Vad skulle ni vilja se i ett MMORPG?

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni vilja se i ett MMORPG?

Hej!

Jag funderar på att göra ett MMORPG. Ni behöver inte säga att det är omöjligt o.s.v., jag vet vad jag ger mig in på, mer än de flesta andra här i alla fall tror jag.

Även om jag har många idéer själv, så undrar jag vad andra skulle vilja se för features i ett MMORPG. Det kan vara vad som helst. Här är bara några frågor att tänka på:

Hur ska combat och spells funka?
Hur ska trade skills funka?
Hur ska PvP funka?
Ska det finnas en maxlevel?
Ska det finnas auction house?
Hur ska ekonomin funka?
Ska det finnas Bind-on-equip/pickup items?
Hur ska klasser/skills funka?
Ska det vara segt eller snabbt att expa?
Hur snabbt ska man regena hp/mana?
Ska det finnas potions?
Vad ska man förlora om man dör?
Ska man kunna spela ensam (som när man levlar på WoW) eller ska monstren vara så svåra att man tvingas gruppa?
Hur stora ska raids vara?
Ska spells droppas av monster, eller ska man kunna träna alla när man har tillräcklig level?
Ska man kunna uppgradera skills på något sätt?
Ska man kunna ha specs som på WoW? D.v.s. välja några av sina skills som man vill fokusera på/förbättra. Det behöver förstås inte funka exakt som på WoW.
Och vad som helst annat som ni kan hitta på, som ni skulle vilja se i ett MMORPG. Ni kan försöka beskriva en känsla eller hitta på roliga spells eller vad som helst. För flashiga grejer som att man ska kunna ändra på värdlen som i Minecraft är antagligen för svårt tekniskt sett, men det kanske skulle gå, om nån övertygade mig om att det skulle ge mycket till spelet.

Om ni har många förslag så skriv också vad som är viktigast.

Om jag gör ett MMO så kommer jag antagligen släppa det så fort som möjligt, och jobba vidare vart efter, med mycket användarfeedback.

EDIT: Motivera era idéer!. T.ex. "Inge bind-on-equip!" Då undrar man ju varför ni tycker så. Det är svårt att ta till sig åsiker om man inte försår tanken bakom dem.

EDIT 2: Jag har spelat EQ, WoW, Tibia och Diablo 3 (inte riktigt MMO men ändå) själv, så ni vet vad jag har för referensramar. Om ni säger "som i GW2" är det inte säkert jag förstår. Jag ska försöka ta reda på hur GW2 och andra spel ni nämner fungerar, men det vore trevligt om ni förklarar hur det går till i andra spel, det som är relevant i alla fall, om ni orkar.

Permalänk
Medlem

Ska du göra ett MMO själv?
Ses om 5år när du börjar ha modellerna klara =D

PvP: Alla mot alla, öppen värld (Som t.ex l2)
Max lvl: Ja, höjas två gånger om året~ (och så det tar typ 2-3 månader att ta cap om man nolifear)
AH: Ja
Ekonomi: Farma mobs, saker lvl1 mobs droppar ska vara användbara på maxlvl.
Inge bindonequip
Seg exp, månader nolife/bot för max.
Bara hp pots.
Man ska tappa exp när man dör.
Inga instanser (Epic bossar kan vara, men NPC för port är på nå skumt ställe som tillåter masspvp)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Svarar på dessa då dessa är det som irriterar mig mest i nya spel.

Ska det finnas auction house? NEJ
Hur ska ekonomin funka? Det ska inte finnas någon ekonomi, ekonomin ska i sånna fall ska vara i form av items.
Kolla på Path Of Exile, visst, det är ett RPG. men själva idén skulle kunna funka i ett MMO också.

Där hittar man items där man kan socketa om items, byta färg på sockets, uppgradera ett vanligt item till magic. upgrade till pots/armor/vapen osv.

Känns mer som ett MMO eller onlinespel. om man tvingas att prata med folk.
Tex. Jag vill byta det här itemet
Ah, vad vill du ha för det?
Det är lugnt om jag får 10 Identify scrolls.

(bara exempel)

Permalänk
Medlem

1 faction
Full pvp, alla kan attackera alla
kan loota 1 random item från backpacken om dödar någon och är i närheten av level
olika flaggor beroende på om man pvpar så folk kan se om personen är ond lr inte
inget levelcap, men det ska vara långsamt att levla
AH måste nog finnas
tappa exp när man dör
Måste låsa upp nästa nivå hela tiden genom att döda någon superboss.
playerdriven ekonomi, man kan bara köra mining och blacksmithing tex om man vågar.

