SweClockers drop!
Permalänk
Vila i frid

De fyra tidigare inläggen klarar sig med ett WNR3500L (körandes tomato firmware) - om man nu inte vill ha 5 GHz då en Cisco E4200 funkar. Att få ut 250/100 upp/ner samtidigt med p2p kräver en router uppemot 10,000 kronors klassen - eller en pfSense körandes på en gammal HemPC eller liknande. Konsumentrouters under 2k har en bcm eller arm processor etc mellan 500-900 MHz och orkar inte speciellt mycket när man börjar peta på portward mha iptables - då den inbyggda hårdvaru-NAT'ningen sätt ur spel.

Själv har jag en Fujitsu TX100 för 5k körandes ESXI som sköter 3 pfSense routers (tre separata lan), Debian-TOR och en Windows 2012 server (plus mycket annat - men som inte är igång hela tiden). 750/100 Mbit fick jag förrut med 4x200/20 Mbit lastbalansering på 1 kärna belastad till ca 75%.

Permalänk

Vilket jättesvårt svar... så den routern jag länkade till? bu eller bä?

Permalänk
Medlem

Jag kör på D-link Dir 655, fungerar superbra!

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Seasonic Focus GX 1000w | Fractal Design North |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Drunkdeer A75 | Lamzu Maya X |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mirrabelle:

Den bandbredd du har direkansluten mot vägguttaget dvs 250/100 kan du inte få ut med någon konsumentrouter, iaf inte med samtidig med full ner/upp-laddning samtidigt t.ex. p2p - därav det krångliga svaret.

Den bandbredd man ser på t.ex. smallnetbuilders reviews är endast i en riktning åt gången och inga iptables definierade (t.ex. port forward) - vilket inte är normal användning.

Möjligen att Asus hårdvarubaserade NAT'ning klarar av hastigheten med enbart UPnP-forwarde portar t.ex. RT-N56U (kör du manuell port forwarding kopplas hårdvaru-NAT'ningen bort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

De fyra tidigare inläggen klarar sig med ett WNR3500L (körandes tomato firmware) - om man nu inte vill ha 5 GHz då en Cisco E4200 funkar.

Tack för bra svar!
Har ju kollat på WNR3500L, speciellt för den har ett bra pris och stöder öppen mjukvara

Vad är det som driver behovet 5 GHz?
Är det för att 2.4 GHz är trångt frekvensband?

EDIT: Svarar mig själv genom en referens: http://compnetworking.about.com/od/wirelessfaqs/f/5ghz-gear.h...
Så har bestämt mig för WNR3500L då jag inte har några kända problem med trångt frekvensband.

Permalänk

ok.. Tack för ett "lättare" svar. Var många år sedan jag pysslade med sådant här.
Efter lite googlande och läsande på benchmarksidor så står det mellan Cisco e4200/ ea4500 och Asus RT-N56U.
Pros and cons? Cisco är ju lite dyrare och asusen har lite väl många "priser" och "editors choise" banners och sånt gör mig alltid lite avskräckt.
ja, har ni några åsikter är jag tacksam, annars blir det nog en cisco som vår nätverksguru här rekommenderade.

Mirra

Permalänk
Medlem

Kan någon som är lite erfaren förklara vad router kanal betyder? Man kan välja 1 till 13 i router inställningarna. Vilken kanal ska man använda?

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Skrivet av Mirrabelle:

Ja det är inte alltid lätt att förstå när hasenfrasen kör med sina advancerade fack termer för oss vanliga dödliga.

Men som sagt det är bara att fråga igen som du gjorde, hasenfrasen brukar ju alltid vara hjälpsam.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Superlight:

Kan någon som är lite erfaren förklara vad router kanal betyder? Man kan välja 1 till 13 i router inställningarna. Vilken kanal ska man använda?

Om du har en smarttelefon t.ex. en Android-variant kan du installera appen WiFi-Analyzer och ta reda på vilka befintliga kanaler som är mest upptagna - då skall du välja den kanal som är minst upptagen eller inte upptagen alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Om du har en smarttelefon t.ex. en Android-variant kan du installera appen WiFi-Analyzer och ta reda på vilka befintliga kanaler som är mest upptagna - då skall du välja den kanal som är minst upptagen eller inte upptagen alls.

Tackar. Kanal 5 var inte upptagen enligt diagrammet så tog den.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Netgear WNR35000L är riktigt bra för 3:e parts firmware som Tomato och DD-WRT, och den är billig.

Nästa steg är Asus RT-N65U som kostar en femhundring mer och dess orginal firmware är kanon, behövs inget annat på den.

Du hade förbannat rätt! Extremt nöjd ägare till Asus RT-N65U.
Stort tack till cokeman 1337 för fantastisk hjälp!

Permalänk

Så de är okej att fråga om Råd när de gäller köp av router här?

