Skrivet av Wolfclaw:
Att lära "några användare" och sin tjej ett nytt OS är långt ifrån samma sak som att rulla ut det i en stor organisation. Du och din vänkrets är inte någon slags norm för hur W8 kommer tas emot, hur gärna du än vill tro det.
Har jag sagt det då? Jag vet att de flesta större organisationer inte kommer att ta till sig Windows 8 under det första året, det är inget konstigt. Stora organisationer ligger alltid någon/några versioner efter och många håller i dagsläget på att implementera W7. Det påverkar dock inte om det blir en flopp eller hit för det har varit så med alla versioner av Windows åtminstone sen 2000.
Jag vet att mina vänner inte är en norm och det sa jag inte heller. Dels så sa jag aldrig att jag lärt upp mina vänner utan att jag lärt upp några användare och de var exempel. De flesta av mina vänner är ganska tekniskt kunniga (nåja) och många har redan en klar bild av hur kasst Windows 8 är från typ trådar som denna, en del artiklar osv. Jag har diskuterat med några av dem så att de har gett det en chans och fastnat för det, men det har inget med denna diskussion att göra. Tekniskt kunniga personer gnäller alltid över förändring så vad de tycker spelar mindre roll. De användare jag använde som exempel är mindre erfarna, en del vet inte vad Windows är, hur filhantering fungerar osv. medan en del har varit med sedan innan startmenyn men har helt enkelt inte intresserat sig för sådana saker. De är de användarna som har betydelse, kan de ta till sig Windows 8 efter några minuter och sen jobba obehindrat så tar jag det som en indikation på att gränssnittet fungerar bra.
Citat:
Det är fortfarande inte den världsförbättrare folk vill upphöja det till. W8 är inte dåligt. Det är ett trevligt, stabilt och funktionellt OS som passar vissa men långt ifrån alla.
Jag tror inte någon menar att det passar alla, inga OS passar alla. Jag anser dock att det är väldigt likt Windows 7 på skrivbordet, där man spenderar kanske 99,9% av tiden, och att det därför skulle passa de flesta som gillar W7. Möjligtvis inte de som har något emot stilrenhet och hårda hörn men den gruppen tror jag inte är så stor.
Citat:
Antalet fördelar man får jämfört med att köra W7 är inte tillräckliga för att motivera en storskalig uppgradering i den närmaste framtiden. W7 är helt enkelt ännu tillräckligt bra för att fylla de behov de flesta har idag. W8 kommer säkert få sin tid längre fram men just nu känns det mer som "coolt att ha" än en nödvändig uppgradering. Hade inte W7 existerat utan vi hade gått från Vista till W8 hade det varit en helt annan sak.
Ja Windows 7 är väldigt bra och jag håller med om att det är det största hotet mot åttans dominans. Men så har det varit tidigare också, det var ytterst få som faktiskt hade ett behov av att exempelvis gå från W2000 eller XP utan man gjorde det för att det nya var nytt, coolt och snyggt. I mina ögon var Vista också tillräckligt bra och W7 var främst en uppdatering av utseendet. Jag tror faktiskt att ganska många hade klarat sitt arbeta ungefär lika bra som idag på Windows 3.14 och ännu fler på W95 men det beror förstås på vad man gör.
De flesta hemanvändare uppgraderar inte operativsystem alls utan använder det som följde med datorn tills den byts ut, och de kommer successivt att få W8 när dagens datorer ska uppgraderas. Jag tror att det kommer att gå hur bra som helst, du inte, vi får se.
Skrivet av Bananas2thebeat:
Inte på en liten surfplatta eller mobiltelefon, och det är dom Metro är designat för.
Men det handlar egentligen om att knyta ihop Windows Mobile och Windows Desktop, för att "ge användarna en enhetlig upplevelse" (låsa in användarna till ett interface och en appstore - i framtiden ligger pengarna i att kontrollera apps och reklam, inte i hårdvara eller OS).
