Det stämmer. Det är en perfekt balanserad dator och inga andra datortillverkare kommer i närheten med byggkvalitén. Även de som försökt sig på aluminiumkonstruktioner känns väldigt billiga i jämförelse med macbook och de är dessutom inte billigare.
Ärligt talat så är det inget överpris. Jämför en dator som är lika tunn som en MBP och har samma prestanda så kommer du upp i samma pris men då får du inte RETINA - skärmen och den fantastiska byggkvalitén (min MBP 13 som jag skriver på nu känns som ett stycke solitt aluminium och jag kan inte tänka mig en PC efter att ha haft denna i tre år). Tänk också på att en dator är en investering. Enligt min erfarenhet så håller macar med SSD väldigt länge och materialen är som sagt sjukt gedigna, datorerna är portabla (Det är inte många andra tillverkare som kan pressa in ett GT 650M och en fullvärdig I7:a i en 15 - tummare som är tunnare än väldigt många PC-ultrabooks).
Vad gäller skärmen: Nej. Det finns ingen PC - motsvarighet till retinaskärmen. Retinaskärmen har en upplösning på 2880 x 1800.