Permalänk
Skrivet av Spille:

najs najs! Men de blir nog lite svårt o fräsa ut hörn utan radie och det ser ut o va väldigt lite material runt där du tänkt ha dina anslutningar?

Skrivet av biorrith:

Ser ut som att du nog får ha lite mer material där du tänkt skruva i nipplarna.

Jag såg det också att det ser lite konstigt ut. Jag tänkte att det inte skulle påverka beräkningsresultatet så mycket så jag ful-caddade lite kan man säga. Jag får fixa till ovansidan lite helt klart, men det känns som att det är undersidan som påverkar prestandan mest hursomhelst. Ovansidan får väl bli lite som den blir utefter vad som går att tillverka.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk

När jag tillverkade min kylning så fick jag väldigt många värdefulla tips.
B la av "grizzly666" att förskjuta varannan rad av "piggarna"
Som bilden :
* * * * * *
.* * * * * *
* * * * * *
.* * * * * *

Istället för:
* * * * * *
* * * * * *
* * * * * *
* * * * * *

Då vattnet tvingas mot piggarna istället för den lättaste vägen förbi så skapas det mer turbolens, och trycket mot piggarna ökar.
Värmeöverförningen blir därmed bli högre.
Vattnet får åka slalom genom blocket

Läs mer på inlägg 39 i tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Permalänk
Skrivet av atiradeon:

När jag tillverkade min kylning så fick jag väldigt många värdefulla tips.
B la av "grizzly666" att förskjuta varannan rad av "piggarna"
Som bilden :
* * * * * *
.* * * * * *
* * * * * *
.* * * * * *

Istället för:
* * * * * *
* * * * * *
* * * * * *
* * * * * *

Då vattnet tvingas mot piggarna istället för den lättaste vägen förbi så skapas det mer turbolens, och trycket mot piggarna ökar.
Värmeöverförningen blir därmed bli högre.
Vattnet får åka slalom genom blocket

Läs mer på inlägg 39 i tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Ja, det var ju en intressant idé. Blir väl aningen jobbigare att tillverka i sådana fall? Det är ju skönt att kunna göra piggarna med så få arbetsmoment som möjligt.

Så som jag tänkte ha det nu så blir det i alla fall lite slalom-effekt, eftersom piggarna ligger diagonalt relativt anslutningarna. Det är lite svårt det där med värmeöverföring, hur den är beroende av turbulensen osv. Egentligen så skulle man vilja göra en strömningsberäkning (CFD) för att få en bättre uppskattning av värmeöverföringen och hur den är beroende av geometrin.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Ser ut som att du nog får ha lite mer material där du tänkt skruva i nipplarna.

Skrivet av Spille:

najs najs! Men de blir nog lite svårt o fräsa ut hörn utan radie och det ser ut o va väldigt lite material runt där du tänkt ha dina anslutningar?

Jag har gjort en ny design som är lite mer realistisk med tanke på tillverkning:

Verkar rimligare? Den tappar ungefär 1 grad i prestanda jämfört med den föregående versionen, eftersom det är mindre total yta, men inte mycket att göra åt det om det inte går att tillverka.

Visa signatur

Permalänk

Du kanske kan blästra blocken invändigt, så det blir skrovligt.
Och på så sätt öka den totala ytan lite.

Permalänk
Skrivet av atiradeon:

Du kanske kan blästra blocken invändigt, så det blir skrovligt.
Och på så sätt öka den totala ytan lite.

Hade ju varit en bra idé, men nu kan jag ingenting om att blästra och vet inte vart jag hittar någon maskin eller dylikt. Kör man med vanlig kompressor eller är det något special? Eventuellt kan det ju finnas i verkstan jag jobbar i...

Visa signatur

Permalänk

Liten update igen, har borrat och gängat lite igår:

Med G1/4-nipplar påskruvade.

Här ser man G1/4-gängan, det är också ganska tydligt att jag putsat med sandpappret, det ska poleras bort sen så det blänker lite finare.