Permalänk
Medlem

Nice att det är några som har svarat redan! Men som jag skrev i min edit: Förklara gärna varför ni föreslår saker, för annars är det inte alls säkert att jag försår vad ni vill eller varför det är bra.

T.ex. BergHa, varför bara hp-pots? Varför inte lika gärna mana? Tänk om det finns meleeklasser som inte använder mana medan mage:ar använder bara mana, är det inte orättvist?

Skrivet av adfi:

Svarar på dessa då dessa är det som irriterar mig mest i nya spel.

Ska det finnas auction house? NEJ
Hur ska ekonomin funka? Det ska inte finnas någon ekonomi, ekonomin ska i sånna fall ska vara i form av items.
Kolla på Path Of Exile, visst, det är ett RPG. men själva idén skulle kunna funka i ett MMO också.

Där hittar man items där man kan socketa om items, byta färg på sockets, uppgradera ett vanligt item till magic. upgrade till pots/armor/vapen osv.

Känns mer som ett MMO eller onlinespel. om man tvingas att prata med folk.
Tex. Jag vill byta det här itemet
Ah, vad vill du ha för det?
Det är lugnt om jag får 10 Identify scrolls.

(bara exempel)

Varför inte AH? Varför är det bättre att byta items än att handla med pengar?

Både BergHa och Opticz sa att de skulle vilja se FFA-pvp. Jag har funderat på det. Men ett problem jag ser är att de som har många IRL-kompisar som spelar får en stor fördel. Om man har få IRL-kompisar som spelar så kanske man blir mycket mer utsatt för backstabbing osv. Det blir också mycket lättare att hitta grupper (om man inte har nån kompis online eller på sin level) om det finns etablerade lag.

Och några nya frågor:
Ska man kunna spela ensam (som när man levlar på WoW) eller ska monstren vara så svåra att man tvingas gruppa?
Hur stora ska raids vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tufflax:

...

Och några nya frågor:
Ska man kunna spela ensam (som när man levlar på WoW) eller ska monstren vara så svåra att man tvingas gruppa?
Hur stora ska raids vara?

Det sägs ju att det "takes two to tango", men det krävs banne mig bara "one to disco".
'nuff zed.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem

Hur ska combat och spells funka?

Lite som i GW2 fast med lite fler spells och flow, t.ex. du trycker på första spellen (alla spells har en rotation), efter den kommer det upp två alternativ, dessa alternativ är två olika slows, en freeze slow och en immobolize (sedan ger varje en av dem en bonus specifik bonus för nästa spell/attack). Efter att du valt en av dessa kommer "3" nya spells upp som är olika element förutom bas attacken.

Ta en mage, första attacken är en arcane spell med bas skada och en liten dot, sedan kommer slow attacken valen upp som du väljer immobolize (låt säga att den ger crit på din nästa attack och freeze slow ger en 40% dot av din nästa attack element) för crit. Därefter kommer de sista 3 valen upp som är element attacker, fire, poison och water. Om olika klasser sedan har olika resistance för olika element måste man veta och planera, sedan planera om det är en caster mot caster kanske det är bättre med immobolize, är det en melee är freeze med dot bättre.

Har man 10 start spells blir det ju en väldig omväxling, dock kan det bli svårt som attan att balansera och få det bra. Men idén poppade upp nu i huvudet på mig 5 min innan jag nu skrev ner den!

Hur ska trade skills funka?

4 st, 2 main, 1 craft och 1 gather sedan 2 mindre trade skills att välja som pots (som ett first aid kit nästan med pots), pet taimer så man måste om spelet är nog stort för att skaffa sina egna mounts. Med detta måste man träna sig i att tänja djur av alla de slag tills man är en mästare och kan skaffa ett djur som sedan låter en rida på det.

Hur ska PvP funka?

Personligen gillar jag pvp, men jag ogillar det då man questar så pvp zoner och vanliga zoner där pvp zoner ger xp för kills också förutom de vanliga questarna, battlegrounds med 3-4 olika maps och med 2 olika system ctf och ctp.

Ska det finnas en maxlevel?

