Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av voro12:

Någon som har ett Qpad MK-80 och använder o-ringar? Funderar på det, men vet inte riktigt om dom kommer i vägen för bakgrundsbelysningen? Led-dioden sitter ju precis där.

Tar du de tunna så kommer det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag skulle inte rekommendera dig att använda dig av US ANSI utan att ha tangentbordet på svenska, och då kommer alla tecken vara likadant som på ditt tangentbord med Svensk ISO, bara det att alla tecken kommer vara fel på tangenterna.

Sedan fattas knappen höger om vänster shift på ANSI tangentbord också, så du kommer aldrig kunna skriva "<3".

Tanken är att använda US layout och byta till svenska när det behövs, misstänker att man kan fixa ett snabbkommando för att växla mellan de två.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Digital8:

Tanken är att använda US layout och byta till svenska när det behövs, misstänker att man kan fixa ett snabbkommando för att växla mellan de två.

Ja det går ju, frågan är hur bra det kommer fungera i praktiken. För mig fungerade det inte alls, så jag körde min ansi bräda på svenska, vilket fungera hur bra som helst det med, men nu finns ju andra alternativ så man kan få en bräda på svenska om man vill det.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det var någon annan än jag som var intresserad, så jag kan tipsa om att Inet äntligen lagt upp Duckys nya blanka PBT-tangenter (vita, svarta) efter lite påtryckningar från Duckys representant på Deskthority.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CM HAF 932 - i5 3570k @ 4.1GHz - MSI Z77A-GD65 - Nvidia ASUS GTX660 TOP - Razer Deathadder 2013 - Ducky G2PRO TKL

Permalänk
Skrivet av perost:

Jag har för mig att det var någon annan än jag som var intresserad, så jag kan tipsa om att Inet äntligen lagt upp Duckys nya blanka PBT-tangenter (vita, svarta) efter lite påtryckningar från Duckys representant på Deskthority.

Det var på tiden, har väntat en tag på detta. Beställde ett svart set.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Tänkte dubbelkolla så att de är kompatibla med CM Storm Quickfire Rapid

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Simcon:

Tänkte dubbelkolla så att de är kompatibla med CM Storm Quickfire Rapid

Svar ja!

Permalänk

Har tänkt att köpa ett mekaniskt tangentbord, och har tittat på Cooler Masters olika modeller och undrar om CM Storm Quickfire TK är lika bra byggt som CM Storm Quickfire Rapid sägs vara? Isåfall verkar det vara ett klockrent köp.

Visa signatur

i7 4770K | Asus Maximus VII Ranger | GTX 1070 Ti 8 GB | 16GB RAM | Seasonic Prime 550W | Define R3

Permalänk

Vad tror ni om leveranstid för de blanka PBT tangenterna från Ducky? Enligt inet så finns de varken hos deras lager eller hos leverantör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av DillmeSill:

Har tänkt att köpa ett mekaniskt tangentbord, och har tittat på Cooler Masters olika modeller och undrar om CM Storm Quickfire TK är lika bra byggt som CM Storm Quickfire Rapid sägs vara? Isåfall verkar det vara ett klockrent köp.

Vet ingenting om det tangentbordet ännu, men ska jag chansa så skulle jag chansa att det är iOne som gör brädorna till just den modellen. Och då är det skit rent ut sagt! Så det är nog säkrast att vänta en stund och se vad andra säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Kraft för att aktivera brytaren: 55G
[...]
Kraft för att aktivera brytaren: 45G
[...]

Mig veterligen används N (Newton) som enhet när man beskriver kraft. G är en enhet för acceleration.
Du har ju snott graferna nånstans ifrån, dom är i enheten cN, centiNewton, använd det istället.

Utmärkt guide för övrigt!

Permalänk
Medlem

Lyser LED'en för WASD hela tiden på denna eller kan man stänga av dem?

http://www.panvision.com/1/1.0.1.0/57/1/?item=prod_prod-s1/53...

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av FL3JM:

Mig veterligen används N (Newton) som enhet när man beskriver kraft. G är en enhet för acceleration.
Du har ju snott graferna nånstans ifrån, dom är i enheten cN, centiNewton, använd det istället.