Det funkar för Apple, varför inte för Microsoft? Jo, för att istället för att konvergera mot det mycket bra OS'et Win7 valde man att konvergera mot det absolut sämsta skit-OS som existerar, Windows Mobile.
Jag är helt säker på att krismötena avlöser varandra på Microsoft. Man har två(tre) floppande OS ute på marknaden samtidigt, och enda ljuspunkten är att Nokia fått avtal att sälja Windows Mobile telefoner i Kina. Microsoft kommer att försöka rädda det som räddas kan, men tyvärr tror jag inte de har fattat att problemet är att Windows Mobile:s interface är genuint uselt, och de kommer antagligen att fortsätta försöka sätta Mobile interface på Windows desktop.
WinMobiles UI var uselt, det kan vi nog alla hålla med om. Windows Phones UI har dock blivit hyllat och prisat sedan det kom med WP7 och är allmänt sett som det bästa UI:t av telefon-operativen. WPs brister ligger inte i gränssnittet utan i app-utbudet, begränsningar i åtkomst till API:er (vilket också är ett allt större problem för Apple) och framför allt att de andra systemen har ett sånt försprång.
Självklart är en stor del av poängen med W8 att ha ett enhetligt gränssnitt över datorer och surfplattor och till viss del telefoner, det är ingen hemlighet. Samma sak med att MS vill tjäna pengar på sin affär på samma sätt som Apple och Google, något annat vore inte tänkbart. Till skillnad från Apple så säljer dock MS bara "appar" i sin affär, inte skrivbordsapplikationer utan de får man ordna som tidigare. Kommer MS att gå mot större och mer seriösa program i affären? Antagligen. Kommer de att ta bort möjligheten för användarna att installera skrivbordsprogram själva? Tveksamt, kritiken från användarna skulle bli enorm och de skulle aldrig få exempelvis Adobe att ge MS 20-30% av intäkterna från CS bara för att de tillhandahåller affären.
Inga av MS aktuella OS har floppat (kanske WP7/7.5 men det är på väg ut). WP8, W8 och WRT har precis släppts så det är för tidigt att dra några slutsatser. Att W8 inte motsvarar större datortillverkares förväntningar är inte så konstigt då historien upprepar sig vid varje Windows-release. De tror alltid att PC-försäljningen ska få ett jättelyft endast tack vare det nya OS:et men så har aldrig varit fallet. W8 har visserligen bättre potential för detta än många tidigare releaser då det medför ett nytt sätt att interagera med datorn, en ny typ av program och nya typer av datorer (typ diverse hybridlösningar osv.). Problemet är att tillverkarna inte riktigt är där än, de släpper illa genomtänkta hybrider och andra konstiga lösningar men snart så har de nog lyckats hitta några riktlinjer för vad som fungerar. Redan så har hybriderna blivit mycket bättre än vad de var vid lansering, se exempelvis på Lenovos Yoga som har fler användningsområden än en traditionell laptop utan att kompromissa nämnvärt med användbarheten.
RT är en annan sak. Jag anser att det är ganska klart bättre än konkurrenterna på många sätt och erbjuder saker som de inte kan men jag vet inte om det räcker, Android och IOS har ett sånt försprång och RT har inte så mycket av hypen som de har. Det finns en chans att RT försvinner eller övergår till typ W8 Starter när/om Intel lyckas få ner strömförbrukning och värmeutvecklingen från deras processorer. Arm är väldigt hypade för tillfället men deras enda funktionella fördelar är ju just strömförbrukning och värmeutveckling, sen att de inte tillverkar utan licensierar ut designerna har ju både för- och nackdelar. För större tillverkare som Samsung och Apple så innebär det att de kan göra sina egna designer som särskiljer deras produkter gentemot konkurrensen men för mindre tillverkare så innebär det att de aldrig kan få likvärdig prestanda utan att betala ett alltför högt pris.