Ja, måste finnas ett slutmål för att sedan inte göra no-lifers oövervinnliga mot casual spelaren eller den som spelar till och med normalt. Dödar ju spelet för väldigt många om den personen skulle vara en skit som campar och gankar andra hela tiden och ingen kan stoppa honom.

50 kanske?

Ska det finnas auction house?

Är ju alltid trevligt med AH i spel ändå, gillar upplägget som GW2 har med sitt Black Lion Trading market. Lätt tillgängligt och effektivt när man questar att slänga upp / köpa en sak på AH utan att behöva springa till staden tills man vill hämta ut sakerna/pengarna.

Hur ska ekonomin funka?

Vore kul om man fick pengar lite för allt man kunde göra, pvpar man får man lite pengar för varje kill och förlorar lite för varje death (dom stjäl från de döda), questar man får man givetvis pengar, jagar/grindar man material kan man sälja många saker som kött man inte använder i crafting till vendors som ger lite extra. Om vi tar ett exempel på björnkött så säljer man det till slaktaren för mer än till en vanlig goods vendor eftersom han har användning för det.

Eller alternativet som "adfi" skrev, verkar ju inte helt fel!

Ska det finnas Bind-on-equip/pickup items?

Ja det tycker jag helt klart! Raidar man ska loot ofta vara Bind on Pickup, men kanske ha en timmer för ifall man lootar fel eller så i raids till den är helt Bound till en (ge till en annan i raiden isf). Men man kan inte ge till ens egen alt.

Hur ska klasser/skills funka?

En klass att starta med i en startzon, sedan när man kommit till lvl 5-10 får man välja sin specialitet vilket är ett val mellan 5 olika, sedan på lvl 20-25 får man välja mellan 2 andra specialiteter för den klassen. Warrior > Guardian/Berserker, Rogue > Ranger/Thief etc.

Ska det vara segt eller snabbt att expa?

Medium, man ska ju få jobba lite till max level och lära sig spelet, pvpa lite och träffa folk. Men det ska ju inte vara super segt så det tar 2-3 månader att ta sig igenom, 3-4 veckor vore en okej tid till max level för en normal spelare.

Hur snabbt ska man regena hp/mana?

HP ska inte regena i combat alls utan healer/pots, mana regen ska vara en ability man måste komma ihåg att använda i sin rotation som caster så man inte blir utan mana eller har för hög mana regen så de aldrig blir utan. Kan ju vara en 5 sec regen fast med en 20 sec cd.

Ska det finnas potions?

Ja det borde finnas så man måste använda dem efter hur situationen ser ut, hp och mana pots ska dela cd, sedan ska cd:n vara ganska hög 45 sec - 1 min så personer inte kan spamma dem bara för att.

Vad ska man förlora om man dör?

XP lätt som ett bra förslag, man förlorar 5% xp vid beträffande av döden.

Ska man kunna spela ensam (som när man levlar på WoW) eller ska monstren vara så svåra att man tvingas gruppa?

Ja och nej, man kan levla upp solo men det ska finnas elit quests med bra rewards som kräver en grupp på 3-5 st, kanske inte bara en boss utan då en quest kedja på 5 quests som man måste följa steg för steg.

Hur stora ska raids vara?

10-12 st annars blir det för kaotiskt och svårt att få ihop grupper, sedan gillar jag personligen mindre guilder då gemenskapen blir bättre än 25+ mana raids där guilder har så mycket folk att bara 25% vet vem den andre är.

Extra idé:

En sak jag skulle vilja se är att spelarna för bygga egna städer! Visst det finns redan färdig byggda samhällen men inga städer, dock måste det finnas restriktioner på hur många städer man får bygga och hur stora, men att spelarna själva väljer var och när. För att bygga måste man dock vara en arkitekt vilket kan vara ett profession, väljer jag att bygga grunden till staden med huvudbyggnaden så tar det 7 dagar innan jag kan bygga mera.

Under tiden medan det byggs kanske en annan arkitekt vill bygga i samma stad och kan välja att bygga smedjan inom en viss radie, men det måste finnas en max gräns för staden och antalet byggnader men att första byggnaden inte ska behöva byggas nära huvud byggnaden.
Alla som bygger dessa byggnader får sedan en viss summa pengar varje vecka från t.ex. smedjan, men andra som inte hinner bygga byggnader kan bygga material som behövs till att reparea och hålla dessa i bra skick. Väljer man arkitekt kan man bara göra material för att bygga medan en snickare (säg att det finns 2 val) man göra material och reparations material/kits som behövs, då blir de inte utan inkomst heller även fast de inte hinner bygga byggnader.

