[Projekt]: Big Bro' Prodigy [BitFenix Prodigy Mod]

Permalänk
Medlem

[Projekt]: Big Bro' Prodigy [BitFenix Prodigy Mod]

För att se senaste updaten, rulla ner och öppna den senaste "spoilern".
Senaste är 05/03 2014
Tack!

Hej och välkomna till mitt projekt och denna bygg/projekt-logg under namnet "Big Bro' Prodigy".

I detta projekt kommer en välplanerad och utfärdad modifikation av datorchassit "BitFenix Prodigy" att utföras.
Modifikationen kommer utföras på ett sätt så att slutresultatet blir något som jag själv aldrig sett förrut.
Jag hoppas att ni läsare kommer finna mitt projekt intressant, både upplägget, modifikationen, idén och slutprodukten.

För att göra detta projekt möjligt har jag ett par samarbetspartners med välkända namn.
Låt mig presentera dem och tacka dem för de stödjer mitt arbete och ger mig denna möjlighet:
_____________________________________________________________________________

GIGABYTE har försett mig med följande produkt:

_____________________________________________________________________________

AquaTuning har försett mig med följande produkter:

_____________________________________________________________________________

BitFenix och Inet har försett mig med följande produkter:

Produkter hos Inet.
_____________________________________________________________________________

DustinHome har försett mig med följande produkt:

_____________________________________________________________________________

BeQuiet! har försett mig med följande produkt:

_____________________________________________________________________________

MountainMods har försett mig med följande produkt:

_____________________________________________________________________________

Sleeva.se kommer att förse mig med produkter kring sleevingarbetet.

  • Exakta produkter kommer upp senare~

_____________________________________________________________________________

Tack ännu en gång! Utan er hade detta projekt inte varit möjligt att utföra.
Bilder, videos, recension med mera kommer under projektets gång att visas upp.
_____________________________________________________________________________

"Att göra" lista:

  • [X] Skriva introduktion och presentera projektet. - 9/12 2012

  • [X] Tömma chassit på delar samt ta bort vissa plåtbitar. - 12/12 2012

  • [X] Visa upp prototyper och chassit. - Här används BitFenix produkter. - 16/12 2012

  • [X] Såga hål och montera ett plexiglasfönster på sidopanelen. - 05/01 2013

  • [X] Modifiera moderkortsplåten för att kunna montera - Här används MountainMods produkter. - 02/2 2013

  • [X] Fixa nytt ställe för nätaggregatet. - Här används BeQuiet! produkter. - 02/2 2013 + 20/4 2013

  • [X] Unboxing av GIGABYTE Z77X-UP7. - 04/03 2013

  • [X] Fästa ny moderkortsplåt och dess I/O & PCI-E portar. - Här används MountainMods produkter. - 08/04 2013

  • [X] Formning och placering av "nya baksidan". - Byta ut gamla baksidan mot aluminium"mesh". - 29/04 2013

  • [X] Moddning/ändring av frontpanelen - 24/05 -2013

  • [X] Modifiering av ovansidan/toppen - 16/06 - 2013

  • [X] Ännu mera mesh! och AquaTuning sponsrar - 09/07 -2013

  • [X] Unboxing av GIGABYTE GTX 780 OC. - 03/08 2013

  • [X] Kapa hål för kontakter samt montering - 27/08 -2013

  • [X] Testa, visa upp och presentera produkter. Här används bl.a GIGABYTEs produkter.

  • [X] Chassit och dess delar är färdiga - 14/12 -2013

  • [X] Montering av vattenkylningen från AquaTuning. - Här används AquaTunings produkter. - 21/01 -2014

  • [X] Slutliga bilder på det färdiga projektet! - 05/03 - 2014

Fler avcheckningspunkter kommer efterhand.
_____________________________________________________________________________

Introduktion - Vad och varför? - 9/12 2012

Hjärtligt välkomna till min introduktion för projektet "Big Bro' Prodigy"!

Jag tänker nu presentera mitt projekt och berätta vad det kommer handla om.
Vissa har, inklusive mig själv, varit väldigt ivriga att få veta vad detta projekt kommer handla om och när det kommer utföras.

Jag har haft denna tråd uppe ett litet tag för två anledningar.

  1. Att ha en liten aptitretare inför detta projekt då det är ett populärt chassi som jag tror många uppskattar och vill följa ett projekt med.

  2. Ha en liten tävling där jag lottar ut en liten produkt till den som gissar rätt vad projektet kommer handla om.

Tänkte det skulle vara en kul grej och hoppas det uppskattats Även om jag retat er lite med en "teaser"
_____________________________________________________________________________

Idén:
Vad är det då för projekt jag ska göra?
Vilken sorts modifikation ska jag göra av BitFenix Prodigy chassit?
Varför?

Anledningen till att jag ville göra ett projekt och en modifikation av just detta chassi är för att jag, när det annonserades, blev väldigt förtjust i chassit. Jag har i mitt förra projekt modifierat ett av de snyggast chassin som finns i mitt tycke, nämligen PowerMac G5. Mitt projekt kan ses här.
När jag fick syn på BitFenix Prodigy så kändes det som en "lillebror" till PowerMac G5 på grund av hur framsidan och handtagen på toppen och botten såg ut.
Jag kände att detta är ett chassi jag vill handskas med.

Jag kikade på att införskaffa mig ett m-ITX moderkort men jag hittade inget som passade mig. Jag är i behov av 4st RAM-slots (m-ITX har bara 2st) och jag älskar överklockning och allmänt pill med datorer, så m-ITX var tyvärr inget val för mig.
Många har önskat att detta chassi skulle släppas som åtminstånde m-ATX chassi och det önskade även jag då jag har ett m-ATX moderkort.
Det var då jag tänkte att jag ska ta saken i egna händer och fixa mig ett Prodigy som passar mina behov.

Men nej, jag ska inte modifiera chassit så det blir ett m-ATX chassi, tyvärr gubbar. Många har gissat på det, och jag ska erkänna, att det var faktiskt min första idé för ett tag sedan. Sedan fick jag dock syn på att det redan finns en snubbe ute på det vida internet som har gjort detta.
Jag kände jag vill vara unik och göra något som ingen annan gjort, därför bestämde jag mig för att inte göra ett m-ATX chassi av Prodigy.
_____________________________________________________________________________

Vad ska jag göra då?

Tackar som frågar :).
Min modifikation kommer bli något ännu större, något ännu mera extremt och något ännu mera unikt.
Jag kommer i mitt projekt och i denna logg modifiera ett BitFenix Prodigy så pass mycket att det får plats med ett..

Wait for it...

m-ATX...

och...

ATX...

till och med...

E-ATX!

Du läste rätt. Jag ska modifiera mitt BitFenix Prodigy så det håller ett nästan fullbordat E-ATX moderkort. Detta är en formfaktor som är större än ATX (vilket är moderkorts "noramal" storlek). Ett m-ITX chassi ska få i sig ett E-ATX moderkort! >: )
Dock så är "standard" för E-ATX 30.5cm x 33cm och detta får tyvärr inte plats fysiskt. Jag kommer få plats med moderkort som är upp till 30.5cm x 28cm, vilket är större än standard "ATX". Många moderkort är även under detta då vissa är 30.5cm x 27cm.
Jag kan, med ännu mera modifikation, få plats med ett moderkort som är fullbordat E-ATX, nämligen 30.5cm x 33cm. Om jag tar och gör detta återstår att se dock, då det kräver lite extra modifikation samt att det beror på vilket moderkort jag kommer använda mig uttav.

Anledningen till att jag ska utföra denna modifikation är för att jag vill få plats med större moderkort än det avsedda m-ITX (17cm x 17cm). Detta är ett estetiskt snyggt chassi och som är väldigt kapabelt till mycket. Med hjälpa av min modifikation kommer jag kunna få in moderkort som är nästan dubbelt så stora som det avsedda. Inte dåligt!
Chassit är väldigt populärt bland entusiaster och att göra ett såhär pass extrem modifikation av detta chassi tycker jag ska bli extremt spännande! Mitt mål är att visa vad Prodigy faktiskt kan gå för och vad det är kapabelt till.

Hoppas ni tycker likaså och är sugna på att följa min projektlogg.

Mer än så avslöjar jag inte nu! Det kommer om någon enstaka dag (behöver få en del saker bekräftade innan jag släpper bilderna jag gjort).

All form av konstruktiv kritik tas gärna emot! Positiv som negativ.

Tack på förhand
Hoppas ni trivs här i min lilla projektlogg

MVH
Nikkop

Dold text

Chassit Prodigy och tömning av det - 12/12 2012

UPDATE 12/12 -2012

Hallå!

Först och främst vill jag ta och presentera min senaste samarbetspartner. Det är ett välkänt företag och ni har säkerligen stött på deras namn många gånger och kanske till och med använt deras produkter.

Låt mig presentera:

GIGABYTE

GIGABYTE kommer att förse mig med ett monstruöst moderkort, deras topmodell för socket 1155, vid namn GA-Z77X-UP7.

Detta moderkorts färgtema kommer lämpa sig perfekt till mitt projekt då jag kommer använda mig av de varma färgena - Gul, Orange och Röd.
Att GA-Z77X-UP7 dessutom ger möjlighet för QUAD SLI/CF (fyra grafikkort), har dubbla 8pin till CPU och håller världsrekordet för överklockning på "Intel Ivy Bridge" processor (7.102GHz).

Mer information, unboxing, review, överklockning, fotografier och användning av produkten i min modifikation kommer när jag får moderkortet från GIGABYTE. Tills dess får vi nöja oss med spänningen att vänta på det!

Vidare till dagens uppdatering då!
___________________________________________________________________________________

Handling:
Här kommer jag med en uppdatering som kommer handla om:

  • En titt på chassit - BitFenix Prodigy.

  • Tömning av chassit på dess innehåll.

BitFenix Prodigy
Denna update kommer innehålla produkt från:

Låt oss ta en titt på chassit!

Nu när vi har sett hur chassit ser ut, låt oss tömma det!
__________________________________________________________________________

Tömning av chassit

Let's get down to business!

Såhär ser chassit ut med sidopanelerna borttagna och allt annat standard.

Börjar med att ta bort den övre hårddiskburen. Väldigt enkelt gjort då den sitter fast med "clips", små handtag man trycker ihop och så går den att dra ut. Väldigt smidigt och tar en enstaka sekund, inget behov av skruvar och liknande. Även vaggorna där hårddisken sitter är gjorda på samma sätt, busenkelt!

För att ta bort den undre hårddiskburen krävs det att vi vänder på chassit och låssar på ett par skruvar. Inte allt för svårt det heller.

Efter båda hårddiskburar är borttagna så plockar jag av frontpanelen på chassit. Detta är lätt gjort med ett par "clips" som sitter på insidan av chassit i fronten. Det gället att peta på dessa åt rätt håll och det lossnar. Det är totalt 4st.

Jag vill även få bort 5.25" platsen då jag inte använder någon optisk enhet (jag är en USB'are!) samt att den är i vägen för modifikationen. Simpelt gjort med ett antal skruvar på utsidan i fronten och ett par på insidan.
Chassit ser ganska dumt och löjligt ut utan frontpanelen, så vi får se till att inte tappa bort det!

