Vilket är det bästa universitet/högskola för civilingenjör

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Dom flesta som säger det är universitetsfolk som pluggar ganska mycket, och där skillnaden från gymnasiet är stor. Du kommer med all säkerhet behöva lära dig fler saker & snabbare i jämförelse med högstadiet och, om du nu inte är super-duper smart, så kommer du att behöva kämpa för bra betyg på gymnasiet.

Hur många timmar studerar man efter föreläsningarna på universitetet? Är det typ 3-5 timmar på en vanlig vecka? Studera snabbare har jag inget emot i alla fall. Och jag jag är inte super-duper smart så jag får plugga lika mycket som alla andra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
Hur många timmar studerar man efter föreläsningarna på universitetet? Är det typ 3-5 timmar på en vanlig vecka? Studera snabbare har jag inget emot i alla fall. Och jag jag är inte super-duper smart så jag får plugga lika mycket som alla andra.

Tanken är väl att 40 timmar per vecka skall vara ungefär vad som krävs totalt, sedan kan det vara upplagt på olika sätt. Ibland har man kanske lektioner och ibland får man studera på egen hand. Hur mycket tid man egentligen behöver lägga ned varierar dock från person till person och framför allt med vilken ambitionsnivå man har.

Permalänk

Okej, hur många timmar brukade du lägga ner på en vecka på "teknisk fysik och elektroteknik" utbildningen?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
Okej, hur många timmar brukade du lägga ner på en vecka på "teknisk fysik och elektroteknik" utbildningen?

De första åren är det som sagt rätt välplanerat med föreläsningar, lektioner och liknande, så om man går på alla sådana hamnar man runt åtta timmar per dag, dvs. 40 h/vecka.

Permalänk
Medlem

Har vi någon statisk på hur många som verkligen klarar kursen efter 5år, civiling linjen verkar rätt tuff faktisk.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Det var ju inte så jätte farligt ändå ju.

Permalänk
Administrativ avgift

Någon som gått megatronik och kan berätta med vad man lixom blir (Verkligt arbetsjobb) Eller liknande?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trisse23:

Någon som gått megatronik och kan berätta med vad man lixom blir (Verkligt arbetsjobb) Eller liknande?

Mekatronik?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndenAnden:

Jag har rätt lätt för natur-ämnena. Jag håller redan på och förbereder mig inför gymnasiet/universitet, jag ska börja göra ut en matematik bok som heter "basfärdigheter i algebra" en bok som skulle förbereda en inför högskolematten, den skulle tydligen innehålla det mesta man går igenom från maA-maE på gymnasiet. Anledningen till att jag redan förbereder mig, är att jag vill lära mig helt enkelt, och om jag lär mig det mesta snabbt så kommer det gå väldigt lätt för mig på gymnasiet.

Att lära mig så mycket som möjligt både på gymnasiet och på universitet, att gå på en civilingenjörsutbildning helst "teknisk fysik elektroteknik" utbildningen eller "fysik och nanovetenskap" utbildningen.

Edit: är det verkligen så dåligt på gymnasiet? Alltså att det lärs ut så lite.

Hoppet från gymnasium till universitetet är inte litet. Det absolut bästa du kan göra under din gymnasietid, om du planerar att läsa vidare inom naturvetenskapliga ämnen, är är att läsa så mycket matte som överhuvudtaget är möjligt.

Det finns gott om folk som tycker dom är JÄTTE duktiga på matte när dom går ur gymnasiet som blir rejält chockade när dom börjar läsa matte på universitetet. Så har du ett försprång med matten kommer allt att gå mycket lättare.

Den stora skillnaden är annars att på universitetsstudier är det ingen som bryr eller hjälper dig om du misslyckas. Det är helt upp till dig vad du gör av det.

Men roligt är det. Till skillnad från grundskolan och gymnasiet får man nämligen läsa ämnen på allvar och lära sig en himla massa nya saker på kort tid.