Städerna i sig kan ju kanske senare i ett spel ifall det blir populärt bli ett "land" för ett visst antal städer, säg det finns 9 städer som kan byggas, efter 1 år eller 2 görs det så att 3 städer utgör ett land, så det blir 3 länder totalt och spelarna själva för välja vilket land de vill representera. När man senare tar sig in i de så kallade pvp zonerna slåss man för sitt land mot de andra 2 länderna.

Hoppas du förstod allt men kl är ju 6 på morgonen och jag har inte kunnat sova haha, lite trött så slarv/stav fel har nog uppkommit till viss del!

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Svarar på dessa då dessa är det som irriterar mig mest i nya spel.

Ska det finnas auction house? NEJ
Hur ska ekonomin funka? Det ska inte finnas någon ekonomi, ekonomin ska i sånna fall ska vara i form av items.
Kolla på Path Of Exile, visst, det är ett RPG. men själva idén skulle kunna funka i ett MMO också.

Där hittar man items där man kan socketa om items, byta färg på sockets, uppgradera ett vanligt item till magic. upgrade till pots/armor/vapen osv.

Känns mer som ett MMO eller onlinespel. om man tvingas att prata med folk.
Tex. Jag vill byta det här itemet
Ah, vad vill du ha för det?
Det är lugnt om jag får 10 Identify scrolls.

(bara exempel)

+1 på det, Path of Exile är det enda nya RPG jag spelat som faktiskt är roligt.

Utöver detta skulle i alla fall jag vilja se 18-årsgräns (med verifiering genom personnr/SSN), separat region för östeuropéer och väldigt mycket customization av vapen/utrustning.

Sen en browser som i Path of Exile där man kan se aktiva grupper, vilka levlar personerna i gruppen är och i vilken del de befinner sig. Så att man kan hitta en grupp som passar en och joina snabbt, istället för att bli placerad i ett kö-system och spamma "LFG [quest/instance/w/e]" i chat.

Permalänk
Medlem

Många vill nog ha friare värld än många idag erbjuder, problemet med sådant är att för många spelare utnyttjar sådana system, trade system rensas ut mycket pga scams, dupe m.m. att loota andra spelare på items betyder extrem griefing och om du sedan sätter flaggor på folk hur gör du med dem som försvarar sig osv dvs extremt svårt att balansera.
Även väldigt svårt att balansera spelar-friheter med spelar vänlighet då folk är idioter och extrema XP krav betyder grind om speltillverkaren inte ska göra en värld så stor att det blir absurd utvecklingstid, sedan kommer problemet med variation med krav på helt dynamiska världar som lever ett helt eget liv.
Frihet kräver ansvar, det är inget folk på nätet är direkt kända för att ta och kör man på hardcore linje för spelet så kommer spelarbasen vara extremt liten, något som inte heller gör att ett MMO speciellt roligt.

Problemet som är just nu är den "bristande" utvecklingen inom speltekniker som gör att det mesta som skapas nu är nästan kopior för det det innan, det har alltid gått långsamt med nya skapelser och de största skillnaderna mellan då och nu är informationshastigheten.
Ta WoW t.ex. WoW var när det kom var en kopia på många äldre MMO's så som Everquest m.fl. och de har sedan "stulit" idéer från flera andra MMO's och gjort det till sitt eget. Förr i tiden missades många spel, mindre releaser hade ofta nyskapande idéer och sedan kom ett större spel och drog ihop flera olika spels nya saker som funkade och tadaaa det var "revolutionerande". I dagens värld är det fler aktörer på marknaden, små spel syns mer tack vare nätet och spel som WoW bygger in nya saker snabbare så när ett nytt MMO kommer idag så kollar folk på WoW och säger "men det är ju ingen nytt" och reflekterar inte över att WoW inte är ens nära på samma spel som när det först släpptes.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Läser igenom detta och de flesta har verkligen spelat för mycket wow.. Det op frågar efter egentligen är hur han ska göra sin wow kopia.

Kom på en egen unik idé så kommer du säkert få en spelarbas hur du än gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limerence:

Läser igenom detta och de flesta har verkligen spelat för mycket wow.. Det op frågar efter egentligen är hur han ska göra sin wow kopia.

