Permalänk
Medlem

Ubuntu 12.10 svåranvänt?

Tja,

Har gett mig på att prova Ubuntu 12.10 64bit för första gången i mitt liv och helvete det är ju helt retardat? Jag kanske är helt sämst men jag får det inte att fungera alls knappt.

Problem:

Hur fan installerar man grafikortsdrivrutinen? Ska det vara så bökigt att man behöver skriva in 10 miljoner olika commands för att lösa det? Fan kan folk säga att det är lätt använt.

Bootar inte som den ska. Ibland får jag bild och nästa gång så får jag ingen bild.

Segt som sirap jämför med Win8.

Specs:
E350
8gb ram
40gb ssd

Någon som orkar hjälpa mig med vad jag gör för fel?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Vilken guide har du försökt använda?

Har du kollat här: https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI ??

Ubuntu ÄR lättanvänt, för att vara Linux.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztekk:

Vilken guide har du försökt använda?

Har du kollat här: https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI ??

Ubuntu ÄR lättanvänt, för att vara Linux.

Yes men grejjen är den att jag hittar ingen Hardware manager som den säger att man ska använda. Hittar bara software sources där kan man göra något med displaydriver men den tar ju ändå inte utav den jag laddat ner.

Har högerklickat och försökt köra ati drivern som program och då kommer installationen upp men sen står det att jag behöver något tool för att fortsätta.

Hilfe?

Samt konstaterande att folk som säger att Ubuntu och Linux är bra för svensson ljuger. Jag är överlag duktig på datorer men fan detta var krångligt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Samt konstaterande att folk som säger att Ubuntu och Linux är bra för svensson ljuger. Jag är överlag duktig på datorer men fan detta var krångligt.

Det är för att du försöker köra Ubuntu som om det var Windows.

Skriv "system" i sökfönstret (om du kör Unity) och välj Systeminställningar, där finns Hårdvaruhanteraren, välj de drivrutiner som rekommenderas och aktivera dem.
Kör du Gnome så väljer du menyn för Systeminställninger och hittar Hårdvarahanteraren där.

Här kan du hitta det mesta om Ubuntu: http://ubuntu-se.org/phpBB3/index.php?support eller http://ubuntuforums.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag förstår att du är frustrerad men snälla kalla oss inte lögnare bara för att du inte förstår dig på en sak. Ubuntu är inte en gratisversion av Windows utan en del saker sker annorlunda. Jag ska hjälpa dig.

Vi tar och installerar den proprietära drivern. I Windows gör man detta genom att ladda hem en fil från AMD. Man kan göra så här också, men AMD har inte lust att göra sitt installationsprogram användarvänligt för Linux. Det är lätt att sabba saker om man inte vet vad man gör här. Därför har Ubuntu ett verktyg för detta.

Tryck på den cirkulära knappen högst upp i högra hörnet brevid klockan -> System Settings -> Software sources -> fliken Additional Drivers

Här används antagligen:
"Using X.Org X server - AMD/ATI display driver wrapper from xserver-xorg-video-ati (open source, tested)"
Kryssa istället i:
"Using video driver for the AMD graphics accelerators from fglrx (proprietary)". (dvs inte den som slutar med fglrx-updates)

Tryck apply changes. Du kommer behöva reboota datorn.

Nu ska det funka. Fråga annars gärna igen. Försök ge Ubuntu en chans utifrån vad Ubuntu faktiskt är, och inte med Windowsglasögonen på. Vill du bara ha en gratis version av windows kommer du inte bli nöjd.

Har man inga problem är det bäst att stanna med open source drivern. Den är bättre anpassad till systemet. Jag ska dock tillägga att jag hade liknande problem som de du beskriver med att det ibland inte blir bild vid boot (jag har AMD socket FM1). Det är nån bugg i den drivern för just våra CPUer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

....

Ok ok ...
Så du menar att bara för att man inte klarar av en sak, absolut första gången man försöker, så är det helt värdelöst?

.. inte helt sund inställning får jag säga.

Vad var det som fick dig att installera Ubuntu över huvudtaget?

Visa signatur

- none -

Permalänk
Entusiast

Fört och främst. Vi är här för att hjälpa. För att vi skall kunna hjälpa dig, ge oss mer information.
Vad har du försökt med, och vilka felmeddelanden och/eller resultat får du?

