Permalänk
Skrivet av Nirneath:

Vilken ful bios, känns som Windows 98... Trodde de flesta hade gått över till uefi-liknande bios för de nyare modellerna, synd.

Well det är inte många laptops överhuvudtaget som har UEFI. Vanligt i stationära datorer på moderkort gjorda av tex MSI, ASUS, Gigabyte. Sällan man är inne i BIOS på en laptop, förutom eventuellt i början när man ska lägga in SSD och ändra boot-ordning.

Men ja, det är synd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Vilken ful bios, känns som Windows 98... Trodde de flesta hade gått över till uefi-liknande bios för de nyare modellerna, synd.

Njaa är väll mest på stationära datorer med nya moderkort det är UEFI på

Permalänk
Medlem

Hur pass bra klarar den här datorn av t.ex. Far cry 3, nya hitman osv! dagens spel! Är grymt sugen på att beställa nu men kollar det här först! Kanske är svårt och säga för ingen har provat än men endå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonkarn:

Hur pass bra klarar den här datorn av t.ex. Far cry 3, nya hitman osv! dagens spel! Är grymt sugen på att beställa nu men kollar det här först! Kanske är svårt och säga för ingen har provat än men endå!

Nya Hitman i HIGH settings bör ligga på ca 35 fps avarage och ca 65 fps i MEDIUM om SLI nu skalar 60% bättre än ett kort. Hittar inga benchmarks för Far Cry 3, troligen för nytt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Na,UEFI är inte så himla gammalt för många, så dom kommer nog köra på de beprövade gamla hederliga bios -

Swec skrev en artikel faktiskt för lite mer än 2 år sen om förhandstitt av UEFI - http://www.sweclockers.com/artikel/12976-forhandstitt-pa-uefi...

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

Nån som vet vad den väger totalt med den extra GPU,n ?

Och finns det 5 Ghz wifi på den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Enligt "träningssimulatorn" så väger den andra gpun endast 179.5 gram, så ja, resten kan du nog räkna ut själv
Kan dock inte svara på den andra frågan.

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Som tidigare nämnt väger grafikkortet 179.5g och datorn MED optisk enhet väger 2.7kg. Eftersom dummy enheten med fläkt väger 96g och extra hårddisk väger 156g antar jag att OOD väger runt 120-130g. Alltså bör datorn väga mellan 2.7kg och 2.8kg med extra grafik.

Enligt webhallen har datorn wifi kortet INTEL 2230 BGN+BT4.0. Så här kan du läsa om det: http://ark.intel.com/products/66889/Intel-Centrino-Wireless-N-2230-Single-Band.
Det vill säga endast 2.4Ghz.

Permalänk
Skrivet av vmattsson:

Som tidigare nämnt väger grafikkortet 179.5g och datorn MED optisk enhet väger 2.7kg. Eftersom dummy enheten med fläkt väger 96g och extra hårddisk väger 156g antar jag att OOD väger runt 120-130g. Alltså bör datorn väga mellan 2.7kg och 2.8kg med extra grafik.

Enligt webhallen har datorn wifi kortet INTEL 2230 BGN+BT4.0. Så här kan du läsa om det: http://ark.intel.com/products/66889/Intel-Centrino-Wireless-N-2230-Single-Band.
Det vill säga endast 2.4Ghz.

2.8 kg är inte mycket för en sån grym speldator, synd bara att många laptop tillverkare fortfarande envisas med det sketna 2.4 Ghz bandet på så nya modeller.

Nästan alla dagens surfplattor har tex stöd för 5 Ghz bandet men tråkigt nog inte många laptops.

Själv kör jag en dongel som klarar 5 Ghz men det inte roligt med utstickande saker. Men vad gör man inte för hastigheten, 170 Mbit/s med 5 Ghz kontra 70-80 Mbit/s med 2.4 Ghz med 200 Mbit lina.

Permalänk

Om nu inget strular tror ni att man kan hämta sin dator på webhallens butiker den 7e?