Jag plockar därefter ut de två medföljande fläktarna. Jag antar det är ett par 120mm Spectre.

På toppen av chassit så sitter där ett "fläktgaller" där man undertill kan fästa 2x 120mm fläktar, eller en hel 240 radiator för vattenkylning. Denna plockar vi bort!

Sådär, nu är chassit relativt tomt! Det som återstår är moderkortsplåten för m-ITX moderkortet som sitter innuti chassit på ett ganska unikt sätt. Detta är en ganska enorm plåtbit som sitter fast. Den ska även den bort!

Denna moderkortsplåtbit sitter fast med ganska många popnitar. Popnitar får man enklast bort genom att borra sönder dem, rakt igenom det. Då lossnar "huvudet" och popniten släpper. Detta görs som sagt lättast med en skruvdragare, men då jag inte har någon sådan för tillfället så löser jag med hjälp av en dremel/multifunktionsverktyg och ett borr.
Ibland händer det dock att borret fastnar, så en skruvdragare är att rekommendera.

Såhär ser plåtbiten ut när det är uttagen ur chassit och lagd på skrivbordet. Att få bort den var en pina, dels för jag hade fel verktyg men även för att min hund fick damp och skälde något oehört mycket av ljudet av verktyget.

Nu är chassit, BitFenix Prodigy, helt tomt från innehåll och själva "stommen" och fötterna är det som är kvar. Detta ger mig möjlighet att påbörja min modifikation som kommer ske framöver.

Chassit kändes oehört mycket lättare efter att det tömdes, vilket är ganska förklarligt. Som vi ser på bilden nedan så var det ganska mycket som togs ut, allt från moderkortsplåt till hårddiskburar, fläktar, frontpanel, sidopaneler m.m.

______________________________________________________________

Det var min update som handlade om chassit och tömning av chassit. Hädanefter kommer modifikationen påbörja och jag hoppas ni ser fram emot det lika mycket som jag!

Jag kommer imorgon att spela in ett videoklipp och förhoppningsvis göra en update. Där kommer jag visa prototypbilder om hur jag tänkt att chassimodifikationen ska se ut, samtidigt som jag i videoklippet visar det "live".
Vi kan då med hjälp av prototypbilderna föreställa oss hur det kommer se ut och på så sätt veta hur det kommer bli med den färdiga produkten!

Jag är extremt taggad och ser fram emot detta något enormt!

Har ni frågor eller funderingar, eller bara kritik, skriv gärna i denna tråd!
Tack för att ni läser.

På återseende,
Med Vänliga Hälsningar
Nikola Pantic

Dold text

Prototypbilder och video för färdiga modifikationen - 17/12 2012

Hej hopp!
Hoppas alla mår bra såhär i vinterkylan!

För att kunna visualisera mina idéer om hur modifikationen ska se ut vid sitt slut så har jag gjort ett par prototypbilder och ett videoklipp där jag förklarar vad jag ska göra. Dessa har jag gjort dels för att kunna visa upp för er i min projektlogg, samtidigt som jag själv kan se hur och om modifikationen är möjlig att genomföra.
Som vi vet nu så kommer min modifikation innebära att trycka in ett E-ATX i ett mini-ITX chassi.
Ta gärna och titta på min video jag slängt ihop och därefter bilderna, så lär ni förstå hur det kommer bli!

Video:

Bilder:

Först visar jag originalbilden, därefter min prototyp.

Framifrån
Original:

Modifierad:
Vi börjar med att kika på hur det kommer se ut framifrån.
Jag kommer som sagt att måla om frontpanelen i gul färg för att matcha mina datorhögtalare.
På samma bild ser vi ett fönster på ena sidan som kommer att fixas.

Sidan
Original:

Modifierad:
Här är en bild på hur det kommer se ut med sidopanelen borttagen.
Det är även detta moderkort, GA-Z77X-UP7, jag kommer använda i detta projekt.
Vi ser även att moderkortet är vinklat 90 grader (jämfört med "standard"). Detta är ett måste för att få plats med ATX/E-ATX.
Jag kommer ha ett fåtal centimeter tillgodo på bredden och höjden vilket kommer bli perfekt.
Detta betyder även att moderkortsplåten kommer behöva vara på toppen av chassit.

Med sidopanelen på plats med ett modifierat fönster plexiglasfönster kommer mycket av innehållet i datorn att synas, speciellt moderkortet.
Grafikkort, CPU-kylare och RAM kommer även att synas.

Toppen
Original:

Modifierad:
Som jag nämnde så kommer moderkortsplåten och all I/O och PCI-portar vara på toppen av chassit, alltså på ovansidan.
Det betyder att jag kommer vara tvungen att skära bort den nuvarande 120x2 fläktplatserna för att få plats med denna plåt.
Plåten kommer låta oss använda oss av alla PCI-portar, vilket är många fler än en enda port som m-ITX moderkort har.
Bilden är sedd uppifrån.

Baksidan
Original:

Modifierad:
Sist men inte minst har vi baksidan där I/O och PCI-portarna sitter vanligtvis.
Jag kommer att ta bort hela detta bakstycke och ersätta det med ihålig aluminium "mesh" med en tjocklek på 1mm, som jag dessutom målar svart/mörkgrå.
Detta kommer även möjliggöra bra luftflöde så stora fläktar kan sättas dit.

_______________________________________________

Övrigt
Med tanke på den extrema modifikation som kommer ske med att trycka in ett ATX/E-ATX i detta chassi så medföljer en del konsekvenser.
Jag kommer inte kunna ha lika många hårddiskar/hårddiskburar som där är från början i chassit. Detta på grund av att de täcker upp ganska mycket plats, jag kommer dock självklart få plats med ett par stycken och jag behöver inte fler. Så för någon som har 10st hårddiskar kanske de behöver tänka om.

Det var mina prototypbilder om hur projektet kommer se ut när det är klart.
Vad tror ni?
_______________________________________________

MVH
Nikkop

Dold text

Modifiering och skapande av sidopanel med fönster. - 05/01 -2013

UPDATE 05/1 - 2013

Hej kära kompisar och kompanjoner!
Hoppas ni alla haft en mysig och trevlig jul och ett riktigt bra nyårsfirande!

Själv har jag varit nere i min före detta stad, Helsingborg, och hälsat på familj och vänner inför jul och nyår.
Detta betyder dock inte att jag haft semester från projekte, åh nej!
Istället tog jag tag och jobbade lite med sidopanelen för att få den gjord precis som jag vill ha den.

Sugna på att se händelseloppet och resultatet?

Let's begin!
_____________________________________________

Här ser vi första bilden i denna update. Inget märkvärdigt, det är den ena sidoplåten som har hål, för att grafikkort (när moderkortspositionen är i originalutförande) ska kunna ta in luft genom hålen.
Jag valde denna sida då det är den som man kommer titta igenom för att se in i chassit. I vilket fall som helst så kan man sätta denna sidoplåt på vilken sida av chassit man vill, vilket är bra om man vill ha det på andra sidan.

Eftersom jag ska ha ett plexifönster i denna sidopanel så krävs det att jag sågar ett hål där glaset ska sitta.
Jag tejpar hela framsidan så att sticksågen inte ska skada och lämna märke på plåten.

Jag testar med ett borr för att se hur pass svår plåten är att borra igenom, och lita på mig när jag säger att denna plåt är tjock och stabil!
Detta är inget svajjande tunnt skit, utan ganska tjockt och massivt.

Jag mäter hur långt in jag ska skära hålet.
Ena sidan på baksidan av sidoplåten har denna bit som hjälper plåten att fästa i chassit, vilket betyder att jag inte kan skära hålet längre in än vad denna bit är, så därför utgår jag från denna bit när jag ska mäta och rita hålets storlek.

Jag vänder på plåten och ritar på tejpen vilket fungerar utmärkt, fäster bra.
Jag vill även ha rundade hörn och detta gör jag med hjälp av en skruvkork i passande storlek

Nu har jag ritat ut mått och det som återstår är att skära ut hålet.
Jag börjar med att borra ett hål nära kanten. Jag måste ha någonstans att sticka ner sågen och börjar såga.

När hålet väl är gjort är det bara att köra ner sticksågen och börja såga!
Eftersom sidoplåten är ganska tjock så tar det lite tid att komma igenom, och svängarna i hörnen kräver en del pysslande.

Äntligen är biten av och det börjar ta sig! Nu ser man hur stort hålet kommer vara och hur mycket plats glaset kommer ta.
Plockar bort tejpen för att se hur det ser ut utan och det faktiskt förvånadsvärt bra ut! Kanter, längder och sådant är inte 100% raka men det fixar man i efterhand med hjälp av en dremel med slipmunstycke.

Jag provtestade att sätta dit glaset efter att jag hade slipat kanterna, men jag tyckte inte om det. Jag tyckte det fattades något och kände att det behövdes något för att fylla ut, något snyggt.

Så jag gick och kollade på olika slags kantlister och det slutade med att jag köpte en sådan här, 9mm kantlist av gummi.
3 meter blev det så det räcker och blir över för andra saker.

Monterar denna kantlist och resultaten blir riktigt trevligt! Även om en kantlist är till för att dölja/gömma kanter så var det för mig en riktigt fin detalj som jag tyckte om väldigt mycket. Det passar designmässigt och jag gillar det helt enkelt!

Så, nu när sidopanelen sågats och fått en fin kantlist, så vill jag se hur det ser ut när sidoplåten väl är på plats på chassit!
Det kanske ser ut som skit, who knows?
Njäe! Jag gillar't! Blev riktigt nöjd med storlen på hålet, de rundade kanterna och kantlisten.

Vad är det som saknas då? Jo, plexiglaset såklart!
Jag provmonterar plexiglaset för att se hur det kommer se ut. Jag har en annan bit plexiglas på ingång då denna var liiiiite för kort för att fästas på det sättet jag ville, den är nu temporärt fäst med dubbelhäftad tejp bara för att se hur det ser ut.
Men jo, jag är nöjd och glad över resultatet! Vad säger ni?

_____________________________________________

Jag var som sagt själv väldigt nöjd över detta. Om jag lyckas hålla samma kvallité på resten av bygget så tror jag detta bygge och modifikation kommer bli brutalt bra, förhoppningsvis! >: )

Vad tyckte ni om detta moment, när jag modifierade sidoplåten?
Jag lyssnar mer än gärna och hör på vad ni har att säga! Så bara kommentera på!

Vi får se vad nästa moment blir, skolan har börjat ta fart igen och det kräver en del tid. Men spänningen kvarstår starkare än någonsin och det kliar i fingrarna var dag när jag tittar på chassit

Ha det skitgött sålänge!
Tack på förhand
MVH
Nikkop

Dold text

Modifiering av moderkortsplåt och provmontering av nätaggregat/PSU och moderkort. - 02/2 -2013

UPDATE 02/2 - 2013

Tjena kära Sweclockare!

