det ligger lite snett, sen så ska det borras mer i det övre, fräsas, gängas, putsas och poleras.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Jag köpte biltema-skäroljan, funkade finfint!

Nu har min beställning på nipplar och skruv kommit så la dit dem ovanpå blocket för att få en liten känsla över hur det kommer se ut när det blir klart:
http://i.imgur.com/Wgj1j.jpg

Jag har inte hunnit borra i det nedersta blocket, därför det ligger lite snett, sen så ska det borras mer i det övre, fräsas, gängas, putsas och poleras.

Hittills ser det riktigt fint ut! Blir det något för min del, så hoppas jag på samma resultat! Får massa av inspiration av detta och att det faktiskt går att genomföra!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av Marelix:

Hittills ser det riktigt fint ut! Blir det något för min del, så hoppas jag på samma resultat! Får massa av inspiration av detta och att det faktiskt går att genomföra!

Kul att du gillar det!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk

Nu har jag fått lite preliminära beräkningar på kyleffekten, jag testade med ett enkelt upplägg på piggarna. Värmeövergångstalet mellan vatten-koppar för forcerad strömning satte jag till 5000 W/m2K, är lite osäker på detta, jag får kolla närmare på det sen. Jag antar att processorn utvecklar en effekt på 300 W och att radiator(er) lyckas hålla vattnet på 30 grader. Då får jag en temperaturfördelning enligt nedan:

Där alltså maxtemperaturen närmast processorn ligger på 41.2 grader celsius, helt okej tycker jag!

Jag bifogar ovansidan också:

Nu återstår det bara att iterera lite, för att testa om det finns något annat upplägg på insidan som ger en mer effektiv kylning.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Skrivet av bellasoda:

Nu har jag fått lite preliminära beräkningar på kyleffekten, jag testade med ett enkelt upplägg på piggarna. Värmeövergångstalet mellan vatten-koppar för forcerad strömning satte jag till 5000 W/m2K, är lite osäker på detta, jag får kolla närmare på det sen. Jag antar att processorn utvecklar en effekt på 300 W och att radiator(er) lyckas hålla vattnet på 30 grader. Då får jag en temperaturfördelning enligt nedan:

http://www.forumbilder.se/images/a6232012844554369.jpg

Där alltså maxtemperaturen närmast processorn ligger på 41.2 grader celsius, helt okej tycker jag!

Jag bifogar ovansidan också:

http://www.forumbilder.se/images/2423201284614aab1.jpg

Nu återstår det bara att iterera lite, för att testa om det finns något annat upplägg på insidan som ger en mer effektiv kylning.

I LIKE MAN!

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Nu har jag fått lite preliminära beräkningar på kyleffekten, jag testade med ett enkelt upplägg på piggarna. Värmeövergångstalet mellan vatten-koppar för forcerad strömning satte jag till 5000 W/m2K, är lite osäker på detta, jag får kolla närmare på det sen. Jag antar att processorn utvecklar en effekt på 300 W och att radiator(er) lyckas hålla vattnet på 30 grader. Då får jag en temperaturfördelning enligt nedan:

http://www.forumbilder.se/images/a6232012844554369.jpg

Där alltså maxtemperaturen närmast processorn ligger på 41.2 grader celsius, helt okej tycker jag!

Jag bifogar ovansidan också:

http://www.forumbilder.se/images/2423201284614aab1.jpg

Nu återstår det bara att iterera lite, för att testa om det finns något annat upplägg på insidan som ger en mer effektiv kylning.

najs najs! Men de blir nog lite svårt o fräsa ut hörn utan radie och det ser ut o va väldigt lite material runt där du tänkt ha dina anslutningar?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Ser ut som att du nog får ha lite mer material där du tänkt skruva i nipplarna.