Utmärkt guide för övrigt!

Har valt att skriva ut det i gram istället för cN, det har varit en hel del diskussioner om just detta på geekhack och deskthority mellan dessa alternativ. Jag valde att skriva gram istället så att det blir lättare för icke insatta att förstå ungefär hur mycket man måste trycka för att aktivera switchen.

Skrivet av Digital8:

Lyser LED'en för WASD hela tiden på denna eller kan man stänga av dem?

http://www.panvision.com/1/1.0.1.0/57/1/?item=prod_prod-s1/53...

På mitt G2PRO TKL så är LEDsen avstängda när man startar datorn och man måste sätta på dem manuellt. Det bör vara samma sak på full size tangentborden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Har valt att skriva ut det i gram istället för cN, det har varit en hel del diskussioner om just detta på geekhack och deskthority mellan dessa alternativ. Jag valde att skriva gram istället så att det blir lättare för icke insatta att förstå ungefär hur mycket man måste trycka för att aktivera switchen.

Då bör du nog omformulera dig och inte använda kraft, för kraft är det inte om du väljer att använda enheten gram. Är det gram som avses så bör det också vara ett litet g, inte ett stor G (Stora G förknippar jag med Gravitationskonstanten). Eller så kan man använda enheter för tryck vilka är allmänt vedertagna och skriver förslagsvis i Newton (CentiNewton känns krystat och svårare att bilda sig en uppfattning av).

Permalänk
Skrivet av perost:

Fint med PBT för ISO layouts, kanske ska ge blanka tangenter ett försök för att lära mig skriva utan att titta på tangentbordet...

ABS tangenterna på mitt tre månader gamla Filco har redan börjat bli blanka och texten är utsliten på vissa ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Då bör du nog omformulera dig och inte använda kraft, för kraft är det inte om du väljer att använda enheten gram. Är det gram som avses så bör det också vara ett litet g, inte ett stor G (Stora G förknippar jag med Gravitationskonstanten). Eller så kan man använda enheter för tryck vilka är allmänt vedertagna och skriver förslagsvis i Newton (CentiNewton känns krystat och svårare att bilda sig en uppfattning av).

Du får nog leta efter ett vetenskapligt forum och öppna en egen tangentbordstråd där
(inget illa ment)

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Du får nog leta efter ett vetenskapligt forum och öppna en egen tangentbordstråd där
(inget illa ment)

Måste vara det dummaste jag läst, inget illa menat. Ska man börja skriva "volten" och "hertzen" i artiklar också tycker du? Kanske göra det lite mer svengelskt också och skriva "voltagen"?

Varför kan man bara inte vara KORREKT på ett forum istället? Så att ungdomar lär sig rätt t.ex. Är så trött på den utbredda "dyslexin" bland dagens ungdomar. (Inom citattecken för att de flesta inte har dyslexi utan bara vägrar läsa böcker och bara spelar CS, WOW och COD istället.)

Att använda gram för att beskriva vilken kraft som krävs för att trycka ned tangenten är korkat, förlåt men det spelar ingen roll vad andra tröttskallar på andra forum använt men personen som gjorde graferna visste iaf att man skulle använda N som enhet och jag förstår verkligen inte varför man ska krångla till det och göra om det till gram (som dessutom symboliseras med litet g för att inte förväxlas med acceleration, som redan påpekat). Skriver man gram så är det dessutom beroende på hur du har placerat tangentbordet då du använder dig av gravitationen, tangenterna lutar vilket redan där skapar ett fel och sen om du lutar tangentbordet och kanske t.om underlaget så har du ju helt fel värden helt plötsligt.
Dessutom har han räknat med en gravitationskonstant på 10, vilket är högst avrundat.

Rätt ska vara rätt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av FL3JM:

Måste vara det dummaste jag läst, inget illa menat. Ska man börja skriva "volten" och "hertzen" i artiklar också tycker du? Kanske göra det lite mer svengelskt också och skriva "voltagen"?