Hoppas alla mår bra och är sugna på en update! Själv har jag haft ganska fullt upp med att avsluta en högskolekurs och en examinationsuppgift i en annan kurs. I går så DJade jag i över 5timmar och har nu beslutat mig för att ta lite ledigt och skriva denna update! Men har nu haft tid att behandla alla bilder och göra en update!

(Igår blev jag chockad av att veta att mitt förra projekt, G5 Unlocked, är top 6 bästa modifikationer för Januari månad på Bit-Tech! En ära jag är vädigt glad över, kika gärna in det!
http://www.bit-tech.net/modding/mod-of-the-month/2013/02/01/mod-of-the-month-january-2013/2
)

Det kommer handla om hur jag modifierar moderkortsplåten för att få plats med den i chassit, hur jag provmonterar nätaggregatet (många vill se detta) samt hur det kommer se ut med ett moderkort provmonterat! (det teaser-bilden handlade om)

Enjoy! Glöm inte att kommentera eller fråga om ni undrar något!
_______________________________________________________________

Okok, vi börjar med att kika på hur moderkortsplåtens I/O panel förhåller sig i storlek till chassit!
Som vi ser så är den en liten bit utanför på sidan och kommer inte gå att få in, modifiering måste ske!

Slänger in moderkortsplåten innan modifiering för att visa och som vi ser så går den inte ner då den är för lång/bred.

Jag markerar vad som ska sågas bort genom att först dra ett streck och sedan lägga en maskeringstejpbit så jag vet hur mycket som ska bort.

Spänner fast plåten i köksbordet och förbereder sticksågen. Här ska det slaktas!
(Sambon är orolig var gång jag ska såga i köket, får ju inte "råka" såga i hennes fina bord! )

Vi drar igång och sågar på! Kan säga er att det uppstår ganska mycket metallflisor som flyger här och var och att sågad metall inte doftar blommor precis!
Glöm inte sopa upp allt då det är knappt synligt, men blir stora högar av metallspån om man sopar ihop det.

Vi provar trycka in plåten i chassit när den blivit sågad, och ja, det passar fint!
Ni kanske undrar varför jag placerar den innuti chassit och det är för att jag vill se hur det förhåller sig till storlek och när jag ska provmontera så måste jag ha det innuti chassit då jag inte sågat hål i botten på chassit än.

Dock är vi inte klara än! Jag har mer som måste göras på denna plåt och nu ska ni få se varför!
Här är plåtbiten med PCI-bracketen som självkart kommer sitta på senare, det är ju där man monterar fast grafikkort/expansionskort.

Jag följer konturerna efter PCI-bracketen och markerar med penna så jag vet hur mycket plats den tar även om jag skulle ta av den.

Sådär, har nu markerat med maskeringtejp vad som skall försvinna. Drar fram sågen och sågar på!

Och här har vi resultatet!
Ni lär undra, varför jag såga av så mycket av plåten på bredden så den blev tunnare? - Fortsätt läsa!

Här är plåten innuti chassit! Sitter skitbra och precis som jag önskat!
Som ni märker så är plåtbiten mindre men närmre ena kanten på chassit!
Varför? Jo det ger mig plats bakom själva moderkortsplåten, alltså något som inte kommer synas genom chassits fönster.
Varför vill jag ha det så?

Tadaaaaaaaa!
Yes, ni ser rätt! Nätaggregatet kommer att placeras bakom moderkortsplåten. På så sätt kommer den inte vara synlig genom fönstret. Där är dessutom mer plats som kommer att användas. Till vad får vi se framöver! Men PSU placeringen är fixad och det sitter perfekt!
Unboxing och review av nätaggregatet kommer vid ett senare skede när jag hunnit prova det!

PS! Som ni ser på bilderna så är nätaggregatets baksida placerat mot chassits framsida.
Givetvis kommer det inte att se ut såhär utan det var bara för att visa att det får plats!
Nätaggregatets baksida kommer att placeras mot chassits baksida, såklart!

Så okej.
Nu har vi modifierat moderkortplåtens I/O plåt för att kunna få plats med den innuti chassit och även lyckats placera nätaggregatet.
Men hur kommer det se ut med ett moderkort på plats?
Jag provmonterar lite snabbt med ett gammalt GIGABYTE moderkort för en AM3 CPU.
Detta är inte moderkortet som kommer användas senare.

__________________________________________________________

Själv är jag väldigt nöjd hittills och tror att detta projekt kommer bli awesooome till slut! Jag är i början på modifieringen men ändå har det börjat ta form, är taggad!

Vad tror eller tycker ni? Gillar ni placeringen av moderkortet och nätaggregatet?
Själv är jag som sagt nöjd och ser mycket potential i detta bygget och hur pass kompakt och kraftfullt man kan få det.

Jag lyssnar mer än gärna och hör på vad ni har att säga! Så bara kommentera på!

Hoppas ni tyckte om denna update!

Nästa update lär handla om unboxing och dylikt av GIGABYTE GA-Z77X-UP7!

Ha det bra och tack på förhand!
MVH
Nikkop

Dold text

Unboxing av GIGABYTE z77x-UP7 och provmontering i chassit. - 04/03 -2013

UPDATE 04/3 - 2013

Hej kära läsare!

Äntligen har jag lyckats fixa material till en ny uppdatering. Mycket skit som kommit i vägen. Först skulle minneskortet dö, sedan skulle mikrofonen inte gå att använda, sedan behövde min dator formateras etc.etc. Allt för att jag inte ska kunna göra en update!
Sedan stack jag på en fin liten semester med sambon min till Budapest för lite avkoppling i vardan, men nu är jag hemma igen >: )

Här kommer som sagt updaten!
Moderkortet har jag blivit försedd med av

Updaten kommer handla mestadels av unboxing av moderkortet z77x-UP7.
Unboxingen kommer bli i form av en video samt tagna bilder på lådan, produkterna som medföljer och på hur moderkortet ser ut innuti chassit!
Hoppas ni gillar't!

Om ni undrar när mer modifikation kommer ske på själva chassit så blir det med nästa update!
Denna update kommer som sagt vara en unboxing på moderkortet men updaten därefter kommer vara modifiering av chassit.

Jag inviger även mitt nya macro-objektiv i denna update, så glöm inte kika på bilderna! >: )

Let's go!
____________________________________________________________________________________

Som sagt så kommer det vara en unboxing video som kompletters med bilder och text.
Här är iallafall videon i sig! (Min första unboxing video någonsin ^_^)

Video

Kompletterar med bilder och berättande text!

Framsidan:
Här ser vi då själva lådan. Den är ganska stor och djup, givetvis för att få plats med alla tillbehör.

Märken
Här är de märken/benämningar/utmärkelser som jag i mitt videoklipp sa jag skullle berätta mer om och förklara:

  • GIGABYTE OC Motherboard - GIGABYTE's Officiella Overclocking moderkort.

  • 32+3+2 Phase Power - Detta moderkort har hela 32st spänningsfaser för processorn, 3st för Intel HD Graphics och 2st för VTT (spänning till RAM).

  • Ultra Durable™ 5 - Benämning för de hållbara komponenter som används på moderkortet.

  • World Record 7.102GHz - Detta moderkortet har hållt världsrekordet i Överklockning på en Intel Core i7 3770k, på hela 7.102Ghz.

  • Best of Computex 2012 - Tom's Hardware har utsett detta moderkorts komponenter (Ultra Durable™ 5) till "Best of Computex 2012".

  • BlueTooth 4.0 + 300 Mbps Dual Band Wi-Fi - Egenskaper för trådlösa nätverkskortet.

____________________________________________________________________________________

Baksidan:

Här står en del information om moderkortet och dess egenskaper. De som jag känner är viktiga kommer jag ta upp här men även gå igenom när det kommer till recension av moderkortet (en annan update):

  • Stöd för upp till 4st Grafikkort, samtidigt.

  • OC BIOS - Backup BIOS ifall t.ex. det primära skulle bli korrupt.

  • OC-Touch - Knappar för live-ändring av CPU Ratio, BCLK m.m.

  • "True All Digital PWM Design"

____________________________________________________________________________________

Luckan:

  • IR3550 PowIRStage - Highest rated and most awarded Power Stage in the industry.

  • 2x Copper PCB - Dubbla kopparlager på kretsytan.

____________________________________________________________________________________

Moderkortet

Här har vi då moderkortet, monstret Z77X-UP7! (fastsatt på en moderkortsplåt).
Som vi kan se ganska snabbt så är det ett fullspeckat moderkort med många PCI-E banor, många SATA-portar (10st) och en del andra finesser såsom Debug LED och många typer av kontakter. Det har även en del andra överraskande egenskaper (som inte syns på bilden men som jag kommer gå igenom i själva recensionen) t.ex. 2x 8PIN kontakt till CPU (EPS12V) för extra strömförsörjning vid t.ex. extrem överklockning. Det har även, som jag nämnde ovan, 32+3+2 spänningsfaser, överklockningsknappar, 2x Ethernetportar m.m.

Kommer som sagt gå igenom allt sådant när det blir en recension på moderkortet, men här kommer lite bilder!

____________________________________________________________________________________

Fortsätter med bilder på innehållet och lite förklarande text på vad det är för något

Allt innehåll lagt på ett bord så vi kan gå igenom de!

CF & SLI Bryggor - Så vi kan köra flera grafikkort samtidigt.

  • CrossFire-brygga för dubbla AMD grafikkort.

  • SLI-brygga för dubbla Nvidia grafikkort.

  • 3x SLI-brygga för trippla Nvidia grafikkort.

  • 4x SLI-brygga för fyra Nvidia grafikkort.

3.5" USB 3.0 Bracket - Lösning så vi får ut 2st USB 3.0 portar.

WiFi & BlueTooth Expansionskort - Så vi kan köra WiFi och BlueTooth på en stationär dator, trådlöst!
Jag ser extra mycket fram emot detta då jag har en ethernetsladd igenom hela lägenheten som bara ligger i vägen. Trådlöst internet lär lösa detta fint!

eSATA Bracket - Lösning för att t.ex. köra interna hårddiskar externt.
Ser fram emot även lösning denna då jag har en intern hårddisk som jag flyttar rundor med ibland.

Mäta-spännings-kablar - Kablar för att läsa av äkta hårdvaruspänningar i moderkortet.
Ska bli kul att kunna läsa av trovärdiga spänningar och jämföra med de som mjukvaror rapporterar.

GIGABYTE klistermärke! - Fästes på valfritt ställe! ^_^

Utöver de jag visat ovan så får man även med 6st SATA-kablar, moderkortsmanualer, drivrutiner på skivor m.m.
____________________________________________________________________________________

Moderkortet i chassit:

Nu har vi sett moderkortet lite, men hur ser det ut i chassit?
Jag tog en bild med moderkortet i chassit för att se hur slutprodukten kommer se ut, och inte för att vara sådan, men snacka om att jag blev imponerad!
Kommer ju bli dö-snyggt!

Chassit utan fötter och handtag.

Chassit komplett, dock utan sidoplåt.

____________________________________________________________________________________

Slutligen:
Det var det jag hade att komma med denna vecka!
Ursäkta att denna update har tagit sin tid. Skall inte skylla ifrån mig på något men mycket har strulat och utöver det har videoklippet faktiskt tagit lång tid att göra Men nu så är det klart och hoppas ni gillade det!

