Framtidens bredband till allmännyttan i GBG

Permalänk
Medlem

Måste säga att det fungerar mot förväntan. Såklart var det en hel del strul vid installation såsom svarta händer på väggarna, skit på golvet och annat men inget en dammsugare kan gå loss på. Dock fick jag ju hem mitt lilla paket med röd kabel (fin färg.. verkligen!.. not) och snabb som attans fixade jag en leverantör som blev T3. Men! Det funkade ju icke! Så ringde till T3 och felanmälde och måste säga att T3 har en av de bästa supporter jag varit med om. Personalen följde inte sin first line lista till punkt och pricka utan hon hade faktiskt lite kunskap också. Efter lite drygt 3 dagar kom en tekniker på plats och konstaterade att fibern var av i min mediakonverterare. Sagt och gjort fixade dom alla problem inom 4 dagar. Helt okey.

Men som många andra säger så var ju inte installationen klockren.

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk
Medlem

Gjorde tidigare idag en intresseanmälan av 1Gb/s lina, skall bli spännande att se vad dom svarar. Om det nu kommer något svar... Har ju inte vart helt smärtfritt att ha med ITuX att göra innan precis.

Permalänk
Medlem

Om inte jag minns helt fel har dem enbart 100Mbit switchar samt 100Mbit Fiberkonverters. Så good luck with that

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Skrivet av eckim:

Om inte jag minns helt fel har dem enbart 100Mbit switchar samt 100Mbit Fiberkonverters. Så good luck with that

100Mbit switchar? Finns det fortfarande? Naturligtvis har de inte 100Mbit switchar, dock stämmer det att vi har 100Mbit fiberkonverterare. Denna kommer dom byta ut om man uppgraderar till gigabituppkoppling...

Permalänk
Medlem

Varit och jobbat på en hel del områden och gjort jobb där dem enbart har gigabit in till switcharna samt 100Mbit portar till kunderna. Detta är ett ganska vanligt upplägg!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosh1:

Iofs är det snarare Skellefteå som är i extrem framkant. De har ett fruktansvärt bra stadsnät med väldigt hög procent av invånarna som har fiberanslutning.
Däremot är Västsverige och Jämtland fruktansvärt dåligt.

I Jämtland finns enbart några få större orter som Östersund, Åre, Brunflo och Krokom och här erbjuds fiber via alla kommunalt ägda bostäderna och
så är de olika från dom privata om dom väljer att dra in fiber. Akelius har via Telia och sedan finns det ett gäng små som skaffat till
äldre husen.

Men allt nybyggt på hyresrätter, borätter och hus har fiber i regel i Östersund i allafall.

Vet även att Telia fått jobb att dra in fiber till hela Ragunda & Bräcke kommun med fiber upp till 1000 mbit hos
dom kommunala bolagen.

Svenstavik i Berg hade fiber redan 1996 när jag gick gymnasiet och var då via kommun och fanns i studentbostäderna , skolan och kommunen.

Alla nybyggen i fjällvärlden inklusive bostäder , hotell , företag m.m. är ansluten till fiber i Jämtland.

Dom flesta byarna har egen dragen fiber till husen men här finns inte lika mycket hyreshus heller i småbyarna och då gäller det
att få med tillräckligt många för att det ska vara lönsamt att dra och sedan gräver dom.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

har bredbandet som var pilotprojektet i kortedala nu ska dom uppgradera så vi får alla tjänster från framtidensbredband (itux) en sak som man såg är att priset kommer bli typ 40 % billigare. undrar dock om man måste byta leverantör sen för o få nya priset just nu betalar man 400 för 100 linan men 225 istället hade ju inte varit fel

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Skrivet av Rallie:

Gjorde tidigare idag en intresseanmälan av 1Gb/s lina, skall bli spännande att se vad dom svarar. Om det nu kommer något svar... Har ju inte vart helt smärtfritt att ha med ITuX att göra innan precis.

Såg nu på http://www.framtidensbredband.se att de lagt till sökalternativen 101-500 och >500 Mbit/s. Då är det kanske på gång. Finns inga listade abonnemang än.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Ska flytta till en lägenhet med "Framtidens Bredband".

Kommer välja ett 100/100 abonnemang. Min första tanke var Bahnhof, men sen funderade jag på Comhem eftersom dom har ett intressant TV-erbjudande för kunder som har bredband hos dom. Har haft 100/10 internet från Comhem via kabelnätet och jag är väldigt nöjd med den tjänsten.

1. Är fiber via Comhem ett big NO NO?
2. Är det möjligt att få in IP-TV i datorn - förslagsvis till XBMC?

//Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av gechu:

1. Är fiber via Comhem ett big NO NO?

Jag har 100/10 via Comhem och det är bra när det fungerar. Det skiljer kanske någon megabit från utlovad hastighet nedströms.

Dock är jag väldigt missnöjd med deras kundtjänst. Vanligtvis när man felanmäler något blir man försäkrad om att någon kommer undersöka saken och återkomma. Men istället får man någon dag ett mail med någon variant av "felet åtgärdat"/"vi hittar inget fel" varpå de stänger ärendet. Tack vare detta har jag 6-8 ärenden hos dem om samma problem. Det krävdes ett syrligt mail med hot om uppsägning för att någon faktiskt skulle engagera sig i mitt problem.

Det sägs att andra operatörer har lägre månadsavgift och bättre kundtjänst.

Visa signatur

High on life, drunk online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noob:

har bredbandet som var pilotprojektet i kortedala nu ska dom uppgradera så vi får alla tjänster från framtidensbredband (itux) en sak som man såg är att priset kommer bli typ 40 % billigare. undrar dock om man måste byta leverantör sen för o få nya priset just nu betalar man 400 för 100 linan men 225 istället hade ju inte varit fel

När de var här och bytte fiberdosa i början på november så sa teknikerna att jag nu var ansluten till Itux. Eftersom jag visste att priset var mycket lägre där så ringde jag direkt till min ISP och sa till dom att jag nu var ansluten via itux och ville ha det lägre priset. Kvinnan som jag pratade med sa att det var gjort och jag tänkte inte mer på det.
Nu i dagarna när nästa faktura damp ner så var det ju fortfarande samma höga pris som innan, så jag ringde igen. Det visade sig att jag fortfarande e kvar på gamla utifrån allt vad min ISP kan se iaf. Så jag kollade lite nogrannare på hemsidan för min hyresvärd, och där står att pilotprojektet först går över till itux prisplan den första januari 2013

Permalänk
Medlem

Hej gott folk.

Har ni nät?
Mitt försvann ca 22:00 (Masthugget GBG, Bitcom).
Det verkar som linan har varit ganska instabil de sista två månaderna med ständigt återkommande avbrott.
Avbrotten är ofta korta men ganska störande ändå om man lirar något skönt onlinespel.
Nu har jag varit utan lina i en dryg timma. Börjar bli ledsen
Skulle vara intressant att veta om det är Bitcom som strular eller hela iTux.

Edit 03:49 Fortfarande stendött :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sumsar:

Hej gott folk.

Har ni nät?
Mitt försvann ca 22:00 (Masthugget GBG, Bitcom).
Det verkar som linan har varit ganska instabil de sista två månaderna med ständigt återkommande avbrott.
Avbrotten är ofta korta men ganska störande ändå om man lirar något skönt onlinespel.
Nu har jag varit utan lina i en dryg timma. Börjar bli ledsen
Skulle vara intressant att veta om det är Bitcom som strular eller hela iTux.

Edit 03:49 Fortfarande stendött :/

Samma här (Frölunda, Bitcom). Någon gång i natt började jag dessutom få icke-publik IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallamej:

Samma här (Frölunda, Bitcom). Någon gång i natt började jag dessutom få icke-publik IP.

Att få en icke publik ip har hänt mig väldigt ofta de senaste två månaderna.
Nyss (21:10) hade jag ett 5 minuters avbrott igen, något som också händer ganska ofta.
För att inte tala om alla dessa micro-avbrott på under 30 sekunder, korta men tillräckligt långa för att ramla av när man lirar.

Avbrottet i går varade 10 timmar :O. Man kan ju bara ana hur det blir om linan går ner i julhelgen.
Uppenbarligen har Bitcom ingen jour, de fixar allt på ordinarie arbetstid.

Tidigare har jag rekommenderat Bitcom, men jag kan inte stå bakom det längre.
Jag kör med dem för att jag måste ha statisk IP, annars hade jag nog valt annan leverantör.

Permalänk
Medlem

Är internet nere för er? Hisingen, runt biskopsgården.

Permalänk
Medlem

Jag har Alltele och bor i Kortedala.
Internet har varit nere i 2 veckor. Jag blir redirected till portalen.Itux
Alltele säger att problemet ligger hos Itux och att jag måste avvakta.
Har försökt hitta ett nummer till dem men inga av de jag hittat stämmer.
Dom verkar inte vilja att man ska nå dem.

Någon annan som har detta problem? Alltele påstår att många påverkas
Men information om driftstörningar lyser med sin frånvaro på Framtidensbredbands hemsida.

Permalänk
Skrivet av Fuuijin:

Jag har Alltele och bor i Kortedala.
Internet har varit nere i 2 veckor. Jag blir redirected till portalen.Itux
Alltele säger att problemet ligger hos Itux och att jag måste avvakta.
Har försökt hitta ett nummer till dem men inga av de jag hittat stämmer.
Dom verkar inte vilja att man ska nå dem.

Någon annan som har detta problem? Alltele påstår att många påverkas
Men information om driftstörningar lyser med sin frånvaro på Framtidensbredbands hemsida.

Här står det om problemet. http://itux.se/support/
Det är inte meningen att man skall ringa till ITUX som slutkund. Jag har dock mailet dem en gång och hade angett mitt nummer i mailet. Då ringde de upp mig.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Här står det om problemet. http://itux.se/support/
Det är inte meningen att man skall ringa till ITUX som slutkund. Jag har dock mailet dem en gång och hade angett mitt nummer i mailet. Då ringde de upp mig.

Grattis lycklig du är, o hur fick du deras mail som leder till något annat än autoreplay kontakta din isp?

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Skrivet av zatheer:

Grattis lycklig du är, o hur fick du deras mail som leder till något annat än autoreplay kontakta din isp?

Lyckling är nog inte rätta ordet ;). Svaret man får beror nog på vad man frågar. Jag maila info@itux.se. Men som sagt det är inte meningen att man som slutkund skall kontakta dem. De skall din ISP göra.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Lyckling är nog inte rätta ordet ;). Svaret man får beror nog på vad man frågar. Jag maila info@itux.se. Men som sagt det är inte meningen att man som slutkund skall kontakta dem. De skall din ISP göra.

I know, du har inte pratat med en betalande kund som fått svaret av itux att bredbandet är uppsagt och det intefinns ett avtal...

Thats fun (Y)

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Här står det om problemet. http://itux.se/support/
Det är inte meningen att man skall ringa till ITUX som slutkund. Jag har dock mailet dem en gång och hade angett mitt nummer i mailet. Då ringde de upp mig.

Tack för länken har inte varit där utan på driftinformation på Itux portalen, där står ingenting.

Har nu sagt upp mitt bredband då jag läst att Itux ägs av comhem. Vill inte ha och göra med dem eller deras döttrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuijin:

Tack för länken har inte varit där utan på driftinformation på Itux portalen, där står ingenting.

Har nu sagt upp mitt bredband då jag läst att Itux ägs av comhem. Vill inte ha och göra med dem eller deras döttrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade ingen aning om att Comhem äger iTux. Sökte runt lite men det enda jag hittar är att iTux är ett systerbolag till Comhem.
Comhem äger troligen inte iTux, men däremot så äger väl något bolag Comhem och dom äger samtidigt iTux?

"Itux ägs av Com Hem Holding som i sin tur ägs av de amerikanska riskkapitalbolagen Carlyle Group och Providence Equity Partners, via bolaget Nordic Cable Acquisition Company Holding. Men systerbolaget Com Hem ska inte ges några fördelar, utan vara en leverantör bland de andra. Det har båda bolagen understrukit." - fick jag fram med lite googlande, direkt ägande är det väl inte men dom har en gemensam ägare däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katakana:

Jag hade ingen aning om att Comhem äger iTux. Sökte runt lite men det enda jag hittar är att iTux är ett systerbolag till Comhem.
Comhem äger troligen inte iTux, men däremot så äger väl något bolag Comhem och dom äger samtidigt iTux?

"Itux ägs av Com Hem Holding som i sin tur ägs av de amerikanska riskkapitalbolagen Carlyle Group och Providence Equity Partners, via bolaget Nordic Cable Acquisition Company Holding. Men systerbolaget Com Hem ska inte ges några fördelar, utan vara en leverantör bland de andra. Det har båda bolagen understrukit." - fick jag fram med lite googlande, direkt ägande är det väl inte men dom har en gemensam ägare däremot.

På så vis. Släkt är dom iallafall.
Kommer ha mobilt bredband i framtiden istället då det passar mig bättre på jobbet. Hur som helst så är det med Itux som det är med comhem, tar det 3+ veckor att lösa ett problem för sina kunder "leverantörer" så tycker jag inte att man ska ha några kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att itux över lag är dåliga på att informera, direktalunder samt indirekta kunder om nät fel överlag...

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem

Får bara LAN ip av Bahnhof och det verkar enligt googlande betyda att mitt bredband inte är aktiverat? Jag kommer inte till Bahnhofs sida utan enbart till framtidens bredbands sida.

En gång kom jag till Bahnhof och då skulle jag bekräfta mitt lägenhetsnummer och då gjorde jag det. Efter det blev det tillbaka till framtidens bredband igen.

Ringde Bahnhos kundtjänst häromdagen, satt 55 minuter i kö (på mobil) och när dom svarade hörde dom mig inte och la på efter ett par sekunder. Att man inte svimmade av ilska då var förvånande. Slängde iväg ett email men det läser dom väl säkert inte.

Enda lösningen är att chansa på att dom hör mig nästa gång man får sitta en timme i telefonkö antar jag? Någin som har tips på när det är minst kö?

Tur att mitt comhem fortfarande funkar ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akronut:

Får bara LAN ip av Bahnhof och det verkar enligt googlande betyda att mitt bredband inte är aktiverat? Jag kommer inte till Bahnhofs sida utan enbart till framtidens bredbands sida.

En gång kom jag till Bahnhof och då skulle jag bekräfta mitt lägenhetsnummer och då gjorde jag det. Efter det blev det tillbaka till framtidens bredband igen.

Ringde Bahnhos kundtjänst häromdagen, satt 55 minuter i kö (på mobil) och när dom svarade hörde dom mig inte och la på efter ett par sekunder. Att man inte svimmade av ilska då var förvånande. Slängde iväg ett email men det läser dom väl säkert inte.

Enda lösningen är att chansa på att dom hör mig nästa gång man får sitta en timme i telefonkö antar jag? Någin som har tips på när det är minst kö?

Tur att mitt comhem fortfarande funkar ett tag till.

Ta o koppla dig till din fiberkonverter, finns troligen i hallen eller vardagsrumet. Koppla dig till port nr 1 som är rödmarkerad o ta, datum, tid mac o ip. Skicka det till bahnhof o be dem skicka det till itux för verifiering av din port...

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem

Ringde vid 19.45 i häromveckan. 2 personer i kö...

Skrivet av Akronut:

Får bara LAN ip av Bahnhof och det verkar enligt googlande betyda att mitt bredband inte är aktiverat? Jag kommer inte till Bahnhofs sida utan enbart till framtidens bredbands sida.

En gång kom jag till Bahnhof och då skulle jag bekräfta mitt lägenhetsnummer och då gjorde jag det. Efter det blev det tillbaka till framtidens bredband igen.

Ringde Bahnhos kundtjänst häromdagen, satt 55 minuter i kö (på mobil) och när dom svarade hörde dom mig inte och la på efter ett par sekunder. Att man inte svimmade av ilska då var förvånande. Slängde iväg ett email men det läser dom väl säkert inte.

Enda lösningen är att chansa på att dom hör mig nästa gång man får sitta en timme i telefonkö antar jag? Någin som har tips på när det är minst kö?

Tur att mitt comhem fortfarande funkar ett tag till.

Permalänk
Medlem

Tänkte dela med mig av lite erfarenheter.

Hade först Tele2. Jag var inte helt nöjd med hastigheten då särskilt upload bara gav ca 60% av utlovad hastighet. Ner var det bättre, över 90%. Ping var ok, inte dålig men inte bra. I övrigt skapligt stabil tjänst, några mindre problem vid några tillfällen men i stort pålitligt och bra.

Har nu comhem och har haft problem sedan start. Förutom att varken tv eller telefon ville fungera från början så kopplar bredbandet ner flera gånger om dagen. Ibland får man vänta länge, ibland kommer det snabbt tillbaka. Bästa lösningen, enda iband, är att rycka strömmen till medieboxen. Kontaktade kundtjänst nyss, ca kl 11, och fick svaret att de har problem med utdelning av ip-adresser men att de redan imorse skulle ha fixat det genom att släppa fler adresser. Men det fanns ju en anledning till att jag ringde - det fungerar fortfarande inte. Hastighet ner runt 85%, upp lite bättre än Tele2 ca 75%. Ping ganska bra.

Siffror mot bredbandskollen och några pingtester.

Slutsats: Välj, som vanligt - se comhem-tråden, INTE comhem. Tele2 är bra.

Någon som har motsvarande erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Hur känslig är fiberkabeln som ligger inne i kabelkanalen? Törs man lägga in en nätverkskabel bredvid den där? Det bör ju finnas gott om plats över tänkte jag? I stället för att sätta upp nya kanaler.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem

Störning borde inte finnas iallafall

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W