GTX460 problem - BF3 Kraschar grovt och konstant

Permalänk
Medlem

GTX460 problem - BF3 Kraschar grovt och konstant

Ja hallå. Jag har ett Gainward GTX 460 GS 1gig som jag haft nått år och de har alltid fungerat prima. Jag har spelat mycket BF3 med det och de har aldrig varit några problem alls. Tills igår.

Helt plötsligt när jag spelade så kunde jag kastas ur spelet och så sa Windows att "grafikkortsdrivrutinen har återställts". Jag tänkte inte att det var något särskilt så jag fortsatte spela men varje gång hände samma sak inom ca 5 till 30 minuter.

Så jag installerade en ny driver från Nvidia men det hjälpte inte, testade reparera Battlefield installationen i Origin, testade gå tillbaka till en äldre drivrutinsversion men inget hjälpte.

Tvärt om så blev problemet värre. Istället för att kastas ut till skrivbordet och behöva starta om spelet så börjar nu skärmen bli helt svart vid kraschen och säga "No signal" och jag kan inte ta mig ut till Windows vad jag än gör, så jag är tvungen att starta om datorn med strömbrytaren! Har testat typ ett tjugotal gånger men just när man börjar tro att det kanske löst sig så kraschar det ändå, och inte vid speciella tillfällen heller utan nån gång har det varit mitt i ett banbyte.

Jag har inte överklockat kortet alls och jag har ständig koll på temperaturen som inte blir högre än typ 70, så det kan väl knappast vara det.
Är det någon som varit med om något liknande eller vet vad som kan vara problemet? Jag har googlat lite och läst om folk som haft likartade problem men ingen verkar ha någon lösning

Permalänk
Medlem

Kanske nån gammal drivrutinsrest som slaskar? Har du kört Driver Sweeper eller liknande? Starta i felsäkert läge o kör det innan du installerar nya drivar.

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk

Jag har exakt samma kort med exakt samma problem! försökte reklamera kortet till komplett.se men dem skicka tillbaks den. Vi har ej kunnat konstatera fel på din insända retur.
Följande tester har utförts:
* Systemet gav bild vid första uppstart - OK
* Installation, installation av de senaste officiella drivrutinerna till grafikkortet - OK
* Stresstest, FurMark 1.10.1 Stability Test, Xtreme Burning mode i 17 tim - OK
* Stresstest, Unigine Heaven 3.0 Benchmark i 30min - OK

Permalänk
Medlem

Vad har ni för win? Original eller ful-win?

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Är det endast i BF3 som den reagerar på detta sätt? Damm i burken?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Problemet återkommer med andra spel oxå har även testad med Crysis 2 och Hearts of iron 3. Tror problemet ligger i att kortet levererar mer prestanda än vad den klarar av i längden. Innan kortet kraschar har jag omkring 45-50 FPS i Battlefield 3 med ultra high graphics i 1920X1080 upplösning. Med ultra high graphics i 1280x720 upplösning ligger FPS nästintill konstant på 60hz. Hur som helst bra mycket mer prestanda än vad som visas i grafikkorts recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av michael_1987_ar:

Problemet återkommer med andra spel oxå har även testad med Crysis 2 och Hearts of iron 3. Tror problemet ligger i att kortet levererar mer prestanda än vad den klarar av i längden. Innan kortet kraschar har jag omkring 45-50 FPS i Battlefield 3 med ultra high graphics i 1920X1080 upplösning. Med ultra high graphics i 1280x720 upplösning ligger FPS nästintill konstant på 60hz. Hur som helst bra mycket mer prestanda än vad som visas i grafikkorts recensioner.

Hade samma problem med GTX460 i SLI, kopplade ur ena och då fungerade det. Har alltså ett kort som inte används...

Skickades från m.sweclockers.com