Nästa update kommer vara med modifiering, så klart! Jag är sjukt taggad på att fortsätta modifiera och hoppas ni är taggade på att se det
Dock kan jag mer förvarning säga att nästa update kanske kommer ta ett tag.
Anledningen är att jag har blivit utsedd till "Testpilot" för Asus PadFone 2, dvs jag kommer få använda produkten under en specifik tid och sen göra något verk av det, t.ex. ett videoklipp. Då detta har en deadline kommer jag prioritera det en del
Sedan har jag även en tentamen kommande och två kurser ska avslutas, men men!

Hur som helst, nästa update (när det väl kommer) kommer handla om modifiering så klart! Vad det blir återstår att se men det kommer moddas!

Kommentera eller fråga gärna, blir glad när folk skriver!
Tack för ni läser och följer!

Ha det skitgött sålänge!
Tack på förhand
MVH
Nikkop

Dold text

Sågning i chassit och montering av moderkortsplåten. - 08/04 -2013

UPDATE 08/4 - 2013

Hej kära läsare!

Long time no see som de säger borta i Amerikatt. Skämt å sido, nu är jag back on track efter en paus från projektet på cirka en månad. Men nu är jag här för att ta allt med storm och jag hoppas ni är redo!

Så vi må alla undra vad det kommer att handla om denna gången?
Förra updaten var en unboxing av GIGABYTE z77x-UP7 medan denna gången kommer det vara modifikationsrelaterat!

Jag visade denna bilden tidigare i tråden för att demostrera hur det ser ut när moderkortet är innuti chassit. Dock var moderkortet bara instoppat för att se så det får plats, inga modifikationer gjorda:

Nu har jag dock kommit till momentet där moderkortsplåten faktiskt ska sättas fast i chassit, annars gör det ju ingen nytta! Så det var bara att vända upp och ner på hela lägenheten och börja modifiera! (sambon är ivägrest annars hade det aldrig kunnat se ut som det gör hemma hos mig nu, hah!)

Så ja, updaten kommer handla om hur jag lyckas montera moderkortsplåten med hjälp av att såga i chassit. Enjoy!
__________________________________________________________

Här har vi en bild liknande ovanstående, alltså en bild på hur moderkortet och moderkortsplåten ser ut när det är instoppad i själva chassit (ingen modifikation gjord)
Det är tight som tusan, men samtidigt är det halva grejen, kompakt!

Jag ägnade många timmar åt att provmontera och mäta en massa för att ta reda på vart jag ville ha moderkortsplåten exakt! Med tanke på att jag trycker in ett E-ATX moderkort i ett m-ITX chassi så kan det bli ganska tight om plats, allt kommer bli kompakt
Hur som helst, efter många timmar mätande, så kom jag fram till att jag ville att det skulle vara monterat exakt såhär, använde hålen i bottnen på chassit som mätpunkter:

Själva I/O och PCI delen av moderkortsplåten, sett bakifrån. Såhär vill jag ha det monterat.

Det jag fick göra då, eftersom jag inte kan såga på insidan av chassit, var att vända på chassit så att bottnen pekade uppåt. Därefter kunde jag, med hjälp av mätpunkterna jag bestämt, sätta ut plåtbitarna på samma plats som om de vore på insidan.
Detta gjorde det möjligt för mig att lägga upp markeringar för vart jag ville såga. Eftersom jag har, bokstavligt talat, milimetrar att leka med i tolerans så var det ett väldigt noggrant jobb

Markeringar gjorda så nu är det rock 'n' roll!

Jag kallar på min kära vän som ska hjälpa mig igenom denna tjocka metall

Börjar såga och det går hyffsat bra! Blir svårt att svänga emellanåt men då får man dra till med lite olika metoder. Har slut på klingor till min dremel så sticksågen får gör all jobb!
Här är hur det ser ut när I/O-hålet håller på att bli uppsågat.

Aaaaand it's gone!

Sätter återigen dit moderkortsplåtens delar för att se så allt matchar och ligger på sin plats. I/O-hålet är nu utsågat och PCI-hålen återstår, so far so good!

Efter att jag kontrollerat att allt ligger rätt till så fortsätter jag såga enligt mina markeringar och tar även hjälp av att hålla vissa delar på plats.

Sådär ja! Efter många minuters planerande och sågande är hålet färdigt! Härnäst kommer det läskiga som vid varje gång man sågar något, blev det bra?

För att kontrollera så allt fungerar så tänkte jag provmontera plåtarna genom att ha ena plåtbiten på insidan av chassit och den andra på utsidan. Jag hade extremt tur då det fanns ett skruvhål i chassit (markerat med röd pil) som var i exakt position till moderkortsplåtens skruvhål. Vad är oddsen?! Kunde därför montera en skruv för att se hur det blev

Vänder på chassit för att se hur det ser ut från insidan, och damn! Jag blev otroligt nöjd över resultatet på insidan, sjukt snyggt (utsidan (undersidan) ska jag jobba lite till på). Tycker själv det ser väldigt stilrent ut.
Har även tänkt färga moderkortsplåten svart så det inte sticker ut så mycket. Kommer nog bli fränt!

Och då kommer den stora frågan, hur ser det ut med moderkortet innuti? Kommer det få plats, kommer allt vara enligt mina mått?
Ärligt talat, allt blev perfekt Precis som jag önskade, är sjukt nöjd och glad över det
Moderkortet passar perfekt och nu är alla portar åtkomliga på undersidan av chassit!

__________________________________________________________

Som ni säkert förstår var detta en stor del av modifikation, att såga i chassit för att få alla portar åtkomliga. Ursäktar om jag säger det igen, men jag är så glad över resultatet
Vad tror ni om detta resultat? Hör gärna vad ni tycker och tänker!

Kommentera eller fråga gärna, blir glad när folk skriver!
Tack för ni läser och följer!

Ha det skitgött sålänge!
Tack på förhand
MVH
Nikkop

Dold text

Sågning i chassit för nätaggregatet. - 20/04 -2013

UPDATE 20/4 - 2013

Hej kära läsare!

Hoppas alla har det bra! Har idag modifierat chassit lite grann så tyckte en update var på tiden!
Här kommer jag med en liten update angående ett mindre moment, men som jag ändå vet är intressant!

Det kommer handla om hur jag bestämde mig för vart nätaggregatets baksida ska riktas. Alltså, vart uttaget för sladden och utblåset av luften skall riktas samt hur/vad jag sågade för att åstadkomma detta
____________________________________________________-

Såhär såg det ut när jag provmonterade datorn efter förra updaten. Nätaggregatets baksida var alltså mot chassits baksida. Eftersom alla andra sladdar var på undersidan kändes det dumt att ha PSU sladden på baksidan.

Här är då undersidan på chassit där jag även vill att nätaggregatets baksida ska vara (man kan se nätaggregatet genom hålen på chassit)

Gör en maskering för vart hålet ska vara innan det ska sågas!

Kör ner chassit i en låda och det är redo att sågas! Anledningen att jag har chassit i en låda är för att det minskar all spill på golvet som uppkommer vid sågning. Slipper sopa lika mycket

Som Bon Jovi hade sagt, "HALFWAY THERE"

Hålet är utsågat! Låt se hur det ser ut med nätaggregatet på plats

Sett från sidan (detta är bakom moderkortsplåten)

Nätaggregatet med sladden ikopplad.
Jag kommer behöva skaffa mig en vinklad sladd men det ska inte vara några problem (annars skapar jag en själv! )

_______________________________________________________

Det var själva hålet för vart nätaggergatet ska sitta!
Undersidan på chassit är inte riktigt färdigt än. Jag kommer göra det snyggt genom att sätta dit en mesh för att täcka alla utsågningar/kanter och göra det snyggt och enhetligt. Även om man inte ser själva undersidan så skall det ju vara snyggt så klart!

Kommentera eller fråga gärna, blir glad när folk skriver!
Tack för ni läser och följer!

Ha det skitgött sålänge!
Tack på förhand
MVH
Nikkop

Dold text

Formning och placering av "nya baksidan". - 29/04 -2013

UPDATE 29/4 - 2013

Hej kära läsare!

Hoppas allt står bra till!
Här kommer jag med ännu en update!

Detta moment handlar om chassits orignal-bakstycke och utbyte av detta. Alltså där I/O-portarna och PCI-portarna samt nätaggregatet finns i ett vanligt omodifierat Bitfenix Prodigy.
Med tanke på att jag modifierat nya portar för samtliga ovannämnda så har jag ingen användning av originalbaken/bakstycket på chassit så jag det tog jag och gjorde någonting åt!
Sågade till och provmonterade en bit mesh av rostfritt stål på 1mm som kommer ersätta bakstycket

Let's go!
___________________________________

Här har vi då själva chassits baksida som i min modifikation inte fyller någon funktion då jag har andra ställen för alla portar.

Vill ersätta detta med 1mm mesh av rostfritt stål. Stabila grejer!

Meshen är som till synes inte anpassade för bakstycket/chassi så det som kommer fixas! Markerar även vad det är som ska sågas av

Sågar av den markerade biten och plötsligt passar det mycket bättre på baksidan

Inte helt färdigt dock! Behövs lite mer sågning för smådetaljer för det ska passa

Sågar till alla smådetaljer som behövs för det ska passa fint och visst passar det fint!

Nu är det dags för att provmontera själva meshen!
För att göra detta så sätter jag ut maskeringstejp där jag gör markeringar för hål som ska borras upp.

Fick en trevlig present av familjen som skulle hjälpa mig

Borrar lite hål som jag markerat och det går finfint!

Det som återstår nu är ju då att provmontera och det gör jag med hjälp av lite popnitar. Fungerar finemang till ett sådant här ändemål!

Här är lite bilder på det resultatet!

___________________________________

Det var då modifiering och fix av hur den nya baksidan ska se ut! Det är inte 100% färdigt. Det jag ska göra är att såga bort original baksidan så att meshen blir baksidan, inte att det ligger lager på lager, om ni förstår vad jag menar Detta kommer göra att fläktplatsen, hålen för I/O, PCI och PSU kommer försvinna men det möjliggör även att jag kan göra egna hål/monteringar ifall det behövs

Ska även självklart måla meshen så att färgen matchar resterande bygget! Snyggt ska det vara!
Själv tyckte jag det blev finemang!

Och för de som undrar. Ja, sidoplåtarna går fortfarande att få på utan problem!

Vad tror ni?

___________________________________

Kommentera eller fråga gärna, blir glad när folk skriver!
Tack för ni läser och följer!

Ha det skitgött sålänge!
Tack på förhand
MVH
Nikkop

Dold text
Permalänk
Medlem

Moddning/ändring av frontpanelen - 24/05 -2013

UPDATE 24/5 - 2013

HEJ HOPP!

Hoppas allt står grymt till!
Som ni såg på bilden jag la upp den 22:a maj så fyllde jag år varpå jag fick hem ett paket samma dag. Ett paket med massa mesh från farsan, yeah! Tackar för det Detta betyder så klart att meshen ska användas till chassit på lite olika ställen, spännande!