3 av hålen gick det inte att få ner skruvar i, jag hade inte gjort hålen på undersidan perfekt under hålen på översidan. Jag tror jag gör hålen på översidan 0.5 mm större i diameter så passar det nog bättre. Dessutom så ska jag försänka hålen så att skruvskallarna hamnar nere i materialet.

Nu har jag ju ett problem förstås, den där j*vla borren som skar fast i ett av hålen, den sitter ju fortfarande där. Jag har försökt borra från andra sidan och banka ut den med en spik, men sitter ju f*n som berget. 2 st borr har gått sönder medan jag försökt borra genom hålet medan den gamla borrspetsen sitter där.

Visa signatur

Permalänk

Nu börjar det likna något! Efter gårdagens pass i verkstaden så börjar kopparblocken likna någonting nu.

Här ovan ihopmonterat, bilden nedan isärplockat. Lite svårt att se piggarna men de är där i alla fall. Var betydligt svårare än man kan tro att fräsa fram piggar med linjal, penna och ögonmått som enda hjälpmedel. Får väl duga.

Blocken känns ju små i handen, bara 5x5cm stora, men väger fortfarande över 600 gram, kanske borde ta och göra det övre blocket lite tunnare. Som tur är så har jag moderkortet liggande i min dator (rackchassi) inte ståendes.

Nästa projekt är att göra en liten ställning som håller blocket på plats i moderkortets skruvhål. Sen så ska jag fixa ytan i tätningen lite planare, blir till att putsa och polera en del. Sen trycktestas och se vilken metod som funkar för att hålla tätt, tänkte koppla på en cykelpump med tryckmätare eller liknande och se när det börjar pysa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Nu börjar det likna något! Efter gårdagens pass i verkstaden så börjar kopparblocken likna någonting nu.

http://www.forumbilder.se/images/0d7201285909Aa986.jpg

Här ovan ihopmonterat, bilden nedan isärplockat. Lite svårt att se piggarna men de är där i alla fall. Var betydligt svårare än man kan tro att fräsa fram piggar med linjal, penna och ögonmått som enda hjälpmedel. Får väl duga.

http://www.forumbilder.se/images/8c7201290002A3cfa.jpg

Blocken känns ju små i handen, bara 5x5cm stora, men väger fortfarande över 600 gram, kanske borde ta och göra det övre blocket lite tunnare. Som tur är så har jag moderkortet liggande i min dator (rackchassi) inte ståendes.

Nästa projekt är att göra en liten ställning som håller blocket på plats i moderkortets skruvhål. Sen så ska jag fixa ytan i tätningen lite planare, blir till att putsa och polera en del. Sen trycktestas och se vilken metod som funkar för att hålla tätt, tänkte koppla på en cykelpump med tryckmätare eller liknande och se när det börjar pysa.

Ser väldigt fint ut! Piggarna blev ju bra, och ev. olikheter/ojämnheter är väl bara bra för turbulensen? Allt blänkande gör att man själv blir rätt taggat på att göra något liknande. ^^

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av Marelix:

Ser väldigt fint ut! Piggarna blev ju bra, och ev. olikheter/ojämnheter är väl bara bra för turbulensen? Allt blänkande gör att man själv blir rätt taggat på att göra något liknande. ^^

Kul att du gillar det! Snart börjar det bli dags för att testa systemet, så då får vi väl se om det ger bra temps eller inte.

Tänkte jag kunde lägga in lite fler bilder från gårdagens pass i verkstaden, jag har nämligen börjat på en ram som ska hålla kylaren på plats. Otroligt tillfredställande att jobba i aluminium, väldigt mycket mjukare och mer lättbearbetat än koppar tycker jag.

Ovan är det en bild på en aluminiumplatta med fräst innandöme där blocket ska hållas på plats. Hålen är gjorda för 47.5x95mm som det är på ett AM3-mobo. Nedan är en bild på hur det är tänkt att hållas ihop.