"Jag är överlag duktig på datorer"
I helhet är Linux inte struligare än Windows, eller tvärtom.
Det är tillvägagångs-sättet och användarens vana som skilljer sig.
En van Linux-användare kan uppleva samma frustration som dig, när det kommer till Windows-system som inte vill samarbeta, på grund av kunskapsbrister om Windows.

Jag skulle nog våga ändra ditt påstående: "Jag är överlag duktig på datorer" till:
"Jag är överlag duktig på Windows-administrering, men rätt novis på andra operativsystem."

"Ubuntu och Linux är bra för svensson".
Vet inte vem som påstått detta. Men helt sant är det inte.
Vilka medelsvenssons administrar sina egna datorer? Installerar operativsystem, fipplar med drivrutiner?
Samma medelsvenssons har stora problem med "datorstrul" oavsett om det är Linux eller Windows.
När det kommer till standard användning, där systemet är uppe och rullar, är Ubuntu ett utmärkt medelsvensson -alternativ, då alla mjukvaror och lösningar som kan tänkas behövas, finns inom några klicks räckvidd, via en enkel pakethanterare.
Vilket man inte kan säga om Windows.

Vad är syftet med den här tråden?
Klanka ner på Linux-distributioner, eller få hjälp med ett problem?
Om det är det förstnämnda:
Kanske dags att överge tanken med Linux i sin helhet.
Fråga dig själv: Varför Linux? Är det värt problemen? Är det inte bättre att stanna kvar under Windows? Vad har Linux som inte Windows har?

Om svaret är: "För att det är coolt och för att alla andra coola kids kör Linux".
Ja då är du helt fel ute. Du kan vända 540 grader och lämna det här och nu.

Om svaret är: "Jag behöver ett fritt alternativ för det jag pysslar med. Linux passar perfekt till detta, då allt finns inom ett par klicks räckvidd utan att jag behöver bekymra mig så mycket över licenser och/eller kostnader."
Ja då är du rätt ute. Strul du stöter på under resans gång kan vara väl värt det. Ingen professionell användare har sagt att det är en garanterat enkel resa.
Du får trots allt serverat på ett sivlerfat, bara du är villig att brottas med oss och inte mot oss.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Haha jag inser ju själv att jag låter dum men min bild av linux från folk jag känner och från Internet är att wow kör linux det är så lätt och bra att använda om man jämför med det skit sega Windows.

NU när jag väl provade det och har suttit i några timmar och försökt och försökt att få saker att fungera riktigt och det inte gör det så blir ju min inställning Linux = svårt = folk överlag ljuger om att det är användarvänligt.

Anledningen till att jag ville köra Linux är för att se om det går att få min E350 att bli lite snabbare än vad den är i Windows samt att jag är/var väldigt nyfiken på att testa och ge det en chans.

Kör denna: http://www.ubuntu.com/download/desktop 12.10 64bit.

Ska ge det en chans till och se om jag kan få in drivrutinen till Gkortet och få den att boota riktigt.

Kan någon förklara för mig varför det går segare med Ubuntu än Win8?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Jag förstår att du är frustrerad men snälla kalla oss inte lögnare bara för att du inte förstår dig på en sak. Ubuntu är inte en gratisversion av Windows utan en del saker sker annorlunda. Jag ska hjälpa dig.

Vi tar och installerar den proprietära drivern. I Windows gör man detta genom att ladda hem en fil från AMD. Man kan göra så här också, men AMD har inte lust att göra sitt installationsprogram användarvänligt för Linux. Det är lätt att sabba saker om man inte vet vad man gör här. Därför har Ubuntu ett verktyg för detta.

Tryck på den cirkulära knappen högst upp i högra hörnet brevid klockan -> System Settings -> Software sources -> fliken Additional Drivers

Här används antagligen:
"Using X.Org X server - AMD/ATI display driver wrapper from xserver-xorg-video-ati (open source, tested)"
Kryssa istället i:
"Using video driver for the AMD graphics accelerators from fglrx (proprietary)". (dvs inte den som slutar med fglrx-updates)

Tryck apply changes. Du kommer behöva reboota datorn.

