Wcc - Wood Computer Case Byggnad av datorchassi i Trä

Permalänk

Wcc - Wood Computer Case Byggnad av datorchassi i Trä

GALLERIET SYNS HÄR -> GALLERY

Nya bilder tagna på färdig produkt! Kika in och ge ett omdöme, uppskattas till max

Tänkte börja med att jag Uppdaterar alltid första inlägget, så alltid när nya uppdateringar kommer syns det nya på första sidan för att smidigt kunna kolla igenom hela projektet utan att behöva bläddra till sista sidan.

Hej alla glada forumläsare! Jag har nu valt att dela med mig av mitt projektarbete, som kommer att handla om ett egendesignat, trä dator chassi.

Jag går sista året (3) på tekniska linjen i design och produktutvecklings riktning. Mitt Projektarbetes val var ej svårt, då jag är mycket för hantverk, design och datorer som jag tillbringar min stora del bredvid. Tanken med detta upplägg är att jag skall kunna visa andra, få tips och trix samt ha riktigt trevligt

Har tänkt att använda mig av ek och mdf. Även fått tag på plats att arbeta med detta bygget, då en trä-verkstad hade varit perfekt fick jag bli del av Kinnarps modellverkstad i Skillingaryd, anledning till det är att min far jobbar där. Kommer att ha tillgång till de flesta maskiner jag behöver.

Har ni synpunkter, låt mig gärna få veta!

Har även kollat och fått många idéer från Kryll's projekt här på Swec. Tackar så mycket för det.

Hårdvara

Moderkort

ASRock B75M-DGS mATX

Grafikkort

Gigabyte Radeon HD 6970 2GB GDDR5

Internminnen

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Processor

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Socket 1155

Nätaggregat

EVGA SuperNOVA NEX650G GOLD

Extra Kontaker

Silverstone BayDevice 3,5" Svart. SST-FP32B

Kylning

4x BitFenix Spectre PWM 120mm, Vit
BitFenix Spectre Pro230mm Vit LED

Lagring

SSD 120GB Intel

2x 250GB HDD

Dold text

Första Inlägg

Måtten på min låda är 366 x 350 x 516mm, valde denna formen pga att man skall kunna känna att man har något unikt.
Jag har ritat upp datorchassit i Solidworks 2012.
Ritningen är inte helt och hållet 100% klar, men här är lite bilder på hur jag har tänkt att den skall se ut.

Dold text

______________________________________________________________________________________________________

23 Januari - Första Order

Har nu gjort en order på lite smådelar, sen har jag lite annat från swec medlemmar på väg,
så snart blir det dags att börja den praktiska biten när jag har tid. De e då fan att man har
så mycket att göra i plugget nu den sista terminen..
Men i morgon blir det att plocka fram skidorna och dra upp till Sälen över helgen och ta lite
ledigt. Så jag hoppas på nästa helg eller nästa vecka att jag ska hinna börja lite smått.

Har även en polare som gör ett eget chassi i plåt. Kanske borde få honom att lägga upp
sitt PA här med?

Dold text

______________________________________________________________________________________________________

8 Februari - Första delarna inskaffade.

Har nu fått hem den första leveransen, både från inet och två killar här på forumet!
Det bestod av följande:

Från Inet
Lian Li - Moderkortsplåt med fläkt
NZXT - Sleeved LED Kit
Silverstone FP32 - extra USB hub

Även denna gången tummen upp för riktigt snabb leverans som tog under 24h. Pingvinstången ger alltid ett leende på läpparna!

Från Swec grabbarna
4x Bitfenix Spectre 120mm
1x Bitfenix Spectre Pro LED 230mm

Nu ja kommer till de roliga är att jag behöver en mATX moderkortsplåt, så denna kommer troligen gå till @Wenell här på forumet om han vill ha den.

Kameran jag tagit kort med är Canon EOS 7D som min far har, original objektivet om det är någon som undrar.
Tycker om att ta små godis bilder så det får bli lite sådana..
Över till bilderna!

hela Paketet

Here is my "fans"

USB hub

LED Kit

Någon mer än jag som gillar Sleeving??

Plåten

Även Träburken har fått sin slutliga form, här är lite smakprov, kommer renderingar lite senare.
Komponenterna är lite jag bara satt i

Nästa uppdate blir när andra beställningen kommer hem med lite annat smått och gott.

Ha det gött
Ciao.

Dold text

______________________________________________________________________________________________________

20 Februari - Ny beställning

Tjena alla glada läsare!

Efter en tids lathet med ett försök att hålla igång med både träning, läxor och vänner så har jag gjort en beställning, även denna gång från Inet! Måste bara börja med att jag tycker att deras priser är ett av de bästa, leveranstiden är kort som attan, supporten är ännu mer kanon! Kortfattat sagt kan jag bara säga att om man vill köpa datordelar så rekommenderar jag att man kan göra det hos dessa. Helnöjd kund må jag säga!