Hade planer att släppa en stor update där jag använder all mesh men efter att jag satt och jobbade lite igår med projektet så blev jag så grymt nöjd och glad över resultatet så jag kände att jag måste dela med mig av detta direkt! Kunde inte vänta tills jag gjort resterande grejer haha.

Så här kommer det!
Gjorde en liten förändring på frontpanelen som fick utseendet att nå nya nivåer, om jag får säga det själv. Jag älskar utseendet av stål och mesh!

Get ready!
______________________________________________________

Som de flesta vet så har den svarta modellen av Bitfenix Prodigy en form av mesh i frontpanelen av svart färg. Den tillåter bättre luftflöde än om frontpanelen hade varit solid utan några som helst hål.

Eftersom jag gillar färgen och utseendet av stål så tyckte jag lite egen mesh skulle göra susen! Hade turen att jag kunde be om speciella mått på mesh-bitarna vilket farsan fixade, grymt bra!
Här ser vi då originalfrontpanelen (som jag skrapat lite för att testa) och en mesh-bit brevid.

Plockar av "meshen" som Prodigy har i fronten. Väldigt tunn och lätt typ av mesh, inga dunder-grejer här men de fyller sitt syfte!

Provmonterar vad som komma skall! So far looking good, måtten är perfekta!

Markerar hålen där monteringen ska ske i form av popnitar. Behövde borra med ett 2mm borr för att utöka hålet lite, men det var det inga problem med

Jag gör likadant med själva frontpanelen. Där jag markerade hålen på meshen borrade jag även i frontpanelen som är gjord av plast och här är hålen.

Frontpanelen med 4st uppborrade hål - ett i varje hörn.

Drar fram popnitarna för att montera! Ska bli spännande att se resultatet.

Frontpanelen med äkta 1mm rostfritt stål mesh! Återstår bara montering i chassit.

Och här kommer det slutliga resultatet! Jag blev så nöjd över det att jag bjuder på en extra högupplöst bild! Tycker det blev grymt snyggt, älskar utseendet av metall/stål och den lite industriella känslan.

______________________________________________________________

Detta var som sagt en liten update för jag inte kunde hålla mig att dela med mig!

Jag fick ju dock hem många fler mesh-bitar än så här, undrar vad de bitarna ska användas på chassit?

Hoppas ni tyckte om updaten (även om mesh inte skulle falla er i smaken)

Kommentera eller fråga gärna, blir glad när folk skriver!
Tack för ni läser och följer!

Ha det skitgött sålänge!
Tack på förhand
MVH
Nikkop

Dold text

Modifiering av ovansidan/toppen - 16/06 -2013

UPDATE 16/06 - 2013

HEJ HOPP!

Hoppas allt står bra till!

Här kommer jag med en update kring hur jag modifierat ovansidan/topp-plåten. Jag har både sågat och modifierat karaktären och utrymme, men även slängt på ett "mesh", precis som på frontpanelen.
Varför jag gjorde dessa två ska ni få se på, så vi kör igång!
______________________________________________________

Här har vi då chassit med en mesh-skiva pålagd på toppen för provmontering. Det är såhär jag vill ha den fastsatt

Drar fram min kära skruvdragare för att borr upp hål för montering av meshen

Därefter borrar jag hål i chassit passar hålet i meshen.

Popnitarna ser ut som små söta antenner på chassit, haha Drar sedan fram verktygen för att skjuta in dem

Meshen är på plats och sitter riktigt bra! Tycker det blir snyggt att ha mesh på flera ställen och färgen och utseendet av det är underbart i mitt tycke. Det är ju även mitt chassi så jag kör på som jag själv tycker är snyggt, såklart!

______________________________________________________________

Eftersom jag nu monterat ny mesh på toppen så anser jag den ska få fylla någon form av funktion
Jag varken kan eller vill använda mig av original-fläktmonteringarna i toppen så tänkte göra mig av med det. Sådant man inte använder och inte fyller någon funktion, det tar man bort!

Eftersom jag borrat ur alla pop-nitar för att få plats med chassit i resväskan så är givetvis hela chassit i delar Här är dock topp-plåten och baksidan.

Här har jag satt med maskeringstejp vart jag ska såga. Det undras kanske varför jag ska såga i topp-plåten? To be seen!
Var även givetvis tvungen att ta bort meshen som jag tidigare satt fast

Drar fram sticksågen och kör på!

Då är det som jag ville såga äntligen av.
Kanterna som uppstått där jag sågat är fortfarande grova och ojämna. Kommer fixa till allt detta i senare del av projektet då jag tänkte slipa alla kanter på en och samma gång. Detta kommer givetvis ske först när jag gjort alla sågningar som kommer behövas

Här är då anledningen till modifikationen och sågningen! Jag vill givetvis kunna ha fläktar i toppen på chassit!
Minst 2st 120mm ska jag trycka in, om inte större fläktar ifall det får plats

Efter att jag gjorde ovanstående modifikation så tyckte jag att jag snålade lite när jag gjorde hålet. Visserligen rymmer det det jag vill, men tyckte inte det var särskilt snyggt att man såg formen av de som var förr.
Så jag lade nya markeringar på vad som skulle sågas

Denna gången fick farsan idé att testa med en vinkelslip istället. En ny kompis till mig! Fungerade kanon.

Och såhär blev det nya hålet. Tycker själv att hålet blir bättre såhär då man inte ser spår från det gamla strukturen, som man gjorde på det första hålet jag gjorde. Hur som helst så är den inte helt fixad. Den ska jämnas ut i kanterna, slipas till och därefter målas. Det är grovt sågat för tillfället för att ge en uppfattning

Provmonterat och det ser bra ut tycker jag själv! Det positiva är nu att jag kan montera fläktar i toppen, vilket jag givetvis kommer att göra
Och det syns knappt något igenom meshen, wonderful
Även att det samspelar bra i färg och struktur med meshen jag satte i fronten och i baksidan. Kommer ha en del mesh i/på chassit så det känns som en stor del av bygget och inte bara påslängt

t
______________________________________________________________

Så det var det angående toppen! Som nämnt så är det grov-skuret och ska jämna till där jag skurit, slipa och måla. Även om det inte kommer synas pga mesh ovanpå, så känns det bättre att veta att det är ordentligt gjort
Har redan börjat förbereda nästa update så den kommer ut om ett tag
Hoppas ni gillade det lika mycket som jag själv gillar mesh, haha

Kommentera eller fråga gärna, blir glad när folk skriver!
Tack för ni läser och följer!

Ha det skitgött sålänge!
Tack på förhand
MVH
Nikkop

Dold text

Ännu mera mesh! och AquaTuning sponsrar - 09/07 -2013

UPDATE 09/07 - 2013

HIP HOPP TO THE TOP!

Hoppas alla har det bra i det fina sommarvädret! (som mestadels består av regn )

Jag har nu kommit hem från en tvåveckorssemester och är redo att släppa en update! Jag trodde jag skulle hinna få ut den tidigare än så här men tiden var knapp och man vill ju njuta av sin semester så gott det går

Updaten kommer att handla om något som inte är nytt men ändå underbart, ännu mera mesh!! Jag får inte nog av det och det ska ta och prägla stor del av mitt bygge har jag bestämt mig för Jag låter nedanstående bilder och text tala för sig och ni får ta och njuta av det!

MEN!
Det har hänt en liten grej som kommer ha STOR betydelse på slutprodukten.
Det som har hänt är att jag fått en ny samarbetspartner vid namn AquaTuning!

AquaTuning är en återförsäljare av vattenkylningskomponenter med ett enormt sortiment med trevliga prylar. De är baserade i Tyskland och har en Svenskspråkig version av deras hemsida/webshop. Eftersom att Tyskland är inom EU så är det även fritt från avgifter vid tull och import och det fraktas fram till dörren med UPS

AquaTuning går in som samarbetspartner och förser mig med ett komplett vattenkylningssystem som kommer öka awesome-faktorn på mitt projekt med hästlängder. Ska bli otroligt spännande att jobba med vatten.

Nedan följer ett par bilder på paketet och en samlingsbild på produkterna i sig.
Produkterna kommer i nästa update att "unboxas" och fotograferas och jag kommer visa var produkt för sig

Jag har även tänkt skapa en separat forumtråd där hela tråden kretsar kring vattenkylning. Allt från uppvisning av produkter, monteringar, diskussioner, tips och tricks och dylikt. Där kommer både nybörjare och erfarna att vara med och ta del av. Tanken är inte att det ska ersätta eller komplettera den stora vattenkylningstråden, utan mera vara att jag även visar hur det går för mig när jag arbetar med mitt första vattenkylningssystem
Jag kommer att länka denna tråd vid ett senare tillfälle när den är skapad.

Detta är det första vattenkylningssystemet som jag sätter ihop så ska bli kul att få lära sig något nytt!

Här kommer bilderna! Ni får bara ett par få till en början och fler kommer i nästa update

Paketet man väntat på och varit enormt taggad inför! Leverades som sagt till dörren av UPS

Öppnar upp paketet och ser att allt är välpacketerat och kompakt! Trodde inte allt detta skulle få plats i den lådan även fast den vägde en del kilon! haha

Här är en samlingsbild på produkterna i fråga! Det som jag blivit försedd med och finns i paketet listas nedan.

Produkterna i fråga;

Som vissa säket ser så är det inte ett helt komplett vattenkylningssystem riktigt än. Det som saknas är anslutningaroch slang. Anslutningarna behövs på varje komponent i vattenkylningssystemet och slangen är givetvis där vätskan/vattnet ska flöda Anledningen till att jag inte valt detta än är för att jag inte vet vilket som kommer lämpa sig bäst. Detta kommer jag ta reda på när jag monterat komponenterna och därefter kunna beställa anslutningar och slang

Det var det lilla jag för tillfället har att visa gällande den nya samarbetspartnern AquaTuning och produkterna som skall bli kylningssystemet i projektet. Kan ni tänka er ett komplett vattenkylningssystem i Big Bro' Prodigy? Jag kan tänka mig det och jag gillar vad jag föreställer mig
Vart allting ska monteras, hur det kommer se ut och dylikt kommer givetvis visas senare när det är dags! Jag har ett antal idéer i huvudet som jag tror blir bra!

______________________________________________________

Vi drar vidare med självaste case-moddandet som kommer att handla om inget mindre än ännu mera mesh! (vilket glädjer mig och en del andra som älskar det )

Här är själva underdelen av chassit där alla kontakter kommer gå att nås. Jag har i tidigare update sågat ut hål för I/O- och PCI-kontakterna samt nätaggregatet. Detta gjorde jag innan jag fick idén av att använda all denna mesh jag fått tag på.

Nu vid ett senare skede har jag dock beslutat att jag vill även att denna undersida ska täckas av inget mindre än mesh
Försöker få in mesh-biten och ser att det finns 2st upphöjningar i plåten (markerade med röd pil) som skapar problem då ytan inte är rak. Blir att meshen inte ligger helt rakt på då

Såhär vill jag även det ska se ut på ett ungefär sedan när det är färdigt. Alltså mesh på insidan av chassit och sedan moderkortsplåtens ovanpå den

Tänkte jag kunde slå två flugor i en smäll - Få in ännu mera mesh och få bort de små "kullarna", så de var bara att börja markera och dra fram verktygen!

