SweClockers drop!

Bärbar: Spel EJ primär funktion.

Permalänk
Medlem

Bärbar: Spel EJ primär funktion.

Hej hittar bara massa trådar om folk som söker bärbara datorer för spel, känns som att det bara är att plocka en i mängden för det ändamålet..
Jag känner att jag har lagt detta med spel bakom mig (även om det kan va kul till och från:).
Jag har starka planer på att börja plugga antingen typ grafisk design / multimedia design eller kanske CAD och behöver en dator för detta ändamålet. Alltså en arbetsdator med bra prestanda och skärmen är viktig då jag jobbar mkt med bilder osv.

Så det jag vill att denna tråden ska ta upp är dator för just detta ändamålet alltså inga alienware eller liknande. Gärna tips på nya ultrabooks som verkar lovande då jag personligen tycker de är grymma som fan.

Jag vart eld och lågor när jag först såg denna:
http://www.dustinhome.se/product/5010655348/asus-zenbook-u500...
Men efter lite noggrannare granskning verkar det som att skärmen inte håller måttet tyvärr hade den gjort det hade denna maskinen varit en klar vinnare i mina ögon...

Sneglat lite snabbt på Vaio, någon som har något att inflika om dem?

Jag fyll gärna på jag kan ju inte vara den ända som inte vill köpa en dator för att huvudsakligen spela på den...

Permalänk

Hej
Jag ber om ursäkt att tränger in på din tråd
Men din beskrivning av maskinen stämde ganska bra med det jag söker nu. Jag också lagt spelande backom mig nu för tiden. Använder datorn delvis till arbetet ( behövs en riktigt tangentbord, inte som på 13.3 som jag har nu) men mest för att titita på filmer, video, surfa ( så jag vill ha en riktig stor, riktigt bra skärm - en FullHD 17" tänkte jag mig ). Plus processor och grafikkortet som klarar galalnt att spela upp hd video. Vilka specs är tillräckliga? Och vilka är de biligaste alternativet?

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert men jag skulle säga att du inte behöver speciellt höga specs för att spela upp full HD på en 17tums skärm. Valfri laptop med 17" som kostar från 6000 och uppåt tror jag räcker galant. Sen är ju frågan vad som ska finnas med på datorn i övrigt. Jag vill tex. ha SSD disk, bakbelyst tangentbord osv.

Permalänk
Medlem

Jag har en U500VZ och den är grym frånsett att skärmen ljusstyrka inte är på topp. Skulle tro runt 250 nits max, men den är antireflexbehandlad så den fungerar alldeles utmärkt i utomhus också. Men bra färger, inget ljusläckage osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordlic:

Jag har en U500VZ och den är grym frånsett att skärmen ljusstyrka inte är på topp. Skulle tro runt 250 nits max, men den är antireflexbehandlad så den fungerar alldeles utmärkt i utomhus också. Men bra färger, inget ljusläckage osv.

Okey fast i tester som har gjort så var skärmen inte så mkt att hänga i julgranen den var tex. betydligt sämre på att återge sRGB än apples datorer.. Sen beror det ju på vad man ska ha datorn till men jag kommer som sagt använda den mkt till photoshop bla.

Permalänk
Inaktiv

Köp en MBP Retina. Om den skärmen inte håller måttet så vet jag inte vad som gör det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sacru:

Köp en MBP Retina. Om den skärmen inte håller måttet så vet jag inte vad som gör det.

THIS!
Grym dator för pengarna, byggkvalitén är oslagbar*.

Edit:
*Med hästlängder.

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem

Är inte så sugen på en MBP, tycker att det är ett fruktansvärt överpris på dem. Dock vet jag att skärmen är bra.. Men både ju finnas PC burkar med likvärdig skärm...

Permalänk
Medlem

Dell verkar ha riktigt bra skärmar, i sina workstations. Tyvärr verkar det bli dyrt lekt lite med deras 17tummare innan och hamnade på 47k :*(

Permalänk
Inaktiv

Finns ingen PC-motsvarighet till retina-skärmen

Skrivet av aekblom:

THIS!
Grym dator för pengarna, byggkvalitén är oslagbar*.

Edit:
*Med hästlängder.