Nu över till inköpslistan.

  1. ASRock Z77 EXTREME4-M, mATX - Moderkort med blixtsnabb boot och många funktioner.

  2. Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP - 16 gigs minnen med bra fart och prestanda, till en vettig peng.

  3. Creative Sound Blaster Audigy SE Bulk - För lite vassare ljud, även där till ett överkomligt pris.

  4. Lian Li moderkortsplatta mATX - Måste ju montera fast fanskapet i någonting

Grafikkortet som kommer sitta i är ett från en polare där han ska uppdatera sig.
Någon som har en fundering på vad det kan vara?

Uppdate blir när delarna kommit hem och fått leka modell, så nu blir det snabba ryck!
Även lådan kommer att påbörjas med i helgen. *Längtar förbryllt*
Lämna gärna en kommentar!

//Jontebondeus

Dold text

______________________________________________________________________________________________________

21 Februari - Grafikkort hemma!

Äntligen fått hem grafikkortet. Jag har satsat på Gigabyte Radeon HD 6970 2GB GDDR5 då de fått väldigt bra omdöme och jag råkade hitta det för ett bra pris!
Smidigt med hemleverans och kortet för 1000:- av en kille i klassen. Sparar sisådär 200% på att köpa begagnat, men man får tänka på att det är använt, då han bara använt det någon vecka innan han valde att använda sig av ett (han hade dubbla i).

Camera-shot with: Canon EOS 7D + Extra blixt.

Den som vill veta lite mer om kortet så kan ni kolla det här.

Vill ju bara testa den direkt! Men först kommer bilderna.

Väntar bara på leverans från inet, håller tummarna på att det kommer i morgon!
Nu blir det att testa kortet och se vad man har spenderat pengar på

Dold text

______________________________________________________________________________________________________

21 Februari - Leverans nummer 2

Jag har nu fått hem mina delar jag beställde i onsdags natt. Kan inte annat vara mer än glad för den underbara pingvinstången, det dåliga var väl att farsan fick smaka och åt i stället upp den...

Det som står som nästa på listan är att dra iväg och börja med grovarbetet. Det blir att limma ihop eken till en skiva som senare ska användas för att kunna göra hela delar. Ytfinishen kommer bli så att galler-pinnarna kommer att betsas mörka, senare kommer en skyddande träolja åka över hela chassit. Får hoppas på att päronen har kvar någon träolja, bets finns det kvar vet jag i alla fall.

Tänkte slänga upp lite nya bilder samt åsikter om komponenterna. Fick däremot sakerna i ett annorlunda paket, det var två kartångskivor de bara hade virat in delarna i, men allt va helt och fint.

Ska bli intressant att testa något nytt, tidigare kört på gigabyte moderkort, cuad-core, radeon 5700, Kingston 2GB ram och SSD. Så att märker jag ingen skillnad kommer jag att bli något besviken när mina tidigare delar kostade 5000:- för 3 år sedan.

Samma kamera- lika goa bilder enligt min åsikt.

Camera-shot with: Canon EOS 7D + Extra blixt.

Samlingsbild.

Moderkortet

Moboplåten som är mATX i stället för den tidigare ATX. Det märks att den är mindre, passar moderkortet perfekt och ser fin ut, Lian Li har verkligen lyckats med sin produkt och ~200 kr är de helt klart värda. Stabila, snygga och enkla att använda.

Corsair 16GB minnena! (4x4GB)

Och även det lilla ljudkortet från Creative som fick åka med

Nu vill jag se att det börja komma in intressanta människor som är villiga att hjälpa till med tips och idéer!

Ikväll blir det ut på krogen och träffa vännerna.. Livet ska ju smaka om inte annat.

Dold text

______________________________________________________________________________________________________

24 Februari - Bygget!

Tjena tjena, har nu igår och idag varit och snickrat som en galning med min far. Har fått tillgång att vara i en riktig snickeri verkstad så att saker och ting har gått skit bra, kanon maskiner man får användning av gör att mitt chassi blir mer precis som planerat och man får ett bra resultat. Självklart är det det jag strävar efter.
Kan inte vara mer än skitnöjd över att man blir sponsrad med material och tillgång till maskiner! Med rätt kontakter går allt så länge du inte ger upp

Igår började vi med att såga upp material till bottnen, sidorna och baksidan.

Finsågade och färdighyvlade! Ganska fina kanter efter att man har hyvlat.

Limma ihop alla plankor till en skiva.

Ribborna fick bli i björk, fint, enkelt och bra material som även ser bra ut! Vi klyvde bitar i 12 mm och fortsatte efter det att hyvla de för att få så bra yta som möjligt. Kanon fint med rätt verktyg och kunskap! Senare klyvde vi brädorna till 10x5 mm pinnar, och efter det kapade efter önskad längd (318 mm). tror jag fick det till 56 ribbor. har slipat och kollat hälften som går hyfsat fort om man är 2

Nu över till ribbhållarna, så kom vi på en bra lösning, vi gjorde spåren för sig och valde att trä över en list på spåren. Klyvde senare spåren till 4 och satte senare ihop de med listen, vilket gör att det ser kanon fint ut..