Nu ska det funka. Fråga annars gärna igen. Försök ge Ubuntu en chans utifrån vad Ubuntu faktiskt är, och inte med Windowsglasögonen på. Vill du bara ha en gratis version av windows kommer du inte bli nöjd.

Har man inga problem är det bäst att stanna med open source drivern. Den är bättre anpassad till systemet. Jag ska dock tillägga att jag hade liknande problem som de du beskriver med att det ibland inte blir bild vid boot (jag har AMD socket FM1). Det är nån bugg i den drivern för just våra CPUer.

Jag provade att ändra det via software Sources som ligger i inställningar men jag har fortfarande samma problem med unidentified graphic adapter.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hymer:

Haha jag inser ju själv att jag låter dum men min bild av linux från folk jag känner och från Internet är att wow kör linux det är så lätt och bra att använda om man jämför med det skit sega Windows.

NU när jag väl provade det och har suttit i några timmar och försökt och försökt att få saker att fungera riktigt och det inte gör det så blir ju min inställning Linux = svårt = folk överlag ljuger om att det är användarvänligt.

Anledningen till att jag ville köra Linux är för att se om det går att få min E350 att bli lite snabbare än vad den är i Windows samt att jag är/var väldigt nyfiken på att testa och ge det en chans.

Ska ge det en chans till och se om jag kan få in drivrutinen till Gkortet och få den att boota riktigt.

Det är segt då du fortfarande kör en enkel grafikdrivrutin som inte ger någon hårdvaruaccelerering, eller en mycket dålig sådan.
Så snart du fått in en proper drivrutin, kommer du att märka en klar skillnad.

Sedan är valet av Ubuntu sig en annan bidragande orsak.
Senaste versionerna av Ubuntu har blåst upp det grafiska gränssnittet Unity så mycket visuellt sett, att det mer eler mindre kräver ett bra grafikkort för att få det att flyta på väl. Ingen drivrutin = ingen accelerering.
Jag själv har avrått flera användare från Ubuntu och Unity, då företaget Canonical verkar driva hela Unity-projektet bortom sans och vett. Men det är min högst personliga åsikt. Själv föredrar jag KDE på datorer som klarar det, och XFCE på lite äldre/klenare datorer.

Och:
Mer detaljer om ditt system vore bra.
"E350" säger mig inte ett smack. Är det en Mercedes-Benz E-Class E350 ?
EDIT: Efter en del rotande genom google-sökningarna, fick jag fram att det handlar om AMD E-350 APU Platform.
Stämmer det?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Jag kör Linux Mint som är lite snällare med grafiken, just för att jag tyckte att Ubuntu gick för tungt.

Permalänk
Medlem

Har själv vissa problem med Ubuntu men tex Linux Mint funkar utan problem, Ubuntu kan krascha efter ny installation och aldrig starta igen.

Permalänk

Om du nu ska testa Ubuntu för första gången så är det bättre att installera Ubuntu 12.04 LTS den är snabbare och stabilare jämfört med Ubuntu 12.10 i mitt tycke.

Jag tyckte också det var krångligare att hitta drivrutiner i Ubuntu 12.10 men de har ändrat hur det fungerar där. Jag tycker du ska installera Ubuntu 12.04 LTS för där finns den vanliga hårdvarudrivrutiner som du kan aktivera drivrutinen.

Jag har också en E-350 med mekanisk disk på 7200RPM och jag anser att Ubuntu 12.04 LTS går bra mycket snabbare än Windows 7.

Sen ge inte upp direkt utan försök lite till för Linux är inte Windows vilket många verkar tro. Linux fungerar på ett helt annat sätt.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Om du nu ska testa Ubuntu för första gången så är det bättre att installera Ubuntu 12.04 LTS den är snabbare och stabilare jämfört med Ubuntu 12.10 i mitt tycke.

Jag tyckte också det var krångligare att hitta drivrutiner i Ubuntu 12.10 men de har ändrat hur det fungerar där. Jag tycker du ska installera Ubuntu 12.04 LTS för där finns den vanliga hårdvarudrivrutiner som du kan aktivera drivrutinen.

Jag har också en E-350 med mekanisk disk på 7200RPM och jag anser att Ubuntu 12.04 LTS går bra mycket snabbare än Windows 7.