Det är inte alls det jag frågar efter. Varför tror du det?

Skrivet av Limerence:

Kom på en egen unik idé så kommer du säkert få en spelarbas hur du än gör.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag har massor av egna idéer, bara kul att höra om någon annan har någon bra idé också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tufflax:

Nice att det är några som har svarat redan! Men som jag skrev i min edit: Förklara gärna varför ni föreslår saker, för annars är det inte alls säkert att jag försår vad ni vill eller varför det är bra.

T.ex. BergHa, varför bara hp-pots? Varför inte lika gärna mana? Tänk om det finns meleeklasser som inte använder mana medan mage:ar använder bara mana, är det inte orättvist?

Varför inte AH? Varför är det bättre att byta items än att handla med pengar?

Både BergHa och Opticz sa att de skulle vilja se FFA-pvp. Jag har funderat på det. Men ett problem jag ser är att de som har många IRL-kompisar som spelar får en stor fördel. Om man har få IRL-kompisar som spelar så kanske man blir mycket mer utsatt för backstabbing osv. Det blir också mycket lättare att hitta grupper (om man inte har nån kompis online eller på sin level) om det finns etablerade lag.

Och några nya frågor:
Ska man kunna spela ensam (som när man levlar på WoW) eller ska monstren vara så svåra att man tvingas gruppa?
Hur stora ska raids vara?

Mana ska vara något man måste vara ekonomisk med, därför inga pots. Ge healers skills för att fylla på den.
Tycker alla ska använd mana, några klasser bara mer än andra.

Det är ju bra, ser man någon ska man kunna döda den. Hatar faction spel där halva servern är skyddade.
Spelet ska imo vara grupp orienterat, finnas några solo spots för alla levels men folk ska inte vilja vara där.

Random skit bossar, 1 bra grupp med bra gear för den leveln.
Epic/viktiga bossar 50-200 pers.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av tufflax:

Hej!

Hur ska combat och spells funka? Förstapersonsläge i fighterna. Ej låsbara mål utan man måste sikta.
Hur ska trade skills funka? Hand till hand trade. Local banking så att man måste transportera sina ägodelar.
Hur ska PvP funka? PvP överallt, full loot.
Ska det finnas en maxlevel? Inga levlar. Bara skills som man kan träna upp.
Ska det finnas auction house? Det är ok om man själv måste transportera det man köper, säljer samt pengarna dit i sin backpack.
Hur ska ekonomin funka? Spelardriven. Allt som är bäst ska craftas.
Ska det finnas Bind-on-equip/pickup items? NEJ! Helt jävla patetiskt.
Hur ska klasser/skills funka? Inga låsta klasser men det ska löna sig att välja vilka skills man satsar på i kombination med gear/vapen.
Ska det vara segt eller snabbt att expa? XP ska inte finnas.
Hur snabbt ska man regena hp/mana? Hp=låååångsamt, mana=medel, stamina=snabbt
Ska det finnas potions? Ja det är ju kul.
Vad ska man förlora om man dör? Allt! Om din baneman känner för att ta det.
Ska man kunna spela ensam (som när man levlar på WoW) eller ska monstren vara så svåra att man tvingas gruppa? Mobs som droppar riktigt bra skit ska kräva grupper. Det ska finnas mobs för allt från soloplayer till 20 mannamonster.
Hur stora ska raids vara? Raids suger och ska inte finnas.
Ska spells droppas av monster, eller ska man kunna träna alla när man har tillräcklig level? Nej och spel ska inte ha levels.
Ska man kunna uppgradera skills på något sätt? Ja det kan ju vara kul.
Ska man kunna ha specs som på WoW? Nej. Men som jag skrev ovan ska det löna sig att ha koll på helheten i sitt val av skills, gear, vapen... och framför allt vilka man spelar med och hur gruppen lä'gger upp sin taktik.
.

Ovan ser ni mina svar.... DARKFALL UNHOLY WARS SLÄPPS 2012-12-12 .... mitt svar på ett bra mmo.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem

Allt som behövs är blod, bärs och brudar.

Tacka mig senare

Permalänk

Hämta inspiration av vanilla wow, det är ingen slump varför det blev stort och varför så många kollar tillbaka med ett stort leende.
Som ett Diablo 2 fan kommer jag även slänga in dess element i mitt förslag.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Man ska inte kunna trycka på en knapp för att kastas in i en grupp eller andra liknande funktioner eftersom det totalförstör rollspelskänslan.

