Windows 8 aldrig tänkt som desktop OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Det vore ju intressant med försäljningssiffror istället. Windows 8 på en desktopdator är inte speciellt stor omställning i hur man använder det, man använder Metro som startmeny och skillnaden blir mest att man får startmenyn i helskärm istället så att man kan se fler program på startmenyn samtidigt. Man får då stora tydliga ikoner för programmen i sin startmeny. Det blir vad man gör det till helt enkelt, försöker man använda Metroappar till allting istället för desktopen så blir det ju en helt annan sak och då är det riktigt uselt på desktop om man försöker sig på det.

Såg pie chart på någon nyhetssida.. tror vista hade 4x mer användare än win8
*har inte testat 8an*

Edit: hittade den på VR-Zone

Permalänk
Avstängd

Att Windows 8 har så få procent ännu är inte överaskande, i början var det få modeller ute. Nu i december är det mycket mer att välja på.
Men det verkar vara laptop/ultrabooks med pekskärm och "allt i ett datorer" som går hem med Windows 8 snarare än traditionella desktops PC.s:
http://www.sweclockers.com/nyhet/16232-stark-efterfragan-pa-d...
http://www.sweclockers.com/nyhet/16229-allt-i-ett-datorer-pa-...

Jag tror andelen med Windows 8 kommer öka rätt snabbt under 2013.

Så totalt sett blir nog ändå Microsoft lika dominerande som förut ungefär:
http://www.zdnet.com/is-microsoft-really-doomed-as-one-analys...

Om det är bra eller dåligt beror på hur man ser på det.

Permalänk
Avstängd

Om de ska släppa ett nytt OS varje år så blir det en hel del support arbete, att uppdatera varje windows var för sig...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har windows 8 previewen installerad på min alt dator med 2 skärmar och det är ju inte en jättetrevlig upplevelse att använda det på mer än en skärm kan bara fasa över hur det skulle bli på min stationära med nvidia surround och 2 alt skärmar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Tycker det fungerar riktigt bra, men så är jag aldrig inne i metro heller förutom vid start, och då klickar jag bara på vilket program jag vill starta först (oftast Steam) o så är jag i desktop tills jag stänger av datorn.

Dock är det förbannat irriterande när man ska söka efter något att hela skärmen blir blå (eller vilken färg man nu valt) och sen måste man skriva för att hitta sina gamla delar av kontrollpanelen tex..

För att vara lite on topic så hade jag, om jag hade varit "datoradmin" aldrig låtit mina användare byta till Win8. Vilket merarbete det blir av att bara förklara Metro och att det inte finns någon startknapp längre utan att man kan söka istället osv.. :/

Utöver ovan gillar jag Win8 riktigt mycket. Men Metro UI (modern..) använder jag aldrig, att leta appar o så var kul i ett par dagar men nu är jag aldrig där.

Hade varit enklare med en liten popupsök istället, som gamla google dekstop search.
Har använt win8 sedan release men har fortfarande inte vant mig vid detta, så får väl köra in någon startmeny eller lära mig lite snabbknappar. Här har man ju helt klart pressat in touch på en desktop o det fungerar helt enkelt inte, men som tur är det en liten del av det hela.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

Tycker det fungerar riktigt bra, men så är jag aldrig inne i metro heller förutom vid start, och då klickar jag bara på vilket program jag vill starta först (oftast Steam) o så är jag i desktop tills jag stänger av datorn.

Dock är det förbannat irriterande när man ska söka efter något att hela skärmen blir blå (eller vilken färg man nu valt) och sen måste man skriva för att hitta sina gamla delar av kontrollpanelen tex..

Kontrollpanelen och en del annat nyttigt finns lättåtkomligt via ett högerklick i starthörnet.

Citat:

För att vara lite on topic så hade jag, om jag hade varit "datoradmin" aldrig låtit mina användare byta till Win8. Vilket merarbete det blir av att bara förklara Metro och att det inte finns någon startknapp längre utan att man kan söka istället osv.. :/

Sök direkt i start lanserades i Vista så det kanske du inte behöver lära ut. Resten är inte så svårförklarat direkt, efter en fem minuters genomgång borde de flesta inte ha några problem.

Citat:

Utöver ovan gillar jag Win8 riktigt mycket. Men Metro UI (modern..) använder jag aldrig, att leta appar o så var kul i ett par dagar men nu är jag aldrig där.

Nej, bra så. De enda appar jag använder är enstaka småspel och de som har nyttiga live-tiles men de öppnar jag aldrig.

Citat:

Hade varit enklare med en liten popupsök istället, som gamla google dekstop search.
Har använt win8 sedan release men har fortfarande inte vant mig vid detta, så får väl köra in någon startmeny eller lära mig lite snabbknappar. Här har man ju helt klart pressat in touch på en desktop o det fungerar helt enkelt inte, men som tur är det en liten del av det hela.