Sen ge inte upp direkt utan försök lite till för Linux är inte Windows vilket många verkar tro. Linux fungerar på ett helt annat sätt.

Ska ge det ett nytt försök i EM.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

allt som inte är LTS är mer eller mindre beta ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kallabaz:

Jag kör Linux Mint som är lite snällare med grafiken, just för att jag tyckte att Ubuntu gick för tungt.

Unity sägs dra ca 30% av dina resurser

Permalänk
Avstängd

Kan tipsa om denna bok:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186841068&r=1

Köp eller låna på något bibliotek.

Rekommenderar också Ubuntu 12.04 LTS:
http://www.ubuntu.com/download/desktop

Permalänk
Medlem

Du ska inte ha ubuntu på den datorn.
Började precis på högskolan så jag och alla nya kompisar där började installera linux. En köpte precis likadan dator som dig (inets malmö-deal, 2000:-) och installerade ubuntu först, trögt som tusan. Samma sak när jag installerade ubuntu på min laptop, som är ännu sämre.

Vi installerade istället lubuntu, som på hans fungerar galant, min är dock ändå för seg men.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det är ju rätt kul med hur folk fått för sig att ubuntu ska fungera i stort sätt som Windows, men det gör det så klart inte.Det är ju inte Windows. Dock är många saker mycket enklare i Linux (Ubuntu). T.ex. slipper man gå in på på google och söka rätt på sidor för att sedan ladda ner programvara. istället använder man softwarecenter eoch söker på och laddar ner det man behöver.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Unity har krånglat som fan när jag kört på intel atom prolle, fick det att fungera vettigt när jag installerade en annan fönsterhanterare...typ gnome 2.0 eller nåt hette den.

Gav upp ubuntu, och kör numera Xubuntu..... funkar kalas.

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Medlem

Ubuntu, Kubuntu, Lubuntu och Xubuntu är alla samma system med olika skrivbordsmiljöer. Ubuntu har Unity eller Gnome 3, Kubuntu har KDE, Lubuntu har LXDE och Xubuntu har XFCE. Om du installerar Ubuntu finns de andra skrivbordsmiljöerna i programmförrådet och kan installeras och provas. Du väljer miljö med kugghjulet vid inloggning.
Min uppfattning är att XFCE kräver minst resurser och KDE mest, Gnome medel. På andra distar är KDE bättre än Gnome men inte i Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Föredrar personligen Mint över ubntu, men skall du köra ubuntu skulle jag nog välja de distarna som inte kör Unity. Iaf på en sämre CPU som du har i din burk. http://youtu.be/Wt5wDbsiwHM

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Föredrar personligen Mint över ubntu, men skall du köra ubuntu skulle jag nog välja de distarna som inte kör Unity. Iaf på en sämre CPU som du har i din burk. http://youtu.be/Wt5wDbsiwHM

Mint är trevligt, men det finns en sak som jag ogillar och det är att det saknar en kombinerad ikon för att starta program och visa att samma program är igång. T.ex. som Ubuntu med Unity samt Windows 7 har. Har man inte det kombinerat så drar det iväg och blir väldigt mycket i aktivitetsfältet och allt blir rörigt.

Minns när jag satt på jobbet och hade Windows XP som IT-administratör. Hade varje dag väldigt många program öppna och det blev väldigt rörigt att hålla reda på vad som var igång och inte.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

Men om nu generellt sett folk från internet plus dina vänner tycker ubuntu är bra och lättanvänt, men just du inte får rätt på det, tror du inte felet kan vara någon annanstans än just operativsystemet som sådant? Kanske du inte läst på tillräckligt? Kunde du använda windows som ett proffs första gången du satt vid en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Men om nu generellt sett folk från internet plus dina vänner tycker ubuntu är bra och lättanvänt, men just du inte får rätt på det, tror du inte felet kan vara någon annanstans än just operativsystemet som sådant? Kanske du inte läst på tillräckligt? Kunde du använda windows som ett proffs första gången du satt vid en dator?

Allt handlar om vad man är van med. De flesta har nog använt Windows från början och är van med hur saker och ting görs där. Är man van med Linux sedan barn, så känns det garanterat enklare än Windows.

Några skillnader mellan operativsystemen som folk har svårt för är t.ex. program och drivrutinsinstallationer.