Jag har 100/10fiber lina och vill köra trådlöst till min laptop, Ps3 och stationära dator, de är cirka 7,8 meter till hallen. De är inga direkta väggar ivägen, de går mer zick zack en betong och en gipsvägg till hallen där mitt modem sitter. Idag kör jag med en Netgear WNR1100 Wireless-N 150, som jag kör trådat ifrån. När ja kör trådlöst från laptopen får jag 40/12 och stationära 22/14 med Netgears WNA1100 trådlösa nätkort vilket ja inte alls är nöjd med. sen vill aj ju självklart ha bra hastighet på de interna nätverkat också.

och ärr Netgear WNR3500L nått alternativ för dom kvar jag har?

Visa signatur

Ryzen 5900x I Arctic Liquid Freezer III I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Lian Li O11 Vision I

Permalänk
Vila i frid

Det finns ingen router som heter WNR1100.

22 Mbit med halva N-standarden (dvs N150) är en helt normal hastighet.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Det finns ingen router som heter WNR1100.

22 Mbit med halva N-standarden (dvs N150) är en helt normal hastighet.

Råkade skriva fel. Det är det trådlös nätverskoretet som heter WNR1100 och inget annat och den följer med routern som heter Netgear WNB1100, som jag kör med i dagsläget.

Okej bra att vet att de inte är nått fel på routern alla fall, då är väl så att routern inte klarar av 100mbit antar jag?

Visa signatur

Ryzen 5900x I Arctic Liquid Freezer III I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Lian Li O11 Vision I

Permalänk
Vila i frid

Routerns cpu på 400 MHz bör palla för ca 70/70 Mbit p2p-trafik. Däremot det trådlösa bör köras i 802.11n med enbart WPA2 och AES och inget satt satt till auto dvs förhindra fallback till WPA och/eller TKIP - dvs för hösta möjliga prestanda. Lär lite @ http://techworld.idg.se/2.2524/1.421652 så förstår du lite mer varför det kan bli pannkaka trots allt.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har kört några veckor med min Asus RT-ac66-u nu. Den funkar bra.

Drog tyvärr in på en återvändsgata här om dagen.... Skulle öppna en port för torrentprogram. Routern vill därefter starta om. Efter omstarten dyker det upp en ruta där det krävs login och lösenord för "verifikation" ??? Jag fattar ingenting, jag har varken ställt in nått lösenord eller login till routern?? Den säger att 198.168.2.1:80 servern "kräver verifikation". Sen står det att "servern säger RT-AC66U"

Fattar inte vad den vill. Kan inte längre komma in på routern, kommer bara till denna sida. Har testat att slå av routern några timmar, men det hjälper inte?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Vila i frid

Enligt engelska user-manual sidan 4 skall du trycka på reset-knappen (10) för att återställa den.

Permalänk
Medlem

Ok jo det är ju sista utvägen
Tackar för svar.

Trodde dock inte att det var ett "sådant" fel på den, utan att jag helt enkelt missat något och måste skriva in något allmänt känt lösenord osv. Har testat det vanliga Admin osv men det funkar inte.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

De jag ville ha var köpråd av router inte information om hur de fungerar, och vad som påverkar den. Då mitt nuvarande trådlösa nät är normalt fungerande med den router jag har idag De jag behöver är förlag på en bättre router som klarar av att leverera 100mbit trådlöst med dom krav som jag skrev i mitt tidigare inlägg.

För mig så är det en djungel att välja ut en ny router...

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

tonka/lonka, du kommer förmodligen aldrig at få ut 100 Mbit med enbart singelkanal på 802.11n. Du är nog så illa tvungen att sätta dig in lite i ämnet för att det skall bli rätt prylar köpta. Med min WNR3500L och ett DWA-140 kunde jag pressa till ca 95 Mbit nerladdning över trådlöst - med i princiip noll avstånd mellan router (körandes wpa2/aes) och trådlösa stickan.

Kortfattat, det är 802.11n med dubbla kanaler som gäller dvs 300 Mbit på prylarna - och inte 150 Mbit som du har nu.

Permalänk

Efter att ha läst recensioner samt omdömen så verkar Asus RT-N56U vara ett bra val för mina önskemål, så den får de nog bli. behöver dock köpa till ett usb nätkort till min stationära dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Istället för att skapa en ny tråd så ser jag om någon här har ett klockrent svar...

Kör idag Linksys WRT54GL med Tomato-firmware. Har kört denna i flera år, och behöver aldrig starta om eller trilskas med den, förutom om jag flyttar eller det är strömavbrott Det är bannemej det viktigaste så mycket som man svurit över Netgear, D-link och så vidare. Men nu börjar det ju vara ett par år sedan jag körde nån sån.

Ansluter med iPad, iPhone, TV, BD-spelare, Dreambox(wlanadapter) och MBA:n dagligen.

Hur den ser ut är helt oviktigt eftersom den är gömd i en garderob.