Precis, på skrivbordet kan man bortse från det mesta av Metro utöver start och inställningarna typ och då är det en uppdaterad version av Windows 7 (med start i helskärm, men... get over it).

Permalänk
Citat:

Du verkar fått en annorlunda upplevelse än jag. När jag klickat på en fil första gången har Windows 8 alltid frågat mig vilket program jag vill öppna det med. Det har också varit så att varenda gång jag installerat ett nytt program som kan hantera en fil så får jag en liten notis om att jag har ett nytt program som klarar att öppna filen när jag klickar på den (men den öppnar fortfarande med tidigare valt program, jag får bara en enkel möjlighet att ställa om).

Jag finner det alltså lättare att ändra på detta i Windows 8, men av någon anledning verkar du inte fått samma resultat, vilket är konstigt. Jag har haft flera installationer, både uppgraderade Windows 7 samt rena installationer, och det har alltid fungerat såhär för mig.

Kan du ge exempel på vad du tycker går långsammare i Windows 8? Det blir mer informativt med direkta exempel och det är alltid bra att få höra både positiva och negativa erfarenheter.

installerade Windows 8 förra helgen och jag fick aldrig heller någon fråga vilket program jag ville öppna t.ex bilder med osv. Och jag har aldrig fått upp nåt om det som du säger att den talar om att jag har ett nytt program som kan öppna filen.

Jag kan förstå folks frustration över just metro jag ser den själv som väldigt rörig. Tog mig 15 minuter första gången jag startade upp windows 8 att hitta kontrollpanelen det är en omställning speciellt för mig som varit van vid det gamla gränssnittet och startmenyn sen win95 kom ut sen om det är till det bättre eller sämre återstår att se. Jag tror att när man väl lär sig metro så funkar det nog bra men det är en inlärningströskel som man snubblade på direkt man kom in i operativet.

Gillar heller inte att man default loggar in online vad händer om man inte har internet? Det kan ju faktiskt hända även idag att nätet är nere pga diverse ISP problem. Dom borde lagt till en offline komponent till inloggningen. Vi som kan lite mer kan givetvis fixa en lokal användare vilket jag gjort så jag inte blir helt utelåst om internet går ner. Men för en normal användare tror jag detta kan vara fruktansvärt frustrerande dom gånger internet går ner. Visst under installationen får du välja om du vill logga in lokalt eller online men skulle tro större andelen av bärbara samt surfplattor med windows 8 kommer vara installerat med default inställningarna vilket betyder att du loggar in online.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V, Core i7 3770K, Corsair HX 1000W, Corsair 8GB (4x2048MB) 1600Mhz , Gigabyte GTX570 OC (windforce), Asus Xonar Essence STX, Corsair Force 3 SSD 120GB,WD Black 1TB, 4x 2TB Samsung Ecogreen F4EG, 2x 1TB Samsung 7200rpm.

Permalänk
Medlem

Jag installerade win8 på min desktop och spydde galla över det, och körde in win7 igen.

Nu har det gått en stund och jag har låtit allt smälta, och satsade på en win8 platta + dockningsbart tangentbord till familjen. (Iconia W510).
Nu när jag har en platta i handen, som har en touchscreen, så förstår jag verkligen tänket. Det är faktiskt sjukt smidigt att jobba i metro om man har pekskärmen. Du kan bara ha 2 program uppe men du kan alltid "swipea" in desktop om du behöver mer, och då kan du docka in tangentbordet och jobba med touchpad istället.

Jag skulle vilja påstå att de slagit huvudet på spiken när det kommer till platta + tangentbords kombon, det fungerar fantastiskt bra, långt över föväntan.

MEN det kommer aldrig installeras på min dekstop, om jag inte kan välja bort metro. Metro med mus är lika användarvänligt och multitaskvänligt som en påse skit.

Låt metro vara valbart och jag hade inte klagat ett skit.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

...Sök direkt i start lanserades i Vista så det kanske du inte behöver lära ut. Resten är inte så svårförklarat direkt, efter en fem minuters genomgång borde de flesta inte ha några problem. ...

Alla som har någon form av erfarenhet av att rulla ut nya system till slutanvändare vet att detta inte är sant. Dessutom har vi ett nytt OS som ser helt annorlunda och som ska "revolutionera" användarupplevelsen med ett GUI som många inte är vana att arbeta i. Det säger sig självt att några fem minuter kommer inte räcka till.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Skrivet av johnh3:

Men både Dell slutade med Ubuntu

Dell säljer fortfarande både stationära och bärbara datorer med Linux förinstallerat, men jag tror de använder Red Hat nu.