Varför kan man bara inte vara KORREKT på ett forum istället? Så att ungdomar lär sig rätt t.ex. Är så trött på den utbredda "dyslexin" bland dagens ungdomar. (Inom citattecken för att de flesta inte har dyslexi utan bara vägrar läsa böcker och bara spelar CS, WOW och COD istället.)

Att använda gram för att beskriva vilken kraft som krävs för att trycka ned tangenten är korkat, förlåt men det spelar ingen roll vad andra tröttskallar på andra forum använt men personen som gjorde graferna visste iaf att man skulle använda N som enhet och jag förstår verkligen inte varför man ska krångla till det och göra om det till gram (som dessutom symboliseras med litet g för att inte förväxlas med acceleration, som redan påpekat). Skriver man gram så är det dessutom beroende på hur du har placerat tangentbordet då du använder dig av gravitationen, tangenterna lutar vilket redan där skapar ett fel och sen om du lutar tangentbordet och kanske t.om underlaget så har du ju helt fel värden helt plötsligt.
Dessutom har han räknat med en gravitationskonstant på 10, vilket är högst avrundat.

Rätt ska vara rätt.

Rätt ska vara rätt men man kommer inte långt i livet med den attityden.

Jag har skrivit GRAM för att det krävs si och så många mynt som väger X antal gram för att aktivera en switch. Detta har jag testat själv, med svenska kronor, som jag räknat ut vikten på, och då valde jag att skriva det i gram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Rätt ska vara rätt men man kommer inte långt i livet med den attityden.

Jag har skrivit GRAM för att det krävs si och så många mynt som väger X antal gram för att aktivera en switch. Detta har jag testat själv, med svenska kronor, som jag räknat ut vikten på, och då valde jag att skriva det i gram.

http://i1191.photobucket.com/albums/z479/slaktarnp90/Actuatio...

Jo. Det gör man. Funkat jättebra för mig, har iaf lyckats bli civilingenjör så jag har kommit en liten bit kan man tycka.

Din testmetod är egentligen inget fel på (lite oprecis kanske), men det är ingen anledning till att skriva gram med stort G eller att överhuvudtaget använda gram. Du kan ta det antal gram du fick, räkna det i kilo istället, och dela med 9,82 (gravitationen som gäller i Sverige), så får du svaret i Newton. Han som gjort graferna du lånat har använt centinewton vilket funkar det med, så slipper han noll komma osv. Det blir mycket lättare att förstå saker om folk skriver rätt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av FL3JM:

Jo. Det gör man. Funkat jättebra för mig, har iaf lyckats bli civilingenjör så jag har kommit en liten bit kan man tycka.

Din testmetod är egentligen inget fel på (lite oprecis kanske), men det är ingen anledning till att skriva gram med stort G eller att överhuvudtaget använda gram. Du kan ta det antal gram du fick, räkna det i kilo istället, och dela med 9,82 (gravitationen som gäller i Sverige), så får du svaret i Newton. Han som gjort graferna du lånat har använt centinewton vilket funkar det med, så slipper han noll komma osv. Det blir mycket lättare att förstå saker om folk skriver rätt.

Ber så hemst mycket om ursäkt för att jag inte kom tänkte på att man inte skriver gram med stort G i min guide om tangentbord. Ska göra allt i min makt för att ändra på det.

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt konstruktiv kritik.

Jag blev också väldigt förvirrad först eftersom det stod 55G vilket är något helt annat än 55g, dock tycker jag inte det är något fel på att använda gram istället för newton med tanke på målgruppen; även om det tekniskt sett är fel så kommer även de som läst fysik förstå vad som menas.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Brytaren på vänster ctrl har nu behagat sluta fungera på mitt CM Storm Quickfire Rapid Red, något som är vanligt? Något enkelt jag kan testa och se på brytaren för att fixa den? (Blir annars att reklamera till komplett).

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Simcon:

Brytaren på vänster ctrl har nu behagat sluta fungera på mitt CM Storm Quickfire Rapid Red, något som är vanligt? Något enkelt jag kan testa och se på brytaren för att fixa den? (Blir annars att reklamera till komplett).