Skivorna torkade och fick senare hyvlas. Sen hade vi inte mer tid igår. Packade sakerna så fint i en hylla!

Började med idag att såga ut skivornas storlek och med hjälp av en redig såg får man exakta mått! Otroligt va kul
Såga i vinkel och snett behövdes med.. Men inte hindrar det oss!

Baksidan fått sitt hål för moderkortsplåten.

Mörktonat 4mm Plexiglas, finnt de!

Sågade fönsterhålen med sticksåg, kantade med fräsen för att få plats med plexiglaset.

Första bilden på mig, jag borrar hålen till fläktskruvarna. Försänker även hålen!

Lilla paketet hem...

Dold text

Chassi-BILDER!

Senare när jag kom hem var jag ju tvungen att testa och se hur fan jag tänkt mig... men sen så insåg jag att det var ganska lyckat!
Monterade ihop chassit med tejp. så kommer det senare se ut, bara "lite" kvar Använder mig av ett Sigma vidvinkelsobjektiv. Testade även att använda den trådlösa blixten inuti.. Lite action-bilder bör man ju ta

Allt för mig denna helg, kommer mer uppdateringar inom kort.

SE TILL ATT GE OMDÖME NU DÅ.

Dold text

______________________________________________________________________________________________________

27 Februari - Småpill!

Har idag slipat klart alla ribbor, gjort de små hålen för den extra USB-huben. Bilder kommer senare i morgon tror jag när jag har hunnit och fått röver ifrån stolen. Ha det gött och fortsätt följa mitt arbete!

Dold text

______________________________________________________________________________________________________

3 Mars - Garage pill

Tjena Tjena!

Eftersom Photobucket inte tillåter en obetalande användare att ha bilder som visas så mycket så fick jag byta till Imageshack i och med att bilderna blockerades tills man betalar... Lite små irriterande med tid som går åt.. Men nu hoppas jag på att det inte strular igen!

Igår fick jag lite tid över och gjorde färdigt fläkt ramarna. kan inte mer än att bli nöjd! sticksågen var med mig igår och fick även besök av Erik som gjorde mig sällskap och tjötade lite! Ingen kommentar på hur vårt garage ser ut, vi har många saker och inte helt och hållet gjort klart där heller, kommer att bli lite nytt med en skåp, bänkskiva mm. Med en påse chips, hallonsoda, musik och sällskap så går tiden lite för fort

Testade även att betsa en ribba som är i björk, fick några över så det är rätt bra att ha det, perfekt när man ska testa lite olika saker! Det som jag tycker om med bets är att man får kvar trästrukturen samtidigt som att det inte blir helt kolsvart utan lite träfärg lyser igenom. USB-huben kommer sitta bra på sidan där med, kanon passning och fina kanter. Har även bestämt mig för att köra med svarta ribbor etc!
Nu över till lite mer än bara ord, bilder

Dold text

______________________________________________________________________________________________________

8 Mars - Beslut om sleeving och lite annat

Tjena alla goa och glada gubbar och tanter!
Jag har nu kommit fram till att jag kommer att mod-sleeva. Jag har alla verktyg som behövs, sleevings produkter jag kommer använda mig av är paracord. Ser ut att vara en smidig strumpa att använda sig av och man kan även sleeva utan krympslang viket ger en lite snyggare look!

Då jag i nuläget har ett nätagg på 550w icke modulärt så tror jag att det är dags för en uppgradering av det. Ett modulärt, gärna helmodulärt som ser snyggt ut, inte låter för mycket och inte överstiger ett pris på 1300:-. Om det finns någon som har ett till salu, så hör jätte gärna av er till mig!, annars är jag öppen för förslag på olika nätagg!

Jag har nu en fråga, skall jag använda mig av svart-vit sleeving eller vad kommer passa bäst i ett ek-chassi med oljad ek, lite svarta detaljer etc? kommer ha vitt LED i så att folk vet det.

Lite idéer om olika Sleev vals färger:

Svart och vit, svart-vit, eller alla seeves ihop?

Har hittat lite olika ställen som man kan köpa paracord sleeving till datorn. Här är några:
Knivbutiken - Fri frakt och bra priser.
ParacordShop - Stort utbud.
Gaderoben
Theparacordstore

Är det någon som reckomenderar någon utav dessa jag länkat? eller finns det bättre ställen att beställa/köpa ifrån?

Snart dags för lite pill i garaget, ha det gött så länge!

Dold text

______________________________________________________________________________________________________

13 Mars - Ihopmontering

Tjena alla goa och glada.