Om Win 8 floppar även på förinstallerad hårdvara skulle jag ganska säkert tro att det som på kort sikt ersätter Windows 8 är Windows 7. Men eftersom många datorer köps av folk som inte har en aning om datorer förutom att högre versionsnummer = bättre, kommer nog Win8 att fortsätta ligga på många nya datorer.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfclaw:

Alla som har någon form av erfarenhet av att rulla ut nya system till slutanvändare vet att detta inte är sant. Dessutom har vi ett nytt OS som ser helt annorlunda och som ska "revolutionera" användarupplevelsen med ett GUI som många inte är vana att arbeta i. Det säger sig självt att några fem minuter kommer inte räcka till.

Ja skulle det vara så så skulle det förstås ta längre tid. Poängen är dock att Windows 8 inte alls är helt nytt och inte alls ser helt annorlunda ut än tidigare Windows. Bortsett från att start är i helskärm, att vissa inställningar har fått en uppfräschning och hela app-grejen så är W8 en ganska försiktig uppdatering av W7 för en skrivbordsanvändare.

Jag har lärt upp några användare på W8 och det har inte ens tagit fem minuter för dem att förstå, då ingår förstås inte att förklara upplägget med appar och så särskilt djupt men det behövs heller inte för att använda W8. Min flickvän märkte inte ens att jag hade bytt OS på ett par veckor utan trodde jag bara hade ändrat temat lite, hon behövde dock inte se start alls då den datorn alltid är igång och på skrivbordet.

W8 kan kännas ganska omvälvande vid första starten men så fort man hittar skrivbordet så har man i princip samma gamla gränssnitt igen. "Tutorialen" som kommer vid första inloggningen hade gärna fått vara aningen mer omfattande, typ inte bara: Rör hörnen utan också Swipea från kanten på touchpads, Högerklicka i starthörnet för att komma åt inställningar, Stäng appar genom att dra ner dem, Charms i högerkanten, Stäng av via Charms > Inställningar. Det räcker väldigt långt.

Permalänk
Inaktiv

Spännande åsikter.

Går lite off topic, men hur stänger jag av datorn enklast i Win8? Nu är det en massa klickande innan man kommer till "stäng av". Att hamra på alt+f4 är inte ok det heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

Spännande åsikter.

Går lite off topic, men hur stänger jag av datorn enklast i Win8? Nu är det en massa klickande innan man kommer till "stäng av". Att hamra på alt+f4 är inte ok det heller.

Ctrl Alt Del fungerar fortfarande, sen är det bara att trycka på Power-ikonen i hörnet. Alternativt finns det tredjepartsprogram för att lägga Stäng av direkt i start, typ Oblytile: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1899865

Edit: En annan klassiker som jag inte vet om den fungerar på åttan är att göra en genväg till Shutdown.exe med lämpliga växlar och sen ha den på skrivbordet eller pinnad i aktivitetsfältet (i aktivitetsfältet får man också en bra tangentbordsgenväg automatiskt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TranceSwede:

installerade Windows 8 förra helgen och jag fick aldrig heller någon fråga vilket program jag ville öppna t.ex bilder med osv. Och jag har aldrig fått upp nåt om det som du säger att den talar om att jag har ett nytt program som kan öppna filen.

Jag kan förstå folks frustration över just metro jag ser den själv som väldigt rörig. Tog mig 15 minuter första gången jag startade upp windows 8 att hitta kontrollpanelen det är en omställning speciellt för mig som varit van vid det gamla gränssnittet och startmenyn sen win95 kom ut sen om det är till det bättre eller sämre återstår att se. Jag tror att när man väl lär sig metro så funkar det nog bra men det är en inlärningströskel som man snubblade på direkt man kom in i operativet.

Gillar heller inte att man default loggar in online vad händer om man inte har internet? Det kan ju faktiskt hända även idag att nätet är nere pga diverse ISP problem. Dom borde lagt till en offline komponent till inloggningen. Vi som kan lite mer kan givetvis fixa en lokal användare vilket jag gjort så jag inte blir helt utelåst om internet går ner. Men för en normal användare tror jag detta kan vara fruktansvärt frustrerande dom gånger internet går ner. Visst under installationen får du välja om du vill logga in lokalt eller online men skulle tro större andelen av bärbara samt surfplattor med windows 8 kommer vara installerat med default inställningarna vilket betyder att du loggar in online.

Konstigt att det ska vara olika på det sättet. Får man automatiskt sina filer kopplade till appar istället för program så är det ju direkt negativt då t ex Windows egna bildvisare är mycket bättre i programversion än appversion, för att ta ett exempel där man kanske inte så ofta installerar tredjepartsprogram.

