Permalänk

Frågor om enkortsdatorer

Hej! Tänkte ställa lite frågor om enkortsdatorer närmare bestämt de som finns på en USB sticka.

1. Vilka olika modeller finns det att köpa här i Sverige? Såg nämligen att Komplett kommer ta in en sådan.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=770429

2. Hur fungerar det med strömförsörjning? Vissa verkar kunna kopplas in direkt i TV:n med HDMI utgången men kan HDMI skicka ström också? Jag vet att den kan skicka ljud och bild men ström trodde jag mer hörde till USB och liknande när det gäller sånt här.

3. Antar att dessa klarar trådlöst internet? Har själv trådlöst men det är dålig signal in i rummet jag tänkt ha enkortsdatorn i? Kan man lösa det med någon repeater eller liknande? Detta kanske hör mer hemma i en tråd om internet.

4. Hur fungerar det när man stänger av den? Är det bara att dra ur USB stickan eller kan man stänga den från operativsystemet Android? Kan man ha den i och starta den ändå utan att behöva rycka ut den och sätta i varje gång?

Tack på förhand!

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk

Svarar på mina egna frågor där jag hittat svar.

1. Har inte hittat så mycket annat. Någon som vet?

2. Har sett nu att den på Komplett Rikomagic ansluts med HDMI och USB som strömförsörjning.

3. Den klarar trådlöst internet. Hoppas den är bra bara.

4. Detta vet jag inte hur det fungerar. Skulle vara bra att veta.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Svarar på mina egna frågor där jag hittat svar.

1. Har inte hittat så mycket annat. Någon som vet?

2. Har sett nu att den på Komplett Rikomagic ansluts med HDMI och USB som strömförsörjning.

3. Den klarar trådlöst internet. Hoppas den är bra bara.

4. Detta vet jag inte hur det fungerar. Skulle vara bra att veta.

Med tanke på att jag inte lyckats få min SGS2 korrupt efter mindre glapp i batteriet så behöver du nog inte noja för att bara dra ur strömen så länge du inte kör några writes på minnet

Permalänk
Medlem

1: det börjar dyka upp tv sticks i butiker tex komplett som du nämner, men flest finns det på blocket och tradera. Dessa är oftast importerade av privatpersoner och säljs nya, ibland skickas de direkt från fabriken i Kina. Om du vill spara en slant och samtidigt få bättre utbud rekommenderar jag att du kikar på Rex aliexpress, geekbuying etc. Lev tiden och osäkerheten ökar troligen dock. Å andra sidan handlar det inte om så mycket pengar.

2: usb från Tv:n eller en standard Micro usb laddare

3: kvaliteten på WiFi mottagningen varierar mycket! Läs på innan om den modell du är sugen på.

4: de flesta måste du dra ur strömkontakten på, vissa nya har mjukvaruavstängning, läs på även här då det skiljer sig.

gl!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p