Har inte uppdaterat på länge då jag varit lat, samtidigt som jag har haft mycket att göra. Alla fästen och hål för komponenterna är gjorda, ribborna är klara, svarta detaljer är helt klargjorda och igår limmade ihop chassit och ribborna är ihop limmade med ramen i fronten.

Genom att få till hålen, eller urjackningen till extra usb-huben använde jag mig av original fästet, tejpade på sidan och ritade av vart hålen skulle vara. Jag fick fram exakt hur jag skulle börja jacka ur i sidan. När jag senare fått fram vår skiss på hur det skall bli utformat använde jag stämjärn och en hammare och försiktigt arbetade mig långsamt igenom materialet så att jag kom igenom till slut.
Fläkt-fästerna är gjorda i 5mm mdf. Hålen till fläktarna gjorde jag med hjälp av att borra ett hål där materialet skulle bort, och använde mig senare av sticksåg så att jag fick de utefter vad jag ville, lägg märke till att jag gjorde två olika där en är till 4 stycken 120mm fläktar och en är till en 230mm fläkt. Formen på hålet/hålen jag ville ha. Därefter slipade jag till de med sandpapper så att de fick fina och jämna kanter. Blåste därefter av de med tryckluft och sprutade över de med mattsvart heltäckande färg vilket gjorde att de fick en kolsvart yta, precis som jag ville ha det.
Urfasningen för nätaggregatet gjorde jag med hjälp av sticksåg, stämjärn, en liten fräs och en träfil. Då jag vet att alla nätaggregat har samma bak-mått (85x150mm, i vissa fall 151mm), utgick jag ifrån det måttet och fick till det att passa med lite slutjusteringar. Kanon!
Ribborna är betsade en gång, jag blev nöjd med det resultatet och så får det bli, då jag bara betsade en gång får man lite träfärg som lyser igenom och trä strukturen syns klart och tydligt av betsning. Precis så jag vill ha det.
Nu det sista jag har tagit hjälp av min far och limmat ihop sidorna, baksidan, fläktramen fram och undersidan, även framramen med ribborna är ihop limmade, blir snyggt och kommer bli ännu bättre när jag får ihop alla detaljer till ett chassi. Då vi har begränsat med tvingar hemma fick vi använda oss av spännband vilket var lite små krångligt, men till slut fick vi till det att bli bra. Men då lådan har låga toleranser gör att slutbearbetningen på det kommer vara att slipa till det med maskin så att det blir jämt och fint i alla hörn och skarvar. Men innan det vill jag bli klar med den övre ribbramen. Det är nästa prioritet härnäst, hoppas på att det går som tidigare gjort med alla andra saker, lite små problem som jag och min far löser hyfsat kvickt på ett smart sett. Därefter blir det att montera magneterna som jag kommer använda mig till att fästa fast den övre ribbramen och ribborna, de kommer jag att köpa på chlas ohlsson. Varför jag har valt att använda mig av en lös del på taket är för att jag vill kunna ta bort ribborna vid behov smidigt och snabbt då man behöver t,ex koppla in någon ny komponent, kolla komponenterna eller liknande. Jag har fått ändra på lite småsaker hela tiden, men inget som gör chassit olikt från då jag bestämde mig för att det skulle se ut som det skulle då CAD-ritningen var klar.

Lite mycket text så nu kommer bilderna i alla fall

Limmade ihop framsidan med resten som var klart just då.

Ribborna blev såhär och de passade bra i ramen, kommer idag lite senare att sätta ihop den övre ribbramen med resten av ribborna.

Övre fläktramen är klar, finnt de!

Hur der ser ut i dagen läge, ihoplimmat och fint men ända som behövs är att ta bort överflödet med lim..

Urjackningarna, allt gjort med sticksåg och stämjärn, fan vilket göra

senare uppdate kommer troligen i morgon om jag inte är så snabb att jag hinner idag!

ha det gött, ciao

Dold text

______________________________________________________________________________________________________

17 Mars - Ihopmonterat!

Äntligen har jag fått ihop chassit med många funderingar. Magneter har också kommit närmre mig så att de kommer snart till sin användning! Jag har även modifierat moderkortsplåten så att ett nätaggregat skall få plats. Saknas lite mer finlir på den sen blir det att lacka den
Kommer att fortsätta med att montera magneterna, slipa klart chassit och samtidigt fixa ett hdd ställ.

Köpte mina neodym-magneter på Clas Ohlson och de sitter verkligen ihop bra! Länk här.

Över till bilder!

Det var allt för mig idag! Hoppas det blir över era förväntningar och glöm inte att slänga in en kommentar! Det blir alltid roligare när fler visar sina åsiker.

Dold text

______________________________________________________________________________________________________

2 April - Beställning Lagd!

Hej igen alla trevliga medlemmar!

