dölja HDD från dualbootat OS ?

Permalänk
Avstängd

dölja HDD från dualbootat OS ?

Hej,
Jag dualbootar Win 7 64 och Win 7 32. Har fyra HDD sammanlagt i systemet. Båda OS:en ligger på varsina fysiska HDD.
När jag bootar Win 7 32 vill jag att de andra tre HDD inte skall existera för Windows, att Windows inte kan komma åt dem.
Kan man åstadkomma detta utan att dra ut sladdarna till dem eller trixa i BIOS fram och tillbaka?

Permalänk
Medlem

Bara tänker lite snabbt nu: går det inte att ta bort enhetsbokstäverna för dom i Diskhantering?

Men vänta helst på någon som vet ordentligt, jag vill inte kunna bli beskylld för att ha förstört din data (på hdderna) eller nåt

Permalänk
Medlem

Du kan stänga av valfri HDD i BIOS, jag har 2 Windows 7 installationer på 2 hårddiskar och sedan väljer jag vilken som skall vara aktiverad eller avaktiverad i BIOS.

Problemet för dig är att du måste fixa så att MBR fungerar separat för varje HDD, när jag installerade Windows 7 på min dator så var bara en av HDD aktiv i BIOS och då fungerar MBR för båda hårddiskarna.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd

Men jag har ju bara ett BIOS eller hur? Så om jag stänger av dem för boot till win7-32 måste jag väl sätta på dem igen innan jag bootar in i win7-64...och hålla på så fram och tillbaka hela tiden? Det vill jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Men jag har ju bara ett BIOS eller hur? Så om jag stänger av dem för boot till win7-32 måste jag väl sätta på dem igen innan jag bootar in i win7-64...och hålla på så fram och tillbaka hela tiden? Det vill jag inte.

Om du inte vill ändra i BIOS så passar inte mitt förslag.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd

jag kan ändra i bios en gång men inte varje gång jag vill boota om...

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på hur osynligt det ska vara men läs den här:
http://support.microsoft.com/kb/231289?wa=wsignin1.0

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan ju som m4gnify. Ta bort enhetsbokstäverna så slipper du se dem i ena installationen.