Och visst finns det en inlärningströskel. Det får man nog alltid räkna med när något förnyas. I slutändan är ju det viktiga hur det fungerar när man lärt sig allt, då inlärningsperioden är väldigt kort jämfört med det totala användandet för nästan alla användare.

Det går utmärkt att logga in utan att datorn är uppkopplad. Jag kör för tillfället på mobilt bredband och då går det inte att vara uppkopplad förrän efter man loggat in. Inloggningen går precis som vanligt och uppkopplingen mot nätkontot sker i bakgrunden när man väl kommit ut på nätet. Den enda skillnad jag sett är att om man skriver fel lösenord så kan man inte komma åt säkerhetsfråga eller liknande utan det går bara att skriva in lösenordet igen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Wolfclaw:

Stämmer skit bra.

Det tar allllllldrig 5 minuter, jag som jobbar på IT-Avdelningen tycker att w8 är att skjuta sig i foten när det gäller workstation på jobbet.

Har w8 funkar bra för MIG för jag är erfaren OS / dator användare.

Vi har provat med 20 medarbetare av 140 och fans INGEN som fattade hur egentligen någonting fungera, allt va helt kaos.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag har använt Windows sedan version 3.0 (har hoppat över några versioner, ME och Vista) och för mig är Windows 8 en ologisk röra. Det är inte så att jag inte förstår det, det är bara hopplöst fel på alla sätt. Skitsofrent, mindre produktivt och som grädde på moset, skitfult. Det nya utseendet är som att hamna vid en gammal Win 3.11 igen. Tvi.

Det spelar ingen roll hur många gånger Win8-anhängarna talar om att nya startmenyn "faktiskt är bättre" eller "du behöver knappt se metro", jag kommer aldrig att ge Microsoft några pengar för detta missfoster och jag kommer att avråda alla i min närhet från att "uppgradera".

Microsoft har panik över att ha blivit totalt omsprunget och efter på telefon- och surfplattemarknaden och nu försöker de tvinga sin användarbas att vänja sig vid att ha samma gränssnitt på alla enheter för att därmed vinna marknadsandelar på den bärbara sidan. Lycka till med det.

Att de sen har mage att metrofiera Server 2012 är fullständigt obegripligt. Argh...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Perb:

Att de sen har mage att metrofiera Server 2012 är fullständigt obegripligt. Argh...

Serverversionen är mindre metro än desktop, det finns ju de som tror att många kommer att ta server istället för 8an just av den anledningen, det är mindre skit i den, för tom ms har väl kanske antagit att inte många kör server på surfplattan

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja skulle det vara så så skulle det förstås ta längre tid. Poängen är dock att Windows 8 inte alls är helt nytt och inte alls ser helt annorlunda ut än tidigare Windows. Bortsett från att start är i helskärm, att vissa inställningar har fått en uppfräschning och hela app-grejen så är W8 en ganska försiktig uppdatering av W7 för en skrivbordsanvändare.

Jag har lärt upp några användare på W8 och det har inte ens tagit fem minuter för dem att förstå, då ingår förstås inte att förklara upplägget med appar och så särskilt djupt men det behövs heller inte för att använda W8. Min flickvän märkte inte ens att jag hade bytt OS på ett par veckor utan trodde jag bara hade ändrat temat lite, hon behövde dock inte se start alls då den datorn alltid är igång och på skrivbordet.

W8 kan kännas ganska omvälvande vid första starten men så fort man hittar skrivbordet så har man i princip samma gamla gränssnitt igen. "Tutorialen" som kommer vid första inloggningen hade gärna fått vara aningen mer omfattande, typ inte bara: Rör hörnen utan också Swipea från kanten på touchpads, Högerklicka i starthörnet för att komma åt inställningar, Stäng appar genom att dra ner dem, Charms i högerkanten, Stäng av via Charms > Inställningar. Det räcker väldigt långt.

Att lära "några användare" och sin tjej ett nytt OS är långt ifrån samma sak som att rulla ut det i en stor organisation. Du och din vänkrets är inte någon slags norm för hur W8 kommer tas emot, hur gärna du än vill tro det. Det är fortfarande inte den världsförbättrare folk vill upphöja det till. W8 är inte dåligt. Det är ett trevligt, stabilt och funktionellt OS som passar vissa men långt ifrån alla. Antalet fördelar man får jämfört med att köra W7 är inte tillräckliga för att motivera en storskalig uppgradering i den närmaste framtiden. W7 är helt enkelt ännu tillräckligt bra för att fylla de behov de flesta har idag. W8 kommer säkert få sin tid längre fram men just nu känns det mer som "coolt att ha" än en nödvändig uppgradering. Hade inte W7 existerat utan vi hade gått från Vista till W8 hade det varit en helt annan sak.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perb:

Jag har använt Windows sedan version 3.0 (har hoppat över några versioner, ME och Vista) och för mig är Windows 8 en ologisk röra. Det är inte så att jag inte förstår det, det är bara hopplöst fel på alla sätt. Skitsofrent, mindre produktivt och som grädde på moset, skitfult. Det nya utseendet är som att hamna vid en gammal Win 3.11 igen. Tvi.