Börjar med att be om ursäkt för att jag uppdaterat dåligt, har ju lagt min sista beställning. En styck processor, och ett nätaggregat. Lådan är slipad och snygg, har bara lite kvar att pilla med, sätta dit hårddiskhållaren och startknappen. Nästa uppdate blir när delarna är hemma! Får bli någon liten överraskning

Hoppas ni inte glömde att lura någon igår!

Dold text

______________________________________________________________________________________________________

15 April - Stor uppdate!!

Tjena tjena, ett tag sen jag var inne och redigerade tråden nu.

Jag har lyckats att få igång min dator, alla delar är hemma för att få den igång. Men mer är på väg.

Nätaggregatet fick bli ett EVGA SuperNOVA NEX650G Gold Power Supply, Processorvalet fick bli en godtrogen ny vän som jag verkligen kan lita på, Intel Core I7 3770k. Funkar suveränt än så länge.
Jag har även beställt sleeving, kommer att använda mig av paracord. Varför är för att det har fått mycket bra kritik och folk säger att det är lätt att arbeta med. Sen tycker jag det är jävligt billigt och mycket snyggare än vad MDPC-X är. Jag kommer att använda mig av krymslangs fri sleeve så att jag slipper krångla med det, sen så går det fortare och själv tycker jag det är snyggare utan de slangar på. Sen har jag fått hem en styck 180mm radiator, ett ek-fc 6970 block, sen får vi se vad resten blir, radiatorn och blocket köpte jag av medlemmar här på forumet. Tack till dom!

Här kommer lite bilder på vad som hänt under de senaste veckorna.

Hårddisk rack.

Chassit färdigslipat och klart för ytbehandling

24-pin sladdarna är lite långa, blir att modda!

Extrakontaker

Oljan klär verkligen ytan!

Morderkortsplåten fick bli svart, med Biltemas svarta hammarlack fick jag en ruggig och fyllig svart yta som jag blev riktigt nöjd med.

Möbel-olja, bra att ha en far som sparar på allt!

Slutresultatet efter heltäckande olja på chassit. Mums vad jag gillar det!

Dold text

______________________________________________________________________________________________________

95% klart chassi!

Tjena, ber om ursäkt på att jag har varit dålig på att uppdatera, har haft full rulle med bal, plugg, studenten, resa etc så jag har inte haft tid att vara aktiv här.

Men! nu är mitt chassi 95% klart. Jag har med det på dreamhack och är närvarande på plats D8:39. Besök?
Jag har tänkt att lägga upp lite telefonbilder, vilket inte är vad jag vill men det är för att ni ska få se. Har installerat vattenkylningen, sleevat alla sladdar och betsat insidan så att allt är klart med led slingan och UV rör.

Over to pics!

släng gärna en kommentar så att jag får motivation till ett yttligare projekt i framtiden. Vem vet vad det kommer bli.. Jag har tänkt att fixa bättre bilder senare när jag har tid. så njut av dessa så länge!
Allt för denna uppdate, lägger upp en till allt eftersom.

Fortsätt att kika in ofta så ser ni att det händer saker!

Galleri bilder!
Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Lego Master

Hemmabygge is the shit!
Vad hade du tänkt stoppa i för komponenter? Vad ska den genomskinliga sidopanelen vara i för material?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut!
Vart hade du tänkt ha nätaggregatet? i toppen vid fläktarna?

Permalänk

Var ska nätaggregatet sitta?

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk

Läcker design! kan nog bli riktigt bra detta
Kommer du ha något dammfilter innanför "ribborna"?

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Snyggt!
Men ser konstigt ut ovanför moderkortet liksom, vid fläktarna där. Är det nätagget som ska sitta där ovanför moderkortet?
Edit: Tredje inlägget om samma sak... Ber om ursäkt!

Snyggt hur som helst!
Hade dock skippat de genomskinliga sidorna faktiskt eller frostat dem riktigt mycket och sen lite stilrent ljus

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Hemmabygge is the shit!
Vad hade du tänkt stoppa i för komponenter? Vad ska den genomskinliga sidopanelen vara i för material?

Planerna lutar åt ett i5 paket med 8gb 1600hz minnen, gigabyte 6970, och något passande moderkort till det!

tanken var att det skall sitta plexiglas på sidorna

Skrivet av Nikkop:

Ser trevligt ut!
Vart hade du tänkt ha nätaggregatet? i toppen vid fläktarna?

Roligt att höra!
det stämmer bra, baksidan, över moderkorts-plattan!

Skrivet av tednasadator:

Var ska nätaggregatet sitta?

Baksidan, över moderkorts-plattan!

Skrivet av Arkebuzer:

Läcker design! kan nog bli riktigt bra detta
Kommer du ha något dammfilter innanför "ribborna"?