Permalänk
Medlem

Tänkte lägga en beställning på denna nu. Problemet är att jag tänkte lägga till så att jag får 16gb RAM och byta ut 1tb mot SSD-disk., men jag vet inte vad jag ska ha. Skulle någon kunna vara snäll och länka från webhallen vad som passar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATP-Grinolle:

Om nu inget strular tror ni att man kan hämta sin dator på webhallens butiker den 7e?

Jag tror det är tveksamt faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2ln:

Tänkte lägga en beställning på denna nu. Problemet är att jag tänkte lägga till så att jag får 16gb RAM och byta ut 1tb mot SSD-disk., men jag vet inte vad jag ska ha. Skulle någon kunna vara snäll och länka från webhallen vad som passar?

Varför inte köpa och testa datorn först, och sedan tänka på uppgraderingar?
Oftast behövs inte mer än 8gb för spel och det finns en 16gb SSD chache som kanske kan se till att datorn presterar väldigt nära en SSD. Säger bara att det kan vara värt att vänta för att se vad man egentligen behöver.

Edit: Om du nu verkligen vill uppgradera så är det ddr3 1600mhz som gäller för minnena enligt webhallens beskrivning, och när det gäller SSD så kan du välja vilken du vill.

Permalänk
Medlem

Datorn är främst tänkt till redigering av HD-film, vilket innebär att 16gb ram är att föredra. Dessutom köper jag datorn till företaget och passar då på att göra alla investeringstransaktioner vid ett tillfälle. Tack för informationen iaf!

Permalänk
Medlem

Bara nyfiken på en grej! Hur bra står sig sig en sån här laptop jämfört med en stationär i samma prisklass? Det kanske är svårt och ens jämföra då du får både skärm och tangentbord med en laptop och i en stationär så äre bara burken då jag antar att dom flesta skulle bygga ihop den själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2ln:

Datorn är främst tänkt till redigering av HD-film, vilket innebär att 16gb ram är att föredra. Dessutom köper jag datorn till företaget och passar då på att göra alla investeringstransaktioner vid ett tillfälle. Tack för informationen iaf!

Det finns inga soklara specs som är ute för Lenovon så jag kan inte garantera detta. Hursomhelst, det borde finnas plats för en vanlig 2,5" SSD så Intel SSD 330borde fungera. Vad gäller minnet så brukar 15" datorer ha två slots för RAM. Det betyder att du kommer behöva ersätta de 2x4GB med 2x8GB. Även om det är rätt modell så finns det ingen garanti för att de kommer fungera, om man vill vara säker så bör man gå via lenovos hemsida. Crucial och Corsair finns på Webhallen. Andra minnen som borde fungera
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=377#rparams=l=s10498982...

Permalänk

Nån som vet om det bara är 1 eller 2 st HDD platser på denna ?

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Nån som vet om det bara är 1 eller 2 st HDD platser på denna ?

Antar att det bara är 1...

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Antar att det bara är 1...

Ahhh ok det är ju en nackdel tyvärr, men man kan ju inte få allt här i världen.

Alltid skönast med en riktig SSD + en större lagringsdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Ahhh ok det är ju en nackdel tyvärr, men man kan ju inte få allt här i världen.

Alltid skönast med en riktig SSD + en större lagringsdisk.

Det är faktiskt möjligt med 2 hårddiskar, eftersom att laptopen har en ultrabay så kan du sätta dit en extra hårddiskplats. Dock måste du ta ut det extra graffikkortet

Permalänk
Skrivet av Nirneath:

Det är faktiskt möjligt med 2 hårddiskar, eftersom att laptopen har en ultrabay så kan du sätta dit en extra hårddiskplats. Dock måste du ta ut det extra graffikkortet

Är det plug,n play eller måste man öppna hela maskinen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Är det plug,n play eller måste man öppna hela maskinen ?

Det e plug'n play, bilden är från en gammal modell, men jag tror du förstår idén, vet dock inte vad hårddisk-bayen kostar:

Permalänk
Skrivet av Nirneath:

Det e plug'n play, bilden är från en gammal modell, men jag tror du förstår idén, vet dock inte vad hårddisk-bayen kostar:

http://thessd.com/wp-content/uploads/2012/05/Lenovo-Ultrabay-...