Det spelar ingen roll hur många gånger Win8-anhängarna talar om att nya startmenyn "faktiskt är bättre" eller "du behöver knappt se metro", jag kommer aldrig att ge Microsoft några pengar för detta missfoster och jag kommer att avråda alla i min närhet från att "uppgradera".

Microsoft har panik över att ha blivit totalt omsprunget och efter på telefon- och surfplattemarknaden och nu försöker de tvinga sin användarbas att vänja sig vid att ha samma gränssnitt på alla enheter för att därmed vinna marknadsandelar på den bärbara sidan. Lycka till med det.

Jag måste erkänna att jag gillar Windows 8, men.. för det finns alltid men. Inget opertivsystem är fulländat och det som jag ser som det man kan klaga mest på lite det som du beskriver. Du är låst vi ett utseende. Det hade varit mycket trevligare om du kunde göra Metro startskärmen lite snyggare, med några coola teman. Samt att Aero fattas, det gör möjligheter till att få det snyggt minskar. Det tycker jag är synd. Den andra punkten är lite det du beskriver, allt känns lite spretigt. Inte helt logiskt alltid. Där kunde de gjort bättre. En sak som jag retar mig på t.ex . När du startar butiken, så kan man inte göra som i Metro start, där du kan scrolla i sidled genom att föra musen till kanten på skärmen. Nej du måste använda den undre hissen. Samt att du inte kan använda butiken om du inte har 1024x768. Därför funkar den inte på min netbook. Vilket är lite komiskt. Då W8 skulle vara till mindre enheter samt bärbara saker.

Permalänk
Medlem

Otroligt krystat också att de kapar bort Aero och skyller på att de vill ha högre prestanda. Idag. När vi sitter med fyrkärniga processorer som idlar 99% av tiden och oceaner av RAM ledigt. Pffffth. Genomskinligt bullshit.

Jag fick onda aningar första gången jag såg den nya loggan och alla mina mardrömmar har blivit sanna. :-/

Permalänk
Medlem

Philip Greenspun är en ganska kunnig kille (minst sagt) och han har också lite kommentarer till Windows 8: http://blogs.law.harvard.edu/philg/2012/12/05/christmas-gift-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Otroligt krystat också att de kapar bort Aero och skyller på att de vill ha högre prestanda. Idag. När vi sitter med fyrkärniga processorer som idlar 99% av tiden och oceaner av RAM ledigt. Pffffth. Genomskinligt bullshit.

Jag fick onda aningar första gången jag såg den nya loggan och alla mina mardrömmar har blivit sanna. :-/

Ja, jag undrar också vad vi ska med all extra prestanda till som nu blr över när man kör W8.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Perb:

Otroligt krystat också att de kapar bort Aero och skyller på att de vill ha högre prestanda. Idag. När vi sitter med fyrkärniga processorer som idlar 99% av tiden och oceaner av RAM ledigt.

Inte på en liten surfplatta eller mobiltelefon, och det är dom Metro är designat för.

Men det handlar egentligen om att knyta ihop Windows Mobile och Windows Desktop, för att "ge användarna en enhetlig upplevelse" (låsa in användarna till ett interface och en appstore - i framtiden ligger pengarna i att kontrollera apps och reklam, inte i hårdvara eller OS).
Det funkar för Apple, varför inte för Microsoft? Jo, för att istället för att konvergera mot det mycket bra OS'et Win7 valde man att konvergera mot det absolut sämsta skit-OS som existerar, Windows Mobile.

Jag är helt säker på att krismötena avlöser varandra på Microsoft. Man har två(tre) floppande OS ute på marknaden samtidigt, och enda ljuspunkten är att Nokia fått avtal att sälja Windows Mobile telefoner i Kina. Microsoft kommer att försöka rädda det som räddas kan, men tyvärr tror jag inte de har fattat att problemet är att Windows Mobile:s interface är genuint uselt, och de kommer antagligen att fortsätta försöka sätta Mobile interface på Windows desktop.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Windows 8 är väl det Microsoft operativ som väckt störst debatter någonsin. Några älskar det och några hatar det men det är uppenbart att Microsoft kanske riskerat lite för mycket och nu är ute på hal is. Att jobba med Windows 8 på en desktopdator är så pass stor omställning att vissa trogna Windowsanvändare till och med sneglar på alternativa operativsystem som MacOS och Linux. Man hör om stora IT-organisationer som kommer att hoppa över en utrullning av Windows 8 och vänta till nästa Windows-version. Windows 8 har varit ute en månad och man kan redan läsa läckt information om kommande Windows 9, även kallat Windows blue och rykten pekar på release redan sommaren 2013.
Vad tror ni, var Windows 8 aldrig tänkt att vara ett desktop OS eller släpper Microsoft nytt OS så tätt inpå för att Windows 8 blev en flopp?

http://www.zdnet.com/windows-next-just-call-it-blue-700000253...

http://www.theverge.com/2012/11/28/3693368/windows-blue-updat...