Kommer att köra med plexiglas uppepå där inga fläktar finns. Tack så mycket! är riktigt sugen på att börja! dock sätter min ekonomi sig i vägen lite och vickar på fingret om jag ska ha det som det är tänkt

Skrivet av Rydisen:

Snyggt!
Men ser konstigt ut ovanför moderkortet liksom, vid fläktarna där. Är det nätagget som ska sitta där ovanför moderkortet?
Edit: Tredje inlägget om samma sak... Ber om ursäkt!

Snyggt hur som helst!
Hade dock skippat de genomskinliga sidorna faktiskt eller frostat dem riktigt mycket och sen lite stilrent ljus

Tack!

stämmer bra det skall sitta där, ja, kanske är ett alternativ med frostade sidor... ska fundera på det! tack för tipset! Kommer att använda mig av en vit ljusslinga och 230 fläkten fram kommer lysa vitt med. Så det kommer att bli en liten ljus låda

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteBondues:

stämmer bra det skall sitta där, ja, kanske är ett alternativ med frostade sidor... ska fundera på det! tack för tipset! Kommer att använda mig av en vit ljusslinga och 230 fläkten fram kommer lysa vitt med. Så det kommer att bli en liten ljus låda

Kommer det inte bli konstigt med fläkten precis ovanför i så fall? + nätaggregatet kommer dra in luft från lådan?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Kommer det inte bli konstigt med fläkten precis ovanför i så fall? + nätaggregatet kommer dra in luft från lådan?

Just precis det jag sitter och funderar på, hur i helvete man ska få det o bli bra, kan funka om jag väljer att kapa bort den biten av moderkortsplåten där en 80 fläkt ska sitta, och få det bli bra... ytteligare ett problem att lösa!

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Lego Master
Skrivet av JonteBondues:

Just precis det jag sitter och funderar på, hur i helvete man ska få det o bli bra, kan funka om jag väljer att kapa bort den biten av moderkortsplåten där en 80 fläkt ska sitta, och få det bli bra... ytteligare ett problem att lösa!

Ta en titt på den här videon och kolla första bygget. Inte så olikt ditt i storlek, du kanske kan få lite inspiration kring placeringen av komponenterna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Ta en titt på den här videon och kolla första bygget. Inte så olikt ditt i storlek, du kanske kan få lite inspiration kring placeringen av komponenterna.

stort tack för tipset, det hjälper mig mycket!

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Avstängd

Jag gick ut förra året från en teknik linje och jag gjorde också ett datorchassi i trä från grunden och måste säga att det blev förvånansvärt snyggt (Sålde t o m chassit efteråt för en fin peng) tycker ditt arbete ser intressant ut. Jag använde däremot begagnade komponenter för jag hade miljöaspekten i tanke och det är något jag ville tipsa om därav kommentaren du använder visserligen nya komponenter och dylikt men ville bara tipsa om att du borde skriva om att du bygger i trä med tanke på miljön: https://www.youtube.com/watch?v=SCGEvOmKo98 ett exempel. Hoppas det är till någon nytta

Visa signatur

27" BenQ 144 hz XL2720Z - Fractal Design Define S Black Windowed - Corsair Force LE 240GB - Crucial Ballistix Sport LT Red 2x8GB - Gigabyte Z170-GAMING K3-EU - Corsair CX750M 750W - Intel Core i7-6700K 4,0Ghz - MSI GeForce GTX980 Ti"

Permalänk
Skrivet av knas123:

Jag gick ut förra året från en teknik linje och jag gjorde också ett datorchassi i trä från grunden och måste säga att det blev förvånansvärt snyggt (Sålde t o m chassit efteråt för en fin peng) tycker ditt arbete ser intressant ut. Jag använde däremot begagnade komponenter för jag hade miljöaspekten i tanke och det är något jag ville tipsa om därav kommentaren du använder visserligen nya komponenter och dylikt men ville bara tipsa om att du borde skriva om att du bygger i trä med tanke på miljön: https://www.youtube.com/watch?v=SCGEvOmKo98 ett exempel. Hoppas det är till någon nytta

Lite i den tanken har jag, i och med att vi måste skriva loggbok och rapport om skiten med så har jag skrivit mycket om just att det är miljövänligt material, sen kommer jag inte att köpa helt ny dator utan kommer att ta min lillebrors gamla i5a och köpte begangnade fläktar. Tanken med att göra det i trä är ju för att jag älskar materialet, hur det ser ut och klär sig till pakettgolv. Det som kommer nytt blir minnen, moderkort och grafikkort till och börja med

Kul att du också har gjort ett sådant! funkar det bra med trävalet med tanke på kylning och så? behöver jag dämpa lådan tror du?

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonteBondues:

Lite i den tanken har jag, i och med att vi måste skriva loggbok och rapport om skiten med så har jag skrivit mycket om just att det är miljövänligt material, sen kommer jag inte att köpa helt ny dator utan kommer att ta min lillebrors gamla i5a och köpte begangnade fläktar. Tanken med att göra det i trä är ju för att jag älskar materialet, hur det ser ut och klär sig till pakettgolv. Det som kommer nytt blir minnen, moderkort och grafikkort till och börja med

Kul att du också har gjort ett sådant! funkar det bra med trävalet med tanke på kylning och så? behöver jag dämpa lådan tror du?

