Permalänk
Medlem

hållbart modem

finns det något adsl modem som håller och inte går sönder lätt jag bor i lägenhet och har inga åskproblem men mina modem pajar efter några månader.jag har provat diverse olika billiga modem som d-link och zyxel har inte velat köpa dyra modem som ändå inte håller.så jag undrar finns det något modem som håller eller är alla modem skräp??

Visa signatur

nattuggla uppe när alla andra inte är det..........

Permalänk
Avstängd

Har nog aldrig hört att ett modems skulle ha marknadsförts som hållbart
Har personligen haft d-link och zyxel modem endast och dom har fungerat bra i flera år förrän dom har måsta bytas.
Om du verkligen måste byta modem efter några månader så är det nog nått i din lägenhet som spökar..
kanske modem hatande tomtar ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter märkligt att du har haft så mycket problem.
Min erfarenhet är att modem brukar hålla 3-5 år utan problem om de sitter i en bra miljö utan överspänning, fukt och värme.

Du kanske ska testa med ett överspänningsskydd?
Tex detta: http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/ove...

Och hur är det med värme? Har modemet god ventilation?

Permalänk
Medlem

Får du inte modem av din isp? Jag vet att vissa ställen är betydligt mer utsatta än andra. Själv hade jag inga problem med mitt xavi-modem från bredbandsbolaget när jag körde adsl. Funkade fint i de 3ish åren jag hade det.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

jag har nu köpt ett nytt d-link dsl-320 modem men jag får det inte att funka.kör man skivan så står det bara socket not ready please check if the network is ready....konstigaste är att jag har provat ett annat modem från d-link dsl-2680 som jag använder nu och det var bara att koppla in så funkar det... jag har provat att logga in på modemet genom webbläsaren har provat firefox och internet explorer inget av det går att logga in det händer inget har även testat att logga in på det här modemet men det går inte med det heller.vad är felet fatter inget...

Visa signatur

nattuggla uppe när alla andra inte är det..........

Permalänk
Medlem

Jag kör med både D-Link och Zyxel grejer. Zyxeln är lite seg i webbgräsnittet (router). Jag har en gammal D-Link som går som en klocka, även en lite nyare som är lika bra!

Som nämt ovan måste det vara något i din lägenhet som spökar eftersom alla modem kan inte bara gå sönder sådär.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av åke:

jag har nu köpt ett nytt d-link dsl-320 modem men jag får det inte att funka.kör man skivan så står det bara socket not ready please check if the network is ready....konstigaste är att jag har provat ett annat modem från d-link dsl-2680 som jag använder nu och det var bara att koppla in så funkar det... jag har provat att logga in på modemet genom webbläsaren har provat firefox och internet explorer inget av det går att logga in det händer inget har även testat att logga in på det här modemet men det går inte med det heller.vad är felet fatter inget...

Vad menar du med "kör man skivan"? Är det drivare, någon inställnignsguide eller någon applikation?

Skit i skivan och logga in på modemet och kolla om den får ip-uppgifter från din isp. Får den ip-, nätmask-, gateway- och dns-uppgifter borde det fungera. Du säger att du inte kommer åt modemet, då måste du kolla manualen och göra en fabriksåterställning.

ftp://ftp.dlink.se/Products/dsl-products/dsl-320b/Documentati...

Du måste ge oss lite mer uppgifter än vad du ger oss

Edit:
Reset Button
To manually reset, depress
button with the power on for at
least seven seconds.

Edit 2:
Har du kopplat in dig mot modemet med en kabel direkt in i datorn du sitter vid? Vad får din dator för ip?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

det är det jag har försökt med att logga in på modemet men det går inte..skivan är det samma som att logga in på modemet så man kan justera modeminställningarna på d-link modemet det är då jag får felmeddelandet den klarar inte att köra skivan...

Visa signatur

nattuggla uppe när alla andra inte är det..........

Permalänk
Medlem

Du har ingen router? Din PC är kopplad direkt till ditt modem?

För att logga in på modemet måste du konfa om din ip till 192.168.1.2/24
Sedan är det bara att logga in på http://192.168.1.1 med admin/admin.

Glöm inte att återställa din ip-stack till dhcp när du är klar.

Permalänk
Medlem

För att logga in på modemet måste du konfa om din ip till 192.168.1.2/24
hur gör jag det?? och jag har ingen router utan datorn är kopplad direkt till modemet...

Visa signatur

nattuggla uppe när alla andra inte är det..........

Permalänk
Medlem

Har du köpt en 320B eller en 320T?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Har du köpt en 320B eller en 320T?

det är en 320b
nu kunde jag logga in på det lånade modemet ska kolla om det funkar med det nya.. jag såg att jag hade inte rätt drivrutin till ethernet styrenhet i enhetshanteraren men det är konstigt eftersom jag har installerat det med skivan som följde med moderkortet.det kanske är nått knas med moderkortet för jag har installerat om windows 7 för jag trodde det var något fel på windows när det inte gick att surfa har även satt dit ett löst nätverkskort för att testa om det var något fel på nätverks utgången.men det är likadant vilket jag än använder av utgångarna...

Visa signatur

nattuggla uppe när alla andra inte är det..........

Permalänk
Medlem

Oj, nu byter vi ämne...

Börja du med att få till dina nätverkskort så tar vi modemet sen.
Eller om det nu var windows och moderkortet du hade problem med.

Permalänk
Medlem

jag ska fortsätta imorgon och felsöka.men tackar för hjälpen så här långt...

Visa signatur

nattuggla uppe när alla andra inte är det..........