Har du garanti kvar skulle jag rekommendera att lämna tillbaka tangentbordet istället för att öppna upp det och försöka laga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Har du garanti kvar skulle jag rekommendera att lämna tillbaka tangentbordet istället för att öppna upp det och försöka laga det.

Nu tycks den fungera igen, vad kan åstadkomma att den slutar fungera och sedan så fungerar den plötsligt igen?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Simcon:

Nu tycks den fungera igen, vad kan åstadkomma att den slutar fungera och sedan så fungerar den plötsligt igen?

Kass lödning skulle jag chansa på, eller att det är dålig kontakt i switchen ifråga.

Du kan testa att spamma knappen som en galning, då brukar det lösa sig med dålig kontakt i switchen, annars är det bara att löda loss switchen och löda dit den igen, men som sagt, det känns ju onödigt om det är så att du har garanti och kan få ett nytt tangentbord genom att nyttja den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Kass lödning skulle jag chansa på, eller att det är dålig kontakt i switchen ifråga.

Du kan testa att spamma knappen som en galning, då brukar det lösa sig med dålig kontakt i switchen, annars är det bara att löda loss switchen och löda dit den igen, men som sagt, det känns ju onödigt om det är så att du har garanti och kan få ett nytt tangentbord genom att nyttja den.

Nu beslutade sig knappen att sluta fungera igen, så nu har jag upprättat ett returärende till komplett. Fruktansvärt frustrerande att inte kunna använda ctrl.

Hur bra är Coolermasters kundservice och support? Någon som varit i kontakt med dem tidigare ang. returärenden? Tidigare när jag reklamerar saker hos komplett tycker de allt som oftast att man ska kontakta serviceverkstad eller tillverkare direkt, så tänkte kolla hur CMs kundservice är först, ifall de är jobbiga att ha att göra med låter jag bara komplett sköta ärendet (Vilket jag nog kommer göra oavsett).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Nu beslutade sig knappen att sluta fungera igen, så nu har jag upprättat ett returärende till komplett. Fruktansvärt frustrerande att inte kunna använda ctrl.

Hur bra är Coolermasters kundservice och support? Någon som varit i kontakt med dem tidigare ang. returärenden? Tidigare när jag reklamerar saker hos komplett tycker de allt som oftast att man ska kontakta serviceverkstad eller tillverkare direkt, så tänkte kolla hur CMs kundservice är först, ifall de är jobbiga att ha att göra med låter jag bara komplett sköta ärendet (Vilket jag nog kommer göra oavsett).

Du borde skapa en egen tråd för ditt problem så blir det lättare för andra med liknande problem att hitta information.

(Har din pryl ballat ur så skulle jag gå till stället du köpte det på, dom får skicka vidare prylen själva om det nu är så, du ska inte behöva kontakta återförsäljaren själv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Du borde skapa en egen tråd för ditt problem så blir det lättare för andra med liknande problem att hitta information.

(Har din pryl ballat ur så skulle jag gå till stället du köpte det på, dom får skicka vidare prylen själva om det nu är så, du ska inte behöva kontakta återförsäljaren själv.)

Kontaktade komplett och gör retur direkt till komplett, så inga problem eller svårigheter där. Dock måste jag vänta på att få en förbetald fraktsedel, så kommer inte kunna skicka iväg tangentbordet förrän på måndag. Var inget stort problem så tyckte inte att det var nödvändigt att skapa en ny tråd om det (Dock kan jag tycka att Sweclockers sökfunktion är undermålig och borde förbättras så att även inlägg likt mitt i den här tråden skulle kunna gå att hitta).

Permalänk
Medlem

Huttala, vad är din åsikt om de här grejjerna? Skulle vela ha lite färg på mitt Das Keyboard.

T.ex. http://viewitem.eim.ebay.se/Blue-Cherry-MX-Laser-Etched-Keyca...
och http://viewitem.eim.ebay.se/Green-WASD-Gaming-Cluster-Cherry-...

Tänkte på kvalitén osv

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)