Jag har flera sidor av varför trä är ett mycket bättre alternativ och hur hela cykeln av E-avfall hanteras och hur det t o m påverkas oss i Sverige i längden genom nedbrytning av tungmetaller som går via vatten och luften tillbaka till oss i Sverige(väldigt kortfattat). Att dumpning av e-avfall i andra sidan världen har faktiskt sina konsekvenser så att bygga i trä är ett utmärkt alternativ och jag håller med dig till 100% att det ser stilrent och allmänt snyggt ut om det utförs korrekt. Angående materialet så använde jag samma som du föreslog att du skulle använda och det funkade utmärkt så go for it! Angående värmen så tror jag inte det behövs dämpas, polaren som vi sålde datorn till har Lanat och spelat på den i över 1 år, såg den senast för 2 veckor sedan på ett LAN och den flyter på bra trots få fläktar för systemet så trämaterialet verkar funka utmärkt för värmen. Om du har några frågot eller något så kollar jag in på SweC lite då och då så det är bara att fråga på, kan kolla upp arbetet om du vill veta något jag har vagt minne av

Lycka till!

Visa signatur

27" BenQ 144 hz XL2720Z - Fractal Design Define S Black Windowed - Corsair Force LE 240GB - Crucial Ballistix Sport LT Red 2x8GB - Gigabyte Z170-GAMING K3-EU - Corsair CX750M 750W - Intel Core i7-6700K 4,0Ghz - MSI GeForce GTX980 Ti"

Permalänk
Skrivet av knas123:

Jag har flera sidor av varför trä är ett mycket bättre alternativ och hur hela cykeln av E-avfall hanteras och hur det t o m påverkas oss i Sverige i längden genom nedbrytning av tungmetaller som går via vatten och luften tillbaka till oss i Sverige(väldigt kortfattat). Att dumpning av e-avfall i andra sidan världen har faktiskt sina konsekvenser så att bygga i trä är ett utmärkt alternativ och jag håller med dig till 100% att det ser stilrent och allmänt snyggt ut om det utförs korrekt. Angående materialet så använde jag samma som du föreslog att du skulle använda och det funkade utmärkt så go for it! Angående värmen så tror jag inte det behövs dämpas, polaren som vi sålde datorn till har Lanat och spelat på den i över 1 år, såg den senast för 2 veckor sedan på ett LAN och den flyter på bra trots få fläktar för systemet så trämaterialet verkar funka utmärkt för värmen. Om du har några frågot eller något så kollar jag in på SweC lite då och då så det är bara att fråga på, kan kolla upp arbetet om du vill veta något jag har vagt minne av

Lycka till!

Du har ingen tråd eller något galleri så man kan se lite hur du gjort?

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonteBondues:

Du har ingen tråd eller något galleri så man kan se lite hur du gjort?

Hade fullt upp när jag gjorde projektet för jag är lite av en lat jävel så gjorde allt de sista veckorna så har ingen dokumentation här på SweC, har inte kvar skoldatorn med arbetet och bilderna och dokumenten laddades upp på "pingpong" där mitt konto avbröts när jag tog studenten. Ska se om jag kan rota fram något ändå; något speciellt du har funderingar över ?

Visa signatur

27" BenQ 144 hz XL2720Z - Fractal Design Define S Black Windowed - Corsair Force LE 240GB - Crucial Ballistix Sport LT Red 2x8GB - Gigabyte Z170-GAMING K3-EU - Corsair CX750M 750W - Intel Core i7-6700K 4,0Ghz - MSI GeForce GTX980 Ti"

Permalänk
Skrivet av knas123:

Hade fullt upp när jag gjorde projektet för jag är lite av en lat jävel så gjorde allt de sista veckorna så har ingen dokumentation här på SweC, har inte kvar skoldatorn med arbetet och bilderna och dokumenten laddades upp på "pingpong" där mitt konto avbröts när jag tog studenten. Ska se om jag kan rota fram något ändå; något speciellt du har funderingar över ?

är väl lite fundersam på om man behöver dämpa den eller om det räcker med att ha det som det är, orsäker på om den kommer dåna eller hur det kommer bli, får väl bli en senare fråga när man har det klart.

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Medlem

Häftigt, står själv i tankarna att bygga något i trä.
Jag röstar på frostat glas och vita LEDs, skulle kunna bli hur snyggt som helst! Tur att det var det du köpte.
Ska det vara något i mellanrummet mellan moderkortet och frontfläkten?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Skrivet av hag.com:

Häftigt, står själv i tankarna att bygga något i trä.
Jag röstar på frostat glas och vita LEDs, skulle kunna bli hur snyggt som helst! Tur att det var det du köpte.
Ska det vara något i mellanrummet mellan moderkortet och frontfläkten?