Blänker ju fint iaf, men lite för stor bit tycker jag. För hållfastheten så behövs ju knappast en 10x60mm bred platta, jag ska nog fräsa fram 4 st armar på något vis som sticker ut från ramen runt blocket, som ett X typ istället för en rektangel som det är nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt proffsigt ut det där, och då brukar ändå inte bilder göra det rättvisa när det är frågan om blank metall.

Orkar inte leta upp mina gamla hållfböcker, men har inte [olegerat] aluminium en rätt låg flytgräns? Det kanske är bäst att inte plocka bort för mycket material, det blir ju ändå frågan om ganska stora krafter när du skruvar ner ramen. Eller ska den egentligen inte utöva någon större kraft, utan bara hålla blocket positionerat?

Angående planslipning av blocket; i jobbet håller jag ibland på med högtrycksbränslerör, där tätningsytorna är metall mot metall. För att plana dem slipar man med ventilslippasta, med ett absolut plant stålblock som underlag. Jag brukar köra i små, cirkulerande rörelser. Driftstrycket invändigt i rören ligger på runt 650 bar, räcker den tekniken för att få det plant nog för att klara det trycket, så borde den duga för dina ändamål också. Dessutom är det nog mycket lättare att slipa ett block än en rörända

Att få tag på något som är plant nog att använda som underlag till ditt ändamål borde vara lätt, och ventilslippasta kan du köpa på Biltema/Mekonomen/etc, eller någon välsorterad bensinmack.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaput:

Ser ju riktigt proffsigt ut det där, och då brukar ändå inte bilder göra det rättvisa när det är frågan om blank metall.

Orkar inte leta upp mina gamla hållfböcker, men har inte [olegerat] aluminium en rätt låg flytgräns? Det kanske är bäst att inte plocka bort för mycket material, det blir ju ändå frågan om ganska stora krafter när du skruvar ner ramen. Eller ska den egentligen inte utöva någon större kraft, utan bara hålla blocket positionerat?

Angående planslipning av blocket; i jobbet håller jag ibland på med högtrycksbränslerör, där tätningsytorna är metall mot metall. För att plana dem slipar man med ventilslippasta, med ett absolut plant stålblock som underlag. Jag brukar köra i små, cirkulerande rörelser. Driftstrycket invändigt i rören ligger på runt 650 bar, räcker den tekniken för att få det plant nog för att klara det trycket, så borde den duga för dina ändamål också. Dessutom är det nog mycket lättare att slipa ett block än en rörända

Att få tag på något som är plant nog att använda som underlag till ditt ändamål borde vara lätt, och ventilslippasta kan du köpa på Biltema/Mekonomen/etc, eller någon välsorterad bensinmack.

Det behöver inte vara någon större kraft på ett block egentligen. Tittar man på standardkylare så sitter de ju fastskruvade och så sitter det fjädrar för att man inte ska dra för hårt. Så hållbarheten hos en aluminiumram borde inte vara några problem. Moderkortet lär ju ledsna långt innan metallen gör det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av bellasoda:

Nu har jag ju ett problem förstås, den där j*vla borren som skar fast i ett av hålen, den sitter ju fortfarande där. Jag har försökt borra från andra sidan och banka ut den med en spik, men sitter ju f*n som berget. 2 st borr har gått sönder medan jag försökt borra genom hålet medan den gamla borrspetsen sitter där.

Nu kanske jag missat nåt i de senare inläggen, men jag kan inte se om du skrivit något om hur du fick ur borren. På det är jag väldigt nyfiken på hur du gick till väga.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Tack för tipset om ventilslippasta. Jag tror jag lyckades hyfsat med ett fint sandpapper, men skulle det strula så vet jag nästa steg.

Skrivet av Zotamedu:

Det behöver inte vara någon större kraft på ett block egentligen. Tittar man på standardkylare så sitter de ju fastskruvade och så sitter det fjädrar för att man inte ska dra för hårt. Så hållbarheten hos en aluminiumram borde inte vara några problem. Moderkortet lär ju ledsna långt innan metallen gör det.

Ja, jag tänkte mig armar som är en fyrkant på 10x10mm, och det borde stå pall för att hålla plats 600 gram koppar på plats. Nog för att aluminium är klenare än stål, men de flesta kyllare på marknaden brukar nog inte ha tjockare än 1-2 mm på deras ramar, eller vad det kallas. På tal om moderkortet så får jag nog fixa en matchande ram till baksidan, så att jag inte mosar det stackars moderkortet om jag råkar dra skruvarna för hårt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av HeavyFaction:

Nu kanske jag missat nåt i de senare inläggen, men jag kan inte se om du skrivit något om hur du fick ur borren. På det är jag väldigt nyfiken på hur du gick till väga.

Jo, det gav mig en del huvudbry kan jag säga. Jag fick tips från en kollega att borra från båda sidor (det jag redan gjort) och banka med en drivdon. Jag köpte en 4mm drivdon på jula, 30 spänn eller vad den nu kostade. En spik är ju inte ens härdad så den är ju inte särskilt stark så inte konstigt att det misslyckades. Eftersom hålet inte var riktigt genomgående fick jag bruka en del våld alltså, stod och bankade för kung och fosterland i säkert 15 min. Det blev lite små lokala deformationer, men till slut så blev det som ett helt nytt hål, uppbankat av drivdonen, och utan borrfanskapet satt kvar. Sen planslipade jag allt igen, så nu gick det fint att skruva ihop blocken.

Jag köpte en G1/4 plugg också, så nu sitter det bara en slanganslutning på blocket. Då blir det bara till att börja leta efter en kompressor med 10mm slanganslutning och se hur mycket tryck blocket håller för. Ingen kylpasta eller tätning överhuvudtaget just nu.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Då blir det bara till att börja leta efter en kompressor med 10mm slanganslutning och se hur mycket tryck blocket håller för.

Ett par tre bar borde räcka bra att trycktesta med , då det borde vara väldigt mycket högre tryck än vad det nånsin blir i blocket under drift.

PS. Bra jobbat.. Mycket roligt projekt att följa

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bellasoda:

Tack för tipset om ventilslippasta. Jag tror jag lyckades hyfsat med ett fint sandpapper, men skulle det strula så vet jag nästa steg.

Ja, jag tänkte mig armar som är en fyrkant på 10x10mm, och det borde stå pall för att hålla plats 600 gram koppar på plats. Nog för att aluminium är klenare än stål, men de flesta kyllare på marknaden brukar nog inte ha tjockare än 1-2 mm på deras ramar, eller vad det kallas. På tal om moderkortet så får jag nog fixa en matchande ram till baksidan, så att jag inte mosar det stackars moderkortet om jag råkar dra skruvarna för hårt.

Nej det är ju till och med vanligt med relativt tunna plastkonstruktioner för att hålla fast kylaren så om du drar sönder en aluminiumram har du dragit för hårt

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Huhu, nä, ni har nog helt rätt gällande krafterna, så jäkla hårt skruvar man ju inte ner kylaren i normalfall. Och som Zotamedu säger, ibland är det ju knappt så kylaren sitter fast. Minns en gammal Dell-burk jag fixade åt en kompis, där kylaren hade lossnat; det var bara ett par plastclips som höll ner klabbet. Nu räckte väl inte det just i detta fall, men om det inte behövs så mycket mer än så, så kan man nog konstatera att om man lämnar 10x10 mm material så har man mycket goda marginaler

Konceptet dämpningsfjädrar är nog ingen dum idé att apa efter för ett hemmabygge förresten, och det är ju lätt att åstadkomma. Lång skruv; trä på bricka, tryckfjäder, bricka i sagda ordning, och sedan skruva fast. Egentligen kan man nog skita i den sista brickan som hamnar mot blocket.