* i Windows så laddar man ofta ner en setupfil och kör en installationsguide för att installera programmet.

* I olika Linuxdistributioner så gör man oftast inte så, man installerar istället program via ett programförråd med hjälp av t.ex. synaptics pakethanterare eller andra varianter av pakethanterare. Ubuntu använde det väldigt enkla software center som gör det ännu enklare att installera program. Så pass enkelt att det får Windows att verka krångligt på den fronten. Drivrutiner behöver man oftast inte ens tänka på i Ubuntu, men t.ex. grafikkortsdrivrutiner kan man installera via software sources om man kör Ubuntu 12.10 eller via Hardware drivers om man kör tidigare versioner. Även det är ännu enklare än Windows.

Problemet är inte att det är svårt utan att man gör det på ett annat sätt än i Windows och det är det som folk har svårt att acceptera tror jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men faller inte era Linux argument lite när ni säger att Ubuntu kommer gå segt på min dator menads Win8 flyter på bra men som Linux folk oftast brukar säga att det ska vara segt?

Aja jag har inte gett upp än utan kommer fortsätta att fiffla och se om jag kan få det att funka bra. Det enda den ska klara är XBMC och surf sen är jag nöjd.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

Men faller inte era Linux argument lite när ni säger att Ubuntu kommer gå segt på min dator menads Win8 flyter på bra men som Linux folk oftast brukar säga att det ska vara segt?

Aja jag har inte gett upp än utan kommer fortsätta att fiffla och se om jag kan få det att funka bra. Det enda den ska klara är XBMC och surf sen är jag nöjd.

En dator blir inte segare med Ubuntu än med windows om man gör rätt. Har aldrig hört talas om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Ubuntu kommer i sig inte att gå segt, Unity - själva skrivbordsmiljön - å andra sidan är rätt så resurskrävande (inte så att det är några problem för en hyfsat modern stationär burk, men bantade för laptops). I Ubuntu kan du som sagt dock lätt dra ner andra skrivbordsmiljöer. sudo apt-get install lubuntu-desktop (alt. xubuntu) i terminalen ger dig en betydligt mer lättdriven skrivbordsmiljö (som i min mening är betydligt trevligare dessutom, men smaken är som baken). Sedan är det bara att logga ut och välja Lubuntu/Xubuntu i inloggningsmenyn.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Entusiast

Först och främst: Fixa in drivrutinen till grafikkortet. Ge oss mer detaljerad information, såsom felmeddelanden och vad exakt det du har försökt. Därefter kan vi hjälpa dig. Att bara komma med" det fungerar inte" räcker inte.
Vilket grafikkort/chip är det som sitter i maskinen?
Vilka paket har du försökt installera, och med vilken metod?
Vilka konfigurationsfiler har du uppdaterat?
När väl alla drivrutiner är på plats och aktiverade, kommer du att uppleva en rejäl prestandavinst.

Sedan är det bra att ha i åtanke att Ubuntu med Unity är extremt resurskrävande. Till och med till en punkt där många moderna datorer går på knäna. Folk "dissar" inte Unity bara för att det är roligt. Det finns anledningar till varför många undviker Unity.
Ja, till och med att ett fullblåst KDE flyter på mycket bättre än Unity. Så illa är det.
Först när man har ett högpresterande grafikkort och en rejäl processor, kommer Unity att flyta på bra.
Så som andra säger, är det bättre om du kör med en miljö som inte är fullt så krävande, såsom XFCE.

Du behöver inte ominstallera hela Linux-distributionen för att byta. Det räcker med att du installerar XFCE meta-paket, för att få in XFCE-miljön, och sedan byter du till XFCE vid inloggning.
http://www.psychocats.net/ubuntu/xfce

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Jag ska inte säga för mycket, jag har knapptt använt Unity. Men jag gissar att han måste få grafiken att funka ordentligt oavsett om han väljer Unity, gnome, ellerk kde.
Kde är det DE jag använt mest de senaste åren. När min "kde" dator var ny var fortfarande kde4 2 år in i framtiden. Idag när kde 4 funnits i snart 4 år så hanterar den kde bättre än nånsin och jag ligger konstant runt mellan 55-60 fps trots den 6 år gamla intel grafiken.