Med tanke på att man ständigt blir pådyvlad "Metro" även om man gör sitt bästa för att göra sig av med det, och med tanke på att Desktop-läget nu är så pass skadeskjutet att man måste installera tredjepartsprogram för att alls kunna använda gränssnittet på ett produktivt sätt så är det ganska uppenbart att det aldrig var tänkt som ett Desktop-OS.

Sedan pratar Microsoft väldigt mycket om plattor, surface, Windows phone, och annat som inte har med desktop att göra, så det är uppenbart att Microsoft vill bort från plattformen. Förmodligen har de blivit skrämda av att PC säljer sämre än det brukade göra i och med att plattor och Smartphones har ökat.

Vad de dock glömmer totalt är att folk behöver arbetsredskap, inte bara leksaker. Metro är säkert kanon för Facebook, Twitter och Youtube, men för att faktiskt åstaomma något produktivt så räcker det knappast.

Användarna har redan sagt vad de tycker. Efter en dryg månad på den "oficiella" marknaden har Windows 8 1.03%. Samma siffra för W7 en månad efter lansering låg på 6.5%.

Du har helt rätt i att inlärningströskeln är så pass hög att folk tittat på alternativ. Att lära sig Metro när man är van med Desktop är lika logiskt som att lära sig baka när man köper en ny bilmodell för att kunna köra den.

Classic shell och liknande hjälper ju lite, men det är inte värt det. För använder man Windows 8 bidrar man till MS's förjlugna statistik som säger att eftersom "så många" har installerat 8an så älskar alla dessa personer Metro. Men de lär knappast föra statistik över hur många som installerat Classic shell.

Nu låter det som jag predikar om domedagen, men så illa är det inte. Det verkar vara mer regel än undantag att vartannat OS från Microsoft är oanvändbart, och vartannat är bra, så man kan ju vänta på Windows 9 där de förhoppningsvis återinfört startmenyn som alternativ för de som vill ha det.

Det enda som riktigt stinker är att Microsoft är så desperata att få ut Windows 8 så att de lagt ner utvecklingen av Service pack 2 till Windows 7. Skitkul för folk vid nyinstallation att behöva installera hundratals uppdateringar.

TLDR: Nej, eftersom Windows 8 i grundutförande är oanvändbart på Desktop är det uppenbart att de aldrig menat det som ett Desktop OS.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

TLDR: Nej, eftersom Windows 8 i grundutförande är oanvändbart på Desktop är det uppenbart att de aldrig menat det som ett Desktop OS.

Nu har du fel, klagar du på Windows 8 så är du enligt fanklubben (liten men högljudd?) förändringsfientlig och inkompetent.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Inte på en liten surfplatta eller mobiltelefon, och det är dom Metro är designat för.

Men det handlar egentligen om att knyta ihop Windows Mobile och Windows Desktop, för att "ge användarna en enhetlig upplevelse" (låsa in användarna till ett interface och en appstore - i framtiden ligger pengarna i att kontrollera apps och reklam, inte i hårdvara eller OS).
Det funkar för Apple, varför inte för Microsoft? Jo, för att istället för att konvergera mot det mycket bra OS'et Win7 valde man att konvergera mot det absolut sämsta skit-OS som existerar, Windows Mobile.

Jag är helt säker på att krismötena avlöser varandra på Microsoft. Man har två(tre) floppande OS ute på marknaden samtidigt, och enda ljuspunkten är att Nokia fått avtal att sälja Windows Mobile telefoner i Kina. Microsoft kommer att försöka rädda det som räddas kan, men tyvärr tror jag inte de har fattat att problemet är att Windows Mobile:s interface är genuint uselt, och de kommer antagligen att fortsätta försöka sätta Mobile interface på Windows desktop.

Windows 7 kommer få fortsätta att säljas förinstallerat på nya datorer till i oktober 2014 vid sidan av Windows 8.
Så varför denna hets mot Windows 8?
Det blir väl ingen dramatisk omställning, Windows 7 får support till 2020:
http://www.neowin.net/news/microsoft-extends-windows-7-suppor...

Sen tycker jag att Windows Phones gränssnitt är riktigt bra.
Frågan är om du alls vet vad du pratar om eller bara har en förutfattad mening?
Man ska absolut inte blanda ihop Windows Mobile med Windows Phone:
http://thetechjournal.com/electronics/mobile/differences-betw...