För att dra ut grafikkortet krävs omstart!
Om du drar ut grafikkortet när systemet körs får du en blåskärm så har du det extra grafikkortet är det inte plug'n'play utan du måste först stänga systemet för att byta.
Notera att du även måste ta ut batteriet för att byta ultrabay.

Övrigt tror jag 16gb SSD'n är mSATA. Lite vagt med information på den kinesiska sidan med det verkar vara en mSATA3 port. Om det är fallet finns det SSD'er du kan använda där. Inte lika snabba som vanliga men finns några helt okej.
Webhallen har några sådana: http://www.webhallen.com/se-sv/sok/?Change=1&Text=msata+ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av vmattsson:

För att dra ut grafikkortet krävs omstart!
Om du drar ut grafikkortet när systemet körs får du en blåskärm så har du det extra grafikkortet är det inte plug'n'play utan du måste först stänga systemet för att byta.
Notera att du även måste ta ut batteriet för att byta ultrabay.

Övrigt tror jag 16gb SSD'n är mSATA. Lite vagt med information på den kinesiska sidan med det verkar vara en mSATA3 port. Om det är fallet finns det SSD'er du kan använda där. Inte lika snabba som vanliga men finns några helt okej.
Webhallen har några sådana: http://www.webhallen.com/se-sv/sok/?Change=1&Text=msata+ssd

Jaha, då har dem troligen ändrat lite med ultrabayen, det är plug'n play på min gamla lenovo iallafall. Men även om man måste starta om datorn så slipper man ju öppna datorns insida, så lite bekvämt är det

Häftigt om det nu är mSata, då kan man ju ha 2 hårddiskar utan att ta bort det andra grafikkortet

Permalänk

Kikade in på den kinesiska sidan igen och hittade denna tråd: http://translate.googleusercontent.com/translate_c?act=url&depth=1&hl=en&ie=UTF8&prev=_t&rurl=translate.google.com&sl=auto&tl=en&u=http://ideapad.it168.com/thread-2769222-1-1.html&usg=ALkJrhgkjnkjTZf0bBsH9878kM4hClb3Ew

De nämner där med google translate:

5, Y500N can be added to the solid-state drive this memory is a single or double?
A: can plus MSATA interface SSD, two 4G memory.

Antar dem menar att SSD'n är msata och det finns 2st 4gb minnen i den.

Permalänk

Ja finns det en mSATA plats i den så är det ju guld värt om det är samma princip som på Asus G55.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för den

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Det är alltså ingen som fått sin dator levererad från webbhallen än?

I början av tråden talas det om en rabatt. Finns denna rabatt kvar eller inte?

Är det någon annan än jag som ska använda datorn för studier utöver spelande, fotoredigering osv? Just nu har jag en MBP 13". Kommer jag att uppleva denna som sjukt oportabel? En annan sak jag funderar på är den röda färgen på tangenterna som jag i ena stunden tycker är snygg, i andra stunden lite för vräkig. Det ska ju finnas en som heter Y580 som har ett mer modest färgtema. Kommer den att lanseras i Sverige?

Kan tilläggas att jag nyss sålt min stationära dator och kommer att använda min nya dator för allt. Hade velat köpa en Macbook Pro 15" retina men med min studentekonomi så blir det svårt för närvarande.

Varmt
Robin

Permalänk
Medlem

Jag är jättesugen på denna, men problemet är att jag ibland vill spela in lite låtar jag gör. Jag har externt ljudkort och utrustning som jag är jättenöjd med, mitt problem ligger lite i att denna dators hårddisk snurrar i 5400 RPM och jag är orolig att det är lite för segt. Går det att installera ett DAW-programm på SSD-disken och köra det därifrån (eller bara se till att inspelningar hamnar där) istället för att den används som nån sorts speed booster för systemet? Eller finns det externa hårddiskar som är tillräckligt snabba? Jag kör på 7200 RPM nu och det är jag nöjd med.

Visa signatur

Lenovo Y500: i7-3630QM / 8GB / 1TB + 16GB SSD / 2x GT650M 2GB SLI / 15.6'' 1080p