Tack! Trächassin har länge inspirerat mig och valde nu att ta i akt och försöka på mig ett sådant, så varför inte? Sätt ingång! Extra intressanta att följa med!
Frostat glas börjar bli intressant, en rolig och mycket trevlig sak hade varit att använda mig av riktigt glas och inte plexiglas, har en känsla att det blir en liten annan känsla i det hela! Vita leds blir det, sitter inbyggt i framfläkten och har som sagt 2m Sleeved LED kit! funderar även på att dra till med vattenkylning, så kommer i så fall bli att jag använder mig av transparenta slangar med en kritvit vätska. Är det lönt att lägga pengarna på det så att det blir ordentligt gjort? Plats finns för en radiator till framfläkten, pumpen, diskarna och behållaren så det är inget jag oroar mig över. Frågan är bara om man borde lägga den summan på kylningen?

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Medlem

Vilka mumsiga delar!
När du får hem delarna vill jag ha din åsikt om dem också. Till och med moboplåten.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Skrivet av hag.com:

Vilka mumsiga delar!
När du får hem delarna vill jag ha din åsikt om dem också. Till och med moboplåten.

Självklart fixar vi det! sätter in de i min nuvarande dator och testar så att de funkar bra ihop

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Medlem

skimmade lite snabbt igenom och kollade på bilderna, ser riktigt tufft ut!

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Det lilla grafikkortet ser ut som ett litet ljudkort. Härliga bilder! Ser fram emot byggandet av chassit.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Grymt!
Riktigt sugen på en sådan där moderkortsplåt, du har möjligtvis inte några mer exakta mått på den? Gärna på själva delen du fäster moderkortet på om det går.
Och ljudkortet ser ut att ha "vanlig" pci, fungerar det i pci-e portar?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Skrivet av zZerf:

skimmade lite snabbt igenom och kollade på bilderna, ser riktigt tufft ut!

Tack ska du ha! försöker göra ett miinnesvärt projekt så att det blir något med det lilla extra

Skrivet av Blupparen:

Det lilla grafikkortet ser ut som ett litet ljudkort. Härliga bilder! Ser fram emot byggandet av chassit.

haha! Grafikkortet gick inte in i min nuvarande låda, så det är stort. Har varit både idag och igår och jobbat med chassit, har kommit mer än halvvägs på bara två dagar men över 12 timmars jobb har jag lagt. Får hoppas på ett bra resultat

Skrivet av hag.com:

Grymt!
Riktigt sugen på en sådan där moderkortsplåt, du har möjligtvis inte några mer exakta mått på den? Gärna på själva delen du fäster moderkortet på om det går.
Och ljudkortet ser ut att ha "vanlig" pci, fungerar det i pci-e portar?

Den moderkortsplåten med fläkt inbyggd skall jag inte använda mig av just nu, kanske blir att jag kommer använda den i senare projekt om det inte finns andra som är intresserade av att köpa den, kollar upp måtten och skickar ett PM till dig på moderkortsplåten.

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk

Ser väldigt nice ut än så länge !
Enda saken jag är orolig för är ljudnivån :S
//SaP

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Lite jobbigt att du lägger allt i första posten så man måste leta där, mycket lättare om man bara behöver trycka på "Se första olästa" eller klicka på länken i emailuppdatering för att direkt komma till senaste uppdateringen.

Riktigt snyggt bygge hittills dock!

Permalänk
Skrivet av SaP:

Ser väldigt nice ut än så länge !
Enda saken jag är orolig för är ljudnivån :S
//SaP

Tack! supernöjd själv!
Det blir att se senare, ett kommande problem i så fall

Skrivet av Marcusk:

Lite jobbigt att du lägger allt i första posten så man måste leta där, mycket lättare om man bara behöver trycka på "Se första olästa" eller klicka på länken i emailuppdatering för att direkt komma till senaste uppdateringen.

Riktigt snyggt bygge hittills dock!

Tråden kommer att göras bättre, jag skall göra om den lite.
Tack för din omtanke. Roligt att höra.

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Desk Master

Nu vattenkyler du väl skitet? åtminstone cpu o gpu:S

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Khezan:

Nu vattenkyler du väl skitet? åtminstone cpu o gpu:S

Förhoppningarna blir det, men till och börja med använder jag det vanliga tills jag set att allt funkar som det ska, man ska få ekonomin att hänga ihop med när man är student Men som sagt, självklart vill jag har det och tror att det lutar till det också. Om du vill får du gärna tipsa om bra produkter och ge en kommentar om varför just man skall välja de. Har aldrig tidigare varit i kontakt med vattenkylning men efter att jag läst och kollat mycket på youtube har man lärt sig en hel del!

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .