Nokia Lumia 920 eller samsung galaxy S3?

Permalänk
Medlem

Nokia Lumia 920 eller samsung galaxy S3?

Hej!
Till julen går äntligen abonnemanget ut och det kliar redan i fingrarna efter en nya telefon!
Den stora frågan är självklart vilken telefon det nu blir. Har snart suttit i 2 år med en Iphone 3Gs och skulle gärna testa något helt nytt. För mig känns det som om det står mellan Nokia Lumia, Samsung galaxy S3 eller Samsung galaxy s4. Eftersom det ännu finns så lite info om den sistnämnda och jag inte är ju angelägen om att vänta så är det de förstnämnda jag skulle vilja ha lite hjälp med. Vad skulle ni gjort, och vilka fördelar och nackdelar ser ni mellan de två telefonerna?

Här är ett par plus och minus som jag själv har listat om Lumian:
+ NFC
+ 4G med stöd för det svenska nätet
+ Kameran har fått skyhöga betyg
+ Trådlös laddning
+ Väldigt hög upplösning

- ungefär 50g tyngre (kommer man störa sig på det tror ni?)
- Slö processor (Hur märkbar jämfört med Samsungen?)
- Mycket färre Apps

Nokian: http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/lumia920/specifi...
Samsungen: http://www.samsung.com/se/consumer/mobil/mobil/smartphones/GT...

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 @stock, Cooler Master HAF 922, Gigabyte GA-770TA-UD3, Kingston DDR3 HyperX 2GB x 2, Chieftec 550W, Western Digital RE4 Enterprise 500GB, ATI Radeon HD 5850, Microsoft Windows 7 Home Premium.

Permalänk
Skrivet av logic96:

Hej!
Till julen går äntligen abonnemanget ut och det kliar redan i fingrarna efter en nya telefon!
Den stora frågan är självklart vilken telefon det nu blir. Har snart suttit i 2 år med en Iphone 3Gs och skulle gärna testa något helt nytt. För mig känns det som om det står mellan Nokia Lumia, Samsung galaxy S3 eller Samsung galaxy s4. Eftersom det ännu finns så lite info om den sistnämnda och jag inte är ju angelägen om att vänta så är det de förstnämnda jag skulle vilja ha lite hjälp med. Vad skulle ni gjort, och vilka fördelar och nackdelar ser ni mellan de två telefonerna?

Här är ett par plus och minus som jag själv har listat om Lumian:
+ NFC
+ Trådlös laddning
+ Väldigt hög upplösning

- ungefär 50g tyngre (kommer man störa sig på det tror ni?)
- Slö processor (Hur märkbar jämfört med Samsungen?)
- Mycket färre Apps

Nokian: http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/lumia920/specifi...
Samsungen: http://www.samsung.com/se/consumer/mobil/mobil/smartphones/GT...

Tack på förhand!

Några + och - för båda!

Android

+ Modifieringsbar. Du kan customiza den hur du vill.

- Körs på så många olika mobiler att det finns många buggar. Sitter här med min s2'a, och har haft problem med att mobilen krashar, skype krashar, chrome krashar, random glödhet mobil osv osv.

WP8

+ Fantastiskt snyggt och bäst flyt av alla mobil-OS

- Brist på appar

-( Gammal hårdvara, men WP verkar vara så välprogrammerat att det inte spelar någon roll?)

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av logic96:

+ NFC
+ Trådlös laddning
+ Väldigt hög upplösning

Alla plus gäller för S3 också (4G för S3 4G då...)

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

-( Gammal hårdvara, men WP verkar vara så välprogrammerat att det inte spelar någon roll?)

WP8 stödjer nya S4 plus och pro vilken är idag top processor, lumia har grym skärm och 1gb ram vilken är just nu vanligt bland dom bästa smartphones. WP8 ligger inte efter hårdvarumässigt längre.

Samsumg har android vilken gör att du kan göra fantastiska saker med men det betyder ofta att garantin försvinner och appar kommer till ios och android före WP. Med lumia får du också offline gps helt gratis.
Vikten får du se och testa själv. För mobil telefoner så låter det mycket men det är egentligen mindre än ett chips påse

Permalänk

Tror faktiskt att du borde gå på Nokian i det här fallet. Annars är iPhone 5 också en underbar telefon!

Permalänk
Medlem

Valde själv här mella n920 och s3 själv för några veckor sedan. Det finns många likvärdiga +/- men som jag så på valet var:

-920 är för den som vill ha lite stötåligare samt inte vill pilla så mycket med telefonen utan vill ha de vanligaste apparna och köra

-S3 för de som vill pilla med telefonen och ändra på allt möjligt samt vill ha så många appar som möjligt.

Jag valde s3an men skulle fortfarande vara nöjd med 920 också, båda är bra telefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Hur menar du med 4G? Samsungs 4G stöds väll inte i Sverige?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 @stock, Cooler Master HAF 922, Gigabyte GA-770TA-UD3, Kingston DDR3 HyperX 2GB x 2, Chieftec 550W, Western Digital RE4 Enterprise 500GB, ATI Radeon HD 5850, Microsoft Windows 7 Home Premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

WP8 stödjer nya S4 plus och pro vilken är idag top processor, lumia har grym skärm och 1gb ram vilken är just nu vanligt bland dom bästa smartphones. WP8 ligger inte efter hårdvarumässigt längre.

Förstår vad du menar, men borde inte Lumias processor ligga ganska långt efter Samsungs då den ena har två och den andra fyra kärnor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABEIDO:

-920 är för den som vill ha lite stötåligare samt inte vill pilla så mycket med telefonen utan vill ha de vanligaste apparna och köra

-S3 för de som vill pilla med telefonen och ändra på allt möjligt samt vill ha så många appar som möjligt.

Detta gjorde tyvärr inte valet mycket lättare, få saker som är så roande som att pilla i telefonen och göra den så personlig som möjligt
Har hört sedan innan (och man ser ganska tydligt) att WP8 är mer begränsat än android, dock är ju telefonen och dess OS mindre vanligt redan som det är!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det med vikten kommer du inte att störa dig av skulle jag gissa på , man vänjer sig. Min mobil idag , HTC Desire Z väger 180g och Lumia 920 väger 185g. Jag valde faktikst Lumian (väntar ivrigt på den )över S3n 4G för att tyckte den såg väldigt bra ut. Visst lite sämre Cpu o sånt men Windows Phone 8 tillåter inte mer än dubbelkärning processor om jag inte minns fel så du kommer inte märka av det.

MYCKET bättre kamera med lumian ifall de intresserar dig

Visa signatur

Dator: AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz | 8 GB DDR3 Ram | 40GB Intel SSD | 2TB Western Digital |NZXT Vulcano | 650W Corsair PSU | Nvidia Geforce GTX 560 Ti 1 GB |

Konsoler: NES | SNES | N64 | Gamecube | GBA MICRO | Wii | PSOne | PS2 | PS3 | XBOX | XBOX360 |

Permalänk
Skrivet av logic96:

Förstår vad du menar, men borde inte Lumias processor ligga ganska långt efter Samsungs då den ena har två och den andra fyra kärnor?

Så "right out of the blue" säger du att processorn i Lumian är slö trots att du inte kollat upp fakta själv eller baserar tänktet på antal kärnor?

Permalänk
Inaktiv

Lumian kommer nog att kännas snabbare tror jag. Android är mycket prestandakrävande, och Samsungs fyra kärnor är inte lika effektiva (cortex A9).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lumian lär kännas snabbare för att android är android.

skulle båda telefonerna köra android så visst skulle SGS3 vara snabbare, men WP8 (och även WP7) är så pass mycket bättre optimerat för de enheter det körs på än "allt-i-allo" android så WP upplevs vara snabbare även om hårdvaran i sig inte är lika bra.

Jag har ännu inte upplevt någon android-lur som helt skulle ha blivit av med det jag kallar "android-lagget".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

skulle båda telefonerna köra android så visst skulle SGS3 vara snabbare, men WP8 (och även WP7) är så pass mycket bättre optimerat.

Snarare inte lika krävande att bara visa fula fyrkanter...

Skrivet av logic96:

Hur menar du med 4G? Samsungs 4G stöds väll inte i Sverige?

SIII 4G säljs med fullt stöd för svensk 4G (dock finns det olika modeller beroende på vilken operatörs frekvensband man vill använda).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha valt Lumian

Permalänk

Jag kan rekomendera HTC one X som jag borde vara i samma prisklass som S3, jag har testat kompisars s3 men jag tycker mycket bättre om min htc

Visa signatur

Fractal Design R3 - Asus P6T SE - Intel I7 930 - Corsair Vengeance 8GB - Gigabyte GTX 460 - Noctua U9B S2 - Corsair GS800 - Intel 320 SSD

Permalänk
Skrivet av mfm:

Trådlös laddning finns inte till samsung, kameran är också bättre i lumian....

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Trådlös laddning finns inte till samsung, kameran är också bättre i lumian....

Trådlös laddning finns som tillbehör om man nu måste ha det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

S4 processorn är inte alls sämre än den som sitter i S3an, utan jag skulle säga att det är den vettigaste processorn på marknaden just nu. Den största anledningen till detta är at Qualcomm inte drabbades av kärn-hysterin som alla andra har drabbats av utan satsade på att bygga en riktigt bra dual-core.