Ett indie-spels tyngd bör nog läggas kring PvP:n då PvE och allmän rollspelskänsla kan vara svår att skapa på lågbudget och för att lyckas med PvP:n så måste den vara komplex, balanserad, ha stora macro-möjligheter, utan delay och kunna ge spelaren en god överblick av vad som sker i form av visualiseringar, CDs osv.

Boss loot / "epics" i form av rustningar och vapen osv ska vara BoE eller BoP och vart efter som spelet går bör nya "dungeons" släppas utan att de nya spelarna kan skippa att ta sig igenom de första. Annars blir det konstigt om någon som har kämpat sig igenom varje dungeon ligger på samma nivå som en ny spelare. För att det inte ska bli hopplöst för nya spelare att komma in bör det t.ex. finnas vissa BoE från senare dungeons som ger dem lite hjälp på traven.

Jag tycker inte att resilience och liknande specifik PvP loot ska finnas. Det man hittar i PvE ska kunna utnyttjas i PvP och vise versa utan att något av dem är lättare än det andra att införskaffa.

Jag tycker inte speciellt mycket om när det läggs för stor vikt på sets. I de absolut flesta MMORPG är det väldigt viktigt med val av items specifikationer, kolla upp Diablo 2! de har lyckats skapa väldigt unika items där olika items passar till olika kombinationer av andra items och talents m.m.

Jag är helt emot auctionhouse! mitt favoritspel är Diablo 2 där trade var en väldigt stor del om inte den största och jag tycker att auctionhouse är ett ytterst tråkigt sätt att hantera ekonomin på.

Permalänk
Medlem

Open world, för guds skull, INGEN jäkla instansering. Hur _jävla_ svårt kan det vara.

Det finns inget som helst "massivt" i små instanserade pockets.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Det ska göra ont att dö. Man ska tappa all utrustning och eventuell guld/valuta man inte har sparat i någon kista eller särskild förvaring. Eve är ett bra exempel, och borde kunna fungera i olika typer av mmo:s. Grejen är att du får en helt annan adrenalinkick när du har något att förlora, istället för att bara gå afk en stund eller besöka en 'läkare' eller något.

En annan lärdom från eve är att det ska vara spelarskicklighet som avgör en strid. Utrustningen ska bara ge en extra bonus. Vem som helst ska också kunna ha vilken utrustning som helst, oavsett level. Olika färdigheter kan dock påverka hur mycket man får ut av den.

Fantasy-genren känns lite tråkig. Finns ju ett 'par' titlar där redan. Vore kul med något mindre utjatat.

Inbyggd voice-chat. Textmeddelanden och macro-inputs känns lite förlegat.

Dynamiskt PVP. Tänk Dark age of camelot/planetside. Ta över saker. Logistik för att få fram belägringsmaskiner mm.

Tja, några tankar.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

Det ska göra ont att dö. Man ska tappa all utrustning och eventuell guld/valuta man inte har sparat i någon kista eller särskild förvaring. Eve är ett bra exempel, och borde kunna fungera i olika typer av mmo:s. Grejen är att du får en helt annan adrenalinkick när du har något att förlora, istället för att bara gå afk en stund eller besöka en 'läkare' eller något.

En annan lärdom från eve är att det ska vara spelarskicklighet som avgör en strid. Utrustningen ska bara ge en extra bonus. Vem som helst ska också kunna ha vilken utrustning som helst, oavsett level. Olika färdigheter kan dock påverka hur mycket man får ut av den.

Fantasy-genren känns lite tråkig. Finns ju ett 'par' titlar där redan. Vore kul med något mindre utjatat.

Inbyggd voice-chat. Textmeddelanden och macro-inputs känns lite förlegat.

Dynamiskt PVP. Tänk Dark age of camelot/planetside. Ta över saker. Logistik för att få fram belägringsmaskiner mm.

Tja, några tankar.