Men bortsett från det funkar inte Windows 7 på plattor eller smartphones.
Hade MS inte gjort något hade Apple och Google/Android tagit över marknaden helt på sikt.

Jag tror nog Microsoft kommer på smartphones /plattor och hybrider också och att Windows 8 som sådant lär öka:
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.474047/microsoft-gor-en...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfclaw:

Att lära "några användare" och sin tjej ett nytt OS är långt ifrån samma sak som att rulla ut det i en stor organisation. Du och din vänkrets är inte någon slags norm för hur W8 kommer tas emot, hur gärna du än vill tro det.

Har jag sagt det då? Jag vet att de flesta större organisationer inte kommer att ta till sig Windows 8 under det första året, det är inget konstigt. Stora organisationer ligger alltid någon/några versioner efter och många håller i dagsläget på att implementera W7. Det påverkar dock inte om det blir en flopp eller hit för det har varit så med alla versioner av Windows åtminstone sen 2000.

Jag vet att mina vänner inte är en norm och det sa jag inte heller. Dels så sa jag aldrig att jag lärt upp mina vänner utan att jag lärt upp några användare och de var exempel. De flesta av mina vänner är ganska tekniskt kunniga (nåja) och många har redan en klar bild av hur kasst Windows 8 är från typ trådar som denna, en del artiklar osv. Jag har diskuterat med några av dem så att de har gett det en chans och fastnat för det, men det har inget med denna diskussion att göra. Tekniskt kunniga personer gnäller alltid över förändring så vad de tycker spelar mindre roll. De användare jag använde som exempel är mindre erfarna, en del vet inte vad Windows är, hur filhantering fungerar osv. medan en del har varit med sedan innan startmenyn men har helt enkelt inte intresserat sig för sådana saker. De är de användarna som har betydelse, kan de ta till sig Windows 8 efter några minuter och sen jobba obehindrat så tar jag det som en indikation på att gränssnittet fungerar bra.

Citat:

Det är fortfarande inte den världsförbättrare folk vill upphöja det till. W8 är inte dåligt. Det är ett trevligt, stabilt och funktionellt OS som passar vissa men långt ifrån alla.

Jag tror inte någon menar att det passar alla, inga OS passar alla. Jag anser dock att det är väldigt likt Windows 7 på skrivbordet, där man spenderar kanske 99,9% av tiden, och att det därför skulle passa de flesta som gillar W7. Möjligtvis inte de som har något emot stilrenhet och hårda hörn men den gruppen tror jag inte är så stor.

Citat:

Antalet fördelar man får jämfört med att köra W7 är inte tillräckliga för att motivera en storskalig uppgradering i den närmaste framtiden. W7 är helt enkelt ännu tillräckligt bra för att fylla de behov de flesta har idag. W8 kommer säkert få sin tid längre fram men just nu känns det mer som "coolt att ha" än en nödvändig uppgradering. Hade inte W7 existerat utan vi hade gått från Vista till W8 hade det varit en helt annan sak.

Ja Windows 7 är väldigt bra och jag håller med om att det är det största hotet mot åttans dominans. Men så har det varit tidigare också, det var ytterst få som faktiskt hade ett behov av att exempelvis gå från W2000 eller XP utan man gjorde det för att det nya var nytt, coolt och snyggt. I mina ögon var Vista också tillräckligt bra och W7 var främst en uppdatering av utseendet. Jag tror faktiskt att ganska många hade klarat sitt arbeta ungefär lika bra som idag på Windows 3.14 och ännu fler på W95 men det beror förstås på vad man gör.

De flesta hemanvändare uppgraderar inte operativsystem alls utan använder det som följde med datorn tills den byts ut, och de kommer successivt att få W8 när dagens datorer ska uppgraderas. Jag tror att det kommer att gå hur bra som helst, du inte, vi får se.

Skrivet av Bananas2thebeat:

WinMobiles UI var uselt, det kan vi nog alla hålla med om. Windows Phones UI har dock blivit hyllat och prisat sedan det kom med WP7 och är allmänt sett som det bästa UI:t av telefon-operativen. WPs brister ligger inte i gränssnittet utan i app-utbudet, begränsningar i åtkomst till API:er (vilket också är ett allt större problem för Apple) och framför allt att de andra systemen har ett sånt försprång.