Vill man kan man ju gömma fjädrarna i skruvhålen också, i det här fallet där det är 10 mm material där skruvhålen är, så kan man ju försänka hålen ner till säg 7 mm djup, med ett borr som har aningens större diameter än fjädern.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av bellasoda:

Jo, det gav mig en del huvudbry kan jag säga. Jag fick tips från en kollega att borra från båda sidor (det jag redan gjort) och banka med en drivdon. Jag köpte en 4mm drivdon på jula, 30 spänn eller vad den nu kostade. En spik är ju inte ens härdad så den är ju inte särskilt stark så inte konstigt att det misslyckades. Eftersom hålet inte var riktigt genomgående fick jag bruka en del våld alltså, stod och bankade för kung och fosterland i säkert 15 min. Det blev lite små lokala deformationer, men till slut så blev det som ett helt nytt hål, uppbankat av drivdonen, och utan borrfanskapet satt kvar. Sen planslipade jag allt igen, så nu gick det fint att skruva ihop blocken.

Vad kul att du fick ur borren :). Har egen erfarenhet av att fastna med borr i koppar som jag aldrig fått ur, så det var kul och veta hur du gick till väga.

Kul projekt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeavyFaction:

Vad kul att du fick ur borren :). Har egen erfarenhet av att fastna med borr i koppar som jag aldrig fått ur, så det var kul och veta hur du gick till väga.

Kul projekt annars.

Ett knep jag lärt mig av ett gammalt ex som var silversmed, som tydligen ska funka väldigt bra om man bryter ett klent borr, är att stoppa ner arbetsstycket med brutet borr i alunlösning något dygn eller så. Uppenbarligen ska borret lösas upp. Kan tänka mig att det uppstår något galvaniskt element, så det kräver väl att arbetsstycket består av någon ädlare metall än borret, vilket är uppfyllt i det här fallet med kopparblock. Har aldrig testat det själv, men kan ju vara värt att veta.

Men annars är ju det bästa att välja rätt borr från början, och köra försiktigt, så slipper man hugg

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av atiradeon:

Ett par tre bar borde räcka bra att trycktesta med , då det borde vara väldigt mycket högre tryck än vad det nånsin blir i blocket under drift.

PS. Bra jobbat.. Mycket roligt projekt att följa

Skrivet av Zotamedu:

Nej det är ju till och med vanligt med relativt tunna plastkonstruktioner för att hålla fast kylaren så om du drar sönder en aluminiumram har du dragit för hårt

Skrivet av kaput:

Huhu, nä, ni har nog helt rätt gällande krafterna, så jäkla hårt skruvar man ju inte ner kylaren i normalfall. Och som Zotamedu säger, ibland är det ju knappt så kylaren sitter fast. Minns en gammal Dell-burk jag fixade åt en kompis, där kylaren hade lossnat; det var bara ett par plastclips som höll ner klabbet. Nu räckte väl inte det just i detta fall, men om det inte behövs så mycket mer än så, så kan man nog konstatera att om man lämnar 10x10 mm material så har man mycket goda marginaler

Konceptet dämpningsfjädrar är nog ingen dum idé att apa efter för ett hemmabygge förresten, och det är ju lätt att åstadkomma. Lång skruv; trä på bricka, tryckfjäder, bricka i sagda ordning, och sedan skruva fast. Egentligen kan man nog skita i den sista brickan som hamnar mot blocket.

Vill man kan man ju gömma fjädrarna i skruvhålen också, i det här fallet där det är 10 mm material där skruvhålen är, så kan man ju försänka hålen ner till säg 7 mm djup, med ett borr som har aningens större diameter än fjädern.

Skrivet av HeavyFaction:

Kul projekt annars.

Kul att ni gillar projektet, och tack så mycket för alla tips!

Jag hittade aldrig någon passande kompressor att trycktesta blocket med igår. Men jag tyckte det verkade tätt så jag körde en liten vattenslinga med pump och block, och det höll tätt hela tiden i alla fall, under de två timmarna jag hann prova.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av kaput:

Vart kan man hitta lämpliga fjädrar tro? Känns som en ganska billig sak, så hade varit skönt att slippa beställa också, för frakten går väl på 10-100 gånger mer än vad en fjäder egentligen kostar. Jula, Biltema, Clas Ohlson?