Det stämmer. Det är en perfekt balanserad dator och inga andra datortillverkare kommer i närheten med byggkvalitén. Även de som försökt sig på aluminiumkonstruktioner känns väldigt billiga i jämförelse med macbook och de är dessutom inte billigare.

Skrivet av HelGo:

Är inte så sugen på en MBP, tycker att det är ett fruktansvärt överpris på dem. Dock vet jag att skärmen är bra.. Men både ju finnas PC burkar med likvärdig skärm...

Ärligt talat så är det inget överpris. Jämför en dator som är lika tunn som en MBP och har samma prestanda så kommer du upp i samma pris men då får du inte RETINA - skärmen och den fantastiska byggkvalitén (min MBP 13 som jag skriver på nu känns som ett stycke solitt aluminium och jag kan inte tänka mig en PC efter att ha haft denna i tre år). Tänk också på att en dator är en investering. Enligt min erfarenhet så håller macar med SSD väldigt länge och materialen är som sagt sjukt gedigna, datorerna är portabla (Det är inte många andra tillverkare som kan pressa in ett GT 650M och en fullvärdig I7:a i en 15 - tummare som är tunnare än väldigt många PC-ultrabooks).

Vad gäller skärmen: Nej. Det finns ingen PC - motsvarighet till retinaskärmen. Retinaskärmen har en upplösning på 2880 x 1800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sacru:

Det stämmer. Det är en perfekt balanserad dator och inga andra datortillverkare kommer i närheten med byggkvalitén. Även de som försökt sig på aluminiumkonstruktioner känns väldigt billiga i jämförelse med macbook och de är dessutom inte billigare.

Ärligt talat så är det inget överpris. Jämför en dator som är lika tunn som en MBP och har samma prestanda så kommer du upp i samma pris men då får du inte RETINA - skärmen och den fantastiska byggkvalitén (min MBP 13 som jag skriver på nu känns som ett stycke solitt aluminium och jag kan inte tänka mig en PC efter att ha haft denna i tre år). Tänk också på att en dator är en investering. Enligt min erfarenhet så håller macar med SSD väldigt länge och materialen är som sagt sjukt gedigna, datorerna är portabla (Det är inte många andra tillverkare som kan pressa in ett GT 650M och en fullvärdig I7:a i en 15 - tummare som är tunnare än väldigt många PC-ultrabooks).

Vad gäller skärmen: Nej. Det finns ingen PC - motsvarighet till retinaskärmen. Retinaskärmen har en upplösning på 2880 x 1800.

Ja det må vara så, dock så har dell bättre skärmar när det kommer till adobe rgb, bara för att reda ut missförstånd. Sen kan du ju ärligt talat inte påstå att man inte betalar överpris för en mac, byggkvalité eller ej så betalar du bara en bråkdel för en PC med samma prestanda som en MBP..

Ta Asus Zenbook U500VZ-CN046H som ett exempel: 16000kr - GT 650M och en i7a
Ska du upp i samma prestanda med en MBP hamnar du inte under 20000...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sacru:

Åh, äntligen någon som förstår!
(kommer citera till den här många gånger! )

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem

Det är ju ett ganska larvigt argument, du kan ju ha en skärm med 10000 x 7000 i upplösning som fortfarande är helt väderlös återge adobes RGB eller hur.... Nu säger jag inte att retinaskärmen är dålig men det är inte den bästa..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HelGo:

Det är ju ett ganska larvigt argument, du kan ju ha en skärm med 10000 x 7000 i upplösning som fortfarande är helt väderlös återge adobes RGB eller hur.... Nu säger jag inte att retinaskärmen är dålig men det är inte den bästa..

Varför skulle det vara ett larvigt argument? Upplösningen har en enorm betydelse för återgivningen av detaljer och textur. Vad gäller färgåtergivningen så saknar retinaskärmen motstycke bland bärbara datorer. Du får gärna ta ett exempel på en bättre lämpad laptopskärm för fotografen.

Efter att ha läst text på retinaskärmen så är man helt hooked up. Att titta på en annan skärm blir som att ta på sig ett par glasögon med alldeles för hög styrka eller ta av sig sina reguljära glasögon. Om du inte vill köpa en mac så är det upp till dig men efter tre år med mac så ser jag ingen anledning att återgå till PC. Jag skulle bli oerhört besviken och det skulle kännas som ett stort kvalitetstapp.

Robin