Jag har även fått mig en ny vän, vinkelslipen som fixar jobben galant! Det blev att jag sågade bort en väldigt stor del av bottnen - där jag tidigare gjort hål för kontakter - för att få plats med mesh. Kommer senare att göra hål i meshen så klart för kontakterna och sådant Hela grejen var ju att jag ville ha synlig mesh på insidan.

Bakstycket har jag tidigare fixat mesh för var det också dags att fixa. Eftersom jag ska ha heltäckande mesh även i baksidan så måste jag bli av med det som finns där från början, såsom fläktplats och hål för moderkort och nätaggregat.
Markerar vad som ska sågas bort och sågar sedan bort det och blev en del delar som åkte av

Det som återstår är att göra alla "cuts" jämnare och även möjligtvis måla plåtbitarna så man inte ser repor/utskärningar och dylikt - även om de inte kommer synas på grund av att meshen täcker

Eftersom att både toppen, botten, baksidan och framsidan fått mesh i stora slag tyckte jag det var dags att bygga ihop chassit temporärt för att se hur det hela ser ut Har tidigare sett delarna för sig men inte ihop så it's time!
Jag själv tycker det ser underbart läcker ut och är nöjd över resultatet

Insidan:

Sett bakifrån:

Och sist men inte minst, sett framifrån! Både med och utan plåtbiten som hör till moderkortsplåten. Grymt snyggt med mesh och kontrasten mot det svarta

______________________________________________________________

Det känns som att den själva hårda modifikationen på chassit börjar rundas av och se bra ut och komma till ett någorlunda slut!
Det som återstår är att såga hål i botten-meshen för att komma åt moderkorts- och PCI-kontakterna och sedan sätta fast alla meshbitar med popnitar och sådant småpill. Efter att själva chassimodifikationen är färdig så är det såklart fortfarande en del moment utanför det som återstår - t.ex. sleevning av nätaggregatet och montering av vattenkylningskomponenter.

Det finns dock en grej på själva chassit jag har en grym idé om som jag tror kommer bli riktigt bra! Vad det är vill jag inte avslöja än, haha Vill först prova det och se om det passar, först då får ni ta del av det Som en liten teaser kan jag avslöja att det handlar om att möjligtvis ersätta handtagen på toppen med något som kommer se snyggare ut och passa bättre in i mitt bygge

Kommentera eller fråga gärna, blir glad när folk skriver!
Tack för ni läser och följer!

Ha det skitgött sålänge!
Tack på förhand
MVH
Nikkop

Dold text

Unboxing & Översikt av GIGABYTE GTX 780 OC - 03/08 -2013

UPDATE 03/08 - 2013

Hej hopp!

Här kommer nästa "update" som kommer handla om en liten annorlunda grej.

Jag vill börja med att tacka GIGABYTE extremt mycket som har försett mig med ännu en produkt, nämligen inget mindre än ett GTX 780 OC (Windforce 3X 450W)!

Jag ser väldigt mycket fram emot att få använda produkten i detta bygget/projektet och vet att det kommer ha stort inflytande!
Big Bro' Prodigy med ett GTX 780 OC kommer bli helgrymt!

Jag kommer göra ett flertal olika moment kring grafikkortet men tänker separera det från denna projektlogg.
Istället för att ha all information kring grafikkortet i denna bygg-/projektlogg så länkar jag till min nyskapade tråd helt dedikerad till GIGABYTE GTX 780 OC!
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1227667-nikkops-...

Var vänlig gå in och läs vad det handlar om, jag tror ni kommer gilla det! Där kommer unboxings, benchmarks/tests, överklockning och allt dylikt ta plats.

Här är videon jag gjort:

Inne på själva tråden så finns det mer information med bilder och text!

Tackar för ni läser och kika gärna in den nya tråden som sagt! Det är en mys-hörna!
MVH
Nikkop

Dold text

Kapa hål för kontakter samt montering - 27/08 -2013

UPDATE 27/08 - 2013

Tja tja byggloggen!

Här kommer jag med en update som visar att bygget verkligen börjar ta form!

Jag har på den senaste tiden testmonterat en massa kring hela byggets komponenter för att försöka hitta de mest optimala ställena att placera allt och jag tror jag kommit fram till det som passar mig bäst!
När det var slutligen bestämt så var det dags att få grejerna på plats och jag ansåg att moderkortsplåten borde få en position där den sitter fast och man kan komma åt alla kontakter.

Så jag tänkte jag visar det, let's go!
__________________________________________________________

Jag började med att sätta moderkortsplåten på plats där jag önskar att ha den.
Eftersom jag vill ha så mycket plats som möjligt på framsidan av moderkortsplåten och bakom moderkortsplåten behöver jag bara tillräckligt med plats för nätaggregatets höjd - så satte jag givetvis nätaggregatet så nära kanten där bak som möjligt och moderkortsplåten tätt på.

Eftersom "meshen" i botten på chassit inte har några hål i sig blir det lite svårt att nå I/O och PCI-kontakterna så det var dags att göra lite hål.

När moderkortsplåten var på önskad plats började jag markera dess kanter - så jag vet vart det ska sitta och vart det ska skäras.

Efter markeringarna är gjorda med hederlig maskeringstejp så drar jag fram demeln! Har köpt ett par diamantkapskivor (6st för att vara exakt) för ynka 69kr och de klarar av jobbet galant

Aaaand it's done! Tog sitt lilla tag och dremeln fick kämpa på lite. Det är efterallt stål jag tar mig igenom Här syns dock hur mycket som kapats av och vi ser att det liknar utformningen som det gör på vanliga chassin!

Vänder upp och ner på chassit och sätter dit biten för att se om det passar och lyckligtvis gör det det

Frågan är; Får det plats och ser det bra ut när komponenterna är på plats? Tyckte jag skulle ta reda på det så tog ett par bilder.

Jag hittade denna CD i en låda hos min mor (som jag inte längre bor hemma hos). Vilken nostalgi! Det är en CD jag gjorde när jag var 9 år gammal med egenproducerad musik. En låt heter tydligen "Titanic", undrar om den låter har ett fett "dropp"? Hah!

Det såg iallafall väldigt bra ut med moderkortsplåten och komponenterna på plats - allt gick att nå från undersidan vilket är meningen. Dock är det inte allt som behövs nås från undersidan. Nätaggregatet ska givetvis gå att nå från undersidan också, både kabeln och switchen för on/off.

Markerad med tejp och kapade av en bit - inga konstigheter! Jag kapade bara bort den bit som var nödvändig för att komma åt det som behövs. Att kapa av mer hade bara påverkat stabiliteten negativt vilket jag inte vill så klart

Insåg även att jag var tvungen att minska själva 'meshen'. Anledningen är att den var lite för stor vilket gjorde att den buktade i bottnen på chassit. Löste dock det genom att skära bort ett par milimeter här och där och nu passar den perfekt

Moderkortsplåt med komponenter och nätaggregatet på plats! - dock är inget fastskruvat utan bara temporärt monterat för test.

Jag kan ju inte nöja mig med att endast sätta fast något temporärt? Måste ju sitta bra, antigen med skruv eller popnit. Tar fram en penna och markerar i hålen där moderkortsplattan ska fästas. Drar även fram borren för att börja göra hål för skruvar

Skruvar sedan på 'meshen' på moderkortsplåten för att se hur det sitter. Har inte satt i alla skruvar men det ser bra ut!
Ser även fint ut inuti chassit

Nu sitter moderkortsplåten fast i 'meshen' men meshen sitter inte fast i chassit! Det måste givetvis fixas så att allt sitter fast i chassit.
Borrar först hål i chassit och sätter sedan temporärt fast med skruv, som de syns i höger hörn (kommer med störst sannolikhet att ersättas med popnitar).

_________________________________________________________________

Där var denna update färdig! Blev nöjd med resultatet och tror det kommer bli superbt! Kvarstår slipning och sådant - allt tar jag dock i slutändan när inge fler sågningar/kapningar behöver göras
Med denna update insåg jag även att det börjar ta rejält med form och inte så väldigt mycket kvar. Som jag tidigare nämnt så har 80% av detta projektet varit planering och testmonteringar för att se hur och var allt passar. Eftersom jag nu har fastställt vart och hur jag ska placera allt så är det bara hantverket kvar!

Har även insett att det kommer kräva många men små ingrepp här och var som t.ex. skära bort 5mm plåt på vissa ställen för att få plats med radiatorn och dylikt. Jag tänkte att jag samlar alla dessa småingrepp i en update så de är överskådliga och går att följa.
Efter att all modifiering är gjord (så att allt sitter på sin plats) så är det dags för vattenkylningen och det estetiskt fina i bygget.

Men som sagt; Det börjar ta sig och jag ser fram emot att få jobba med vattenkylningen snart som jag tror kommer passa in väldigt bra i bygget.
Mitt mål är att bli klar innan November månad. Låt oss se om jag klarar deadlinen!

Ha det skitgött sålänge!
Tack på förhand
MVH
Nikkop

Dold text

Chassit och dess delar är färdiga - 14/12 -2013

UPDATE 14/12 2013 - Chassit och dess delar är färdiga

Hallååååå där!

Äntligen har jag fått tid att göra en update! Som jag nämnt tidigare är projektet färdigt, dock inte denna bygglogg, så jag fyller på allt eftersom jag får tid!
Jag ställde ut det färdiga projektet på DreamHack i GIGABYTE's monter, så de som kom förbi där hade chans att se projeket live, in action!

Ber om ursäkt för det tagit sådan här tid, men allt från enormt mycket skolarbete till enormt lite tid på fritiden har lett till att jag tyvärr inte haft tid att uppdatera. Nu kör vi dock!

Idag kommer det handla om montering av chassi-delarna, dvs moderkortsplåt och mesh. Även om sidopaneler, fronten och annan montering!

Tävling!
Vill passa på att meddela er, och informera, om en tävling jag nu går med i! Det är en tävling som hålls av MinimalisticPC (snubben bakom är SWEC-medlemmen C4B12 och går ut på att man går med med sitt projekt/modifikation och tävlar då mot andra personer. Om ni själva har projektloggar så varför inte gå med? Ska bli grymt skoj att delta och man hoppas ju på det bästa
______________________________________________________

Notis!
Min förra update var när jag hade ett svart Prodigy. Jag vann sedan ett vitt Prodigy av Swerigs och bestämde mig givetvis för att använda det istället, tyckte vitt var snyggare Därför kommer jag inte att dokumentera alla steg från början, eftersom jag redan gjort det på det svarta. Jag kommer därför att fortsätta från vart modifikationen på det svarta chassit slutade. Om ni vill se de stegen är det bara att kika tillbaka i byggloggen!

Moderkortsplåten och mesh
Här har vi då vart vi slutade sist. Provmonterar moderkortsplåten i meshen och i chassit. Hålen i botten är urskurna för alla kontakter, så klart.