Som det ser ut nu så är S4 effektivare per klockcykel än konkurrenterna, vilket ger bättre single tråd prestanda, medans den såklart blir överkörd i de flesta kraftigt flertrådade applikationer. Dock så är det väldigt få applikationer man använder i sin mobiltekefon som verkligen har någon nytta av många kärnor.

Dessutom så är S4 byggd med mindre tillverkningsteknik vilket ger en fördel när det kommer till strömförbrukningen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag skulle köra på Lumia 920.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det finns väl inte ens att köpa? Har för mig att Samsung i Sverige knappt vet när det kommer. Har liksom gått ett halvår från release av mobilen och jag själv har knappt hört något.

Själv så beställde jag en Lumia 920 först, men sen tvekade jag lite och köpte en SGS3 4G då den var så mycket billigare med studentabonnemanget jag valde.

Permalänk
Avstängd

Om vikten är ett problem med Nokia Lumia 920 kan man även kolla på Samsung Ativ s och den nya HTC.n:
http://www.mobilgiganten.com/mobiltelefon/i8750-ativ-s-alumin...
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=99HSK035-00

De har ju också Windows Phone 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

S4 processorn är inte alls sämre än den som sitter i S3an, utan jag skulle säga att det är den vettigaste processorn på marknaden just nu. Den största anledningen till detta är at Qualcomm inte drabbades av kärn-hysterin som alla andra har drabbats av utan satsade på att bygga en riktigt bra dual-core.

Så Qualcomm drabbades av "kärnhysterin" när de skapade S4 Pro menar då?

Skrivet av Keng:

Det finns väl inte ens att köpa? Har för mig att Samsung i Sverige knappt vet när det kommer. Har liksom gått ett halvår från release av mobilen och jag själv har knappt hört något.

Själv så beställde jag en Lumia 920 först, men sen tvekade jag lite och köpte en SGS3 4G då den var så mycket billigare med studentabonnemanget jag valde.

Lumia 920 finns väl inte heller att köpa? Trådlös-laddning-tillbehören finns säkert att importera om man tycker det är viktigt (de flesta bryr sig nog inte).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Så Qualcomm drabbades av "kärnhysterin" när de skapade S4 Pro menar då?

Lumia 920 finns väl inte heller att köpa? Trådlös-laddning-tillbehören finns säkert att importera om man tycker det är viktigt (de flesta bryr sig nog inte).

Kollade nyss, Verizon har börjat sälja dem, skalet är lite tjockare, borde väl kolla till andra länder snart också antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Eftersom det diskuteras så mycket om Lumia 920 och vikten, då kan man ju undra vad en S3á väger med tillbehöret trådlös laddning?

Permalänk
Medlem

Sen har du nexus 4 också?
Klarar man sig utan 4g och 16gb så är den bättre än S3.

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av logic96:

och exakt när tror du att du hade fått användning för Samsungs 4kärniga processor?

typ aldrig.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

och exakt när tror du att du hade fått användning för Samsungs 4kärniga processor?

typ aldrig.

Svårt att säga om det inte finns några mätninger eller bevis.
Möjligen tyngre spel, 1080p filmer? och grövre multitaaskning?...S4 Pro har också en bättre GPU än vanlig S4.
Det går nog inte jämföra riktigt eftersom Android ett betydligt tyngre OS och behöver mer kraft för mindre skulle jag tippa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Svårt att säga om det inte finns några mätninger eller bevis.
Möjligen tyngre spel, 1080p filmer? och grövre multitaaskning?...S4 Pro har också en bättre GPU än vanlig S4.
Det går nog inte jämföra riktigt eftersom Android ett betydligt tyngre OS och behöver mer kraft för mindre skulle jag tippa på.

Bevis är att det inte finns (nästan) ett enda spel som drar nytta av fyrkärniga processorer. Finns knappt till PC. Mig veterligen finns det inget program till mobilen som utnyttajr det heller (finns säkert någon random okänd program som används av <1% av användarna)

1080p filmer behöver du knappast en 4kärnig processor för.

Grövre multitasking görs knappast av Allan Svensson och är därmed ett undantagsfall.

Att Android är tyngre OS är ju ett bra argument för att mitt ursprungliga påstående stämmer.

Det kommer att ta ett tag innan vi kan använda oss av krafterna som finns i fyrkärniga processorer, hittills är de lika användbara som en Lamborghini på 50-väg.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Lumia 920 har jag valt, pga trevlig hårdvara och ett OS jag inte testa tidigare.

LG nexus 4 skulle jag köpt i dags läget om man ska ha android. Ska man dock köpa S3, så måste man lägga in stock-android. Finns säkert en del som tycker om touchwiz, men jag personligen tycker det är det värsta UI jag har använt.

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|