Permalänk
Medlem

Ombyggnation: Från CM Elite 430 till en FD R4

Blev så jäkla trött på mitt högljudda och hiskeligt fula chassi (Cooler Master 430) som handlades på sträng budget. Köpte ett nytt Fractal Design R4 och tänkte visa lite bilder hur allt löpte och dessutom kommentera R4:an som chassi.

Notera dock två saker...

Jag redan att mitt nätagg är överdimensionerat. Jag hade tänkt köpa ett till 580 (därav 3 gb på nuvarande).
Bilderna blev av någon anledning rätt dåliga. Alla foton togs med en Samsung Galaxy s3. Så här dåliga brukar inte bilderna vara, verkar som om det va nå fel på autofokusen.

Info om datorn:

- Random moderkort från gigabyte
- Gigabyte 580 3gb
- Intel i5 2500k
- 8 gb ram
- 850 watt nätagg
- 120 gbb ssd
- 2 tb lagring och stora spel hårddisk

Ombyggnation: Från CM Elite 430 till en FD R4

Permalänk

Hade varit nice om du hade kunnat ta en bild på dom Framifrån när dom står så nära varandra som möjligt:P
Har ett 430 just nu med men hade tänkt att köpa ett r3 nu i veckan. men nu när du du sa att de inte var så mkt större än det gamla så blev jag lite sugen på r4an igen:P

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem

Bara för att ni skrev skottsäker XD
http://www.youtube.com/watch?v=u_SNhi7-UWQ&feature=player_emb...
Kul med ny låda (Y)

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenssson1:

Hade varit nice om du hade kunnat ta en bild på dom Framifrån när dom står så nära varandra som möjligt:P
Har ett 430 just nu med men hade tänkt att köpa ett r3 nu i veckan. men nu när du du sa att de inte var så mkt större än det gamla så blev jag lite sugen på r4an igen:P

Det kan jag fixa.

R4;an är ju lite större på alla sätt. Den är längre, bredare och högre. Men rent formmässigt är dom identiska tycker jag (alltså r4:an blir inte klumpig, formen är bara som en förstorad 430). Den största skillnaden är vikten. Läste 13 kg på inets hemsida men med alla komponenter i så blir det riktigt köttigt faktiskt.

Glömde skriva och ljudnivån men den är naturligtvis lägre. Dock inte OMFGBBQ mycket lägre. Har jag hörlurar på mig så har jag den inte. Jag bytte ut processorfläkten mot en mycket tystare också, en fläkt som satt på sidan av gamla chassit. Den är något svagare men konstigt nog är temperaturen identisk.
140 mm fläktarna är knäpptysta på lägsta fläkthastighet.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Lider med dig med moderkortsskruven... för mig slutade med att jag tog en plåtsax och gjorde sönder hela skiten... köpte ett Corsair Carbide 500R på kompletts 1337 week för 400 spänn... Totalt värt det... aldrig mer sådan skit...

Permalänk
Medlem

Kablarna fick du allt undan

Permalänk

"Notera alla jäkla kablar och skit." - Haha jo, det var väl det första man noterade Blev grymt mycket bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Kablarna fick du allt undan

Haha jag gjorde mitt bästa. Enda jag kan klaga på är att ljudkontakten från framsidan (eller toppen rättare sagt) är typ ett par centimeter för kort. Kontakten på moderkortet sitter längst ner till vänster, alltså så långt bort som möjligt. Detta gjorde att kontakten va ganska spänd och det va svårt att få ett tillfredställande resultat.

Permalänk

får nog fan bli ett r4 alltså:P älskar att man kan sätta 2 ssd diskar på baksidan av moderkortsplåten:P

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenssson1:

får nog fan bli ett r4 alltså:P älskar att man kan sätta 2 ssd diskar på baksidan av moderkortsplåten:P

Extremt fiffigt! Verkligen en sån där grej som gör så att man känner att dom tänkt igenom chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gregger:

Extremt fiffigt! Verkligen en sån där grej som gör så att man känner att dom tänkt igenom chassit.

Inte lika trevligt när man ska ta bort eller byta ut hårddiskarna

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Skrivet av Theposjo:

Inte lika trevligt när man ska ta bort eller byta ut hårddiskarna

Nej nu får jag fan gå lite oftopic... tänkte lite på detdär... hur funkar det? sitter skruvarna under moderkortet in i ssd's? så med andra ord om en ssd går isönder så måste man skruva ur moderkortet för att få lös ssd'n?

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenssson1:

Nej nu får jag fan gå lite oftopic... tänkte lite på detdär... hur funkar det? sitter skruvarna under moderkortet in i ssd's? så med andra ord om en ssd går isönder så måste man skruva ur moderkortet för att få lös ssd'n?

Jo jag har för mig det var så, att man skruvar i dom från framsidan där moderkortet sitter. Så då måste man ju först skruva bort moderkortet för att sen kunna skruva bort ssdn. Precis som du säger

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Skrivet av Theposjo:

Jo jag har för mig det var så, att man skruvar i dom från framsidan där moderkortet sitter. Så då måste man ju först skruva bort moderkortet för att sen kunna skruva bort ssdn. Precis som du säger

Fan vad drygt haha xD

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenssson1:

Fan vad drygt haha xD

Jopp, då måste man ju typ koppla ut allt. Men om du nu har en trasig SSD så tar den ju ändå inte upp nån plats. Den sitter på ett ställe som annars vore tomt. Bara att koppla ur elsladden och satakabeln och sen är den bara en bit metall som sitter på baksidan. Hade man satt den i vanliga hårddiskvaggan så skulle den vara lättare att ta bort men sålänge men sålänge man inte har ett behov av att flytta SSD:e nså sitter den fint där

Kan dock hålla med om att lite drygt är det. Vore bättre om man sköt in den i en slags hållare på baksidan som sedan gick att stänga. Men dom tänker iallafall utanför lådan...eller nja, nästan utanför...bakom lådan