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bellasoda:

Vart kan man hitta lämpliga fjädrar tro? Känns som en ganska billig sak, så hade varit skönt att slippa beställa också, för frakten går väl på 10-100 gånger mer än vad en fjäder egentligen kostar. Jula, Biltema, Clas Ohlson?

http://www.clasohlson.com/se/Fj%C3%A4dersats/Pr312132000

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/komponentsatser/...

Det var allt jag hittade lite snabbt. Oklart hur bra de fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Ja, jag hade nog börjat i den ändan i alla fall, och om ingen av dem saluförde något användbart, ringt runt till mekaniska verkstäder i trakten, och kollat om de hade något lämpligt de var villiga att skiljas från för en hundring i kaffekassan

Om du köper ett sortiment, kolla så det verkligen innehåller tillräckligt många fjädrar av varje sort.

Visa signatur

Permalänk

Bilder från live test

Nu har jag kopplat upp allt för lite långtidstestande, jag har inte gjort klart ramen än, så blocket ligger direkt på processorn utan fastsättningsanordning.

Snabbt uppkopplat för att se ifall det fungerar.

Och temperaturen ser bra ut, ligger stabilt på 25 grader i BIOS. Iofs bara en singlecore athlon tror jag (socket 939), men det bådar ju gott i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Nu har jag kopplat upp allt för lite långtidstestande, jag har inte gjort klart ramen än, så blocket ligger direkt på processorn utan fastsättningsanordning.

http://forumbilder.se/images/c01120121139397734.jpg

http://forumbilder.se/images/f41120121140159fbc.jpg

Och temperaturen ser bra ut, ligger stabilt på 25 grader i BIOS. Iofs bara en singlecore athlon tror jag (socket 939), men det bådar ju gott i alla fall.

fasen va najs de går för dig nu! förövrigt va de ju rätt snyggt när blocket låg sådär 45°. du ska inte fixa infästningen så istället?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

http://forumbilder.se/images/c01120121139397734.jpg

http://forumbilder.se/images/f41120121140159fbc.jpg

EPIC! Blir det en andra episod fast block till grafikkort istället? Precis vad jag skulle behöva iaf för att få lite inspiration. ^^

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av Spille:

fasen va najs de går för dig nu! förövrigt va de ju rätt snyggt när blocket låg sådär 45°. du ska inte fixa infästningen så istället?

Skrivet av Marelix:

EPIC! Blir det en andra episod fast block till grafikkort istället? Precis vad jag skulle behöva iaf för att få lite inspiration. ^^

Kul att ni gillar det!

Nu har infästningen börjat få lite form också:

Detta kan bli en vanlig syn om man heter FX-8350. Beställningen skickad från Inet, förhoppningsvis ska de få bekanta sig senare under veckan.

Visa signatur

Permalänk

Nu har jag gjort lite mer seriöst testande, det jag vågade mig på var en AMD Phenom II X4 965 @ 3.4 GHz & 125W TDP (standardclock).

Idle: 34 grader
Load 45 grader (30 min Prime95, 100% cpu-användning på alla kärnorna).

Kyls av en 140mm radiator med motsvarande fläkt. Känns som helt okej temps för ett egentillverkat vattenblock? Någon som har några åsikter/ jämförande siffror?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bellasoda:

Nu har jag gjort lite mer seriöst testande, det jag vågade mig på var en AMD Phenom II X4 965 @ 3.4 GHz & 125W TDP (standardclock).

Idle: 36 grader
Load 45 grader (30 min Prime95, 100% cpu-användning på alla kärnorna).

Kyls av en 140mm radiator med motsvarande fläkt. Känns som helt okej temps för ett egentillverkat vattenblock? Någon som har några åsikter/ jämförande siffror?

Kan bidra med lite jämförande siffror. Jag har likadan processor. ( AMD Phenom II X4 965 @ 3.4 GHz & 125W TDP (standardclock) )

Idle: 34 grader
Load: 67 grader (30 min Prime95, 100% cpu-användning på alla kärnorna).

Kylning: Artic Cooling Alpine Pro 64 ( 92mm fläkt )
Pasta: Artic Cooling MX-2