Självklart är en stor del av poängen med W8 att ha ett enhetligt gränssnitt över datorer och surfplattor och till viss del telefoner, det är ingen hemlighet. Samma sak med att MS vill tjäna pengar på sin affär på samma sätt som Apple och Google, något annat vore inte tänkbart. Till skillnad från Apple så säljer dock MS bara "appar" i sin affär, inte skrivbordsapplikationer utan de får man ordna som tidigare. Kommer MS att gå mot större och mer seriösa program i affären? Antagligen. Kommer de att ta bort möjligheten för användarna att installera skrivbordsprogram själva? Tveksamt, kritiken från användarna skulle bli enorm och de skulle aldrig få exempelvis Adobe att ge MS 20-30% av intäkterna från CS bara för att de tillhandahåller affären.

Inga av MS aktuella OS har floppat (kanske WP7/7.5 men det är på väg ut). WP8, W8 och WRT har precis släppts så det är för tidigt att dra några slutsatser. Att W8 inte motsvarar större datortillverkares förväntningar är inte så konstigt då historien upprepar sig vid varje Windows-release. De tror alltid att PC-försäljningen ska få ett jättelyft endast tack vare det nya OS:et men så har aldrig varit fallet. W8 har visserligen bättre potential för detta än många tidigare releaser då det medför ett nytt sätt att interagera med datorn, en ny typ av program och nya typer av datorer (typ diverse hybridlösningar osv.). Problemet är att tillverkarna inte riktigt är där än, de släpper illa genomtänkta hybrider och andra konstiga lösningar men snart så har de nog lyckats hitta några riktlinjer för vad som fungerar. Redan så har hybriderna blivit mycket bättre än vad de var vid lansering, se exempelvis på Lenovos Yoga som har fler användningsområden än en traditionell laptop utan att kompromissa nämnvärt med användbarheten.

RT är en annan sak. Jag anser att det är ganska klart bättre än konkurrenterna på många sätt och erbjuder saker som de inte kan men jag vet inte om det räcker, Android och IOS har ett sånt försprång och RT har inte så mycket av hypen som de har. Det finns en chans att RT försvinner eller övergår till typ W8 Starter när/om Intel lyckas få ner strömförbrukning och värmeutvecklingen från deras processorer. Arm är väldigt hypade för tillfället men deras enda funktionella fördelar är ju just strömförbrukning och värmeutveckling, sen att de inte tillverkar utan licensierar ut designerna har ju både för- och nackdelar. För större tillverkare som Samsung och Apple så innebär det att de kan göra sina egna designer som särskiljer deras produkter gentemot konkurrensen men för mindre tillverkare så innebär det att de aldrig kan få likvärdig prestanda utan att betala ett alltför högt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Nu har du fel, klagar du på Windows 8 så är du enligt fanklubben (liten men högljudd?) förändringsfientlig och inkompetent.

Ja, naturligtvis är det så. Det måste vara jag som är trög som inte fattat att en PC egentligen är en surfplatta. Att folk stått ut med att använda fel gränssnitt i alla dessa år.

Sedan är det säkert också så att en hårfön egentligen är en brödrost, så det är väl lika bra att anpassa sig redan nu och sluta köpa brödrostar eftersom hårfönar rostar bröd bättre, enligt den "elit" som såklart vet bättre än gemene man. Sedan får de såklart ta bort brödrostar från marknaden eftersom de som rostar bröd med brödrostar gör det på ett sub-optimalt sätt.

ONT: Att Microsoft definierar 1% efter en månad som en framgång visar bara hur desperata de är. Till och med Vista, som är hatat av nästan alla, hade bättre siffror när det släpptes.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Man har hört detta förut:
http://www.zdnet.com/windows-8-is-the-new-xp-7000006095/

Går det så dåligt?
http://www.sweclockers.com/nyhet/16232-stark-efterfragan-pa-d...

Det tror jag inte, vi får se statistiken efter nån månad till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

TLDR: Nej, eftersom Windows 8 i grundutförande är oanvändbart på Desktop är det uppenbart att de aldrig menat det som ett Desktop OS. [/B]

Efter att ha kollat på videon med chefen för utvecklingen över W8, måste jag skratta lite. Jag sa redan tidigare att "det måste vara en ipad användare som designat W8" och mycket rätt. Chefen för W8 är en iphone och ipad användare och han pratar massor om "hur det funkar i ios" samt "det ska inte vara en massa klabb som menyer" osv. Han berättade att de hade lagt massor av kraft på att ändra blåskärmen till en grafisk sådan, samt ta bort alla kryptiska texter. Detta pga att det var ett prioriterat område enligt honom. Det börjar klarna lite nu om varför det är totalt internt krig på MS. Han sa också "man använder bara datorn till att surfar på internet och kolla det sociala". Men hallå, vi som använder den till att arbeta med då Ska bli spännande att se om de saboterar mera till nästa lanseringen som kommer redan nästa år. Eller vad som kommer hända. Annars så har teknikerna arbetat vidare på tekniken bakom, och den känns som den funkar betydligt bättre. Så kan du leva med att sakna startknapp så kör på W8.