Inbyggd voiice-chat är en mycket bra ide. i övrigt känns det som om du beskriver Darkfall:Unholy Wars

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket att invända, men om du har spelat Tibia (2000-2006-7?) så va monstren såpass svåra att man vart mer eller mindre tvungen att gruppera sig. Tibia va ju som störst tills dem införde att mobsen blev lättare, då var de ju lixom inget kul längre.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Avstängd

Först och främst något som jag alltid saknat, ekonomi.
Du måste inte vara en barbar som bara dödar för det är kul, det ska finnas andra sätt att nå toppen genom någonting med ekonomi.
Då pratar jag inte om WoWs acutionhouse, utan om du kan äga fastigheter etc, det kanske inte riktigt hör hemma där du planerar ditt MMO men jag har alltid saknat möjligheten

En dynamisk värld, visst var GW bra men det var endå tjatigt att det alltid börja brinna i byar var 10nde minut och du var tvungen att släcka elden.

Kunna ta över byar slott från motståndaren, jag har massor mer ideer men det gäller bara att få ut de. ( flera av de har sagts )
Just att om du dör , du förlorar din XP och ALLA dina saker, det gör det verkligen intense hela tiden.
Du hittar något med dina IRL polare och stöter på andra gäng, fan vad fränt

Feta jävlar bossar, om du inte eller din server inte lyckas döda dem, så försvinner den staden ni inte lyckades skydda och servern måste gemensamt samla resurser för att få tillbaka delar. Alltså råvaror eller liknande man kan hämta.

Vi kanske kan talas vid PM

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Open world, för guds skull, INGEN jäkla instansering. Hur _jävla_ svårt kan det vara.

Det finns inget som helst "massivt" i små instanserade pockets.

WoW skulle ju suga utan instansering, ser ej problemet i det dessvärre. Du får gärna förklara

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

WoW skulle ju suga utan instansering, ser ej problemet i det dessvärre. Du får gärna förklara

Instanser tar ju bort det massiva med multiplayer i spelet. Varför kalla ett spel mmo om man inte kan vara på samma ställe som alla andra samtidigt? Instanser är inget annat än ett flerspelarläge... som man hittar bättre av i andra typer av spel om man är intresserad av det.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem

Det som stör mej mest i WoW är tiden det tar att lvla även om man nötar som bara fan...
Många lvl=kort mellan lvlerna
Få lvl = långt emellan lvlerna tycker jag

Vilken tid ska det utspela sej i? eller är det fantasy?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Modularitet och trovärdig fysik/logik.

Låt oss säga att jag skall designa ett rymdskepp i mitt MMO, då sätter jag ihop det själv och börjar kanske med att lägga till Q antal motorer som väger X och utvecklar Y kraft för Z bränsle.

Sedan lägger man till nyttolast, dvs vad skall rymdskeppet klara av? Stort fraktutrymme eller massa vapen? Hur mycket ammo och sensorer skall man ha med sig? osv osv osv.

Till slut har jag ett unikt rymdskepp helt olikt någon annans som är skräddarsytt efter mina egna önskemål och uppför sig precis så som det är byggt. Är 70% av skeppet en stor motor så går det undan av bara fan...
Finfint sålänge man inte behöver vända på skutan eller göra något annat, och kanske inte helt optimalt om man blir träffad då det är svårt att träffa något annat än motorn och en enda motor betyder ingen reserv!!!

Gillar jag inte att designa rymdskepp så köper jag såklart en ritning istället, eller ber min vän som gillar den delen av spelet att snickra ihop något efter mina grova önskemål.

Samma går att göra med ett fantasyspel: Låt alla spelare designa sina egna "special ability" genom att bestämma dess egenskaper själv och budgetera efter olika sliders, hur lång cooldown skall den ha? hur kraftig? hur lång casttime? vilken räckvidd? hur mkt resurser kostar den? går den countra? hur svår att lära sig och vilka skill krav finns?
Behärskar jag både eldmagi och svärd kan min specialattack vara en eldattack med mitt svärd. Vill jag att attacken skall vara väldigt kraftig måste den nog kosta det mesta av min mana och stamina att använda, eller iaf ha jättelång cooldown och casttime... inte så roligt om man missar!

Sedan kan man förstås lära sig abilities som andra spelare skapat istället också genom att bli deras lärling och öva samt äventyra med dem!

Sålänge editorn för att skapa innehåll i spelet är tillräckligt balanserad så är nog inte spelbalans ett så stort problem som man kan tro vid första anblick.
Sedan är det ju oändligt mycket billigare för spelföretaget att låta alla spelare bygga innehållet i spelet istället för att anställa 1000 grafiker & level designers och för hand bygga upp ett oändligt stort azeroth med tusentals skills.