Så, vad ska man kika på? Timacapsule har vad jag förstår inbyggd Airport (extreme?) och då får jag backup "på köpet" eller en Airport Extreme, eller en Linksys E4200 (kunna köra Tomato/DD-WRT eller liknande)?

Stabilitet är prioriterat och i viss mån räckvidd då jag upplever ibland att det går lite halvsegt om jag är i "bortre änden" av lägenheten.... (Skulle kunna bero på att jag inte sett över kanalvalet sedan jag flyttade iofs).

Priset är inte megaviktigt, men betalar kanske inte så gärna över 1000-lappen om det inte, som timecapsule innehåller 2TB lagring/Backup.

Visa signatur

iPhone 5, iPad 3, Macbook Air

Permalänk
Medlem

Ska snart få in 100/10 i huset där jag bor, funderar på Netgear WNR3500L men går det att placera den liggandes eller måste den stå upp?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Skrivet av tonka/lonka:

Efter att ha läst recensioner samt omdömen så verkar Asus RT-N56U vara ett bra val för mina önskemål, så den får de nog bli. behöver dock köpa till ett usb nätkort till min stationära dator.

Köp nya RT-N65U som ersätter N56:an istället som är lite mer framtidssäker.

Jag får ut ca 140 mbit/s med min N65U tillsammans med mitt trådlösa usb nätkort Asus usb-N53 och har comhem 200. Men bara med 5 ghz bandet då.

Permalänk
Avstängd

Blir det någon vinst att köpa Asus RT-N66U och byta ut mot min D-Link DIR 855? Vilken svår fråga jag ställer, men använder mitt nätverk till följande: NAS, Mediaspelare, Dator + trådlöst Laptop (5GhZ), Netbook, Galaxy S och S3, Asusplatta och Win7 Phone samtidigt + två WiFi Accespunkter (en över 5Ghz och en över 2,4 Ghz) till nätverksskrivar och LinuxSatBox + en dator ute i ladugården. Kan bli lite mycket last när jag använder allt samtidigt så skulle 2 routrar underlätta (stänga av NAT och DHCP i D-Linken)?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Tjenare, jag skulle behöva hjälp med att hitta en lämplig router.

Sitter med en banhof fiber lina på 100/100.
Skulle vilja surfa anonymt med deras tjänst anoine. O för att slippa bekymmer med intällningar på paddor telerfoner o datorer så behöver den väl stödja VPN klient?

Gärna usb till skrivare o lagring.
Jag är inte så kunnig på datorer så den får gärna va lätt att använda o konfigurera. O vill inte gärna byta firmware:-)
Ett plus är om den har lång wifi räckvidd.

Pris hällst inte över 2500.

Mkt tacksam för svar. Mvh Henke

Visa signatur

P4 nw 1600@2978 +1378mhz
Volvo 740 turbo 182@~350 +168hk

Permalänk

Hej

Jag har lite problem med min uppkoppling. Uppgraderade nyligen till Bredbandsbolagets 100/100 tjänst, främst för att få tillgång till att kunna koppla upp fler än 5 enheter samtidigt. Men när jag väl mottog modemet/routern (Zyxel 2812) så krånglade uppkopplingen + att enheter som kör Android 4.0 går inte att koppla upp. Supporten hos BBB sa att det är ett känt fel med just Android 4.0 att det inte går så nu funderar jag på att köpa en egen router.
Jag funderar på D-Link Router DIR-655. Någon här som tror att det kommer fungera att koppla upp alla enheter med denna? Eller har ni någon annan ni rekommenderar ?

Jag kan inte så mycket om sånt här.. men om jag nu köper en sådan, kopplar jag bara in den till väggen i bredbandsuttaget och kör igång eller, precis som med det modem/router man får från BBB?

Permalänk
Vila i frid

Zyxel 2812, när blev den här tråden ett allmänt frågeforum? "Känt fel..." well, prova först att ställa in WPA/PSK (inte WPA2, inte AES). Läs sidan 92 i den engelska manualen. Så länge du inte har kabelmodem eller adsl kan du sätta dit vilken vanlig router du vill dvs om du har RJ45 att ansluta mot i väggen - annars lär du inaktivera NAT och DHCP i prylen så att den funkar som en enkel AP.

Permalänk

Allmänt frågeforum? Vet inte om du vänder dig till mig men antar det. Jag fick intrycket av att man skulle hålla sig till denna tråden om man hade frågor ang. routrar!? men tack för ditt svar iaf, ska försöka tolka det nu bara.

Permalänk

Jag fick också intrycket av att man skulle använda denna tråd ist för att starta en ny tråd

Hasenfrasen: du verkar kunna en hel del om routrar, vad tycker du jag ska använda för router?

De är en jäkla tur att de finns kunnigt folk som man fråga, de där med routrar är ju en djungel för vanligt folk.
Har ni nån fråga om bygg eller borra hål i betongvägg, så kan jag svara på de:-)

Visa signatur

P4 nw 1600@2978 +1378mhz
Volvo 740 turbo 182@~350 +168hk