Permalänk
Medlem

Kylpasta på cpu-pinnarna?

Tjenare!

Efter att ha sålt min PHX6, så uppmärksammade köparen om att processorn hade kylpasta vid pinnarna på baksidan.

Är kylpasta strömförande, och vad är riskerna med att låta det vara kvar, alt ta bort det?

Jag såg ingen kylpasta under processorn när jag tog ur den ur datorn, heller inte när jag packeterade den. Men jag kan heller inte säga att det var något jag letade efter (Självklart kollade jag så att pinnarna inte var böjda eller något annat, vilket dem heller inte var)

Detta gör att det finns en möjlighet att jag har kört med processorn under en längre tid (köpt på Swec), med kylpasta vid pinnarna?
Är det möjligt? Om det är en mindre "klick", som spridits ut när jag satt processorn på plats, vad kan det få för inverkan? Att pinnarna inte når "ner" lika långt (säg 0,1-0,5mm, eller vad det nu kan vara, jag vet inte hur mycket det är), kan det göra att den inte fungerar eller liknande?

Någon som haft samma problem? Finns det bra sätt att lösa det (för framtida kunskap )?

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det beror på vad det är för kylpasta, är den siliconbaserad bör det bara va att tuta och köra

EDIT: Om man vill va på den säkra sidan så kan man ju bara ta aceton eller liknande och rengöra försiktigt med lämpligt redskap

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

GIEF PIC! HAHA!
Måste vara det bästa genom tiderna jag läst x)

Men svar på dina frågor.
1, om du själv inte såg någonting, innan du sålde den, och köparen påstår att det fanns kylpasta där, så kan ju du knappast kört med kylpasta där.
2. Att köra med kylpasta där är ju bara fel. FEL FEL:D Lite som att tejpa fast några fyrverkerier på en rymdraket i tron på att den ska åka upp fortare.

3. Jag skulle tro att OM man nu trycker ner kylpasta där, så torkar den, och skapar ett lager runt om pinnarna, vilket kommer isolera pinnarna.
Jag har då aldrig hört om detta, så vet ingenting om det, men en vild gissning är iaf någonting.
l

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Det beror på vad det är för kylpasta, är den siliconbaserad bör det bara va att tuta och köra

EDIT: Om man vill va på den säkra sidan så kan man ju bara ta aceton eller liknande och rengöra försiktigt med lämpligt redskap

Dock så är inte silicon något som är så bra för elektronik.
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=55549

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

Dock så är inte silicon något som är så bra för elektronik.
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=55549

Nej, men det är inte strömförande iallafall, som vissa andra kylpastor är

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Nej, men det är inte strömförande iallafall, som vissa andra kylpastor är

Ah! Nej det är det ju inte!;D

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Det beror på vad det är för kylpasta, är den siliconbaserad bör det bara va att tuta och köra

EDIT: Om man vill va på den säkra sidan så kan man ju bara ta aceton eller liknande och rengöra försiktigt med lämpligt redskap

Jag har kört med Arctic Silver 5, men jag kan inte svara på om jag har fått skiten där, eller om den redan fanns där när jag köpte den...eftersom jag inte vet

Skrivet av Semplezz:

GIEF PIC! HAHA!
Måste vara det bästa genom tiderna jag läst x)

Men svar på dina frågor.
1, om du själv inte såg någonting, innan du sålde den, och köparen påstår att det fanns kylpasta där, så kan ju du knappast kört med kylpasta där.
2. Att köra med kylpasta där är ju bara fel. FEL FEL:D Lite som att tejpa fast några fyrverkerier på en rymdraket i tron på att den ska åka upp fortare.

3. Jag skulle tro att OM man nu trycker ner kylpasta där, så torkar den, och skapar ett lager runt om pinnarna, vilket kommer isolera pinnarna.
Jag har då aldrig hört om detta, så vet ingenting om det, men en vild gissning är iaf någonting.
l

Föredrar att inte lämna ut bild, då denna tråden gjordes snabbt av mig då jag var nyfiken

Jag såg inget före jag skickade den, självklart kollade jag pinnarna före jag skickade den.
Därför jag blev lite orolig

Visa signatur

Krusidullen är stulen