Datorn börjar tappa kraft, uppgradera?

Permalänk
Inaktiv

Datorn börjar tappa kraft, uppgradera?

Hej! Jag har en MSI GT663R, jag har haft den i ungefär 2 år nu. Problemet är att den inte orkar så mycket. Spel som fungerat tidigare kan inte längre spelas laggfritt, till och med CS laggar. Jag har installerat nya drivers men ingen skillnad. Vad är problemet, tappar datorn prestanda efter ett tag? Kan jag byta delar i en bärbar?

Permalänk
Avstängd

du kan knappt röra något i en bärbar. det enda du kan förbättra ram minnet, cpun kanske men inte värt det. här du kollat hur temperaturerna är?

Permalänk
Medlem

Kolla dina temperaturer, kanske dags för en liten rengöring? Damm brukar kunna sätta igen fläktar och annat så att komponenterna inte kyls ordentligt = slö dator.

Vet inte om det gör någon skillnad men jag tycker att datorn alltid får en liten prestandaskjuts av att installera om OS, mycket skit som försvinner då. Om du inte orkar installera om kanske du kan testa ccleaner, tar bort filer som inte ahr någon funktion längre.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem

Se ifall du kör en massa onödiga program i bakgrunden. Köp tryckluft på burk för att blåsa bort eventuellt damm.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

kollat hur varm den blir ?
och har du gjort någon defrag på den ?

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz @ 4,5Ghz, Noctua NH-D14, ASUS P8Z77-V , 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, Gigabyte Nvidia GTX 660, Samsung 830 128GB, OCZ Vertex 2 60GB, WD 250GB, Corsair TX 650W, BenQ G2420HDBE, HP L2208w.

Permalänk
Medlem

Ta fram skruvmejseln och plocka isär den, enda tills du får loss CPU-kylaren. Byt sedan kylpasta och rensa den helt på damm, datorn blir som ny.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Ominstallera windows. Blir som ny igen.

Permalänk
Inaktiv

Jag ominstallerade 1 gång, men gamla windows sparades.,Jag plockar isär den när och kollar temperatur efter jobbet och uppdaterar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

du kan knappt röra något i en bärbar. det enda du kan förbättra ram minnet, cpun kanske men inte värt det. här du kollat hur temperaturerna är?

Nja, man kan göra lite mer med dagens bärbara. I många med lite bättre grafikkort så används MXM-standarden på kontakt och du kan därför uppgradera till nytt grafikkort så länge det inte är så mycket mer krävande. Byta CPU och minnen som du sa är bra sätt, en kylplatta att ha datorn på och sen lite lätt överklockning är alla sätt som fungerar (gjort detta i min, tyvärr gick det inte att byta grafikkort i den då det var integrerat i kretskortet). Enligt min snabba google-sökning så är det MXM i din dator, version har jag dock inte fördjupat mig i men det finns en möjlighet till uppgradering där.

Håller dock med alla som skriver att det absolut viktigaste att göra för att datorn ska prestera bra är att rengöra luftintag, utblås och flänsar samt hålla ett rent OS. Det prestandatapp som TS beskriver bör vara betingat av programvara då tempsen brukar märkas med jetmotordån från datorn..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

En slö dator är det nästan ingen ide' att försöka ''laga''. Bättre du gör en formatering och installerar nytt OS.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Inaktiv

Ursäkta att det tog sån tid. Nu har jag installerat om datorn, fortfarande lika låg fps i spelen och datorn låter som en dammsugare. Är det dags för operation kylpasta?

Permalänk
Medlem

Testa köra Hdtune och crystaldiskinfo. Ganska vanligt att bärbara levereras med rätt så dåliga diskar som snabbt blir sämre med tiden. Jag köper alltid en ny hårddisk när jag köper en bärbar. Gärna SSD disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirpelin:

Testa köra Hdtune och crystaldiskinfo. Ganska vanligt att bärbara levereras med rätt så dåliga diskar som snabbt blir sämre med tiden. Jag köper alltid en ny hårddisk när jag köper en bärbar. Gärna SSD disk.

Håller med. Sätt in en SSD så blir datorn som ny.

Permalänk
Inaktiv

så det har inget men processor eller grafik kort att göra?

Permalänk
Skrivet av anon142019:

En dator blir slöare och slöare hela tiden, ju mer program du installerar och använder den. Därför gäller det att ha ett fräscht operativsystem jämt.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142019:

Nej, om datorn fungerar i övrigt så tror jag knappast att hårddisken är så dålig att du får sämre fps i spel. Jag kan dock tänka mig att din processor och ditt grafikkort klockar ner sig pga av värme, datorn kanske till och med har dött någon gång när du har spelat?
Öppna upp datorn och gör rent som alla säger, byt kylpasta om du är bra på att pilla i datorer.

Edit: En SSD är INTE lösningen för dig, du får dock en dator som ger bättre respons i övrigt (windwos, msoffice mm). Den kanske laddar din banor snabbare i spelet men bättre än så blir det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142019:

det lär inte någonting med hårddisken att göra över huvud taget

Varför inte bara ta och göra som så många redan har sagt och blås ur den?
Kanske även byta kylpasta här och där?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Medlem

Sätt i en SSD om du inte redan har.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

Öppnade och blåste ur den, var en massa damm vid fläkten. Den går tyst och fint nu, SSD skulle ha varit ett köp onödan

Permalänk
Medlem

Smockfulla hårddisk/ar? Windows brukar inte bli snællt nær det kænner att spelrummet blir litet.
Ominstallation ær alltid lika roligt (och effektivt)

Visa signatur

Chaos isn't the problem, it's the mellow times in between all the madness that keeps me freaking out.