Permalänk
Medlem

Krånglar i Spel

Jag har ett problem och det är att datorn hänger sig väldigt ofta när jag spelar spel trots en cpu temp. på endast 55°.
Jag har en AMD 1800+ palomino och ett geforce4 och ett abit moderkort.
Tacksam för svar.

Permalänk

Kan bero på massor av anledningar. Kan underlätta för oss andra om du berättar Exakt vad som händer och vilket OS du kör.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Samt vilket spel och om det alltid har varit så lr om du nyligen har gjort någonting, t.ex satt in nytt minne, varit och rört något i datorn osv...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag har windows 2000 profesional. Det händer i alla spel, spelet stannar upp helt och det enda jag kan göra är att trycka reset och starta om datorn.

Permalänk
Medlem

Jobbigt när det bara hakar upp sig, hade underlättat en del om den visat en bluescreen med felet. testat med nyaste WHQL signerade detonatordrivarna ? å via4in1 drivarna.. sen om du har klockat kan du testa å ställa ner till default å se om det hänger sig då, gör det inte det vet du juh vad det beror på

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem med min XP 1600+, MSi K7T, GF3 ti200.... datorn ligger på ca. 50 - 55 grader och ofta hänger sig spelen! Men det är bara vissa spel för mig, CS går hyfsat men senaste NFS HS2 samt Tiger Woods '02 hänger sig nästan direkt. NFS hinner jag se halva introt på, sen är det bara resetknappen som är lösningen.

Har testat med senaste detonator samt creatives rekommenderade drivrutiner, samma problem...

Ska testa å kasta in nya 4in1 också nån dag, får se om det funkar!

Svara gärna i den här tråden om du lyckas lösa problemet, givetvis gör jag detsamma om jag gör det...

BTW: Kör XP Prof.

Visa signatur

....men vad vet jag?

Permalänk
Medlem

hade samma problem med min AMD Thunderbird @ 1333 MhZ med ett Geforce 4 Ti 4200 Extreme POV....

så jag har slängt in 4in1 och detonators 40.72...men det var inte det som löste allt...

tog bort nårga ramminnen så jag bara hade et 256 mb minne kvar...sedan gick det PERFEKT!!

Visa signatur

AMD Pipi 1200 @ 1400 Mhz | Geforce Ti 4200 128 DDR extreme | 512 Ram | 2 st IBM GXP 120 @ 80GB , 1 st 40 GB Execelstor [IBM´s Chipset]

Permalänk
Medlem

Det kanske är en såkallad "infinite loop"

Permalänk
Medlem

det kanske beror på att processorn mycket väl kan ligga 15 grader högre än det som anges?

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg? Ett för klent nätagg...eller dålig kvalite...kan ge de symtom du har på datorn

Permalänk
Medlem

Jag kom på en skum grej till som kanske har med saken att göra. När jag ska starta datorn måste jag dra ur strömsladden och sen sätta i den igen. Vad är "infinite loop"?

Permalänk
Medlem

För varm skulle jag tro =/

Permalänk
Medlem

Det beror säkert på värme ,värme eller värme.55 grader,skulle inte våga köra sådan hög idle temp.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Vad har du för volt? På prollen?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem. Men för mig så kan den hänga sig när somhelst. kör en xp 2000+, msi kt3 ultra, msi gf4 ti4400, enligt PC alert ligger den i ca 50 grader när jag inte gör ngt... vet iaf att det inte e minnen, grafikkort, hdd, ljudkort, nätverkskort, brännarn som det e fel på... (har testat med andra eller kört utan)

jag testade o sänka fsbn till 100mhz o då gick den fint i en vecka men den börja hänga sig igen. borde inte va att det e för varmt, när jag känner på flänsen precis när den hängt sig är den inte varm alls...undrar om det är något fel på moderkortet.

köpte allt i sommras och det funkade fint tills i oktober då det började hänga sig.

om jag har något ljud på när det hänger sig får jag en hög ton i högtalarna...det ända jag kan göra e att reseta.

Permalänk
Medlem

Först och främst. För er som alltid haft det här problemet, kan det mycket väl vara hårdvaru inkompabilitet mellan moderkort och grafikkort. Speciellt VIA's chipset verkar ha problem med skum AGP. Testa med ett annat grafikkort för det första. Sedan, som WaGo skrev, verkar det ofta vara relaterat till minnet. Så, andra åtgärden är att testa att plocka bort en minnes modul, om ni nu har två. Testa även att flytta dom emellan de olika uttagen. Efter det kan det vara strömrelaterat, mjukvara osv.

"Infinite loop", mig veterligen, innebär att drivrutinen hamnat i en instruktionsloop som inte kan ta slut. Om detta inträffar ska du kunna se det i loggboken (Kontrollpanelen->Administrationsverkyg->Loggboken) i Win2K/WinXP. Då är det OFTAST något krux med drivrutinen till grafikkortet, så testa att byta drivrutin, exempelvis till en äldre version.

Rotkiv, om du kör Windows 2000 - har du slängt in AMD's register patch? Finns problem med W2K och AMD processorer. Den finns att hämta hem på AMD's hemsida.

Min fem ören..

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

hmmm... i loggboken->system så har jag ett flera fel med källan: acpi
dubbel klickar jag på någon av dem så kommer detta fram (det skiljer sig lite mellan dem men):

AMLI: ACPI BIOS försöker läsa från en felaktig I/O-portadress (0xcf8) som finns i skyddat adressintervall som tillhör 0xcf8 - 0xcff. Detta kan resultera i instabilitet i systemet. Kontakta återförsäljaren för teknisk support.

Permalänk
Medlem

Hmm. Låter ju inget vidare. Vad du skulle kunna testa, är att byta ACPI drivrutinen i WinXP till Standard-PC (finns under Dator i Enhetshanteraren). Nackdelen är dock att datorn inte kommer att stänga av sig själv när man stänger Windows och sådana saker.

Jag har gjort detta själv på ett par burkar, så det borde inte vara några problem att testa med, men jag tar inget ansvar för ifall något går fel!

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rotkiv
Jag kom på en skum grej till som kanske har med saken att göra. När jag ska starta datorn måste jag dra ur strömsladden och sen sätta i den igen. Vad är "infinite loop"?

Har du ett ASUS A7V 333? testa att disabla USB 2.0 på moderkoret. finns en bygel på moderkortet (se instruktionsbok)

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Medlem

nu har jag testat att köra med mitt gammla pci riva tnt och disablat shadow cahce(?) eller nått i bios. nu verkar det funka normalt.
men vet inte om det e fel på både mitt gf4 och mitt gammla geforce 256 eller om det e moderkortet...kanske har ngt med agp porten o göra??

->> nehej...det va inte det som va felet för nu hängde den sig igen jag e riktigt less på detta just nu, ska liksom till dreamhack nu på torsdag.... :~(

har testat att uppdatera bios nyss, men det forstätter att hänga sig...

jag fick detta problem första gången när jag lirade nhl 2003 (nyss installerat)

har hittat detta i loggboken:

COM+ Event System misslyckades med att starta metoden ConnectionMade på prenumerationen {B63E41EB-F4BF-44DB-9F41-303CBF02390C}-{00000000-0000-0000-0000-000000000000}-{00000000-0000-0000-0000-000000000000}. Prenumeranten returnerade HRESULT 80004001.

jag kan nämna också att under hösten har vi haft ganska många ström avbrott här hemma...kan det ha hänt något med nätagget?? det funkar ju, men kan det vara någon störning eller nått??

Permalänk
Medlem

En till tråkig grej har börjat hända nu tempen går ibland upp til typ 70°, då hänger den sig. Min fläkt (Alpha 8045 med papst fläkt) ska klara 1900+ men den fungerar inte alls bra, det enda jag kan göra för att systemet skall fungera en stund, är att ändra så att fläkten blåser mot istället för ifrån fläkten, tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Ehh, om du får så höga temperaturer med en Alpha
så använder du antingen ingen kylpasta eller har felmonterat alphan. Jag kör en 1800+ med samma fläns och pabst och fulloadar på 40C

Permalänk
Medlem

Så här står det för mig:
Drivrutinen ati2dvag för enheten display \Device\Video0 har fastnat i en oändlig loop. Detta tyder oftast på ett fel i enheten eller i drivrutinen. Kontakta maskinvarans återförsäljare och be om uppdaterade drivrutiner.

Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Jag har de senaste drivrutinerna..Vad ska jag göra?
"infinite loop" finns väl bara i Xp, ska jag byta OS eller har ni något tips?
Ge gärna tips på stabila drivar...

Permalänk
Medlem

Infinite loop kan uppstå under Win2K också, om jag inte missminner mig. Har dock inga tips på stabila drivrutiner, men det borde finnas någon info "där ute" någonstans.

Däremot ska man inte heller, som jag skrivit innan, utesluta inkompabilitet mellan moderkort och grafikkort.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Har du provat med att köra WinXP?
Kan kanske hjälpa..

Permalänk
Medlem

Är det viktigt att ha kylpasta?

Permalänk
Medlem

Kom på en grej till skall man ha kylpasta till en Alpha PAL8045T cpu-cooler w. Papst 8412NGML 19dBA 80mm fan SocketA (max 1.9GHz).
I så fall hurdan pasta?

Permalänk
Medlem

Det här kanske kan hjälpa dig:
http://www.viaarena.com/?PageID=64

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat att byta ut processorn mot en äldre modell och då funkar det. Jag testade också att sätta i den nyare processorn i en annan dator men det hängde sig där med.

Så jag undrar om det kan vara något fel med processorn eller om det bara är kylningen som är för klen?? Jag märkte när jag tog bort fläkten att det mesta av kylpastan hade smält bort och att det var ett litet märke på själva kylflänsen. Men när jag mäter värmen med olika program stiger temperaturen inte över 47 grader, så det borde inte vara felet.

Jag vet inte om jag ska skicka tillbaka processorn eller fläkten eller båda? På tillverkarens hemsida står det att fläkten ska vara byggd för just XP 2000+.

Permalänk

men vilken värme är det på graffe kortet så hände det för mig men det var att graffet blev för varmt så jag matade in en 120 fläkt sen dess har det aldrig hänt igen