Ju mer du låter spelarna bygga själva, destu mindre behöver du manuellt lägga till i spelet

Ett globalt AH och portaler är jag emot då det förstör grund poängen i min mening med ett MMO, att resa och upptäcka världen. Resan och äventyret skall vara det centrala.

Andra idéer jag gärna skulle vilja se i ett MMO är persistent character, dvs din karaktär finns kvar i världen när du loggar ut, kanske säljer lite loot du flaggat du inte behöver, går runt i stan så den inte känns död, eller bara sitter o sjunger vid en lägereld ute i skogen om det var där du loggade ut.

En annan sak är player quests, att du lätt och snabbt kan skapa quests till andra spelare, istället för att köpa 100 iron ore på AH skapar du ett quest när du loggar ut, och nästa dag när du loggat in ser du att spelare X, Y och Z som råkade springa förbi har uppfyllt ditt quest och levererat 60, 30 och 10 iron ore var mot den betalning du angett.

Permalänk
Medlem

dvärgar ska vara med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Många vill nog ha friare värld än många idag erbjuder, problemet med sådant är att för många spelare utnyttjar sådana system, trade system rensas ut mycket pga scams, dupe m.m. att loota andra spelare på items betyder extrem griefing och om du sedan sätter flaggor på folk hur gör du med dem som försvarar sig osv dvs extremt svårt att balansera.

...

Frihet kräver ansvar, det är inget folk på nätet är direkt kända för att ta och kör man på hardcore linje för spelet så kommer spelarbasen vara extremt liten, något som inte heller gör att ett MMO speciellt roligt.

Vad gäller PvP och perma death vs griefing så skulle jag vilja se något MMO som provar på att balansera det genom att göra det omöjligt att se hur farlig din motståndare är. Kommer griefern verkligen att angripa den där spelaren i robe om han inte har en aning ifall det är en ofarlig level 1 noob eller en lvl 90 magiker??? Tar han fel och det är permanent death så får han snabbt betala med sitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

WoW skulle ju suga utan instansering, ser ej problemet i det dessvärre. Du får gärna förklara

WoW hade ingen som helst instansering när det släpptes, och det var då det var som bäst, enligt mig.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Vad gäller PvP och perma death vs griefing så skulle jag vilja se något MMO som provar på att balansera det genom att göra det omöjligt att se hur farlig din motståndare är. Kommer griefern verkligen att angripa den där spelaren i robe om han inte har en aning ifall det är en ofarlig level 1 noob eller en lvl 90 magiker??? Tar han fel och det är permanent death så får han snabbt betala med sitt liv.

Testa Mortal Online eller Darkfall. Där kan du inte se din motståndares skills eller stats.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem

Allt skulle craftas, alla items, egna hus / borgar etc.

Man skulle kunna hitta en bra malmåder, bygga en gruva runt den, träna npcs till att bryta och förädla malmen. Bygga ett fort runt gruvan, förstärka det, föra iväg karavaner med förädlat material till staden där det kan bytas mot andra saker.Givetvis behöver karavanen beskyddas, ett gille erbjuder sig att göra det åt er mot tionde. Etc.

Gillena skulel ha ganska mycket politik mellan sig. ett gille som spelar endgamebossar kommer var tvungna att köpa pots av ett crafting gille etc. det skulle i spelet finnas verktyg för att skriva kontrakt om sånt, eller förklara krig mot andra.

NPC's skulle vara delaktiga i världen, tex kanske ditt gille har byggt ett fort runt en by, varpå byborna börjar betala skatt, går att rekrytera som soldater, ger rabatt på tjänster etc.

Även mobbs skulle bete sig något så när smart, Om ett par spelare börjar farma orcher i nån liten dal kanske någon av orcherna sptinger iväg till jättarna för att skicka dem på spelarna. Eller så börjar de gruppera sig i tätare klungor, eller börjar crafta fällor eller nått sånt.

I övrigt som vanligt, fightingsystemet bör vara som i CONAN, alltså att attackerna måste träffa för att träffa och hela den jazzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Främling:

Testa Mortal Online eller Darkfall. Där kan du inte se din motståndares skills eller stats.

Jo, fast nu var ju mitt förslag i en setting med permanent death, vilket inga av ovanstående spel har såvitt jag känner till (även om de har väldigt höga death penalties i övrigt).

Samt det måste ju även gälla utrustning, kan du enkelt se vem som är mäktig eller inte baserat på hur stora shoulder pads och vapen de har så missar man ju hela poängen lite.