Moderkortsplåten monteras vanligtvis med hjälp av skruvar. Jag ville komma bort från detta då det blir starkare fäst, samt tar mindre plats, om man kör med popnitar. Var därför tvungen att dra av alla gängor där skruvarna skulle gå i.

Sköt sedan i en popnit för att prova och tyckte om resultatet. Det ledde till att jag popnitade fast hela moderkortsplåten i meshen och sedan popnitade jag även fast meshen i chassit för stabilitet. Allt sitter nu stenhårt och stabilt.

Nätaggregatet
Montering av PSU var något jag funderade på hur jag skulle få till. Jag visste vart det skulle sitta (bakom moderkortsplåten), men inte hur jag skulle få fast det.

Kom då på att mitt nätaggregat har en avtagbar ram gjord i gummi för att minska vibrationer mot chassit. Använde denna ram som mall för vart hålen skulle sitta för att kunna skruva fast nätaggregatet, smidigt!

Borrade sedan hål efter ramens hål och skruvade fast det, fungerade skitbra!

Toppen och meshen
Tog och skar ut hål i toppen som jag behövde - lite annorlunda än det jag gjorde på det svarta där jag gjorde betydligare större utskärning. Insåg dock att det inte behövdes så gjorde ett mindre för att inte påverka stabiliteten negativt.

Meshen ska givetvis användas på toppen. Första bilden är en gammal bild från det svarta chassit om hur toppen skulle se ut.

Hade dock en lite revolutionerande tanke om man jag ville göra med toppen då den kändes så tom. Tog fram meshen och markerade ett par markeringar. Farsan kom förbi med ett verktyg som skulle underlätta att göra hål. Ingen aning vad det heter men det fungerar skitbra!

Borrade i markeringarna för att göra små hål så att verktygen kan användas. Verktygen körs sedan in och används.

Såhär blev resultatet! Verktygen gjorde ett grymt jobb med att göra fina och bra hål. Men frågan är vad hålen ska användas till? Får vi se framöver! Lovar att det finns en bra användning för dem.
(Ni som vet behöver inte säga det )

Sidopaneler
Den ena sidopanelen är gjord exakt som den på det svarta Prodigy, dvs ett fönster med en svart kantlist.

Den andra sidoplåten däremot ska också modifieras!
Slängde upp den på bordet och körde ett hål med sticksågen. Var ganska svårt att mäta men lyckades få till det efter ett litet tag.
Monterade sedan ett fläktgaller för 240 radiatorn som ska sitta bakom. Smexigt!

Fronten
Fronten på det vita och svarta Prodigy är faktiskt olika i utseende och konstruktion. Det vita Prodigy har en bättre front för mitt avseende då det har en försänkning så att meshen jag lägger på passar bättre! Hålen på vänster sida av frontpanelen var jag tvungen att göra för en montering som sker senare.

Det tomma chassit
Såhär ser chassit ut när det är tomt med endast moderkortsplåt och mesh monterad (inte toppen).

______________________________________________________________

Slutligen:
Skönt att ha kommit igång med byggloggen igen för att kunna slutföra den och visa er slutresultatet! Som ni sett i denna update så är själva chassit och dess delar (sidopaneler, front m.m) helt färdiga! Det som kvarstår är då montering av alla komponenter såsom moderkort (Z77X-UP7) och grafikkort (GTX 780 OC) från GIGABYTE, komplett vattenkylning från AquaTuning och mera skojs!

Nästa update kommer ut så småningom, lovar att ni inte ska behöva vänta månader!
Låt mig gärna veta vad ni tycker och tror!

Tack för ni följer och håller ut!
MVH
Nikkop

Dold text

Montering av vattenkylningen från AquaTuning - 21/01 -2014
[/CENTER]

UPDATE 21/01 2014 - Montering av vattenkylningen från AquaTuning.

Hallååååå där!

Äntligen har jag fått tid att göra ännu en update! Ursäktar att det dröjt ännu en gång från förra updaten. Har haft extremt lite fritid på sistone, högskolestudier tar mer tid än vad jag anat och har även fått känna på detta i privatlivet.

Hur som helst, låt oss gå till det roliga!

Nedan kommer en update bestående av bilder på produkterna jag blir försedd med av AquaTuning samt hur jag monterat det. Dock finns det en liten grej med bilderna! Eftersom jag var super-stressad och hade lite tid för att få ihop mitt projekt till utställningen på DreamHack så hade jag inte tid att ta bilder. Det betyder att jag fick ta alla bilder ni kommer se nedan i omvänd ordning, alltså när jag monterar isär grejerna. Därför kan det kanske se lite knepigt ut ur ett kronologiskt perspektiv, men in förstår iallafall varför!

Första delen kommer handla om vilka vattenkylningsprodukter jag ska använda mig utav och andra delen om hur jag monterar dem

Tackar AquaTuning extremt mycket åter igen för att ha försett mig med produker. Utan er hade projektet inte varit möjligt!

Kommer visa bildern på produkterna och deras namn nedan.
____________________________________________________________

Det andra paketet från AquaTuning med massa godsaker!

Hederlig transparent slang med diameterna 16/10! Fina tjocka kanter som kommer passa bra med kylmedlet.
Masterkleer Slang PVC 16/10mm (3/8"ID) Klar 3,3m (10ft) "Retail Package"

Fittings, för att koppla ihop slangar till de olika delarna, med diametern 16/10 och i olika utformningar:

8x 16/10mm compression fitting 90° revolvable G1/4 - knurled - matte black

3x 16/10mm compression fitting 45° revolvable G1/4 - knurled - matte black

2x 16/10mm compression fitting G1/4 - knurled - matte black

För att kunna koppla ett par grejer ihop med varandra behövde jag ett par speciella fittings med likadana ändar:
2x Alphacool HF L-connector 90° - G1/4 revolvable - 2x outer threads - Deep Black

Denna även för att kunna koppla två stycken olika delar till varandra:
Alphacool double nipple G1/4 outer thread to G1/4'' outer thread with O-ring - deep black

Fillports som jag ska använda i ett speciellt sammanhang. Blir spännande!
6x Fillport black nickel - knurled - Universal

______________________________________________________________

Nog om anslutningar! Här kommer fler roliga grejer.

Högpresterande CPU-block som ska kyla processorn. Paket med block, monteringdelar samt instruktioner och kylpasta.
Alphacool NexXxoS XP³ Light - Black Chrome - Edition

Reservoir/tank till vattenkylningen. Beställde en extra tank eftersom att 25cm var lite för stort insåg jag, så fick bli hederliga 15cm. Lika fint ändå.
Alphacool HF 38 Cape Cyclen 250 + Alphacool Plexi Tube 60x150mm

Tunna och bra presterande radiatorer. Endast 30mm tjocka vilket blir perfekt för mitt kompakta bygge! Med tillbehör för montering.
2x Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 240mm

Kraftfull och förvånadsvärt tyst pump. Storleken och orientationen blir perfekt för detta bygge, vald med omsorg.
Laing DDC-pump 12V DDC-1T

"Topp" till pumpen som är till för att möjliggöra montering av fittings. Förbättrar även flödet och ljudnivån, ett fint plus!
Alphacool Laing DDC Acetal top

Kylmedel av hög kvalité. Ser ut som mjölk and I love it!
Mayhems Pastel - Ice White 1000ml

Montering för en 240 radiator. Kommer behövas och passa in perfekt
Phobya radiatorstöd - svart - Dual - 2x120mm

___________________________________________

Det var bilder på produkterna som jag skall använda mig utav från AquaTuning.
Sååååå, ska vi ta en titt på hur jag monterade allt?

CPU-blocket på plats, även med nipplar.
Väldigt stilrent och passar fint in, speciellt eftersom koppar-utseendet på logotypen går bra ihop med det orangea på moderkortet.
Alphacool NexXxoS XP³ Light - Black Chrome

Pumpen, Laing DDC med Alphacool's top monterad och likaså nipplar, en dubbelsidig G1/4 i toppen och en 90c nippel som output.
Även fastsatt på en självhäftande vibrationsdämpade matta
Laing DDC-pump 12V DDC-1T

Här är anledningen till att jag behövde den speciella nipplen i toppen på pumpen! Byggde mig en egen Pump/Res-combo där pumpen kommer suga vattnet från tanken. Tycker det är både en snygg och praktisk lösning eftersom det tar upp mindre plats än om man hade monterat dem separat samtidigt som det är en hyffsat stor reservoir.
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p6155_Alphacool-HF-38-Cape-Cyclen-150.html

Monterar pumpen med egengjorda monteringar bestående av skruvar, muttrar och lite brickor som går igenom chassit. Svårt att få med på bild men ni förstår.

Radiatorerna, 2st 240mm vilket jag vet är overkill för en CPU men jag gör det mest för att det är en utamaning
Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 240mm

Ena radiatorn sätts i fronten framför moderkortet.
Det må se ut som om radiatorn blockerar alla kontakter moderkortet har men det gör den inte. Med lite modifikation på ett par kontakter fick de plats utan problem sidan om radiatorn. Den ena PCI-E porten är å andra sidan blockerad, men eftersom jag bara har ett grafikkort och inga andra expansionskort så var det inget bekymmer

Andra radiatorn är fäst i radiatorstödet och det är den som jag placerar in bakom moderkortsplåten. Radiatorstödet behövs för att jag ska kunna montera radiatorn och stödet sätts fast i fronten från insidan med hjälp av popnitar så det sitter som sten!
Det var ganska kämpigt att få in den då det är trångt, men den fick plats!

Bild där båda radiatorer, pump + res och nipplar samt alla fillports i chassit är på plats! Som ni ser sitter det ett par nipplar i meshen i taket.
Har ni börjat förstå vad alla hål i meshen och fillportsen i toppen är till för?

Fillportsen är till för att koppla samman nipplar med meshen i taket. Varför? Jo de får vi se snart!

Ovansidan av meshen, alltså på toppen, sitter där nu hela 6st 90c nipplar!

Och så här ser det ut med slang! Yes, jag har valt att sätta slang på ovansidan av chassit som går igenom alla vattenkylningskomponenter
Anledningen är dels för att jag tycker det blir snyggt, passar den industriella känslan och utseendet jag gett chassit överlag. Dessutom är det ganska praktiskt ur utrymmessyfte då det hade blivit trängre att få plats med slangarna på insidan av chassit

Mer än såhär med vattenkylningen avslöjar jag inte än! Det kommer i nästa slutliga update där jag visar upp hela projektet och hur det ser ut när det är i gång! Nedan följer lite andra monteringar som är nödvändiga
___________________________________________________

Montera in det enorma grafikkortet - GIGABYTE GTX 780 OC Windforce 3X 450W. Det var ingen lätt uppgift, tog mig sådär 10minuter och en massa tanke- och muskelkraft. Det kändes i princip som att spela Tetris med cirklar - helt omöjligt med andra ord.

