Hur ska combat och spells funka?
Lite som i GW2 fast med lite fler spells och flow, t.ex. du trycker på första spellen (alla spells har en rotation), efter den kommer det upp två alternativ, dessa alternativ är två olika slows, en freeze slow och en immobolize (sedan ger varje en av dem en bonus specifik bonus för nästa spell/attack). Efter att du valt en av dessa kommer "3" nya spells upp som är olika element förutom bas attacken.
Ta en mage, första attacken är en arcane spell med bas skada och en liten dot, sedan kommer slow attacken valen upp som du väljer immobolize (låt säga att den ger crit på din nästa attack och freeze slow ger en 40% dot av din nästa attack element) för crit. Därefter kommer de sista 3 valen upp som är element attacker, fire, poison och water. Om olika klasser sedan har olika resistance för olika element måste man veta och planera, sedan planera om det är en caster mot caster kanske det är bättre med immobolize, är det en melee är freeze med dot bättre.
Har man 10 start spells blir det ju en väldig omväxling, dock kan det bli svårt som attan att balansera och få det bra. Men idén poppade upp nu i huvudet på mig 5 min innan jag nu skrev ner den!
Hur ska trade skills funka?
4 st, 2 main, 1 craft och 1 gather sedan 2 mindre trade skills att välja som pots (som ett first aid kit nästan med pots), pet taimer så man måste om spelet är nog stort för att skaffa sina egna mounts. Med detta måste man träna sig i att tänja djur av alla de slag tills man är en mästare och kan skaffa ett djur som sedan låter en rida på det.
Hur ska PvP funka?
Personligen gillar jag pvp, men jag ogillar det då man questar så pvp zoner och vanliga zoner där pvp zoner ger xp för kills också förutom de vanliga questarna, battlegrounds med 3-4 olika maps och med 2 olika system ctf och ctp.
Ska det finnas en maxlevel?
Ja, måste finnas ett slutmål för att sedan inte göra no-lifers oövervinnliga mot casual spelaren eller den som spelar till och med normalt. Dödar ju spelet för väldigt många om den personen skulle vara en skit som campar och gankar andra hela tiden och ingen kan stoppa honom.
50 kanske?
Ska det finnas auction house?
Är ju alltid trevligt med AH i spel ändå, gillar upplägget som GW2 har med sitt Black Lion Trading market. Lätt tillgängligt och effektivt när man questar att slänga upp / köpa en sak på AH utan att behöva springa till staden tills man vill hämta ut sakerna/pengarna.
Hur ska ekonomin funka?
Vore kul om man fick pengar lite för allt man kunde göra, pvpar man får man lite pengar för varje kill och förlorar lite för varje death (dom stjäl från de döda), questar man får man givetvis pengar, jagar/grindar man material kan man sälja många saker som kött man inte använder i crafting till vendors som ger lite extra. Om vi tar ett exempel på björnkött så säljer man det till slaktaren för mer än till en vanlig goods vendor eftersom han har användning för det.
Eller alternativet som "adfi" skrev, verkar ju inte helt fel!
Ska det finnas Bind-on-equip/pickup items?
Ja det tycker jag helt klart! Raidar man ska loot ofta vara Bind on Pickup, men kanske ha en timmer för ifall man lootar fel eller så i raids till den är helt Bound till en (ge till en annan i raiden isf). Men man kan inte ge till ens egen alt.
Hur ska klasser/skills funka?
En klass att starta med i en startzon, sedan när man kommit till lvl 5-10 får man välja sin specialitet vilket är ett val mellan 5 olika, sedan på lvl 20-25 får man välja mellan 2 andra specialiteter för den klassen. Warrior > Guardian/Berserker, Rogue > Ranger/Thief etc.
Ska det vara segt eller snabbt att expa?
Medium, man ska ju få jobba lite till max level och lära sig spelet, pvpa lite och träffa folk. Men det ska ju inte vara super segt så det tar 2-3 månader att ta sig igenom, 3-4 veckor vore en okej tid till max level för en normal spelare.
Hur snabbt ska man regena hp/mana?
HP ska inte regena i combat alls utan healer/pots, mana regen ska vara en ability man måste komma ihåg att använda i sin rotation som caster så man inte blir utan mana eller har för hög mana regen så de aldrig blir utan. Kan ju vara en 5 sec regen fast med en 20 sec cd.
Ska det finnas potions?
Ja det borde finnas så man måste använda dem efter hur situationen ser ut, hp och mana pots ska dela cd, sedan ska cd:n vara ganska hög 45 sec - 1 min så personer inte kan spamma dem bara för att.
Vad ska man förlora om man dör?
XP lätt som ett bra förslag, man förlorar 5% xp vid beträffande av döden.
Ska man kunna spela ensam (som när man levlar på WoW) eller ska monstren vara så svåra att man tvingas gruppa?
Ja och nej, man kan levla upp solo men det ska finnas elit quests med bra rewards som kräver en grupp på 3-5 st, kanske inte bara en boss utan då en quest kedja på 5 quests som man måste följa steg för steg.
Hur stora ska raids vara?
10-12 st annars blir det för kaotiskt och svårt att få ihop grupper, sedan gillar jag personligen mindre guilder då gemenskapen blir bättre än 25+ mana raids där guilder har så mycket folk att bara 25% vet vem den andre är.
Extra idé:
En sak jag skulle vilja se är att spelarna för bygga egna städer! Visst det finns redan färdig byggda samhällen men inga städer, dock måste det finnas restriktioner på hur många städer man får bygga och hur stora, men att spelarna själva väljer var och när. För att bygga måste man dock vara en arkitekt vilket kan vara ett profession, väljer jag att bygga grunden till staden med huvudbyggnaden så tar det 7 dagar innan jag kan bygga mera.
Under tiden medan det byggs kanske en annan arkitekt vill bygga i samma stad och kan välja att bygga smedjan inom en viss radie, men det måste finnas en max gräns för staden och antalet byggnader men att första byggnaden inte ska behöva byggas nära huvud byggnaden.
Alla som bygger dessa byggnader får sedan en viss summa pengar varje vecka från t.ex. smedjan, men andra som inte hinner bygga byggnader kan bygga material som behövs till att reparea och hålla dessa i bra skick. Väljer man arkitekt kan man bara göra material för att bygga medan en snickare (säg att det finns 2 val) man göra material och reparations material/kits som behövs, då blir de inte utan inkomst heller även fast de inte hinner bygga byggnader.
Städerna i sig kan ju kanske senare i ett spel ifall det blir populärt bli ett "land" för ett visst antal städer, säg det finns 9 städer som kan byggas, efter 1 år eller 2 görs det så att 3 städer utgör ett land, så det blir 3 länder totalt och spelarna själva för välja vilket land de vill representera. När man senare tar sig in i de så kallade pvp zonerna slåss man för sitt land mot de andra 2 länderna.
Hoppas du förstod allt men kl är ju 6 på morgonen och jag har inte kunnat sova haha, lite trött så slarv/stav fel har nog uppkommit till viss del!