Baksidan av moderkortsplåten med radiator, SSD och nätaggregat på plats. En aning rörigt bland kablarna då jag inte hade tid att fixa det inför uställningen men det man inte ser lider man inte utav

Eftersom jag skurit hål för fläktgaller där original power-/reset knapparna finns så var jag tvungen att fixa en ny. Gjorde det med hjälp av denna stiliga brytare som jag fixade hål för i meshen och monterade.

Vita 120mm Spectre Pro PWM-fläktar från BitFenix som skulle ha använts vid uställningen. Tyvärr hann jag inte få dem försen efter utställningen men här är de iallafall

Förlängare i olika utförande, här 24pin Alchemy förlängare från BitFenix i orange färg.

___________________________________________________

Slutligen:
Ännu en gång skönt att ha postat denna update! Vattenkylningen från AquaTuning var grymt rolig att montera samtidigt som det var en extrem utmaning. Det svåraste var att tänka ut hur allt skulle kopplas och i vilken ordning jag skulle utföra det - hade ju inte speciellt mycket utrymme till godo Som sagt, åter igen, har detta projektet varit minst 80% planering. Det är väldigt mycket att tänka på innan man börjar skära och montera

Nästa update som släpps kommer vara den allra slutliga och kommer bara innehålla slutbilder på projektet, alltså hur allt ser ut när det står färdigt och i full gång! Därför vill jag inte riktigt än, i denna update, avslöja och visa hur det ser ut för det kommer i nästa!

Tack för ni följer och håller ut! Det är ni som har fått mig att vilja fortsätta och slutföra fast det varit tuffa tider

MVH
Nikkop

Dold text

UPDATE 5/03 2014 - Final Pictures av Big Bro' Prodigy!

UPDATE 5/03 2014 - Final Pictures av Big Bro' Prodigy!

Hejs svejs i lingonskogen!

Här kommer jag med den sista uppdateringen som många har väntat på! Egentligen borde det inte ha tagit såhär lång tid att få ut den då jag haft bilderna färdiga ett bra tag men när det kommer nya saker i livet varannan dag så är tiden knapp. Nu har jag dock tagit mig i kragen och updaten är här och jag hoppas ni tycker om den!

Som titeln lyder är det dags för final pictures på detta projekt, dvs bilderna på hur projektet slutade. Projektet tog mig ungefär 11 månader att slutföra, från början till slut (även om denna projektlogg tagit längre tid än så). Jag tycker om att ta god tid på mig för att säkerhetsställa att allt blir som jag vill samtidigt som jag lägger väldigt mycket kraft på att hålla igång denna projektlogg vilket tar bra med tid - men det har uppskattats!

Ni som har följt mitt projekt och denna logg vet att jag dokumenterat väl med både bilder och text till varje bild och att det har uppskattats Nu när det dock är dags för final pictures kommer jag att låta bilderna tala för sig själva! Om ni däremot har frågor så besvarar jag dem gärna.

Innan jag presenterar det färdiga projektet vill jag ännu en gång tacka mina sponsorer som gjort detta möjligt. Jag vill även tacka alla personer, och er medlemmar här på forumet, som fått mig att pusha mig själv och fortsätta jobba fast det varit en väldigt svår väg då och då. Utan varken sponsorer eller er medlemmar hade detta inte gått och detta projekt hade aldrig blivit en möjlighet. Tack, tack tusen tack!

_______________________________________________________

The time has come...

Final Pictures of Big Bro' Prodigy

| 360-view |

_______________________________________________________

| DreamHack Winter 2013 Exhibition |

_______________________________________________________

| The outside |

_______________________________________________________

| The mesh |

_______________________________________________________

| The water cooling - outside. |

_______________________________________________________

| The inside |

_______________________________________________________

| At Night |

_______________________________________________________

| Desk |

_______________________________________________________

Då var detta projektet över! Jag är både otroligt lättad över det samtidigt som det är ganska sorligt. Det har varit en väldigt rolig tid, att få modifiera något så pass mycket och att få ta del av all grym hårdvara som jag fått från mina kära sponsorer, även fast det varit väldigt svårt och frustrerande emellanåt. Jag är dock otroligt glad och nöjd att jag lyckades få det som jag tänkt mig med både utseende och funktionalitet - att trycka in E-ATX med vattenkylning i ett mITX chassi.

Jag kommer framöver att ta en paus från moddning då det tar otroligt mycket av min tid och jag måste fokusera på annat och jag har insett att det är roligare när man kan använda sin fritid fullt ut och verkligen gå in i det helhjärtat. Dessutom vill jag att varje projekt jag gör ska vara unik och inget jag tvingar fram och har idétorka just nu Jag dyker dock upp med en eller annan recension då och då på olika hårdvara!

Tack ännu en gång alla ni som läst, följt, kommenterat, kritiserat, inspirerat och helt enkelt funnits här. Jag uppskattar det enormt

Tills vidare!

MVH
En glad nikkop.

Dold text

Tack igen kära läsare!
MVH
Nikkop

Permalänk

Ett Prodigy High Tower Edit?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 ModerKort: MSI Mag Mortar B550M WiFi Processor: AMD Ryzen 5 5600X RAM:32GB Corsair vengence @3200MHZ Grafikkort: ASUS RTX 3080 TUF OC Nätdel:Corsair RM850 850W Lagring:|Samsung 970 EVO Plus 500GB | Kingston 250 GB SSD | Samsung 850 EVO 250GB |Samsung 750 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

http://imageshack.us/a/img689/1842/banner1ctc.jpg

-Teaser-

Här kommer det så småningom påbörjas ett projekt som många troligtvis sett fram emot att se.

Ni som känner er manade att gissa vad det kommer handla om, låt mig höra era gissningar.
Bland de som gissar rätt innan projektets start kommer jag lotta ut en liten present!

(Ett par medlemmar här på SWEC vet vad projektet kommer handla om, var vänliga avslöja ej.)

Fortsättning följer.

får jag fråga vad meningen med att följa är då man inte får veta vad som ska hända och vad man kan förvänta sig ?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk

Får jag ta och gissa på ett Monster BigTower? Som likar Prodigy;D

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Ett vattenkylt sli monster?

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

kan tänka mig att gissa att det är PLÄP

Permalänk
Medlem

Antingen ett stort Prodigy eller ett Prodigy som stödjer mATX ^^

Permalänk
Medlem

Ett moddad chassi, jag har inte fel eller hur?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Prodigy med mATX, helt klart!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

3st prodigy sammansvetsade på höjd med ett ATX-kort!

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk

Ett Prodigy i XL format vatttenkylt och allt!
kanske svart tema

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

får jag fråga vad meningen med att följa är då man inte får veta vad som ska hända och vad man kan förvänta sig ?

Jag har inte någonstans bett någon följa tråden? Det jag skrev var "fortsättning följer".
Just nu är projektet i ett teaser-stadie där jag erbjuder medlemmar att gissa vad det kommer handla om och de har då chans att få en liten present från mig.
Men jag kan lova dig, är du intresserad av Prodigy och dess potential så är det värt att följa när det drar igång

Skrivet av krejsi:

kan tänka mig att gissa att det är PLÄP

Vad står "PLÄP" för? x)
Kan vara bra att veta för mig ^_^

Skrivet av Sheik Yerbouti:

Ett moddad chassi, jag har inte fel eller hur?

RÄTT!
Nä men, lite mer djupare gissning är vad jag är ute efter Haha.
Bra försök annars!

Permalänk
Medlem

Gissar också på prodigy med mATX!

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk

Jag gissar på att du ska bygga AMD-rigg som vanligt

Visa signatur

Main: Antec P280 - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i7 2600k - ASUS Direct CU II GTX 560ti SLI - 8GB Corsair Vengeance CL9 1600 mhz - Antec H2O 620 - Corsair Force F120 - Corsair TX650
Mobil: Samsung Galaxy S III
Laptop: HP Probook 4320s

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Antingen ett stort Prodigy eller ett Prodigy som stödjer mATX ^^

Skrivet av Marticus:

Prodigy med mATX, helt klart!

Skrivet av _Skalman:

Gissar också på prodigy med mATX!

Värst va folk ska ta mitt förslag ^^

Permalänk
Medlem

Du fixar så att Prodigy blir en helikopter som kan lyfta?!

Permalänk
Medlem

Jag vet men jag tänker inte avslöja det

Permalänk
Medlem

Eum Prodigy som ser ut som en bok? ala bro code?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Hackintosh?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Jag har inte någonstans bett någon följa tråden? Det jag skrev var "fortsättning följer".
Just nu är projektet i ett teaser-stadie där jag erbjuder medlemmar att gissa vad det kommer handla om och de har då chans att få en liten present från mig.
Men jag kan lova dig, är du intresserad av Prodigy och dess potential så är det värt att följa när det drar igång

Vad står "PLÄP" för? x)
Kan vara bra att veta för mig ^_^

RÄTT!
Nä men, lite mer djupare gissning är vad jag är ute efter Haha.
Bra försök annars!

okey okey nice då fattar jag :), har själv ett prodigy chassi som jag är mycket nöjd med., kanske blir att följa och se vad som kommer ut ur garderoben

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Ett Prodigy med SLI/CrossFire!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

PLÄP står för pung längre än penis

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Värst va folk ska ta mitt förslag ^^

Jag hade tänkt skriva det, så därför skrev jag att jag också trodde det ^^

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Satsar på att han trollar oss alla och i själv verket har ett annat chassi än ett BitFenix Prodigy

Good Luck man, kommer följa detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Skalman:

Jag hade tänkt skriva det, så därför skrev jag att jag också trodde det ^^

Okej xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

http://imageshack.us/a/img689/1842/banner1ctc.jpg

-Teaser-

Här kommer det så småningom påbörjas ett projekt som många troligtvis sett fram emot att se.

Ni som känner er manade att gissa vad det kommer handla om, låt mig höra era gissningar.
Bland de som gissar rätt innan projektets start kommer jag lotta ut en liten present!

(Ett par medlemmar här på SWEC vet vad projektet kommer handla om, var vänliga avslöja ej.)

Ledtråd: Det kommer vara ett BitFenix Prodigy med i bilden!

Fortsättning följer.

Har någon kommit upp med rätt förslag? Jag vill se vad du hittat på xD Kan inte hålla mig hahah

Permalänk
Medlem
Skrivet av J7:

Satsar på att han trollar oss alla och i själv verket har ett annat chassi än ett BitFenix Prodigy
Good Luck man, kommer följa detta!

Haha, det hade fan varit något! Men nä, som det står i titeln så är det ett BitFenix Prodigy mod ^_^
Får se om du diggar vad jag ska göra sen när jag announcar det!

Skrivet av jakob55:

Har någon kommit upp med rätt förslag? Jag vill se vad du hittat på xD Kan inte hålla mig hahah

Inget jag avslöjar ännu! Någon kanske har gissat rätt, eller så har ingen gjort det
Men jag kommer meddela när jag börjar på projektet och då kommer alla få veta vad projektet handlar om

/Nikko

Permalänk
99:e percentilen

Tror att du tänker modda för att sätta in ett mATX-kort med LGA 2011!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Värst va folk ska ta mitt förslag ^^

Huh? Fan också du va för snabb

Skickades från m.sweclockers.com

W00t, mitt 1000de inlägg! lite kul så.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